eitaa logo
شیعه پژوهی در غرب
654 دنبال‌کننده
394 عکس
9 ویدیو
66 فایل
شش سال پیش مطالعاتم را در زمینه شیعه پژوهی در غرب آغاز کردم.نکاتی را اینجا یادداشت میکنم، امیدوارم قابل استفاده باشد. بیشتر کانالها در این موضوع آثار و پژوهشگران را معرفی می کنند، تمرکز من بیشتر روی تحلیل محتوایی و روشی و مقایسه است. ادمین: @ANZ786
مشاهده در ایتا
دانلود
یکی از اعضای کانال درخواست کردند مقاله ایشان را که مربوط به موضوع بود، به اشتراک بگذارم👇مقاله ایشان در همایش استشراق و امام حسین علیه‌السلام شایسته تقدیر شناخته شد.
السابع.pdf
1.14M
نقد مدخل «امام حسین(ع)» در دائرۀ المعارف اسلام(EI2) با تاکید بر بخش افسانه‌های مربوط به آن امام(ع) نویسندگان: روح الله صمدی و دکتر نعمت الله صفری فروشانی چکیده دائرۀ‌المعارف اسلام لایدن را می‌توان نمایی از فنی‌تر شدن مطالعات اسلامی در غرب قلمداد کرده و آن را از مشهورترین و کامل‌ترین دانشنامه‌های غربی موجود درباره اسلام دانست. در میان مقالات این دائرۀ‌المعارف، مدخل «امام حسین(ع)» به قلم لائوراوچاوالیری موضوع پژوهش حاضر قرار گرفته است. نویسنده در بخشی از این مدخل با عنوان «افسانه‌ها» روایاتی را برمی‌شمرَد که حیات معنوی امام حسین(ع) را به تصویر کشیده است. کنکاش و سنجش اصالت و صحت این بخش از مدخل بدان جهت ضرورت می‌یابد که برونداد محتوای بخشی از مدخل با عنوان «افسانه»، غیر واقعی پنداشتن بسیاری از مبانی ایدئولوژیک شیعه و امکان تقلیل جایگاه بالای پیشوایان دینی را در پی خواهد داشت. از این‌رو این پژوهه با روش توصیفی-تحلیلی بدنبال پاسخ بدین سوال است که محتوای بخش افسانه‌های مدخل «امام حسین(ع)» در دائرۀ‌المعارف اسلام به چه میزان قابل راست‌آزمایی است؟ یافته‌ها می‌رساند که مطالب آثار و منابع ضعیف و کم‌شهرت بخش زیادی از مطالب این بخش از مدخل را شکل داده که گاه بی‌توجهی شیعیان در نقل فراوان برخی گزارشات نامعتبر در این امر بی‌تاثیر نبوده است.
شبهه عناصر نوافلاطونی در احادیث شیعه چندی پیش تو یک گروه واتساپ پاکستانی یک نفر علاقه‌مند به فلسفه که مدتی فلسفه نوافلاطونی خوانده بود، یک متن بلندی به اردو نوشته بود که توش مشابهت‌های تفکر نوافلاطونی را با روایات شیعی نشان داده بود. فکر می کرد که مثلاً به یک کشف جدیدی رسیده ولی نتیجه نگرفت که معنایش اقتباس است. اصل این ایده یک قرن پیش در مقاله ای که ۱۹۱۱ توسط گلدزیهر چاپ شد مطرح شده! هر چی گشتم اصلش رو پیدا نکردم ولی ترجمه اش موجوده و گویا مترجم هم ملاحظاتی را مطرح کرده‌اند👇 🔹ضمناً تلاش صدرایی ها برای نشان دادن تطابق فلسفه صدرایی با احادیث به این افراد کمک می کند چون خود صدرا هم متهم به تأثیرپذیری از اندیشه نوافلاطونی است! 