ملا حسین كاشفی و كتاب «روضة الشهداء»
كتابی است معروف به نام #روضة_الشهداء از ملا حسین كاشفی. حاجی فرموده بود كه این داستان #زعفر_جنّی و داستان #عروسی_قاسم ، اول بار در كتاب این مرد آمده است.
حقیقت این است كه من این كتاب را ندیده بودم. خیال می كردم در آن یكی دو تا از این حرفهاست. بعد كه این كتاب را- كه به فارسی هم هست و تقریباً در پانصد سال پیش تألیف شده است- [خواندم دیدم از این داستانها زیاد است. ] ملا حسین كاشفی مردی است كه واعظ هم هست، اتفاقاً این بی انصاف مرد باسوادی هم بوده است، كتابهایی هم دارد، صاحب انوار سهیلی [است ] كه خیلی عبارت پردازی كرده و می گویند كلیله و دمنه را خراب كرده است. به هر حال مرد باسوادی بوده است.
تاریخش را كه انسان می خواند، معلوم نیست كه او شیعه بوده یا سنی، و مثل اینكه اساساً یك مرد #بوقلمون صفتی هم بوده است، در میان شیعه ها خودش را یك شیعه ی صد در صد متصلّبی نشان می داده و در میان سنی ها خودش را حنفی نشان می داده است. اصلاً اهل بیهق و سبزوار است. سبزوار مركز تشیّع بوده است و مردم آن هم فوق العاده متعصب در تشیّع. اینجا كه در میان سبزواریها بود، یك شیعه ی صد در صد شیعه بود. بعد می رفت هرات. (می گویند شوهر خواهر عبد الرحمن جامی یا باجناق او بود. ) آنجا كه می رفت، به روش اهل تسنن بود.
این مرد، واعظ هم بوده است. چون در سبزوار بود، ذكر مصیبت می كرد. كتابی نوشته است به فارسی. اولین كتابی كه در مرثیه به فارسی نوشته شده همین كتاب روضة الشهداء است كه در پانصد سال پیش نوشته شده است، چون وفات كاشفی در 910، اوایل قرن دهم، بوده است و این كتاب یا در اواخر قرن نهم هجری نوشته شده است یا در اوایل قرن دهم. قبل از این كتاب مردم به منابع اصلی مراجعه می كردند.
شیخ مفید (رضوان اللّه علیه) ارشاد را نوشته است و چقدر متقن نوشته است. ما اگر به ارشاد شیخ مفید خودمان مراجعه كنیم، احتیاج به منبع دیگر نداریم. [در] تواریخ اهل تسنن، طبری نوشته است، ابن اثیر نوشته است، یعقوبی نوشته است، ابن عساكر نوشته است، خوارزمی نوشته است.
من نمی دانم این بی انصاف چه كرده است! من وقتی این كتاب را خواندم، دیدم حتی اسمها جعلی است؛ یعنی در میان اصحاب امام حسین اسمهایی را می آورد كه اصلاً چنین آدمهایی وجود نداشته اند؛ در میان دشمن ها اسم هایی می برد كه همه جعلی است؛ داستانها را به شكل #افسانه در آورده است. چون این كتاب اولین كتابی بود كه به زبان فارسی نوشته شد، [مرثیه خوانها] كه اغلب بی سواد بودند و به كتابهای عربی مراجعه نمی كردند، همین كتاب را می گرفتند و در مجالس از رو می خواندند. این است كه امروز مجلس عزاداری امام حسین را ما «روضه خوانی» می گوییم. در زمان امام حسین #روضه_خوانی نمی گفتند، در زمان حضرت صادق هم روضه خوانی نمی گفتند، در زمان امام حسن عسكری هم روضه خوانی نمی گفتند، بعد در زمان سید مرتضی هم روضه خوانی نمی گفتند، در زمان خواجه نصیر الدین طوسی هم روضه خوانی نمی گفتند.
