eitaa logo
بینش مطهر || مطهَرین
2.3هزار دنبال‌کننده
898 عکس
177 ویدیو
78 فایل
دبیرخانه بینش مطهر استان قم ✔کانال جامع اندیشه های شهید مطهری ✔برگزاری دوره های معرفتی کاربردی مکان:قم،خیابان مصلی قدس ک ۱۰ پ 23 شماره تماس 09193533133 ادمین تبادلات و راهنمایی : @binesh_qom @H_sami84 : مسئول شعبه ⭕انتشار مطلب باذکر منبع بلامانع است.
مشاهده در ایتا
دانلود
اعلامیه جهانی حقوق بشر1.docx
48.7K
♦️متن کامل اعلامیه حقوق بشر WORD ▪️اعلامیه حقوق بشر شامل یک دیباچه و 30 ماده، در تاریخ 10 دسامبر 1948 مطابق با 19 آذر 1327 شمسی در مجمع عمومی سازمان ملل تصویب شد و همه ساله جهانیان این روز را به نام جشن می گیرند. ▪️این متن پس از دو جنگ جهانی در با الهام از نوشته و با 48 رأی موافق و بدون مخالف تصویب شد. ▪️ 8 کشور رأی داشتند: شوروی، جمهوری سوسیالیستی شوروی اوکراین، جمهوری سوسیالیستی بلاروس شوروی، جمهوری فدرال سوسیالیستی یوگسلاوی، جمهوری خلق لهستان، چکسلواکی، عربستان سعودی و اتحادیه آفریقای جنوبی. ✅ در بسیاری از آثار خود به تحلیل و ارزیابی و نقد بخش های مختلف این بیانیه پرداخته است. خواندن مستقیم و بدون واسطه آن و سپس شنیدن تحلیل ها و نقد های استاد مطهری یکی از مواردی است که در ادامه کار کانال برای شما عزیزان خواهیم داشت. 📝 نقد و پیشنهاداتون رو برامون ارسال کنید. @BINESh_QOM @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
🌐 متن زیر یکی از اشکالاتی است که به کتاب نوشته شده است و در ادامه پاسخ استاد مطهری نیز آمده است: ⁉️ : ❗️❌ ستايش اروپايي ها در اين داستان پسنديده نيست؛ گويى اروپايى ضرب المثل فضيلت قرار داده شده است و آية اللَّه بروجردى همچون ايشان. ✅ : اروپايي ها ضرب المثل فضيلت نيستند، خود اين كتاب و ساير آثار نويسنده‏اش هميشه از آنها انتقاد كرده است، ولى... @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
🔰 اروپایی های ضرب المثل فضیلت نیستند اما ضرب المثل صراحت و نظم هستند!! 🌐 متن زیر یکی از اشکالاتی است که به کتاب نوشته شده است و در ادامه پاسخ استاد را نیز در آن می خوانیم: ⁉️ : ❗️ در متن کتاب مساله حجاب نوشته شده است: 🔷 در سال هايى كه در قم بودم يك وقت يكى از خطباى معروف ايران به قم آمد و اتفاقاً ديد و بازديد ايشان در حجره بنده بود؛ در آنجا از ايشان ديدن مى‏ شد. يك روز در مدت اقامت ايشان در قم شخصى در وقت نامناسبى ايشان را به خانه آية اللَّه بروجردى برده بود. آن موقع يك ساعت قبل از وقت درس ايشان بود و معمولًا ايشان در آن وقت مطالعه مى‏ كردند و كسى را نمى‏ پذيرفتند. 🔹 در مى ‏زنند و به نوكر مى ‏گويند به آقا بگوييد فلانى به ملاقات شما آمده است. نوكر پيغام را مى‏ رساند و برمى ‏گردد و مى ‏گويد آقا فرمودند من فعلًا مطالعه دارم، وقت ديگرى تشريف بياوريد. آن شخص محترم هم برگشت و اتفاقاً همان روز به شهر خود مراجعت كرد. 