eitaa logo
شنبه های فقهی
635 دنبال‌کننده
474 عکس
5 ویدیو
193 فایل
مجالی کم موونه برای بحث و گعده های علمی زمان : شنبه هر هفته از اذان ظهر به مدت ۲ ساعت محمد مهدی مقیسه راه ارتباطی جهت هماهنگی برای ارائه مقالات در جلسه شنبه های فقهی @mmmoghiseh
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله الرحمن الرحیم بحمدالله جلسه صد و پنجم برگذار شد . مقرر محترم صدیق ارجمند حجت الاسلام محمد متقیان تبریزی در بررسی احکام الزامیه عرصه قانون گذاری فرمودند : این بحث در سه جنبه قابل پیگیری است : الف) مبانی که این بحث میتواند متفرع بر آنها باشد . ب) موضوع شناسی حقوقی بحث ج) احکام الزامیه ای که در این موضوع طرح می شود . در تبیین جنبه اول باید گفت کار نماینده مجلس تدخل در امور عامه است و سوالی که از موضع فقه به آن مطرح می شود این است که این دخالت بنابر چه مبنایی صورت می گیرد ؟ در غرب این دخالت را مبتنی بر قراردادهای اجتماعی می دانند و اینگونه کار نمایندگان خویش را تصحیح می کنند. اما بنابرنظریه ولایت فقیه که از دیرباز بین فقهاء بوده کما اینکه مرحوم علامه حلی امام معصوم علیه السلام را متولی امور عامه می داند باید گفت فقیه متولی امور عامه است و اگر کسی قائل به این ولایت برای فقیه در عصر غیبت نباشد باید ولایت مدرنیته را قبول کند چراکه امورعامه بدون والی نمی ماند . بحث ما هم مبتنی بر پذیرش مبنای ولایت فقیه پیگیری می شود . اما موضوع شناسی حقوقی قانون : چیزی که در لسان حقوقدانان معروف و مشهور است این است که قانون ، تولید شده رای نماینگان مجلس است و در ماهیت رای نماینده مجلس گفته اند قطعا ابراز و اظهار نیست بلکه انشاء است و در بحثهای حقوقی ، شأن رای نماینده را همان انشاء قانون می داند . اما احکام الزامیه که بر کار نماینده مجلس مترتب است : 1)رای باید عن علم باشد و بدون اطلاع از جوانب موضوع این کار جائز نیست . 2) نماینده شرعا باید در همه قانونگذاری ها شرکت داشته باشد چراکه او نیابت از ولی فقیه در امر قانونگذاری دارد و بر ولی فقیه واجب است در همه عرصه هایی که امر عامه مردم بر آن متوقف است نظر بدهد . 3)در مقام انشاء قانون باید جزم داشته باشد . 4)تحصیل جزم باید از طریق مشروع باشد و تقلید یا بینه نمی تواند برای او مستند رأی قرار گیرد مگر در جایی که از مشورت برای تحصیل جزم استفاده کند . 5) نماینده حق واگذاری رأی خویش را به کسی ندارد چراکه این نیابت از ولی فقیه به نحو انحلال به تک تک نمایندگان داده شده و در قانون اساسی هم هر کدام از نمایندگان را در برابر قانونی که تصویب شده است مسئول می داند .
فایل صوتی بیانات مقرر محترم بری استفاده هرچه بیشتر دوستان در پیوست تقدیم می شود
احکام الزامیه قانونگذاری.WAV
38.2M
حجت الاسلام محمد متقیان تبریزی دوم دیماه 1402
صد و ششمین جلسه شنبه های فقهی با موضوع فرآیند کشف و حل چالش اضمار در احادیث در محضر حجت‌الاسلام میرشاه ولایتی شنبه نهم دیماه ۱۴۰۲ https://eitaa.com/shfeghhi https://t.me/shfeghhi
با سلام و عرض ارادت محضر فضلای گرامی مقرر هفته پيش رو صدیق ارجمند حجت‌الاسلام سید محمد حسین میرشاه ولایتی هستند. ایشان فارغ التحصیل از مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام در مقطع سطح و دانش آموخته مرکز تخصصی حدیث حوزه علمیه در مقطع سطح ۳ و ۴ هستند. در مقطع دکترای علوم حدیث تطبیقی از جامعه المصطفی العالمیه مشغول نگاشتن پایان نامه هستند. در درس خارج از محضر اساتیدی همچون آیات سید احمد و سید محمود مددی و علیدوست و . . . بهره برده اند. و چندسالی است در مدارس و دانشگاهها مشغول به تدریس مواد فقهی و اصولی و رجالی هستند . بحث این هفته هم محصول یکی از تلاشهای ایشان در امر تحقیق و پژوهش است.
