eitaa logo
عبارات | یوسف شیخی
58 دنبال‌کننده
157 عکس
18 ویدیو
7 فایل
«عبارتُنا شَتّى و حُسنُك واحد» عبارات: نوشتارها و گفتارهای یوسف شیخی؛ نویسنده و پژوهشگر در عرصه‌ی فرهنگ و اندیشه. وبلاگ عبارات: https://sheykhiyusef.blog.ir/ راه ارتباط با من: @yusefsheykhi لینک دعوت: https://eitaa.com/sheykhi_yusef
مشاهده در ایتا
دانلود
♦️تذکاری از جنس ذکر کثیر: نگاهی به يادداشت اخیر علی اصغر عزتی پاک ✍یوسف شیخی ۲۸ مهر ۱۴۰۳ <<پس آیا کسی که سرنگون به رویش راه می‌رود هدایت یافته تر است یا آنکه راست قامت بر پاهایش ایستاده به راه راست می‌رود>> (سوره‌ی ملک/۲۲). یادداشت دوست و استاد ارجمندم جناب علی اصغر عزتی پاک نوعی خودانتقادی و از جنس اعتراف نامه ها و تفکر انتقادی است که سنت مألوف غرب است و در سنت رازگرا و کتوم و پنهان ساز و آبروپرست ایرانی-اسلامی ما جز مواردی معدود مرسوم نیست. تفکر انتقادی؛ یعنی فکر کردن درباره‌ی فکر کردن. فرهنگ مدیازده امروزی ما به این اعترافات و خودانتقادی ها بسیار نیازمند است تا از وضعیت نابهنجار و شبه مدرن کنونی بتوانیم گذری نسبتا کم هزینه تر را تجربه کنیم. یادداشت تأمل برانگیز استاد عزتی پاک، تذکاری بود به سیلی های دردناکی که من نیز بارها تجربه کرده‌ام. قشری که با کتاب و نوشتن و علم و هنر و فلسفه سر و کار دارند و در کار خلق و آفرینش جهانی‌های مختلف به‌سر می‌برند (در بیان قرآنی می‌توان آنها را شعراء نامید)، گاه گرفتار مدینه هایی رؤیایی و یوتوپیاهایی هستند که فرسنگ‌ها با واقعیت فاصله دارد و حتی جعل واقعیت است و به سان کسی است که به تعبیر قرآنی واژگونه روی سرش راه می‌رود (سوره‌ی ملک/۲۲). سرنوشت تراژیک بسیاری از اهل قلم مصداق تکانه‌ها و سیلی های دردناکی است برای ایستادن روی دو پا تا به تعبیر آیه‌ی آخر سوره‌ی شعراء، از سرگردانی در وادی های مختلف و واگویه حرف هايی که خود بدان باور نداریم به <<ذکرِ کثیر>> برسیم. یادداشت برادر ارجمندم عزتی پاک از جنس همان ذکرِ کثیرهاست. بعد التحریر: یادداشت علی اصغر عزتی پاک را در پیام‌رسان بله، کانال بخوانید:👇👇👇👇 https://ble.ir/ezzatipak/-5067500112070823950/1729278293862 @sheykhi_yusef
عبارات | یوسف شیخی
♦️تذکاری از جنس ذکر کثیر: نگاهی به يادداشت اخیر علی اصغر عزتی پاک ✍یوسف شیخی ۲۸ مهر ۱۴۰۳ <<پس آیا
پاسخ استاد عزتی پاک به یادداشت <<تذکاری از جنس خیر کثیر>> در صفحه‌ی :👇👇👇👇 جناب ، شاعر و نویسنده‌ی اهل فکر و تامّل فلسفی است. او لطف کرده و در صفحه‌ی توجهی نشان داده به متنی که دیروز در منتشر کردم. ممنونم از او، و هم‌نظر او هستم درباره‌ی "ذکر کثیر". پی‌آمد ذکر کثیر حتماً "" است. https://ble.ir/ezzatipak/-281183167330911681/1729356554771
دوستی جوان و علاقه مند به مطالعه به نام آقای ناصر فرجی، کتاب فیلمنامه‌ی هَه را خوانده و این یادداشت را برای من فرستاده‌اند. با سپاس از آقای فرجی به خاطر توجهی که به این کتاب نشان داده‌اند: 👇👇👇👇 ♦️فیلمنامه‌ی هَه ✍ناصر فرجی ۲۸ مهر ۱۴۰۳ یکی از اساتید عزیز آقای یوسف شیخی که مدرس فلسفه و کلام و نویسنده است، یک فیلمنامه ی خواندنی نوشته اند به نام " هَه" . این که دلیل این اسم برای این کتاب چیست، الان قابل توضیح نیست و باید کتاب را ببینید. البته در کتاب هم وجهی برای این اسم پیدا نکردم. اما حال و هوای کتاب درباره ی سلوک دینی و یافتن استاد و مقابله و مواجهه با مکرها و دسیسه های مختلفی است که سر راه سالک قرار میگیرد، است. رقابت های خونین مریدان برای جانشینی استاد، کشف حقیقت، مبارزه با وسوسه ها، بحث تفتیش عقاید، طمع مقام و....درونمایه ی این فیلمنامه است. شاید هر کدام از ما در جای این شخصیت ها باشیم، کنش و واکنشی بهتر از این نداشته باشیم. البته به نظرم این فیلمنامه دیدنی است تا خواندنی. یقینا اگر فیلمش ساخته شود؛ به فهم متن کمک خواهد کرد. دوستان اهل تئاتر و فیلم، می‌توانند از خواندن این کتاب لذت ببرند. در مقدمه ی اثر، راجع به بحث" فیلمنامه ی دینی" بحث خوب و جان داری ارائه شده است که برای اهلش واقعا قابل اعتنا و استفاده است.
