eitaa logo
مؤسسه اطلس شیعه
475 دنبال‌کننده
325 عکس
9 ویدیو
6 فایل
آنچه با شما به اشتراک خواهیم گذاشت⬇️ 🔹️اخبار مؤسسه 🔸️آسیب‌شناسی تبلیغ بین‌الملل 🔹️معرفی چهره‌های فرهنگی و تبلیغی بین‌الملل 🔸️مطالعات کشورها و مناطق 🔹️معرفی کتاب و مقاله 🔸️و... وبسایت👇 shiaatlas.com ادمین👇 @shiaatlasadmin دفتر👇 02537842503
مشاهده در ایتا
دانلود
🇮🇷 انقلاب اسلامی ایران و تبلیغ بین‌الملل (١) 🌍 آموزش زبان‌های خارجی و اعزام مبلغان دینی به خارج کشور از بدو تأسیس حوزه علمیه قم آغاز شد. از شیخ‌مرتضی حائری نقل شده است که شیخ‌عبدالکریم حائری (مؤسس حوزه علمیه قم) در روزگاری که فرانسوی زبان روز دنیا بود، شخصی را دعوت می‌کرد که به طلاب زبان فرانسوی آموزش دهد تا بتوانند از اسلام دفاع کنند. البته بنا به دلایلی که بعدها پیرامونش خواهیم نوشت، این جریان خیلی زود متوقف شد و تا دوره آیت‌الله بروجردی فعالیت جدی بین‌المللی در حوزه علمیه وجود نداشت. 🌍 در دوره آیت‌الله بروجردی، اعزام مبلغ به خارج از کشور به‌شکل محدود وجود داشت. در این دوره، آیت‌الله میرزاابوالقاسم گلپایگانی و مرحوم محققی لاهیجی به هامبورگ، آیت‌الله مهدی حائری و مرحوم صدر بلاغی به آمریکا و افرادی نیز به عربستان و آفریقا اعزام شدند. 🌍 در سال‌های پیش از انقلاب اسلامی، جریان تربیت و اعزام مبلغان بین‌الملل با تأسيس دارالتبلیغ اسلامی به اوج رسيد. دارالتبلیغ به صورت سازمان‌یافته به تربیت مبلغان برون‌مرزی، جذب و تربیت طلاب خارجی، تولید محتوا به زبان‌های خارجی و آموزش زبان‌های خارجی می پرداخت. البته در این دوره شاهد حرکت‌های انفرادی نیز هستیم که آموزش زبان توسط شهید بهشتی در دو مدرسه علمیه علوی و منتظریه ازجمله آنهاست. 🇮🇷 پس از انقلاب اسلامی و استقرار جمهوری اسلامی در ایران، نهادهای متعددی برای مدیریت و سازماندهی تبلیغات اسلامی در داخل و خارج شکل گرفت و فعالیت‌های بسیاری صورت پذیرفت. در سلسله‌فرسته‌های آتی در دو گام (اقدامات صورت‌گرفته و آسیب‌شناسی و طراحی برای آینده) به بررسی فعالیت این نهادها خواهیم پرداخت. 🔆 گام اول (اقدامات صورت‌گرفته) در این گام به دو محور می‌پردازیم: • تربیت مبلغان بین‌الملل • تأسيس سازمان‌ها و نهادهای بین‌الملل 🔅 محور اول: تربیت مبلغان بین‌الملل چنان‌که اشاره شد، پیش از انقلاب اسلامی ایران طلاب خارجی به‌صورت محدود در مدرسه حجتیه و... حضور داشتند. پس از انقلاب، شورای سرپرستی طلاب خارجی در سال ۱۳۵۸ برای مدیریت و سازماندهی حضور و تحصیل طلاب خارجی در ایران شکل گرفت. 