از پانصد سال پیش به این طرف اسم این كار شده «روضه خوانی» . روضه خوانی یعنی خواندن كتاب روضة الشّهداء، همان كتاب دروغ. از وقتی كه این كتاب در دست و بالها افتاد، دیگر كسی تاریخ واقعی امام حسین را مطالعه نكرد و شد افسانه سازیِ روضة الشهداء خواندن. ما شدیم روضه خوان، یعنی روضة الشهداء خوان، یعنی افسانه ها را نقل كردن و به تاریخ امام حسین توجه نكردن.
#کتاب_حماسه_حسینی ؛ شهید مرتضی مطهری. ناشر: انتشارات صدارا. نوبت چاپ: 34 ام. جلد یک صفحه 88-87.
#شهید_مرتضی_مطهری
.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قانونهای خفن ازدواج متعلق به کدوم کشوره؟/جنس اول
ملا آقای دربندی و «اسرار الشهادة»
گفت: «وَ زادَتِ التَّنْبورُ نَغْمَةً اُخْری » ؛ بعد در شصت هفتاد سال پیش، مرحوم #ملا_آقای_دربندی پیدا شد. تمام حرفهای #روضة_الشهداء را به اضافه ی یك چیزهای دیگر، همه را یكجا جمع كرد كه دیگر وا ویلاست! واقعاً به اسلام باید گریست.
حاجی نوری نوشته اند: ما در درس مرحوم حاج #شیخ_عبد_الحسین_تهرانی بودیم- كه مرد بسیار بزرگواری و استاد حاجی نوری بوده است- و از محضر ایشان استفاده می كردیم، یك سید روضه خوانی اهل حِلّه آمد و یك كتاب مقتلی به ایشان نشان داد كه ایشان ببینند معتبر هست یا معتبر نیست. این كتاب نه اول داشت و نه آخر، فقط یك جایش نوشته بود كه تألیف فلان ملاّی جبل عاملی از شاگردان صاحب معالم است. مرحوم آقا شیخ عبد الحسین این كتاب را گرفت كه مطالعه كند. اولاً در احوال آن عالم نگاه كرد، دید چنین كتابی به نام او ننوشته اند. ثانیاً خود كتاب را مطالعه كرد، دید #مملوّ_از_اكاذیب است. به آن سیّد گفت این كتاب همه اش دروغ است، مبادا این كتاب را بیرون بیاوری، یا از این كتاب چیزی نقل كنی كه جایز نیست و اساساً این كتاب از آن عالم نیست، مطالبش هم همه دروغ است.
حاجی می نویسد همین كتاب به دست صاحب اسرار الشهادة افتاد، از اول تا آخرش را نقل كرد.
اینها گریه دارد، خدا می داند گریه دارد. این حكایت را هم برایتان نقل كنم، كه تأثرآور است.
باز ایشان نقل می كنند، نوشته اند یك مردی رفت خدمت مرحوم صاحب مقامع [آقا محمد علی، پسر مرحوم وحید بهبهانی] و گفت من دیشب خواب وحشتناكی دیدم. گفت چه خواب دیدی؟ گفت: خواب دیدم كه با این دندانهای خودم گوشتهای بدن امام حسین علیه السلام را دارم می كَنم.
این مرد عالم لرزید، سرش را پایین انداخت، یك مدتی فكر كرد، گفت: شاید تو مرثیه خوان هستی؟ گفت: بله آقا.
گفت: دیگر بعد از این یا اساساً #مرثیه_خوانی را ترك كن یا از كتابهای معتبر نقل كن. تو با این دروغ هایت داری #گوشت_بدن_امام_حسین را با این دندان های خودت می كَنی. این لطف خدا بوده كه لااقل در این رؤیا به تو نشان بدهد.
اگر كسی تاریخ عاشورا را بخواند، می بیند از زنده ترین و مستندترین و پرمنبع ترین تاریخ هاست. ما احتیاجی [به این دروغها] نداریم. حالا گذشته از این كه اصلاً دروغ جعل كردن كار غلطی است، احتیاجی نیست، آن قدر راست هست كه همانها را اگر بگوییم كافی است.
