☠ تروریسم و کنشگری دینی در عرصه بینالملل
🏴☠️ تروریسم (به فرانسوی: Terrorisme) که از آن در زبان فارسی با عنوان وحشتافکنی و هراسافکنی نیز یاد میشود، به استفاده غیرقانونی از خشونت و ارعاب و تهدید، بهخصوص علیه غیرنظامیان، برای دستیابی به اهداف سیاسی، مذهبی یا ایدئولوژیک اطلاق میگردد.
🏴☠️ مسلمانان در دهههای اخیر، همزمان با افزایش چشمگیر اقدامات تروریستی، بیشترین آسیب را از تندروی و تروریسم دیده و قربانیان اصلی آن بودهاند؛ چه اینکه یا تروریسم جان آنان را گرفته است و یا اقدامات تروریستی، وجهه اسلام و مسلمانان را در مجامع بینالمللی خدشهدار کرده است.
🇮🇷 جمهوری اسلامی ایران در طول سالهای متمادی همواره یکی از بزرگترین قربانیان تروریسم بوده است. این کشور تاکنون ۲۳ هزار نفر از شهروندان خود را در اقدامات تروریستی از دست داده است. از این تعداد، ۱۷ هزار نفر به دست منافقین ترور شدهاند.
🏴☠️ باید توجه داشت که ریشه تندروی و تروریسم لزوماً افراطگرایی دینی نیست، چنانکه این پدیده در بسیاری از کشورهای جهان به گروهها و جریانهای اجتماعی و سیاسی بازمیگردد.
🇺🇸 بنابر گزارش نهاد محاسب دولت آمریکا (جیایاو)، از ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ تا ابتدای سال ۲۰۱۷، راستگرایان افراطی که طیف گستردهای از گروههای سیاسی و اجتماعی آمریکا را دربر میگیرند، مسئول ۷۳ درصد از حملات تروریستی مرگبار در خاک آمریکا بودهاند. قربانی اکثر این حملات تروریستی، مسلمانان، سیاهپوستان و اقلیتهای نژادی بودهاند.
🏴☠ اقدامات تروریستی و افراطی درواقع شرارههای آتشی است که به دست بانیان تروریسم و در رأس آنها آمریکا و اسرائیل جنایتکار افروخته شده و امروزه دامان کشورهای سراسر دنیا را گرفته است. بازگشت بهظاهر مسلمانان تکفیری به کشورهای خود در اروپا و آمریکا و نفوذ این اندیشهها در میان مسلمانان مهاجر در سراسر دنیا، درواقع گوشهای از عواقب ایجاد داعش و فرقههای افراطی بوده است.
🇫🇷 براساس آمارهای سرویس اطلاعاتی فرانسه، تا ۸۰ درصد اقدامات رادیکال و تروریستی در این کشور، از پیروان «جماعت تبلیغ» سر زده است. این جماعت، یک سازمان مذهبی بینالمللی است که اخیرا فعالیتش توسط دولت روسیه ممنوع شد، و به گفته پیروانش با حدود صدمیلیون هوادار یکی از بزرگترین سازمانهای جهان است. در سال جاری، این جماعت صدمین سال تأسيس خود را جشن گرفت.
🏴☠ براساس دادههای این سرویس، از «جماعت تبلیغ» اغلب بهعنوان چتری بزرگ برای پوشش انواع گروهها و گروهکهای شبهنظامی و جنایتکار استفاده میشود. براساس برخی منابع اطلاعاتی غربی، «جماعت تبلیغ» درواقع یک گروه تروریستی نیست و «فقط» بهعنوان «اتاق پذیرش تروریسم» عمل میکند. در این راستا، پیروان این جماعت با نفوذ در مساجد و مدارس مذهبی، مسلمانان محلی را رادیکال و شبهنظامی میکنند، و بدین ترتیب، بدون اینکه خود مرتکب اقدامات تروریستی شوند، مسلمانان محلی را به صحنه جنگ میفرستند و قربانی میکنند.
