eitaa logo
عرفان شیعی | مباحثات علمی
323 دنبال‌کننده
57 عکس
3 ویدیو
50 فایل
﷽ جامع الكليات کتابیست فشرده شامل اهم مسائل عرفان شیعی است که حاصل زحمت ١۵ ساله‌ی بانو سیده ام‌سلمه بیگم نیریزی (دختر آیت الحق قطب الدین نیریزی) می‌باشد. در این کانال، صوت مباحثات علمی، که بصورت هفتگی (دوشنبه ها ٢ظهر) برگزارشده، بارگذاری میشود 🔸 @Salehy
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸کتاب نکته هایی در اسماء حسنی و قوای انسانی 🔻اثر آقای مهدی خدابنده https://hekmatkadeh.ir/books/ 🔸
28 جامع الکلیات -بیان ششم -توحید افعالی با معرفت نفس -ظهور احدیت نفس -نزول و عروج قوا از نفس -نفس مبدأ و مرجع قوا - تا ص١١٣ .mp3
46.5M
🔸 جلسه ٢۸ 📌 شرح 🔻بیان ششم - معرفت توحید افعالی از دریچه معرفت نفس - ظهور احدیت نفس، یک حقیقت حاضر در کثرت شئونِ مظاهر - نفس مظهرِ اسم «کل یوم هو فی شأن لا یشغله شأن عن شأن» - نکات ۶ و ٧ از کتاب «توحید از دریچه انسان شناسی» : - نزول و عروج قوا از نفس - نفس مبدأ و مرجع قوا - محدوده درس: تا آخر صفحه ١١٣ 🔸 🔸مستندات مورد اشاره جلسه ٢۸👇 🌐 eitaa.com/shia_erfan/1199 🔸 ✅ کانال عرفان شیعی 🔸 @Shia_erfan
🔸 و مستندات مطالب مورد اشاره در صوت جلسه ٢۸ :
🔸توحید افعالی از دریچه معرفت نفس 🔹بحث در شرح اسفار، ج۸ باب۵ فصل۴و۵ https://eitaa.com/shia_erfan/1159 🔻ج۸ اسفار باب۵ -فصل۴ -در بیان اینکه نفس کلُّ القوی است {فصل(4) في بيان أن النفس كل القوى‌} و 🔻ج۸ اسفار باب۵ -فصل۵ -در دفع کردن سخنی که گفته شده: نفس مدرک جزئیات نیست {فصل(5) في دفع ما قيل في النفس لا تدرك الجزئيات‌} 🔸
جامع الاحادیث بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار علیهم السلام ج ۷۴، ص ۱۳۱ پيامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) >امام صادق (علیه السلام) كشف ، [كشف الغمة] ، مِنْ كِتَابِ اَلْحَافِظِ عَبْدِ اَلْعَزِيزِ عَنْ سُلَيْمَانَ بْنِ بِلاَلٍ قَالَ حَدَّثَنِي جَعْفَرُ بْنُ مُحَمَّدٍ عَنْ أَبِيهِ قَالَ سَمِعْتُ جَابِرَ بْنَ عَبْدِ اَللَّهِ يَقُولُ: . كَانَتْ خُطْبَةُ رَسُولِ اَللَّهِ (صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ) يَوْمَ اَلْجُمُعَةِ يَحْمَدُ اَللَّهَ وَ يُثْنِي عَلَيْهِ ثُمَّ يَقُولُ أَثَرَ ذَلِكَ وَ قَدْ عَلاَ صَوْتُهُ وَ اِشْتَدَّ غَضَبُهُ وَ اِحْمَرَّتْ وَجْنَتَاهُ كَأَنَّهُ مُنْذِرُ جَيْشٍ صَبَّحَكُمْ أَوْ مَسَّاكُمْ ثُمَّ يَقُولُ: . ⚡ «بُعِثْتُ وَ اَلسَّاعَةَ كَهَاتَيْنِ»، ثُمَّ أَشَارَ بِالسَّبَّابَةِ وَ اَلْوُسْطَى اَلَّتِي تَلِي اَلْإِبْهَامَ. . 