🔻 آیت‌الله اعرافی، مدیر کنونی حوزه علمیه قم و مدير سابق جامعة المصطفی، در این‌باره می‌گوید: "پس از پیروزی انقلاب اسلامی و نگاه جهان‌شمولی که انقلاب داشت، حوزه قم وارد عرصه و فضای جدیدی شد و از سال ۱۳۵۸ آموزش و تربیت طلاب و فضلای غیرایرانی در حوزه به‌عنوان یک نهاد، تحت عنوان شورای سرپرستی شکل گرفت و در تحول تدریجی خود، درنهایت به‌عنوان مرکز جهانی علوم اسلامی شناخته شد و رسمیت یافت. در سراسر دنیا دولت‌ها هزینه‌های هنگفتی صرف می‌کنند و نیروهایی را از سراسر دنیا جذب می‌نمایند و آموزش داده و تربیت می‌کنند. به طور کلی، آموزش‌های بین‌المللی هم در دنیای غرب و هم در جهان اسلام، از جایگاهی متعالی برخوردار است، ولی متأسفانه ما از ظرفیت‌هایی که در کشورمان وجود دارد، غفلت ورزیده‌ایم که مهم‌ترین آنها در حوزه علوم اسلامی و انسانی با نگاه اسلامی است". (منبع:مجله پگاه حوزه/فروردین 1382 - شماره ۶، همچنین ر.ک. اساسنامه مرکز جهانی علوم اسلامی) 💢 در سال ۱۳۶۵ پس از اصلاحاتی که در ساختار شورای سرپرستی طلاب خارجی صورت گرفت، نام این شورا به مرکز جهانی علوم اسلامی تغییر یافت و به‌ثبت رسید. این مرکز تا سال ۱۳۷۲ به‌صورت غیرمتمرکز و با شیوه سنتی رایج در حوزه‌های علمیه اداره شد. در این سال، با نصب مدیر جدید از سوی رهبر انقلاب، این مرکز تحت نظارت دفتر رهبری قرار گرفت. این مرکز گروه‌های بسیاری از طلاب خارجی را جهت تبلیغ و ترویج تشیع در کشورهای دیگر آموزش داد. 🔻 آیت‌الله اعرافی در مصاحبه با مهر درباره این مرکز می‌گوید: "قبل از انقلاب از چند کشور همسایه به‌صورت محدود طلابی برای خواندن دروس حوزه به قم و احیاناً نجف می‌آمدند، اما پس از انقلاب و به برکت انقلاب اسلامی، تعداد طلاب غیرایرانی در کشور ایران افزایش پیدا کرد. اوایل انقلاب برای مدیریت این طلاب در ایران یک شورای سرپرستی طلاب غیرایرانی تشکیل شد که بزرگانی مانند مرحوم آیت‌الله فاضل لنکرانی و مرحوم آیت‌الله مشکینی و... در آن شورا حضور داشتند". 💢 در سال‌های بعد، مرکز جهانی علوم اسلامی به دو مرکز تجزیه شد: • مرکز جهانی علوم اسلامی که طلاب غیرایرانی حاضر در ایران را مدیریت و سرپرستی می‌کرد. • سازمان مدارس و حوزه‌های خارج کشور که حوزه‌های علمیه خارج کشور ایران را مدیریت و سرپرستی می‌کرد. ♨️ سرانجام این دو نهاد در سال ۱۳۸۷ ادغام شدند و نهاد حوزوی بین‌المللی مهمی را تحت عنوان جامعة المصطفی العالمیة شکل دادند. 📌 در فرسته‌های آتی فعالیت‌های نهادی در حوزه تبلیغ بین‌الملل را بیشتر بررسی خواهیم کرد. سالروز پیروزی انقلاب اسلامی گرامی باد💐 👈 مؤسسه اطلس شیعه
