eitaa logo
عرفان شیعی | مباحثات علمی
263 دنبال‌کننده
29 عکس
3 ویدیو
21 فایل
﷽ جامع الكليات کتابیست فشرده شامل اهم مسائل عرفان شیعی است که حاصل زحمت ١۵ ساله‌ی بانو سیده ام‌سلمه بیگم نیریزی (دختر آیت الحق قطب الدین نیریزی) می‌باشد. در این کانال، صوت مباحثات علمی، که بصورت هفتگی (دوشنبه ها ظهر) برگزارشده، بارگذاری میشود 🔸 @Salehy
مشاهده در ایتا
دانلود
ما که باشیم ای تو ما را جان جان تا که ما باشیم با تو درمیان ⚡ *ما عدمهاییم و هستی‌های ما* ⚡*تو وجود مطلقی، فانی نما* [ ⚡ *ما عدمهاییم «هستی‌ها نما»* ] [ ⚡ *تو وجودِ مطلقی «فانی‌نما»* ] ما همه شیران ولی شیر علم حمله‌شان از باد باشد دم‌بدم حمله‌شان پیداست و ناپیداست باد آنک ناپیداست هرگز گم مباد باد ما و بود ما از داد توست هستی ما جمله از ایجاد توست لذت هستی نمودی نیست را عاشق خود کرده بودی نیست را لذت انعام خود را وامگیر نقل و باده و جام خود را وا مگیر ور بگیری کیت جست و جو کند نقش با نقاش چون نیرو کند منگر اندر ما مکن در ما نظر اندر اکرام و سخای خود نگر ما نبودیم و تقاضامان نبود لطف تو ناگفتهٔ ما می‌شنود (مولوی، مثنوی معنوی، دفتر اول، بخش٢٩) 🔸
جامع الأحادیث https://hadith.inoor.ir/hadith/259008 شناسه حدیث : ۲۵۹۰۰۸ نشانی : بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار علیهم السلام ج ۶۴، ص ۱۶۴ كَمَا رَوَى اَلْكَشِّيُّ عَنِ اَلْبَاقِرِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ أَنَّهُ قَالَ: ⚡اِرْتَدَّ اَلنَّاسُ إِلاَّ ثَلاَثَةَ نَفَرٍ سَلْمَانُ وَ أَبُو ذَرٍّ وَ اَلْمِقْدَادُقَالَ اَلرَّاوِي فَقُلْتُ فَعَمَّارٌ؟ ⚡قَالَ كَانَ جَاضَ جَيْضَةً ثُمَّ رَجَعَ ⚡ ثُمَّ إِنْ أَرَدْتَ اَلَّذِي لَمْ يَشُكَّ وَ لَمْ يَدْخُلْهُ شَيْءٌ فَالْمِقْدَادُ، فَأَمَّا سَلْمَانُ فَإِنَّهُ عَرَضَ فِي قَلْبِهِ أَنَّ عِنْدَ أَمِيرِ اَلْمُؤْمِنِينَ (عَلَيْهِ السَّلاَمُ) اِسْمَ اَللَّهِ اَلْأَعْظَمَ لَوْ تَكَلَّمَ بِهِ لَأَخَذَتْهُمُ اَلْأَرْضُ وَ هُوَ هَكَذَا، وَ أَمَّا أَبُو ذَرٍّ فَأَمَرَهُ أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ بِالسُّكُوتِ وَ لَمْ يَأْخُذْهُ فِي اَللَّهِ لَوْمَةُ لاَئِمٍ فَأَبَى إِلاَّ أَنْ يَتَكَلَّمَ. 🔸
 [بحارالانوار - مجلد ۷۱، صفحه ۲۱۹]  قال الفضل بن شاذان لم یکن فی زمن علی بن الحسین علیه السلام فی أول أمره إلا خمسة أنفس و ذکر من جملتهم یحیی بن أم الطویل وَ رُوِیَ عَنِ الصَّادِقِ علیه السلام أَنَّهُ قَالَ: ⚡ ارْتَدَّ النَّاسُ بَعْدَ الْحُسَیْنِ (علیه السلام) إِلَّا ثَلَاثَةً: - أَبُو خَالِدٍ الْکَابُلِیُّ - وَ یَحْیَی بْنُ أُمِّ الطَّوِیلِ - وَ جُبَیْرُ بْنُ مُطْعِمٍ ⚡ ثُمَّ إِنَّ النَّاسَ لَحِقُوا وَ کَثُرُوا. وَ فِی رِوَایَةٍ أُخْرَی: مِثْلَهُ وَ زَادَ فِیهَا: - وَ جَابِرُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ الْأَنْصَارِیُّ. ---------- 🔸 🔻 [ترجمه]: فضل بن شاذان گفته: در زمان امامت امام سجاد علیه السلام، در آغاز کارش، جز پنج کس با او نبودند، و یکی از آنها، یحیی بن‌ام طویل بوده است. از امام صادق علیه السلام روایت شده است که فرمود: «همه مردم پس از امام حسین علیه السلام از دین برگشتند، جز سه تن: ابوخالد کابلی، یحیی بن‌ام طویل و جبیر بن مطعم؛ و پس از آن، مردم به امام پیوستند و بسیار شدند. در روایت دیگری مانند این حدیث آمده، و در آن جناب جابر ابن‌عبدالله انصاری را هم افزوده است. 🔸
جامع الأحادیث https://hadith.inoor.ir/hadith/105095 شناسه حدیث : ۱۰۵۰۹۵ نشانی : الکافي ج ۱، ص ۴۴۱ عَلِيُّ بْنُ مُحَمَّدٍ عَنْ سَهْلِ بْنِ زِيَادٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ إِبْرَاهِيمَ عَنْ عَلِيِّ بْنِ حَمَّادٍ عَنِ اَلْمُفَضَّلِ قَالَ: . ⚡قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اَللَّهِ (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ) كَيْفَ كُنْتُمْ حَيْثُ كُنْتُمْ فِي اَلْأَظِلَّةِ؟ . 💥 فَقَالَ يَا مُفَضَّلُ كُنَّا عِنْدَ رَبِّنَا لَيْسَ عِنْدَهُ أَحَدٌ غَيْرُنَا فِي ظُلَّةٍ خَضْرَاءَ نُسَبِّحُهُ وَ نُقَدِّسُهُ وَ نُهَلِّلُهُ وَ نُمَجِّدُهُ، وَ مَا مِنْ مَلَكٍ مُقَرَّبٍ وَ لاَ ذِي رُوحٍ غَيْرُنَا» حَتَّى بَدَا لَهُ فِي خَلْقِ اَلْأَشْيَاءِ فَخَلَقَ مَا شَاءَ كَيْفَ شَاءَ مِنَ اَلْمَلاَئِكَةِ وَ غَيْرِهِمْ ثُمَّ أَنْهَى عِلْمَ ذَلِكَ إِلَيْنَا . 🔸
