eitaa logo
شیعه پژوهی در غرب
702 دنبال‌کننده
412 عکس
11 ویدیو
72 فایل
شش سال پیش مطالعاتم را در زمینه شیعه پژوهی در غرب آغاز کردم.نکاتی را اینجا یادداشت میکنم، امیدوارم قابل استفاده باشد. بیشتر کانالها در این موضوع آثار و پژوهشگران را معرفی می کنند، تمرکز من بیشتر روی تحلیل محتوایی و روشی و مقایسه است. ادمین: @ANZ786
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از شیعه پژوهی در غرب
‼️ فهرست برخی از مطالب در مورد شیعه پژوهی در غرب: ۱- شیعه پژوهی در غرب در یک نگاه (صوت) ۲- موضوع کلی شیعه پژوهی در غرب و رابطه با مطالعات اسلامی (اینجا)، (اینجا)، (اینجا) و (اینجا) ۳- موضوعاتی که شیعه پژوهان در غرب به آن پرداختند (اینجا) ۴- چطور و چرا وارد شیعه پژوهی در غرب شدم؟ (اینجا) ۵- روش شیعه پژوهی در غرب (اینجا)،(اینجا)،(اینجا)،(اینجا) و (اینجا) ۶- جریانات کلی و رویکردها از جهت تعهد به تاریخ عینی (اینجا) ۷- چالش‌ها و فرصت‌های شیعه پژوهی در غرب (اینجا) و (اینجا) ۸- نقد و بررسی کتاب 'پس از پیامبر' نوشته Lesley Hazleton (از اینجا) ۹- مقایسه نموداری تحقیقات علمای شیعه و پژوهشگران در غرب، در مورد مراسم امام حسین علیه‌السلام و عاشورا (اینجا) ۱۰- عکس عناوین حدود ۳۰ کتاب و مقاله در مورد مراسم عاشورایی در ۲۰ سال اخیر (از اینجا) ۱۱- نقطه آغاز شیعه پژوهی در غرب (اینجا) https://eitaa.com/joinchat/2251686125C641ba4478f @shiistudiesinwesternacademia
خدا را شکر نتوانستند تحریف کنند با آنتن خودشان، صدای واقعیت شدند درجهانی که تحریف و تخریب، رسالت رسانه های شیطانی است، باید مراقب تر بود کامنت یکی خیلی عجیب: نوشته: تو که از عوارضی قم بیرون نرفتی، چی میگی😁 @yahyajahangiri 👍
کسانی که در غرب در مورد تشیع و شیعیان می نویسند 🔹 تفکیک اینها از همدیگر مهم است. در اهداف، سبک‌ها، مخاطب، روشها و موضوعات متفاوت هستند. گاهی با برخی افراد که صحبت می کنم، فقط نوشته های یکی از این گروه‌ها را می خوانند و سپس حکم یکی را به دیگران تعمیم میدهند. یکی را به جای دیگری نقد می کنند. 🔹 منظور از شیعه پژوهی کارهای آکادمیکی است که نوعا در دپارتمان های اسلام شناسی، مردم شناسی، تاریخ و مطالعات منطقه‌ای صورت می گیرد. محصولاتشان به صورت کتاب، مقالات تخصصی، و کنفرانسها عرضه میشه. توی روزنامه‌ها نمی نویسند! توی کارهاشون نوعا مستقیماً توصیه ای به این ندارند که دینداری شیعیان چگونه باید باشد. نوعا ادعای پیشگویی ندارند. در کارهاشون به سیاستمداران هم توصیه ای نمی کنند. 🔹 آنهایی که نئو-اجتهادی ها نامیدم سعی می کنند نسخه دینداری مطابق با فرهنگ غرب به شیعیان بدهند. اجتهاد مرسوم قم و نجف را قبول ندارند. موسسات مستقل دارند. خودشان شیعه هستند و ادعای اجتهاد دارند. برخی از اینها توی آکادمیا نیز هستند‌ ولی کارهای آکادمیک خود را سعی می کنند در قالب توصیفی ارائه بدهند...به جای اینکه تصریح به توصیه کنند. 🔹 البته این گروه‌های مختلف، از جهاتی باهم دیگر قرب و بعد دارند. و بالاخره افرادی هستند که گذاشتن آنها توی یکی از این قالبها سخت است. https://eitaa.com/joinchat/2251686125C641ba4478f @shiistudiesinwesternacademia
تعریف علامه حسن زاده آملی از کتاب مارتین مکدرموت در مورد اندیشه های کلامی شیخ مفید. این کتاب سال ۱۹۷۸ به چاپ رسید👇 https://eitaa.com/joinchat/2251686125C641ba4478f @shiistudiesinwesternacademia
