eitaa logo
مؤسسه اطلس شیعه
480 دنبال‌کننده
325 عکس
9 ویدیو
6 فایل
آنچه با شما به اشتراک خواهیم گذاشت⬇️ 🔹️اخبار مؤسسه 🔸️آسیب‌شناسی تبلیغ بین‌الملل 🔹️معرفی چهره‌های فرهنگی و تبلیغی بین‌الملل 🔸️مطالعات کشورها و مناطق 🔹️معرفی کتاب و مقاله 🔸️و... وبسایت👇 shiaatlas.com ادمین👇 @shiaatlasadmin دفتر👇 02537842503
مشاهده در ایتا
دانلود
🏛 فدراسیون جهانی جماعات خوجه اثناعشریخُوجه‌ها گروهی با اصالت هندو هستند که ریشه در منطقه پنجاب هند دارند. آنها در قرن پانزدهم میلادی توسط پیرصدرالدین به اسلام گرایش یافتند و از آن زمان، خوجه خوانده شدند. خوجه برگرفته از «خواجه» فارسی و به معنای بزرگ است. ● آیین خوجه‌ها تا قرن 19 میلادی آمیزه‌ای از باورهای هندو و اسلامی بود. در این قرن آقاخان محلاتی سبب آشنایی بیشتر آنان با اسلام شد و آنان را به تشیع اسماعیلی درآورد. آقاخان محلاتی نخستین امام خوجه‌هاست. ● در اواخر قرن 19 بر اثر سخت‌گیری‌های آقاخان، گروهی از آنها به تسنن پیوستند و جمعی دیگر پیرو تشیع دوازده‌امامی شدند و خوجه اثناعشری نام گرفتند. ● خوجه‌ها در بسیاری از کشورهای جهان پراکنده‌اند، ازجمله در هند، پاکستان، تانزانیا، کنیا، آمریکا، کانادا، انگلیس و فرانسه. 🏛 فدراسیون جهانی جماعات شیعه خوجه اثناعشری(The World Federation of KSIMC)، مهم‌ترین مرکز تصمیم‌گیری شیعیان خوجه اثناعشری در جهان، نقش برجسته‌ای در هماهنگی و انسجام جماعات، سازمان‌ها و تشکل‌های خوجه در سراسر جهان دارد. مقر این فدراسیون در شهر لندن است. 🔅 دو نهاد مهم دیگر خوجه‌ها عبارت‌اند از: ● ویپاز (WIPAHS) -در تانزانیا و مکتفل حمایت‌های آموزشی، بهداشتی و… از نیازمندان- ● بلال مُسلم میشن (Bilal Muslim Mission) -در دارالسلام و متکفل تبلیغ اسلام وتشیع در قاره آفریقا- 📆 تاریخچه شکل‌گیری فدراسیون ● این فدراسیون در دهه 1970 میلادی در لندن تأسيس شد. با شکل‌گیری فدراسیون خوجه‌های آفریقا و جماعات خوجه اثناعشری در نقاط مختلف جهان، و درپی هم‌افزایی‌های رؤسای این جماعات، کمیته‌ای مأمور تهیه پیش‌نویس قانون اساسی فدراسیون جهانی خوجه‌های اثناعشری شد. ● درنهایت جماعات خوجه در کنفرانسی در سال 1980 پیش‌نویس مزبور را تصویب کردند و فدراسیون جهانی پس از ثبت رسمی به‌عنوان انجمن خیریه مذهبی، فعالیت خود را آغاز کرد. ✨ وظایف کلی فدراسیون ● نظارت بر فدراسیون‌های منطقه‌ای که مدیریت جماعات را برعهده دارند ● تهیه و اعلام آمار دقیق خوجه‌های سراسر جهان ● سیاست‌گذاری در زمینه انتخاب مرجع تقلید، پرداخت خمس و زکات ● و... 🌐 سازمان فدراسیون ● فدراسیون جهانی 135 عضو دارد که درواقع نمایندگان 40 فدراسیون و 26 جماعت خوجه اثناعشری از سرتاسر جهان‌اند. ● براساس اساسنامه فدراسیون جهانی، ایم فدراسیون سازمانی مستقل است و رئیس و اعضای هیئت‌رئیسه (معاون، دبیرکل و خزانه‌دار) با انتخابات عمومی برگزیده می‌شوند و به مدت سه سال فعالیت خواهند کرد. ● سیاست‌ها و تصمیمات کلان این سازمان که هر سه‌ سال در کنفرانس عمومی تعیین می‌شود، بر همه فدراسیون‌های منطقه‌ای لازم‌الاتباع است. 