🔻ثُمَّ يَقُولُ إِنَّ أَفْضَلَ اَلْحَدِيثِ كِتَابُ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ خَيْرَ اَلْهَدْيِ هَدْيُ مُحَمَّدٍ وَ شَرَّ اَلْأُمُورِ مُحْدَثَاتُهَا وَ كُلَّ بِدْعَةٍ ضَلاَلَةٌ فَمَنْ تَرَكَ مَالاً فَلِأَهْلِهِ وَ مَنْ تَرَكَ دَيْناً أَوْ ضَيَاعاً فَإِلَيَّ . https://hadith.inoor.ir/fa/hadith/268425 🔸 جامع الاحادیث بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار علیهم السلام ج ۲، ص ۲۶۳ پيامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) >امام صادق (علیه السلام) جا، [المجالس للمفيد ] ، أَحْمَدُ بْنُ اَلْوَلِيدِ عَنْ أَبِيهِ عَنِ اِبْنِ مَعْرُوفٍ عَنِ اِبْنِ مَهْزِيَارَ عَنْ مَنْصُورِ بْنِ أَبِي يَحْيَى قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ يَقُولُ: صَعِدَ رَسُولُ اَللَّهِ (صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ) اَلْمِنْبَرَ فَتَغَيَّرَتْ وَجْنَتَاهُ وَ اُلْتُمِعَ لَوْنُهُ ثُمَّ أَقْبَلَ بِوَجْهِهِ فَقَالَ: ⚡ يَا مَعْشَرَ اَلْمُسْلِمِينَ، «إِنَّمَا بُعِثْتُ أَنَا وَ اَلسَّاعَةُ كَهَاتَيْنِ». قَالَ ثُمَّ ضَمَّ اَلسَّبَّاحَتَيْنِ 🔻 ثُمَّ قَالَ يَا مَعْشَرَ اَلْمُسْلِمِينَ إِنَّ أَفْضَلَ اَلْهَدْيِ هَدْيُ مُحَمَّدٍ وَ خَيْرَ اَلْحَدِيثِ كِتَابُ اَللَّهِ وَ شَرَّ اَلْأُمُورِ مُحْدَثَاتُهَا أَلاَ وَ كُلُّ بِدْعَةٍ ضَلاَلَةٌ أَلاَ وَ كُلُّ ضَلاَلَةٍ فَفِي اَلنَّارِ أَيُّهَا اَلنَّاسُ مَنْ تَرَكَ مَالاً فَلِأَهْلِهِ وَ لِوَرَثَتِهِ وَ مَنْ تَرَكَ كَلاًّ أَوْ ضَيَاعاً فَعَلَيَّ وَ إِلَيَّ. . جا، [المجالس للمفيد ] ، أبو غالب الزراري عن محمد بن سليمان عن ابن أبي الخطاب عن محمد بن يحيى الخزاز عن غياث بن إبراهيم عن أبي عبد الله عليه السلام : مثله. https://hadith.inoor.ir/fa/hadith/222343 🔸 🔻 رسول خدا (صلی الله علیه و آله) فرمود: ⚡ «اَلْآنَ قيامتي قائم» ⚡ قيامت من هم اكنون قائم و برپاست. 📌شرح مقدمة قيصري، سيد جلال الدين آشتياني، ص64 و 771 و 779 و 830. 📌شرح فصوص الحکم، سيد جلال الدين آشتياني، ص 834. 🔸
خودت را بشناس ببین کجایی هستی - گیاه شناسی اینجا ستاره شناسی اینجا - علامه حسن زاده آملی .mp3
1.71M
🔸خودت را بشناس ببین کجایی هستی؟! 📌مرحوم آملی: 🔻طبیبی! شما یه طبیبی؟!، تا این بدن هست و تا این مریض میشه و تا این چشم مثلا بیمار میشه و تا این قلب میزنه و تا دندانت درد میاد و اینها، این طب مال اینجاست. و همینطور این علوم. 🔻 گیاه‌شناسی اینجا، کوه‌شناسی اینجا، ستاره‌شناسی اینجا، این‌ها همه اینجایی‌اند؛ همه! همه اینجایی‌اند، بله! 💥 ببین خودت کجایی هستی! 🔻آنی را طلب کن که مربوط به توست، که وقتی از سنگ و گل، از زمین، از کوه، از ستارگان، از این‌ها مفارقت کردی (و به عوالم بالاتر رفتی) حالا آن علومی که از این‌ها مفارقت کردی، حالا آن علومی که مربوط به این‌ها بود که دیگه این‌ها را با خود نداری که!! 🔻آنجا تو را برای مسّاحی (نقشه‌برداری) نمیخوان که! آنجا تو را برای ستاره‌شناسی نمیخوان که! آنجا تو را برای هواسنجی نمیخوان! آن‌جا تو را برای کوه‌شناسی، مردم‌شناسی و ... نمیخوان که! 