eitaa logo
فکرعمیق | محمدمهدی‌شیرَوی‌خوزانی
1.8هزار دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
3.5هزار ویدیو
18 فایل
سهم‌توازهستی‌همه‌هستی‌است‌وتونیزسهم‌همگان هستی،هستی‌ات‌رادریاب‌تاهستی‌ات‌رادریابندواین حق‌توست‌وتونیزحق‌دیگران‌هستی. فکرعمیق. آدرس‌های ما👈 https://zil.ink/shiravi_ir پاسخ به سوالات👈 ble.ir/join/NGMyZGI5OT ادمین کانال 👈 @Mmshiravi
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از تفسیر معنوی در دست بررسی
‌‌ 💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎 ◻️196 📖 سوره آیه 54 (قسمت چهارم) ‌‌🍃وقَالَ الْمَلِكُ ائْتُونِي بِهِ أَسْتَخْلِصْهُ لِنَفْسِي فَلَمَّا كَلَّمَهُ قَالَ إِنَّكَ الْيَوْمَ لَدَيْنَا مِكِينٌ أَمِينٌ ﴿۵۴﴾ ترجمه: پادشاه گفت: يوسف را نزد من آوريد تا او را براى كارهاى خود برگزينم. چون با يوسف سخن گفت به او اعلام كرد: تو امروز نزد ما داراى منزلت و مقامى و [در همه امور] امين هستی. مژده‌ای داده است درخورد طلا هر كه داند كی گريزد از بلا؟ يعنی از عيار خود گر كم كنی يا كه سرو قامت خود خم كنی من خريدارت نباشم بيش از اين تا نهم در كوره، گردی بيش از اين من خريدار عيار كاملم وامدار عالمان عاملم جمله عالم پيشوازت می‌شود مرغ جان را شاه بازت می‌شود همچو سی مرغی تو كوه قاف را سير كن از قاف حق تا قاف را نيک بينی جان سيمرغی كنون خويش را علامه دانی ذوفنون همچو موسی چون كليم‌الله شوی هم مكين و هم امين الله شوی صحبت با شاه پروارت كند هم عزيز شهر و دربارت كند ادامه دارد... ✍🏻استاد محمدمهدی شیروی خوزانی 🆔 @shiravi_tafsir 🆔 @shiravi_ir
❓❓❓❓❓❓❓❓❓❓ 🔎 ✔️پرسمان 196 ❓پرسش آیا این تفسیر از این شعر مولوی صحیح است؟ زان که هر مرغی به سوی جنس‌ِ خويش‌ می‌پرد او در پس و جان پيش پيش هنگامی‌ که مواد لذت‌بخش‌ِ دنيا عنوان وسيله‌ای پيدا کرد، در حقيقت، روح هم‌جنس خود را دريافت کرده است‌. سپس مولوی درباره‌ی طينت کافران و پيامبران‌، اين مسئله را مطرح می‌کند: طينت کفار از سجّين، مواد دوزخی، و طينت انبيا از علّيّين‌، يعنی از ماورای طبيعت است‌، و هر يک از اين دو گروه به سوی طينت خود می‌رود. اين مطلب بارها در کتاب مثنوی تکرار خواهد شد و بعضی از روايات هم اين مطلب را تأييد می‌کند، ولی با نظر به مجموع تفکرات عقلانی و مطالعات اسلامی‌ اگر مقصود از طينت، اين است که انسان‌ها از ابتدا طوری آفريده شده‌اند که هر کس مطابق همان خلقت خود، بدون کوچک‌ترين امکان تخلف زندگی خواهند کرد، اين نظريه باطل و غير قابل قبول است‌، زيرا علاوه بر اين ‌که مخالف مشاهدات حسی‌ِ ما درباره‌ی فعاليت‌های ارادی و اختياریِ درون‌ِ ماست‌، تمام موضوعات مربوط به اختيار از قبيل تکليف، شخصيت، ندامت و خجلت که خود جلال‌الدين محمد مولوی آن‌ها را وسيله‌ای برای اختيار معرفی کرده است‌، هم‌چنين رسالت پيامبران و کتب و غير آن نيز بيهوده خواهد بود. «تفسیر و نقد و تحليل مثنوی، محمد تقی جعفری، ج 1» 💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠 ✅پاسخ از دانشمند و فیلسوف گران‌قدر جناب علامه بعید است که این بیت را حمل بر چنان معنایی کرده‌اند. غرض جناب مولوی، جنسیست که توسط کارهای ارادی انسان ایجاد شده است؛ در واقع مولوی اشاره به ابتدای خلق ندارد. تصریح در وسط راه است که آدمی وقتی به اختیار، کفر یا ایمان را انتخاب کرد از آن پس فلش وجودی انسان به آن سمت خواهد بود. 🆔 @shiravi_ir