♦️لینک همه‌ی بازخوردها و دیدگاه‌ها و یادداشت‌های ارسالی مخاطبان درباره‌ی کتاب <<فیلم‌نامهٔ هَه>>👇👇👇👇 https://eitaa.com/sheykhi_yusef/269 https://eitaa.com/sheykhi_yusef/270 https://eitaa.com/sheykhi_yusef/284 https://eitaa.com/sheykhi_yusef/288 https://eitaa.com/sheykhi_yusef/298
♦️راه‌های خرید کتاب «فیلمنامهٔ هَه» نویسنده: یوسف شیخی 📣خرید آنلاین: اگر از سایت انتشارات نقد فرهنگ خرید کنید در صورت خرید بالای ۳۰۰ هزار تومن، هزینه پست رایگان خواهد بود. البته با خرید آنلاین هم با توجه به ۲۰ درصد تخفیف، قیمت تمام شده، تقریبا همان قیمت روی جلد خواهد بود. لینک خرید آنلاین از انتشارات نقد فرهنگ: 👇👇👇👇 https://www.naqdefarhang.com/product/%d9%81%db%8c%d9%84%d9%85%d9%86%d8%a7%d9%85%db%80-%d9%87%d9%8e%d9%87/ 🔸خرید حضوری: 🔹شهر کتاب های تهران و شهرستان های سراسر کشور ✅برای دوستان مشهدی:👇👇👇👇 🔹شهر کتاب مشهد (چهارراه  ابوطالب) 🔹شهر کتاب شاهنامه (سجاد ۱۳) 🔹کتابفروشی امام (حدفاصل چهارراه دکترا تا سه راه ادبیات) https://t.me/sheykhiyusef
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅نام فیلم: متولد ماه اکتبر ✅کارگردان: خداوند ✅فیلمبردار: ابلیس ✅بازیگر نقش اصلی: یحیی پسر آدم ✅ژانر: حماسی ✅سکانس اصلی: رمی جمرات ✅شرح موقعیت: یک پیرمرد تنها و زخمی و تشنه در محاصره‌ی دشمن ✅اشیاء صحنه: خانه‌ی تخریب شده، مبل کهنه، تفنگ شکسته، نوار چسب، آب نبات، تسبیح و عطر ✅متن: سید رضا میرکریمی @sheykhi_yusef
8M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⚡️اندیشه های نصر حامد ابوزید ✍ به قلم: نفیسه مرادی 🔹 نصر حامد ابوزید استاد ادبیات عرب دانشگاه آمریکایی قاهره با جنجال بر سر کتاب «نقد الخطاب الدینی» به جهان عرب و اسلام شناسانده شد. 🔸ابوزید در این کتاب با نقد دو جریان سنتی راست اسلامی و چپ اسلامی، به معرفی مسیر خود در فهم تراث دینی می‌پردازد. 🔹 آشنایی با اندیشه‌های ابوزید از چند جهت برای پژوهشگران و علاقه‌مندان به مباحث دینی ضروری است: 1⃣ ابوزید سعی می‌کند به‌جای استفاده از ابزار معرفتی سده‌های پنج و شش (ناسخ و منسوخ، محکم و متشابه و ..) با ابزارهای معرفتی نوین هم‌چون هرمنوتیک و روش‌های جدید فهم متن و قرآن را درک کند. 2⃣ آشنایی با چگونگی مواجهه ابوزید با تراث دینی باعث تقویت تفکر انتقادی در پژوهشگران می‌شود. او سعی کرد قرآن را در بستر تاریخی و شرایط عصری نزول بفهمد. بنابراین تاریخمندی برخی آیات را مطرح کرد که همین امر باعث شد مقالات بسیاری در رد یا تایید آن نوشته شود. 3⃣ برخلاف برخی منتقدان دین، ابوزید همواره خود را مسلمان می‌دانست و از دایره اسلام خارج نشد و تلاش می‌کرد با فهم جدید از متون دینی از اسلام دفاع کند. این نکته مهمی برای همگان است که وجود سوالات و انتقادات به دین در ذهن، مساوی رها کردن یا خارج شدن از دین نیست. 🔸هر چند به اندیشه‌ها و مبانی نصر حامد ابوزید نقدهای متفاوتی وارد است، اما شناخت وی به‌عنوان یک اندیشمند دگراندیش هم برای به‌چالش کشیدن ذهن پژوهشگران مفید است و هم برای تولید آثار علمی جدید مثمر ثمر است. 🆔 t.me/ensanemoannas 🏷 @Muslimnair ؛ @muslimnair
