eitaa logo
عرفان شیعی | مباحثات علمی
330 دنبال‌کننده
57 عکس
3 ویدیو
50 فایل
﷽ جامع الكليات کتابیست فشرده شامل اهم مسائل عرفان شیعی است که حاصل زحمت ١۵ ساله‌ی بانو سیده ام‌سلمه بیگم نیریزی (دختر آیت الحق قطب الدین نیریزی) می‌باشد. در این کانال، صوت مباحثات علمی، که بصورت هفتگی (دوشنبه ها ٢ظهر) برگزارشده، بارگذاری میشود 🔸 @Salehy
مشاهده در ایتا
دانلود
ما بدین در نه پِیِ حشمت و جاه آمده‌ایم از بد حادثه این جا به پناه آمده‌ایم ⚡رهروِ منزلِ عشقیم و ز سرحدِّ عَدَم ⚡تا به اقلیمِ وجود این همه راه آمده‌ایم سبزهٔ خطِّ تو دیدیم و ز بُستانِ بهشت به طلبکاریِ این مهرگیاه آمده‌ایم با چُنین گنج که شد خازنِ او روحِ امین به گدایی به درِ خانهٔ شاه آمده‌ایم لنگرِ حِلمِ تو ای کِشتیِ توفیق کجاست؟ که در این بحرِ کَرَم غرقِ گناه آمده‌ایم آبرو می‌رود ای ابرِ خطاپوش ببار که به دیوانِ عمل نامه سیاه آمده‌ایم حافظ این خرقهٔ پشمینه بینداز که ما از پِیِ قافله با آتشِ آه آمده‌ایم (غزل شمارهٔ ۳۶۶ حافظ) 🌐 ganjoor.net/hafez/ghazal/sh366 🔸
جامع الأحادیث https://hadith.inoor.ir/hadith/104203 . شناسه حدیث : ۱۰۴۲۰۳ نشانی : الکافي ج ۱، ص ۱۱۰ عنوان باب : الجزء الأول > كِتَابُ اَلتَّوْحِيدِ > بَابُ اَلْإِرَادَةِ أَنَّهَا مِنْ صِفَاتِ اَلْفِعْلِ وَ سَائِرِ صِفَاتِ اَلْفِعْلِ نشانی : التوحيد ج ۱، ص ۱۴۷ عنوان باب : 11 باب صفات الذات و صفات الأفعال https://hadith.inoor.ir/hadith/310323 . معصوم : امام صادق (علیه السلام) . عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنِ اِبْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ عُمَرَ بْنِ أُذَيْنَةَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: . ⚡ خَلَقَ اَللَّهُ اَلْمَشِيَّةَ بِنَفْسِهَا ⚡ ثُمَّ خَلَقَ اَلْأَشْيَاءَ بِالْمَشِيَّةِ . 🔸
جامع الأحادیث https://hadith.inoor.ir/hadith/310538 . شناسه حدیث : ۳۱۰۵۳۸ نشانی : التوحيد ج ۱، ص ۳۳۹ عنوان باب : 55 باب المشيئة و الإرادة . معصوم : امام صادق (علیه السلام) . حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ عَلِيٍّ مَاجِيلَوَيْهِ رَحِمَهُ اَللَّهُ قَالَ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى اَلْعَطَّارُ قَالَ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ أَحْمَدَ بْنِ يَحْيَى بْنِ عِمْرَانَ اَلْأَشْعَرِيُّ عَنْ مُوسَى بْنِ عُمَرَ عَنِ اِبْنِ سِنَانٍ عَنْ أَبِي سَعِيدٍ اَلْقَمَّاطِ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ : . ⚡ خَلَقَ اَللَّهُ اَلْمَشِيَّةَ قَبْلَ اَلْأَشْيَاءِ ⚡ ثُمَّ خَلَقَ اَلْأَشْيَاءَ بِالْمَشِيَّةِ . 🔸