🇮🇳 🇹🇿 اختری از هندوستان؛ منادی تشیع در تانزانیا 🔸 سیدسعید اختر رضوی (ملقب به رئیس المبلغین) از سادات رضوی هند، روحانی شیعه و مبلغ تشیع در کشور تانزانیا بود. وی در سال ۱۳۴۵ق در روستای عُشری‌خُرد (Usrikhurd) در ایالت بیهار در ناحیه سیوان هندوستان دیده به جهان گشود. 🔹 اختر رضوی تحصیلات ابتدایی خود را در روستای گوپالپور گذراند. وی سپس به شهر پتنه مهاجرت نمود و در حوزه‌های علمیه عباسیه و سلیمانیه تحصیل کرد، و البته در کنار تحصیل علوم دینی، به یادگیری زبان فارسی و ریاضیات نیز همت گماشت. در ادامه، وی به تحصیلات عالی دینی در جامع العلوم جوادیه اشتغال یافت و درنهایت به دریافت مدرک فخر الافاضل از این مرکز نائل آمد. رضوی در کنار تحصیلات حوزوی به تحصیلات آکادمیک نیز پرداخت و در آزمون‌های دولتی فاضل ادب (عربی)، منشی (فارسی) و قابل (اردو) شرکت کرد. 🔰 تبار و نیاکان پدر سیدسعید، آیت‌الله حکیم سیدابوالحسن رضوی، از علما و اطبای به‌نام بود. وی معاونت حوزه علمیه ناصریه در شهر جونپور و حوزه علمیه عباسیه در شهر پنته را برعهده داشت. امامت جمعه و جماعت، وعظ، تبلیغ و طبابت از دیگر فعالیت‌های او بود. سیداختر از جانب پدر، از نوادگان حضرت موسی مبرقع است. جد ایشان سیدشجاعت‌علی نام داشت و در سال ۹۴۴ق از ایران به هندوستان مهاجرت کرد. رضوی پنجمین نسل از سلسله علمای خاندان خویش بود. جد مادری رضوی، آیت‌الله حکیم سیدزین‌العابدین نیز از علما و اطبای مشهور بود. 🔰 هجرت به کشور تانزانیا سیداختر رضوی در سال ۱۹۵۹م به دعوت فدراسیون خوجه‌های شیعه اثناعشری آفریقا به تانزانیا که تحت استعمار انگلستان بود، هجرت کرد. وی در سال ۱۹۶۲م طرح مفصلی را برای فعالیت‌های تبلیغی در میان بومیان آفریقایی به مجلس اعلای فدراسیون خوجه‌های شیعه اثناعشری آفریقا ارائه کرد. این طرح پس از دو سال تصویب شد و بدین ترتیب سازمان بلال مسلم میشن به‌عنوان نخستین سازمان تبلیغی اسلام در آفریقا تأسیس شد. امروزه این سازمان در کشورهای کنیا، بروندی، ماداگاسکار، کنگو موزامبیک، ترینیداد، گویان و آمریکا شعبه دارد و خدمات متنوع فرهنگی و اجتماعی ارائه می‌دهد. 🔰 فعالیت‌ها و دستاوردها مهم‌ترین فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی سیدسعید رضوی از این قرار است: • امامت جمعه و جماعت در شهر هلُّور هند • عضویت فعال در انجمن‌های «وظیفه سادات مؤمنین» و «ترقی اردو» • تجديد بنای مسجد جامع، حسینیه و عیدگاه و تأسیس مدرسه دینی در شهر هلُّور • امامت جمعه و جماعت در شهرهای لندی، اروشا و دارالسلام تانزانیا • تأسيس و مديريت سازمان بلال مسلم میشن • تأسیس و دبیر کلی مجمع جهانی اسلامی اهل‌بیت لندن (با همکاری سیدمحمدمهدی حکیم) • تأسیس مجمع اهل‌بیت تانزانیا • تدوین و اجرایی‌‌سازی قانون احوال شخصی شیعی (ازدواج، طلاق و ارث) در دادگاه‌های تانزانیا • تأسیس مؤسسه خیریه بلال در هند • عضویت در مجمع جهانی اهل‌بیت • و... 