دیروز فرصتی دست داد و نشستم پای کتاب <<طوطی و تاول>> نوشته‌ی دوست و برادر عزیزم ابراهيم اکبری دیزگاه که سال ۱۴۰۰ خورشیدی توسط نشر معارف، در ۹۶ صفحه منتشر شده است و خوشبختانه به پایانش بردم. مطالعه‌ی آثار اکبری دیزگاه، به خاطر طرح اندیشه‌های مختلف، تضارب آراء و تلاقی دیدگاه‌های متکثر در ساحت تفکر دینی و اصناف متفاوت دینداری در عالم رمان و خلق جهانی‌های داستانی متعدد، ناخواسته آدمی را به تفکر و نوشتن ترغیب می‌کند. از اکبری دیزگاه سپاسگزارم به خاطر این هدیه ارزشمند که در سفر اخیر به مشهد از او دریافت نمودم و نیز به خاطر گنجینه‌ی آثار ادبی و معنوی اش که به تناوب انتشار از قم به گلبهار مشهد گسیل داشته است. می‌خواستم از <<طوطی و تاول>> بنویسم که متأسفانه مشغله‌های کاری این فرصت را از من گرفت و متن کامل نشد. ان‌شاءالله در اولین فرصت و پس از تکمیل منتشر خواهم نمود. @sheykhi_yusef
عبارات | یوسف شیخی
⚡️ گزارش دست اول از جریان شناسی چند مسئله مهم جهان عرب در یک کتاب جدید الانتشار ✍️ به قلم: سید علی بطحائی 📚 مشخصات کتاب: گرایش ها و گزارش های اندیشگی جهان عرب، سیدحسن اسلامی اردکانی، نشرکرگدن، پاییز۱۴۰۳، ۳۵۰،۰۰۰ تومان. ✅ در برگ ریزان طبیعت ۱۴۰۳، نشر کرگدن اوراقی سبز از دفتر آرای روشنفکران جهان عرب را منتشر و بهار اندیشه ورزی را در ایران تازه کرد. «گرایش‌ها و گزارش‌های اندیشگی در جهان عرب» که درصدد نشان دادن هم افقی دغدغه های نواندیشان عرب و ایران است، اثری فاخر از دکتر سید حسن اسلامی اردکانی است. به همین مناسبت در یادداشت پیش رو به نکاتی در این زمینه اشاراتی خواهیم داشت. 1️⃣ یکم: روح حاکم در این اثر برای پاسخ به دغدغه مشترک اندیشمندان عرب و دانشوران ایرانی به سئوال ریشه عقب ماندگی مسلمانان (التخلف) است. در مقدمه ضمن اعتراف به پیشتازی متفکران عرب در پاسخ به مسئله «لماذا تاخر المسلمین»، با کرنولوژی از گرایش های نسل نخست همعصران محمد علی پاشا (شیخ حسن العطار، رفاعه رافع طهطاوی، عبدالرحمن الجَبَرتی و خیرالدین تونسی) تا نسل بعد (سید جمال و عبده) قلم رانده و به رویکردهای آنها اشاراتی کرده است. هر چند جای خالی بررسی نسل اول اندیشمندان در رویارویی با غرب در کتاب های فارسی احساس می شود [بجز درس گفتارهای مقصود فراستخواه]، ولی این کتاب در مقدمه و بخش «فلسفه المشروع الحضاری» تا حدودی این خلاء را مرتفع کرده است. در بخش معرفی پروژه عقل الجابری نیز همین خط زمان با پیوندش با جریان شناسی مسئله «عقل» در ادوار تاریخی پیگیری شده و سر نخ قصه پیچیده عقل در تاریخ اسلام و تطورات آن قرن به قرن دنبال شده است. در جریان شناسی تطبیقی فمینیسم ایرانی و عربی با مقایسه تطبیقی زمانی آرای «امینه ودود»، «لیلا احمد» با فمینیست های وطنی نیز