سخنرانی رییس الازهر در شورای عالی امنیت سازمان ملل
📍ساعاتی پیش شیخ دکتر احمد الطیب رییس جامعة الازهر مصر از طریق ویدئوکنفرانس در نشست شورای امنیت سازمان ملل سخنرانی کرد. در این سخنرانی او خود را یک «مرد مسلمان شرقی» معرفی کرد که دوستدار صلح است: «بحسبانی رَجُلًا شَرْقيًّا مُسْلِمًا، لا ينتمي إلى أيٍّ من التيارات السياسيَّة على اختلاف مواطنها ومذاهبها ولا يتبنى أيَّة أَيديُولوجية من أيديولوجيات اليمين أو اليسار، أُحِبُّ السَّلام». از ارزش و جایگاه صلح و رواداری در آموزههای اسلام و قرآن سخن گفت و از استثنا (نه قاعده)بودن جنگ در اسلام. سپس به ویرانگری جنگهای اخیر اشاره کرد؛ از عراق و افغانستان و لیبی تا شرق اروپا و گریزی هم زد به مسئلهی فلسطین. از ویرانی شهرها و آوارگی بیگناهان گفت؛ از حقوق پناهندگان، از فروپاشی خانوادهها، از حقوق کودکانی که از آغوش مادرانشان محروم میشوند. در ادامه با ارجاعات مکرر به همفکریها و اشتراک نظراتش با پاپ فراسیس بر اهمیت نهادهای دینی برای حل بحران جنگطلبی و خشونت در جهان امروز که به باور وی (طبعاً به عنوان یکی هبر دینی) نتیجهی روگردانی از آموزههای ادیان است، سخن گفت و ضرورت همکاری واقعی و «غیرتشریفاتی» رهبران ادیان مختلف برای مقابله با آن. و نهایتاً نطق خود را با برادری انسانی به پایان برد؛ این «بهشت گمشده»: «وما أظن أن هناك خيارًا أكثر فعالية في علاج أزماتنا المعاصرة من الأخوة الإنسانية، ذلكم الفردوس المفقود».
👈(متن سخنرانی کامل نطق شیخ احمد الطیب در این لینک دنبال کنید )
#مطالعات_منطقهای
👈مؤسسه اطلس شيعه
صندلی همیشهخالی رهبران دینی شیعه در محافل بینالمللی
(بهبهانهی سخنرانی رییس الازهر در شورای امنیت)
◀️هم شیخ طیب و هم پاپ فرانسیس هردو بهعنوان دو رهبر روحانی یکی مسلمان (سنی) و دیگری مسیحی (کاتولیک) حضور فعالی درمحافل بینالمللی و مجامع جهانی دارند. این دو به خوبی دریافتهاند در دنیای امروز، راهی جز همین حضور و مشارکت و گفتگو و همفکری برای بقای دین و سازمان دینی نیست. این ویژگی البته تنها به این دو شخصیت اختصاص ندارد و رهبران دینی بسیاری با سلوک مشابه میتوان فهرست کرد. اما این میان جای رهبران عالیرتبهی شیعه (مشخصاً امامیه) کجاست؟
مرجعیت و زعمای شیعه که روزی انجمن صفاخانه را به عنوان اولین مرکز گفتگوی ادیان در سال ۱۳۲۰ ه. ق تاسیس نمود (در آینده از این گونه اقدامات بیشتر خواهیم گفت) که غالبا در سالهای اخیر، جز به ضرورتهای درونمذهبی نظیر شرکت در مناسک و زیارت، پا از بیت و مدرس خود بیرون نگذاشتهاند و جز برای اهداف درمانی وارد اروپا و سایر کشورها نشدهاند، چه جایگاهی میتوان در این مناسبات جهانی و بینالمللی متصور شد؟ وقتی پیشروترین اقدام از این جنس دیدار یک تن از مراجع تقلید با رهبر کاتولیکهای جهان آنهم در بیت خود است، از کدام ارتباط و تعامل میشود سخن گفت؟
📌از این منظر روحانیت شیعه نسبت به روحانیت ادیان بزرگ دیگر نمرهی قابل قبولی نمیگیرد و طبیعی است که به همین میزان در سامان نهاد دین در آیندهی جهان نیز سهم و حضور کمتری داشته باشد. روحانیتی اگر هیچ انگیزه و نیازی به تعامل با روحانیت دیگر ادیان و حتی دیگر مذاهب اسلامی نداشته باشد و خود را در جزیرهای کوچک محصور نماید، از روند تحولات جهانی دین و حتی اسلام کناره گرفته است.