🔰 رضوی و خوجه‌های اثناعشری اختر رضوی از خوجه‌های اثناعشری نبود، اما ارتباطی وثیق و دوستانه با آنان داشت تا جایی که از اعضای این جماعت به‌شمار می‌آمد. او به‌نوعی از جایگاه رهبری خوجه‌ها برخوردار بود و به جمعیت‌ آنان انسجام می‌بخشید. 🔰 اجازات مراجع و علما سیداختر از حدود بیست نفر از مراجع تقلید و علمای قم و نجف، اجازه نقل روایت، قضاوت و امور حسبیه داشت. برخی از این بزرگان عبارت‌اند از: • آیت‌الله سیدابوالقاسم خوئی • آیت‌الله سیدمحسن حکیم • آیت‌الله سیدشهاب‌الدین مرعشی • آیت‌الله میرزاجواد تبریزی • آیت‌الله حسین وحید خراسانی • آیت‌الله سیدعلی سیستانی • آیت‌الله لطف‌الله صافی گلپایگانی 🔰 تسلط بر چند زبان‌ سیداختر رضوی به هفت زبان اردو، فارسی، عربی، انگلیسی، سواحیلی، هندی و گجراتی تسلط داشت، و در اواخر عمر نیز به فراگیری زبان اسپانیایی اشتغال داشت. 🔰 تألیف‌ها و ترجمه‌ها علامه رضوی حدود ۱۸۶ اثر تألیفی و ترجمه‌ای از خود به یادگار گذاسته است. از این تعداد، ۱۲۵ اثر به زبان انگلیسی، ۳۲ اثر به زبان اردو، ۱۲ اثر به زبان عربی و ۱۷ اثر به زبان سواحیلی است. 🔰 وفات سید اختر، در هشتم ربیع‌الثانی ۱۴۲۳ق در سن ۷۶ سالگی در شهر دارالسلام درگذشت. پیکر ایشان در قبرستان شیعیان این شهر به خاک سپرده شد. فدراسیون خوجه‌های اثناعشری آفریقا صندوقی را به پاس فعالیت‌های ارزشمند رضوی و با هدف زنده نگاه داشتن یاد او تأسیس کرد. 🏫 بنیاد «اختر تابان» با هدف احیای آثار و روش تبلیغی سیداختر رضوی و نیز تقویت فعالیت‌های تشکیلاتی تبلیغی به دست سیدکاظم رضوی (نوه سیداختر) در شهر قم تأسيس شد. 📚 کتاب «اختر تابان» زندگی‌نامه و شرح حال سیداختر رضوی است که به کوشش سیدرضا مهدوی‌نژاد و محمود مقیمی‌فر گردآوری شده و انتشارات جامعة المصطفی العالمیة آن را منتشر کرده است. 👈 مؤسسه اطلس شیعه
📚 اسلامیک موبیلیتی 💢 اسلامیک‌ موبیلیتی کتابخانه‌ای مناسب و کارآمد برای دسترسی به کتب انگلیسی (به اضافه نسخه‌های معدودی به زبان عربی و اردو) در موضوعات مرتبط با اسلام و شخصیت‌های شیعی است. 💢 کاربران در این وب‌سایت به بیش از ۳۳۰۰ عنوان کتاب، از بیش از ۲۰۰ مؤلف و در ۲۱ دسته‌‌بندی گوناگون دسترسی دارند؛ کتاب‌هایی که در سه فرمت epub، mobi و pdf به‌صورت رایگان قابل دانلودند. ♨️ دسته‌‌بندی کتب عرضه‌شده در این کتابخانه شیعی از این قرار است: ● تاریخ ● فقه و حقوق ● شخصیت‌ها [ی شیعی] ● سبک زندگی و اخلاق ● مرگ و زندگی پس‌ازمرگ ● حکمت و معنویت ● [کتب مناسب برای] خوانندگان جوان ● حدیث و سنت ● زن در اسلام ● زندگی‌نامه [شخصیت‌های شیعی] ● کربلا و عاشورا ● مهدویت و امام مهدی ● داستان‌ و حکایت ● ازدواج و خانواده ● و... ♨️ قابل توجه اینکه مؤلفان کتب این کتابخانه بین‌المللی، طیفی از شخصیت‌های مشهور در سطح جهانی و منطقه‌ای در کنار برخی شخصیت‌های کمترشناخته‌شده را دربرمی‌گیرد. 🌐 لینک اسلامبیک موبیلیتی 👈 مؤسسه اطلس شیعه