جامع الأحادیث https://hadith.inoor.ir/fa/hadith/387875 نشانی: مختصر البصائر، جلد ۱ ، صفحه۱۳۰ عنوان باب : <مختصر البصائر> [أحاديث في الرجعة من غير طريق سعد] قائل : امام باقر (علیه السلام) ، امیرالمؤمنین (علیه السلام) وَ مِنْ كِتَابِ اَلْوَاحِدَةِ : رُوِيَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ اَلْحَسَنِ بْنِ عَبْدِ اَللَّهِ اَلْأُطْرُوشِ اَلْكُوفِيِّ، قَالَ: حَدَّثَنَا أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ جَعْفَرُ بْنُ مُحَمَّدٍ اَلْبَجَلِيُّ، قَالَ: حَدَّثَنِي أَحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ خَالِدٍ اَلْبَرْقِيُّ ، قَالَ: حَدَّثَنِي عَبْدُ اَلرَّحْمَنِ بْنُ أَبِي نَجْرَانَ ، عَنْ عَاصِمِ بْنِ حُمَيْدٍ، عَنْ أَبِي حَمْزَةَ اَلثُّمَالِيِّ ، عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: «قَالَ أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ : إِنَّ اَللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى أَحَدٌ وَاحِدٌ، تَفَرَّدَ فِي وَحْدَانِيَّتِهِ، ثُمَّ تَكَلَّمَ بِكَلِمَةٍ فَصَارَتْ نُوراً، ثُمَّ خَلَقَ مِنْ ذَلِكَ اَلنُّورِ مُحَمَّداً صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ خَلَقَنِي وَ ذُرِّيَّتِي، ثُمَّ تَكَلَّمَ بِكَلِمَةٍ فَصَارَتْ رُوحاً فَأَسْكَنَهُ اَللَّهُ فِي ذَلِكَ اَلنُّورِ وَ أَسْكَنَهُ فِي أَبْدَانِنَا، فَنَحْنُ رُوحُ اَللَّهِ وَ كَلِمَاتُهُ، فَبِنَا اِحْتَجَّ عَلَى خَلْقِهِ ، . ⚡ فَمَا زِلْنَا فِي ظُلَّةٍ خَضْرَاءَ حَيْثُ لاَ شَمْسَ وَ لاَ قَمَرَ، وَ لاَ لَيْلَ وَ لاَ نَهَارَ، وَ لاَ عَيْنَ تَطْرِفُ، نَعْبُدُهُ وَ نُقَدِّسُهُ وَ نُسَبِّحُهُ، وَ ذَلِكَ قَبْلَ أَنْ يَخْلُقَ اَلْخَلْقَ. وَ أَخَذَ مِيثَاقَ اَلْأَنْبِيَاءِ بِالْإِيمَانِ وَ اَلنُّصْرَةِ لَنَا، وَ ذَلِكَ قَوْلُهُ عَزَّ وَ جَلَّ: وَ إِذْ أَخَذَ اَللّٰهُ مِيثٰاقَ اَلنَّبِيِّينَ لَمٰا آتَيْتُكُمْ مِنْ كِتٰابٍ وَ حِكْمَةٍ ثُمَّ جٰاءَكُمْ رَسُولٌ مُصَدِّقٌ لِمٰا مَعَكُمْ لَتُؤْمِنُنَّ بِهِ وَ لَتَنْصُرُنَّهُ يَعْنِي لَتُؤْمِنُنَّ بِمُحَمَّدٍ (صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ) ، وَ لَتَنْصُرُنَّ وَصِيَّهُ ، وَ سَيَنْصُرُونَهُ جَمِيعاً. وَ إِنَّ اَللَّهَ أَخَذَ مِيثَاقِي مَعَ مِيثَاقِ مُحَمَّدٍ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ بِالنُّصْرَةِ بَعْضِنَا لِبَعْضٍ، فَقَدْ نَصَرْتُ مُحَمَّداً (صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ) وَ جَاهَدْتُ بَيْنَ يَدَيْهِ، وَ قَتَلْتُ عَدُوَّهُ، وَ وَفَيْتُ لِلَّهِ بِمَا أَخَذَ عَلَيَّ مِنَ اَلْمِيثَاقِ وَ اَلْعَهْدِ وَ اَلنُّصْرَةِ لِمُحَمَّدٍ (صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ) ، وَ لَمْ يَنْصُرْنِي أَحَدٌ مِنْ أَنْبِيَاءِ اَللَّهِ وَ رُسُلِهِ، وَ ذَلِكَ لِمَا قَبَضَهُمُ اَللَّهُ إِلَيْهِ، وَ سَوْفَ يَنْصُرُونَنِي وَ يَكُونُ لِي مَا بَيْنَ مَشْرِقِهَا إِلَى مَغْرِبِهَا، وَ لَيَبْعَثَنَّهُمُ اَللَّهُ أَحْيَاءً مِنْ آدَمَ إِلَى مُحَمَّدٍ (صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ)، كُلِّ نَبِيٍّ مُرْسَلٍ، يَضْرِبُونَ بَيْنَ يَدَيَّ بِالسَّيْفِ هَامَ اَلْأَمْوَاتِ وَ اَلْأَحْيَاءِ وَ اَلثَّقَلَيْنِ جَمِيعاً. . فَيَا عَجَبَاهْ وَ كَيْفَ لاَ أَعْجَبُ مِنْ أَمْوَاتٍ يَبْعَثُهُمُ اَللَّهُ أَحْيَاءً يُلَبُّونَ زُمْرَةً زُمْرَةً بِالتَّلْبِيَةِ: «لَبَّيْكَ لَبَّيْكَ يَا دَاعِيَ اَللَّهِ»، قَدِ اِنْطَلَقُوا بِسِكَكِ اَلْكُوفَةِ ، قَدْ شَهَرُوا سُيُوفَهُمْ عَلَى عَوَاتِقِهِمْ لَيَضْرِبُونَ بِهَا هَامَ اَلْكَفَرَةِ، وَ جَبَابِرَتِهِمْ وَ أَتْبَاعِهِمْ مِنْ جَبَابِرَةِ اَلْأَوَّلِينَ وَ اَلْآخِرِينَ حَتَّى يُنْجِزَ اَللَّهُ مَا وَعَدَهُمْ فِي قَوْلِهِ عَزَّ وَ جَلَّ: «وَعَدَ اَللّٰهُ اَلَّذِينَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَ عَمِلُوا اَلصّٰالِحٰاتِ لَيَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِي اَلْأَرْضِ كَمَا اِسْتَخْلَفَ اَلَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ وَ لَيُمَكِّنَنَّ لَهُمْ دِينَهُمُ اَلَّذِي اِرْتَضىٰ لَهُمْ وَ لَيُبَدِّلَنَّهُمْ مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْناً يَعْبُدُونَنِي لاٰ يُشْرِكُونَ بِي شَيْئاً»، أَيْ يَعْبُدُونَنِي آمِنِينَ، لاَ يَخَافُونَ أَحَداً فِي عِبَادَتِي ، لَيْسَ عِنْدَهُمْ تَقِيَّةٌ. . وَ إِنَّ لِيَ اَلْكَرَّةَ بَعْدَ اَلْكَرَّةِ، وَ اَلرَّجْعَةَ بَعْدَ اَلرَّجْعَةِ، وَ أَنَا صَاحِبُ اَلرَّجَعَاتِ وَ اَلْكَرَّاتِ، وَ صَاحِبُ اَلصَّوْلاَتِ وَ اَلنَّقِمَاتِ، وَ اَلدُّولاَتِ اَلْعَجِيبَاتِ، وَ أَنَا قَرْنٌ مِنْ حَدِيدٍ، وَ أَنَا عَبْدُ اَللَّهِ وَ أَخُو رَسُولِ اَللَّهِ (صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ) ، وَ أَنَا أَمِينُ اَللَّهِ وَ خَازِنُهُ، وَ عَيْبَةُ سِرِّهِ وَ حِجَابُهُ، وَ وَجْهُهُ وَ صِرَاطُهُ وَ مِيزَانُهُ، وَ أَنَا اَلْحَاشِرُ إِلَى اَللَّهِ. وَ أَنَا كَلِمَةُ اَللَّهِ اَلَّتِي يَجْمَعُ بِهَا اَلْمُفْتَرِقَ وَ يُفَرِّقُ بِهَا اَلْمُجْتَمِعَ.
