رساله دکتری در مورد اتوریته فقهی و معنوی مراجع: قسمت دوم
🔹طی چند هفته اخیر کارهای مختلفی در باب مرجعیت و اتوریته مراجع تقلید مطالعه و مباحثه کردیم.
🔹به نظرم این از جهتی جامع ترین و دقیقترین آنها بود. البته ترکیب تحصیلات آکادمیک و حوزوی بهش خیلی کمک کرده. از طرفی با تحقیقات رایج غربی و تئوری های اتوریته آشنا بود و در همان پارادایم سوالش را مطرح کرد و در همان چارچوب، با دقت بیشتری داده ها را پردازش کرد.
🔹از طرف دیگر بر رساله های فقهاء و آراء آنها تسلط خوبی نشان میدهد، به محتوای آراء آنها هم بیشتر می پردازد. بر عکس دیگران که با آراء مراجع فعلی کمتر کار می کنند و به صورت تفصیلی به محتوای فتواها نمی پردازند، بیشتر با مسائل پیرامونی مانند ارتباط با سیاست، بیانات، گزارشات و غیره تحقیق را جلو می برند و از یک یا چند عبارت قضاوت کلی می کنند.
🔹اینکه اتوریته را از منظر مقلدین می بیند و از مقلدین مصاحبه می گیرد و آنها را دونه دونه نقل و تحلیل می کند، زاویه دید جالبی بود و بنده از خواندنش لذت بردم.
🔹زبان طعن آمیز و توهین آمیز کمتر بود وگرنه رایج این است که نسبت به علما زبان طعن و توهین آمیز زیاد استفاده می شود. البته نشان داد که مقلدین منطق درست حسابی ندارند، صرفنظر از بی اطلاعی نسبت به مسائل دینی، تناقضات و خلط مبحث هم تو حرفها شون خیلی زیاد بود.
🔹البته بازهم به نظرم ان قلت هایی وجود داشت، مانند اینکه با ۴۰ نفر واقعاً چه نتیجه ای می توان گرفت؟
خودش هم در جاهایی نسبت به واقع نمایی پاسخها اظهار تردید کرد.
جایی، از انتقاد شهید مطهری به حوزه و عوام زدگی آن استظهار کرد که فتوا دادن هم تحت تأثیر عوام زدگی است.
دوستان هم مباحثی که اشکالات فقهی-اصولی بیشتری هم گرفتند.
https://eitaa.com/joinchat/2251686125C641ba4478f
@shiistudiesinwesternacademia
هدایت شده از شیعه پژوهی در غرب
‼️ فهرست برخی از مطالب در مورد شیعه پژوهی در غرب:
۱- شیعه پژوهی در غرب در یک نگاه (صوت)
۲- موضوع کلی شیعه پژوهی در غرب و رابطه با مطالعات اسلامی (اینجا)، (اینجا)، (اینجا) و (اینجا)
۳- موضوعاتی که شیعه پژوهان در غرب به آن پرداختند (اینجا)
۴- چطور و چرا وارد شیعه پژوهی در غرب شدم؟ (اینجا)
۵- روش شیعه پژوهی در غرب (اینجا)،(اینجا)،(اینجا)،(اینجا) و (اینجا)
۶- جریانات کلی و رویکردها از جهت تعهد به تاریخ عینی (اینجا)
۷- چالشها و فرصتهای شیعه پژوهی در غرب (اینجا) و (اینجا)
۸- نقد و بررسی کتاب 'پس از پیامبر' نوشته Lesley Hazleton (از اینجا)
۹- مقایسه نموداری تحقیقات علمای شیعه و پژوهشگران در غرب، در مورد مراسم امام حسین علیهالسلام و عاشورا (اینجا)
۱۰- عکس عناوین حدود ۳۰ کتاب و مقاله در مورد مراسم عاشورایی در ۲۰ سال اخیر (از اینجا)
۱۱- نقطه آغاز شیعه پژوهی در غرب (اینجا)
https://eitaa.com/joinchat/2251686125C641ba4478f
@shiistudiesinwesternacademia
هدایت شده از یادداشت های فرا-مرزی
هدایت شده از یادداشت های فرا-مرزی
خدا را شکر نتوانستند تحریف کنند
با آنتن خودشان، صدای واقعیت شدند
درجهانی که تحریف و تخریب، رسالت رسانه های شیطانی است، باید مراقب تر بود
کامنت یکی خیلی عجیب: نوشته:
تو که از عوارضی قم بیرون نرفتی، چی میگی😁
@yahyajahangiri 👍
کسانی که در غرب در مورد تشیع و شیعیان می نویسند
🔹 تفکیک اینها از همدیگر مهم است.
در اهداف، سبکها، مخاطب، روشها و موضوعات متفاوت هستند.
گاهی با برخی افراد که صحبت می کنم، فقط نوشته های یکی از این گروهها را می خوانند و سپس حکم یکی را به دیگران تعمیم میدهند. یکی را به جای دیگری نقد می کنند.
🔹 منظور از شیعه پژوهی کارهای آکادمیکی است که نوعا در دپارتمان های اسلام شناسی، مردم شناسی، تاریخ و مطالعات منطقهای صورت می گیرد. محصولاتشان به صورت کتاب، مقالات تخصصی، و کنفرانسها عرضه میشه. توی روزنامهها نمی نویسند!
توی کارهاشون نوعا مستقیماً توصیه ای به این ندارند که دینداری شیعیان چگونه باید باشد. نوعا ادعای پیشگویی ندارند. در کارهاشون به سیاستمداران هم توصیه ای نمی کنند.