پ.ن.
برای آنکه ببینیم روحانیت شیعه در جهانیشدن و جهانیاندیشیدن باوجود برخوردارشدن از مواهب مادی فراوان و فرصتهای نهادی بیشمار و دراختیارگرفتن قدرت سیاسی و نهاد دولت، پیشرفت داشته یا پسرفت، پیشنهاد میکنم متن سخنرانیهای امام موسی صدر در افتتاحیهی «دارالتبلیغ اسلامی» (مهر 1344 در قم) را بخوانید(لینک) .
✍️برگرفته از یادداشت دکتر محسن حسام مظاهری
#افاده_تبلیغی
👈مؤسسه اطلس شيعه
خانه مبلغین بینالملل تقدیم میکند:
🎓 دوره آموزشی شناخت شیعیان اروپا (پیشینه، وضعیت کنونی و چشمانداز آینده)
👨🏫 مدرس: پیمان اسحاقی
🔅 در دهههای گذشته، مهاجرت شهروندانی از غرب و جنوب آسیا و نیز شمال آفریقا به اروپا جماعت بزرگی از شهروندان اروپایی با تبارهای گوناگون را شکل داده است. بخشی از این مهاجران را شیعیانی تشکیل میدهند که جمعیتی رو به رشد دارند. فرهنگ دینی و غیردینی این گروه در گفتگو با فرهنگهای اروپایی، گونهای زیست برای شیعیان اروپا بهوجود آورده که همزمان دارای مشخصات اسلامی و نیز اروپایی است.
🔅 در این دوره درسی قصد داریم با تمرکز بر کشورهای اروپایی دارای شمار قابل توجهی از شهروندان شیعی، بازخوانی تاریخ فرهنگی شیعیان این کشورها، ملاحظه شرایط ایشان در چارچوبهای بزرگتر دولتهای ملی، و درنظر گرفتن مفهوم فرهنگی زندگی اروپایی، آگاهیهایی را در خصوص ابعاد مختلف زندگی آنان ارائه دهیم.
در این مسیر، ابتدا از پیشینه شیعیان اروپا در کشورهای موردنظر بحث میکنیم، سپس وضعیت امروز آنها را از جهات مختلف میکاویم و در پایان نکاتی را درباره آینده حضور شیعیان در اروپا تقدیم خواهیم کرد.
✅ شرکت در این دوره میتواند برای دانشجویان رشتههای مختلف علوم اجتماعی، طلاب علوم دینی، فعالان مذهبی و رسانهای و عکاسان و مستندسازان سودمند باشد.
🗓 تابستان 1402 | 10 جلسه | یکشنبهها، ساعت 17 الی 19 | در بستر SkyRoom
🔮 همراه با تعداد معدودی بورسیه برای واجدان شرایط
🎗 كد تخفیف 10درصدی: SUM10
#دورههای_ما
https://eitaa.com/joinchat/2863071513Cd133a585ae
🌐 لینک ثبتنام
خانه مبلغین بینالملل تقدیم میکند:
🎓 دوره آموزشی فرهنگ حسینی در ایران و جهان (رویکرد مفهومی و موضوعی)
👨🏫 مدرس: پیمان اسحاقی
🔅 فرهنگ حسینی در سادهترین تعریف، بروزاتی از رفتارهای انسانی است که به نحوی از انحا با امام حسین و واقعه کربلا ارتباط مییابد. این بروزات را میتوان در آیینهایی که در سوگ امام حسین برگزار میشود، ادبیاتی که در این زمینه تولید شده، بناهایی که به منظور گرامیداشت شهادت شهدای کربلا ساخته شده، نهادهایی که در این راستا تاسیس شده، هنرهایی که در ارتباط با این واقعه عرضه شده و اشیایی که در سوگ امام حسین به کار گرفته شده، تعریف کرد. نکته قابل توجه این است که اجزای این فرهنگ، در نقاطی بسیار دورتر از سرزمین عراق که مهد این واقعه بوده نیز به حیات خود ادامه داده و امروزه در نقاط مختلف جهان قابل مشاهده و مطالعه است.
