eitaa logo
مؤسسه اطلس شیعه
487 دنبال‌کننده
325 عکس
9 ویدیو
6 فایل
آنچه با شما به اشتراک خواهیم گذاشت⬇️ 🔹️اخبار مؤسسه 🔸️آسیب‌شناسی تبلیغ بین‌الملل 🔹️معرفی چهره‌های فرهنگی و تبلیغی بین‌الملل 🔸️مطالعات کشورها و مناطق 🔹️معرفی کتاب و مقاله 🔸️و... وبسایت👇 shiaatlas.com ادمین👇 @shiaatlasadmin دفتر👇 02537842503
مشاهده در ایتا
دانلود
🕋آیین برائت از مشرکان فرصت بزرگ تبلیغی در بستر حج(٢) ▪️ "امسال مسئله‌ی برائت برجسته‌تر از گذشته است. فجایع غزّه که در تاریخ معاصر ما بی‌نظیر است، و گستاخی رژیم بی‌رحم و مظهر قساوت و شقاوت و البتّه رو به زوالِ صهیونی، جای هیچ‌گونه ملاحظه و مماشات برای هر فرد و حزب و دولت و فرقه‌ی مسلمان باقی نگذاشته است. برائت امسال باید فراتر از موسم و میقات حج، در کشورها و شهرهای مسلمان‌نشین در همه‌جای جهان ادامه یابد، و فراتر از حج‌گزاران، به آحاد مردم تسرّی یابد" ( پیام رهبر معظم انقلاب به حج /سال ١۴٠٣) 🛑مخالفین داخلی و خارجی برائت از مشرکین از زبان مرحوم آیت الله ری‌شهری در فرسته قبل از ریشه های قرآنی و روایی مراسم برائت از مشرکان گفتیم. کتاب "مبانی دینی و سیاسی برائت از مشرکان" اثر استاد حجت الاسلام جواد ورعی در این باره شایسته توجه است. باری این موضوع با توجه به شرایط زمانی و ابعاد گوناگونش همواره مورد اختلاف نظر رجال سیاسی و دینی بوده است مرور برخی این دیدگاه ها، زمینه ساز اندیشیدن نخبگان این حوزه برای راهکارهای عملیاتی جهت ادامه این مسیر خواهد بود. ▪️مرحوم آیت‌الله ری‌شهری، درباره اختلاف نظرها درباره مراسم برائت از مشرکان اشاره فرمودند: نکته دیگری که جا دارد به آن اشاره کنم، مطلبی بود که از آقای شیخ‌الاسلام معاون وزارت امور خارجه شنیدم. ایشان برایم نقل کرد: در جریان ملاقات آقای هاشمی رفسنجانی با امیر عبدالله [ولیعهد عربستان در آن دوران] در پاکستان، در حین صحبت‌هایی که بین طرفین جریان داشت، عبدالله تلویحاً به آقای هاشمی گفته بود کاری کنید که ما را از شرّ ری‌شهری نجات دهید! این نکته حاکی از حساسیت بالای سعودی‌ها نسبت به حضور بنده در حج بود، زیرا می‌دیدند تقریباً تمامی برنامه‌های بعثه را که مبتنی بر نظرات مقام معظم رهبری بود، با تدابیر لازم انجام می‌دهیم. حتی دربارهٔ مراسم برائت نیز آنها با تمام تلاش‌ها و تدابیر خود، نتوانسته بودند مانع از برگزاری آن شوند و انجام این مراسم به شکل خاص خود در حال تبدیل شدن به یک روال بود (خاطره‌ها، ج 5، ص.411). آقای هاشمی در آن دیدار  بارها به عبدالله می‌گوید نگران نباشید و نهایتاً اظهار می‌کند که: «ما قبول می‌کنیم. شما با من قرار بگذارید. در همان بعثه که بلندگو نداشته باشد، بدون اعلام. ما می‌گوییم همان‌هایی که در بعثه هستند، مثلاً می‌گوییم یک ساعت یا نیم ساعت، فقط دعایی بخوانند و بیایند بیرون. خبرش هم به هیچ روزنامه‌ای در عربستان ندهند. در ایران پخش می‌شود که در بعثه تعدادی جمع شدند و مراسم ...» و عبدالله نیز در جواب می‌گوید: «... نیازی به بلندگو ندارد. خدا صدای مورچه را هم می‌شنود» (خاطره‌ها، ج 5، صص.411-412). 🔍پس از تنش‌هایی که طرف عربستانی برای زائرین ایرانی ایجاد شده بود، مقرر شد جلسه شورای عالی امنیت ملی در خصوص کیفیت برگزاری مراسم برائت از مشرکین تصمیم‌گیری نماید. مرحوم ری‌شهری در خاطرات خود از مخالفت‌هایی که با برگزاری مراسم برائت از مشرکین وجود داشت، یاد کرده است. در بخشی از این خاطرات آمده است: آقای حسن روحانی هم با اشاره به فشارهای داخلی و خارجی بر دولت عربستان، اجازه ندادن به زائران ایرانی برای برگزاری مراسم برائت به‌صورت دلخواه را مرتبط با این موضوع دانست و تأکید کرد که تظاهرات ما در آنجا تأثیر منفی دارد و نتیجه مورد انتظار را در پی نخواهد داشت. این صحبت‌ها نشان می‌داد که ایشان هم مثل آقای هاشمی رفسنجانی با اصل مسئله برائت موافقت ندارد (خاطره‌ها، ج 5، ص.307). ❓آیا مراسم برائت از مشرکین با شکل فعلی آن که تحت تدابیرشدید امنیتی و عملا بصورت محدود برای زائران ايرانی در انتهای عرفات برگزار می شود،فایده ای دارد؟ ❓آیا می توان جهت توسعه این آیین میان حج گزاران سایر کشورهای اسلامی اقدامی نمود؟ ❓چگونه می‌توان در مقابل قوانین رسمی یک کشور خارجی در ممانعت از یک اقدام تبلیغی ایستادگی کرد یا راه چاره ای برای مواجهه با آن داشت؟ ❓مبلغان و زبان دانان چقدر در انعکاس این رویداد می توانند موثر باشند؟ ❓آیا نهادهای تبلیغی و بعثه مراجع در ایجاد ارتباط و هم افزایی با سایر علمای جهان اسلام و هم فکران جمهور اسلامی در برگزاری مشترک این آیین موفق عمل کرده اند؟ 👈مؤسسه اطلس شیعه
آیین‌ها و فرهنگ‌ها، جشن‌های اسلامی(۴) عید قربان (١) 🐏عید قُربان ( عید الأضحی) یکی از عیدهای اسلامی است که هر ساله در سراسر جهان به همراه عید فطر به عنوان مهمترین اعیاد اسلامی برگزار می‌شود. در کنار نماز عید، جشن و مراسمات مذهبی، ذبح کردن حیوان، یکی از مناسک اسلامی در این روز به یاد اعلام آمادگی ابراهیم خلیل برای ذبح فرزندش می باشد که اوج عبودیت و بندگی در وجود آن پدر و فرزند است. ادیان یهودیت و مسیحیت طبق پیدایش ۲۲: ۲، بر این باورند که ابراهیم پسرش اسحاق را برای قربانی برد. 🌍عيد الاضحی جزو تعطیلات رسمی بسیاری از کشورهای اسلامی است. در سال جاری دولت جمهوری ترکیه ۹روز تعطیل رسمی اعلام کرد.(پیوست ١) 🎉آیین های متنوعی در این کشورها برای بزرگداشت عید به چشم می‌خورد. برای نمونه به گوشه ای از فرهنگ مسلمانان هند و اندونزی، پر جمعیترین سرزمین های اسلامی، اشاره خواهیم کرد و برای بررسی سایر فرهنگ ها به منابع مختلف از جمله سایت timeanddate مراجعه شود. 🇮🇳"بکری عید" در هندوستان عید قربان در هندوستان با نام «بکری عید» شناخته می‌شود. مسلمانان در هند معمولاً بز را قربانی می‌کنند. بکری در زبان اردو به بز گفته می‌شود به همین دلیل است که در اردو (زبان مسلمانان هند و پاکستان) به‌عنوان بخر (Bakhr) یا بکری (bakri) عید شناخته می‌شود. این عید در اسلام برای جشن گرفتن ایمان محکم برای جانسپاری است. همانند دیگر مسلمانان در هند نیز، گوشت قربانی پس از مراسم در میان دوستان و اعضای خانواده توزیع می‌گردد. 🐐 بر اساس باورهای دینی، مبادله و توزیع گوشت حیوانات قربانی شده به عنوان برکت در نظر گرفته شده و آنان پس از نماز عید، به دوستان، همسایگان، بستگان و افراد فقیر گوشت قربانی می‌دهند. در این کشور، همانند کشورهای اسلامی دیگر، تمامی اداره‌های دولتی ملی، ایالتی و محلی، اداره‌های پُستی و بانک‌ها در عید قربان بسته هستند. فروشگاه‌های اسلامی و کسب و کارها و دیگر سازمان‌ها ممکن است بسته بوده یا ساعت‌های کارشان را کاهش دهند. 🇮🇩اندونزی و عید الاضحی 🐂برای مسلمانان اندونزی، عید قربان که مصادف با فرا رسیدن موسم حج است، بهترین لحظه برای پرورش نیکی و توجه به دیگران است. عید قربان موسوم است با ذبح حیوانات قربانی مانند گاو، بز یا گوسفند و توزیع گوشت آن بین مستضعفان است. در کشور اندونزی عید قربان تنها با ذبح حیوانات قربانی سپری نمی شود، بلکه سنت های منحصر به فردی در طول جشن عید قربان در چندین منطقه در اندونزی وجود دارد که به برخی از این سنت ها اشاره خواهیم کرد. ۱ | سنت آپیتان در شهر سمارانگ سنت عید قربان آپیتان معمولاً در شهر سمارنگ برگزار می شود. این سنت آپیتان نوعی شکرگزاری برای رزق و روزی در قالب محصولاتی است که خداوند متعال داده است. در سمارنگ، این سنت معمولاً با خواندن دعا و به دنبال آن دستهای از محصولات کشاورزی و دام پر میشود. سپس با محصولات مزرعه دور شهر می چرخانند و در بین راه توسط جامعه محلی از آن برداشته میشود. (پیوست۲) ۲ | سنت مانتن ساپی یا عروس گاو در شهر پاسوروان مانتن ساپی سنتی است که توسط مردم پاسوروان انجام می شود. این