🔸 *حقیقت امام، حقیقت «مشیّت مطلقه الهی» است* 🔸 حقیقت نوری انسان کامل محمدی *مشیةُ الله* و *مجلای اراده الهی* است 🔸 🔸 قال الصادق (عليه السلام) : ⚡ *نَحنُ مشیّةُ الله* (مستدرک سفینة البحار، ج۶ ص٩٩، به نقل از مجمع النورین ص٢١۵) lib.eshia.ir/11016/6/99/ 🔸 🔸 در خطبه نماز جمعه امام امیرالمؤمنین علی (علیه‌السلام) در سالگرد روز غدیر: ⚡... و أَشْهَدَهُم خَلْقَهُ و *وَلَّاهُم مَا شَاءَ مِن أَمْرِه**جَعَلَهُمْ تَرَاجِمَةَ مَشِیَّتِهِ وَ أَلْسُنَ إِرَادَتِهِ* . ⚡عَبِیداً «لا یَسبِقُونَهُ بِالْقَولِ وَ هُم بِأَمْرِهِ یَعْمَلُونَ» . ⚡«یَعْلَمُ ما بَیْنَ أَیْدِیهِم وَ ما خَلفَهُم و لا یَشفَعُونَ إِلَّا لِمَنِ ارتَضی و هُم مِن خَشیَتِهِ مُشفِقُون»  [بحارالانوار، ج۹۴، ص۱۱۴] hadith.inoor.ir/hadith/283453 🔸 🔸 در زیارتنامه امیرالمؤمنین علی (علیه السلام): ⚡یَا حَافِظَ سِرِّ اللهِ وَ مُمْضِیَ حُکْمِ اللهِ 💥 *وَ مُجَلِّیَ إِرَادَةِ اللهِ وَ مَوْضِعَ مَشِیَّةِ اللهِ*  [بحارالانوار - ج۹۷، ص۳۴۸] hadith.inoor.ir/hadith/286301 🔸 🔸حدیث نورانیت مولا امیرالمؤمنین علی (علیه السلام): ⚡یا سلمان یا جندب، ... کُلَّنَا وَاحِدٌ أَوَّلُنَا مُحَمَّدٌ و آخِرُنَا مُحَمَّدٌ و أَوْسَطُنَا مُحَمَّدٌ و کُلُّنَا مُحَمَّدٌ فَلَا تَفَرَّقُوا بَینَنَا ⚡و *نَحْنُ إِذَا شِئْنَا شَاءَ الله و إِذَا کَرِهنَا کَرِهَ الله* اَلوَیلُ کُلُّ الوَیلِ لِمَن أَنْکَرَ فَضلَنَا و خُصُوصِیَّتَنَا و مَا أَعْطَانَا اللهُ رَبُّنَا لِأَنَّ مَن أَنْکَرَ شَیْئاً مِمَّا أَعْطَانَا اللهُ فَقَد أَنْکَرَ قُدرَةَ الله (عز و جل) ⚡ *و مَشِیَّتَهُ فِینَا* ...  [بحارالانوار - ج ۲۶، ص۶] hadith.inoor.ir/hadith/234907 🔸 🔸 در زیارت مطلقه اول سیدالشهداء (علیه السلام): ⚡... *إِرَادَةُ الرَّبِّ فی مَقَادِیرِ أُمُورِهِ تَهبِطُ إِلَیْکُمْ و تَصْدُرُ مِن بُیُوتِکُمْ* و الصَّادِقُ عَمَّا فُصِّلَ من أَحْکَامِ العباد ...  [بحارالانوار، ج۹۸، ص۱۵۳] hadith.inoor.ir/hadith/286822 🔸 🔸 قال صاحب الزمان (علیه‌السلام) : ⚡... *قُلُوبُنَا أَوعِیَةٌ لِمَشِیَّةِ الله*فَإِذَا شَاءَ شِئنَا، وَ اللهُ یقول: «و ما تَشاؤُنَ إِلَّا أَن یَشاءَ الله» (الانسان، ٣٠)  [بحارالانوار، ج۲۵، ص۳۳۶] hadith.inoor.ir/hadith/234816 🔸 🔸 در زیارتنامه صاحب الزمان (علیه السلام): ⚡... *فَالْحَقُّ مَا رَضِیتُمُوهُ وَ الْبَاطِلُ مَا سَخِطتُمُوهُ*و الْمَعْرُوفُ مَا أَمَرْتُم به ⚡و المُنْکَرُ مَا نَهَیْتُم عنه . ⚡ *و القَضَاءُ المُثْبَتُ مَا استَأْثَرَتْ بِهِ مَشِیَّتُکُم و المَمْحُوُّ مَا استَأْثَرَتْ بِهِ سُنَّتُکُمْ* فَلَا إِلَهَ إِلَّا اللهُ وَحدَهُ وَحدَهُ [بحارالانوار، ج۹۱، ص۳۹] hadith.inoor.ir/hadith/280833 🔸 🔸 قال الصادق (علیه السلام): فی قول الله (عزوجل) «فَلَمَّا آسَفُونا انتَقَمنا مِنْهُم» قال : . ⚡إِنَّ اللَّهَ تبارک و تعالی لَا یَأْسَفُ کَأَسَفِنَا . ⚡ *و لَکِنَّهُ خَلَقَ أَولِیَاءَ لِنَفْسِهِ یَأْسَفُونَ و یَرْضَوْنَ و هُم مَخْلُوقُونَ مُدَبَّرُونَ فَجَعَلَ رِضَاهُمْ لِنَفْسِهِ رِضًی و سَخَطَهُمْ لِنَفْسِهِ سَخَطاً* . و ذلک لِأَنَّهُ جَعَلَهُمُ الدُّعَاةَ إِلَیْهِ و الْأَدِلَّاءَ علیه وَ لِذَلِکَ صَارُوا کَذَلِکَ و لَیْسَ أَنَّ ذَلِکَ یَصِلُ إِلَی اللَّهِ (عز و جل) کَمَا یَصِلُ إِلَی خَلقِهِ و لَکِنَّ هَذَا مَعْنَی مَا قَالَ من ذلک ⚡و قد قال أيضا «مَن أَهَانَ لِی وَلِیّاً فَقَد بَارَزَنِی بِالمُحَارَبَةِ وَ دَعَانِی إِلَیْهَا» ⚡و قال أيضا «مَن یُطِعِ الرَّسُولَ فَقَد أَطاعَ الله» ⚡و قال أيضا «إِنَّ الذینَ یُبایِعُونَکَ إِنَّما یُبایِعُونَ الله» ⚡و کُلُّ هذا و شِبْهُهُ علی ما ذَکَرتُ لک و هکذا الرِّضا و الغَضَبُ و غَیرُهما من الأشیَاءِ ممّا یُشَاکِلُ ذلک [بحارالانوار، ج۴، ص۶۵] hadith.inoor.ir/hadith/222969 🔸 🔸 قال الصادق (علیه السلام): لَو أُذِنَ لَنَا أَن نُعلِمَ النَّاسَ حَالَنَا عند الله و منزلتنا منهُ لما احتَمَلتُم! فقال له: فی العلم؟ فقال ع: اَلعِلمُ أَیسَرُ من ذلک، ⚡ *إِنَّ الإِمَامَ وَکرٌ لِإِرَادَةِ اللهِ (عز و جل) لَا یَشَاءُ إِلَّا ما شاءَ الله*  [بحارالانوار، ج۲۵، ص۳۸۵/ المحتضر ج۱، ص٢٢۷] hadith.inoor.ir/hadith/387315 🔸 🔸قال الصادق (علیه السلام): ⚡ *إِنَّ الإِمَامَ إِذَا شَاءَ أَن یَعلَمَ عَلِمَ* [بحارالانوار، ج۲۶، ص۵۶] hadith.inoor.ir/hadith/235025 🔸 🔸قلتُ لأبی عبدالله (علیه السلام): إنا نسألک أحیانا فتُسرع فی الجواب، و أحیانا تُطرق ثم تُجیبنا قال ع: نعم، ⚡ *إِنَّهُ یُنکَتُ (یُنقَرُ) فِی آذَانِنَا و قُلُوبِنَا فَإِذَا نُکِتَ (نُقِرَ) نَطَقنَا و إِذَا أمسَکَ عَنَّا أَمسَکنَا* [بحارالانوار، ج٢۶، ص۵٧] hadith.inoor.ir/hadith/235029 🔸