👈 اتهامات مرتبط با تروریسم که همواره از سوی نهادها و مجامع بینالمللی به نهادهای ایرانی و اسلامی وارد میشود، از جدیترین چالشهای فعالیتهای تبلیغی در خارج از کشور بهشمار میآید. دریافت پول از ایران و ارتباط با این کشور (که با تبلیغات استکبار جهانی بهعنوان تروریسم دولتی معرفی میشود)، دعوت از افراد مرتبط با حزبالله لبنان و جبهه مقاومت، و حتی رفتوآمد به ایران و کشورهای حامی ايران، از جمله چالشها و مشکلاتی است مبلغان اسلامی و شیعی در عرصه بینالملل با آنها مواجهاند.
👈 در شرایطی که مجامع بینالمللی، مانند سازمان ملل و شورای امنیت، به ادعای مبارزه با تروریسم بسنده میکنند و در عمل اقدام درخوری در جهت مبارزه با تروریسم انجام نمیدهند، بایسته است که مجامع تصمیمساز حوزوی و فعالان بینالملل دراینباره همفکری و چارهاندیشی نمایند.
🏴 فرسته حاضر به مناسبت فاجعه تروریستی کرمان تقدیم نگاهتان شد. ما نیز ضمن محکوم کردن این حادثه تروریستی، به ملت شریف ایران و خانوادههای عزادار قربانیان تسلیت عرض نموده و از خداوند متعال برای مجروحان شفای عاجل طلب می نماییم 🏴
#اندیشکده_تبلیغ
#افاده_تبلیغی
👈 مؤسسه اطلس شیعه
🏵 بزرگداشت مقام زن در جهان امروز
📆 روز جهانی زنان
🔸 روز جهانی زنان (مطابق با 8 مارس) روزی بینالمللی است که با هدف تقویت و بزرگداشت دستاوردهای فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی زنان جشن گرفته میشود. این روز که روزی کلیدی برای جنبشهای مرتبط با زنان است، نقش مهمی در جلب توجه افکار عمومی به موضوعاتی مانند برابری جنسیتی، خشونت علیه زنان، سوءاستفاده از زنان، حقوق باروری زنان و... دارد.
🔹 ظاهراً «روز زن» نخستین بار در 28 فوریه 1909 توسط حزب سوسیالیست آمریکا در شهر نیویورک ابداع و نامگذاری شد. در سالهای بعد، جنبشها و راهپیماییهایی در بزرگداشت این روز در اروپا شکل گرفت. از نتایج این جنبشها میتوان به دستیابی زنان شوروی به حق رأی (همزمان با انقلاب فوریه 1917) و شناسایی و تعطیلی 8 مارس بهعنوان روز زن در شوروی اشاره کرد. در ادامه، 8 مارس در بسیاری از کشورها بهصورت غیررسمی بهعنوان روز زن شناخته شد تا سرانجام در سال 1977 با تصویب سازمان ملل به یک روز جهانی تبدیل شد.
🔸 امروزه روز جهانی زنان در شماری از کشورهای جهان بهعنوان تعطیل رسمی شناخته میشود. ازجمله این کشورها میتوان به افغانستان، آنگولا، ارمنستان، آذربایجان، بلاروس، بورکینافاسو، کامبوج، چین (فقط برای زنان)، کوبا، گرجستان، آلمان (فقط برلین)، گینه بیسائو، اریتره، قزاقستان، قرقیزستان، لائوس، ماداگاسکار (فقط برای زنان) اشاره کرد.
🔹 این روز در برخی دیگر از کشورها تعطیل رسمی نیست، اما در سطح ملی گرامی داشته میشود. کشورهایی مانند استرالیا، کامرون، کرواسی، رومانی، بوسنی، بلغارستان، ویتنام و شیلی در این دسته قرار دارند.
🔸 در برخی دیگر از کشورها (مانند بلغارستان و رومانی) نیز این روز افزونبر روز زنان، بهعنوان روز مادر نیز شناخته میشود.
🎁 براساس فرهنگ عمومی بسیاری از کشورها، در این روز مردان با پیشکش گل و هدایا، بستگان و همکاران زن خود را مورد تقدیر و تکریم قرار میدهند. مثلاً مردان ایتالیایی با اهدای میموزاهای زرد (نوعی گل) به زنان، به ابراز احترام و محبت به آنان میپردازند.
