هشام بن حکم: نهایی کننده آموزه امامت
مجموعه مقالات کلبرگ را مرور می کردم، جاهای مختلف ایشان این مطلب را دارد که از ابتدای تاریخ امامت، آموزه امامت در حال تغییر بوده تا اینکه هشام بن حکم آن را به شکل نهایی درآورد.
🔹طبق ایشان از امام جعفر صادق علیه السلام تا غیبت، آموزه امامت ثابت بود.
🔹برای این مطلب هم مکرر به مدخل هشام بن حکم، نوشته مادلونگ ارجاع میده.
🔹 ظاهراً نهایی شدن به این معناست که چیزی به شؤون امامت افزوده نشد و اگر اشتباه نکنم چند صدایی در مورد امامت در بین شیعیان خوابید.
🔹اگر فرصت شد می بینم مادلونگ در مورد هشام چی نوشته.
https://eitaa.com/joinchat/2251686125C641ba4478f
@shiistudiesinwesternacademia
هدایت شده از معالم🇮🇷
🚨 نشست علمی شیعه پژوهی در مراکز علمی صهیونیزم به مناسبت هفته پژوهش برگزار می شود
🔷 با ارائه: دکتر مهدی قاسمی
⏰ پنجشنبه 30 آذر ساعت 10 صبح
🏢 دفتر تبلیغات اسلامی طبقه دوم اتاق جلسات
🌐 لینک حضور:
👉 B2n.ir/w94856
🌐معالم 👈 عضو شوید
رساله دکتری در مورد اتوریته فقهی و معنوی مراجع: قسمت اول
🔹 این رساله در دانشگاه کالیفرنیا لس آنجلس (UCLA) سال ۲۰۲۰ دفاع شده.
🔹 نویسنده، کامرون زرگر ظاهراً یک ایرانی-آمریکایی است که ۹ سال در حوزه بوده و در جامعه المصطفی قم تحصیل کرده. در این مدت با سازوکار فقاهت و دفاتر مراجع آشنا شده.
🔹 سوالات اصلی که در این رساله می پرسد این است که چرا مقلدین تقلید می کنند؟ آیا تقلید آنها واقعاً از باب رجوع جاهل به عالم است؟ ماهیت اتوریته مراجع چیست؟ و حیطه اختیاراتشان از نگاه باور درونی متکلفین تا کجاست؟
🔹 مراجعه به رساله های مراجع و کمک گرفتن از نظریات علوم انسانی بخشی از کارش است.
🔹 اما ابتکارش در این است که از ۴۰ نفر مرد و زن از مقلدین در شهرهای مختلف ایران مصاحبه گرفته است. و سعی می کند به ما فی الضمیر آنها دست یابد.
🔹 او در تحقیقش مصاحبه ها را می آورد و با تحلیل موشکافانه پاسخ های مقلدینی که ادعای تقلید دارند ولی در زندگی عملی واقعاً برای مراجع حق تعیین تکلیف در همه امور فقهی قائل نیستند و با عقل، دل و عرف خود تصمیم می گیرند، نشان میدهد درصد زیادی از مقلدین واقعاً به خاطر رجوع به متخصص و گرفتن نظر فقهی تقلید نمی کنند بلکه علت اصلی برای آنها تکمیل هویت دینی است.
🔹برای اینکه مقلدین هویت دینی خودشان را تکمیل کنند، می گویند که از فلانی تقلید می کنم و لذا فکر می کنند کسانی که تقلید نمی کنند دینشان ناقص است.
🔹 این رساله دکتری به صورت کتاب چاپ نشده ولی نویسنده چند مقاله علمی را از آن درآورده و چاپ کرده است.
https://eitaa.com/joinchat/2251686125C641ba4478f
@shiistudiesinwesternacademia
رساله دکتری در مورد اتوریته فقهی و معنوی مراجع: قسمت دوم
🔹طی چند هفته اخیر کارهای مختلفی در باب مرجعیت و اتوریته مراجع تقلید مطالعه و مباحثه کردیم.
🔹به نظرم این از جهتی جامع ترین و دقیقترین آنها بود. البته ترکیب تحصیلات آکادمیک و حوزوی بهش خیلی کمک کرده. از طرفی با تحقیقات رایج غربی و تئوری های اتوریته آشنا بود و در همان پارادایم سوالش را مطرح کرد و در همان چارچوب، با دقت بیشتری داده ها را پردازش کرد.
🔹از طرف دیگر بر رساله های فقهاء و آراء آنها تسلط خوبی نشان میدهد، به محتوای آراء آنها هم بیشتر می پردازد. بر عکس دیگران که با آراء مراجع فعلی کمتر کار می کنند و به صورت تفصیلی به محتوای فتواها نمی پردازند، بیشتر با مسائل پیرامونی مانند ارتباط با سیاست، بیانات، گزارشات و غیره تحقیق را جلو می برند و از یک یا چند عبارت قضاوت کلی می کنند.
🔹اینکه اتوریته را از منظر مقلدین می بیند و از مقلدین مصاحبه می گیرد و آنها را دونه دونه نقل و تحلیل می کند، زاویه دید جالبی بود و بنده از خواندنش لذت بردم.