همگامی میسیونری با استعمار غرب (اسپانیا و پرتغال) ‌ ♨️ در فرستۀ پیشین به بررسی اجمالی کتاب «نخستین رویارویی‌های اندیشه‌گران ایران با دو رویه تمدن برژوازی غرب» پرداختیم، و چنین وعده دادیم که با مداقۀ بیشتر در کتاب مزبور، جزئیات بیشتری از همگامی میسیونری مسیحی با استعمار غرب را تقدیم نگاهتان کنیم. در فرسته حاضر به سوءاستفاده کهنه‌استعمار اسپانیا و پرتغال از میسیونری در کشورهای شرقی در جهت استثمار و استعمار ملت‌های آنان اشاره می‌کنیم، و در فرستۀ آتی نیز از همین دریچه نگاهی به استعمار فرانسه، انگلیس و روسیه خواهیم انداخت. 💢 نخستین گام‌های جهان غرب در جهت استعمار مشرق‌زمین در سدۀ چهاردهم و پانزدهم میلادی و از سوی اسپانیا و پرتغال برداشته شد. ژروم گزاویه یا ژروم خاویر (۱۶۱۷-۱۵۴۹م)، مبلّغی یسوعی و اسپانیایی-پرتغالی بود که در زمان سلطه جهانگیر مغول در شرق فعالیت داشت. گزاویه برای پیشبرد اهداف میسیونری خود، از شاهان و سلاطین ایران و هند چاپلوسی می‌کرد، و از این طریق، به ترویج آیین مسیحیت و نیز کتاب خود تحت عنوان «آییۀ حق‌نما‌» در دربار شاهان و سپس در میان توده‌های ایران و هند می‌پرداخت. 💢 سراسر کتاب «آییۀ حق‌نما‌» به تأييد و تبلیغ تعالیم مسیحی و تخطئه و تخریب آموزه‌های دیگر دیگر ادیان و آیین‌ها ازجمله اسلام می‌پردازد. بخش معظم کتاب مزبور به گزارش گفت‌وگوی میان «پادری» (روحانی بلندمرتبه مسیحی) با «ملّای مسلمانان» می‌پردازد؛ گفت‌وگویی که سرانجامِ آن تسلیم ملّا دربرابر استدلال‌های «پادری» و اقرار وی به حقانیت مسیحیت است: «اکنون گوی سر خود را باختم و سپر انداختم و مفاتیح اختیار ظاهری و باطنی خود را به دست تصرف شما سپردم و خود را در جرگۀ عیسویان قرار دادم و پیروی‌کنندۀ انجیل شدم». 💢 بدین‌ترتیب استعمارگران در پوستین مسیحیت و با بهره‌گیری از میسیونری مسیحی، به دربار شاهان کشورهای شرقی نفوذ کردند، و با تأسيس مراکز دینی و مذهبی خود در این کشورها، رفته‌رفته آیین ترسایی را ترویج و دامنه استعمار خود را توسعه دادند. 💢 مسیحی‌سازی بخشی از مردم کشورهای شرقی این امکان را به استعمارگران می‌داد که به بهانۀ پشتیبانی از مسیحیان و حمایت از حقوق آنان، در امور داخلی این کشورها دخالت کنند و سود و سودای خویش را بیش‌از‌پیش محقق کنند. ✍ مهدی صادقی شهمیرزادی 📆 ۲۵ بهمن‌ماه ۱۴۰۲ 👈 مؤسسه اطلس شیعه