🇺🇳 شعارهای سازمان ملل برای روز زنان
سازمان ملل متحد در چند دهه اخیر، زمینهها و شعارهایی برای روز زنان برگزیده است که برخی از آنها عبارتاند از:
● 2019 >>> برابر فکر کنید، هوشمندانه بسازید، و برای تغییر نوآوری کنید
● 2020 >>> "من برابری نسل هستم: تحقق حقوق زنان"
● 2021 >>> زنان در جایگاه رهبری: دستیابی به آیندهای بهتر در جهانی کرونایی
● 2022 >>> برابری جنسیتی، امروز برای فردایی پایدار
● 2023 >>> نوآوری و تکنولوژی در خدمت برابری جنسیتی.
📆 روز جهانی رفع خشونت علیه زنان
نخستین بار در کنفرانسی که در سال 1981 با حضور مدافعان حقوق زنان در بوگوتا، پایتخت کلمبیا، برگزار شد، 25 نوامبر بهعنوان روز جهانی رفع خشونت علیه زنان برگزیده شد. این نامگذاری متأثر از قتل وحشیانه خواهران میرابال (فعالان سیاسی اهل جمهوری دومینیکن) و در راستای تقویت و بزرگداشت عزم عمومی برای مبارزه با خشونت علیه زنان صورت پذیرفت. سالها بعد، سازمان ملل در 17 اکتبر 1999 این روز را بهعنوان روزی جهانی بهرسمیت شناخت و در تقویم خود ثبت کرد.
📆 روز جهانی دختر
در سال 2012 سازمان ملل 11 اکتبر را بهعنوان روز جهانی دختر برگزید. این شناسایی در راستای حمایت از فرصتهای بیشتر برای دختران و بالا بردن آگاهی درباره نابرابری جنسیتی، خشونت علیه زنان، ازدواج اجباری و کودکهمسری و... بود.
📆 روز جهانی زنان و دختران در علم
با وجود روز زن، روز رفع خشونت علیه زنان و روز دختر در تقویم جهانی، در 22 دسامبر 2015 سازمان ملل با رأی مجمع عمومی 11 فوریه را برای بزرگداشت نقش حیاتی زنان و دختران در عرصه علم و فناوری، بهعنوان روز جهانی زنان و دختران در علم بهرسمیت شناخت، و بدین ترتیب، زنان بیشترین سهم از تقویم سازمان ملل را از آن خود کردند.
💭 تأمل در تقویم زنان سازمان ملل و مطالعه پیامدهای عینی سیاستگذاریهای این سازمان روشن میسازد که این بهظاهر بزرگداشتها نهتنها به رفع تبعیض و تقویت جایگاه زنان خدمت شایانی نکرده، بلکه برعکس، به اهداف توسعهطلبانه غرب کمک کرده و نگاه جنسیتی به زنان را تقویت نموده است که شکلگیری جنبشهای فمینیستی، مانند جنبش آزادیخواه زنان کردستان، از جمله آنهاست.
این جنبش، به رهبری عبدالله اوجالان، از جنبشهای رادیکال مبارزه برای آزادی زنان است. اوجالان زن را بهعنوان اولین ملت به اسارت گرفته شده در تاریخ معرفی کرد و بر این باور بود که «تا زن آزاد نشود، جامعه آزاد نخواهد شد». او میگفت: «زن، زندگی، آزادی یعنی زن آزاد، سرزمین آزاد و حتی مرد آزاد». این اولین بار بود که شعار «زن، زندگی، آزادی» مطرح شد و بعدها به دیگر کشورها، ازجمله ایران نیز سرایت کرد.
#افاده_تبلیغی
#اندیشکده_تبلیغ
👈 مؤسسه اطلس شیعه
🕊 اصل مخاطبشناسی و رعایت حال مخاطب (بهخصوص تازهمسلمان) در تبلیغ (۱)
💠 مخاطبشناسی و روانشناسی مخاطب از ضروریات تبلیغ و دعوت است. براساس این اصل، مبلّغ باید ظرفیتهای روحی و روانی، فکری و فرهنگی، و خانوادگی و اجتماعی مخاطب را بهدرستی شناسایی کند، و متناسب با مختصات مخاطب با او تعامل نماید. به دیگر سخن، مبلّغ حرفهای کسی است که تعاملی سازنده و برآمده از شناخت تخصصی و دقیق با مخاطب داشته باشد، چه تنها در این صورت است که دستیابی به اهداف تبلیغ امکانپذیر خواهد بود.