💥آن‌جا تو را میخوان! ببین چی داری؟! درباره خودت و سرمایه خودت مطالعه کن ببین چی داری؟! 🔻و امشب و فرداشب چرا می‌فرمایید! همین الان خودت را نگاه کن ببین چی داری؟! خیلی شیرینه! 🔻آخه این‌همه! آقا به زبان های گوناگون، این‌همه آیات، این‌همه اخبار، این‌همه بزرگان به ما فرمودند «خودتان را دریابید»: ⚡از درون خویش این آوازها (خیال، پندار، نیت‌های بد) منع کن ⚡تا کشف گردد رازها ... 🙏الهی بعد از تو از من بزرگتر کیست؟! 🙏و در پیشگاه عظمت تو از من کوچکتر کیست؟! 🔸 @Shia_erfan
بسم الله ؟! 🔶 (حفظه الله): 🔻 مدتی در وضعی عجیب بودم که نمی‌توانم آن را به قلم در آورم و به قول شبستری در گلشن راز: ✨که وصف آن به گفت‌وگو محال است ✨که صاحب حال داند کان چه حال است. 🔻در آن حال به نوشتن جزوه‌ای به نام « ؟ » خویشتن را تسکین می‌دادم: 🔶من کیستم؟ من کجا بودم؟ من به کجا می‌روم؟ آیا کسی هست بگوید من کیستم؟ 🔻آیا همیشه در اینجا بودم؟ که نبودم. 🔻آیا همیشه در اینجا هستم؟ که نیستم. 🔻آیا به اختیار خودم آمدم؟ که نیامدم. 🔻آیا به اختیار خود هستم؟ که نیستم. 🔻آیا به اختیار خود می‌روم؟ که نمی‌روم. 🔻از کجا آمده‌ام؟ و به کجا می‌روم؟ کیست این گره را بگشاید؟ 🔻چرا گاهی شاد و گاهی ناشادم؟ از امری خندان و از دیگری گریانم؟ 🔻شادی چیست؟ و اندوه چیست؟ خنده چیست؟ و گریه چیست؟ 🔻می‌بینم، می‌شنوم، حرف می‌زنم، حفظ می‌کنم، یاد می‌گیرم، فراموش می‌شود، به یاد می‌آورم، ضبط می‌شود، احساسات گوناگون دارم، از ادراکات جور واجور دارم، می‌بویم، می‌جویم، می‌پویم، رد می‌کنم، طلب می‌کنم، اینها چیست؟ چرا این حالات به من دست می‌دهد، از کجا می‌آید؟ و چرا می‌آید؟ کیست این معما را حل کند؟! 🔻چرا خوابم می‌آید؟ خواب چیست؟ بیدار می‌شوم بیداری چیست؟ چرا بیدار می‌شوم؟ چرا خوابم می‌آید؟ نه آن از دست من است و نه این، خواب می‌بینم، خواب دیدن چیست؟ تشنه می‌شوم، آب می‌خواهم، تشنگی چیست؟ آب چیست؟ 🔻اکنون که دارم می‌بینم به فکر فرو رفتم که من کیستم؟ این کیست که اینجا نشسته و می‌نویسد؟ نطفه بود و رشد کرد و بدان صورت در آمد، آن نطفه از کجا بود؟ چرا به این صورت در آمد؟ صورتی حیرت‌آور در آن نطفه چه بود تا بدین جا رسید؟ در چه کارخانه‌ای صورتگری شد و صورتگر چه کسی است؟ آیا موزون‌تر از این اندام و صورت می‌شد یا بهتر از این و زیباتر از این نمی‌شد؟ 🔻این نقشه از کیست؟ و خود آن نقاش چیره‌دست کیست؟ و چگونه بر آبی به نام نطفه این چنین صورتگری کرد، آن هم صورت و نقشه‌ای که اگر بنا و ساختمان آن و غرفه‌ها و طبقات اتاق‌های آن و قوا و عمال وی و ساکنان در اتاق‌ها و غرفه‌هایش و دستگاه گوارش و بینش و طرح نقشه و پیاده شدن آن و عروض احوال و اطوار و شئون گوناگون آن شرح داده شود، هزار و یک شب می‌شود ولی آن افسانه است؟ 