🕊 اصل مخاطبشناسی و رعایت حال مخاطب (بهخصوص تازهمسلمان) در تبلیغ (۱)
💠 مخاطبشناسی و روانشناسی مخاطب از ضروریات تبلیغ و دعوت است. براساس این اصل، مبلّغ باید ظرفیتهای روحی و روانی، فکری و فرهنگی، و خانوادگی و اجتماعی مخاطب را بهدرستی شناسایی کند، و متناسب با مختصات مخاطب با او تعامل نماید. به دیگر سخن، مبلّغ حرفهای کسی است که تعاملی سازنده و برآمده از شناخت تخصصی و دقیق با مخاطب داشته باشد، چه تنها در این صورت است که دستیابی به اهداف تبلیغ امکانپذیر خواهد بود.
💠 از مهمترین ابعاد مخاطبشناسی در تبلیغ دین، رعایت اصل تدریج در بیان معارف و احکام دینی است. بر این اساس، آوار کردن احکام و تکالیف دینی و اصرار بر تلقین معارف سنگین به مخاطب، از بزرگترین خطاهای روشی است که نهتنها مخاطب را به دین جذب نمیکند، بلکه در اکثر موارد تجاربی تلخ و دافع را در خاطره او ثبت مینماید، تجاربی که حتا ممکن است تصویری غیرعقلانی و مشمئزکننده از دین را در ذهن مخاطب بهجای گذارد.
📚 در کتاب گرانسنگ وسائلالشیعه فصلی با عنوان «استحباب الرفق علی المؤمنین» وجود دارد. در این فصل روایتی لطیف از امام صادق (ع) وارد شده که ربط و نسبتی وثیق با بحث جاری دارد و برای فعالان حوزۀ تبلیغ و دعوت بسیار مفید است:
⭐️ در این روایت، امام (ع) در پاسخ به برخی شیعیان که ضعف ایمان گروهی از مؤمنان را به باد انتقاد گرفته بودند، میفرمایند: از آنان بیزاری نجویید؛ چراکه ظرفیت ایمانی هریک از مسلمانان با دیگری متفاوت است.
⭐️ در ادامه، حضرت با بیان اینکه ایمان هفت بخش دارد و مؤمنان بر هفت قسماند (گروهی از یک، دستهای از دو، برخی از سه، دیگرانی از چهار، بعضی از پنج، افرادی از شش و نهایتا اقلیتی از هفت بخش ایمان برخوردارند) ظرفیتهای گوناگون ایمانی را بهرسمیت شناخته و ملاطفت و مدارا با آنان را توصیه کردند.
⭐️ امام صادق (ع) درادامه برای تبیین بهتر سخنانی که فرموده بودند، مثالی را برای حاضران در جلسه مطرح کردند:
🔸 مرد مسلمان و عابدی همسایهای مسیحی داشت. هرازگاهی مرد مسلمان از اسلام و زیباییهای مسلمانی برای همسایه مسیحی میگفت. پس از مدتی، در اثر این گفتگوها مرد مسیحی مسلمان شد.
🔹 چند روزی از مسلمانی مرد مسیحی نگذشته بود که در یکی از شبها، ساعتی مانده به سحر همسایه تازهمسلمان (که تازه ساعاتی از مسلمانیاش گذشته) با صدای درب خانه از خواب پرید و هراسان به پشت درب خانه رفت و پرسید: کیستی؟ پاسخ شنید که من فلانی (همسایهات) هستم. پرسید: این وقت شب چهکار داری؟ همسایه پاسخ داد: زود وضو بگیر و جامهات را بپوش تا برای نماز به مسجد برویم.
🔸 مرد تازهمسلمان مهیای مسجد شد و همراه با همسایه خود به مسجد رفت، درحالیکه تا طلوع فجر و اذان صبح وقت زیادی مانده بود! آنقدر نافله خواندند که وقت نماز صبح رسید. پس از نماز صبح، آنقدر دعا و تعقیبات خواندند که هوا کاملاً روشن شد. در این هنگام تازهمسلمان بیچاره خواست به خانه برگردد که همسایه از او پرسید کجا میروی؟ پاسخ داد نماز صبح را که خواندیم، به خانه میروم. همسایه گفت تا ظهر چیزی نمانده است، در مسجد بمان و خدا را عبادت کن تا ظهر داخل شود.
🔹 همین رفتوبرگشتها پس از نمازهای ظهر، عصر و مغرب نیز تکرار شد و هربار که تازهمسلمان بیچاره عزم بازگشت به خانه کرد، همسایه مسلمان مانعش شد. سرانجام دو همسایه پس از خواندن نماز عشا، مسجد را ترک کردند و به سوی خانه روانه شدند.
🔸 شب بعد پیش از سحر مرد مسیحی دوباره با صدای درب خانه از خواب بیدار شد، پشت درب رفت و پرسید کیست؟ همسایه پاسخ داد: منم. وضو بگیر و جامه بر تن کن تا به مسجد برویم. مرد مسیحی پاسخ داد: برو فردی بیکارتر از من را برای این دین پیدا کن، که من تنگدست و عیالوارم!
⭐️ پس از بیان این مثال، امام صادق (ع) به شاگردان رو کردند و فرمودند: «این مسلمان چنانکه خود آن مسیحی را مسلمان نمود، خود نیز از اسلام خارجش کرد!»
ادامه دارد...
✍ مهدی صادقی شهمیرزادی
📆 ۱۰ دیماه ۱۴۰۲
📌 ارجاعات:
حر عاملی، محمد بن حسن، تفصیل وسائل الشیعة إلی تحصیل مسائل الشریعة، حسینی جلالی، محمدرضا، دوره ۳۰ جلدی، ج۱۶، ص۱۶۰، مؤسسة آل البیت علیهم السلام لاحیاء التراث، قم، ۱۴۱۶.
👈مؤسسه اطلس شیعه
📚 مبلغان آلمانی در ایران
✍ نویسنده: آندراس والد بورگر
✍ مترجمان: علی رحمانی، سیدحسین رضوی، لادن مختاری
✝ مبلغان آلمانی در ایران، نوشته آندرآس والد بورگر، کتابی است که نخستین پژوهش مستقل درباره فعالیت میسیونرهای آلمانی در ایران را بازتاب میدهد. نویسنده در این کتاب به گزارش و بررسی طرحها، برنامهها، امیدها و سرانجام ناامیدی #میسیونرهای_انجمن_بازل در ایران در فاصله سالهای ۱۸۳۲تا ۱۸۳۶ میلادی پرداخته است.
✝ بخش عمده این کتاب، بر بازبینی و تحلیل اسناد باقیمانده از #میسیون_بازل متمرکز است؛ اسنادی که دربردارنده گزارشها، برنامهها و دستورالعملهای میسیونرهای مقیم ایراناند.