💥 *«وَ أَنَا أَسْمَاءُ اَللَّهِ اَلْحُسْنَى وَ أَمْثَالُهُ اَلْعُلْيَا، وَ آيَاتُهُ اَلْكُبْرَى»* ⚡وَ أَنَا صَاحِبُ اَلْجَنَّةِ وَ اَلنَّارِ، أُسْكِنُ أَهْلَ اَلْجَنَّةِ اَلْجَنَّةَ ، وَ أَهْلَ اَلنَّارِ اَلنَّارَ ، (وَ إِلَيَّ تَزْوِيجُ أَهْلِ اَلْجَنَّةِ ، وَ إِلَيَّ عَذَابُ أَهْلِ اَلنَّارِ ) . ⚡وَ إِلَيَّ إِيَابُ اَلْخَلْقِ جَمِيعاً، وَ أَنَا اَلْإِيَابُ اَلَّذِي يَئُوبُ إِلَيْهِ كُلُّ شَيْءٍ بَعْدَ اَلْفَنَاءِ ، وَ إِلَيَّ حِسَابُ اَلْخَلْقِ جَمِيعاً. . ⚡وَ أَنَا صَاحِبُ اَلْهَنَاتِ [اَلْهِبَاتِ] ، وَ أَنَا اَلْمُؤَذِّنُ عَلَى اَلْأَعْرَافِ، وَ أَنَا بَارِزُ اَلشَّمْسِ، وَ أَنَا دَابَّةُ اَلْأَرْضِ، وَ أَنَا قَسِيمُ اَلنَّارِ ، وَ أَنَا خَازِنُ اَلْجِنَانِ ، وَ أَنَا صَاحِبُ اَلْأَعْرَافِ، . ⚡وَ أَنَا أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ ، وَ يَعْسُوبُ اَلْمُتَّقِينَ، وَ آيَةُ اَلسَّابِقِينَ، وَ لِسَانُ اَلنَّاطِقِينَ، وَ خَاتَمُ اَلْوَصِيِّينَ، وَ وَارِثُ اَلنَّبِيِّينَ، وَ خَلِيفَةُ رَبِّ اَلْعَالَمِينَ، وَ صِرَاطُ رَبِّيَ اَلْمُسْتَقِيمُ، وَ فُسْطَاطُهُ، وَ اَلْحُجَّةُ عَلَى أَهْلِ اَلسَّمَاوَاتِ وَ اَلْأَرَضِينَ وَ مَا فِيهِمَا وَ مَا بَيْنَهُمَا. . ⚡وَ أَنَا اَلَّذِي اِحْتَجَّ اَللَّهُ بِهِ عَلَيْكُمْ فِي اِبْتِدَاءِ خَلْقِكُمْ. وَ أَنَا اَلشَّاهِدُ يَوْمَ اَلدِّينِ. وَ أَنَا اَلَّذِي عُلِّمْتُ عِلْمَ اَلْمَنَايَا وَ اَلْبَلاَيَا وَ اَلْقَضَايَا وَ فَصْلَ اَلْخِطَابِ وَ اَلْأَنْسَابَ ، وَ اُسْتُحْفِظْتُ آيَاتِ اَلنَّبِيِّينَ اَلْمُسْتَخِفِّينَ اَلْمُسْتَحْفَظِينَ . ⚡وَ أَنَا صَاحِبُ اَلْعَصَا وَ اَلْمِيسَمِ. وَ أَنَا اَلَّذِي سُخِّرَتْ لِيَ اَلسَّحَابُ وَ اَلرَّعْدُ وَ اَلْبَرْقُ، وَ اَلظُّلَمُ وَ اَلْأَنْوَارُ، وَ اَلرِّيَاحُ وَ اَلْجِبَالُ وَ اَلْبِحَارُ، وَ اَلنُّجُومُ وَ اَلشَّمْسُ وَ اَلْقَمَرُ. . ⚡وَ أَنَا اَلَّذِي أَهْلَكْتُ عٰاداً وَ ثَمُودَ ، وَ أَصْحٰابَ اَلرَّسِّ وَ قُرُوناً بَيْنَ ذٰلِكَ كَثِيرَةً. وَ أَنَا اَلَّذِي ذَلَّلْتُ اَلْجَبَابِرَةَ. وَ أَنَا صَاحِبُ مَدْيَنَ ، وَ مُهْلِكُ فِرْعَوْنَ، وَ مُنْجِي مُوسَى (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ) . ⚡وَ أَنَا اَلْقَرْنُ اَلْحَدِيدُ. وَ أَنَا فَارُوقُ اَلْأُمَّةِ. وَ أَنَا اَلْهَادِي. وَ أَنَا اَلَّذِي أَحْصَيْتُ كُلَّ شَيْءٍ عَدَداً بِعِلْمِ اَللَّهِ اَلَّذِي أَوْدَعَنِيهِ، وَ بِسِرِّهِ اَلَّذِي أَسَرَّهُ إِلَى مُحَمَّدٍ (صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ) وَ أَسَرَّهُ اَلنَّبِيُّ (صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ) إِلَيَّ. . 💥 *«وَ أَنَا اَلَّذِي أَنْحَلَنِي رَبِّي اِسْمَهُ وَ كَلِمَتَهُ وَ حِكْمَتَهُ وَ عِلْمَهُ وَ فَهْمَهُ»* ⚡ يَا مَعْشَرَ اَلنَّاسِ اِسْأَلُونِي قَبْلَ أَنْ تَفْقِدُونِي، اَللَّهُمَّ إِنِّي أُشْهِدُكَ وَ أَسْتَعْدِيكَ عَلَيْهِمْ وَ لاَ حَوْلَ وَ لاَ قُوَّةَ إِلاَّ بِاللَّهِ اَلْعَلِيِّ اَلْعَظِيمِ وَ اَلْحَمْدُ لِلَّهِ مُتَّبِعِينَ أَمْرَهُ» . 🔸
🔸 دفاع مولا امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) از جان شریف پیامبر اعظم (صلی الله علیه و آله)، با قتال در پیش رویشان و کشتن ٣۴ نفر از مهاجمان به جان ایشان 🔸 جامع الأحادیث https://hadith.inoor.ir/hadith/308336 شناسه حدیث : ۳۰۸۳۳۶ نشانی : تفسير فرات الکوفي ج ۱، ص ۵۴۷ قَالَ حَدَّثَنَا أَبُو اَلْقَاسِمِ اَلْحُسَيْنِيُّ مُعَنْعَناً عَنْ مُعَاذِ بْنِ جَبَلٍ رَضِيَ اَللَّهُ عَنْهُ: أَنَّ اَلنَّبِيَّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ خَرَجَ مِنَ اَلْغَارِ فَأَتَى مَنْزِلَ خَدِيجَةَ كَئِيباً حَزِيناً فَقَالَتْ خَدِيجَةُ يَا رَسُولَ اَللَّهِ مَا اَلَّذِي أَرَى بِكَ مِنَ اَلْكَآبَةِ وَ اَلْحُزْنِ مَا لَمْ أَرَهُ فِيكَ مُنْذُ صَحِبْتَنِي قَالَ يَحْزُنُنِي غَيْبُوبَةُ [غَيْبَةُ] عَلِيٍّ قَالَتْ يَا رَسُولَ اَللَّهِ تَفَرَّقَتِ اَلْمُسْلِمُونَ فِي اَلْآفَاقِ وَ إِنَّمَا بَقِيَ ثَمَانُ رِجَالٍ كَانَ مَعَكَ اَللَّيْلَةَ سَبْعَةُ [نَفَرٍ] فَتَحْزَنُ لِغَيْبُوبَةِ رَجُلٍ فَغَضِبَ اَلنَّبِيُّ [صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ] وَ قَالَ يَا خَدِيجَةُ إِنَّ اَللَّهَ أَعْطَانِي فِي عَلِيٍّ ثَلاَثَةً لِدُنْيَايَ وَ ثَلاَثَةً