هدایت شده از صوت | استاد شیروی
حق تو در تغییر توست.mp3
18.76M
🔊 حق تو در تغییر توست 🔻 🔸نشست ضروری 🔹جلوه‌ی انسان كامل 🔸احترام به قرآن 🔹نگاه خدايی به همه 🔸طلب فهم قرآن و روايات 🔹قدردانی 🆔 @shiravi_sound 🆔 @shiravi_ir
هدایت شده از عکس نوشت | استاد شیروی
📸 🔸من در درون چشم‌هایت خیره گشتم تاریخ بعد از رفتنت را سیره گشتم ✍🏻 استاد محمدمهدی شیروی خوزانی 🆔 @shiravi_pic 🆔 @shiravi_ir
هدایت شده از هزاران فکر عمیق | استاد شیروی
📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚 📒 نکته 393 🔰خودشکنی نه شرط کمال است، نه شرط زوال، چون آن‌که خود را شکست چیزی از او باقی نماند. ✍🏻 استاد محمدمهدی شیروی خوزانی 🆔 @shiravi_fekreamigh 🆔 @shiravi_ir
هدایت شده از صوت | استاد شیروی
حقیقت ارتباط.MP3
9.43M
◽️2/5 🔊 🔻 حقیقت ارتباط 🔸راه رسیدن به همه چیز چیست؟ 🔹آیا امکان دارد با همین زندگی روزمره به حقیقت مطلق رسید؟ 🆔 @shiravi_sound 🆔 @shiravi_ir
هدایت شده از عکس نوشت | استاد شیروی
📸 🔸زندگی یعنی هم‌اکنون باعث ناراحتی بعد خود نشوی. ✍🏻 استاد محمدمهدی شیروی خوزانی 🆔 @shiravi_pic 🆔 @shiravi_ir
هدایت شده از هزاران فکر عمیق | استاد شیروی
📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚 📒 نکته 394 🔰بعضی راه را پیچیده دانند، بعضی صاف و هموار و بعضی از ترس پیچیدگی نمی‌روند و بعضی به فریب صافی و سادگی و این در حالی است که راه و رونده و هدف یکی است. ✍🏻 استاد محمدمهدی شیروی خوزانی 🆔 @shiravi_fekreamigh 🆔 @shiravi_ir
هدایت شده از تفسیر معنوی در دست بررسی
‌‌ 💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎 ◻️197 📖 سوره آیه 54 (قسمت پنچم) ‌‌🍃وقَالَ الْمَلِكُ ائْتُونِي بِهِ أَسْتَخْلِصْهُ لِنَفْسِي فَلَمَّا كَلَّمَهُ قَالَ إِنَّكَ الْيَوْمَ لَدَيْنَا مِكِينٌ أَمِينٌ﴿۵۴﴾ ترجمه: پادشاه گفت: يوسف را نزد من آوريد تا او را براى كارهاى خود برگزينم. چون با يوسف سخن گفت به او اعلام كرد: تو امروز نزد ما داراى منزلت و مقامى و [در همه امور] امين هستی. گفتگوی با خداوند جهان پاک گرداند قدم را تا دهان اصل اين آواره‌گی در گفتن است خاک راه ذات پاكش رفتن است هر كه بر اين نردبان بالا رود در حضيض خاک سر بالا رود بهر اين راز نخستين خلق كرد تا شود عرشی اسير دلق كرد گر نبودی حاصل اين افراشتن كی فراخواندی به محفل داشتن گفتگوی عاشقان بی راه نيست بلكه راه غير عاشق راه نيست جان حق مشتاق اين آراستن او ندارد جز به مهرت خواستن گفت با خلق خود از جان نبی تا بگيرد شير از حلق صبی يعنی اكنون فرصت تأخير نيست جای حرف و نوبت