🔹 همان روز آية اللَّه بروجردى براى درس آمدند، من را در صحن ديدند و فرمودند: «من بعد از درس براى ديدن فلانى به حجره شما مى‏ آيم.» گفتم ايشان رفتند. فرمودند: «پس وقتى ايشان را ديدى بگو: حال من وقتى تو به ديدن من آمدى مانند حال تو بود وقتى مى ‏خواهى براى ايراد سخنرانى آماده شوى. من دلم مى‏ خواست وقتى با هم ملاقات كنيم كه حواس من جمع باشد و با هم صحبت كنيم و در آن موقع من مطالعه داشتم و مى‏ خواستم براى درس بيايم.». 🔶 پس از مدتى من آن شخص را ملاقات كردم و معذرت خواهى آية اللَّه بروجردى را ابلاغ كردم، و شنيده بودم كه بعضى از افراد وسوسه كرده بودند و به اين مرد محترم گفته بودند: تعمدى در كار بوده كه به تو توهين شود و تو را از در خانه برگردانند. من به آن مرد محترم گفتم: آية اللَّه بروجردى مى ‏خواستند به ديدن شما بيايند و چون مطلع شدند كه شما حركت كرديد معذرت خواهى كردند. 🔸آن مرد جمله‏اى گفت كه براى من جالب بود. گفت: «نه تنها به من يك ذره برنخورد، بلكه خيلى هم خوشحال شدم؛ زيرا ما اروپايي ها را مى‏ ستاييم كه مردمى صريح هستند و رودرواسي هاى بيجا ندارند. 🔸 من كه قبلًا از ايشان وقت نگرفته بودم، غفلت كرده در وقت نامناسبى رفته بودم. من از صراحت اين مرد خوشم آمد كه گفت حالا من كار دارم. آيا اين بهتر بود يا اينكه با ناراحتى مرا مى‏پذيرفت و دائماً در دلش ناراحت بود و با خود مى‏گفت اين بلا چه بود كه بر من نازل شد، وقت مرا گرفت و درس مرا خراب كرد؟! من بسيار خوشحال شدم كه در كمال صراحت و رُك گويى مرا نپذيرفت. چقدر خوب است مرجع مسلمين اين‏طور صريح باشد.». ❌ ستايش اروپايي ها در اين داستان پسنديده نيست؛ گويى اروپايى ضرب المثل فضيلت قرار داده شده است و آية اللَّه بروجردى همچون ايشان. ✅ : اروپايي ها ضرب المثل فضيلت نيستند، خود اين كتاب و ساير آثار نويسنده‏اش هميشه از آنها انتقاد كرده است، ولى ضرب المثل صراحت و نظم هستند و ما هم نبايد به خاطر اينكه آنها را دشمن داريم انكار كنيم؛ وَلا يَجْرِمَنَّكُمْ شَنَانُ قَوْمٍ عَلى‏ انْ لا تَعْدِلوا.. از اخفاء و عدم اعتراف به فضيلت دشمن براى ما فضيلتى درست نمى‏ شود، برعكس [ذكر فضيلت آنها] موجب تنبّه و غيرت مسلمانان مى ‏شود. @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
🔰 هر نوع تقلیدی از مجتهد جایز نیست!! 🔷 اينكه گفتم تقليد بر دو قسم است: ممنوع و مشروع، مقصود از تقليدِ ممنوع تنها اين تقليد كه تقليد كوركورانه از محيط و عادت آباء و اجداد است نيست، بلكه مى ‏خواهم بگويم همان تقليد جاهل از عالم و رجوع عامى به فقيه بر دو قسم است: ممنوع و مشروع. 🔶 اخيراً از بعضى مردم كه در جستجوى مرجع تقليد هستند گاهى اين كلمه را مى ‏شنوم كه مى‏گويند مى‏گرديم كسى را پيدا كنيم كه آنجا « ». مى‏ خواهم بگويم تقليدى كه در اسلام دستور رسيده «سرسپردن» نيست، چشم باز كردن و چشم بازداشتن است. تقليد اگر شكل «سرسپردن» پيدا كرد هزارها مفاسد پيدا مى‏ كند. 