eitaa logo
شیعه مدیا
687 دنبال‌کننده
324 عکس
239 ویدیو
104 فایل
ارتباط با ادمین @monadinooralmahdi135
مشاهده در ایتا
دانلود
2. آیا واقعا اهل بیت در سال 61 هجری به کربلا آمده اند؟
چرا در مورد اربعین حسینی اختلاف زیادی وجود دارد؟ برخی اربعین را قبول دارند، برخی در زمان آن اختلاف دارند و برخی دیگر اصل آن را انکار می کنند؛ برخی از احادیث به اربعین و ارزش آن اشاره دارد و حتی زیارتی به این عنوان نیز روایت شده است این اختلافات چگونه قابل توجیه است؟ پاسخ: اینکه برخی اصل اربعین را انکار کنند؛ این نظریه قابل قبول نیست، عمده اختلافی که وجود دارد، این است که اهل بیت علیهم السلام، در اربعین سال 61، یعنی بیستم ماه صفر، در کربلا بودند، و یا در اربعین سال62؟ اقوال متعددی وجود دارد که این اقوال را بررسی کرده و به اختصار نقل می کنیم: 1. اهل بیت علیهم السلام در همان سال 61 و بعد از مراجعت از شام، روز بیستم صفر به کربلا وارد شدند. این قول تاریخ حبیب السیر، آثار الباقیه ابوریحان بیرونی، اللهوف سید بن طاووس و مثیر الاحزان ابن نما و نیز بعضی دیگر از بزرگان است. @shiamedia 2. اهل بیت علیهم السلام قبل از رفتن به شام، روز بیستم صفر از کربلا عبور کرده اند؛ که قول صاحب ناسخ التواریخ است و احتمال بعیدی به نظر می رسد. 3. اهل بیت علیهم السلام در سال 62، یعنی یک سال بعد، در روز بیستم صفر به کربلا آمده اند. در قمقام زخام می خوانیم که ورود اهل بیت علیهم السلام در اربعین سال 61 مشکل، بلکه خلاف عقل است؛ زیرا امام حسین علیه السلام در روز عاشورا به شهادت رسید و عمرسعد برای دفن کشتگان خود در آنجا توقف و روز یازدهم به کوفه حرکت کرد. چند روز هم در کوفه معطل ماندند. سپس از یزید دستور رسید که اهل حرم را به دمشق اعزام دارد؛ که عبیدالله از راه حران و جزیره و حلب کاروان را به شام فرستاد که مسافت دوری است. به روایتی تا شش ماه اهل بیت علیهم السلام را نگهداشتند تا آتش غضب یزید خاموش شد. بعد از مطمئن شدن از عدم شورش مردم، یزید موافقت کرد که امام سجاد علیه السلام به مدینه بازگردد و این همه وقایع نمی تواند در چهل روز صورت گرفته باشد. پس قطعا سال ورود اهل بیت علیهم السلام به کربلا، در سال 62 بوده است.[قمقام زخام، ص 586.] لکن از این مقدمات نمی توان نتیجه گرفت که اهل بیت علیهم السلام، در سال 62 به کربلا آمده اند؛ زیرا نگهداشتن اهل بیت علیهم السلام در کوفه به مدت زیاد، قطعی نیست. با توجه به اینکه عده زیادی ورود اهل بیت علیهم السلام را در روز اول صفر ذکر کرده اند. مضافا بر اینکه مرحوم شهید قاضی طباطبایی(ره) در کتاب خود[تحقیق درباره اول اربعین حضرت سیدالشهداء علیه السلام، ص 151.] تمام ایرادات مبنی بر آمدن اهل بیت علیهم السلام در سال 61 را پاسخ داده است. بنابراین به صرف استبعاد