✝ در این پژوهش همچنین به شرایط خاص کشور ایران، نفوذ قدرتهای اروپایی و استعماری و نیز نحوه مواجهه میسیونرهای مسیحی با ایران و ایرانیان در اوایل قرن نوزدهم میلادی، براساس سفرنامههای بهجایمانده از آن دوره پرداخته شده است.
✝ اینکه میسیون آلمان در چه شرایط سیاسی، اجتماعی و اقتصادی به فعالیت در کشور ایران که دین اسلام بر بسیاری از جنبههای فرهنگ و جامعه و سیاست آن تسلط داشته پرداخته است، از دیگر جستارهای این کتاب است.
✝ این اثر در سه فصل سامان یافته است:
🔻 ایران و منطقه قفقاز (ایران، توسعهطلبی روسیه و انگلستان، ایران در دهه ۱۸۳۰)
🔻 میسیونری در ایران ۱۸۳۷_۱۸۳۳ (اولین مرحله ورود به کشورهای اسلامی، آغاز میسیونری در ایران، آغاز تبلیغ در تبریز، طرح تشکیل میسیون کردها، اوج تبلیغات مذهبی در ایران در ۱۸۳۵، سرانجام میسیونری در ایران)
🔻 میسیون بازل و دنیای مشرقزمین.
💭 ویدا همراز در نقد این کتاب نوشته است:
آنچه در متن کتاب از اسناد #میسیون_بازل استخراج شده است، بهخوبی نشان میدهد که مبلغان آلمانی مستقر در ایران، برخلاف ادعاهای اولیه و تأکید ظاهری میسیون بر شناخت دقیق دین، زبان و فرهنگ جامعهای که برای تبلیغ مسیحیت به آن اعزام شده بودند، پیش از ورود به ایران و نیز پس از آن نتوانستند بر پیشداوریهای خود درباره مسلمانان و ایرانیان غلبه کنند... و در بعد اجتماعی نیز میسیونرهای بازلی نتوانستند آنچه را تبلیغ میکردند، در عمل به مرحله اجرا درآورند... درواقع مبلغان آلمانی نمیتوانستند احساس متفاوت مردم ایران به اروپاییان و مسیحیان بومی ایران را درک و از یکدیگر تفکیک کنند.
#کتاب_و_مقاله
👈 مؤسسه اطلس شیعه
🏪 Shia Books (your premier source of the best Shia Literature in the English Language)
🏪 فروشگاه کتب شیعه (منبع برتر بهترین کتب شیعه به زبان انگلیسی)
🔰 در کنار تألیف و چاپ کتاب، ایجاد مراکز و شبکههای پویا و بهروز برای گردآوری، دستهبندی و ارسال کتاب، یکی از زمینههای فعالیت دینی و فرهنگی بینالملل بهشمار میآید. امروزه علیرغم نیاز مبرم مخاطبان انگلیسیزبان به دسترسی آسان و ارزان به منابع شیعی باکیفیت، متأسفانه مراکز و شبکههای فعال در این حوزه بسیار معدودند. در این فرسته به معرفی یکی از مراکز توزیع کتب شیعی میپردازیم:
🏪 کتب شیعه فروشگاه اینترنتی بزرگی از کتب شیعی به زبان انگلیسی است. دفتر این فروشگاه اینترنتی در ایالت ولز جنوبی نو (NSW) در کشور استرالیا قرار دارد. این فروشگاه درحالحاضر صرفا به عرضه کتب کاغذی میپردازد، هرچند عرضه کتب الکترونیک و صوتی را در چشمانداز نزدیک خود دارد.
📚 فروشگاه کتاب شیعه درحالحاضر چندهزار عنوان کتاب را در دستهبندیهای زیر ارائه میدهد:
● قرآن و تفسیر
● عقاید و کلام
● کودکان
● ادعیه
● اخلاق و فلسفه اخلاق
● فقه و حقوق
● حدیث و تفسیر حدیث
● تاریخ
● عرفان و باطنگرانی
● حكومت و سياست اسلامی
● رشد زبانی
● فلسفه
● شعر
● جوانان
📬 این فروشگاه که یکی از مأمویتهای خود را عرضه کتاب با قیمت مناسب به جامعه شیعیان میداند، از همه نقاط دنیا سفارش کتاب دریافت میکند. براساس ادعای این فروشگاه، مرسولات در سطح کشور استرالیا نهایتاً در عرض یک هفته، و در سطح جهان نهایتاً در عرض یک ماه -بسته به موجودی انبار و لوکیشن مقصد- به دست مخاطبان خواهند رسید. جالب اینکه همه مرسولات این فروشگاه قابلیت ردیابی آنلاین (tracking) دارند.
💠 این مرکز توزیع کتاب، هدف و مأموریت خود را چنین تعريف کرده است:
🔅 هدف اول و منحصربهفرد ما افزایش شمار خوانندگان کتاب در جامعه شیعیان است. ما پروژهای کوچکیم که هدفمان عرضه آسان کتب شیعی باکیفیت با قیمتی ارزانتر به جامعه شیعیان در استرالیا و دیگر کشورهای جهان است. ما با همکاری با ناشرانی از استرالیا، بریتانیا، ایالات متحده آمریکا، کانادا و ایران، در پی آنیم که بهترینهای محصولات موجود را در اختیار شما قرار دهیم.
🔅 کتب باکیفیت شیعی که از علمای بزرگ شیعه به دست ما رسیده است، یک دارایی عظیم و بینظیر بهشمار میآید. ما در کتاب شیعه مشتاقیم که بخشی از این دارایی عظیم را به سواحل استرالیا منتقل کنیم! همچنین سخنرانیهای تخصصی ما برای مؤمنان در سراسر جهان قابل دانلود است.
🔅 دفتر ما در جنوب غربی سیدنی قرار دارد. ما محصولات خود را در سراسر استرالیا با قیمتهایی بسیار مناسب تحویل میدهیم. ما همواره به توسعه خزانه کتب خود میپردازیم. لذا چنانچه کتابی را که در پی آن هستید در میان کتب ما نیافتید، لطفاً به ما اطلاع دهید.
🌐 فروشگاه کتاب شیعه
🌐 تماس با فروشگاه
#معرفی_سایت
👈 مؤسسه اطلس شیعه
✡️ Jewish Agency for Israel
✡️ آژانس یهود برای اسرائیل
آژانس یهود برای اسرائیل که پیشتر با عنوان آژانس یهود برای فلسطین شناخته میشد، بزرگترین سازمان غیرانتفاعی یهودی در جهان است. این سازمان در سال ۱۹۲۹ بهعنوان شاخه عملیاتی سازمان جهانی صهیونیسم (WZO) تأسیس شد. این آژانس مهاجرت پراکندگان یهودی به سرزمین اسرائیل را تشویق میکند و بر ادغام آنها در دولت اسرائیل نظارت دارد.