📝 ✅ اگر اسلام و احکام اسلام را اینگونه به مخاطبین و جوانان بیاموزیم آیا مشتاقانه به سمت این دین انسانی و عقلانی روی نمی آورند؟! 🙏🏼تجربیاتتون رو از استفاده از روش شهید مطهری در ترویج اسلام با ما در میان بگذارید. @boinesh_qom @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
اصل اجتهاد در اسلام.pdf
265.3K
بسم الله الرحمن الرحیم 🔰 مساله اجتهاد و تقلید در اسلام و پاسخ به بسیاری از شبهات ❇️درس گفتار فوق با نام «اصل اجتهاد در اسلام» نام گذاری و منتشر شده است. البته حق مساله این است که بگوییم «مساله اجتهاد و تقلید» چرا که مباحث زیادی از گفتار فوق در باب تقلید و کیفیت آن و تقلیدِ مذموم و ممدوح است. ❇️گفتار فوق برای آشنایی با چیستی و چگونگی اجتهاد و حد و حدود آن بی نهایت آموزنده و مفید است. ان شاء الله در روزهای آینده صوت این جلسه که سخنرانی استاد شهید است را نیز در اختیار شما بینش پژوهان گرامی قرار می دهیم. 💠در ادامه فهرستی از اهم مطالب موجود در این گفتار رو با هم می خوانیم: 🔆اجتهاد در نگاه چیست و چگونه انجام می شود؟ 🔆تفاوت اجتهاد در مکتب تشیع و چیست؟ 🔆چرا اهل تسنن به چهار امام فقهی اکتفا کردند؟ 🔆آشنایی با سیر تطور واژه «اجتهاد » در طول تاریخ علم اصول فقه 🔆پیدایش جریان مهم و منحرف اخباری گری در تشیع 🔆نقش و در مبارزه با تفکر 🔆نقد امت در مواجهه با علمای منحرف و مقایسه آن با اسلام و علمای اسلام 🔆چرا از میت جایز نیست؟! 🔆تاثیر جهان بینی و نگاه های هستی شناسانه یک فقیه در اجتهاد او چیست؟ 🔆پیشنهاد مهم تخصصی شدن رشته های علوم اسلامی و تشکیل شوراهای فقهی @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
🔰اندیشه آزادی خواهانه در رفتار و 🔶 در تاريخ مى‏ نويسند كه وقتى كه وارد بابِل شد با اين كه خودش دين ديگرى داشت (مدعى‏اند كه حتى خدا پرست هم بود) ولى مردم را در دينشان آزاد گذاشت يعنى بت پرست‏ها را در بت پرستى، فرضا چوب پرست‏ها را در چوب پرستى و حيوان پرست‏ها را در حيوان پرستى آزاد گذاشت و گفت هر كه هر كار مى ‏خواهد بكند، من كارى به او ندارم. 🔶 در معيار كوروش يك مرد آزاديخواه است، همچنان كه مى‏ گويند يكى از ملكه‏هاى انگلستان (شايد ملكه ويكتوريا) وقتى كه به هند رفت و مى ‏خواست به يكى از بتخانه‏ها وارد شود، به احترام آن بتخانه اگر ديگران جلوِ صحن آن بتخانه كفش ها را در مى ‏آوردند او از سر كوچه كفش ها را درآورد كه من مى‏ خواهم به عقيده انسان ها احترام بگزارم. 🔷 ولى ابراهيم خليل چه كرد؟ آيا ابراهيم خليل به اين عقيده، كه اينها عقيده نيست زنجير است، به اين زنجيرهايى كه عادات سخيف بشر به دست و پاى او بسته است احترام گزارد؟ خير، بلكه رفت بتها را در خلوتى شكست، تبر را هم به گردن بت بزرگ انداخت، اول اين فكر را در مردم القاء كرد- عملا يا قولا- كه اين بت بزرگتر كوچكترها را زده، كشته و خرد كرده است، و كارى كرد كه همين امر منشأ در مردم بشود، به خود باز آيند، به تعبير قرآن: فَرَجَعوا الى‏ انْفُسِهِمْ يعنى به خود باز آمدند. 🔆 ابراهيم آنها را به خودآگاهى رساند، خودآگاه و خود شناسا شدند، فكر كردند. 📚 شهید مطهری، آخرین مصاحبه تلویزیونی @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
🔰 تاسف شهید مطهری از رواج طرز تفکر یهودی 🔷 اينجانب حقيقتاً وقتى كه جريان تاريخ علم را در قرون جديد كم و بيش مطالعه مى‏كند و متوجه رنگ مخصوصى كه فقط طرز تفكر فلسفى خاص دانشمندان به جريان پاك و پاكيزه علم داده است مى ‏شود، سخت متأثر و افسرده مى‏ گردد و آرزو مى‏ كند كه اى كاش دانشمندان به آن طرز تفكر فلسفى عالى كه در طول چهارده قرن در دامن قرآن كريم رشد يافته آشنا بودند- آشنايى صحيح و كامل- و آب زلال علم را با آن طرز مكدّر نمى‏ كردند. 🔶 مخصوصاً آنوقت بر تأثرش افزوده مى‏ شود كه مى‏ بيند جوان هايى كه تازه به علوم آشنا شده‏اند و قدرت تجزيه و تحليل ندارند و جريان علم را آميخته با آن طرز تفكر آلوده كننده در كتب فلسفى جديد و يا در تواريخ علوم و حتى در كتب كلاسيك مى ‏خوانند، يكباره چنين معتقد مى‏ شوند كه فرضيه خلقت و آفرينش و وجود خداوند، فرضيه‏اى است كه سال هاست در اثر مشاهدات علمى باطل شناخته شده؛ اينطور پيش خود فكر مى‏ كنند كه فرض خلقت و خالق، تنها در ظلمت تقاليد پدران موجود است و اما در روشنايى علم از آن اثر و خبرى نيست. @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
✳️جایگاه مشورت در سیره نبوی (ص) 🔅《و شاورهم فی الامر》 این هم از شعور اخلاق نرم و ملایم پیغمبر (ص) بود .قرآن می‌گوید [پیامبر ما ،عزیز ما] در کار ها با مسلمین مشورت کن .عجبا!! پیغمبر است، نیازی به مشورت ندارد . رهبری مشورت می‌کند که نیاز به مشورت دارد. 💠او نیاز به امر مشورت ندارد ولی برای این که این اصل را پایه گذاری نکنند که بعدها هرکس که حاکم و رهبر شد، [بگویند او] مافوق دیگران است، او فقط باید دستور بدهد دیگران باید عمل کنند و مشورت معنی ندارد ،[لهذا مشورت می کرد]. علی (ع) هم مشورت می کرد، پیغمبر هم مشورت می کرد. آنها نیازی به مشورت نداشتند ولی مشورت می‌کردند برای اینکه 1⃣اولاً دیگران یاد بگیرند و 2⃣ثانیاً مشورت کردن شخصیت دادن به همراهان و پیروان است . 🌐آن رهبری که مشورت نکرده _ ولو صددرصد هم یقین داشته باشد _ تصمیم می گیرد اتباع او چه حس میکنند؟ می‌گویند پس معلوم می شود ما حکم ابزار را داریم ، ابزاری بی روح و بی جان. 💠ولی وقتی خود آنها را در جریان گذاشتید روشن کردید و در تصمیم شریک نمودید احساس شخصیت می کنند و در نتیجه بهتر پیروی می کنند. 