لآِخِرَتِي فَأَمَّا اَلثَّلاَثَةُ اَلَّتِي لِدُنْيَايَ فَمَا أَخَافُ عَلَيْهِ أَنْ يَمُوتَ وَ لاَ يُقْتَلَ حَتَّى يُعْطِيَنِي اَللَّهُ مَوْعِدَهُ إِيَّايَ وَ لَكِنْ أَخَافُ عَلَيْهِ وَاحِدَةً قَالَتْ يَا رَسُولَ اَللَّهِ إِنْ أَنْتَ أَخْبَرْتَنِي مَا اَلثَّلاَثَةُ لِدُنْيَاكَ وَ مَا اَلثَّلاَثَةُ لآِخِرَتِكَ وَ مَا اَلْوَاحِدَةُ اَلَّتِي تَتَخَوَّفُ عَلَيْهِ لَأَحْتَوِيَنَّ عَلَى بَعِيرِي وَ لَأَطْلُبَنَّهُ حَيْثُمَا كَانَ إِلاَّ أَنْ يَحُولَ بَيْنِي وَ بَيْنَهُ اَلْمَوْتُ قَالَ يَا خَدِيجَةُ إِنَّ اَللَّهَ أَعْطَانِي فِي عَلِيٍّ لِدُنْيَايَ أَنَّهُ يُوَارِي عَوْرَتِي عِنْدَ مَوْتِي 💥 وَ أَعْطَانِي فِي عَلِيٍّ لِدُنْيَايَ أَنَّهُ يَقْتُلُ بَيْنَ يَدَيَّ أَرْبَعَةً وَ ثَلاَثِينَ مُبَارِزاً قَبْلَ أَنْ يَمُوتَ أَوْ يُقْتَلَ وَ أَعْطَانِي فِي عَلِيٍّ لآِخِرَتِي أَنَّهُ مُتَّكًا يَوْمَ اَلشَّفَاعَةِ وَ أَعْطَانِي فِي عَلِيٍّ لآِخِرَتِي أَنَّهُ صَاحِبُ مَفَاتِيحِي يَوْمَ أَفْتَحُ أَبْوَابَ اَلْجَنَّةِ وَ أَعْطَانِي فِي عَلِيٍّ لآِخِرَتِي أَنِّي أُعْطَى يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ أَرْبَعَةَ أَلْوِيَةٍ فَلِوَاءُ اَلْحَمْدِ بِيَدِي وَ أَدْفَعُ لِوَاءَ اَلتَّهْلِيلِ لِعَلِيٍّ وَ أُوَجِّهُهُ فِي أَوَّلِ فَوْجٍ وَ هُمُ اَلَّذِينَ يُحَاسَبُونَ « حِسٰاباً يَسِيراً » وَ« يَدْخُلُونَ اَلْجَنَّةَ »... « بِغَيْرِ حِسٰابٍ » عَلَيْهِمْ وَ أَدْفَعُ لِوَاءَ اَلتَّكْبِيرِ إِلَى حَمْزَةَ وَ أُوَجِّهُهُ فِي اَلْفَوْجِ اَلثَّانِي وَ أَدْفَعُ لِوَاءَ اَلتَّسْبِيحِ إِلَى جَعْفَرٍ وَ أُوَجِّهُهُ فِي اَلْفَوْجِ اَلثَّالِثِ ثُمَّ أُقِيمُ عَلَى أُمَّتِي حَتَّى أَشْفَعَ لَهُمْ ثُمَّ أَكُونُ أَنَا اَلْقَائِدَ وَ إِبْرَاهِيمُ اَلسَّائِقَ حَتَّى أُدْخِلَ أُمَّتِي اَلْجَنَّةَ وَ لَكِنْ أَخَافُ عَلَيْهِ إِضْرَارَ جَهَلَةِ قُرَيْشٍ فَاحْتَوَتْ عَلَى بَعِيرِهَا وَ قَدِ اِخْتَلَطَ اَلظَّلاَمُ فَخَرَجَتْ فَطَلَبَتْهُ فَإِذَا هِيَ بِشَخْصٍ فَسَلَّمَتْ لِيَرُدَّ اَلسَّلاَمَ لِتَعْلَمَ عَلِيٌّ هُوَ أَمْ لاَ فَقَالَ وَ عَلَيْكِ اَلسَّلاَمُ أَ خَدِيجَةُ؟ قَالَتْ نَعَمْ فَأَنَاخَتْ، ثُمَّ قَالَتْ: بِأَبِي [أَنْتَ وَ أُمِّي] اِرْكَبْ قَالَ: أَنْتِ أَحَقُّ بِالرُّكُوبِ مِنِّي اِذْهَبِي إِلَى اَلنَّبِيِّ (صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ) فَبَشِّرِي حَتَّى آتِيَكُمْ فَأَنَاخَتْ عَلَى اَلْبَابِ وَ رَسُولُ اَللَّهِ (صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ) مُسْتَلْقٍ عَلَى قَفَاهُ يَمْسَحُ فِيمَا بَيْنَ نَحْرِهِ إِلَى سُرَّتِهِ بِيَمِينِهِ وَ هُوَ يَقُولُ: اَللَّهُمَّ فَرِّجْ هَمِّي وَ بَرِّدْ كَبِدِي بِخَلِيلِي عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ (عَلَيْهِ السَّلاَمُ) ، حَتَّى قَالَهَا ثَلاَثاً قَالَتْ لَهُ خَدِيجَةُ قَدْ اِسْتَجَابَ اَللَّهُ دَعْوَتَكَ فَاسْتَقَلَّ قَائِماً رَافِعاً يَدَيْهِ يَقُولُ: شُكْراً لِلْمُجِيبِ، حَتَّى قَالَهَا إِحْدَى عَشْرَةَ مَرَّةً . 🔸 🔸 ترجمه در ادامه👇
🔸 ✅ [ترجمه روایت شریف] : تفسیر فرات: معاذ بن جبل گفت: رسول خدا (صلی الله علیه و آله) از غار حرا خارج شد و در حالی که ناراحت و اندوهگین بود به خانه برگشت. خدیجه فرمود: ای رسول خدا! چه چیزی باعث شده است که این گونه ناراحت شوی، از زمان همراهی با من، تا کنون شما را در چنین حالتی ندیده ام؟ پیامبر فرمود: ناراحتیم به خاطر غیبت علی است. خدیجه فرمود: ای رسول خدا! مسلمانان را هر کدام به جائی فرستاده ای و تنها هشت نفر از آنها باقی مانده اند که امشب هفت نفر از آنها نزدت بودند، به خاطر یک نفر این گونه ناراحتی؟ رسول خدا (صلی الله علیه و آله) خشمگین شد و فرمود: خداوند متعال درباره علی سه چیز را برای دنیایم و سه چیز را برای آخرتم بخشیده است. اما سه چیز در دنیا، نمی ترسم از اینکه بمیرد و یا کشته شود، مگر آنکه خداوند متعال موعد آن‌ها را به من عطا کند، اما از یک چیز بر او می‌ترسم. خدیجه گفت: ای رسول خدا اگر مرا از آن سه چیز برای دنیایت و سه چیز برای آخرتت و آن چیزی که در باره او از آن می‌ترسی باخبر کنی آنگاه سوار بر شترم می‌شوم و او را طلب کنم تا زمانی که مرگ مانع از جستجوی من شود. پیامبر فرمود: سه چیزی که خداوند متعال در باره علی برای دنیایم به من داده است، این است که: علی ساتر عورت من به هنگام مرگم است. 