نقش اصلی عوامل اجتماعی در تشکیل اعتقادات 🔹از نویسنده این کتاب بسیار متشکرم، آنچه دیگر محققان غربی، مخصوصاً مورخان به رفتار نشان دادند، ایشان با شفافیت نوشت: "اعتقاد/آموزه‌های دینی به وسیله عوامل اجتماعی به وجود می آیند نه به صرف فعالیت مستقل متفکران و نظام سازان فکری دیندار" Edmund Hayes, Agents of the Hidden Imam, 3. 🔹 این یکی از اصول طلایی شیعه پژوهی در غرب است که آثارش در موارد متعددی دیده شده. 🔹 این اصل است که اصالت آموزه های تشیع را به چالش می کشد. تشیع اثناعشری معتقد است آنچه امروز به آن اعتقاد دارد، با وجود تعدد تفسیرهای درون مکتبی، حقائقی است که از جانب خداوند به وسیله فرمایشات آئمه به مردم رسیده. حتی تفسیرهای مختلفی هم که وجود دارد عمدتاً به خاطر این بوده که علماء نوعا به درست بودن یک نظر اعتقاد داشتند و نظر دیگر را طبق مبانی دینی درست نمی دانستند. اما طبق این اصل، آنچه به آن اعتقاد داریم بر اثر کش مکشهای سیاسی-اجتماعی و شرایط زمانی-مکانی به وجود آمده است. به خاطر این است که جریانی بر جریان دیگری می خواست غلبه پیدا کند. به خاطر این است که اندیشه ای در مقطعی از تاریخ برای عده ای کارایی و منفعت سیاسی داشته! وقتی در مورد میراث حدیثی نخستین این حرف زده شود - این کتاب هم در مورد مقطع غیبت صغری است- چالش بیشتر هم می شود. 🔹 البته علل و مبانی مختلفی می تواند در تشکیل این ذهنیت نقش داشته باشد. اگر نظری دارید به اشتراک بگذارید. https://eitaa.com/joinchat/2251686125C641ba4478f @shiistudiesinwesternacademia
فاطمه، دختر محمد (ص): شروعی مؤرخانه، پایانی متکلمانه:قسمت اول 🔹۲۰۰۹ چاپ شد. نویسنده که یک کشیش کاتولیک است، سعی می کند شخصیت فاطمه (ع) را آنگونه که در منابع اولیه شیعه و سنی منعکس شده بشناسد. او همچنان نشان میدهد که در گذر تاریخ تصوری که تشیع از دختر پیامبر داشته چگونه و کی از یک فرد عادی، در عین حال مهم، ابعاد معنوی، ماورایی و الهیاتی پیدا می کند. 🔹اولین سوالی که با آن مواجهه می شود که در خاتمه کتاب نیز برای پاسخ، به آن برمیگردد سوالی است که لامنس یک قرن پیش پرسیده بود. 🔹سوالش این است که چرا در منابع اولیه اسلام فاطمه الزهرا ع نقش برجسته‌ای ندارد بلکه یک فرد عادی است و در قرون متأخر به یک قهرمان و فرد تاثیر گذار و برجسته و ماورایی تبدیل می شود؟ این همان شروع مؤرخانه است. 🔹 پاسخ لامنس این بود که شیعیان/علویان/ عباسیان و فاطمیان هر کدام به خاطر منافعی فاطمه الزهرا (ع) را بعداً به یک فرد مهم تبدیل کردند در حالیکه واقعیت این نبوده. لامنس زندگی حضرت زهرا (ع) را ذیل سیره پیامبر و فرزندان پیامبر بحث می کند. نسبت به حضرت اظهارات تند و توهین آمیزی دارد چنان که در مورد خود پیامبر نیز داشته. لامنس نه طرف اهل سنت را می گیرد نه تشیع بلکه به کل میراث سیره نگاری شک دارد. وی معتقد است این مسائل بعداً درست شد و امور سیاسی در نوشتن سیره بسیار تأثیرگذار بود لذا با دیدن تعارض در منابع، منکر خیلی از مسائل می شود و به روایات شاذ و ترک شده پناه می آورد. البته برای فضای آن زمان که عصر گلدزیهر بود چنین مواضعی تعجب ندارد. 🔹 لامنس همچنین مدعی بود روابط زناشویی علی (ع) و حضرت زهرا (ع) مساعد نبوده.