سنت نوعی قدردانی و احترام به حیوانات قربانی است که ذبح می شوند. جالب اینجاست که گاوی که قرار است قربانی شود تا حد امکان زیبا و تزیین می کنند و مانند یک عروس لباس می پوشانند. گاو را نیز با پارچه سفید میپوشانند و با هفت گل تزیین می کنند. در این سنت، پارچه سفید نشانه پاکی و فداکاری است. پس از آراستن، تمامی گاو و گوسفند ها را به مسجد محل راهی می کنند تا به هیئت قربانیان تحویل داده شوند. (پیوست ۳) ۳| سنت کائول نگری و عبداو در ملوکوی مرکزی جامعه مسلمانان در منطقه مرکزی Tulehu Negeri ،Maluku، نیز سنت منحصر به فرد عید قربان دارند، به نام کائول و عبداو. در این سنت، بزرگان سنتی و مذهبی سه بز را حمل میکنند که بعد از نماز عید قربان قربانی میشوند. آن را همراه با ذکر و صلوات به مسجد برده و بعد از عصر با دیگر حیوانات ذبح می کنند. هدف از این سنت رد بدشانسی و درخواست از خداوند برای محافظت از سرزمین تولهو است. (پیوست۴) ۴ | سنت اسرا کلامپاوانگ در شهر گوا سولاوسی جنوبی، به ویژه گوا، همچنین دارای یک سنت بسیار مقدس عید قربان است، یعنی اسرا کلامپاوانگ. این سنت دو روز متوالی از روز عرفه و خود روز عید ادامه می یابد. این یک رویداد رسمی برای شستن اشیاء تاریخی از پادشاهی Gowa است. این مراسم در کاخ پادشاه گووا یا خانه سنتی Lompoa Balla برگزار می شود. مراسم عید قربان خود تلاشی برای اتحاد خانواده سلطنتی با دولت است. (پیوست۵) لینک برای مطالعه بیشتر و منابع ادامه دارد...... 💐 عید سعید قربان مبارک باد 💐 👈 مؤسسه اطلس شیعه
آیین‌ها و فرهنگ‌ها، جشن‌های اسلامی(۴) عید قربان (٢) قربانی و چالش‌های بین المللی 🐏روز دهم ماه ذی الحجه مصادف با عید قربان از بزرگ ترین عیدهای مسلمانان است؛ یادآور فداکاری و ایثار ابراهیم در راه رضای معبود و تسلیم و ایمان اسماعیل در قربانگاه عشق. ذبح قربانی برای تقرب به پروردگار، از زمان حضرت آدم(ع) شروع شد وقتی که دو فرزندش؛ هابیل، قوچی و قابیل، مقداری گندم را به عنوان قربانی به بارگاه خداوند تقدیم کردند. در قرآن مجید این واقعه تاریخی بازگو شده و آمده است: «وقتی که [هابیل و قابیل] قربانی تقدیم کردند، از یکی (هابیل) پذیرفته شد و از دیگری (قابیل) پذیرفته نشد». (مائده: ۲۷) پس از آن، این عمل در تمام ادیان آسمانی به عنوان یک عبادت و در مناسبت ها و مواقع خاص به عنوان یک دستور و آیین برجای ماند. 🏴‍☠️ در زمان جاهلیت، قربانی کردن مرسوم بود، ولی قربانی آنها نیز مانند لبیک و نمازشان آمیخته به شرک و کفر بود. شیوه آنها هنگام قربانی کردن آن بود که کعبه را به خون قربانی می آلودند و قسمتی از گوشت آن را بر خانه کعبه می آویختند تا خداوند آن را بپذیرد. دین اسلام حرمت خاصی به قربانی بخشید و پس از تبیین ضرورت احترام به آموزه های الهی، در طرد سنت زشت جاهلی و برای بیان تقربی که حاصل قربانی است، می فرماید: «نه گوشت ها و نه خون های آنها هرگز به خدا نمی رسد؛ آنچه به او می رسد، پرهیزکاری شماست».(حج: ۳۷) ✅علی رغم روشن بودن مبانی این عمل الهی اما شبهه افکنان و دشمنان اسلام، نگاه متفاوتی به این مناسک الهی دارند که البته اختصاصی به اسلام نداشته و یهودیان و مسیحیان و سایر ادیان نیز به نوعی سنت قربانی دادن را در آیین های خود دارند. ❓چرا مسلمانان قربانی می‌کنند؟ آیا قربانی و قربانی کردن هنوز و در جهان امروز هم کارکرد دارد؟ کسانی فرمان خداوند به پیامبرش ابراهیم برای گردن بریدن فرزندش اسماعیل را خشن توصیف کرده‌اند. قربانی کردن آیا راهی است برای تقرب و از خود گذشتن یا رفتاری است بازمانده از جهان پیشامدرن که مخصوصاً اجرای آن در ملأعام به عادی‌سازی خشونت می‌انجامد؟ مجید محمدی، جامعه‌شناسی که تحصیلات حوزوی هم دارد به عنوان کارشناس رادیو فردا، درباره پرسش‌های فوق گفتگو کرده است. 