💢 رؤسای فدراسیون پیش‌تر جواد نقوی، ملا اصغر، حسنین والجی ریاست این فدراسیون را در دست داشته‌اند. درحال‌حاضر ریاست آن بر عهده هاشم جواد است. ♨️ اهداف فدراسیون ● تقویت تشیع اثناعشری در سرتاسر جهان ● ارتقای توان مالی خوجه‌های اثناعشری و سازمان‌ها و جماعات آنان ● فرهنگ‌سازی و ارتقای سطح علمی و دینی خوجه‌های اثناعشری ● ارائه خدمات اجتماعی و کمک‌رسانی به محرومان و مستضعفان 💰 بودجه فدراسیون ● به‌طور کلی، بخش عمده بودجه سازمان‌های خوجه اثناعشری (فدراسیون‌های جهانی و منطقه‌ای و نیز مؤسسه‌ها و جماعات) را خوجه‌هوی ثروتمند مقیم آمریکای شمالی و شرق آفریقا تأمین می‌کنند. ● این سازمان‌ها همچنین با کسب اجازه از مرجع تقلید خود (آیت‌الله سیستانی) بخشی از خمس پرداختی اعضای خود را در جهت توسعه فعالیت‌های تبلیغی-عمرانی هزینه می‌کنند. 👈مؤسسه اطلس شيعه
🌏 تبلیغ تشیع در عرصه‌ آکادمیک جهان (١) 🇪🇺 پروفسور فلاطوری؛ مبلغ ناشناخته تشیع در اروپای معاصر (۱) 🔸 عبدالجواد حکیمی فلاطوری، از نوادگان آخوند ملا اسماعیل اصفهانی در سوم فروردین ۱۳۰۴ در اصفهان چشم به جهان گشود. وی دوره دبستان را در مدرسه اقدسیه و ایران گذراند، و مدرک دیپلم فنی را از دبیرستان آلمانی-ایرانی دریافت کرد. 🔰 تحصیلات حوزوی 🔸 فلاطوری در شانزده‌سالگی به حوزه علمیه اصفهان وارد شد. وی به مدت دوسال در حوزه علمیه اصفهان تحصیل کرد و سپس رهسپار حوزه علمیه تهران و مشهد شد. وی در کنار تحصیل در حوزه به تدریس نیز اشتغال داشت. 🔸 فلاطوری در دوران تحصیل در حوزه علمیه، از محضر اساتید برجسته‌ای بهره برد که از میان آنها می‌توان به شخصیت‌های زیر اشاره کرد: ● شیخ‌محمدتقی قمشه‌ای ● آیت‌الله محمدتقی شاه‌آبادی ● شیخ هاشم قزوینی ● شیخ مجتبی قزوینی ● شیخ‌محمدتقی ادیب نیشابوری ● میرزااحمد مدرس یزدی ● آیت‌الله محمدرضا کلباسی ● شیخ محمدتقی آملی ● آیت‌الله میرزااحمد آشتیانی ● آیت‌الله میرزامهدی آشتیانی ● علامه طباطبایی 🔰 ستایش بزرگان از فلاطوری 🔸 میرزامهدی آشتیانی در اجازه‌نامه تدریس حکمت و عرفان به فلاطوری، از وی با عناوینی همچون نور چشم و مورد اعتماد، صاحب‌نظری استواررأی، درک‌کننده ژرفای حکمت و عرفان، و مجهول‌القدر در میان طالبان حقایق یاد می‌کند. 🔸 دریافت گواهی اجتهاد و اجازه روایت از آیت‌الله محمدرضا کلباسی (پس از مباحثات چهره‌به‌چهره با ایشان، به مدت دو سال) 🔸 دکتر احمد مهدوی دامغانی فلاطوری را نائل به درجه کمال در فلسفه و حکمت متعالیه، از مفاخر ایران و از پرچمداران به‌حق در فلسفه اسلامی توصیف می‌کند. 