🔹در پاسخ، مشابهت اندیشه ها دلیل تام بر اقتباس و غیر وحیانی بودن نیست. ثانیاً، حتی برخی از فلاسفه قدیم یونان و اسکندریه چه بسا از وحی الهی متأثر باشند. ثالثا، باید ثابت شود واقعاً اندیشه نوافلاطونی همان است که احادیث می گویند یا حتی فلسفه صدرا می گوید. رابعاً، حتی اگر فلسفه صدرا از نوافلاطونیان تأثیر پذیرفته باشه هیچ مشکلی ایجاد نمی کند چرا که فلسفه ورزی یک عمل انسانی است و تأثیر، تأثر اصلاح و بازسازی تو اندیشه بشر زیاد است. ممکن است، در پاسخ عده ای فوراً بگویند این احادیث میراث غلات بوده! این مسئله باید جای دیگری بحث شود و شده، فقط می‌خواستم بگویم پاسخهای دیگری هم وجود داره. https://eitaa.com/joinchat/2251686125C641ba4478f @shiistudiesinwesternacademia
گلدزیهر نوافلاطونی و گنوسی در احادیث شیعه.pdf
1.07M
Emailing گلدزیهر نوافلاطونی و گنوسی در احادیث شیعه.pdf
شیعه پژوهی در غرب
Emailing گلدزیهر نوافلاطونی و گنوسی در احادیث شیعه.pdf
استادی اصلش را داشتند👇 برای کسانی که آلمانی بلدند!
شیعه پژوهی در غرب
https://www.bloomsbury.com/uk/school-of-hillah-and-the-formation-of-twelver-shii-islamic-tradition-9
پنج روز پیش لایو، فقط یک نفر بیننده! البته ضبطش گذاشته میشه. لینک خرید و معرفی کتاب این آقا در مورد مکتب حله👆 https://eitaa.com/joinchat/2251686125C641ba4478f @shiistudiesinwesternacademia
نمونه ای از حمل اوضاع و نیات به مصالح صرفاً مادی. این تقریباً یک رویه است. علت اینکه حوزات کنار حرمها قرار دارند این است که زائرین به حرم هدیه و وقف میدهند و این باعث میشه نهادهای اطراف حرم از این وجوه بهره مند شوند. در نتیجه حوزه پشتیبان پیدا می کند، زائرین می توانند از رهنمودهای اساتید و طلاب استفاده کنند و طلاب می توانند بدون دغدغه ی مشغله های دیگر به درس بپردازند. Khalid Sindawi, Hawza instruction and its role in shaping modern Shi'ite identity: The Hawzas of al-Najaf and Qumm as a case study https://eitaa.com/joinchat/2251686125C641ba4478f @shiistudiesinwesternacademia
خوب الحمد لله جلسه اول مباحثه امسال را داشتیم. یک کم شل شروع شد ولی قَليلٌ تَدومُ عَلَيهِ أرجى مِن كَثيرٍ مَملولٍ مِنهُ امیدوارم تلاشهای ما در راستای رضای حق و آشکار شدن حقیقت باشد. این بار از بحث حوزه های علمیه شروع کردیم. در سالهای اخیر روی این موضوع هم کارهایی صورت گرفته. آقای رابرت گلیو پروژه سه ساله داشتند به اسم The Hawza Project مخصوصاً به برکت اون برخی مقالات دقیقتر هم در آمد. شاید در روزهای آینده عکس برخی از مطالب بگذارم. https://eitaa.com/joinchat/2251686125C641ba4478f @shiistudiesinwesternacademia
شیعه پژوهی در غرب
خوب الحمد لله جلسه اول مباحثه امسال را داشتیم. یک کم شل شروع شد ولی قَليلٌ تَدومُ عَلَيهِ أرجى مِن