🔅 در این دوره آموزشی خواهیم کوشید فرهنگ حسینی را از خلال مهمترین موضوعات مرتبط بررسی کنیم و با استفاده از نظریههای فرهنگ و آیین به ارزیابی آنها بپردازیم. بدین ترتیب، علاوهبر کسب دانش درباره گستره حضور فرهنگ حسینی در نقاط مختلف ایران و جهان، زمینههای پژوهش و کنش فرهنگی در این حوزه مهیا خواهد شد.
✅شرکت در این دوره برای دانشجویان رشتههای مختلف علوم اجتماعی، طلاب علوم دینی، فعالان مذهبی و رسانهای و عکاسان و مستندسازان سودمند خواهد بود.
🗓 تابستان 1402 | 10 جلسه | شنبهها، ساعت 17 الی 19 | در بستر SkyRoom
🔮تعداد معدودی بورسیه برای واجدان شرایط
🎗 كد تخفیف 10درصدی: SUM10
#دورههای_ما
https://eitaa.com/joinchat/2863071513Cd133a585ae
🌐 لینک ثبتنام
🕋 سفرنامۀ حج (رویکرد تبلیغی)
🔖دفتر نخست: مقدمه
✨ یکی از ظرفیتهای مهم فریضه حج از اولین سالهای برگزاری آن تا به امروز، مسئله دعوت و تبلیغ دینی است.
✨ بی شک واقعه غدیر و ابلاغ جانشینی نبی اکرم، مهمترین رویداد تبلیغی بود که در جریان حج و این اجتماع عظیم مسلمانان واقع شد. حضرات معصومین (س) نیز همواره از این فرصت برای دیدار با مسلمانان به ویژه شیعیان خود و ابلاغ معارف دینی بهره برده اند.
✨ امام هشتم (س) درباره علت تشریع حج فرمودند:"مَع ما فيهِ مِن التَّفَقُّهِ ونَقْلِ أخْبارِ الأئمّةِ إلى كُلِّ صُقْعٍ وناحِيَةٍ..."، ایشان نشر معارف دینی را از حکمت های تشریع حج برشمردند.
✨ در مقابل نیز مخالفان و حاکمان سرزمین وحی، از امویان تا وهابیان همواره از این فرصت جهت ترویج عقاید و گفتمان خود بهره برده اند.
✨در این نوشتار، فرصت پرداخت تفصیلی به روش شناسی تبلیغی ائمه معصومین، جریانهای مخالف و مصادیق آن در طول تاریخ و آثار کوتاه مدت و بلند مدت آن وجود ندارد و البته پیشنهاد می شود،محققان و فعالان این عرصه درباره تبلیغ در حج و ابعاد بین المللی آن، پژوهشهای هدفمندی انجام دهند.
🗓️ حال که به لطف الهی توفیق یار شد تا امسال به حج مشرف شوم، تصمیم گرفتم تا در طول سفر از مشاهدات خود، پیرامون فعالیتهای های تبلیغی پادشاهی سعودی و همچنین فرصتها ی مغفول در این عرصه یادداشت های ارائه نمایم.
امیدوارم برای علاقه مندان مفید واقع شود و منشا تصمیمات و اقدامات پر برکتی واقع گردد.
🤲 انشاءالله دعاگوی برادران دینی خود هستم.
ادامه دارد...
✍ علیرضا استادی
#مطالعات_منطقهای
#افاده_تبلیغی
👈مؤسسه اطلس شيعه
🕋 سفرنامۀ حج (رویکرد تبلیغی)
🔖دفتر دوم: استقبال
✨از تکنیکهایی که بصورت غیر مستقیم، زمینۀ پذیرش را در مخاطب ایجاد میکند، احسان و خدمت به اوست. این مضمون در روایات ما نیز آمده است: الإنسان عبید الإحسان.