📻برای دریافت فایل صوتی گفتگو 💡برای مبلغین بین المللی در کنار آگاهی از آداب اقوام اسلامی در جشن‌ها و مناسبت ها،دانستن پاسخ شبهات و آگاهی از قوانین و فضای فکری حاکم در جوامع میزبان نسبت به این مناسک و فرهنگ ها نیز ضروری است. 🐂به مناسبت عید قربان  باید اشاره کنیم، در مورد مسئله ذبح شرعی دو مانع جدی در بسیاری از کشورهای جهان وجود دارد: ۱. قوانین بازدارنده از انجام ذبح شرعی ۲.گروه ها و سازمان‌های مردم نهاد حامی حقوق حیوانات. این دو مانع، هر مبلغ و مرکز اسلامی را در انجام مناسک قربانی و تهیه گوشت حلال با مشکلات جدی روبرو خواهد کرد. انتظار می‌رود محافل فکری حوزوی و دانشگاهی برای مواجهه با این موانع، راهبردهایی پیشنهاد دهند. در فرسته بعدی به این دو مانع خواهیم پرداخت. ادامه دارد..... 👈 مؤسسه اطلس شیعه
آیین‌ها و فرهنگ‌ها، جشن‌های اسلامی(۴) عید قربان (٣) قربانی و چالش‌های بین المللی در گذشته گفتیم، آگاهی مبلغ دینی و کنشگر فرهنگی از موانع حقوقی و قانونی در قبال رفتار های دینی و مناسکی در کشورهای مختلف، به ویژه غیر اسلامی از پیش نیازهای فعالیت بین المللی است. در همین راستا به مناسب موضوع ذبح شرعی که البته ابعاد مختلفی دارد و در فرسته ای مستقل در آینده به آن خواهیم پرداخت،در این جا تنها موانع موجود در برابر ذبح حیوانات را مرور خواهیم کرد. 🐪نهادهای حامی حقوق حیوانات سازمان ها و موسسات حامی حقوق حیوانات در جهان بسیارند. از جمله مهمترین آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد : ۱. (ASPCA) ۲. ANIMAL WELFARE INSTITUTE ۳. BROTHER WOLF ANIMAL RESCUE ۴. (IFAW) ۵. people for the ethical treatment of animals (PETA) 🏳️در این میان یکی از مهمترین آنان پتا(PETA)، بنیاد مردمی رعایت اصول اخلاقی در برابر جانوران است. این سازمان بین المللی با نام اختصاری  PETA معتبرترین موسسه‌ی حامی حقوق حیوانات در جهان است که بیش از نُه میلیون عضو پیوسته و وابسته در سرتاسر جهان دارد. در فلسفه‌ی اخلاقی PETA، "گونه گرایی(تبعیض و ظلم علیه گونه های جاندار غیرانسان) به عنوان یک رویکردی بسیار ضداخلاقی شناخته می شود" . 🌍فعالیت‌های PETA (پِتا) شامل بسیاری موارد از جمله دوره‌های آموزشی، پژوهش و ارائه‌ی گزارش هایی پیرامون حقوق حیوانات؛ برگزاری رویدادها و سمینارها؛ حمایت از فعالیت‌های افراد مشهور و تأثیرگذار در عرصه های فرهنگی و اجتماعی و همچنین اعلان فراخوان هایی برای راهپیمایی های اعتراضی و جلسات عمومی است. تیمی از دانشمندان و پژوهشگران برای ممنوع کردن یا کاهش تعداد آزمایش‌های معمول بر روی حیوانات در آزمایشگاه‌ها و یا کشتار و آزار جانوران، با سیاستمداران و فعالان اجتماعی همکاری و رایزنی می‌کنند. برای اینکه شرکت یا برندی در فهرست PETA قرار گیرد و لوگو و گواهینامه‌ی عدم آزمایش حیوانی و تایید شده توسط PETA را بدست آورند، برندها یا تولیدکنندگان باید متعهد شوند که در هر مرحله ای از پروسه‌ی تولید از نقض حقوق طبیعی حیوانات، در روش ها، مواد تشکیل دهنده و محصولات نهایی شان خودداری کنند. 🥦یک محصول وگان و در عین حال فاقد تست حیوانی برای اینکه یک برند رسماً تحت حمایت و تائید جهانی  PETA در نظر گرفته شود، نه تنها باید آزمایش های حیوانی را ممنوع کند، بلکه باید از استفاده از مواد مشتق شده یا فرآورده های حیوانی از قبیل عسل، موم یا کارمین در محصولات خود پرهیز کند. 🥬رژیم غذايي وگان نیز طرفداران بسیاری دارد. هرچند این رژیم سخت‌گیرانه تر از رژیم گیاهخواری یا vegetarian  است. البته باید توجه داشت حامیان این رژیم لزوما به دلیل اعتقاد به فلسفه احترام به حقوق حیوانات به این سبک زندگی روی نیاورده اند و در بسیاری از موارد دلایل پزشکی وجود دارد. ⛔موانع قانونی و  ذبح شرعی به گزارش خبرگزاری TRT، کشور دانمارک ذبح حیوانات به روش اسلامی را به دلیل مغایرت با حقوق حیوانات ممنوع کرد. 