دوستی پرسیدند خروجی این پروژه رابرت گلیو چی بوده؟ واقعیتش، این پروژه از ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۲ ادامه داشت، سایتی که داشتند بعد از مدتی برداشته شد. لذا حزئیاتش حد اقل بنده ندارم، شاید کسانی که اون زمان دنبال این موضوع بودند ذخیره کرده باشند. اگر دارید لطفاً برای بنده ارسال بفرمائید. 🔹الان مقالاتی داریم که جاهای مختلف چاپ شدند ولی بار اول به خاطر این پروژه ارائه شدند. 🔹یک ارائه هم آقای گلیو توی دانشگاه عبری اورشلیم داشتند که بارها قسمت‌های مختلف آن را توی کانالهایی دیده ام و روی یوتیوب هم کاملش بود. 🔹یک مقاله کوتاه هم آقای گلیو نوشته بود. عنوانش بود How to Train a Mulla البته مقالاتی دیگر در مورد حوزه‌ها نوشته شده حتی در خصوص جامعه المصطفی و جامعه الزهرا هم نوشتند ولی ظاهراً خارج از این پروژه. عرضم این بود که به خاطر این پروژه که آمدند حوزه ها را از نزدیک مطالعه کردند و متمرکز شدند، اطلاعات دقیقتر و جزئی تر به دست آمده. https://eitaa.com/joinchat/2251686125C641ba4478f @shiistudiesinwesternacademia
اشتغال به غیر و خود فراموشی! 🔹گاهی احساس می کنم کسانی که با افکار رقیب مکتب خود سر و کار دارند در معرض یک خطر جدی قرار دارند؛ تهی شدن درونی، انقطاع از جنبه های اثباتی و معارف مکتب خود و انقطاع از میراث مکتب. 🔹 بعد از مدتی ممکن است خودشان را فراموش کنند و همه‌ی هم و غم آنها زدن رقیب باشد. ممکن است خودشان را فقط سلبی تعریف کنند و هیچ برنامه اثباتی نداشته باشند. بعد از مدتی ممکن است اصلاً یادشان برود از چی برای چی دفاع می کردند. حقیقت اینجا گم می شود و تصلب در رای می ماند. 🔹 یکی از وظائف متکلمین در طول تاریخ دفاع از مکتب بوده و گاهی با خود فکر می کنم متکلم اگر عمیق و باهوش نباشد همیشه در مرز مکتب سیر خواهد کرد و ممکن است تا آخر عمرش داخل مکتب را نبیند. این آفتی است که ممکن است دامن‌گیر ما شود. خیلی باید مراقب باشیم! اللهم اجعل عواقب امورنا خیرا https://eitaa.com/joinchat/2251686125C641ba4478f @shiistudiesinwesternacademia
کتابچه موضوعات همایش.pdf
1.13M
🔸موضوعات پیشنهـــــادی برای نگــــــارش مقاله «همایش بین المللی مطالعات قرآنی و سیره نبــــــــــــــوی از منظــــــــر اروپاییان»🔸 🖇 این فایل حـــــاوی برخی از موضوعات پیشنهادی مرتبط با محورهای همایش به جهت نگــــــــارش مقالات برای همایش به همراه معرفی برخی از آثــــــار مستشرقین اروپایی می‌باشد. 📍نکته: محققین و پژوهشگران برای نگارش مقاله، علاوه بر موضوعات پیشنهــادی می‌توانند از موضوعات جدیـــــــد و مرتبط با محـــــــورهای همایش استفاده کنند. 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃 🌐https://quraneuro.ui.ac.ir 📧quraneuro@res.ui.ac.ir 📞+۹۸۹۰۵۸۵۱۷۱۴۳ 💠@quraneuro
جلسه دفاع از پایان نامه دوست عزیز آقای قاسم علی، واقعا خیلی زحمت کشیدند. به راهنمایی استاد محترم زهیر دهقانی آرانی آدرس: باجک، فلکه جهاد، مجتمع عالی امام خمینی ره چهار شنبه: ۸:۳۰ تا ۹:۳۰ پایان نامه ایشان به انگلیسی بوده است. https://eitaa.com/joinchat/2251686125C641ba4478f @shiistudiesinwesternacademia