✨ از ویژگیهای روحی و روانی انسان این است که اگر به کسی محبت داشت، به باورها و افکار و سلایق او گرایش پیدا خواهد کرد و بهتدریج حتی اشکالات و عیوبش را نیز نخواهد دید. از این رو گفتهاند «حب الشیء یعمی و یصم»!
✨حکومت عربستان در سالهای اخیر از این تکنیک روانشناختی بهخوبی بهره گرفته، و در این راستا تغییرات چشمگیری در خدمات زائران ایجاد کرده است. برخی از این تغییرات عبارتاند از:
🔻کاهش زمان تشریفات فرودگاهی؛
🔻زیباسازی محیطی به زبانهای مختلف (تصویر شمارۀ ۱و۲)؛
🔻خوشآمدگویی به زائران به زبانهای مختلف (ازجمله فارسی)؛
🔻ارائه کارت خدماتی دلیل الزائر و توسعه خدمات متنوع در مدت اقامت (لینک سایت در ادامه)؛
🔻حضور پرتعداد نیروهای راهنما؛
🔻راهاندازی قطار سریع السیر مدینه-مکه؛
🔻اهدای قرآن و جوایز به حجاج؛
🔻و دهها مورد دیگر...
✨خاطره شیرین از سفر به کشوری که در جهان اسلام ادعای زعامت و قدرت فرا منطقه ای دارد، به تثبیت این ادعا نزد مردم کشورهای مختلف کمک خواد کرد و اگر خوراک فکری و فرهنگی در ضمن این خدمات به مخاطب ارائه شود، پذیرفتنی تر خواهد شد.
✨در فرستههای بعدی، اشاراتی پیرامون «سند چشمانداز ۲۰۳۰» و سرمایهگذاری وسیع سعودی در این زمینه خواهم داشت.
📍لینک سایت دلیل الزوار:
https://daleelalzowar.sa
✍ علیرضا استادی
#افاده_تبلیغی
#مطالعات_منطقهای
👈مؤسسه اطلس شيعه
🕋 سفرنامۀ حج (رویکرد تبلیغی)
🔖 دفتر سوم: اخی الحاج، خذ هدیتک!
✨پس از آنکه مراحل ورود به کشور عربستان در فرودگاهی با استانداردهای روز دنیا و در کوتاهترین زمان ممکن صورت پذیرفت، دقایقی را برای گرد آمدن همۀ اعضای کاروان و انجام سرشماری نهایی و سپس انتقال به اتوبوس، به انتظار نشستیم.
✨دقیقاً در همین مرحله، پیشخوانی در کنار درب خروجی نظرم را به خود جلب کرد. (تصویر شمارۀ ١) در این پیشخوان، «وزاره الشئون الاسلامیة و الدعوة و الارشاد» (که در آینده دربارۀ ساختار و فعالیتهای این وزارتخانه خواهم نوشت) هدایایی را در قالب بستههای تبلیغی و ارشادی به زبانهای مختلف به زائران ارائه میکرد.
✨به سمت پیشخوان حرکت کردم و به کتابچههای عرضهشده در آن نگاهی انداختم. از مسئول پیشخوان درخواست کردم که چند کتابچه به زبانهای مختلف در اختیار من قرار دهد، و او علیرغم اینکه قاعدتاً هرکس یک زبان اصلی دارد و باید یک کتابچه دریافت کند، درخواست مرا پذیرفت.
✨این کتابچهها بهزودی در کتابخانۀ تخصصی تبلیغ «مؤسسه اطلس شیعه» قرار خواهد گرفت و علاقهمندان میتوانند با عضویت در کتابخانه، به آنها در کنار صدها عنوان کتاب تخصصی مرتبط با تبلیغ بینالملل دسترسی داشته باشند.
✨افزون بر این کتابچهها، کارتی دارای کیوآرکد (تصویری شماره٢) به زائران داده شد تا در همان ابتدای سفر به محتوای جامع دسترسی داشته باشند.
✨در فرستۀ بعد، گزارش کوتاهی از محتوای این کتابچهها ارائه خواهم کرد، انشاءالله. (تصویر شمارۀ ٣)
📍لینک مکتبه:
https://ebook.moia.gov.sa
✍ علیرضا استادی
#افاده_تبلیغی
#مطالعات_منطقهای
👈مؤسسه اطلس شيعه