💉بر اساس دستور صادره از این پس کشتارگاه‌های سراسر دانمارک باید پیش از ذبح حیوانات آن‌ها را بی‌حس کنند.(پیوست ۱) 🚜 دن یورگنسن، وزیر کشاورزی و مواد غذایی دانمارک دوشنبه ۲۷ ژوئیه سال ۲۰۱۵ ، در مصاحبه‌ای با شبکه دو تلویزیون دانمارک با تاکید بر اینکه حقوق حیوانات بر دین ارجحیت دارد، اعلام کرد که ذبح حیوانات به روش اسلامی در این کشور ممنوع شده و تمامی کشتارکاهها باید قبل از کشتن حیوانات باید آنها را بی حس کنند. 🇧🇪کشورهای دیگری مانند انگلیس و بلژیک نیز قوانین سخت‌گیرانه برای ذبح شرعی وضع کردند. اما در نهایت دیوان دادگستری اتحادیه اروپا با صدور حکمی از قانون بلژیک برای ممنوعیت ذیح شرعی حیوانات بدون بیهوشی آنها دفاع کرد. سازمان‌های یهودی و مسلمان در بلژیک خواستار توقف اجرای قانونی شده‌ بودند که ذبح شرعی حیوانات را بدون بیهوشی ممنوع کرده است. این قانون از ابتدای سال ۲۰۱۹ به اجرا گذاشته شد. حامیان حقوق حیوانات معتقدند که شيوه‌های ذبح حلال و كوشر نقض آشکار حقوق حيوانات است با این حال، سازمان‌های یهودی و مسلمان خطاب به دادگاه قانون اساسی بلژیک اعلام کرده‌‌اند که تحمیل روش ذبح جدید که خارج از چارچوب سنتی اسلام و یهودیت است، پیروان این دو آیین را از عمل دقیق به مناسک آیینی خود باز می‌دارد. 🇪🇺در چنین شرایطی دادگاه قانون اساسی بلژیک از دیوان دادگستری اتحادیه اروپا خواست تا اعلام نظر کند. به گزارش یورو نیوز دیوان دادگستری اتحادیه اروپا سال۲۰۱۷  با صدور حکمی اعلام کرد که این قانون تعادل را بین آزادی مذهب که در ماده ۱۰ منشور حقوق اساسی اتحادیه اروپا تصریح شده و حمایت از حقوق حیوانات که در ماده ۱۳ قانون مصوب سال ۲۰۰۹ حفظ کرده است! 👈 مؤسسه اطلس شیعه
animals-13-03061.pdf
1.88M
📌پیوست محتوایی :  موسسه تحقیقات محصولات حلال، دانشگاه پوترا مالزی (UPM) و برخی نهادهای دیگر در زمینه مقایسه گوشت به دست آمده در ذبح اسلامی و گوشت کشتار شده بعد از بیهوشی فعالیت های قابل توجهی داشته اند. یکی از مقالات علمی در این پیوست ارائه شده است.
آیین‌ها و فرهنگ‌ها، جشن‌های اسلامی(۵) 🟩 عید سعید غدیر (١) 🎊 عید غدیر بنا بر روایات اهل بیت علیهم السلام، بزرگترین عید اسلامی است. 📖این واقعه تاریخی از نگاه تبلیغی دربردارنده ویژگی‌های بسیاری است. از مهمترین آنها نزول آیه تبلیغ (مائده: ۶۷) از آخرین آیات نازل شده بر پیامبر(ص) می باشد که براساس آن، پیامبر اسلام موظف شد پیامی را به مردم ابلاغ کند که اگر در رساندن آن کوتاهی می کرد، رسالت پیامبریِ خود را به انجام نرسانده بود. 💡اگر مبلغین دینی رسالت خود را در امتداد رسالت پیامبر اعظم دانسته و آن اسوه بشریت را الگوی عملی خود می دانند، بی تردید اوج فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی را می باید مسئله امامت و جانشینی پس از خاتم الانبیاء قرار دهند تا حق تبلیغ  و ابلاغ معارف را ادا کرده باشند. 🎤شیوه های بیان مفاد آن رویداد عظیم، پرداخت ویژه به ادبیات کودک و نوجوان، بازنویسی ابعاد گوناگون این واقعه متناسب با مخاطبان مختلف از اقشار و ملل متفاوت از مهمترین کارویژه های حوزه و روحانیت در این باره است. اما در این فرسته تنها نیم نگاهی خواهیم داشت به مخاطب شناسی برای این ابلاغ جهانی. 🗺️طرح تبلیغی پیام غدیر و موضوع امامت را با سه نگاه برای مخاطبان می توان ترسیم نمود : ۱.نگاه درون مذهبی، برای شیعیان و موالیان اهل بیت علیهم السلام ۲.نگاه درون دینی، برای سایر مسلمانان (اهل تسنن) ۳.نگاه برون دینی، برای سایر ادیان در ادامه و فرسته های بعدی به این موارد خواهیم پرداخت : 📜١.غدیرخم و شیعیان مَعاشِرَالنّاسِ،... وَقَدْ بَلَّغْتُ ما أُمِرتُ بِتَبْلیغِهِ حُجَّةً عَلى کُلِّ حاضِرٍ وَغائبٍ وَ عَلى کُلِّ أَحَدٍ مِمَّنْ شَهِدَ أَوْلَمْ یَشْهَدْ، وُلِدَ أَوْلَمْ یُولَدْ، فَلْیُبَلِّغِ الْحاضِرُ الْغائِبَ وَالْوالِدُ الْوَلَدَ إِلى‏ یَوْمِ الْقِیامَةِ، "پس بایسته است این سخن را حاضران به غائبان و فرزند داران به فرزندان تا برپایی رستاخیز ابلاغ کنند." 