💥 *و درباره علی به من داد که او در دنیا جلوی روی من (برای دفاع از جان من در جنگ‌ها) سی و چهار نفر مبارز را خواهد کشت، قبل از آنکه خودش بمیرد و یا کشته شود.* اما درباره علی به من داد برای آخرتم که در روز شفاعت، تکیه گاه من خواهد بود. و در باره علی برای آخرتم به من داد این که در روز باز کردن درهای بهشت صاحب کلیدهای من خواهد بود. و در باره علی برای آخرتم به من داد این که در روز قیامت چهار پرچم به من داده می‌شود؛ پس پرچم حمد - الحمد لله - به دست خودم خواهد بود، پرچم تهلیل - لا اله الا الله - را برای علی بلند خواهم کرد و بدست او خواهد بود و او را پیشاپیش گروهی قرار خواهم داد، حساب و کتاب این گروه آسان خواهد بود و بدون حساب و کتاب، وارد بهشت خواهند شد. سپس پرچم تکبیر - الله اکبر- را به دست حمزه (سیدالشهدا) خواهم داد و پیشاپیش گروه دوم قرار می‌دهم. پرچم تسبیح - سبحان الله - را هم به دست جعفر طیار خواهم داد و در جلوی گروه سوم قرار خواهم داد. سپس برای امتم بر می‌خیزم تا برای آنها شفاعت کنم. من جلودار آنها و ابراهیم سوق دهنده خواهد بود تا زمانی که امتم را وارد بهشت کنم. اما ای خدیجه! آن چیزی که بر او می‌ترسم از آسیب رساندن افراد نادان قریش بر اوست. پس خدیجه در حالی که شب فرا رسیده بود، سوار بر شترش شد و به دنبال علی (علیه السلام) به راه افتاد. ناگهان شخصی را دید. سلام کرد تا او جواب بدهد و بداند که آیا علی است یا نه؟ مرد گفت: سلام خداوند بر تو باد، خدیجه هستی؟ فرمود: بله و شترش را به سینه خواباند و به علی (علیه السلام) فرمود: پدر و مادرم فدایت شوند، سوار شو. علی (علیه السلام) به خدیجه فرمود: تو بر سوار شدن مقدم تر از من هستی. نزد پیامبر برو و به او بشارت آمدن مرا ده تا نزد شما بیایم. خدیجه به خانه بازگشت وشترش را به زانو خواباند در حالی که رسول خدا بر پشت دراز کشیده بود و بین سینه و نافش را لمس می‌کرد و این دعا را زمزمه می‌کرد: «پرودگارا! غم و اندوه مرا برطرف کن و با آمدن دوستم علی جگرم را خنک کن» و آن را سه بار تکرار کرد. خدیجه به او فرمود: ای رسول خدا خداوند متعال دعایت را اجابت کرد. پیامبر (صلی الله علیه و آله) با شنیدن این جمله برخواست و در حالی که دستهایش را به نشانه دعا به سوی آسمان بلند کرد و فرمود: «شکر وسپاس برای اجابت کننده دعایم» واین جمله را یازده بار تکرار کرد. (تفسیر فرات، ص۲۰۶-۲۰۷) (بحارالانوار، ج۴٠، ص۶۴ الی ۶۶) 🔸
📌لینک خرید نسخه چاپی ترجمه کتاب «مشارق انوار الیقین، فی حقایق اسرار امیرالمؤمنین علی (علیه السلام)»، از نشر طوبای محبت 👇 🌐 https://tobaymohebat.ir/product/ترجمه-مشارق-انوارالیقین-فی-حقائق-اسرا/ 🔸 📌 متن عربی و فارسی (نسخه‌های چاپ‌های دیگر)👇 🌐 https://eitaa.com/shia_erfan/482 🔸 ✅ کانال عرفان شیعی | مباحثات علمی 🔸 @Shia_erfan
msharq-anwar-alyaqen.pdf
8.64M
🔸 کتاب «مشارق انوار الیقین، فی حقایق اسرار امیرالمؤمنین علی (علیه السلام)» 🔸
ترجمه فارسی مشارق انوار الیقین فی حقائق اسرار اميرالمؤمنين .pdf
14.34M
🔸ترجمه فارسی کتاب «مشارق انوار الیقین، فی حقایق اسرار امیرالمؤمنین علی (علیه السلام)» 🔸
مشارق_أنوار_اليقين_في_أسرار_أمير_المؤمنين_عليه_السلام_.pdf
2.14M
🔸 کتاب «مشارق انوار الیقین، فی حقایق اسرار امیرالمؤمنین علی (علیه السلام)» 🔸 ✅ کانال عرفان شیعی | مباحثات علمی 🔸 @Shia_erfan
مشارق_أنوار_اليقين_في_أسرار_أمير_المؤمنين_عليه_السلام_اصلی.docx
434.3K
🔸فایل word کتاب «مشارق انوار الیقین، فی حقایق اسرار امیرالمؤمنین علی (علیه السلام)» 🔸 ✅ کانال عرفان شیعی | مباحثات علمی 🔸 @Shia_erfan
. 🔸 صوت جلسه ١۵ 👆
16 جامع الکلیات - بیان دوم -در تحقق عالم جبروت -حقیقت محمدیه در قوس نزول و صعود - تا ص۶۶ .mp3
50.63M
🔸 جلسه ١۶ 📌 شرح جامع الکلیات 🔻بیان دوم - در تحقق عالم جبروت - اتمام بحث «حقیقت محمدیه در قوس نزول و صعود» - محدوده درس: تا صفحه ۶۶ 📌فایل PDF محدوده این جلسه از کتاب👇در محدوده‌ی عنوان *«حقیقت محمدیه در قوس نزول و صعود»* ، به جهت اهمیت متن آن و درخواست مخاطبان قرار داده شد👇 🌐 eitaa.com/shia_erfan/536 🔸 🔸مستندات مورد اشاره جلسه ١۶👇 🌐 eitaa.com/shia_erfan/535 🔸 ✅ کانال عرفان شیعی 🔸 @Shia_erfan
🔸 و مستندات مطالب مورد اشاره در صوت جلسه ١۶ :
جامع الکلیات - حقیقت محمدیه در قوس نزول و صعود .pdf
12.81M