🔸 استاد محمدرضا حکیمی می‌نویسد: «پروفسور فلاطوری، پس از سال‌ها کوشش و تحمل تلخی‌ها و سختی‌ها و دست یافتن به اعتبار علمی در کشوری مانند آلمان، به آن خدمت درخشان توفیق یافت و همین پاداش او را بس... و آیا تصور می‌کنید اگر خدمات گران‌ارجی را که فلاطوری برای انجام دادن آن‌ها آماده گشت و انجام داد، قرار بود با برنامه‌ریزی‌ها و هزینه‌گذاری‌ها و اعزام‌های متعارف انجام یابد، چقدر زمان می‌برد و چه اندازه نیرو می‌خواست و چه مبلغ هزینه می‌طلبید؟» حکیمی در جایی دیگر در وصف فلاطوری می‌نویسد: «...حق فلاطوری در ترویج دین اسلام و مذهب تشیع در اروپا، و تصحیح مطالب مربوط به اسلام و تشیع در کتاب‌های درس چندین کشور اروپایی و تاسیس کتابخانه مهم و معتبر «مآخذ شناخت تشیع در دانشگاه کلن آلمان و توجه دادن صاحب نظران و جویندگان معارف اسلامی به این معارف، بس سنگین است و در خورشناخت و تجلیل.» 🔰 تحصیلات دانشگاهی 🔸 عبدالجواد فلاطوری پس از دریافت مدرک لیسانس فلسفه از دانشگاه تهران (با ترجمه کتاب المشاعر ملاصدرا که بهترین اثر سال شد و درجه عالی علمی را دریافت کرد) برای ادامه تحصیل و پژوهش در فلسفه و علوم انسانی عازم آلمان شد. 🔸 وی در سال ۱۳۳۳ به آلمان مهاجرت کرد و به ادامه تحصیل در رشته فلسفه و چند رشته دیگر‌ از علوم انسانی پرداخت. وی درباره رشته‌های تحصیلی‌اش می‌نویسد: «رشته‌های تحصیلی من اغلب فلسفه (به‌عنوان رشته اصلی) و روان‌شناسی (به‌عنوان رشته فرعی) بودند. به‌عنوان دومین رشته فرعی مدتی تعلیم و تربیت، جامعه شناسی، شرق شناسی، فلسفه حقوق و علوم مقایسه‌ای الهیات خواندم، اما بالاخره علم مقایسه‌ای الهیات را به عنوان دومین رشته فرعی انتخاب کردم.» 🔸 فلاطوری دکترای خود در رشته فلسفه را در سال ۱۳۴۱ دریافت کرد. عنوان رساله او «تفسیر اخلاق کانت در پرتو احترام» بود. 🔸 ایشان در سال ۱۳۵۲ پس از پایان پژوهش‌های خود در باب تغییر جریان فلسفه یونانی از طریق تفکرات اسلامی به دریافت درجه پروفسوری از دانشکده فلسفه دانشگاه کلن نائل آمد. 🔰 اقدامات برجسته علمی در آلمان ● تحصیل و تحقیق در رشته‌های فلسفه، روانشناسی، ادیان، علوم تربیتی و اجتماعی، شرق‌شناسی، فلسفه حقوق و... ● دریافت دکترای فلسفه با نگارش رساله‌ای در باب اخلاق عملی کانت ● فراگیری زبان‌های لاتین و یونانی ● تألیفات گوناگون فلسفی و اسلامی ● تدریس (اسلام‌شناسی، زبان و ادبیات فارسی، فلسفه اسلامی و...) در دانشگا‌های آلمان ● دریافت درجه پروفسوری از دانشگاه کلن ● تأسيس آکادمی علوم اسلامی شهر کلن ● تأسيس مرکز تحقیقات شیعه در مجاورت دانشگاه کلن ● تأسيس کتابخانه شیعه دانشگاه کلن آلمان ● اصلاح محتوای اسلامی کتب درسی مدارس چند کشور اروپایی (ازجمله آلمان) ● کوشش در جهت تغییر نگرش اروپایی معاصر به اسلام 🔰 وفات فلاطوری در ۹ دی‌ماه ۱۳۷۵ در کشور آلمان درگذشت. پیکر ایشان در جوار آرامگاه حاج‌آقا رحیم ارباب (تکیه فاضل هندی) در شهر اصفهان به‌خاک سپرده شد. 📌 در شماره‌های آتی این پست، بر اقدامات پروفسور فلاطوری در خاک اروپا تمرکز بیشتری خواهیم داشت. 📌 پیوست تصاویر 👇 👈 مؤسسه اطلس شيعه