🔻و این حقیقت و آن، گاهی تنها من نیستم، جز من این همه صورت‌های شگرف و نقشه‌های بوالعجب از جانداران دریایی و صحرایی و از رستنی‌ها و زمین و آسمان و ماه و خورشید و ستارگان و نظم و ترتیب حکم فرمای بر کشور وجود، و وحدت صنع، و چهره زیبا و قد و قامت دلربای پیکر هستی نیز هست، که در هر یک از آن‌ها چه باید گفت و چه توان گفت و چه پرسش‌هایی پیش از پیش، که در یک یک آن‌ها پیش آید؟ و در مجموع آن‌ها عنوان می‌توان کرد؟ حیرت اندر حیرت، حیرت اندر حیرت!! 🔻هر چه می‌بینم متحرک و حرکت می‌بینم، همه در حرکت‌اند، زمین در حرکت و آسمان در حرکت، ماه و خورشید و ستارگان در حرکت، رستنی‌ها در حرکت، شاید آب و هوا و خاک و دیگر جمادات هم در حرکت باشند و من بی‌خبر از حرکت آن‌ها، چرا همه در حرکت‌اند؟ اگر محرک داشته باشند آن محرک کیست؟ و چگونه موجودی است؟ و تا چقدر قدرت و استطاعت دارد که محرک این همه موجودات عظیم است؟؟ 🔻آیا خودش هم متحرک است یا نه؟ اگر متحرک باشد محرک می‌خواهد یا نه؟ و اگر بخواهد محرک او چه کسی خواهد بود و همچنین سخن در آن محرک پیش می‌آید و همچنین...!! وانگهی این همه، چرا در حرکتند؟ 🔻اگر احتیاج نباشد حرکت نیست، احتیاجِ این همه در چیست؟ 🔻آیا همه را یک حاجت است و یا دارای حاجت‌های گوناگونند؟ و چون احتیاج است عجز و نقص است که به حرکت به دنبال کمال می‌روند و در پی رفع نقص خودند، آیا این همه موجودات مشهود ما ناقص‌اند و کامل نیستند؟ چرا ناقص‌اند؟ کامل‌تر از آن‌ها کیست؟ و خود آن کمال چیست؟ 🔻و چون به دنبال کمال می‌روند ناچار ادراک عجز و نقص و احتیاج خود کرده‌اند، پس شعور دارند، توجه دارند، قوه دراکه دارند، حقیقتی دارند که بدین فکر افتاده‌اند. 🔻کودکان به مدرسه می‌روند و در حرکت‌اند، خواهان علمند، و به دنبال علم می‌روند، درختان رشد می‌کنند، پس در حرکت‌اند و به دنبال حقیقتی و کمالی رهسپارند. حیوانات همچنین شاید جمادات هم این چنین باشند که سنگی در رحم کوه، کم کم گوهری، کانی گرانبها می‌شود. 🔻زمین را می‌نگرم، ستارگان را می‌بینم، بنی‌‌آدم را مشاهده می‌کنم، حیوانات جور واجور که به چشم می‌خورند درخت‌های گوناگون که دیده می‌شود، گل‌های رنگارنگ که به نظر می‌آید، در همه مات و متحیر، با همه حرف‌های بسیار دارم. هر گاه در مقابل آینه می‌ایستم سخت در خود می‌نگرم و به فکر فرو می‌روم. که ؟ و به کجا می‌روی؟ چه کسی تو را به این صورت شگفت‌ در آورده است؟ 🔸 📌 کتاب دروس معرفت نفس، درس هفتم، ص١٩ الی ٢٧ 📌سخنان علامه در همایش طبیب روحانی در۱۳۹۲/۲/۲۷ برای تجلیل از مقام ایشان 🔸