🔸حقیقت محمدیه در قوس نزول و صعود 🔻بخشی از کتاب «جامع الکلیات عرفان شیعی» (ص۵٧ تا ۶٧) 📌در جلسه ١۶ شرح کتاب جامع الکلیات، در محدوده این بخش، تا صفحه ۶۶ خوانده شد. 📌فایل PDF این بخش به جهت اهمیت متن آن و درخواست مخاطبان قرار داده شد 🔸 🔈شرح این بخش درجلسات ١۵ و١۶👇 🌐 eitaa.com/shia_erfan/460 ١۵ 🌐 eitaa.com/shia_erfan/534 ١۶ 🔸 ✅ کانال عرفان شیعی 🔸 @Shia_erfan
🔸 🔸حدیث حضرت جوادالائمه (علیه السلام) پیرامون اهمیت و تاثیر بالاتر حضور قلب نسبت به حرکات ظاهری بدون توجه قلبی ( حدیث بمناسبت شهادت امام جواد ع در جلسه ١۶ ) 🔸 جامع الأحادیث https://hadith.inoor.ir/hadith/270016 نشانی : بحار الأنوار، جلد۷۵، صفحه۳۶۳ عنوان باب : الجزء الخامس و السبعون [تتمة كتاب الروضة] [تتمة أبواب المواعظ و الحكم] . باب 27 مواعظ أبي جعفر محمد بن علي الجواد صلوات الله عليه قائل : امام جواد (علیه السلام) . اَلدُّرَّةُ اَلْبَاهِرَةُ ، قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ اَلْجَوَادُ عَلَيْهِ السَّلاَمُ : . كَيْفَ يُضَيَّعُ مَنِ اَللَّهُ كَافِلُهُ وَ كَيْفَ يَنْجُو مَنِ اَللَّهُ طَالِبُهُ وَ مَنِ اِنْقَطَعَ إِلَى غَيْرِ اَللَّهِ وَكَلَهُ اَللَّهُ إِلَيْهِ وَ مَنْ عَمِلَ عَلَى غَيْرِ عِلْمٍ مَا يُفْسِدُ أَكْثَرُ مِمَّا يُصْلِحُ . 💥 *«اَلْقَصْدُ إِلَى اَللَّهِ تَعَالَى بِالْقُلُوبِ أَبْلَغُ مِنْ إِتْعَابِ اَلْجَوَارِحِ بِالْأَعْمَالِ»* ⚡(قصد خدا نمودن با دل و توجه قلبی، از خسته کردن اعضا و جوارح با اعمال {بدون حضور قلب} موثرتر است) . مَنْ أَطَاعَ هَوَاهُ أَعْطَى عَدُوَّهُ مُنَاهُ مَنْ هَجَرَ اَلْمُدَارَاةَ قَارَبَهُ اَلْمَكْرُوهُ وَ مَنْ لَمْ يَعْرِفِ اَلْمَوَارِدَ أَعْيَتْهُ اَلْمَصَادِرُ وَ مَنِ اِنْقَادَ إِلَى اَلطُّمَأْنِينَةِ قَبْلَ اَلْخِبْرَةِ فَقَدْ عَرَضَ نَفْسَهُ لِلْهَلَكَةِ وَ لِلْعَاقِبَةِ اَلْمُتْعِبَةِ مَنْ عَتَبَ مِنْ غَيْرِ اِرْتِيَابٍ أَعْتَبَ مِنْ غَيْرِ اِسْتِعْتَابٍ رَاكِبُ اَلشَّهَوَاتِ لاَ تُسْتَقَالُ لَهُ عَثْرَةٌ اِتَّئِدْ تُصِبْ أَوْ تَكَدْ اَلثِّقَةُ بِاللَّهِ ثَمَنٌ لِكُلِّ غَالٍ وَ سُلَّمٌ إِلَى كُلِّ عَالٍ إِيَّاكَ وَ مُصَاحَبَةَ اَلشَّرِيرِ فَإِنَّهُ كَالسَّيْفِ اَلْمَسْلُولِ يَحْسُنُ مَنْظَرُهُ وَ يَقْبُحُ أَثَرُهُ إِذَا نَزَلَ اَلْقَضَاءُ ضَاقَ اَلْفَضَاءُ كَفَى بِالْمَرْءِ خِيَانَةً أَنْ يَكُونَ أَمِيناً لِلْخَوَنَةِ غِنَى اَلْمُؤْمِنِ غِنَاهُ عَنِ اَلنَّاسِ نِعْمَةٌ لاَ تُشْكَرُ كَسَيِّئَةٍ لاَ تُغْفَرُ لاَ يَضُرُّكَ سَخَطُ مَنْ رِضَاهُ اَلْجَوْرُ مَنْ لَمْ يَرْضَ مِنْ أَخِيهِ بِحُسْنِ اَلنِّيَّةِ لَمْ يَرْضَ بِالْعَطِيَّةِ. 🔸
🔸حقیقت نماز به مقدار حضور قلب سالک بالا می‌رود و سالک را به قرب الهی و حضور عندالله می‌رساند 🔸 جامع الأحادیث https://hadith.inoor.ir/hadith/109094 . شناسه حدیث : ۱۰۹۰۹۴ نشانی : الکافي ج ۳، ص ۳۶۳ . معصوم : امام باقر (علیه السلام) . مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ اِبْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ هِشَامِ بْنِ سَالِمٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: . 💥 *«إِنَّ اَلْعَبْدَ لَيُرْفَعُ لَهُ مِنْ صَلاَتِهِ نِصْفُهَا أَوْ ثُلُثُهَا أَوْ رُبُعُهَا أَوْ خُمُسُهَا فَمَا يُرْفَعُ لَهُ إِلاَّ مَا أَقْبَلَ عَلَيْهِ بِقَلْبِهِ»* . ⚡وَ إِنَّمَا أَمَرْنَا بِالنَّافِلَةِ لِيَتِمَّ لَهُمْ بِهَا مَا نَقَصُوا مِنَ اَلْفَرِيضَةِ 🔸 🔻 *«همانا از نماز انسان، نصفش، ثلثش، ربعش یا خمسش بالا برده می‌شود و آن مقداری از نماز که انسان در آن توجّه قلبی داشته باشد بالا برده می‌شود.»* . ⚡«و ما به نماز نافله مأمور شده‌ايم تا نواقص نماز واجب به واسطۀ آن، تتمیم و تکمیل گردد». . 🔸
🔸تعقل وجودی و تفکر حضوری اثر تقربش بالاتر از افعال خیر بدنی است . جامع الأحادیث https://hadith.inoor.ir/hadith/120157 شناسه حدیث : ۱۲۰۱۵۷ نشانی : الوافي ج ۱، ص ۱۰۲ . معصوم : پيامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) . كَمَا وَرَدَ عَنِ اَلنَّبِيِّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ : . ⚡ يَا عَلِيُّ! 💥إِذَا تَقَرَّبَ النَّاسُ إِلَى خَالِقِهِمْ بِأَنْوَاعِ الْبِرِّ فَتَقَرَّبْ أَنْتَ إِلَيْهِ بِالْعَقْلِ حَتَّى تَسْبِقَهُمْ. 🔸 جامع الأحادیث https://hadith.inoor.ir/hadith/165185 شناسه حدیث : ۱۶۵۱۸۵ نشانی : وسائل الشیعة، ج ۴، ص ۷۴ معصوم : پيامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) وَ فِي اَلْمَجَالِسِ وَ اَلْأَخْبَارِ بِإِسْنَادِهِ عَنْ أَبِي ذَرٍّ عَنْ رَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ قَالَ: . ⚡ يَا أَبَا ذَرٍّ! 💥رَكْعَتَانِ مُقْتَصَدَتَانِ فِي تَفَكُّرٍ خَيْرٌ مِنْ قِيَامِ لَيْلَةٍ وَ اَلْقَلْبُ سَاهٍ. . 🔸