آیین و فرهنگ عزاداری در جهان (۴) سوگواری ایام فاطمیه 🏴 فاطمیه به ایامی گفته می‌شود که شیعیان به‌مناسبت شهادت حضرت فاطمه (س) به عزاداری و سگواری می‌پردازند. با توجه به اینکه دو قول ۱۳ جمادی‌الاول و ۳ جمادی‌الثانی درخصوص تاریخ شهادت آن حضرت شهرت بیشتری دارند، روزهای یازدهم تا سیزدهم جمادی‌الاول، فاطمیه اول، و روزهای سوم تا پنجم جمادی‌الثانی، فاطمیه دوم نامیده شده‌اند. 📚 گزارش‌های تاریخی حاکی از آن است که عزاداری و سوگواری برای حضرت فاطمه (س) پیشینه‌ای طولانی دارد، و این پدیده آیینی و فرهنگی منحصر و محدود به دوره معاصر و دهه‌های اخیر نیست. 📚 در برخی منابع تاریخی آمده است که امام صادق(ع) برای حضرت زهرا (س) سوگواری می‌کردند و در مجلس عزا از واقعه سقط حضرت محسن (ع) و کتک‌ خوردن حضرت زهرا (س) یاد می‌نمودند. (منبع: خصیبی، الهدایه الکبری، ۱۴۱۹ق، ص ۴۰۸) 📚 همچنین بنابر گزارش قاضی عبدالجبار معتزلی، برخی شیعیان در مناطقی مانند مصر، دمشق، بغداد، الرمله، عَکّا، صور، عسقلان و جبل البسماق، برای حضرت زهرا (س) و فرزندش حضرت محسن (ع) عزاداری می‌کرده‌اند. (منبع: قاضی عبدالجبار، تثبیت دلائل النبوة، ۱۴۲۷ق، ج۲، ص۵۹۵) 🌍 امروزه نیز در برخی کشورها همچون ایران، عراق، مصر، پاکستان و آذربایجان عزاداری فاطمیه برپا می‌شود. 🇮🇷 ایران تنها کشوری است که روز شهادت حضرت فاطمه (س) را تعطیل رسمی اعلام کرده است. در تقویم این کشور، روز سوم جمادی‌الثانی به‌عنوان روز شهادت آن حضرت شناخته شده، و تعطیل رسمی است. شایان ذکر است که این تعطیلی در سال ۱۳۷۹ درپی پیشنهاد آیت‌الله وحید خراسانی، به تصویب هیئت دولت و مجلس شورای اسلامی رسید و با عنوان سالروز شهادت حضرت فاطمه (س) در تقویم ایران جای گرفت. شعائر و عزاداری‌های فاطمی در ایران از آن تاریخ رونق بیشتری گرفت. 🇮🇶 قابل توجه اینکه شیعیان عراق افزو‌بر فاطمیه اول و دوم، در روز ۸ ربیع‌الثانی نیز به سوگواری فاطمی می‌پردازند. این عزاداری ریشه در نقلی دارد که شهادت بانوی دو عالم  را ۴۰ روز پس از رحلت پیامبر (ص) می‌داند. (منبع) 🇵🇰🇮🇳 همچنین از نظر وسعت عزاداری‌، کشورهای پاکستان و هند که جمعیت شیعی قابل‌توجهی دارند، پس از ایران، در رتبه‌های بعدی قرار دارند. 🇮🇳 گفتنی است ترویج و توسعه سوگواری فاطمی در کشور هند، از سال ۲۰۰۴ توسط بنیاد الجواد پیگیری شده و فعالیت‌های این بنیاد در گسترش شعائر و سوگواری فاطمی بسیار مؤثر بوده است. این بنیاد برای ترویج عزاداری فاطمیه، علاوه‌بر اعزام مبلغ، به توزیع کتاب و پرچم عزای فاطمی در نقاط مختلف هند می‌پردازد. (منبع) 🏴 چنان‌که گذشت، مراسم عزاداری حضرت زهرا (س) در میان شیعیان کشورهای مختلف رواج دارد. در سال‌های اخیر پرداختن به این دست آیین‌ها در کشورهایی با ترکیب مذهبی متنوع (به‌ویژه کشورهای دارای جوامع اهل‌سنت) سبب برانگیخته شدن پرسش‌ها و حساسیت‌هایی در اصل یا کیفیت