بسم الله ۳۳ 🔸 مثنوی "حسن و مجنون" 🔻سروده 🔻نوعی عتاب به مجنون است که چرا از عشق لیلی دل خون گشته ای اما از آفریننده لیلی غافل هستی؟!👇 🔸 یکی پرسید از آن بیچاره مجنون که ای از عشق لیلی گشته دل خون به شب میلت فزون تر هست یا روز؟ بگفتا گرچه روز است عالم افروز، و لیکن با شبم میل است خیلی که لیل است و بود همنام لیلی همه عالم حسن را همچو لیلی‌ست که لیلی آفرینش در تجلّی‌ست همه رسم نگار نازنینش همه همنام لیلی آفرینش همه سر تا به پا غنج و دلالند همه در دلبری حد کمالند همه افرشته‌ی حُسن و بهایند همه آئینه‌ی ایزد نمایند نگارستان عالم با جلالش حکایت می نماید از جمالش چو حُسنِ ذات خود، حُسن آفرین است جمیل است و جمال او چنین است به سرّ من بسی راز نهفته است ولیکن قوّتِ نطقم بخفته است اگر مجنون حَسَن را دیده بودی به عقل خویشتن خندیده بودی 🌐دیوان علامه حسن زاده 🔸 ✨بیانی از پیرامون که بود همنام لیلی👇 🔻 لیل است و انسان را به غیب و باطن می کشاند و می رساند. 🔻از جناب آیة الله آسید علی قاضی قدس سره نقل شد که می فرمود: خداوند زبان حالی دارد که می فرماید: اللیل لی شب برای من است.  🔻البته اوحدی از افراد که مظهر اسم شریف یا من لا یشغله شان عن شان می باشد که ضابط جمیع حضرات است و او را حضرتی از حضرتی باز نمی دارد، برایشان شب و روز برابر است که در غزل حسن و مجنون، حضرتش به مجنون فرمود: همه عالم حسن را همچو لیلی است که لیلی آفرینش در تجلی است  همه رسم نگار نازنینش همه همنام لیلی آفرینش  همه سر تا به پا غنچ و دلالند همه در دلبری حد کمالند  همه افرشته و حسن بهایند همه آیینه ایزد نمایند  نگارستان عالم با جلالش حکایت می نماید از جمالش  چو حسن ذات خود حسن آفرین است جمیل است و جمال او چنین است  بسر من بسی راز نهفته است ولیکن قوت نطقم بخفته است  اگر مجنون حسن را دیده بودی بعقل خویشتن خندیده بودی. 🔻اما شب هنگام انزوای از خلق انقطاع از مشاغل روز است که انسان را به خلوت و وحدت می کشاند و خلوت و وحدت به توحد می رسانند، و تا انسان به توحد نرسیده است به ادراکات عقلی و سیر انفسی نائل نگردد که تعلق با تعقل جمع نمی شود. 🔻و ما هر چه را که ادارک می کنیم از حیث احدیت وجودی خود ادراک می کنیم نه با تفرغ بال.  و شب را در صفای نفسی و عروج آن دخلی تمام است.  🔻آیات و روایات در حث و ترغیب در خلوت تهجد شب و استغفار اسحار بسیار است.  آن نیکبختی که در ورطه من کیستم افتاد به دنبال درمان دردش می رود و به نگهداشتن برنامه و یافتن استاد و دل به دست آوردن چاره خود می کند و چنین کس را با شب انس سرشار است که صاحبدل است و طالب دیدار است.  🔻شک نیست که مناسبات زمانیه از اتم مناسبات است، چنانکه نفس کینونت در شهر الله مبارک رمضان برای نفوس مستعده اثر تکوینی دارد، و در نزل و قدوم ماه اصب برای شهود خاص است. 🌸در ظلمت شب سیر سماوات خوش است 🌸در خلوت شب بزم مناجات خوش است  🌸اندر دل شب ز دل برآوردن آه 🌸در بارگه قاضی حاجات خوش است (رباعیات مولوی) 🔸 شرح دفتر دل علامه حسن زاده آملی (جلد اول)، داود صمدی آملی‏ 🔸
🔸 سید هاشم حداد 🔸