فاطمه، دختر پیامبر: شروعی مؤرخانه، پایانی متکلمانه، قسمت دوم 🔹کلوهسی نشان میدهد که، برخلاف تصور لامنس، حتی منابع اولیه تسنن یعنی منابع قرن سوم نیز دختر پیامبر را بر اثر احادیث مختلف پیامبر مهم میدانند و برای ایشان در تاریخ اسلام نقش مهم قائل هستند. البته سیره ابن هشام به ایشان توجه نکرده ولی اگر لامنس به منابع دیگر همزمان اهل سنت رجوع می کرد دچار این مغالطه نمی شد. 🔹 منابع حدیثی و تاریخی (یعقوبی، مسعودی) که مشهور به تمایلات شیعی هستند نیز در قرن چهارم دو تفاوت با منابع اهل سنت دارند، اولاً در مورد وقایع تاریخی حضرت زهرا ع برداشتهای خاصی دارند مثلاً می گویند حضرت زهرا ۵ سال پس از بعثت به دنیا آمد در حالیکه منابع اهل سنت قائلند ایشان ۵ سال قبل از بعثت متولد شد. ثانیاً قائل به فضائل و مقامات معنوی برایشان هستند. در منابع زمان صفویه این فاصله بیشتر شده و به مقامات معنوی حضرت زهرا (ع) افزوده می شود. 🔹 طبق کلوهسی پس از این که شیعه واقعه کربلا را نقطه عطفی برای خود تعریف کرد، مادر امام حسین (ع) نیز به خاطر این واقعه ابعاد معنوی و روحانی پیدا کرد، همانطوری که مادر مسیح به خاطر مسیح اهمیت پیدا کرد. لذا برداشت تشیع از فاطمه (ع) مقداری متفاوت با اهل سنت است ولی این مسئله همان اوائل یعنی قرن چهارم توی منابع شیعه منعکس شده. البته چنین سخنی مستلزم این است که یک Backwards Projection توی احادیث شیعه رخ داده باشد یعنی پس از وفات حضرت و پس از کربلا فضائلی و وقایعی را به ایشان نسبت دادند. 🔹 در مواردی لامنس را نقد می کند مثلاً می گوید ازدواج حضرت زهرا جز در دو سه مورد که گزارش شده مشکلی نداشته.
فاطمه، دختر پیامبر: شروعی مؤرخانه، پایانی متکلمانه: قسمت سوم 🔹 ولی جالب این است که شخصیت پردازی پس از گذر زمان برای کلوهسی اشکالی ندارد چون مسائل الهیاتی بر اثر عمیق‌تر شدن فهم روشن تر می‌شوند و لازم نیست در منابع تاریخی منعکس شوند. مثلاً کم کم شیعیان به این نتیجه رسیدند که مادر امام حسین علیه السلام باید بالاتر از مادر عیسی (ع) باشد لذا همه ی مقامات مریم را به ایشان دادند. او به لامنس یادآور می شود که مریم (ع) نیز در اناجیل و نوشته های حواریون جایگاهی ندارد ولی بعداً یک معنویت و الهیاتی حول و محورش درست شد که کاملاً معتبر است. لذا تکامل در جایگاه معنوی یک شخص مشکلی ندارد. اینجاست که به پایانی متکلمانه می رسیم. 🔹در بخشی از کتاب، بتول، باکره و معصوم بودن حضرت زهرا (ع) و مریم مقدس نیز مقایسه شده که شاید بتوان گفت در حیطه الهیات تطبیقی قرار می گیرد. 🔹و این نگرش نسبتاً همدلانه کلامی است که این اثر را از دیگر کارهای آکادمیک متمایز می کند. 🔹 البته بر عکس رویه همدلانه وقتی خواست بحث بتول بودن ایشان را مطرح کند می گوید که باکره بودن برای سنت دینداری این قدر فضیلت مهمی بود که حتی حضرت زهرا که به صورت طبیعی فرزند دار شد نیز مانند مریم و برخی خدایان زن یونانی باکره خوانده شد ولی باکره بودن باز تعریف شد و اینگونه توجیه شد که ایشان بتول است چونکه خون حیض نمی بیند. می گوید شاید به خاطر ناتوانی جسمانی و مشقت بسیار و به خاطر اینکه تقریباً هر سالی از زندگی مشترک فرزند آورد، ایشان حیض نداشت. لذا ممکنه بیماری جسمانی را شیعیان یک لطف از جانب خداوند تلقی کرده باشند! @shiistudiesinwesternacademia