در منوی وبسایت این آژانس پنج آیتم وجود دارد:
🕎 ما کیستیم؟
در این بخش توضیحاتی درباره پیشینه، چشمانداز و مأموریت اين آژانس ارائه شده است:
● ایجاد تغییر
ما از سال ۱۹۲۹ با اقدامات گوناگون کوشیدهایم که آینده یهودی درخشان و پویان را برای نسلهای آتی تضمین کنیم؛ اقداماتی همچون تأسیس سازماندهی دولت اسرائیل تا کاشت و پرورش بذر دوستی در میان جوامع یهودی جهان که بُعد جغرافیایی آنان از هم جدا کرده است.
● چشمانداز
چشمانداز ما یک ملت یهودی مصون، متنوع و شکوفاست که با میراث ما و تعهد ما به اسرائیل و شهروندان اسرائیلی متحد شدهاند.
● مأموریت
۱. فراهمسازی چارچوب جهانی مهاجرت یهودیان به اسرائیل (Aliyah)
۲. تضمین امنیت جهانی یهودیان
۳. تقویت هویت یهودی
۴. پیوند دادن یهودیان با اسرائیل و با یکدیگر
۵. رساندن صدای یهودیان به دولت اسرائیل برای کمک به شکلگیری جامعه یهودی
🕎 در داخل کشور مشارکت کنید
این بخش مخاطبان را به مشارکت در آژانس یهود دعوت میکند:
ما با اعزام فرستادگان اسرائیلی به جوامع سرتاسر ایالات متحده و تقویت مشارکت میان شهرها، به ساختن پلهای زنده به وطن مشترک خود [اسرائیل] میپردازیم.
🕎 در خارج از کشور مشارکت کنید
در نتیجه اقدامات آژانس یهود در گردآوری جوامع یهودی از سراسر جهان، خانواده جهانی ما در حال رشد است. شما هم در مأموریت ما سهیم باشید: درباره زندگی در اسرائیل بیاموزید، از طریق برنامههای داوطلبانه اقدام کنید، به آرمانی که با شما سخن میگوید کمک مالی کنید. ارتباط با شما آغاز میشود! نخستین گام را همینجا بردارید!
🕎 به اسرائیل مهاجرت کنید
در این قسمت راهنماییهای لازم برای مهاجرت به اسرائیل ارائه شده است:
● چه در حال برداشتن نخستین گامها برای مهاجرت هستید و چه صرفاً درباره امکان مهاجرت کنجکاوید، آژانس یهود برای راهنمایی درباره روند آمدن به خانه [اسرائیل] در خدمت شماست.
● فقط در سال ۲۰۱۸، ما با اطلاعات ضروری و نظام پشتیبانی خود به بیش از ۳۰.۰۰۰ یهودی (قبل، حین و بعد مهاجرت به اسرائیل) یاری رساندیم تا زندگی جدید خود را آغاز کنند. هرساله دهها هزار یهودی در سراسر جهان تصمیم میگیرند در اسرائیل زندگی کنند، و ما در خدمت تکتک این شهروندانیم.
● از کجا آغاز کنید؟ متخصصان مجرب ما در مرکز خدمات جهانی آماده پاسخگویی به پرسشهای شما هستند. همین امروز با آنها تماس بگیرید و پس از ثبت نام، از پشتیبانی آنان بهرهمند شوید:
۱. با آغاز فرآیند درخواست، مدارک خود را جمعآوری و ارسال کنید.
۲. ما شما را با یک مشاور مهاجرت به اسرائیل که شخصاً شما را در مراحل بعدی راهنمایی میکند، مرتبط خواهیم کرد.
۳. مدارک ویزا و مهاجرت خود را آماده کنید.
۴. پرواز یکطرفه رایگان به اسرائیل را ترتیب دهید.
● مشاوران متخصص ما آمادهاند تا شما را در دیگر زمینهها نیز یاری دهند. سؤال خود را فقط با یک تماس یا پر کردن فرم زیر بپرسید.
🕎 حمایت مالی کنید
در این بخش به راههای گوناگون حمایت مالی و لینکهای مربوط اشاره شده است:
هر یک دلار مهم است! باهم میتوانیم تغییر را رقم بزنیم!
●حمایت مالی شما از "آژانس یهود برای کمیته اسرائیل-آمریکای شمالی" (JAFINA) در جایی که بیشترین نیاز وجود دارد صرف خواهد شد. شما همچنین میتوانید انتخاب کنید که کمک مالیتان در کدامیک از برنامههای حیاتی آژانس یهودی که مورد حمایت ماست، صرف شود.
● راههای حمایت مالی در سه دسته کلی زیر قرار میگیرند:
۱. ارسال چک
۲. پرداخت آنلاین
۳. حمایت برنامهریزیشده
(توضیحات هریک از این راهها در صفحه مربوط آمده است)
🌐 وبسایت آژانس یهود
➖➖➖➖➖➖➖
📌 معرفی کتاب مرتبط
📚 آژانس یهود
✍ محمد عبدالرئوف سلیم (ترجمه کاظم نراقی)
این کتاب به بررسی فعالیتهای دستگاه اجرایی طرح صهیونیستی یهودی کردن فلسطین بههنگام قیمومیت انگلستان بر فلسطین پرداخته است. در بخشی از اینکتاب میخوانیم:
"آژانس یهود از زمان تشکیل در سال ۱۹۲۲ تا برپایی رژیم اسراییل فعالیت داشت. سپس دولت اسرائیل بیشتر وظایف آژانس یهود را به عهده گرفته است، درحالیکه آژانس، نقش جنبی در خارج از اسرائیل ایفا میکند. آژانس یهود نقش اصلی را در آمادهسازی برای تشکیل رژیم اسرائیل ایفا کرد، بدین ترتیب که با برخورداری از کمک دولت قیمومت، در زمینههای سیاسی، اقتصادی، نظامی و اجتماعی فعالیت نمود".
➖➖➖➖➖➖➖
#مراکز_و_سازمانها
👈 مؤسسه اطلس شیعه
🕊 اصل مخاطبشناسی و رعایت حال مخاطب (بهخصوص تازهمسلمان) در تبلیغ (۲)
🔆 دستگاه روانی انسان بهگونهای طراحی شده است که در مواجهه با تغییرات دفعی و ناگهانی (مانند ازدست دادن عزیزان، مواجهه با چالشهای خانوادگی و حتی شنیدن ناگهانی خبری بسیار خوش) واکنش نشان میدهد. این واکنشها گاه چنان سخت و شدیدند که عوارض ناگوار جسمی و بحرانهای عمیق روانی برجای میگذارند.