نمی توان به نتیجه قطعی رسید و آمدن اهل بیت علیهم السلام را به کربلا در اربعین اول انکار کرد. 4. اهل بیت علیهم السلام ابتدا به مدینه رفته و از مدینه عازم کربلا شدند و سر مقدس امام را نیز در این سفر با خود داشتند؛ اما نه در اربعین سال 61، بلکه پس از مراجعت به مدینه، عازم کربلا شدند. ابن جوزی از هشام و بعضی دیگر نقل کرده است که: سر مقدس امام حسین علیه السلام با اسیران به مدینه آورده شد و سپس به کربلا حمل گردیده و به بدن امام ملحق شده است.[تذکرة الخواص، ص 150.] ولی در این نقل نیامده است که سر مقدس امام توسط چه کسی به کربلا حمل شده و آیا اهل بیت علیهم السلام همراه سر مقدس به کربلا آمده اند یا تنها سرها به کربلا فرستاده شده و به بدنها ملحق شده است. برخی هم گفته اند که امکان دارد اهل بیت علیهم السلام اول به مدینه رفته و بعد به کربلا آمده باشند، ولی نه در روز بیستم صفر، که اربعین باشد؛ زیرا جابر بن عبدالله انصاری هم از حجاز آمده بود و رسیدن خبر به حجاز و حرکت جابر از آنجا، قهرا زمانی بیش از چهل روز را می طلبد؛ مگر اینکه بگوییم جابر از مدینه نیامده و از کوفه و یا شهر دیگری عازم کربلا شده بود.[قمقام زخام، ص 586.] که این قول با تصریح بزرگانی چون ابن طاووس، ابن نما، شیخ بهائی و عده دیگری که آمدن جابر را در روز اربعین و بیستم صفر می دانند، منافات دارد. قول بهتر آن است که اهل بیت علیهم السلام در همان سال 61 پس از مراجعت از شام و روز بیستم صفر به کربلا وارد شدند.[قصه کربلا، ص 527.] @shiamedia
اربعين يا چهل، به صورتهاي مختلف در فرهنگ اسلامي مورد استفاده قرار گرفته است. اين واژه در سنت انبياي عظام، ابتدا به صورت نشانه کمال شناخته شده است؛ چه اين که اکثر انبيا در سن چهل سالگي به نبوت مبعوث شدند. در دين يهود، واژه اربعين به چلهنشيني حضرت موسي در کوه طور اطلاق شد. حضرتش با وعده سي شب به کوه طور رفت و خداوند آن را با ده شب ديگر تکميل و تتميم کرد و چهل شب شد. اين واژه در قرآن کريم، روايت وعدة الهي به حضرت موسي و اربعين وي را يادآوري ميفرمايد. «وَ وَاعَدْنَا مُوسَى ثَلاثِينَ لَيْلَةً وَ أَتْمَمْنَاهَا بِعَشْرٍ فَتَمَّ مِيقَاتُ رَبِّهِ أَرْبَعِينَ لَيْلَةً» علاوه بر اين، عدد چهل در موارد فراوان ديگر، نظير روايت اخلاص در چهل روز «مَا أَخْلَصَ عَبْدٌ لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ أَرْبَعِينَ صَبَاحاً إِلَّا جَرَتْ يَنَابِيعُ الْحِكْمَةِ مِنْ قَلْبِهِ عَلَى لِسَانِهِ» آمده است. در روايت ديگري آمده است: اگر کسي چهل حديث از پيامبر و ائمه را حفظ نمايد، در روز قيامت فقيه مبعوث خواهد شد. بر همين اساس، بسياري از فقها کتابهايي با عنوان «اربعين حديث» نوشته و منتشر کردهاند تا شايد مشمول رحمت الهي شده و در قيامت فقيه مبعوث شوند.