💠 از مهمترین ابعاد مخاطبشناسی در تبلیغ دین، رعایت اصل تدریج در بیان معارف و احکام دینی است. بر این اساس، آوار کردن احکام و تکالیف دینی و اصرار بر تلقین معارف سنگین به مخاطب، از بزرگترین خطاهای روشی است که نهتنها مخاطب را به دین جذب نمیکند، بلکه در اکثر موارد تجاربی تلخ و دافع را در خاطره او ثبت مینماید، تجاربی که حتا ممکن است تصویری غیرعقلانی و مشمئزکننده از دین را در ذهن مخاطب بهجای گذارد.
📚 در کتاب گرانسنگ وسائلالشیعه فصلی با عنوان «استحباب الرفق علی المؤمنین» وجود دارد. در این فصل روایتی لطیف از امام صادق (ع) وارد شده که ربط و نسبتی وثیق با بحث جاری دارد و برای فعالان حوزۀ تبلیغ و دعوت بسیار مفید است:
⭐️ در این روایت، امام (ع) در پاسخ به برخی شیعیان که ضعف ایمان گروهی از مؤمنان را به باد انتقاد گرفته بودند، میفرمایند: از آنان بیزاری نجویید؛ چراکه ظرفیت ایمانی هریک از مسلمانان با دیگری متفاوت است.
⭐️ در ادامه، حضرت با بیان اینکه ایمان هفت بخش دارد و مؤمنان بر هفت قسماند (گروهی از یک، دستهای از دو، برخی از سه، دیگرانی از چهار، بعضی از پنج، افرادی از شش و نهایتا اقلیتی از هفت بخش ایمان برخوردارند) ظرفیتهای گوناگون ایمانی را بهرسمیت شناخته و ملاطفت و مدارا با آنان را توصیه کردند.
⭐️ امام صادق (ع) درادامه برای تبیین بهتر سخنانی که فرموده بودند، مثالی را برای حاضران در جلسه مطرح کردند:
🔸 مرد مسلمان و عابدی همسایهای مسیحی داشت. هرازگاهی مرد مسلمان از اسلام و زیباییهای مسلمانی برای همسایه مسیحی میگفت. پس از مدتی، در اثر این گفتگوها مرد مسیحی مسلمان شد.
🔹 چند روزی از مسلمانی مرد مسیحی نگذشته بود که در یکی از شبها، ساعتی مانده به سحر همسایه تازهمسلمان (که تازه ساعاتی از مسلمانیاش گذشته) با صدای درب خانه از خواب پرید و هراسان به پشت درب خانه رفت و پرسید: کیستی؟ پاسخ شنید که من فلانی (همسایهات) هستم. پرسید: این وقت شب چهکار داری؟ همسایه پاسخ داد: زود وضو بگیر و جامهات را بپوش تا برای نماز به مسجد برویم.
🔸 مرد تازهمسلمان مهیای مسجد شد و همراه با همسایه خود به مسجد رفت، درحالیکه تا طلوع فجر و اذان صبح وقت زیادی مانده بود! آنقدر نافله خواندند که وقت نماز صبح رسید. پس از نماز صبح، آنقدر دعا و تعقیبات خواندند که هوا کاملاً روشن شد. در این هنگام تازهمسلمان بیچاره خواست به خانه برگردد که همسایه از او پرسید کجا میروی؟ پاسخ داد نماز صبح را که خواندیم، به خانه میروم. همسایه گفت تا ظهر چیزی نمانده است، در مسجد بمان و خدا را عبادت کن تا ظهر داخل شود.
🔹 همین رفتوبرگشتها پس از نمازهای ظهر، عصر و مغرب نیز تکرار شد و هربار که تازهمسلمان بیچاره عزم بازگشت به خانه کرد، همسایه مسلمان مانعش شد. سرانجام دو همسایه پس از خواندن نماز عشا، مسجد را ترک کردند و به سوی خانه روانه شدند.