📚سیره ی نبوی پنجمین کتاب سیر مطالعاتی بینش مطهر @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 امر به معروف در حد مو و لباس!! 🔷 تا حالا كه امر به معروف و نهى از منكرهاى ما در اطراف و بند كفش مردم بوده است، در حول و حوش و دوخت لباس مردم بوده است! 🔶 ما اصلًا معروف چه مى‏ شناسيم كه چيست؟ منكر چه مى‏ شناسيم كه چيست؟ ما گاهى معروف ها را به جاى منكر مى ‏گيريم و منكرها را به جاى معروف. بهتر اينكه ما جاهل ها امر به معروف و نهى از منكر نكنيم. چه منكرها كه به نام امر به معروف و نهى از منكر به وجود نيامد! 🔷 آگاهى و مى ‏خواهد، خبرت و خبرويّت مى ‏خواهد؛ دانايى، و مى ‏خواهد تا انسان بفهمد كه چگونه امر به معروف و نهى از منكر كند، يعنى راه معروف را تشخيص بدهد، ببيند معروف كجاست، منكر را تشخيص بدهد، ريشه منكر را به دست بياورد، از كجا آن منكر سرچشمه مى‏ گيرد. 🔶 لهذا ائمه دين فرموده‏اند: جاهل بهتر است امر به معروف و نهى از منكر نكند، چرا؟ «لِانَّهُ ما يُفْسِدُهُ اكْثَرُ مِمّا يُصْلِحُهُ» چون جاهل هنگامى كه امر به معروف و نهى از منكر مى ‏كند، مى‏ خواهد بهتر كند بدتر مى‏ كند. @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
🔰 سیره معنوی استاد شهید مرتضی مطهری در کلام آیت الله جوادی آملی 💠 حكيم متألّه، ، مرحوم (رضوان‏الله عليه) از شرح صدري برخوردار بود كه هم نسبت به شهود حضوري او در پاره‏اي از حقايق، شهيد صادق است، هم نسبت به تحليل فلسفي و ادراك حصولي، او شاهدي عادل است / سرانجام امانت در راه خداوند را چنان به دوش جان كشيد كه هم اكنون حىّ مَرْزوق عِنْد الله رَحِمَه الله يوْم وُلد ويوْم قُتل فى سبيل الله ويوْم يُبعث حيّاً. 📝 آیت الله جوادی آملی @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
🔰 سیره معنوی استاد شهید مرتضی مطهری در کلام آیت الله جوادی آملی 🔷 (أفمنْ شرح الله صدره للإسلام فهو علي نورٍ من ربّه 1. حجاب طبيعت و پرده تاريك ماده مانع از ادراك يا شهود عالم الاهي و ماوراي طبيعت است و تا زماني كه تار و پود اين پرده آويخته شكافته نشود و كنار نرود، رسيدن به حقايق جهان هستي ميسر نيست. 2. گرچه نيل به تمام اسرار آفرينش و آگاهي به همه حقايق بيكران مقدور بشر نيست، ولي به هر اندازه كه بتوان حجاب تاريك طبيعت را برطرف كرد، با همان نسبت آشنايي با حقايق عالم ميسور خواهد بود. 3. براي كنار رفتن حجاب و پرده آويخته، دو عامل وجود دارد كه اجتماع آن‏ها نيز ممكن است؛ يكي با كوشش و پي‏گيري در شناخت آن و دست يازيدن و تلاش كردن و با رنج و بردباري پرده را به يك سو نهادن و ماوراي آن را فهميدن؛ ديگري آن كه با وزش نسيم ملايم حجاب برطرف شود، بدون آن كه رنجي تحمل شده يا كوششي مبذول شده باشد؛ «دولت آن است كه بي‏خون دل آيد به كنار». 