┅ ❁❁ ┅ ⚫️ پژوهی 📖 دانلود بهترین منابع + پاسخ به شبهات 🔰 محور اول: مباحث سندی و تاریخی اربعین سوال اول: آیا کاروان حسینی در همان اربعین اول (سال 61) به کربلا رسیده یا خیر؟ لطفاً منابع لازم را معرفی نمایید. پاسخ: به نظر ما می‌توان برای اثبات اربعین اول، بر اسناد و منابع تاریخی اطمینان بخش تکیه کرد. 💥 لطفا روی عناوین کلیک و دانلود کنید. 1️⃣ کتاب «تحقيق درباره اول اربعين حضرت سيد الشهدا (ع)» قوی ترین اثر در این زمینه است که به خامه پرمایه آیت الله شهيد قاضي طباطبائي (ره) صورت بسته است. برای دانلود کلیک کنید 2️⃣ پژوهشی در اربعین حسینی(علیه السلام) | اثر دکتر محسن رنجبر 3️⃣ تحقیق درباره اربعین حسینی | آیت الله عندلیب همدانی 4⃣ اسناد و شواهد زیارت اربعین | جواهری, محمدرضا 5⃣ اربعین حسینی در اثار و انظار علما | غلامرضا گلی زواره 6⃣ منبع شناسی و ماخذشناسی اربعین | اباذر نصر 🔰 محور دوم: مباحث معرفتی و شرح زیارت اربعین سوال دوم: از آنجا که زیارت اربعین از نشانه‌ها و شعائر مومنین است، برای بالابردن معرفت خود نسبت به اربعین حسینی و حقیقت زیارت آن، چه منابعی را مطالعه کنیم؟ پاسخ: کسب چنین معرفتی تنها با مطالعه به دست نمی‌آید، اما برای دسترسی به جرعه‌ای از اقیانوس معارف اربعین به منابع زیر مراجعه فرمایید: 1️⃣ تحلیل آموزه امامت در زیارت نامه اربعین | محمد رنجبرحسینی نجمه صنعتیان 2️⃣ پیام اربعین در زیارت اربعین | عبدالکریم پاک نیا 3️⃣ مضامین زیارت اربعین | نویسنده: جواد محدثی 4️⃣ بررسی سبک شناسانه دلالت‌های آوایی و نحوی زیارت نامه اربعین | دکتر محمود شهبازی؛ فاطمه ورمرزیادی 5️⃣ واکاوی آموزه‌های کلامی در زیارتنامه اربعین امام حسین (علیه السلام) | جواد جعفری 6⃣ شرح زیارت اربعین | شکیبا اصفهانی 7⃣ اربعین؛ تجلی عصر ظهور | استاد سید محمدمهدی میرباقری 🔰 محور سوم: زیارت و پیاده‌روی اربعین؛ زمینه‌ها، بسترها و پیامدها 1⃣ زیارت اربعین از دیدگاه فقه | رضا عندلیبی 2⃣ کاوشی در آیین پیاده‌روی اربعین حسینی و اثرگذاری کارکردهای اجتماعی و سیاسی آن | دکتر موسوی و رضا بیات 3⃣ فهم تجربۀ زیستۀ زائران در پیاده‌روی اربعین (بسترها و زمینه‌های شکل‌گیری اَبَر‌رویداد اربعین) | مهدیه بد 4⃣ منظر معنوی رویداد پیاده‌روی اربعین حسینی | درودیان, محمدجواد 5⃣ بررسی ابعاد و اجزای ذهنی مشارکت جمعی در پیاده روی اربعین | رمضانی تمیجانی, صدیقه 6⃣ پیاده‌روی اربعین حسینی به مثابه جنبش اجتماعی | غفاری هشجین, زاهدآقائی, محمد 7⃣ بازنمایی رسانه‌‏ای مناسک زیارت اربعین در ایران؛ سال‏‌های 1392 تا 1396 |محمدسعید ذکایی  روح‌الله اسلامی 8⃣ پیاده‌روی اربعین و معنایابی کنش زیارت زائران جوان | غلامرضا تاج بخش   9⃣ نقش زیارت اربعین در تشکیل تمدن نوین اسلامی | مظفری و رحمت ابادی 0⃣1⃣ جامعه شناسی زیارت و زائران اربعین | ندا رضوی زاده @shiamedia @shiamedia