این مهم دنبال شده است. تسلط نویسنده بر حوزۀ مغفول تاریخ اندیشه های اصلاحی در جهان عرب باعث شده که مباحثی همچون مسئله تغییر زبان و ناسیونالیست در طه حسین و زبان پاک در کسروی و ابراهیم پور و داد و ستد فکری آنها از یکدیگر رمزگشایی شود. 2️⃣ دوم: از ویژگی های خوب این اثر انتخاب های هدفمند متفکران عرب است. مولف با صرافتی خاص اندیشورانی را گزینش کرده که قلمرویی وسیع از اندیشه ها را دارند. انتخاب الجابری مراکشی با مسئله نقد عقل عربی، فهمی جدعان فلسطینی آنتی اسلام سیاسی و مسئله عقب ماندگی و جریان شناسی فمینیسم در جهان عرب، ظاهر و سرگذشت سکولاریسم و کنش های اخوان المسلمین، کارنامه و تبار شناسی حقوق بشر در جهان عرب، تعلیم و تربیت و ملی گرایی عربی از مسائلی هستند که نویسنده به آنها پرداخته است. 3⃣ سوم: اگر علاقمند به پیگیری فراز و فرود فمینیسم در روشنفکران جهان عرب هستید، مونوگرافی موضوعی فهمی جدعان در این اثر شما را به سرچشمه های جریان شناسی فمینیسم آشنا می کند. دکتر اسلامی در این اثر کوشیده کاملا آکادمیک و بدون پیش داوری گزارش های فمینیسم در جهان عرب را تقریر کند، ولی از کنار گزاره های چندپهلوی روشنفکران عبور نمی کند و نظرات خود را به صورت شفاف بیان کرده است. وی با اینکه در این کتاب از لایه های درونی اندیشه های روشنفکری گزارش داده، ولی گرفتار التقاط روشنفکران نشده و بر آن است که می توان از دل سنت به گزاره های روشنفکری نگریست و دچار التقاط نشد. گفته اند: التقاط، بیماری حرفه ای روشنفکران است؛ چنانچه سل بیماری معدن کاران و دیسک کمر بیماری شغلی رانندگان. به بیان دیگر نویسنده با اینکه سه دهه مواجه مستقیم با آرای روشنفکری دارد، عمیقا به بازسازی سنت اسلامی امیدوار است و با اصالت بخشی به سنت عقلانی - وحیانی با گزاره های روشنفکری مواجه شده و با نقدهای بنیانی اش، گزاره های سنت افکن روشنفکران را دچار چالش کرده است. کافی است به شش کامنت این اثر در بحث جریان شناسی فمینیسم اسلامی [همدلی تا خموشی] بنگرید تا این نکته را با گوشت و پوست خود لمس کنید. 🔚 النهایه: قلم پاکیزه با وجود صعوبت طرح مباحثی عصا قورت داده همچون عقل آنچنان جذابیتی به این اثر داده که نه تنها از مطالعه متن خسته نمی شوید؛ بلکه به آن وابسته و از اعماق وجود احساس غرور از رویارویی عالمانه یک هموطن با اندیشه های روشنفکران جهان عرب خواهید کرد. از تمام محسنات این کتاب اگر چشم بپوشیم، ولی این نکته را نمی توان نادیده گرفت که اسلامی با هایپر انبوه خوانی هایش یک تنه به میدان فکری روشنفکران عرب رفته و سکه مواجه با آرای روشنفکران عرب را به نام خود ضرب کرده است. باشد که این پیش قراولی، بستری را برای اندیشوران، طلاب و دانشجویان نسل جدید فراهم تا با پیمودن این مسیر، اقدام به نوشتن محصولات دانشجویی در این مسائل عام البلوای روشنفکری را در دستور کار خود قرار دهند. چنین باد... 🏷 💠 مسْلِمْنا (کانال علمی‌تخصصی مسائل جهان اسلام) ʲᵒᶦⁿ↷ ➣ @Muslimnair