🟢بی شک شیعیان اهل بیت که به خطبه غدیر و مفاد آن اعتقاد دارند، تبیین امامت و جانشینی پیامبر خاتم و رساندن آن به دیگران را مطابق این فراز از خطبه غدیر، از واجبات می دانند که بر هر فرد از شیعیان است تا برای نسل های بعد آن را بازگو کرده و این معارف را زنده نگهدارند. عيد غدیر و امامت باید از اولویت‌های اصلی مبلغان و نهادهای تبلیغی باشد. این عید که تنها در ایران و به تازگی در عراق تعطیل رسمی است با آداب مشترک و اختصاصی در تعظیم این عید توسط شیعیان برگزار می شود. 🤝🇦🇫مراسم عقد اخوت(يوم المواخاة) عَقد اُخوّت یا پیوند برادری، پیوندی است که میان دو مسلمان  بسته می‌شود تا با یکدیگر برادر باشند. اجرای عقد اخوت، جزو اعمال مستحب در روز عید غدیر  است و در این روز، افراد با خواندن این عقد می‌توانند برادر دینی همدیگر شوند.  در افغانستان، پاکستان و برخی کشورهای عربی این یک آیین شناخته شده در عید غدیر است. 🚶🇮🇷آیین دیدار سادات رسمی ایرانی است که طی آن، مردم، در عید غدیر خم برای تبریک و شادباش به دیدار سادات رفته و سادات نیز به میهمانان خود عیدی می‌دهند. ظاهرا در خصوص اینکه آیین دیدار سادات در روز عید غدیر از چه زمانی در ایران آغاز شده است، اطلاع دقیقی در دست نیست. 🤲 🇮🇳نماز عید غدیر یکی دیگر از آیین‌های رایج در دوره معاصر، اقامه نماز عيد غدير به جماعت است. در برخی شهرهای شیعه نشین شبه قاره مانند لكنهوى هند و برخى ديگر از مساجد این نماز اقامه می شود . مؤلف کتاب قنوت خورشید که به بررسی فقهی و تاریخی نماز عید غدیر به جماعت پرداخته است اشاره می‌کند، تاريخچه سنت برپايى نماز جماعت عيد غدير به زمان پيامبر اكرم‏ صلى الله عليه وآله بر مى‏ گردد. بنا بر آنچه در «المقنعه» شيخ مفيد و «الكافى فى الفقه» ابوالصلاح حلبى آمده، اولين نماز را خود پيامبر در عيد غدير اقامه فرموده ‏اند. 🕋اميرالمؤمنين‏ عليه السلام هم در دوران خلافت ظاهرى خود، در يک روز كه غدير با جمعه مصادف شده بود، به جاى نماز جمعه نماز عید غدیر را اقامه كرده، و در خطبه آن به طور مفصل از فضائل عيد اللَّه الاكبر غدير سخن به ميان مى‏ آورند. 🛣️🇾🇪راهپیمایی و تجمعات مردمی راهپیمایی و تجمعات عظیم که چند سالی است به نیکویی در کشورمان در روز عید غدیر برگزار می شود در کشور یمن از سالها قبل به یک سنت و آیین بزرگ تبدیل شده است. شمار زیادی از یمنی‌ها با تجمع در ۱۳۰ میدان در صنعاء و دیگر شهر‌های این کشور و اجرای مراسم سنتی، عید سعید غدیرخم را گرامی می دارند . این مراسم که از سال ۲۰۱۵ به این سو هر ساله برگزار می‌شود، در سال‌های اخیر با شکوه ویژه‌ای برپا شده و فضایی مملوء از حب علی و آل علی (علیهم السلام) در شهرهای یمن به وجود آورده است. ادامه دارد...... 💐 عید سعید غدیر مبارک باد 💐 👈 مؤسسه اطلس شیعه
آیین‌ها و فرهنگ‌ها، جشن‌های اسلامی(۵) 🟩 عید سعید غدیر(۲) 🕌غدیر و اهل تسنن جز اندکی از علمای عامه، تمامی فرق اسلامی به واقعه غدیر اذعان دارند. حتی شخصیتی چون ابوهریره به روایت بلاذری در انساب الاشراف که از منابع مهم تاریخی اهل سنت و متعلق به قرن سوم هجری می‌باشد ، حدیث غدیر را نقل می کند: نظرت إلی رسول اللّه بغدیر «خم» و هو قائم یخطب و علی إلی جنبه فأخذ بیده فأقامه و قال: «من‏ کنت‏ مولاه‏ فهذا مولاه». 📜 حدیث مناشده، یعنی روایت قسم دادن امام به صحابه برای برخاستن و شهادت دادن به این که به چشم خود ناظر غدیر بوده اند نیز ، در منابع عامه موجود است. برای نمونه یک تابعی معروف می گوید که در رحبه،این حدیث را از امام علی شنیده است. این همان داستان مسجد کوفه پس از جنگ جَمل است که امام نیاز داشت به حدیث غدیر استناد کند تا مردم از او پیروی نمايند : عبد الرّحمن بن أبی لیلی قال: سمعت علیا ـ بالرحبة ـ ینشد الناس من سمع رسول اللّه صلّی اللّه علیه و سلّم یقول: «من‏ کنت‏ مولاه‏ فعلی مولاه، اللهم وال من والاه‏ و عاد من عاداه»؟ فقام اثنا عشر بدریا، فشهدوا أنهم سمعوا رسول اللّه یقول: «من کنت مولاه فعلی مولاه، اللهم وال من والاه و عاد من عاداه». (تاریخ بغداد:ج۱۴ ص۲۴۰). با وجود این همه طرق صحیح برای واقعه غدیر، وقتی کسی مثل ابن حزم بگوید: «و ما من کنت مولاه فعلی مولاه، فلا یصح من طریق الثقات اصلا! » کمال بی انصافی بلکه بیشرمی است و مصحح فضائل الصحابه احمد بن حنبل نیز، با صحیح دانستن حدیث غدیر، در باره این سخن ابن حزم می‌گوید: «و هذا الکلام فیه مجازفة قبیحة». (فضائل الصحابه،ج۲ص۷۰۳ پاورقی) ❓اما سوال اینجاست که چرا با این حال تا امروز تبیین و تفسیر صحیح از شان نزول آیه تبلیغ و معنای واقعی آیه اکمال در روز غدیر، میان مسلمانان رواج نیافته است ؟ 🎤تا امروز همچنان در منابر و محافل اهل تسنن تفاسیر دیگری از واقعه غدیر و آیه اکمال برای مسلمانان بازگو می شود. (برای نمونه خطبه امام جمعه مدینه منوره در سال گذشته _پیوست ۱) . بدیهی است در این جنگ روایتها،اگر ما اسلام با تفسیر اهل بیت را برای مخاطب مسلمان روایت نکنیم، روايت اسلام اموی جای آن را خواهد گرفت. 🔍دو نکته قابل توجه است، یکی این که بسیاری از ترس امویان حدیث غدیر را روایت نمی کردند، چنان سعید بن جبیر می گفت: من حدیث «من کنت مولاه فعلی مولاه» را از ابن عباس شنیدم، اما «فکتمته» آن را کتمان می کردم. (فضائل الصحابه، ج۲ ص۷۰۳) دوم این که معنای آن را تحریف می کردند تا مطابق مفهوم امامت و جانشینی سیاسی نباشد. احمد بن حنبل، در مقابل کسی که پرسید معنای این حدیث چیست، گفت: ما فقط روایت می کنیم، در باره آن سوال نمی کنیم! (السنه نوشته ابوبکر الخلال، ص ۳۴۶، «قال: ما تکلم فی هذا، دع الحدیث کما جاء») 🟢 به هر حال، در بستر نود سال حکومت بنی امیه، با هدف اصلی محو تمام نشانه های ولایت و امامت اهل بیت، این تنها شیعه بود که با وجود در اقلیت بودن، به پشتوانه غدیر، مذهب خویش را حفظ کرد و به علی بن ابی طالب (ع) بر اساس همین حدیث، وفادار ماند. 💡وظیفه امروز ما اکنون با وجود فضای مجازی و فراهم بودن فرصت‌های مختلف برای شناساندن واقعه غدیر و ارائه تفسیر صحیح از آن، وظیفه مبلغان دینی  صدچندان شده است. بررسی علمی اشعار عربی در موضوع واقعه غدیر و واکاوی قرائن داخلی و خارجی این خطبه شریف در اثبات معنا و مفهوم واقعی آن به ویژه برای مخاطب اهل سنت، جایگاه ویژه ای دارد. 🔵 برای نمونه یک قرینه متصل به حدیث غدیر  پیامبر اکرم در روز غدیر، امیرالمؤمنین را با عمامه خود معمم کردند و ایشان را به ریاست امت نصب نمودند. این مدعی در دو مقدمه خلاصه می‌شود : الف. این از قطعیات تاریخ است که پیامبر اکرم، علی بن ابی‌طالب را همزمان با ایراد خطبه غدیر، در مقابل جمعیت، با عمامه خودشان که سحاب نامیده می‌شد، معمم کردند. ب. اینکه عمامه گذاردن دلالت بر ریاست و زعامت دارد نیز قرائن مثبته فراوان دارد: ۱. از عصر جاهلیت وقتی اعراب می‌خواستند کسی را به ریاست قبیله‌ای بگمارند، عمامه  بر سرش می‌نهادند.(ر.ک. کتاب العین ج۱ ص۴ : و الدعامة فی احکام سنّة العمامة، و جمهرة انساب العرب، ص ۲۶۱). این فرهنگ آنقدر فرهنگ فراگیری بود که در زبان عربی کلمه «عمَّمتُه» کنایه از «ریاست رساندن شخص» قلمداد می‌شد. (ر. ک. مفردات راغب: ص۵۸۴)   ۲.پیامبر اکرم نیز به این نماد عربی ملتزم بودند. درباره سیره حکومتی ایشان روایت شده است که «کان لا یوالی والیا حتی یعممه». (طبرانی، المعجم الکبیر)، بنا بر همین قاعده، وقتی علی بن ابی طالب را برای یمن اعزام نمودند، او را معمم کردند. برای مطالعه بیشتر به این لینک رجوع کنید. ادامه دارد...... 👈 مؤسسه اطلس شیعه
14441205_WorshipOf10DhulHijjah_FA (1).pdf
706.6K
پیوست(١) خطبه پنجم ذی الحجه ١۴۴۴ ر. ک. صفحه ۱۱ خطبه اول.