⚜سندی کهن دالّ بر شهرت زیارت اربعین نزد امامیه ❖ کتاب «العَلَمُ المَشهور في فَوائِدِ فَضلِ الأيّامِ وَالشُّهورِ» تألیف عالم برجسته‌ی اهل‌سنت در قرن ششم و هفتم هجری قمری، "ابوالخطّاب ابن دحیه کلبی ٦٣٣ هـ" برای نخستین بار سال ٢٠٢٠ در مغرب در (سه مجلد) به چاپ رسیده است. موضوع کتاب در رابطه با وجه تسمیه، فضائل و ویژگی‎های ماه‌های سال و برخی اتفاقات مهمی است که در آنها رخ داده است. مؤلّف ابتدا از بیان ویژگی‌های ماه محرّم شروع کرده و به ماه ذی الحجة ختم نموده است • از گزارشات مهم نویسنده در این بخش، اشاره‌ او به شهرت زیارت اربعین نزد امامیه است: 📜 در کتب امامیه خوانده‌ام که سر مکرم (امام) پس از چهل روز از شهادت به بدن ملحق شد و این روز چهلم روزی معروف و مشهور نزد امامیه می باشد و زیارت حسین بن علی در این روز را زیارت اربعین می‌نامند. 📖العلم المشهور ج۱ ص۲۱۵ @shiamedia
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 هزار سال به عرش است پرچم این شاه هزار قرن دگر نیز پرچمش بالاست... @shiamedia
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
چشمات و ببند خیال کن که با زائرائی چشمات و ببند خیال کن الان کربلایی @shiamedia
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اول خر می کنند... بعد سوار می شوند... ببینید فوق العاده است👆👆👆👆 ╭────────────╮ 🆔 کانال شیعه مدیا 🌐 @shiamedia ╰────────────╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🖤 چشماتو ببند... خیال کن الان کربلایی... ☑️ شب جمعه دلتنگی ╭────────────╮ 🆔 کانال شیعه مدیا 🌐 @shiamedia ╰────────────╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 هدف زندگی چیست؟ 👌توصیه حضرت آقا به عزاداران هیئت‌های دانشجویی ╭────────────╮ 🆔 کانال شیعه مدیا 🌐 @shiamedia ╰────────────╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✨ در این عالم تمنایی ندارم تمنایم تمنای حسین است ✨چراغ از بهر قبر من نیارید چراغم روی زیبای حسین(ع) است 🍃صلی الله علیک یا اباعبدالله @shiamedia
داغی اگر نبود که گریان نمی‌شدیم لطفی اگر نبود مسلمان نمی‌شدیم "یا ایها الرسول" بدون دعای تو از پیروان عترت و قرآن نمی‌شدیم... 🏴 فرا رسیدن ایام ۲۸ صفر، رحلت پیامبر گرامی اسلام، حضرت ختمی مرتبت، محمد صلی الله علیه و آله سلم و شهادت امام حسن علیه السلام تسلیت باد. @shiamedia