مرحوم آخوند خراسانی می گفته است اینهایی كه دنبال روضه ی نوِ نشنیده هستند بروند روضه های راست را پیدا كنند كه آنها را احدی نشنیده است؛ و این طور است.
باز عرض كردم، خطبه هایی كه امام حسین در مكه و در حجاز به طور كلی، در بین راه و در كربلا خوانده است، خطابه هایی كه اصحابش خوانده اند، سؤال و جوابهایی كه با حضرت شده است، نامه هایی كه میان ایشان و دیگران مبادله شده است، نامه هایی كه میان خود دشمنان مبادله شده است، علاوه بر نقل كسانی كه حاضر وقعه ی عاشورا بوده اند، چه از دشمنان و چه از دوستان، [همه ی اینها جزئیات این حادثه را روشن كرده است. ]
سه چهار نفر از دوستان امام حسین بودند كه جان به سلامت بیرون بردند. از جمله غلامی است به نام عَقبة بن سمعان (یا عُقبة بن سمعان) و این مرد از مكه همراه امام بود و وقایع نگار قضیه ی كربلا بوده است از لشكریان ابا عبد الله. در روز عاشورا هم گرفتار شد ولی چون گفت غلام هستم، آزادش كردند. این مرد وقایع را نوشته است.
مرد دیگری است به نام #حمید_بن_مسلم كه وقایع نگار لشكر عمر سعد بوده است، او هم نوشته است. همچنین دیگران كه حاضر وقعه بوده اند، نوشته اند.
یكی از حاضرین وقعه شخص امام زین العابدین علیه السلام است. ایشان خودشان از حاضرین وقعه بودند. تمام جزئیات را از اول تا آخر [شاهد] بوده اند و همه ی قضایا را نقل كرده اند. نقطه ی ابهامی در تاریخ امام حسین وجود ندارد.
پس بیاییم #توبه كنیم، واقعاً باید توبه كنیم. بیاییم از این جنایت و خیانتی كه نسبت به ابا عبد الله الحسین علیه السلام و اصحاب بزرگوارش و یارانش و خاندانش مرتكب می شویم و همه ی افتخارات اینها را از میان می بریم، توبه كنیم و پس از این، طور دیگری باشیم كه از این مكتب تربیتی استفاده كنیم.
#کتاب_حماسه_حسینی ؛ شهید مرتضی مطهری. ناشر: انتشارات صدارا. نوبت چاپ: 34 ام. جلد یک صفحه 91-88.
#شهید_مرتضی_مطهری
.
کتاب آه 10.mp3
8.2M
فصل دهم/از شب عاشورا تا آغاز نبرد
#کتاب_گویای_آه
.
#مدح_خورشید؛ چند و چون مدح اهل بیت (ع) از نگاه رهبر معظم انقلاب
یکی از برادران گفتند که اگر غلط است، بگویید تا نخوانیم. بنای مان این نیست که هرچه را در آن شک داریم و یا قبول نداریم، بگوییم نخوانند؛ والّا اگر ما بخواهیم همینطور بگوییم این غلط است و نخوانید، می ترسیم که برادران در خواندن خیلی محدود بشوند! دنبال این نباشید که چیزی که در متن تاریخ اثبات شده است، آن را بخوانید؛ چون هیچچیز نمی توانید بخوانید. تازه آنچه که در #لهوف ابنطاووس هست، خبر واحد است دیگر.
توجه کنید، چیزی را بخوانید که #معقول باشد. البته، نه اینکه انسان هرچه معقول است، از خودش بسازد و بخواند! نه، آن را به اصول و واقعیت هایی متکی کنید. البته گزارهی هر حدیثی، وقتی که هنری باشد، با پیرایههایی همراه خواهد بود. آن پیرایهها ایرادی ندارد؛ منتها به شرط اینکه آن پیرایهها همه چیز نشود. اصل را بایستی از واقعیتهایی که هست، گرفت؛ منتها آن را با بیان هنری پیرایهی لازم بخشید و گفت.