4. پرده تاريك جهان طبيعت يا از راه برهان و علم حصولي و كوشش محققانه به كنار مي‏ رود و ماوراي آن معلوم مي‏ شود يا از راه عرفان و علم حضوري و تهذيب نفس، از راه شرع و تزكيه مؤمنانه؛ اگر نوري رسد از عالم جان زفيض جذبه يا از عكس برهان دلش با نور حق همراز گردد وز آن راهي كه آمد بازگردد زجذبه يا زبرهان يقيني رهي يابد به ايمان حقيقي 5. كساني كه از شرح صدر برخوردارند، هم بر اثر موهبت‏هاي الاهي از نسيم قدسي بهره‏مند شده، در بيداري يا رؤياي صادق از اسرار عالم اطلاع پيدا مي‏ كنند و هم بر اثر تحليل‏هاي عميق عقلي با آن آشنا مي ‏شوند. 6. همان‏گونه كه شهود برخي از حقايق عالم جز از راه تهذيب نفس و تزكيه جان، برابر برنامه‏هاي انبيا و ائمه اطهار (عليهم‏السلام) ميسر نيست، استدلال عقلي براي پاره‏اي از حقايق جهان نيز جز با تحليل عميقي كه منتهي به بديهي بالذات نشود، ممكن نيست. زيرا در قياس‏ هاي خطابي همين كه به مقدمات ظني منتهي شد، اكتفا مي‏ شود و نيز در قياس‏هاي جدلي همين كه به مقدمات مشهور رسيد، بسنده مي ‏شود؛ ديگر نيازي به تحليل عميق ندارد، ولي در قياس‏هاي برهاني تا به مقدمات بديهي بالذات نرسد كه بين محمول و موضوع آن‏ها هيچ‏گونه واسطه‏اي نباشد، اكتفا نخواهد شد، بلكه همچنان تحليل عقلي ادامه دارد تا به مقدمات بديهي محض ختم شود. 7. انسان جامع در هر قياسي به شرايط همان قياس عمل مي ‏كند، يعني در مسائل خطابي يا جدلي به شرايط قياس خطابي يا جدلي رفتار مي‏ كند، ولي در مسائل برهاني شرايط قياس برهاني را نيز از ياد نخواهد برد و آن را با ساير قياس‏ها خلط نمي‏ كند، بلكه تمام اركان آن را دقيقاً رعايت خواهد كرد. 8. حكيم متألّه، ، مرحوم (رضوان‏الله عليه) از شرح صدري برخوردار بود كه هم نسبت به شهود حضوري او در پاره‏اي از حقايق، شهيد صادق است، هم نسبت به تحليل فلسفي و ادراك حصولي، او شاهدي عادل است. 🔰 سيره علمي شهيد مرتضي مطهري (رحمه‏الله) 9. شهيد زنده ياد مرحوم مطهري از شرح صدري برخوردار بود كه حريم هر يك از مراحل احساس و تخيّل و تعقّل را آن چنان در نظر داشت كه به ديگري آسيبي نرسد؛ آن‏چه را كه با تحليل عقلي مي‏ انديشيد، مي‏ توانست با بيان ساده يا بنان رسا به مرحله احساس تنزل دهد تا شنونده يا خواننده را از راه درست به مقام تعقّل راهنمايي كند و ترقي دهد. 10. حضورش در جلسه خصوصي درس استاد عالي مقام (قدّس‌سرّه) فروغ تازه و نبوغ خاصي را به همراه داشت كه مايه افاضه بيش‏تر و پايه افاده فراوان‏تر حضرت استاد علامه بود؛ (فَسالتْ أودية بِقَدَرِها) 11. رسالت تدريس در دو پايگاه مهم فكري را چنان ادا كرد كه هم طلاب حوزه علميه را شيفته مكتبش ساخت، هم دانشجويان دانشگاه را مشتاق محضرش كرد. 12. سرانجام امانت شهادت در راه خداوند را چنان به دوش جان كشيد كه هم اكنون حىّ مَرْزوق عِنْد الله رَحِمَه الله يوْم وُلد ويوْم قُتل فى سبيل الله ويوْم يُبعث حيّاً. 📝 آیت الله جوادی آملی @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های شهید مطهری