🏴 سالروز رحلت نبی مکرم اسلام (صلّی‌الله علیه و آله وسلّم) و شهادت حضرت امام حسن مجتبی (علیه‌السلام) در ۲۸ صفر و نیز سالروز شهادت حضرت امام رضا (علیه‌السلام) در ۳۰ صفر را تسلیت می‌گوییم. 🔹 پیامبر اکرم (صلّی‌الله علیه و آله و سلّم) می‌فرمایند: 🔹 "اطْلُبُوا الْعِلْمَ، فَإنّهُ السَّبَبُ بَیْنَکُمْ وَ بَیْنَ اللّهِ عَزَّوَجَلَّ." 🔸 "پس علم را فرا گیرید، زیرا علم وسیله قرب و نزدیکی شما به خداوند است." (بحارالأنوار، ج ۱، ص ۱۷۲، ح ۲۵) 🍃❀❀🍃━━╮ 🌐 کانال شیعه مدیا @shiamedia ╰━━━🍃❀❀🍃━━╯
🔴 تصویری نادر از ادب معمارانه 🔹 وهابیون، عکس انداختن را شرک می‌دانستند و لذا عکاسان امکان تصویربرداری از مدینه منوره را نداشتند؛ 📍در سال ۱۲۵۹ شمسی، محمد صادق بیگ (نقشه‌بردار ارتش مصر) که به حج رفته بود برای نخستین‌بار در تاریخ عکس‌هایی از مدینه و مکه را تهیه کرد. 🔹او عکس‌های خود را به کنفرانس بین‌المللی جغرافیدانان در ونیز برد و مدال طلای این کنفرانس را به دست آورد. 📍 در پایین تصویر و در سمت چپ، امضای محمد صادق بیگ با عنوان sadiq bey دیده می‌شود. 📍تقریبا در وسط تصویر گنبد حرم مطهر نبوی قرار گرفته و در سمت چپ آن و در میان دو مناره حرم نبوی، حرم مطهر ائمه بقیع است. 📍اما ۴۶ سال بعد از این عکس، در تاریخ ۳۱ فروردین ۱۳۰۵، حرم مطهر ائمه بقیع توسط وهابیون تخریب شد. 🔹تواضع معمارانه در تصویر تجلی این آیه بود: "يَا أَيُّهَا الَّذِين آمَنوا لَا تَرفعُوا أَصْوَاتَكُم فَوْقَ صوْتِ النَّبِی: ای مؤمنان، صدایتان را بلندتر از صدای پیامبر مکنید" (حجرات/۲). 📍این نوع شهرسازی، نتیجه ادب معمارانه نسبت به بقاع متبرکه و بیوت الهی بود که در شهر سنتی، تنها آنها اجازه ارتفاع و رفعت داشتند: "فی بُيوتٍ أَذنَ اللَّهُ أَن تُرْفعَ وَيُذْكرَ فيهَا اسمُه: خانه‌هايى كه خدا رخصت داده كه رفعت يابند و نامش در آنها ياد شود" (نور/۳۶). 🍃❀❀🍃━━╮ 🌐 کانال شیعه مدیا @shiamedia ╰━━━🍃❀❀🍃━━
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⁉️اگر پیامبر برای جانشینی خودش همه کارها را انجام داده بود، پس چرا بعد از رحلت ایشان اینهمه اختلاف بر سر جانشینی به وجود آمد؟! 🎤 استاد محمدی شاهرودی 🍃❀❀🍃━━╮ 🌐 کانال شیعه مدیا @shiamedia ╰━━━🍃❀❀🍃━━
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹 صلَّی اللهُ عَلَیکَ یَا اَبااَلحَسَن یَا عَلِيَّ بْنَ مُوسَى الرِّضَا الْمُرْتَضَی ساده می‌گوییم دوستت داریم... @shiamedia
♻️ شیوه های مبارزه امام رضا(ع) با گروه های منحرف 👈شناخت اوضاع فرهنگی دوران امام رضا(ع) اهمیت و حساسیت خاصی دارد و کمک می کند ضمن آگاهی از جوّ فکری و نوع تفکرات مطرح و قابل توجه در آن دوران، شیوه مبارزه حضرت رضا (ع)در مواجهه با افکار و عقاید منحرف را بشناسیم . به طور کلی حضرت رضا (ع) چهار رویکرد مهم داشتند: ✅ مناظره 🔸در زمان حکومت مأمون، آرا و نظریات مختلف از سوی گروه های گوناگون مطرح می شد و طبیعتاً نقش امام رضا(ع) در برابر این امواج فکری، بسیار خطیر و حساس بود. دو گروه «معتزله» و «اهل حدیث» در برپایی این جدال ها و جنجال های فکری، بیشترین سهم را دارا بودند. در برابر این دو گروه که یکی عقل را بر نقل ترجیح می داد و دیگری نقل را بر عقل امام(ع) می کوشید موضع خود را بیان فرماید، از این رو؛ بخش عمده روایاتی که از آن حضرت نقل شده در موضوعات کلامی آن هم در شکل پرسش و پاسخ و احیاناً مناظرات است. 