🔹زبان طعن آمیز و توهین آمیز کمتر بود وگرنه رایج این است که نسبت به علما زبان طعن و توهین آمیز زیاد استفاده می شود. البته نشان داد که مقلدین منطق درست حسابی ندارند، صرفنظر از بی اطلاعی نسبت به مسائل دینی، تناقضات و خلط مبحث هم تو حرفها شون خیلی زیاد بود.
🔹البته بازهم به نظرم ان قلت هایی وجود داشت، مانند اینکه با ۴۰ نفر واقعاً چه نتیجه ای می توان گرفت؟
خودش هم در جاهایی نسبت به واقع نمایی پاسخها اظهار تردید کرد.
جایی، از انتقاد شهید مطهری به حوزه و عوام زدگی آن استظهار کرد که فتوا دادن هم تحت تأثیر عوام زدگی است.
دوستان هم مباحثی که اشکالات فقهی-اصولی بیشتری هم گرفتند.
https://eitaa.com/joinchat/2251686125C641ba4478f
@shiistudiesinwesternacademia
هدایت شده از شیعه پژوهی در غرب
‼️ فهرست برخی از مطالب در مورد شیعه پژوهی در غرب:
۱- شیعه پژوهی در غرب در یک نگاه (صوت)
۲- موضوع کلی شیعه پژوهی در غرب و رابطه با مطالعات اسلامی (اینجا)، (اینجا)، (اینجا) و (اینجا)
۳- موضوعاتی که شیعه پژوهان در غرب به آن پرداختند (اینجا)
۴- چطور و چرا وارد شیعه پژوهی در غرب شدم؟ (اینجا)
۵- روش شیعه پژوهی در غرب (اینجا)،(اینجا)،(اینجا)،(اینجا) و (اینجا)
۶- جریانات کلی و رویکردها از جهت تعهد به تاریخ عینی (اینجا)
۷- چالشها و فرصتهای شیعه پژوهی در غرب (اینجا) و (اینجا)
۸- نقد و بررسی کتاب 'پس از پیامبر' نوشته Lesley Hazleton (از اینجا)
۹- مقایسه نموداری تحقیقات علمای شیعه و پژوهشگران در غرب، در مورد مراسم امام حسین علیهالسلام و عاشورا (اینجا)
۱۰- عکس عناوین حدود ۳۰ کتاب و مقاله در مورد مراسم عاشورایی در ۲۰ سال اخیر (از اینجا)
۱۱- نقطه آغاز شیعه پژوهی در غرب (اینجا)
https://eitaa.com/joinchat/2251686125C641ba4478f
@shiistudiesinwesternacademia
هدایت شده از یادداشت های فرا-مرزی
هدایت شده از یادداشت های فرا-مرزی
خدا را شکر نتوانستند تحریف کنند
با آنتن خودشان، صدای واقعیت شدند
درجهانی که تحریف و تخریب، رسالت رسانه های شیطانی است، باید مراقب تر بود
کامنت یکی خیلی عجیب: نوشته:
تو که از عوارضی قم بیرون نرفتی، چی میگی😁
@yahyajahangiri 👍
کسانی که در غرب در مورد تشیع و شیعیان می نویسند
🔹 تفکیک اینها از همدیگر مهم است.
در اهداف، سبکها، مخاطب، روشها و موضوعات متفاوت هستند.
گاهی با برخی افراد که صحبت می کنم، فقط نوشته های یکی از این گروهها را می خوانند و سپس حکم یکی را به دیگران تعمیم میدهند. یکی را به جای دیگری نقد می کنند.
🔹 منظور از شیعه پژوهی کارهای آکادمیکی است که نوعا در دپارتمان های اسلام شناسی، مردم شناسی، تاریخ و مطالعات منطقهای صورت می گیرد. محصولاتشان به صورت کتاب، مقالات تخصصی، و کنفرانسها عرضه میشه. توی روزنامهها نمی نویسند!
توی کارهاشون نوعا مستقیماً توصیه ای به این ندارند که دینداری شیعیان چگونه باید باشد. نوعا ادعای پیشگویی ندارند. در کارهاشون به سیاستمداران هم توصیه ای نمی کنند.
🔹 آنهایی که نئو-اجتهادی ها نامیدم سعی می کنند نسخه دینداری مطابق با فرهنگ غرب به شیعیان بدهند. اجتهاد مرسوم قم و نجف را قبول ندارند. موسسات مستقل دارند. خودشان شیعه هستند و ادعای اجتهاد دارند. برخی از اینها توی آکادمیا نیز هستند ولی کارهای آکادمیک خود را سعی می کنند در قالب توصیفی ارائه بدهند...به جای اینکه تصریح به توصیه کنند.
🔹 البته این گروههای مختلف، از جهاتی باهم دیگر قرب و بعد دارند.
و بالاخره افرادی هستند که گذاشتن آنها توی یکی از این قالبها سخت است.
https://eitaa.com/joinchat/2251686125C641ba4478f
@shiistudiesinwesternacademia
تعریف علامه حسن زاده آملی از کتاب مارتین مکدرموت در مورد اندیشه های کلامی شیخ مفید.
این کتاب سال ۱۹۷۸ به چاپ رسید👇
https://eitaa.com/joinchat/2251686125C641ba4478f
@shiistudiesinwesternacademia