🔆 برای پیشگیری از رویداد ایندست واکنشها و عوارض ناگوار، بایسته است با تمهید مقدمات و زمینهچینی روانی، عاطفی و منطقی، مخاطب را بهتدریج با محتوای تبلیغی روبهرو نماییم. در این صورت، فعالیت تبلیغی کمترین تنش و لطمه روحی و روانی را در مخاطب ایجاد خواهد کرد.
🔆 اصل تدریج در تشریع و ابلاغ دستورات الهی و نیز اصل انعطاف در اجرای احکام اسلامی، نشاندهندۀ توجه تام شارع مقدس به این ویژگی روحی و روانی انسان است. قرآن کریم در موارد متعدد، ازجمله در آیات تشریع تیمم، روزه و جهاد، به اصل نفی عسر و حرج اشاره کرده است.
🔆 بنابر فقه اسلامی، نفی عسر و حرج قاعدهای عمومی است که بر بسیاری از احکام اسلامی قابل تطبیق است. بر این اساس، اگر اجرای حکمی از احکام دینی به ایجاد مشقت شدید بینجامد، آن حکم موقتاً تعلیق، و حکمی دیگر جایگزین میگردد.
🔆 از جمله آیات قرآن که بر نفی عسر و حرج دلالت دارند میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
● «مَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيَجْعَلَ عَلَيْكُمْ مِنْ حَرَجٍ» (مائده، ۶)
● «يُرِيدُ اللَّهُ بِكُمُ الْيُسْرَ وَلَا يُرِيدُ بِكُمُ الْعُسْرَ» (بقره، ۸۵)
● «وَمَا جَعَلَ عَلَيْكُمْ فِي الدِّينِ مِنْ حَرَجٍ» (حج، ۷۸)
💠 چنانکه به یاد دارید، در شماره پیشین این فرسته، نکتهای لطیف را از امام صادق (ع) درباره چگونگی سلوک مبلّغ با فرد تازهمسلمان تقدیم نگاهتان کردیم. در این شماره، به نقل علامه شرفالدین موسوی عاملی از مواجهه ایشان با تازهمسلمان لبنانی، بهعنوان مصداق امروزین سلوک معیار تبلیغی میپردازیم:
«روزی یکی از مسیحیان ثروتمند لبنان نزد من آمد و گفت:
- من میخواهم مسلمان شوم، وظیفهام چیست؟
- گفتم: دو رکعت نماز صبح و سه رکعت نماز مغرب بخوان.
- گفت: اما مسلمانان هفده رکعت میخوانند!
- گفتم: مسلمانی آنان مقداری قوی شده است. بنابر نقل تاریخ، پیامبر اسلام (ص) دو نماز صبح و عصر را برای تازهمسلمانان میخواندند. برای تو نیز که تازه مسلمان شدهای، انجام همین مقدار کافی است.
👈 این شخص تازهمسلمان بهتدریج به مسلمانی قوی مبدل شد، و با حضور در مساجد به اقامه نماز با دیگر نمازگزاران میپرداخت. ماه رمضان که فرا رسید، ایشان سراسیمه پیش من آمد و گفت:
- من هم باید روزه بگیرم؟
- گفتم: خیر، روزه بر کهنهمسلمانها واجب است. مسلمانان صدر اسلام نیز پس از اینکه مدت مدیدی از بعثت پیامبر (ص) گذشت، به روزه گرفتن مأمور شدند.
- گفت: میخواهم روزه بگیرم.
- گفتم: هر اندازه که آمادگی داری، بگیر.
👈 این روش مواجهه با آن تازهمسلمان لبنانی باعث شد که وی در سال بعد تمام ماه مبارک رمضان را روزه بگیرد. وی اکنون به یکی از مسلمانان قوی لبنان تبدیل شده است، نماز شبش ترک نمیشود و بخش معظمی از بودجههای جنوب لبنان را تأمین میکند».
💠 علامه شرفالدین در جایی دیگر عدم رعایت این رویکرد و روش تدریجی در تبلیغ دین را سبب گریز مردم از مبلّغان و اسلام دانسته و میگوید:
«یکی از مبلغّان را برای ارشاد گروهی از مسیحیان به یکی از شهرهای لبنان فرستادیم. آنها پس از اینکه با آموزههای اسلامی آشنا شده بودند، پرسیده بودند: اکنون که میخواهیم مسلمان شویم، باید چه کنیم؟ آن آقای مبلّغ گفته بود: ابتدا باید ختنه شوید!
این برخورد خطا چنان اثر معکوسی در آن گروه مسیحی بهجای گذاشت که آنان نهتنها مسلمان نشدند، بلکه آن مبلّغ را از خود راندند. درست است که «ختنه» یکی از احکام و آداب اسلامی است، اما مبلّغ باید ذوق و سلیقه داشته باشد، اقتضای حال را رعایت کند و احکام سهل و آسان و غیر مشمئزکننده را به تازهمسلمانان ارائه کند».
✍ مهدی صادقی شهمیرزادی
📆 ۱۰ دیماه ۱۴۰۲
📌 ارجاعات:
نشریه حوزه، ، دوره ٧، شماره ٣٩، تابستان ١٣٦٩، صفحه ٥٨-٣٥.
👈 مؤسسه اطلس شیعه
🕌 اعتکاف در جهان اسلام
❇️ میلاد امیرالمؤمنین (ع) و ایام البیض در ایران با مراسم عبادی و معنوی اعتکاف مقارن است. گرچه اعتکاف بهعنوان یک عبادت مهم اسلامی به زمان خاصی اختصاص ندارد، در روایات اسلامی و سنت نبوی بر اعتکاف دهه سوم ماه مبارک رمضان تأکید بسیار رفته است. از این رو، اعتکاف دهه پایانی اين ماه از اهمیت ویژهای برای مسلمانان برخوردار است، و مسلمانان در بسیاری از کشورهای اسلامی فقط در این دهه اعتکاف میکنند.
🇵🇰 هرساله میلیونها مسلمان پاکستانی در دهه سوم ماه مبارک رمضان در مساجد سراسر این کشور معتکف میشوند. مسجد شاهفیصل اسلامآباد ازجمله مساجدی است که هرسال جمع کثیری از معتکفان را در خود جای میدهد.
🇪🇬 برای آگاهی از میزان استقبال مسلمانان از مراسم معنوی اعتکاف در کشور مصر، کافی است به بیانیه رسمی وزارت اوقاف مصر در رمضان سال گذشته توجه کنیم. در این بیانیه از تدارک حدود ۶۲۰۰ مسجد در سطح کشور برای اعتکاف سخن رفته است.