🔸امام رضا(ع) در مناظراتی که مأمون به صورت تحمیلی تشکیل می داد، با پیروان مذاهب و مکاتب مختلف جهان گفت وگو و مناظره می کردند و هنگامی که مناظره کنندگان به مقام والای علمی حضرت رضا(ع) پی می بردند به آگاهی تمام و کمال ایشان اقرار می کردند و حتی خود مأمون چندین مرتبه بیان داشت: «هذا أعلم هاشمی». . 🔸امام رضا(ع) در مناظراتی که با سران ادیان و مکاتب داشتند، پاسخ خود را بر مبنای اعتقاد شخص مخاطب بیان می فرمودند؛ و این مظهر دیگری از توانمندی امام(ع) بود؛ آنچه در مناظرات امام(ع) با اهمیت می باشد، این است که این مناظرات در شناسایی مکتب تشیع نقش مهمی داشت؛ زیرا با توجه به این که رهبران ادیان ادعای برتری آیین خود را داشتند و هرکدام برای شکست امام(ع) آمده بودند. 🔸شکست آنان توسط امام رضا(ع) پیروزی بزرگی برای اسلام و مسلمانان تبدیل گشت و به پیروان آنان ثابت کرد با وجود اسلام، هیچ آیینی قابل پیروی نیست و در میان مسلمانان مکتبی برتر از تشیّع نیست؛ زیرا سایر عالمان مسلمان از پاسخ گویی به علمای ادیان دیگر عاجز می شدند؛ به گونه ای که عمران صابی متکلم بزرگ زمان امام(ع) ادعا داشت: کسی نتوانسته است در مناظره او را شکست دهد. وی بعد از مناظره با امام رضا(ع) مسلمان شد. @shiamedia
👈 روشهای مقابله امام رضا(ع) با گروههای منحرف را بررسی می کنیم: ✅تربیت شاگردان 🔸یکی از شیوه هایی که امامان(ع) پرورش اصحاب و شاگردان مکتب اهل بیت(ع) بود تا در برابر جریانات منحرف جامعه و یا در مناظراتی که بین اصحاب و علمای سایر فرقه ها در مکتب خلفا روی می داد، با آمادگی کامل در مقابل این جریانات فکری مقابله نمایند. 🔸از مهم ترین اصحاب و شاگردان امام رضا(ع) می توان به احمد بن محمد بن ابی نصر بزنطی، محمد بن فضل ازدی کوفی، حسن بن علی خزاز معروف به «وشاء»، خلف بصری، محمد بن سنان، حماد بن عثمان الناب، حسن بن سعید اهوازی، محمد بن سلیمان دیلمی بصری و عبدالله بن مبارک نهاوندی اشاره نمودکه هر کدام از آنها شخصیت های والا و برجسته در تشیع محسوب می گردند . ✅ارسال نامه ها و دستورالعمل ها 🔸یکی از شیوه های دیگر مبارزه با انحرافات فکری و عملی امام رضا(ع)؛ نامه ها، دستورالعمل ها و پیغام های امام رضا(ع) بود که امام(ع) برای آنها ارسال می کردند. امام رضا (ع) در آن نامه ها وظایف آنان را در مقابل پیشامدهای سیاسی و اجتماعی روشن می ساختند. این نوشته های امام رضا(ع) که در زمینه های گوناگون