در دعاها و زیارتهای ما، تعبیرات عاشقانه و خیلی خوبی هست که حقایقی را نشان می دهد؛ اینها را محور باید قرار داد. آنچه را که مثلاً شیخ و ابنطاووس و مفید و دیگر بزرگان در کتاب هایشان گفتهاند، اینها را بایستی محور قرار داد. بعد آنها را در یک ارایهی هنری، به شکل زیبا و شایستهیی بیان کرد. حالا در آن شکلِ بیان، هر کسی سلیقهیی دارد؛ آن ایرادی ندارد. نقش شما، نقش بسیار مهمی است.
(بیانات در دیدار جمعی از مداحان 17/10/1369)
#مقام_معظم_رهبری
رسالت مداحان؛ مداحی مستند هنرمندانه
یک شاخصه از #هیئت_ایده_آل
#روضه_معقول
.
میدونستید زهره قائمی مسئول تیم ترور شهید سپهبد صیاد شیرازی که جلوی چشم فرزندش ترورش کردند، از توابین سال۶۷بوده؟
یعنی توبه کرده بوده و نظام هم توبه شو قبول کرده بود و از زندان آزاد شده بود
که بعد میاد نفر دوم نیروهای مسلح رو ترور میکنه
بعد برخی شارلاتان ها میان رو منبر میگن:
بابا توبه کرده!
چرا توبه اینا رو قبول نمی کنید!
از برخورد با حر ریاحی یاد بگیرید!
هر توبه ای توبه نیست، گاهی وسیله ای برای زدن ضربه کاری به شماست.
#حسن_آقا_میری
.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❌ نماز نخوانید
✅ قمه بزنید❗️
❇️ روایتی از تعطیل کردن مساجد و حسینیهها توسط کمونیستهای شوروی سابق و آزاد گذاشتن #قمهزنی در روز عاشورا❗️
#هیئت_صوفیانه
دوستان توجه دارند که ما هیئات مذهبی به دوسته تقسیم می کنیم.
یک: هیئت معقول که پرچمدار و البته فحش خور آن رهبر معظم انقلابه.
نمونه اش انتقاد از شکل و قلب مداحی ها و هیئات حسینی و تلاش برای حفظ چارچوب عقلایی هیئات می باشد.
دو: هیئت صوفیانه که مبلغ آن جریان شیعه انگلیسیه. این گروه در عزای اهل بیت (ع) چند کار می کنند:
1. تکیه بر امور اختلاف برانگیز بین فرق اسلامی
2. حذف جلوه های بصیرتی و سیاسی از عزای اهل بیت
3. ترویج هر گونه عملی که اسمش عزاداری باشد. مثل قمه زنی.
4. افراط در شکل و قالب جلسات از جمله دهه سازی متعدد و مختلف. مثل ایام محسنیه.
کلام تفصیل داره؛ این زمان بگذر تا وقت دگر.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پاسخ به شبهه:
اگر نرمافزارهای آمریکایی-اسراییلی مثل توییتر و اینستاگرام رو خالی کنیم، فضا برای جولان دشمن فراهم میشه! چرا اصرار دارید مردم از این نرمافزارها خارج شوند؟
🎙 استاد #مومن_نسب تبیین میکند
#فضای_مجازی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 چگونه یک نماز خوب بخوانیم؟
#تصویری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
کتاب فارسی اول دبستان
تفاوت بین چاپ ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹
در چاپ جدید قرآن حذف شده و به جای آن گلدان گذاشتند.
آیا این تغییر هم مثل حذف نام شهیدان از تابلوی خیابان ها اتفاقی است؟
دفتر تالیف کتب درسی چه جوابی دارد؟
ansarclip.ir.mp3
1.84M
🎧 #بشنوید
⭕️ تحلیل سردار جوانی معاون سیاسی سپاه از فتنه جدید منطقه
🔻چرا امارات اقدام به عادی کردن رابطه با رژیم صهیونیستی کرد؟
🔻سرنوشت اقدام امارات چه میشود؟
🔻وظیفه مسلمانان و کشورهای منطقه چیست؟
.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚫️ جفای ما به امام حسین علیه السلام
#شهید_مرتضی_مطهری
.