🇦🇪 در سال گذشته مساجد فراوانی در کشور امارات متحده عربی آماده پذیرش معتکفان بودند. در این سال، شهر شارجه بهتنهایی ۴۰ مسجد را برای اعتکاف و ٢۶۴ مسجد را برای تهجد تدارک دید.
🇹🇷 اما در ترکیه، مفتی شهر استانبول در سال۲۰۲۳ مجوز اعتکاف در ۲۳۲ مسجد این شهر را صادر کرد.
🔰 شایان توجه است که آنچه امروزه بهعنوان اعتکاف ایام البیض ماه رجب در ایران مرسوم است، ریشههای تاریخی و دینی روشنی ندارد، و حتی انتساب قطعی این آیین به دوره صفویان محرز نیست. البته با توجه به اینکه یکی از ویژگیهای مهم دوره صفویان، بهرهگیری از نظرات عالمان بزرگ (بزرگانی چون محقق کرکی، شیخ بهایی و علامه مجلسی) در امور فرهنگی و دینی کشور بوده است، چنانچه بتوان به شیوهای علمی ریشههای اعتکاف ماه رجب را به این دوره بازگرداند، گام بلندی در جهت اثبات اعتکاف بهعنوان سیره علما برداشته شده است.
🔰 اعتکاف همچون سفرهای زیارتی (حج و عتبات و...) ظرفیتی کمنظیر برای فعالیتهای تبلیغی و فرهنگی است. در این ایام فرصتی چندروزه برای فرد حاصل میآید تا از خلال همراهی و همزیستی با مخاطبان، به آنان نزدیک شود، به گفتوگو با آنان بپردازد، از مشکلات اجتماعی، خانوادگی و اخلاقی آنان آگاه شود، و نهایتاً در صورت امکان، با رفتار خود مخاطبان را تحت تأثیر قرار دهد.
🔰 به هر روی، باید درنظر داشت که در بسیاری از کشورهای اسلامی اعتکاف ضوابط و قوانینی دارد که بعضاً بهشکل سختگیرانهای بر حسن اجرای آنها نظارت میشود، و چنین نیست که بهراحتی بتوان در محافل اعتکاف به گفتوگو و نشر معارف پرداخت. درواقع شرایط اعتکاف در بسیاری از کشورها با شرایط اعتکاف در ایران (که متضمن جلسات متعدد سخنرانی و حلقههای آموزشی و معرفتافزایی است) کاملا متفاوت است.
💢 درادامه به قوانین اعتکاف در کشورهای مختلف میپردازیم:
🇪🇬 برخی قوانین اعتکاف که از سوی هیئت اوقاف مصر اعلام شده است:
۱. همه معتکفان باید به حرمت و قداست و پاکیزگی مسجد احترام بگذارند.
۲. هدف از اعتکاف احیای شبها و روزهای ماه مبارک رمضان از خلال نماز، شبزندهداری، ذکر و دعا، قرائت قرآن و گوش سپردن به درسهای علمی است.
۳. هرگونه تدریس و تبلیغ دینی منحصر است به امامان مساجد و دارندگان مجوز رسمی از اداره اوقاف.
۴. توزیع هرگونه کتاب، نشریه، مجله، بروشور و... در زمان اعتکاف ممنوع است.
۵. جهت رعایت حریم خصوصب، عکاسی از معتکفان و انتشار تصاویر آنان اکیداً ممنوع است.
۶. ازآنجاکه هدف اعتکاف خلوتگزینی برای طاعت و عبادت است، استفاده از تلفن تنها در صورت ضرورت اکید مجاز است.
🇸🇦 برخی از این ممنوعیتها در عربستان سعودی نیز وجود دارد، ازجمله ممنوعیت وعظ و توزیع کتاب و نصب علائم دینی.
🕌 شرایط اعتکاف در مسجد نبوی هرساله از سوی نهاد مربوط تعیین میگردد و شرکتکنندگان باید بههنگام ثبتنام و تسلیم مدارک، تعهدات لازم را متقبل شوند.
❇️ توجه داشته باشید که در بسیاری از کشورها شرکت در اعتکاف چندان آسان نیست و یک مبلغ و پروتکلهای خاص خود را دارد، لذا مبلغان دینی برای حضور در این مراسم باید تدابیر گوناگونی را بیندیشند. مثلا براساس قوانین اداره اوقاف مصر:
• علاقهمندان به اعتکاف باید نزد امام مسجد ثبتنام کنند.
• اولویت با نمازگزاران هر مسجد و اهالی محلههای اطراف آن مسجد است.
• امام مسجد باید فضای مناسب برای خلوتگزینی معتکفان را درنظر بگیرد.
• همه ائمه جماعت باید با ادارههای اوقاف مناطق خود هماهنگ باشند.
• هریک از بازرسان و مدیران ادارات باید امور اعتکاف (از ثبتنام تا پایان مراسم اعتکاف) را در حیطه صلاحیت خود پیگیری کند.
#افاده_تبلیغی
#اندیشکده_تبلیغ
👈 مؤسسه اطلس شیعه
💠 مؤسسه اطلس شیعه مفتخر است که در قالب پروژه کتابخانه تخصصی بینالملل، هر ماه یک نشست را از سلسلهنشستهای معرفی، بررسی و نقد کتاب در حوزه تبلیغ بینالملل و مطالعات شیعیان جهان، با حضور اساتید و اندیشمندان برجسته تقدیم نگاه علاقهمندان نماید. این نشستها فرصتی مغتنم جهت آشنایی بیشتر با آثار، مؤلفان و پژوهشگران شاخص این حوزه خواهد بود.
💠 در نخستین جلسه، به بررسی و نقد کتاب «اجتماعات شیعی در گستره جهانی»؛ آیینهای عاشورایی و هویتهای شیعی در جوامع مدرن خواهیم پرداخت.
● ارائهکننده: جبار رحمانی (استاد دانشگاه و گردآورنده کتاب)
● ناقد: پیمان اسحاقی (جامعهشناس و پژوهشگر حوزه شیعیان)
📆 سه شنبه، ۱۷ بهمنماه ۱۴۰۲، ساعت ۱۷:۰۰
🌐 لینک ثبتنام رایگان
👈 مؤسسه اطلس شیعه
🖨 انتشارات خورشید پشت ابر
🔅 خورشید پشت ابر (Sun Behind The Cloud)، با مدیریت تحسین مرالی (Tehseen Merali)، یک انتشارات شیعی انگلیسیزبان است. دفتر مرکزی این ناشر در شهر بیرمنگام انگلستان قرار دارد.