فقهی، سیاسی، اعتقادی، فقهی و ... بود، توسط اصحاب و یاران آن حضرت نگارش شده است. ✅پاسخ به پرسش ها و شبهات دینی 🔸یکی از راه های مهم در بیان آموزه ها و بیان حقایق اسلام در قالب پاسخ به پرسش ها و شبهات دینی است. و پویایى «جامعه» و «فرهنگ»، در گرو پرسش هاى حقیقت طلبانه و پاسخ هاى خِردورزانه است بویژه برای مردمی که سال های سال عطش شنیدن آن را داشتند. یکی از جهات بارز سفر امام رضا(ع) توجه به تشنگان معارف الهی بود که مدت های زیادی از اهل بیت پیامبرشان دور نگه داشته شده بودند. 🔸چنین مردمی در مسیری که حدود پنج هزار کیلومتر طول آن بود، خود را با امام معصوم(ع) و دریای علم نبوی رو به رو می دیدند.استقبال و درخواست و مراجعه مردم با همه ترس و وحشت از دستگاه حکومتی به اندازه ای بود که راه هرگونه ممانعت را می بست. @shiamedia
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 🔰 روی قلبم حک شده یا علی بن موسی الرضا(علیه‌السلام) 🎤 با نوای حاج محمود کریمی ✅ @shiamedia
🌹تعبیر دیدن رسول الله در خواب🌹 ✍ جوینی شافعی عالم برجسته اهل سنت، از ابى حبيب نباجيّ روايت كرد كه گفت: 🌸من رسول خدا  (صلی الله علیه و آله و سلم) را در عالم رؤيا ديدم كه به نباج آمده و در مسجدى كه حاجيان در هر سال منزل مى‌كنند فرود آمده 👈و مثل اينكه من بحضورش شرفياب شده سلام كردم و در مقابل آن حضرت ايستادم 👈در نزد او طبقى بافته از برگ خرماى مدينه ديدم كه در ميان آن تمر صيحانىّ (نوعى از خرما) بود 👈و گوئى آن حضرت دست برد و مشتى از آن خرما را بمن داد 👈و آن را شمردم و هجده دانه بود 🔺و از خواب بيدار شدم و خوابم را چنين تعبير كردم كه برابر هر دانه خرمائى كه گرفته‌ام يك سال عمر خواهم كرد 🔸چون بيست روز از اين ماجرا گذشت من در مزرعه مشغول بكار بودم و زارعين زمين را آماده ميكردند 👈كه ناگاه كسى آمد و خبر آورد كه حضرت امام رضا (عليه السلام) از مدينه آمده 👈و در مسجد مزبور نزول اجلال فرموده و مردم از هر جانب، بسوى او ميشتابند ♦️من كار را رها كرده و بخدمت او رفتم ❤️ديدم او در موضعى كه رسول خدا  را در خواب در آنجا ديدم نشسته همان طور كه جدّش نشسته بود 👈و زير پايش تخته حصيرى است مانند همان حصير كه در زير پاى رسول خدا ديده بودم 👈و در مقابلش طبقى از برگ بافته‌شده از خرما است و از همان تمر صيحانىّ در آن طبق است، من پيش رفته سلام كردم 🌷حضرت جواب سلام مرا داد 👈و فرمود: پيش آى 🔻من جلو رفتم، يك مشت از آن خرما بمن داد 👈آن را شماره‌ كردم مانند همان عددى بود كه جدّش رسول خدا بمن داده بود 🔵عرض كردم يا ابن رسول اللَّه بيشتر مرحمت بفرماييد ✅فرمود: اگر رسول خدا بيش از اين بتو داده بود، ما هم بيش از اين سهم تو را مي داديم. 📚فرائد السمطین، جوینی شافعی، انتشارات دارالحبیب، ج۲، ص ۲۱۰ و ۲۱۱. @shiamedia