🔸 قلب امام، ظرف مشیت خداست جامع الأحادیث https://hadith.inoor.ir/hadith/235513 شناسه حدیث : ۲۳۵۵۱۳ نشانی : بحار الأنوار، ج ۲۶، ص ۲۵۶ فر، [تفسير فرات بن إبراهيم ] ، جَعْفَرُ بْنُ مُحَمَّدٍ مُعَنْعَناً عَنِ اَلْمُفَضَّلِ بْنِ عُمَرَ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ (علیه السلام) : ⚡يَا مُفَضَّلُ، *إِنَّ اَللَّهَ خَلَقَنَا مِنْ نُورِهِ وَ خَلَقَ شِيعَتَنَا مِنَّا،* وَ سَائِرُ اَلْخَلْقِ فِي اَلنَّارِ، . ⚡بِنَا يُطَاعُ اَللَّهُ وَ بِنَا يُعصَى . ⚡ يَا مُفَضَّلُ، سَبَقَتْ عَزِيمَةٌ مِنَ اَللَّهِ أَنَّهُ لاَ يَتَقَبَّلُ مِنْ أَحَدٍ إِلاَّ بِنَا وَ لاَ يُعَذِّبُ أَحَداً إِلاَّ بِنَا . ⚡ فَنَحْنُ بَابُ اَللَّهِ وَ حُجَّتُهُ وَ أُمَنَاؤُهُ عَلَى خَلْقِهِ وَ خُزَّانُهُ فِي سَمَائِهِ وَ أَرْضِهِ . ⚡ *حَلَّلْنَا عَنِ اَللَّهِ وَ حَرَّمْنَا عَنِ اَللَّهِ لاَ نَحْتَجِبُ عَنِ اَللَّهِ إِذَا شِئْنَا* ⚡و هُوَ قَوْلُهُ تَعَالَى : 💥 *«وَ مٰا تَشٰاؤُنَ إِلاّٰ أَنْ يَشٰاءَ اَللّٰهُ»* (الانسان٣٠، التکویر٢٩)، . وَ هُوَ قَوْلُهُ (صلی الله علیه و آله) : 💥 *«إِنَّ اَللَّهَ جَعَلَ قَلْبَ وَلِيِّهِ وَكْراً لِإِرَادَتِهِ فَإِذَا شَاءَ اَللَّهُ شِئْنَا»* . 🔸
جامع الأحادیث https://hadith.inoor.ir/fa/hadith/104282/ نشانی : الکافي , جلد۱ , صفحه۱۴۸ عنوان باب : كِتَابُ اَلتَّوْحِيدِ، بَابُ اَلْبَدَاءِ قائل : امام کاظم (علیه السلام) . اَلْحُسَيْنُ بْنُ مُحَمَّدٍ عَنْ مُعَلَّى بْنِ مُحَمَّدٍ قَالَ: سُئِلَ اَلْعَالِمُ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ كَيْفَ عِلْمُ اَللَّهِ قَالَ (علیه السلام) : 💥 عَلِمَ وَ شَاءَ وَ أَرَادَ وَ قَدَّرَ وَ قَضَى وَ أَمْضَى ⚡فَأَمْضَى مَا قَضَى وَ قَضَى مَا قَدَّرَ وَ قَدَّرَ مَا أَرَادَ فَبِعِلْمِهِ كَانَتِ اَلْمَشِيئَةُ وَ بِمَشِيئَتِهِ كَانَتِ اَلْإِرَادَةُ وَ بِإِرَادَتِهِ كَانَ اَلتَّقْدِيرُ وَ بِتَقْدِيرِهِ كَانَ اَلْقَضَاءُ وَ بِقَضَائِهِ كَانَ اَلْإِمْضَاءُ ⚡وَ اَلْعِلْمُ مُتَقَدِّمٌ عَلَى اَلْمَشِيئَةِ وَ اَلْمَشِيئَةُ ثَانِيَةٌ وَ اَلْإِرَادَةُ ثَالِثَةٌ وَ اَلتَّقْدِيرُ وَاقِعٌ عَلَى اَلْقَضَاءِ بِالْإِمْضَاءِ ⚡فَلِلَّهِ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى اَلْبَدَاءُ فِيمَا عَلِمَ مَتَى شَاءَ وَ فِيمَا أَرَادَ لِتَقْدِيرِ اَلْأَشْيَاءِ فَإِذَا وَقَعَ اَلْقَضَاءُ بِالْإِمْضَاءِ ⚡فَلاَ بَدَاءَ فَالْعِلْمُ فِي اَلْمَعْلُومِ قَبْلَ كَوْنِهِ وَ اَلْمَشِيئَةُ فِي اَلْمُنْشَإِ قَبْلَ عَيْنِهِ وَ اَلْإِرَادَةُ فِي اَلْمُرَادِ قَبْلَ قِيَامِهِ وَ اَلتَّقْدِيرُ لِهَذِهِ اَلْمَعْلُومَاتِ قَبْلَ تَفْصِيلِهَا وَ تَوْصِيلِهَا عِيَاناً وَ وَقْتاً ⚡وَ اَلْقَضَاءُ بِالْإِمْضَاءِ هُوَ اَلْمُبْرَمُ مِنَ اَلْمَفْعُولاَتِ ذَوَاتِ اَلْأَجْسَامِ اَلْمُدْرَكَاتِ بِالْحَوَاسِّ مِنْ ذَوِي لَوْنٍ وَ رِيحٍ وَ وَزْنٍ وَ كَيْلٍ وَ مَا دَبَّ وَ دَرَجَ مِنْ إِنْسٍ وَ جِنٍّ وَ طَيْرٍ وَ سِبَاعٍ وَ غَيْرِ ذَلِكَ مِمَّا يُدْرَكُ بِالْحَوَاسِّ فَلِلَّهِ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى فِيهِ اَلْبَدَاءُ مِمَّا لاَ عَيْنَ لَهُ ⚡ *فَإِذَا وَقَعَ اَلْعَيْنُ اَلْمَفْهُومُ اَلْمُدْرَكُ فَلاَ بَدَاءَ وَ اَللَّهُ «يَفْعَلُ مٰا يَشٰاءُ»* ⚡فَبِالْعِلْمِ عَلِمَ اَلْأَشْيَاءَ قَبْلَ كَوْنِهَا وَ بِالْمَشِيئَةِ عَرَّفَ صِفَاتِهَا وَ حُدُودَهَا وَ أَنْشَأَهَا قَبْلَ إِظْهَارِهَا وَ بِالْإِرَادَةِ مَيَّزَ أَنْفُسَهَا فِي أَلْوَانِهَا وَ صِفَاتِهَا وَ بِالتَّقْدِيرِ قَدَّرَ أَقْوَاتَهَا وَ عَرَّفَ أَوَّلَهَا وَ آخِرَهَا وَ بِالْقَضَاءِ أَبَانَ لِلنَّاسِ أَمَاكِنَهَا وَ دَلَّهُمْ عَلَيْهَا وَ بِالْإِمْضَاءِ شَرَحَ عِلَلَهَا وَ أَبَانَ أَمْرَهَا ⚡وَ «ذٰلِكَ تَقْدِيرُ اَلْعَزِيزِ اَلْعَلِيمِ». 🔸
🔸 دعاها و صدقه ها در مقام قدر می‌توانند قضاء مبرم شده را قبل از امضاء و تحقق عینی خارجی یافتن تغییر دهند 🔸 جامع الأحادیث https://hadith.inoor.ir/hadith/106978 شناسه حدیث : ۱۰۶۹۷۸ نشانی : الکافي ج ۲، ص ۴۷۰ عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنْ حَمَّادِ بْنِ عِيسَى عَنْ حَرِيزٍ عَنْ زُرَارَةَ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: . قَالَ لِي أَ لاَ أَدُلُّكَ عَلَى شَيْءٍ لَمْ يَسْتَثْنِ فِيهِ رَسُولُ اَللَّهِ (صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ) ؟ قُلْتُ بَلَى قَالَ 💥 *اَلدُّعَاءُ يَرُدُّ اَلْقَضَاءَ وَ قَدْ أُبْرِمَ إِبْرَاماً* - وَ ضَمَّ أَصَابِعَهُ* - 🔸 اصول کافی / ترجمه مصطفوی: ج ۴، ص۲۱۶ زراره گويد: حضرت باقر عليه السّلام بمن فرمود: آيا تو را راهنمائى نكنم بچيزى كه رسول خدا (صلّى الله عليه و آله) در آن استثناء نزده (و چيزى را از آن بيرون نكرده)؟ عرضكردم: بله، فرمود: همانا دعاء است كه برمیگرداند قضاء مبرم را كه بسختى محكم شده باشد - و (براى تشبيه و بيان مطلب) انگشتانش را بهم چسباند (يعنى حتی اگر شدت ابرام آن قضاء مانند اين انگشتان چسبيده بهم باشد، دعا می‌تواند آن را برگرداند) 🔸 ⚡دعا تاثیر در مقام قدر و لوح محو و اثبات است، فلذا آنچه از قضای مبرم هم شده باشد تا قبل از عینی شدن و واقع خارجی شدن با دعا و صدقه قابل تغییر است: 💥 *إِنَّ اَلدُّعَاءَ يَرُدُّ اَلْقَضَاءَ اَلْمُبْرَمَ بَعْدَ مَا أُبْرِمَ إِبْرَاماً* ⚡ فَأَكْثِرْ مِنَ اَلدُّعَاءِ فَإِنَّهُ مِفْتَاحُ كُلِّ رَحْمَةٍ وَ نَجَاحُ كُلِّ حَاجَةٍ hadith.inoor.ir/hadith/106979 💥 يَا عَلِيُّ، *اَلصَّدَقَةُ تَرُدُّ اَلْقَضَاءَ اَلَّذِي قَدْ أُبْرِمَ إِبْرَاماً* hadith.inoor.ir/hadith/366368 🔻و آنچه نهایتا کشف از علم قطعی شده می‌نماید همان صحیفة الکون هستی است که وقوع یافته و علم عینی و فعلی شده الهی است، و در آن دیگر تغییر و بداء راه ندارد. چنانکه حضرت هم فرمودند: ⚡ *فَإِذَا وَقَعَ اَلْعَيْنُ اَلْمَفْهُومُ اَلْمُدْرَكُ فَلاَ بَدَاء* hadith.inoor.ir/fa/hadith/104282 🔸
جامع الأحادیث https://hadith.inoor.ir/hadith/305004 شناسه حدیث : ۳۰۵۰۰۴ نشانی : التفسير (للعیاشی) ج ۱، ص ۲۹ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مَرْوَانَ عَنْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ: إِنِّي لَأَطُوفُ بِالْبَيْتِ مَعَ أَبِي عَلَيْهِ السَّلاَمُ إِذْ أَقْبَلَ رَجُلٌ طُوَالٌ جُعْشُمٌ مُتَعَمِّمٌ بِعِمَامَةٍ فَقَالَ: اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا اِبْنَ رَسُولِ اَللَّهِ ، قَالَ: فَرَدَّ عَلَيْهِ أَبِي ، فَقَالَ أَشْيَاءُ أَرَدْتُ أَنْ أَسْأَلَكَ عَنْهَا مَا بَقِيَ أَحَدٌ يَعْلَمُهَا إِلاَّ رَجُلٌ أَوْ رَجُلاَنِ، قَالَ: فَلَمَّا قَضَى أَبِي اَلطَّوَافَ دَخَلَ اَلْحِجْرَ فَصَلَّى رَكْعَتَيْنِ، ثُمَّ قَالَ: هَاهُنَا يَا جَعْفَرُ ثُمَّ أَقْبَلَ عَلَى اَلرَّجُلِ فَقَالَ لَهُ أَبِي : كَأَنَّكَ غَرِيبٌ فَقَالَ: أَجَلْ، فَأَخْبِرْنِي عَنْ هَذَا اَلطَّوَافِ كَيْفَ كَانَ وَ لِمَ كَانَ؟ قَالَ: *إِنَّ اَللَّهَ لَمَّا قَالَ لِلْمَلاَئِكَةِ « إِنِّي جٰاعِلٌ فِي اَلْأَرْضِ خَلِيفَةً قٰالُوا أَ تَجْعَلُ فِيهٰا مَنْ يُفْسِدُ فِيهٰا » إِلَى آخِرِ اَلْآيَةِ كَانَ ذَلِكَ مَنْ يَعْصِي مِنْهُمْ، فَاحْتَجَبَ عَنْهُمْ سَبْعَ سِنِينَ فَلاَذُوا بِالْعَرْشِ يَلُوذُونَ يَقُولُونَ: لَبَّيْكَ ذُو اَلْمَعَارِجِ لَبَّيْكَ ، حَتَّى تَابَ عَلَيْهِمْ فَلَمَّا أَصَابَ آدَمُ اَلذَّنْبَ طَافَ بِالْبَيْتِ حَتَّى قَبِلَ اَللَّهُ مِنْهُ،* قَالَ: فَقَالَ: صَدَقْتَ فَتَعَجَّبَ أَبِي مِنْ قَوْلِهِ صَدَقْتَ، *قَالَ: فَأَخْبِرْنِي عَنْ « ن وَ اَلْقَلَمِ وَ مٰا يَسْطُرُونَ »؟* *قَالَ: نُونُ نَهَرٌ فِي اَلْجَنَّةِ أَشَدُّ بَيَاضاً مِنَ اَللَّبَنِ، قَالَ: فَأَمَرَ اَللَّهُ اَلْقَلَمَ فَجَرَى بِمَا هُوَ كَائِنٌ وَ مَا يَكُونُ فَهُوَ بَيْنَ يَدَيْهِ مَوْضُوعٌ مَا شَاءَ مِنْهُ زَادَ فِيهِ وَ مَا شَاءَ نَقَصَ مِنْهُ، وَ مَا شَاءَ كَانَ وَ مَا لاَ يَشَاءُ لاَ يَكُونُ* . قَالَ: صَدَقْتَ، فَتَعَجَّبَ أَبِي مِنْ قَوْلِهِ صَدَقْتَ قَالَ: فَأَخْبِرْنِي عَنْ قَوْلِهِ: « فِي أَمْوٰالِهِمْ حَقٌّ مَعْلُومٌ » مَا هَذَا اَلْحَقِّ اَلْمَعْلُومُ قَالَ: هُوَ اَلشَّيْءُ يُخْرِجُهُ اَلرَّجُلُ مِنْ مَالِهِ لَيْسَ مِنَ اَلزَّكَاةِ فَيَكُونُ لِلنَّائِبَةِ وَ اَلصِّلَةِ، قَالَ: صَدَقْتَ قَالَ: فَتَعَجَّبَ أَبِي مِنْ قَوْلِهِ صَدَقْتَ، قَالَ: ثُمَّ قَامَ اَلرَّجُلُ فَقَالَ أَبِي : عَلَيَّ بِالرَّجُلِ قَالَ: فَطَلَبْتُهُ فَلَمْ أَجِدُهُ . 🔸 🔻بیان این👆روایت از جریان لوح محفوظ و کتابت قلم به جوهره نهر نون در آن، خیلی دقیق است. اینکه در عین مکتوب شدنِ «ما هو کائن و ما یکون» از جوهره نهر «ن» بواسطه قلم بر لوح محفوظ الهی (ن وَ القَلَمِ وَ ما يَسطُرُون)، ⚡ اما همچنان در جریان ظهور عینی یافتن و از علم به عین آمدن هستی، قلم در برابر خداوند هست (فَهُوَ بَيْنَ يَدَيْهِ مَوْضُوعٌ) و همچنان در مقام ظهور عينی آنچه بخواهد به قلم اعلی بر آن لوح می‌افزاید یا از آن می‌کاهد (مَا شَاءَ مِنْهُ زَادَ فِيهِ وَ مَا شَاءَ نَقَصَ مِنْهُ) 🔻ظهور عینی از مقام علم لوح محفوظ الهی بسوی تقدیرات لوح محو و اثبات در قدرها و قضاء و امضا شدن و تحقق نهایی عینی آن در صحیفة الکون هستی می‌رود، که مرحله نهایی ظهور علم عینی و فعلی و حتمی‌شده الهی است. 🔸
انسان؛ از تنگنای بدن تا فراخنای قرب الهی .pdf
6.21M
🔸 کتاب «انسان؛ از تنگنای بدن تا فراخنای قرب الهی» 🌐 lobolmizan.ir/book/249 🔸 🔻خواندن بخش‌هایی از قسمت *«انسان در منظر عرفان اسلامی»* ، در انتهای جلسه ١۴ شرح جامع الکلیات عرفان شیعی 📌دانلود نسخه نرم افزار اندرویدی از سایت ناشر👇 🌐 cdn.lobolmizan.ir/uploads/old/book/file/1380_lobolmizan.ir_624_EnsanGhorb.apk 📌خرید نسخه چاپ کاغذی کتاب👇 🌐 bookroom.ir/book/37316/ 🔸 ✅ کانال عرفان شیعی | مباحثات علمی 🔸 @Shia_erfan