🔹 آنهایی که نئو-اجتهادی ها نامیدم سعی می کنند نسخه دینداری مطابق با فرهنگ غرب به شیعیان بدهند. اجتهاد مرسوم قم و نجف را قبول ندارند. موسسات مستقل دارند. خودشان شیعه هستند و ادعای اجتهاد دارند. برخی از اینها توی آکادمیا نیز هستند ولی کارهای آکادمیک خود را سعی می کنند در قالب توصیفی ارائه بدهند...به جای اینکه تصریح به توصیه کنند.
🔹 البته این گروههای مختلف، از جهاتی باهم دیگر قرب و بعد دارند.
و بالاخره افرادی هستند که گذاشتن آنها توی یکی از این قالبها سخت است.
https://eitaa.com/joinchat/2251686125C641ba4478f
@shiistudiesinwesternacademia
تعریف علامه حسن زاده آملی از کتاب مارتین مکدرموت در مورد اندیشه های کلامی شیخ مفید.
این کتاب سال ۱۹۷۸ به چاپ رسید👇
https://eitaa.com/joinchat/2251686125C641ba4478f
@shiistudiesinwesternacademia
نقش اصلی عوامل اجتماعی در تشکیل اعتقادات
🔹از نویسنده این کتاب بسیار متشکرم، آنچه دیگر محققان غربی، مخصوصاً مورخان به رفتار نشان دادند، ایشان با شفافیت نوشت:
"اعتقاد/آموزههای دینی به وسیله عوامل اجتماعی به وجود می آیند نه به صرف فعالیت مستقل متفکران و نظام سازان فکری دیندار"
Edmund Hayes, Agents of the Hidden Imam, 3.
🔹 این یکی از اصول طلایی شیعه پژوهی در غرب است که آثارش در موارد متعددی دیده شده.
🔹 این اصل است که اصالت آموزه های تشیع را به چالش می کشد. تشیع اثناعشری معتقد است آنچه امروز به آن اعتقاد دارد، با وجود تعدد تفسیرهای درون مکتبی، حقائقی است که از جانب خداوند به وسیله فرمایشات آئمه به مردم رسیده. حتی تفسیرهای مختلفی هم که وجود دارد عمدتاً به خاطر این بوده که علماء نوعا به درست بودن یک نظر اعتقاد داشتند و نظر دیگر را طبق مبانی دینی درست نمی دانستند.
اما طبق این اصل، آنچه به آن اعتقاد داریم بر اثر کش مکشهای سیاسی-اجتماعی و شرایط زمانی-مکانی به وجود آمده است. به خاطر این است که جریانی بر جریان دیگری می خواست غلبه پیدا کند. به خاطر این است که اندیشه ای در مقطعی از تاریخ برای عده ای کارایی و منفعت سیاسی داشته!
وقتی در مورد میراث حدیثی نخستین این حرف زده شود - این کتاب هم در مورد مقطع غیبت صغری است- چالش بیشتر هم می شود.
🔹 البته علل و مبانی مختلفی می تواند در تشکیل این ذهنیت نقش داشته باشد. اگر نظری دارید به اشتراک بگذارید.
https://eitaa.com/joinchat/2251686125C641ba4478f
@shiistudiesinwesternacademia
فاطمه، دختر محمد (ص): شروعی مؤرخانه، پایانی متکلمانه:قسمت اول
🔹۲۰۰۹ چاپ شد. نویسنده که یک کشیش کاتولیک است، سعی می کند شخصیت فاطمه (ع) را آنگونه که در منابع اولیه شیعه و سنی منعکس شده بشناسد.
او همچنان نشان میدهد که در گذر تاریخ تصوری که تشیع از دختر پیامبر داشته چگونه و کی از یک فرد عادی، در عین حال مهم، ابعاد معنوی، ماورایی و الهیاتی پیدا می کند.
🔹اولین سوالی که با آن مواجهه می شود که در خاتمه کتاب نیز برای پاسخ، به آن برمیگردد سوالی است که لامنس یک قرن پیش پرسیده بود.
🔹سوالش این است که چرا در منابع اولیه اسلام فاطمه الزهرا ع نقش برجستهای ندارد بلکه یک فرد عادی است و در قرون متأخر به یک قهرمان و فرد تاثیر گذار و برجسته و ماورایی تبدیل می شود؟ این همان شروع مؤرخانه است.
🔹 پاسخ لامنس این بود که شیعیان/علویان/ عباسیان و فاطمیان هر کدام به خاطر منافعی فاطمه الزهرا (ع) را بعداً به یک فرد مهم تبدیل کردند در حالیکه واقعیت این نبوده. لامنس زندگی حضرت زهرا (ع) را ذیل سیره پیامبر و فرزندان پیامبر بحث می کند.
نسبت به حضرت اظهارات تند و توهین آمیزی دارد چنان که در مورد خود پیامبر نیز داشته. لامنس نه طرف اهل سنت را می گیرد نه تشیع بلکه به کل میراث سیره نگاری شک دارد. وی معتقد است این مسائل بعداً درست شد و امور سیاسی در نوشتن سیره بسیار تأثیرگذار بود لذا با دیدن تعارض در منابع، منکر خیلی از مسائل می شود و به روایات شاذ و ترک شده پناه می آورد. البته برای فضای آن زمان که عصر گلدزیهر بود چنین مواضعی تعجب ندارد.
🔹 لامنس همچنین مدعی بود روابط زناشویی علی (ع) و حضرت زهرا (ع) مساعد نبوده.