🔸 *حقیقتِ زیارت، به میزانِ درک حضور است* 🔸 🔸 *حقیقتِ زیارت، حضورِ زائر (به تمامِ معنا) در نزد زیارت شونده (مزور) است.* يعنى انسان با تمام وجودش نزد او حضور داشته، روحاً و جسماً و قلباً و ایماناً در محضر بوده باشد. 🔻لأنّ حقيقة الزيارة لا تعني سوى «حضور الزائر عند المزور» 🌐 کتاب «الزيارة فی الکتاب والسنة» (اثر آیت الله جعفر سبحانی)، ص۴٧. 🔸 🔻 الزيارة من الزور و هو القصد و التوجه، زوراً و زيارةً، له أصل واحد يدل على الميل و العدول و *معناه الحضور و الاعراض عن الغير.* 🌐 المعجم البحرين ج٣ ص٣٢٠؛ المعجم المقاييس اللغة ج٣ ص٣۶ ابن فارس فى معجم اللغة 🔸 🔻 و فى الدعاء *«إِذَا قُمْتَ إِلَى اَلصَّلاَةِ فَقُلْ ... اَللَّهُمَّ اِجْعَلْنِي مِنْ زُوَّارِكَ»* أى «من القاصدين لك الملتجئين اليك...» و *الزيارة هى حضور الزائر عند المزور جسماً و روحاً و إيماناً* و الغرض من الزيارة، التوجّه الى اللّه و الرسول و الأئمّة (عليهم السلام) 📌 المعارف العالیة فی شرح زیارة الجامعة (حسن احمدی)، ص٣۵ / بحار الأنوار، ج ۸۱، ص ۳۷۷ 🌐 hadith.inoor.ir/hadith/275027 🔻 فَإِذَا قُمْتَ إِلَى صَلاَتِكَ فَقُلْ: «بِسْمِ اَللَّهِ وَ بِاللَّهِ وَ إِلَى اَللَّهِ وَ مِنَ اَللَّهِ وَ مَا شَاءَ اَللَّهُ وَ لاَ حَوْلَ وَ لاَ قُوَّةَ إِلاَّ بِاللَّهِ، *اَللَّهُمَّ اِجْعَلْنِي مِنْ زُوَّارِ بَيْتِكَ* وَ عُمَّارِ مَسَاجِدِكَ وَ اِفْتَحْ لِي بَابَ تَوْبَتِكَ وَ أَغْلِقْ عَنِّي بَابَ مَعْصِيَتِكَ وَ كُلِّ مَعْصِيَةٍ اَلْحَمْدُ لِلَّهِ اَلَّذِي جَعَلَنِي مِمَّنْ يُنَاجِيهِ اَللَّهُمَّ أَقْبِلْ عَلَيَّ بِوَجْهِكَ جَلَّ ثَنَاؤُكَ». ثُمَّ اِفْتَتِحِ اَلصَّلاَةَ بِالتَّكْبِيرِ. 📌 الکافي ج ۳، ص ۴۴۵ 🌐 hadith.inoor.ir/hadith/109456 🔸 🔸 *«نماز هم زیارت خداست، یعنی حضور قلب انسان نزد خدای سبحان، و رسیدن به وصال الهی».* 🔻 ...فَلَمَّا فَرَغَ مِنَ اَلتَّكْبِيرِ وَ اَلاِفْتِتَاحِ قَالَ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ: *«اَلْآنَ وَصَلْتَ إِلَيَّ»* فَسَمِّ بِاسْمِي فَقَالَ: بِسْمِ اَللّٰهِ اَلرَّحْمٰنِ اَلرَّحِيمِ... 📌 بحار الأنوار، ج ١٨، ص ۳۵۴ 🌐 hadith.inoor.ir/hadith/230413 🔻قال اَلْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ (عَلَيْهِ السَّلاَمُ) قَالَ: كُنَّا جُلُوساً فِي اَلْمَسْجِدِ إِذَا صَعِدَ اَلْمُؤَذِّنُ اَلْمَنَارَةَ فَقَالَ «اَللَّهُ أَكْبَرُ، اَللَّهُ أَكْبَرُ» فَبَكَى أَمِيرُاَلْمُؤْمِنِينَ عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ (عَلَيْهِ السَّلاَمُ) وَ بَكَيْنَا بِبُكَائِهِ فَلَمَّا فَرَغَ اَلْمُؤَذِّنُ قَالَ أَ تَدْرُونَ مَا يَقُولُ اَلْمُؤَذِّنُ؟ ... 💥 ... وَ *مَعْنَى قَدْ قَامَتِ اَلصَّلاَةُ فِي اَلْإِقَامَةِ* أَيْ *«حَانَ وَقْتُ اَلزِّيَارَةِ»* وَ اَلْمُنَاجَاةِ وَ قَضَاءِ اَلْحَوَائِجِ وَ دَرْكِ اَلْمُنَى وَ اَلْوُصُولِ إِلَى اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ إِلَى كَرَامَتِهِ وَ غُفْرَانِهِ وَ عَفْوِهِ وَ رِضْوَانِهِ. 📌 التوحيد، ج۱، ص۲۳۸ 🌐 hadith.inoor.ir/hadith/310433 🔸
🔸 *حقیقتِ زیارت با درکِ حضور، در بیان آیت‌الله جوادی آملی (حفظه الله)* : 🔻 آن‌طوری که مرحوم صدوق در کتاب شریف توحید از وجود مبارک حضرت امیر (ع) نقل کرد، فرمود: «قَد قَامَتِ الصَّلاةُ» یعنی چه؟ ما «حَی عَلَی الصَّلاة»، «حَی عَلَی الفَلاَح»، اینها را می‌فهمیم؛ اما «قَد قَامَتِ الصَّلاةُ» یعنی چه؟ فرمود: ⚡️ *«حَانَ وَقتُ الزِّیارَة»* ؛ زیارتنامه خدا نماز است. بنده اگر بخواهد به حضور پروردگار بار یابد و خدا را زیارت کند، زیارت خدا نماز است. 🔻پس زیارت از «زیارت الله» شروع می‌شود که انسان با او گفتگو می‌کند، حرف خودش را می‌زند، خواسته خودش را در بین می‌گذارد، هر چه دارد در قنوت و غیر قنوت می‌تواند با خدا در میان بگذارد، این زیارت خداست. 🔻زیارت انبیای الهی و ائمه معصومین در تِلو همین زیارت الهی معنا پیدا می‌کند، انسان به حضور آنها مشرّف می‌شود. اینکه زیارت از قُرب و بُعد یکسان است، از نظر معنا گرچه درجات آن فرق می‌کند، برای همین است. 