🔅 این ناشر نام خود را از امام مهدی (عج) و حدیث نبوی مشهور درباره ایشان الهام گرفته است. در این حدیث، پیامبر (ص) در پاسخ به پرسش جابربنعبدالله انصاری درباره بهرهمندی مردم دوره غیبت از امام، میفرمایند مردم در دوره غیبت امام مهدی (عج) از نور ایشان بهره میبرند، چنانکه از نور خورشید پشت ابر بهره میگیرند.
🌤 اهداف
این انتشارات هدف خود را نشر کتابهایی با کیفیت و دقت بالا درباره اسلام تعریف کرده است، کتابهایی که به شیوهای خلاقانه و جذاب الهامبخش مسلمانان انگلیسیزبان باشند.
🌤 حوزههای فعالیت
خورشید پشت ابر زمینههای کلی فعالیت خود را "معنا و ربط اسلام در دنیای مدرن"، "چگونگی تعمیق درک از اسلام" و "چگونگی ارتقای زندگی دینی و معنوی" تعریف کرده است. موضوعاتی که منشورات این ناشر حول محور آنها میگردد، از این قرار است:
• کودکان
• تربیت فرزند
• معنویت و اخلاق
• تفسیر قرآن
• تاریخ
• زندگینامه
• شعر
• و...
🌤 بخش کودکان
بخش کتاب کودکان این ناشر (که از مهمترین بخشهای آن است) بهتصویر کشیدن اسلام بهمثابه روش زندگی را هدف تولیدات خود قرار داده است. به تعبیر دیگر، هدف این بخش آن است که کودکان مسلمان در جهانی که تصویر اسلام بهطور پیوسته دستخوش تحریف قرار میگیرد، به مسلمان بودن خود ببالند.
🌤 نویسندگان
خورشید پشت ابر آثار پژوهشگران و سخنرانان مشهور بینالملل و نیز نویسندگان تازهکاری که آثار جدید و جذابی برای همکاری ارائه کنند را نشر میدهد. این ناشر هدف خود را در تعامل با مؤلفان چنین تعريف کرده است:
🔹 جذب نویسندگان برتر انگلیسیزبان از جهان غرب برای تألیف کتاب درباره اسلام
🔹 ارتقای فرهنگ مطالعه و ارزش کتاب در میان مسلمانان
🔹 ارائه کتب مفید به انگلیسیزبانان، بهویژه در موضوعاتی که با کمبود آثار باکیفیت مواجهیم.
بخش نویسندگان این ناشر به معرفی مؤلفان و نويسندگانی پرداخته است که با این مجموعه همکاری دارند. این بخش شما را بهعنوان یک نویسنده به همکاری دعوت کرده است.
🌤 مراحل نشر کتاب
شما در این بخش از وبسایت خورشید پشت ابر با مراحل نشر اثر خود آشنا میشوید:
🔸 ارسال پیشنویس اثر از سوی نویسنده
🔸 بازبینی و ارزیابی کیفیت اثر توسط ناشر
🔸 مذاکره با نویسنده (حضوری یا مجازی)
🔸 ویرایش اثر
🔸 تصویرگری
🔸 طراحی و صفحهآرایی
🔸 بازبینی و بازخوانی نهایی
🔸 نشر نسخه کاغذی
🔸 نشر نسخه الکترونیک
🌐 وبسایت خورشید پشت ابر
#مراکز_و_سازمانها
👈 مؤسسه اطلس شیعه
May 11
📚 «نخسیتن رویاروییهای اندیشهگران ایران با دو رویه تمدن بورژوازی غرب»
💢 چندی پیش در حال جستجو در کتابخانۀ تخصصی تبلیغ بینالملل بودم که کتاب ارزشمند «نخستین رویاروییهای اندیشهگران ایران با دو رویۀ تمدن بورژوازی غرب»، نوشته دکتر عبدالهادی حائری، توجه مرا به خود جلب کرد. این کتاب از این رو برایم جالب توجه بود که پیشتر در آثار برخی نویسندگان حوزۀ تبلیغ با ارجاعهایی به این کتاب مواجه شده بودم.
💢 عبدالهادی حائری (۱۳۷۲–۱۳۱۴) مورخ و روزنامهنویس ایرانی، فرزند میرزااحمد حائری و نوه دختری آیتالله شیخعبدالکریم حائری یزدی است. عبدالهادی در سال ۱۳۳۶ به دانشگاه تهران وارد شد و در رشته الهیات تحصیل کرد. وی در سال ۱۳۴۳ پس از دریافت بورسیۀ دانشگاهی به کانادا مهاجرت کرد و به مدت نه سال در رشته تاریخ و مطالعات خاورمیانه به تحصیل و تحقیق پرداخت. حائری در این سالها در کنار تحصیل و تحقیق، به تدریس زبان و ادب فارسی نیز اشتغال داشت. وی پس از نیل به درجه دکتری در سال ۱۳۵۲، به مدت چهار سال استادیار دانشگاه کالیفرنیا بود.
💢 حائری در سال ۱۳۵۷ به ایران بازگشت و بهعنوان دانشیار در گروه تاریخ دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی به تدریس تاریخ مشغول شد. عبدالهادی حائری سرانجام در ۲۳ تیرماه ۱۳۷۲ در مشهد چشم از جهان فروبست.
📚 ازجمله آثار ارزشمند حائری میتوان به «تشیع و مشروطیت در ایران و نقش ایرانیان مقیم عراق»، «تاریخ الحرکات و النشاطات الماسونیه فی العالم الاسلامی» و «نخستین رویاروییهای اندیشهگران ایران با دو رویهٔ تمدن بورژوازی غرب» اشاره کرد.
🔰 مرحوم حائری در کتاب «نخستین رویاروییهای اندیشهگران ایران با دو رویه تمدن برژوازی غرب» بر این باور است که پس از دوره روشنگری (از سالهای آغازین سده نوزدهم) جهان ناگزیر با تمدن برژوازی غرب مواجه شد. این تمدن دو رویه نیرومند داشت:
• رویه دانشی و کارشناسی
• رویه استعماری
🔰 حائری در این اثر ارزنده، چگونگی رویارویی ایران با این دو رویه را بررسی کرده است. بدین منظور، وی در وهله اول به بررسی اجمالی نحوۀ برخورد دستگاههای حاکم بر ایران با دانش و استعمار غرب پرداخته، و سپس برخوردهای اندیشهگران و اصلاحگران ایرانی با دو رویه این تمدن را بهصورت مفصل ارزیابی کرده است.