در دنیا اگر خودت را مهمان حساب کنی و حق تعالی را میزبان، همهی غصهها میرود. چون هزار غصه به دل میزبان است که دل مهمان از یکی از آنها خبر ندارد.
#میرزا_اسماعیل_دولابی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️دلار شده ۲۵ هزار تومن، خونه متری ۲۳ میلیون تومن، پراید صد میلیون رو رد کرده، بورس به طرز مشکوکی منفی شده و دولت فقط نظاره گره؛ تعجب نکنید!
👈ماموریت روحانی رو دکتر کوشکی چند ماه قبل افشا کرد:
🔸روحانی ماموریت داشت ایران رو بدون سپرهای دفاعی و پایههای قدرتش تحویل بده.
💢 چطور از کودکان در فضای ناامن اینترنت مراقبت کنیم؟
#استعمار_مجازی
#سواد_رسانه_ای
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 فرقه شیرازی دنبال چیست؟
🔸حجت الاسلام بیرانوند ضمن تشریح شاخصههای فرقه شیرازی و تشیع لندنی اقدامات این جریان را دور از مبانی دینی و عقلانیت دانست
.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚫️ به خدا توکل کن، ولش کن!!!
یک تلقی رایج و وارونه از توکل
#شهید_مرتضی_مطهری
💠 حدیث روز 💠
💎 توصیه ای از امام رضا (علیه السلام)
🔻امام رضا علیهالسلام:
عَلَیْکُمْ بِالْقَصْدِ فِی اَلْغِنَی وَ اَلْفَقْرِ وَ اَلْبِرُّ مِنَ اَلْقَلِیلِ وَ اَلْکَثِیرِ فَإِنَّ اَللَّهَ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی یُعْظِمُ شِقَّةَ اَلتَّمْرَةِ حَتَّی یَأْتِیَ یَوْمَ اَلْقِیَامَةِ کَجَبَلِ أُحُدٍ.
❇️ میانهروی را در فقر و ثروت از دست ندهید و نیکی را چه کم و زیاد فراموش ننمائید که خداوند تبارک و تعالی یک نصفه خرما را چنان بزرگ مینماید که روز قیامت مانند کوه احد میآید.
📚 بحارالأنوار (جلد ۷۵) / ترجمه خسروی، ج ۲، ص ۲۹۵
#مدح_خورشید؛ چند و چون مدح اهل بیت (ع) از نگاه رهبر معظم انقلاب
مسئلهی بعد، مضمون است. بهترین مجموعهی شعری که می شود در یک #منبر_مداحی انسان فکر کند، چیزی است که در آن، اولاً #منقبت اهلبیت (علیهمالسّلام) باشد... بخش دیگر، #نصایح است، که این نصایح هم میتواند از زندگی خود این بزرگواران گرفته شود. امروز ما محتاج نصیحتیم... یک بخش هم آگاهیها و #بصیرت_بخشی های نسبت به مسائل زندگی است.
البته من با این که در منبرهای مداحی، هی تعرض به این، بدگوئی به آن بشود، موافق نیستم و اینها را دوست نمی دارم؛ اما بصیرتبخشی خوب است، آگاهی پیدا کنند.
(بیانات در دیدار جمع کثیری از شاعران و ذاکرین اهل بیت ع/ 03/03/1390)
من بارها توصیه کردهام، باز هم توصیه می کنم؛ منبرتان را، مجلس تان را تقسیم کنید به دو قسم: قسم اول، #معارف و اخلاقیات.... یک قسم منبر هم مربوط به #مدایح و مراثی اهلبیت (علیهمالسّلام) است.
(بیانات در دیدار جمعی از مداحان 13/03/1389)
#مقام_معظم_رهبری
رسالت مداحان؛ بخش های لازم مداحی
یک شاخصه از #هیئت_ایده_آل
.