برگزاری شده است. البته در اینکه نباید به موضوعات تفرقه‌انگیز (مانند توهین به مقدسات مذاهب) پرداخته شود سخنی نیست، اما در این میان پرسش‌های مهمی سر بر‌می‌آورد که پرداختن به آنها ضروری است. در ادامه به دو نمونه از این پرسش‌ها اشاره می‌کنیم: ❓با توجه به اعتقاد شیعیان به شهادت حضرت فاطمه (س) و وجود مستندات کافی در منابع فریقین، آیا برگزاری مراسم شهادت آن بانو در جوامعی که اهل‌سنت و شیعیان هم‌زیستی دارند، اقدام اشتباهی است؟ ❓با توجه به آگاهی بسیاری از مخالفان از معتقدات شیعی درباره مصائب وارده بر دخت نبی اکرم (ص)، آیا موضوع تقیه می‌تواند همچنان مطرح باشد؟ یا به‌عکس، سالروز شهادت حضرت زهرا (س) بهانه و ظرفیت مناسبی است تا با بررسی ابعاد شهادت ايشان، با بیانی مناسب، به شبهات پاسخ داده شود و حقانیت مذهب تشیع اثبات گردد؟ 🏴 شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها بر همگان تسلیت باد 🏴 👈 مؤسسه اطلس شیعه
👨‍🏫 دوره زمستانه سازندگان امروزین جهان اسلام؛ بازخوانی کتاب ۵۰۰ مسلمان تاثیرگذار در جهان امروز (نسخه سال ۲۰۲۴) 📚 در این دوره آموزشی با تمرکز بر کتاب ۵۰۰ مسلمان تاثیرگذار در جهان امروز (نسخه سال ۲۰۲۴)، خواهیم کوشید از خلال آشنایی با نخبگان و شخصیت‌های مؤثر دینی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، ورزشی، فرهنگی و علمی جهان اسلام، با جهان معاصر اسلام بیشتر آشنا شویم. 👨‍🎓 مخاطبان دوره: دانشجویان رشته‌های مختلف علوم اجتماعی، طلاب علوم دینی، فعالان مذهبی و رسانه‌ای، عکاسان و مستندسازان. 💡دستاوردهای دوره: دانش و بینش مقایسه‌ای درباره جریان‌های فکری و شخصیت‌های تأثیرگذار، آشنایی با ایده‌های متعدد (برای تحقیق و نگارش پایان‌نامه، عکاسی و ساخت فیلم‌ و مستند)، دانش معطوف به کنش نسبت به مسلمانان مناطق مختلف جهان و... 💎 همراه با بورسیه برای واجدان شرایطمهلت ثبت‌نام: ۳۰ آذرماه 📌اطلاعات بیشتر و ثبت‌نام 👈 مؤسسه اطلس شيعه
👨‍🏫 دوره زمستانه تک‌نگاری‌های تشیع؛ بازخوانی آثاری درباره جماعت‌های شیعی در جهان امروز 📚 در این دوره آموزشی به مطالعه ده تک‌نگاری برجسته درباره جماعت‌های شیعی خواهیم پرداخت، و از خلال هریک بر جنبه‌ای از زندگی شیعیان جهان متمرکز خواهیم شد. اغلب این تک‌نگاری‌ها در دو دهه اخیر توسط انتشارات دانشگاهی برتر جهان منتشر شده‌اند. 👨‍🎓 مخاطبان دوره: دانشجویان رشته‌های مختلف علوم اجتماعی، طلاب علوم دینی، فعالان مذهبی و رسانه‌ای، عکاسان و مستندسازان. 💡دستاورهای دوره: آشنایی با دانش مردم‌شناسی، مهم‌ترین مباحث نظری در جامعه‌شناسی و انسان‌شناسی دین، شماری از متخصصان برجسته در حوزه شیعیان، ایده‌های متعدد پژوهشی، روش مواجهه آکادمیک با مسائل فرهنگی شیعیان، دانش معطوف به کنش نسبت به شیعیان مناطق مختلف و... 💎 همراه با بورسیه برای واجدان شرایط ⏳ مهلت ثبت‌نام: ۳۰ آذرماه 📌اطلاعات بیشتر و ثبت‌نام 👈 مؤسسه اطلس شيعه