✝ در دو فصل آخر (یازدهم و دوازدهم) این کتاب، حائری به مقوله تبشیر مسیحی در کشور ایران وارد شده و به همگامی و همنوایی تنگاتنگ مسیحیگری با پروژه استعماری غربی اشاره کرده است. حائری بر این باور است که اساساً پروژه استعمار (توسط دولتهای پرتغال، اسپانیا، هلند، روس، فرانسه و انگلیس) با ابزار قدرتمند تبشیر مسیحی صورت پذیرفته است. درواقع از سده ۱۶ به بعد، مبلغان مسیحی در کسوت کشیشانی کاتولیک و پروتستان، اما با مأموریتهای استعماری ازسوی دولتهای استعمارگر غرب، در ایران به فعالیتهای گسترده پرداختهاند.
🔰 در واکنش به فعالیتهای تبشیری-استعماری مبلغان غربی، بسیاری از اندیشمندان و رهبران مذهبی (ازجمله تنی چند از نامدارترین فقیهان شیعه) در دورههای مختلف به فعالیتهای علمی و اجتماعی گوناگون پرداختهاند. بیتردید مطالعه آثار علمی و اسناد فعالیتهای اجتماعی این بزرگان برای مخاطبان علاقهمند به حوزه تبلیغ و ردیهنویسی بسیار جذاب و الهامبخش خواهد بود.
📌 در پستهای آتی خواهیم کوشید که ضمن پرداختن به این حوزه، گزارشی از فعالیتهای علمی و اجتماعی بزرگان در واکنش به فعالیتهای تبشیری-استعماری تقدیم نماییم.
✍ مهدی صادقی شهمیرزادی
📆 ۶ بهمنماه ۱۴۰۲
👈 مؤسسه اطلس شیعه
🕋 آیینها و فرهنگ، جشنهای اسلامی (٣)
مبعث نبوی یا معراج محمدی...
🌙 مبعث روز برگزیده شدن حضرت محمد مصطفی (ص) به پیامبری و آغاز رسالت ایشان است. بنابر نظر مشهور علمای شیعه، این روز مصادف است با ۲۷ رجب چهلم عام الفیل، لذا در فرهنگ شیعی این روز بهعنوان «عید مبعث» گرامی داشته میشود. (برای آگاهی از سایر اقوال، مراجعه کنید به ابنهشام، السیرة النبویة، ج۱، ص۳۸۵؛ تاریخ یعقوبی، ج۲، ص۱۵؛ تاریخ الطبری، ج۲، ص۲۹۳)
🌙 با وجود اینکه مبعث حضرت محمد (ص) سرآغاز اسلام و برچیده شدن بتپرستی از سرزمین حجاز بوده است، و علیالاصول همه مسلمانان -نه فقط شیعیان- باید این روز را بهعنوان یک عید بزرگ و مبارک گرامی بدارند، متأسفانه تنها ایران و برخی مناطق عراق این روز را تعطیل رسمی دانسته و جشنهایی را به این مناسبت برگزار میکنند.
🇸🇦 در سالهای اخیر، برخی مفتیان سعودی، مانند عبدالعزيز آل الشيخ، در مخالفت با گرامیداشت مبعث موضعگیری کرده و این سنت شیعی را بدعت دانستهاند.
🌙 در میان اهلسنت، اتفاقی درخصوص تاریخ مبعث رسول خدا وجود ندارد. برخی از آنان بر این باورند که این رویداد مبارک در ماه رمضان واقع شده است. همچنین شب ۲۷ رجب که از دیدگاه شیعیان مبعث پیامبر است، در برخی کشورهای اسلامی (ازجمله مصر، الجزایر، عمان، سوریه) بهعنوان شب معراج شناخته میشود.
🌙 با وجود این اختلافات، نقلهای تاریخی و سفرنامهها نشان میدهند که شب مبعث به روایت شیعی از دیرباز در میان مسلمانان شناختهشده بوده است. نقل معروف ابنبطوطه، عالم شهیر سنّی، از شواهد این مدعاست. وی در سفرنامه خود وضعیت روضه مبارکه امیرالمؤمنین (ع) در شب مبعث رسول خدا (ص) را چنین توصیف میکند:
«در شب ۲۷ رجب که لیلة المحیا نامیده مىشود، بیماران زمینگیر را از اقطار مختلف عراقین، خراسان، فارس و روم به اینجا میآیند». (رحلة ابنبطوطه، ج۱، ص۴۲۳)
وی سپس کرامتی از روضه مقدسه امام علی (ع) نقل میکند که در مفاتیحالجنان نیز آمده است.
🇪🇬 جالب اینکه دار الافتاء المصریة به مناسبت روز ۲۷ رجب، مطالب مفصلی را به شکرانه نعمت عظیم معراج رسولالله منتشر نموده و در آن به فضیلت روزهداری این روز نیز اشاره کرده است. در بخشی از مطالب دارالافتاء آمده است:
«بشأن الأعمال المستحبة في ليلة ٢٧ رجب أشارت الإفتاء إلى أنه يستحبُّ إحياء ليلة الإسراء والمعراج بالعبادات والطاعات، ومن أبرزها إطعام الطعام وإخراج الصدقات والسعي على حوائج الناس، والإكثار من الذكر والاستغفار».
💠 در هر صورت، ۲۷ رجب روزی مبارک و مقدس (رسالت یا معراج) در میان همه مسلمانان است، و لذا بایسته است بهعنوان نعمت و برکتی بزرگ بر بشریت گرامی داشته، و به اطعام و شادی و نشر معارف اسلامی پرداخته شود. اختلاف شیعیان و اهلسنت درباره تاریخ بعثت، هرگز نباید مانع از تاکید بر شب و روز ۲۷ رجب و بزرگداشت رسول خدا (ص) گردد.
💠 چنانکه ملاحظه شد،استحباب و فضیلت بسیاری از عبادات، ازجمله شبزندهداری، در شب ۲۷ رجب مورد اتفاق همه فرق اسلامی است. از این رو، شایسته است با تمرکز و تاکید بر این وجوه مشترک میان مسلمانان، به تولید محتوا برای این شب و روز فرخنده و مبارک همت گماریم و زمینه احیا و شبزندهداری و انتقال معارف را در مراکز دینی فراهم نماییم.
💠 همچنین شایسته است روز مبعث در سالنمای کاری فعالان فرهنگی و تبلیغی بینالملل بهعنوان روز تبیین رسالت حضرت ختمی مرتبت، معرفی چهره واقعی اسلام و یادآوری سیره تبلیغی و رفتاری آن وجود نورانی بهرسمیت شناخته شود.