🔸 شب بعد پیش از سحر مرد مسیحی دوباره با صدای درب خانه از خواب بیدار شد، پشت درب رفت و پرسید کیست؟ همسایه پاسخ داد: منم. وضو بگیر و جامه بر تن کن تا به مسجد برویم. مرد مسیحی پاسخ داد: برو فردی بیکارتر از من را برای این دین پیدا کن، که من تنگدست و عیالوارم!
⭐️ پس از بیان این مثال، امام صادق (ع) به شاگردان رو کردند و فرمودند: «این مسلمان چنانکه خود آن مسیحی را مسلمان نمود، خود نیز از اسلام خارجش کرد!»
ادامه دارد...
✍ مهدی صادقی شهمیرزادی
📆 ۱۰ دیماه ۱۴۰۲
📌 ارجاعات:
حر عاملی، محمد بن حسن، تفصیل وسائل الشیعة إلی تحصیل مسائل الشریعة، حسینی جلالی، محمدرضا، دوره ۳۰ جلدی، ج۱۶، ص۱۶۰، مؤسسة آل البیت علیهم السلام لاحیاء التراث، قم، ۱۴۱۶.
👈مؤسسه اطلس شیعه
📚 مبلغان آلمانی در ایران
✍ نویسنده: آندراس والد بورگر
✍ مترجمان: علی رحمانی، سیدحسین رضوی، لادن مختاری
✝ مبلغان آلمانی در ایران، نوشته آندرآس والد بورگر، کتابی است که نخستین پژوهش مستقل درباره فعالیت میسیونرهای آلمانی در ایران را بازتاب میدهد. نویسنده در این کتاب به گزارش و بررسی طرحها، برنامهها، امیدها و سرانجام ناامیدی #میسیونرهای_انجمن_بازل در ایران در فاصله سالهای ۱۸۳۲تا ۱۸۳۶ میلادی پرداخته است.
✝ بخش عمده این کتاب، بر بازبینی و تحلیل اسناد باقیمانده از #میسیون_بازل متمرکز است؛ اسنادی که دربردارنده گزارشها، برنامهها و دستورالعملهای میسیونرهای مقیم ایراناند.
✝ در این پژوهش همچنین به شرایط خاص کشور ایران، نفوذ قدرتهای اروپایی و استعماری و نیز نحوه مواجهه میسیونرهای مسیحی با ایران و ایرانیان در اوایل قرن نوزدهم میلادی، براساس سفرنامههای بهجایمانده از آن دوره پرداخته شده است.
✝ اینکه میسیون آلمان در چه شرایط سیاسی، اجتماعی و اقتصادی به فعالیت در کشور ایران که دین اسلام بر بسیاری از جنبههای فرهنگ و جامعه و سیاست آن تسلط داشته پرداخته است، از دیگر جستارهای این کتاب است.
✝ این اثر در سه فصل سامان یافته است:
🔻 ایران و منطقه قفقاز (ایران، توسعهطلبی روسیه و انگلستان، ایران در دهه ۱۸۳۰)
🔻 میسیونری در ایران ۱۸۳۷_۱۸۳۳ (اولین مرحله ورود به کشورهای اسلامی، آغاز میسیونری در ایران، آغاز تبلیغ در تبریز، طرح تشکیل میسیون کردها، اوج تبلیغات مذهبی در ایران در ۱۸۳۵، سرانجام میسیونری در ایران)
🔻 میسیون بازل و دنیای مشرقزمین.
💭 ویدا همراز در نقد این کتاب نوشته است:
آنچه در متن کتاب از اسناد #میسیون_بازل استخراج شده است، بهخوبی نشان میدهد که مبلغان آلمانی مستقر در ایران، برخلاف ادعاهای اولیه و تأکید ظاهری میسیون بر شناخت دقیق دین، زبان و فرهنگ جامعهای که برای تبلیغ مسیحیت به آن اعزام شده بودند، پیش از ورود به ایران و نیز پس از آن نتوانستند بر پیشداوریهای خود درباره مسلمانان و ایرانیان غلبه کنند... و در بعد اجتماعی نیز میسیونرهای بازلی نتوانستند آنچه را تبلیغ میکردند، در عمل به مرحله اجرا درآورند... درواقع مبلغان آلمانی نمیتوانستند احساس متفاوت مردم ایران به اروپاییان و مسیحیان بومی ایران را درک و از یکدیگر تفکیک کنند.