تدبير نيست من به گفتار از شما مشتاق‌تر هر كه عاشق‌تر بود مشتاق‌تر من صدای خويش در حلق شما تا بجوييد آنچه در خلق شما از صدای خويش من بگذاشتم آنچه از ذات و صفاتم داشتم دوست دارم تا ندايم سر دهيد جان خود تا عرش اعلا پر دهيد بعد از اين داريم با هم حرف‌‌ها آنچه بيگانه ز نحو و صرف‌ها گر سخن با من بگویی بنده‌ای با من هستی تا ابد پاينده‌ای گوش من باز است يعنی گوش كن جام شهد معرفت را نوش كن در ازل فريادم عالم‌گير شد سالک جان شما را پير شد هر كه شد در كار ما محرم شود جان پاكش لايق مهرم شود هر چه خواهد بعد از اين آن می‌شود سير تا خلقی كند نان می‌شود ادامه دارد... ✍🏻استاد محمدمهدی شیروی خوزانی 🆔 @shiravi_tafsir 🆔 @shiravi_ir
❓❓❓❓❓❓❓❓❓❓ 🔎 ✔️پرسمان 197 ❓پرسش در این شعر حافظ «در تنگنای حیرتم از نخوت رقیب یا رب مباد آن‌که گدا معتبر شود بس نکته غیر حسن بباید که تا کسی مقبول طبع مردم صاحب نظر شود» لطفا بفرمایید: منظور از" رقیب" چیست؟ "نکات غیر حسن" چیستند؟ 💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠 ✅پاسخ "رقیب" معمولا کسی است که یا رقیب عشقی است یا رقیب مقامی یا رقیب مالی یا این‌که موی دماغ است. معمولا به این طور اشخاص رقیب گفته می‌شود که در خصوص یک چیزی که محبوبیتی دارد برای طرف مقابل و احیانا معشوقه‌ی او به حساب می‌آید او همیشه آن‌جا موی دماغ و مزاحم است. با این‌طور صحبت کردن می‌خواهد که رقیبش را در حقیقت تحقیر کند. "نخوت رقیب" می‌خواهد بگوید: بابا اصلی منم! این من هستم که باید نقش اول را بازی کنم. تو برای چی باد به غبغبت انداختی؛ خودت را آوردی وسط و نخود آش کردی؟ "یا رب مباد آن‌که گدا معتبر شود" می‌خواهد بزند توی سر طرف! که حالا به هیچی نرسیده خودش را گرفته. بابا تو تا پریروز هیچی نبودی، هیچی نداشتی. کسی نبودی؛ مقامی، منزلتی و... حالا آمدی وسط، رقیب ما شدی؟ موی دماغ ما شدی؟ این همه نخوت و باد دماغ برای چیست؟ چون قبلا گدا بودی حالا وضعت بهتر شده این‌طور داری اذیت میکنی! "بس نکته غیر حسن بباید که تا کسی مقبول طبع مردم صاحب نظر شود" غیر حسن یعنی غیر از این‌که حالا یک کسی چهره دارد، زیبایی دارد، خودنمایی دارد، جلوه دارد. این مسائل کفایت نمی‌کند خیلی مسائل دیگری هست که انسان باید آن‌ها را کسب کند تا مقبول طبایع بشود. طبع مردم بسیار دقیق، بسیار ظریف و بسیار حساب شده است. مردم بی‌جهت استقبال نمی‌کنند. البته مردم صاحب نظر، مردم صاحب اندیشه، مردمی که تخصصی دارند و درکی دارند و خلاصه جهان‌دیده‌اند. انسان باید خیلی مهارت‌ها را کسب کند، علومی را کسب کند، اخلاقی را کسب کند، صفات حسنه‌ای را در خودش خلق کند تا کم‌کم مقبول طبع مردم صاحب‌نظر شود. والسلام. 🆔 @shiravi_ir
هدایت شده از عکس نوشت | استاد شیروی
📸 🔸ما نیاز کوره‌ها داریم باز تا درآئیم از تب دلّال و ناز هر چه نازت بیشتر آن داغ‌تر تا شود جان سیه برّاق‌تر ✍🏻 استاد محمدمهدی شیروی خوزانی 🆔 @shiravi_pic 🆔 @shiravi_ir
هدایت شده از هزاران فکر عمیق | استاد شیروی
📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚 📒 نکته 395 🔰در تشکیل یک سلول به‌ ظاهر ساده تعداد بی‌شماری علل و عوامل دست ‌به ‌دست هم می‌دهند چگونه ممکن است کسی بتواند بدون استخدام ملک و ملکوت ذره‌ای از وجود ابدیت خود را بیافریند و این است سر بیان: «وَ سَخَّرَ لَكُم مَّا فِي السَّمَاوَاتِ وَ مَا فِي الْأَرْضِ جَمِيعًا» . ✍🏻 استاد محمدمهدی شیروی خوزانی 🆔 @shiravi_fekreamigh 🆔 @shiravi_ir
هدایت شده از صوت | استاد شیروی
خوش بختی 2.mp3
12.89M
#صوت 🔊 خوش بختی 2 🆔 @shiravi_sound 🆔 @shiravi_ir
هدایت شده از عکس نوشت | استاد شیروی
📸 🔸زیبایی ماندگاری توست در جان همگان. ✍🏻 استاد محمدمهدی شیروی خوزانی 🆔 @shiravi_pic 🆔 @shiravi_ir
هدایت شده از هزاران فکر عمیق | استاد شیروی
📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚 📒 نکته 396 🔰حدیث عشق آدمی را جز در هجران او از آن‌چه به‌عنوان معشوق است نمی‌توان جستجو کرد. ✍🏻 استاد محمدمهدی شیروی خوزانی 🆔 @shiravi_fekreamigh 🆔 @shiravi_ir
هدایت شده از تفسیر معنوی در دست بررسی
‌‌ 💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎 ◻️198 📖 سوره آیه 54 (قسمت ششم) ‌‌🍃وقَالَ الْمَلِكُ ائْتُونِي بِهِ أَسْتَخْلِصْهُ لِنَفْسِي فَلَمَّا كَلَّمَهُ قَالَ إِنَّكَ الْيَوْمَ لَدَيْنَا مِكِينٌ أَمِينٌ ﴿۵۴﴾ ترجمه: پادشاه گفت: يوسف را نزد من آوريد تا او را براى كارهاى خود برگزينم. چون با يوسف سخن گفت به او اعلام كرد: تو امروز نزد ما داراى منزلت و مقامى و [در همه امور] امين هستی. الغرض يوسف كنون راهی شده محرم سرّ حرمگاهی شده خواست تا پای كرم بيرون نهد همچو تير از چله‌اش بيرون جهد پای دل را بسته در زنجير ديد جان و دل پيش رفيقان گير ديد نيست آن مردی كه بر دل پا نهد گر در آن صاحب دلی را جا دهد دل نباشد ديگر آن، بتخانه است يا بر آن سيمرغ هستی لانه است چون رفيقان را رفيق يار كرد هم رفاقت را بر ايشان بار كرد ديگر ايشان با رفيقش واحدند دور از كفر و نفاق و جاحدند بعد از اين، دل، تنگ ايشان می‌شود تا قيامت جزو خويشان می‌شود ديد جانش ريشه در جان كرده است هر چه را او خواست با آن كرده است با رفيقان دور گشتن سهل نيست علم عشق ديگران چون جهل نيست گر چو شاهی همچو يوسف خواستی صد چو آن يوسف رفيقان خواستی ادامه دارد... ✍🏻استاد محمدمهدی شیروی خوزانی 🆔 @shiravi_tafsir 🆔 @shiravi_ir
❓❓❓❓❓❓❓❓❓❓ 🔎 ✔️پرسمان 198 ❓پرسش در این قسمت زیارت عاشورا که می‌گوییم: «اللهم العن اول ظالم ظلم حق محمد و آل محمد و آخر تابع له علی ذلک...» از کجا معلوم که خودمان جزء ظلم‌کننده‌های به حق محمد و آل محمد علیهم‌السلام نباشیم که در این صورت داریم خودمان را لعن می‌کنیم؟ ملاکش چیست؟ 💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠 ✅پاسخ اگر در حد فهم کامل خودت، بینی و بین الله، حقی را از اهل‌بیت علیهم‌السلام ضایع نکرده و راضی به آن نیستی، از آن دسته نیستی. 🆔 @shiravi_ir
هدایت شده از صوت | استاد شیروی
دلیل آفرینش عشق.MP3