هدایت شده از مؤسسه اطلس شیعه
خانه مبلغین بین‌الملل تقدیم می‌کند: 🎓 دوره آموزشی تشیع شهری و شیعیان پایتخت‌های خاورمیانه و غرب آسیا 👨‍🏫 مدرس: پیمان اسحاقی ♨️ در دهه‌های اخیر، سراسر جهان و به‌خصوص خاورمیانه و آسیای غربی فرایند شدیدی از شهری شدن را تجربه کرده‌اند. به‌نظر می‌رسد این فرایند در سال‌ها و دهه‌های آتی نیز ادامه یابد و درنتیجه، زندگی روستایی و کوچ‌نشینی -در معنای کلاسیک آن- ازمیان خواهد رفت و این مناطق هرچه بیشتر به پهنه‌های شهری و شبه‌شهری مبدل خواهند شد. در این زمینه، ادیان و مذاهب، گروه‌های قومی و امثال آن نیز هرچه بیشتر به سوی شهری شدن پیش خواهند رفت، و سازکارها، منطق و الزامات شهری هرچه بیشتر در ارتباط با الزامات، بایدها و نظام‌های شهری تعریف خواهند شد. ♨️ در این دوره آموزشی قصد داریم به این پرسش پاسخ دهیم که شهری شدنِ رو به‌ تزاید، چه نسبتی با جماعت‌های شهری خاورمیانه و شمال آفریقا برقرار خواهد کرد و حرکت به سوی شهری‌ شدن تمام‌عیار، چگونه زندگی شیعیان پایتخت‌های خاورمیانه را تحت تاثیر قرار خواهد داد. 🌐 لینک ثبت‌ نام دوره ⏰ مهلت ثبت‌ نام: ۱۴ تیرماه ۱۴۰۳ 👈 مؤسسه اطلس شیعه
آیین‌ها و فرهنگ‌ها، جشن‌های اسلامی(۵) 🟩 عید سعید غدیر(٣) 🟢 غدیر و ادیان ابراهیمی واقعه غدیر در کنار داستان مباهله و موارد مشابه در تاریخ اسلام، یک پیام روشن دارد، تبلیغ اسلام و معرفی رسول خاتم همراه با معرفی اهل بیت علیهم السلام و مسئله امامت بوده است. این مهم است که اسلامِ اکمال یافته به امامت اهل بیت، هدف ارسال رسل بوده و آنچه امروز وظیفه مبلغان بین المللی است ترویج ثقلین، قرآن و اهل بیت پیامبر در کنار یکدیگر است. لذا بشارت بر پیامبر آخرالزمان در ادیان ابراهیمی همراه با شناساندن اهل بیت او بوده است. ✅خداوند متعال در سوره اعراف می فرماید:"آنان که پیروی کنند از رسول و پیغمبر امٌی که در تورات و انجیلی که در دست آنها است، نام و اوصاف او را نگاشته می یابند که آن رسول آنها را امر به خوبی و نهی از زشتی خواهد کرد". (٧/اعراف) 👈براین اساس مسلمانان معتقدند که پیامبران گذشته به بعثت رسول اکرم (ص) بشارت داده اند و این قطعی است. اما علاوه  بر روایات اهل بیت در منابع ادیان دیگر نیز شواهدی وجود دارد که نشان می دهد به نام اهل بیت و علی بن ابی طالب علیه السلام نیز در کتب آسمانی اشاره شده است. 🔍این نشانه ها و دلالت ها بر امتداد پیامبری رسول خاتم در مسیر امامت و جانشينان او، می تواند نقطه ورود مناسبی برای آشنا نمودن پیروان ادیان ابراهیمی با موضوع امامت و اسلام واقعی باشد. ☀️حکایت امام رضا علیه السلام بنا بر نقل قطب راوندی جاثلیق مسیحی و راس جالوت یهودی در مناظره خود با امام هشتم از متن انجیل و تورات شنیدند که به نام خمسه طیبه تصریح شده است. رأس الجالوت که از تلاوت تورات توسط حضرت در شگفت بود، آنچه را می شنید تصدیق نمود و گفت "أحماد و بنت أحماد و إليا و شَبَّر و شَبِير"، تفسير همان اسامى "محمّد و علي و فاطمه و حسن و حسين" است. پیش از آن امام رضا از سفر سوم انجیل و سفر اول زبور برای آنان قرائت فرمود و از آنان نسبت به وجود نام خمسه طیبه در انجیل و زبور اقرار گرفت. ر. ک. الخرائج و الجرائح،ج۱ ص۳۴۴ 📚 نام اهل بیت در کتب آسمانی علی رغم تحریفات جدی در تورات و انجیل موجود ،برخی محققین توانسته اند مواردی پیدا کنند که علاوه بر بشارت نبوت رسول خاتم به جانشینان او اشاراتی وجود دارد. ▫️برای نمونه سید محمود سیالکوتی در کتاب "علی و پیامبران" می نویسد:"مثلا در انجیل، صحیفة غزل الغزلات، چاپ لندن، سال ۱۸۰۰ میلادی، باب ۵، آیه ۱ ـ ۱۰، سخنانی غیرصریح از حضرت سلیمان راجع به پیامبر خاتم (ص) و امیرالمؤمنین (ع) دارد تا در آخر، صریحا می فرماید: "خلو محمّدیم" (او دوست و محبوب من، محمّد است)، ولی از انجیل هایی که بعد از سال ۱۸۰۰ میلادی چاپ شد، جملة "خلو محمدیم" حذف گردیده است." همچنین بنا بر این گزارش، لفظ "ایلیا" یا "ایلی" یا "آلیا"  در کتب مقدّس پیشین ذکر شده است. علی رغم تلاش بسیاری بر تفسیر این اسامی به افرادی غیر از علی علیه السلام بعضی از علمای مسیحی درباره این اسامی تحقیق کرده اند و از زندان تعصّب رهایی یافته، حقیقت امر را  بیان نموده اند. 👈یکی از آنان گالدون است، که چنین می نویسد: "در زبان عبرانی باستانی، کلمه "ایلیا" یا "ایلی" به معنای خدا، یا "الله" استعمال نشده است ، بلکه کلمه مذکور نشان می دهد که در زمان آینده یا آخرالزمان شخصی خواهد آمد که نامش "ایلیا" یا "ایلی" باشد." 📚برای مطالعه بیشتر به دو کتاب زیر مراجعه شود: ۱.علی و پیامبران، سید محمود سیالکوتی. ۲. اهل البیت فی الکتاب المقدس، کاظم نصیری. 👈 مؤسسه اطلس شیعه