#کتاب_و_مقاله
👈 مؤسسه اطلس شیعه
🏪 Shia Books (your premier source of the best Shia Literature in the English Language)
🏪 فروشگاه کتب شیعه (منبع برتر بهترین کتب شیعه به زبان انگلیسی)
🔰 در کنار تألیف و چاپ کتاب، ایجاد مراکز و شبکههای پویا و بهروز برای گردآوری، دستهبندی و ارسال کتاب، یکی از زمینههای فعالیت دینی و فرهنگی بینالملل بهشمار میآید. امروزه علیرغم نیاز مبرم مخاطبان انگلیسیزبان به دسترسی آسان و ارزان به منابع شیعی باکیفیت، متأسفانه مراکز و شبکههای فعال در این حوزه بسیار معدودند. در این فرسته به معرفی یکی از مراکز توزیع کتب شیعی میپردازیم:
🏪 کتب شیعه فروشگاه اینترنتی بزرگی از کتب شیعی به زبان انگلیسی است. دفتر این فروشگاه اینترنتی در ایالت ولز جنوبی نو (NSW) در کشور استرالیا قرار دارد. این فروشگاه درحالحاضر صرفا به عرضه کتب کاغذی میپردازد، هرچند عرضه کتب الکترونیک و صوتی را در چشمانداز نزدیک خود دارد.
📚 فروشگاه کتاب شیعه درحالحاضر چندهزار عنوان کتاب را در دستهبندیهای زیر ارائه میدهد:
● قرآن و تفسیر
● عقاید و کلام
● کودکان
● ادعیه
● اخلاق و فلسفه اخلاق
● فقه و حقوق
● حدیث و تفسیر حدیث
● تاریخ
● عرفان و باطنگرانی
● حكومت و سياست اسلامی
● رشد زبانی
● فلسفه
● شعر
● جوانان
📬 این فروشگاه که یکی از مأمویتهای خود را عرضه کتاب با قیمت مناسب به جامعه شیعیان میداند، از همه نقاط دنیا سفارش کتاب دریافت میکند. براساس ادعای این فروشگاه، مرسولات در سطح کشور استرالیا نهایتاً در عرض یک هفته، و در سطح جهان نهایتاً در عرض یک ماه -بسته به موجودی انبار و لوکیشن مقصد- به دست مخاطبان خواهند رسید. جالب اینکه همه مرسولات این فروشگاه قابلیت ردیابی آنلاین (tracking) دارند.
💠 این مرکز توزیع کتاب، هدف و مأموریت خود را چنین تعريف کرده است:
🔅 هدف اول و منحصربهفرد ما افزایش شمار خوانندگان کتاب در جامعه شیعیان است. ما پروژهای کوچکیم که هدفمان عرضه آسان کتب شیعی باکیفیت با قیمتی ارزانتر به جامعه شیعیان در استرالیا و دیگر کشورهای جهان است. ما با همکاری با ناشرانی از استرالیا، بریتانیا، ایالات متحده آمریکا، کانادا و ایران، در پی آنیم که بهترینهای محصولات موجود را در اختیار شما قرار دهیم.
🔅 کتب باکیفیت شیعی که از علمای بزرگ شیعه به دست ما رسیده است، یک دارایی عظیم و بینظیر بهشمار میآید. ما در کتاب شیعه مشتاقیم که بخشی از این دارایی عظیم را به سواحل استرالیا منتقل کنیم! همچنین سخنرانیهای تخصصی ما برای مؤمنان در سراسر جهان قابل دانلود است.
🔅 دفتر ما در جنوب غربی سیدنی قرار دارد. ما محصولات خود را در سراسر استرالیا با قیمتهایی بسیار مناسب تحویل میدهیم. ما همواره به توسعه خزانه کتب خود میپردازیم. لذا چنانچه کتابی را که در پی آن هستید در میان کتب ما نیافتید، لطفاً به ما اطلاع دهید.
🌐 فروشگاه کتاب شیعه
🌐 تماس با فروشگاه
#معرفی_سایت
👈 مؤسسه اطلس شیعه