💐 مبعث، سالروز نجات بشریت از ظلمت و جهالت، بر جهانیان مبارک باد 💐
#افاده_تبلیغی
#اندیشکده_تبلیغ
👈 مؤسسه اطلس شیعه
🇮🇷 انقلاب اسلامی ایران و تبلیغ بینالملل (١)
🌍 آموزش زبانهای خارجی و اعزام مبلغان دینی به خارج کشور از بدو تأسیس حوزه علمیه قم آغاز شد. از شیخمرتضی حائری نقل شده است که شیخعبدالکریم حائری (مؤسس حوزه علمیه قم) در روزگاری که فرانسوی زبان روز دنیا بود، شخصی را دعوت میکرد که به طلاب زبان فرانسوی آموزش دهد تا بتوانند از اسلام دفاع کنند. البته بنا به دلایلی که بعدها پیرامونش خواهیم نوشت، این جریان خیلی زود متوقف شد و تا دوره آیتالله بروجردی فعالیت جدی بینالمللی در حوزه علمیه وجود نداشت.
🌍 در دوره آیتالله بروجردی، اعزام مبلغ به خارج از کشور بهشکل محدود وجود داشت. در این دوره، آیتالله میرزاابوالقاسم گلپایگانی و مرحوم محققی لاهیجی به هامبورگ، آیتالله مهدی حائری و مرحوم صدر بلاغی به آمریکا و افرادی نیز به عربستان و آفریقا اعزام شدند.
🌍 در سالهای پیش از انقلاب اسلامی، جریان تربیت و اعزام مبلغان بینالملل با تأسيس دارالتبلیغ اسلامی به اوج رسيد. دارالتبلیغ به صورت سازمانیافته به تربیت مبلغان برونمرزی، جذب و تربیت طلاب خارجی، تولید محتوا به زبانهای خارجی و آموزش زبانهای خارجی می پرداخت. البته در این دوره شاهد حرکتهای انفرادی نیز هستیم که آموزش زبان توسط شهید بهشتی در دو مدرسه علمیه علوی و منتظریه ازجمله آنهاست.
🇮🇷 پس از انقلاب اسلامی و استقرار جمهوری اسلامی در ایران، نهادهای متعددی برای مدیریت و سازماندهی تبلیغات اسلامی در داخل و خارج شکل گرفت و فعالیتهای بسیاری صورت پذیرفت. در سلسلهفرستههای آتی در دو گام (اقدامات صورتگرفته و آسیبشناسی و طراحی برای آینده) به بررسی فعالیت این نهادها خواهیم پرداخت.
🔆 گام اول (اقدامات صورتگرفته)
در این گام به دو محور میپردازیم:
• تربیت مبلغان بینالملل
• تأسيس سازمانها و نهادهای بینالملل
🔅 محور اول: تربیت مبلغان بینالملل
چنانکه اشاره شد، پیش از انقلاب اسلامی ایران طلاب خارجی بهصورت محدود در مدرسه حجتیه و... حضور داشتند. پس از انقلاب، شورای سرپرستی طلاب خارجی در سال ۱۳۵۸ برای مدیریت و سازماندهی حضور و تحصیل طلاب خارجی در ایران شکل گرفت.
🔻 آیتالله اعرافی، مدیر کنونی حوزه علمیه قم و مدير سابق جامعة المصطفی، در اینباره میگوید:
"پس از پیروزی انقلاب اسلامی و نگاه جهانشمولی که انقلاب داشت، حوزه قم وارد عرصه و فضای جدیدی شد و از سال ۱۳۵۸ آموزش و تربیت طلاب و فضلای غیرایرانی در حوزه بهعنوان یک نهاد، تحت عنوان شورای سرپرستی شکل گرفت و در تحول تدریجی خود، درنهایت بهعنوان مرکز جهانی علوم اسلامی شناخته شد و رسمیت یافت. در سراسر دنیا دولتها هزینههای هنگفتی صرف میکنند و نیروهایی را از سراسر دنیا جذب مینمایند و آموزش داده و تربیت میکنند. به طور کلی، آموزشهای بینالمللی هم در دنیای غرب و هم در جهان اسلام، از جایگاهی متعالی برخوردار است، ولی متأسفانه ما از ظرفیتهایی که در کشورمان وجود دارد، غفلت ورزیدهایم که مهمترین آنها در حوزه علوم اسلامی و انسانی با نگاه اسلامی است". (منبع:مجله پگاه حوزه/فروردین 1382 - شماره ۶، همچنین ر.ک. اساسنامه مرکز جهانی علوم اسلامی)
💢 در سال ۱۳۶۵ پس از اصلاحاتی که در ساختار شورای سرپرستی طلاب خارجی صورت گرفت، نام این شورا به مرکز جهانی علوم اسلامی تغییر یافت و بهثبت رسید. این مرکز تا سال ۱۳۷۲ بهصورت غیرمتمرکز و با شیوه سنتی رایج در حوزههای علمیه اداره شد. در این سال، با نصب مدیر جدید از سوی رهبر انقلاب، این مرکز تحت نظارت دفتر رهبری قرار گرفت. این مرکز گروههای بسیاری از طلاب خارجی را جهت تبلیغ و ترویج تشیع در کشورهای دیگر آموزش داد.
🔻 آیتالله اعرافی در مصاحبه با مهر درباره این مرکز میگوید:
"قبل از انقلاب از چند کشور همسایه بهصورت محدود طلابی برای خواندن دروس حوزه به قم و احیاناً نجف میآمدند، اما پس از انقلاب و به برکت انقلاب اسلامی، تعداد طلاب غیرایرانی در کشور ایران افزایش پیدا کرد. اوایل انقلاب برای مدیریت این طلاب در ایران یک شورای سرپرستی طلاب غیرایرانی تشکیل شد که بزرگانی مانند مرحوم آیتالله فاضل لنکرانی و مرحوم آیتالله مشکینی و... در آن شورا حضور داشتند".
💢 در سالهای بعد، مرکز جهانی علوم اسلامی به دو مرکز تجزیه شد:
• مرکز جهانی علوم اسلامی که طلاب غیرایرانی حاضر در ایران را مدیریت و سرپرستی میکرد.
• سازمان مدارس و حوزههای خارج کشور که حوزههای علمیه خارج کشور ایران را مدیریت و سرپرستی میکرد.
♨️ سرانجام این دو نهاد در سال ۱۳۸۷ ادغام شدند و نهاد حوزوی بینالمللی مهمی را تحت عنوان جامعة المصطفی العالمیة شکل دادند.
📌 در فرستههای آتی فعالیتهای نهادی در حوزه تبلیغ بینالملل را بیشتر بررسی خواهیم کرد.
سالروز پیروزی انقلاب اسلامی گرامی باد💐
#افاده_تبلیغی
#اندیشکده_تبلیغ
#مراکز_و_سازمانها
👈 مؤسسه اطلس شیعه