درسنامه امام شناسی قرآنی - استاد وکیلی .pdf
17.35M
🔸 کتاب «امام‌شناسی قرآنی» 🔻معرفی شده در انتهای جلسه ١۴ شرح جامع الکلیات عرفان شیعی 📌لینک دانلود از سایت مولف: 🌐 erfanvahekmat.com/دانلود/امام_شناسی_قرآنی.pdf 🔸 🔸تذکر علمی: 📌در استفاده از این کتاب توجه به چند نکته علمی (در نقد بخشی از کتاب) مهم است: 🔻در عین عالی بودن نوع طرح مطالب امام‌شناسی توسط استاد وکیلی در این کتاب، اما در بخش «علم امام در کودکی» در این کتاب، نظرات استاد وکیلی منعکس نشده، و در آن بخش نظرات آقای عليرضا صادقی بیان شده است! و متأسفانه مطالب خطایی در این بخش هست: ⚠️ نظرات اشتباه آقای صادقی در این👇 صفحات کتاب (درس‌های ١١و١٢): 🔻در ص206 تا 214: در مورد صفات بشری امام، که جهات نقص صفات بشری را هم به امام نسبت می‌دهد! 😳 مثلا اینکه در هنگام تولد از علم و دانایی و ریشه تمام کمالات و خیرات محروم است!! 😳🤦🏻‍♂️ و می‌نویسد که امام در هنگام تولد فقط قابلیت تحصیل مقام ولایت را دارند و نه فعلیت آن را!! 😳 🤦🏻‍♂️ و برای فعلیت آن باید با خودبینی و خودخواهی و خودپرستی و تمایلات نفسانی‌شان مبارزه و مجاهده کنند!! 😳 🔻همچنین در ص214: در مورد کمالات امام و کسب آن بعد از تولد! (نه موهبتی بودن افاضه آن) 😳 🔻و نیز در ص217: ولی‌الله هم روزی مانند ما دچار انانیت و انیت بوده و در دام دوبینی اسیر و دربند!! 😳 نعوذ باللّٰه!🤦🏻‍♂️ 🔸 👌اصلاح علمی: 🔸امام تمام استعدادش در همان ابتدا دفعتا به فعلیت و شکوفایی می‌رسد، چون مانعیت وهم و خودبینی و انانیت هرگز در او نیست که مانع جریان یافتن فیض الهی و شکوفایی و فعلیت استعدادش شود 🔸 ✅ کانال عرفان شیعی | مباحثات علمی 🔸 @Shia_erfan
15 جامع الکلیات - بیان دوم -در تحقق عالم جبروت -حقیقت محمدیه در قوس نزول و صعود - تا ص۶١ .mp3
46.94M
🔸 جلسه ١۵ 📌 شرح جامع الکلیات 🔻بیان دوم - در تحقق عالم جبروت - حقیقت محمدیه در قوس نزول و صعود - محدوده درس: تا صفحه ۶١ 📌فایل PDF محدوده این جلسه از کتاب👇در محدوده‌ی عنوان *«حقیقت محمدیه در قوس نزول و صعود»* ، به جهت اهمیت متن آن و درخواست مخاطبان قرار داده شد👇 🌐 eitaa.com/shia_erfan/462 🔸 🔸مستندات مورد اشاره جلسه ١۵👇 🌐 eitaa.com/shia_erfan/461 🔸 ✅ کانال عرفان شیعی 🔸 @Shia_erfan