🔻اگر زیارت خانه خدا و پیامبر در تِلو زیارت ذات اقدس الهی است و زیارت خدای سبحان قُرب و بُعدی ندارد، زیارت این خاندان هم به برکت توحید، قُرب و بُعدی ندارد. بنابراین این زیارت اربعین و سایر زیارت‌ها، در هر زمان و زمینی جا دارد، برای اینکه آنها در هر زمان و زمینی به اذن خدای سبحان حاضر هستند. 🔻ما اگر بتوانيم حضور دو جانبه را تأمين کنيم، «طوبي لنا و حسن مآب»، نشد حدّاقل حضور مزور را باور کنيم. اين «السلام عليک» لغو نيست، او حاضر است. اين چنين نيست که ما بايد بگوييم «السلام عليه»، نه‌خير، «السلام عليک». 🔻ما اين «کاف» خطاب را در همين زيارت، هم به ذات اقدس الهي اسناد ميدهيم ميگوييم: «وَ بَذَلَ مُهجَتَهُ فِيکَ»، چون خدا را حاضر ميدانيم، چه اينکه هست. درباره سيدالشهداء هم که مظهر فيض اوست، اينها از او فيض گرفتند و به ما فوز رساندند، ميگوييم: «السلام عليک». تمام تفاوت در زائران اين است که اين زائر که خود را غايب مي‌بيند، از دور ميگويد: «السلام عليک»، آن زائر که خود را نزديک مشاهده ميکند از نزديک ميگويد: «السلام عليک». تفاوت در همين‌هاست. 📌 جلسه درس اخلاق، ۱۳۹۳/۹/۲۰ 🌐 https://javadi.esra.ir/fa/w/جلسه-درس-اخلاق-1393/09/20- 🔸
بقا حق راست باقی جمله فانی است بیانش جمله در «سبع المثانی» است به «کلُّ مَن علیها فان» بیان کرد «لفی خلقٍ جدیدٍ» هم عیان کرد بود ایجاد و اعدام دو عالم چو خلق و بعث نفس ابن آدم همیشه خلق در خلق جدید است و گرچه مدت عمرش مدید است همیشه فیض فضل حق تعالیٰ بود از شأن خود اندر تجلّیٰ ⚡ از آن جانب بود ایجاد و تکمیل ⚡ وز این جانب بود هر لحظه تبدیل هر آنچ آن هست بالقوه در این دار به فعل آید در آن عالم به یک بار (گلشن راز (شیخ محمود شبستری)، بخش ۴۵) 🌐 ganjoor.net/shabestari/golshaneraz/sh45 🔸
ما کجا بودیم کان دیان دین عقل می‌کارید اندر آب و طین چون همی کرد از عدم گردون پدید وین بساط خاک را می‌گسترید ز اختران می‌ساخت او مصباح‌ها وز طبایع قفل با مفتاح‌ها آدم اصطرلاب اوصاف علوست وصف آدم مظهر آیات اوست هرچه در وی می‌نماید عکس اوست هم‌چو عکس ماه اندر آب جوست انبیا را داد حق تنجیم این غیب را چشمی بباید غیب‌بین ⚡ خلق را چون آب دان، صاف و زلال ⚡ اندر آن تابان، صفات ذوالجلال پادشاهان مظهر شاهی حق فاضلان مرآت آگاهی حق قرنها بگذشت و این قرن نویست ماه آن ماهست آب آن آب نیست عدل آن عدلست و فضل آن فضل هم لیک مستبدل شد آن قرن و امم قرنها بر قرنها رفت ای همام وین معانی بر قرار و بر دوام ⚡ آب مُبَدَّل شد درین جــو چندبار ⚡ عکس ماه و عکس اختــر برقرار خوب‌رویان، آینه خوبی او عشق ایشان، عکس مطلوبی او هم به اصل خود رود این خد و خال دائما در آب کی ماند خیال جمله تصویرات، عکسِ آب جوست چون بمالی چشم خود، خود جمله اوست (مولوی، مثنوی معنوی، بخش ٩۶) 🌐 ganjoor.net/moulavi/masnavi/daftar6/sh96 🔸
🔸 جامع الأحادیث https://hadith.inoor.ir/hadith/310447 شناسه حدیث : ۳۱۰۴۴۷ نشانی : التوحيد ج ۱، ص ۲۷۷ معصوم : امام باقر (علیه السلام) أَبِي رَحِمَهُ اَللَّهُ قَالَ حَدَّثَنَا سَعْدُ بْنُ عَبْدِ اَللَّهِ قَالَ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ عِيسَى عَنِ اَلْحَسَنِ بْنِ مَحْبُوبٍ عَنْ عَمْرِو بْنِ شِمْرٍ عَنْ جَابِرِ بْنِ يَزِيدَ قَالَ: . سَأَلْتُ أَبَا جَعْفَرٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ عَنْ قَوْلِهِ عَزَّ وَ جَلَّ «أَ فَعَيِينٰا بِالْخَلْقِ اَلْأَوَّلِ بَلْ هُمْ فِي لَبْسٍ مِنْ خَلْقٍ جَدِيدٍ» (سوره ق، آیه ١۵) . ⚡ قَالَ يَا جَابِرُ تَأْوِيلُ ذَلِكَ أَنَّ اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ إِذَا أَفْنَى هَذَا اَلْخَلْقَ وَ هَذَا اَلْعَالَمَ وَ سَكَنَ أَهْلُ اَلْجَنَّةِ اَلْجَنَّةَ وَ أَهْلُ اَلنَّارِ اَلنَّارَ جَدَّدَ اَللَّهُ عَالَماً غَيْرَ هَذَا اَلْعَالَمِ وَ جَدَّدَ خَلْقاً مِنْ غَيْرِ فُحُولَةٍ وَ لاَ إِنَاثٍ يَعْبُدُونَهُ وَ يُوَحِّدُونَهُ وَ خَلَقَ لَهُمْ أَرْضاً غَيْرَ هَذِهِ اَلْأَرْضِ تَحْمِلُهُمْ وَ سَمَاءً غَيْرَ هَذِهِ اَلسَّمَاءِ تُظِلُّهُمْ . ⚡ لَعَلَّكَ تَرَى أَنَّ اَللَّهَ إِنَّمَا خَلَقَ هَذَا اَلْعَالَمَ اَلْوَاحِدَ وَ تَرَى أَنَّ اَللَّهَ لَمْ يَخْلُقْ بَشَراً غَيْرَكُمْ؟! 💥 *بَلَى وَ اَللَّهِ لَقَدْ خَلَقَ اَللَّهُ أَلْفَ أَلْفِ عَالَمٍ وَ أَلْفَ أَلْفِ آدَمٍ أَنْتَ فِي آخِرِ تِلْكَ اَلْعَوَالِمِ وَ أُولَئِكَ اَلْآدَمِيِّينَ* 🔸