23.25M
#صوت 🔊 دلیل آفرینش عشق 🆔 @shiravi_sound 🆔 @shiravi_ir
هدایت شده از عکس نوشت | استاد شیروی
📸 🔸همه‌ی ابدیّت تو در پهنه‌ی هستی پیداست. ✍🏻 استاد محمدمهدی شیروی خوزانی 🆔 @shiravi_pic 🆔 @shiravi_ir
هدایت شده از هزاران فکر عمیق | استاد شیروی
📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚 📒 نکته 397 🔰هر چه بلا بر سر انسان آمده و خواهد آمد از ناحیه خود او بوده و این‌که بشر گرفتاری‌های خود را به عهده‌ی خدا و ... می‌گذارد از باب تبرئه کردن خودش است که البته موفق هم نبوده. ✍🏻 استاد محمدمهدی شیروی خوزانی 🆔 @shiravi_fekreamigh 🆔 @shiravi_ir
هدایت شده از صوت | استاد شیروی
راه اصلاح نفس.MP3
21.63M
🔊 راه اصلاح نفس 🔻 🔸ایراد گرفتن دیگران 🔹عیب 🔸محاسبه‌ی عقل 🔹عبور از متن دنیا عبور از آتش است. 🔸از خود گذشتن 🔹ندیدن بدی دیگران 🔸تربیت بچه‌ها 🔹کوره 🆔 @shiravi_sound 🆔 @shiravi_ir
هدایت شده از عکس نوشت | استاد شیروی
📸 🔸چراغ شدن کمترین نشانه‌ی عشق‌ورزی است. ✍🏻 استاد محمدمهدی شیروی خوزانی 🆔 @shiravi_pic 🆔 @shiravi_ir
هدایت شده از هزاران فکر عمیق | استاد شیروی
📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚 📒 نکته 398 🔰توجّه کردن به غیر خدا و بندگان برگزیده او و همچنین جان، آدمی را خواهد فریفت. ✍🏻 استاد محمدمهدی شیروی خوزانی 🆔 @shiravi_fekreamigh 🆔 @shiravi_ir
هدایت شده از تفسیر معنوی در دست بررسی
‌‌ 💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎 ◻️199 📖 سوره آیه 54 (قسمت هفتم) ‌‌🍃وقَالَ الْمَلِكُ ائْتُونِي بِهِ أَسْتَخْلِصْهُ لِنَفْسِي فَلَمَّا كَلَّمَهُ قَالَ إِنَّكَ الْيَوْمَ لَدَيْنَا مِكِينٌ أَمِينٌ ترجمه: پادشاه گفت: يوسف را نزد من آوريد تا او را براى كارهاى خود برگزينم. چون با يوسف سخن گفت به او اعلام كرد: تو امروز نزد ما داراى منزلت و مقامى و [در همه امور] امين هستی. او نديده است و چنين غوغا كند جان فدای اين چنين مولا كند خود حديث عشق زندان را بخوان بند بند و پتک و سندان را بدان بلكه بالاتر، درخت و ساقه است فوق مجنون، فوق فوق ناقه است اين مثال ديگران در رنگ نيست دل لطيف از ابر، همچون سنگ نيست او مراد و مرشد كامل بود هم پيام عشق را حامل بود او خداوند رفيقان گشته است بذر عشقی را بر ايشان كشته است اندک اندک آب گشتندی همه از منی آزاد گشتندی همه يک تن و يک جان شده يوسف كنون چون گذشت از قوس اطوار جنون هر كه با يارش چنين باشد چنان عاشق و دربند می‌ماند عنان گر رفيقی همچو يوسف يار باش چون درخت ميوه پربار باش با رفاقت كن رفيقت را شهيد! تا شوی در عالم هستی وحيد كی رفاقت گم شود گر گم شوی محو در دريای اين مردم شوی رو رفاقت آن چنان كن با كسی كو نتاند جان تو را گردد نسی آه يوسف گير و با آن شو رفيق تا شود خضمِ تو هم يار شفيق راه را گر بست راهش باز ده با تشر آمد تو او را ناز ده همچو يوسف در جهان اعجاز كن گر همه بستند ره، تو باز كن ادامه دارد... ✍🏻استاد محمدمهدی شیروی خوزانی 🆔 @shiravi_tafsir 🆔 @shiravi_ir