چکیده بحث : عالمان دانش مصطلح الحدیث در تبیین اصطلاحات این علم «روایت مضمر» را در شمار احادیث ضعیف آورده‌اند. روایت مضمر گزارشی است که راوی در آن به‌طور صریح نام مبارک معصومی که خبر را از او نقل می‌کند نیاورده است. در این گونه از روایات از امام علیه السلام با ضمیر غائب یاد می‌شود. «روایت مضمر» از اصطلاحات ویژۀ امامیه است و در میان اهل سنت چنین اصطلاحی کاربرد ندارند. دانشیان علم مصطلح الحدیث، اضمار را به دلیل عدم اتصال سند به معصومان علیهم السلام نامعتبر و ضعیف می‌دانند؛ این در حالی است که از بررسی عملکرد فقیهان و محدثان در مواجهه با این دسته از اخبار روشن می‌شود که آنها در بیشتر اوقات، احادیث مضمر را کارآمد و اضمار را مضر به اعتبار خبر ندانسته‌‌اند؛ از این رو در مقام اجتهاد در بسیاری از مسائل فرعی به روایات مضمر استناد و بر اساس آن حکم صادر کرده‌اند. به نظر می‌رسد می‌توان با بیان فرایندی منطقی و استوار و با استفاده از دیدگاه فقیهان و محدثان امامیه، در سه مرحلۀ به گردآوری و انضمام شواهد و قرائن یاری‌رسان به حلّ اضمار بپردازیم به گونه‌ای که پژوهشگر، با ملاحظۀ آن شواهد به صدور گزارش مضمر از معصومان ع اطمینان حاصل کند. این سه مرحله عبارتند از: 1. بررسی سایر منابع، 2. بررسی شواهد صدوری و3. بررسی شواهد متنی. خاطر نشان می‌گردد که ارائۀ فرایند مذکور، به معنای کشف و حلّ تمامی مضمرات نبوده و چه‌بسا گزارش‌های مضمری که به هیچ روی قابل استناد به معصومان ع نباشند هر چند مدعا آن است که با پیگیری فرایند پیش رو، بیشینۀ مضمرات کتاب وسائل الشیعة به عنوان کتابی که دربردارندۀ عمدۀ روایات فقهی است، حلّ خواهند شد.
بسم الله الرحمن الرحیم بحمدالله جلسه صد و ششم برگذار شد . مقرر محترم صدیق ارجمند حجت الاسلام سید محمد حسین میرشاه ولایتی در تبیین حل چالش اضمار در احادیث کتاب شریف وسائل الشیعه فرمودند : روش استنباطی و منهج فقیه در استنباط ، در میزان کاربست مسائل رجالی موثر است . نوع فقهاء که در منهج جواهری هستند میزان بهره مندی ایشان از مسائل اعتبار سنجی کم است بخلاف مدرسه مرحوم آقای خویی و پیروان ایشان که حظ بیشتری از مسائل رجالی را دنبال می کنند. فقهاء در دو بحث نوعا متعرض مسائل اعتبار سنجی می شوند یکی در بحث تعارض ادله و دیگری در جایی است که تک راویتی دلیل بر مطلب الزامی فقهی شده باشد . اضمار در لغت روشن است و در اصطلاح به روایتی گفته می شود که در آن تصریح به نام مبارک معصوم علیه السلام نشده بلکه از تعابیری مثل (کتبت له ، قلت له و . . )تعبیر می شود . اکثر رجالیون عامل اصلی پیدایش پدیده اضمار در روایات را تقطیع یا جدایی و نقل روایات از منابع اصلی به منابع دیگر دانسته اند بخلاف آیت الله سبحانی که عامل اضمار را فقط تقیه می داند و با تتبعی که صورت گرفت دانسته شد که نباید این حرف صحیح باشد . فرآیند کشف و حل اضمار در سه گام دنبال شده است : مرحله اول : یافتن مشابهات متن روایت مضمر در سائر منابع حدیثی بیان مضمرات در وسائل به سه گونه نقل شده است : گونه اول روایت را ابتداء مضمر می آورد و از طرق دیگر روایت را مسند می آورد گونه دوم روایت را مسند می آورد و در اسناد ذیلی روایت را مضمر می آورد گونه سوم روایت مضمر آورده می شود و جایی آن را حل نکرده است که باید دراین قسم باید از طرق و شواهد دیگر در مساله ضمار را حل کرد. مرحله دوم : بررسی شواهد صدوری که می تواند به اسناد روایت کمک کند مثل : بررسی فهارس و منابع رجالی ، مولف بودن یا نبودن راوی ، جلیل قدر بودن یا نبودن وی ، بررسی مذهب راوی و طبقه او ، بررسی اسناد مشابه و حساب احتمالات . مرحله سوم بررسی شواهد متنی مثل تعابیری که در متن روایات آمده است و شاهد بر نقل این روایت از امام علیه السلام است مثل (یا سیدی ، جعلت قداک و . . ) یا سوالات خاص از مثل جهاد ابتدائی و بحث ولایت ائمه علیهم السلام
برای استفاده هرچه بیشتر دوستان فایل صوتی بیانات مقرر محترم در پیوست تقدیم می شود
حل اضمار در روایات.WAV
27.28M
حجت الاسلام میرشاه ولایتی نهم دیماه 1402
صد و هفتمین جلسه شنبه های فقهی با موضوع امتداد اجتماعی و حکومی احکام ثانویه و حکومیه در محضر حجت‌الاسلام سید محمد سیدی فرد شنبه ۲۳ دیماه ۱۴۰۲ https://eitaa.com/shfeghhi https://t.me/shfeghhi