نمونه هایی از اشتباهات فاحش در ژورنالهای معتبر! در مورد حوزه، مقالاتی را مباحثه می کردیم برخی اشتباهات واقعاً خیلی فاحش بوده. اگرچه کار بشر خطا دارد ولی اون تصوری که از بسیار محکم بودن تحقیقات غربیها داریم را زیر سوال می برد. این مقالات در ژورنالهایی که دارای رتبه های خوب اسکوپس بوده چاپ شده و طبیعتاً توسط دو تا ارزیاب هم تأیید. چند نمونه ارسال می کنم👇 https://eitaa.com/joinchat/2251686125C641ba4478f @shiistudiesinwesternacademia
علت اینکه در حوزه‌های علمیه به قرآن توجه نمی شود این است که قائل به تحریف هستند! Khalid Sindawi, Hawza instruction and its role in shaping modern Shi'ite identity, Middle Eastern Studies, 2007, Vol. 43. البته این محقق اسرائیلی ظاهراً در دانشگاههای معروف غربی تحصیل نکرده است و جزو محققین درجه یک حساب نمی شود ولی مقاله ایشان به هر حال در ژورنال معتبر چاپ شده است. https://eitaa.com/joinchat/2251686125C641ba4478f @shiistudiesinwesternacademia
شیعه پژوهی در غرب
علت اینکه در حوزه‌های علمیه به قرآن توجه نمی شود این است که قائل به تحریف هستند! Khalid Sindawi, Ha
اینهم اضافه کنم که دیگه کسی تو آکادمی غربی به شیعیان امروز تهمت اعتقاد به تحریف قرآن نمی زند. بله، بعضی می گویند شیعیان اولیه قائل به تحریف قرآن بودند ولی سپس از این ادعا دست کشیدند. https://eitaa.com/joinchat/2251686125C641ba4478f @shiistudiesinwesternacademia
سه تای آخر، سیوطی، مغنی و مطول را هم داخل جامع المقدمات دانسته Khalid Sindawi, Hawza instruction and its role in shaping modern Shi'ite identity, Middle Eastern Studies, 2007, Vol. 43. https://eitaa.com/joinchat/2251686125C641ba4478f @shiistudiesinwesternacademia
‼️ فهرست برخی از مطالب در مورد شیعه پژوهی در غرب: ۱- شیعه پژوهی در غرب در یک نگاه (صوت) (مصاحبه) ۲- موضوع کلی شیعه پژوهی در غرب و رابطه با مطالعات اسلامی (اینجا)، (اینجا)، (اینجا) و (اینجا) ۳- موضوعاتی که شیعه پژوهان در غرب به آن پرداختند (اینجا) ۴- چطور و چرا وارد شیعه پژوهی در غرب شدم؟ (اینجا) ۵- روش شیعه پژوهی در غرب (اینجا)،(اینجا)،(اینجا)،(اینجا) و (اینجا) ۶- جریانات کلی و رویکردها از جهت تعهد به تاریخ عینی (اینجا) ۷- چالش‌ها و فرصت‌های شیعه پژوهی در غرب (اینجا) و (اینجا) ۸- نقد و بررسی کتاب 'پس از پیامبر' نوشته Lesley Hazleton (از اینجا) ۹- مقایسه نموداری تحقیقات علمای شیعه و پژوهشگران در غرب، در مورد مراسم امام حسین علیه‌السلام و عاشورا (اینجا) ۱۰- عکس عناوین حدود ۳۰ کتاب و مقاله در مورد مراسم عاشورایی در ۲۰ سال اخیر (از اینجا) ۱۱- نقطه آغاز شیعه پژوهی در غرب (اینجا) ۱۲- گزارش و تحلیل کتاب Fatima, Daughter of Muhammad نوشته کشیش مسیحی کلوهسی قسمتهای اول، دوم، سوم، چهارم https://eitaa.com/joinchat/2251686125C641ba4478f @shiistudiesinwesternacademia