🔰 تشکیل شورای انقلاب با پیشنهاد و ریاست شهید مطهری به دستور امام خمینی
امام خمینی در ۲۲ دی ماه ۱۳۵۷ پیامی بدین شرح صادر کرد:
«به موجب حق شرعی و بر اساس رأی اعتماد اکثریت قاطع مردم ایران که نسبت به اینجانب ابراز شده است، در جهت تحقق اهداف اسلامی ملت، شورایی به نام «شورای انقلاب اسلامی» مرکب از افراد با صلاحیت و مسلمان و متعهد و مورد وثوق موقتاً تعیین شده و شروع به کار خواهند کرد. اعضای این شورا در اولین فرصت مناسب معرفی خواهند شد. این شورا موظف به انجام امور معین و مشخصی شده است؛ از آن جمله مأموریت دارد تا شرایط تأسیس دولت انتقالی را مورد بررسی و مطالعه قرار داده و مقدمات اولیه آن را فراهم سازد. دولت موقت در اولین فرصت که مناسب و صلاح دانسته شود به ملت معرفی و شروع به کار خواهد نمود.»
در نهایت موجودیت شورای انقلاب به عنوان اولین و بنیادی ترین ارکان قدرت سیاسی و عالی ترین نهاد تصمیم گیری در کشور بعد از امام خمینی (س)، در تاریخ22 دی ماه 1357 و به فاصله یک ماه مانده به پیروزی انقلاب اسلامی با پیام امام رسما اعلام شد.
✅ #ریاست این شورا در ابتدا و تا زمان شهادت برعهده آیت الله #مرتضی_مطهری بود. بدیهی است که مسئولیتهای شورای انقلاب، عمده ترین مسئولیت رهبری انقلاب در داخل کشور محسوب می شد.
👌🏻 اینکه حضرت امام تا زمان حیات استاد شهید مسئولیت این شورای مدیریتی و اجرایی که مهمترین نهاد تصمیم گیری در اجتماع آن روز ایران و شاید امت تشیع بود را بعهده شهید مطهری قرار دادند، نشان از عمق باور به #مدیریت و #کارآمدی اجرایی به ایشان است.
✳️ شورا در آغاز، هفته ای یک بار و سپس دو بار، به طور مخفی در منازل افراد تشکیل جلسه می داد. تصمیمات اتخاذ شده در این جلسات بلافاصله با امام در میان گذاشته می شد و پس از کسب تکلیف، به مرحله ی اجرا در می آمد.
❌ از اقدامات مهم شورای انقلاب، مذاکره با مقامات نظامی نیروهای مسلح، دیدارهای دیپلماتیک، ترتیب دادن مسافرت بختیار به پاریس برای ملاقات با امام، مأموریت راه اندازی نفت و انتخاب رئیس دولت موقت بود.
#کارآمدی #سابقه_تشکیلاتی #شهید_مطهری
@bineshemotahar_qom
کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 افعال سیاسی صحیح از منظر امام جامعه / وظیفه امت در قبال ائمه جامعه
🔷 در يكى از نامههايى كه در نهجالبلاغه هست سيد رضى اينطور نوشته است كه در جنگ جمل، زمانى كه على عليه السلام از مدينه حركت كرد و به طرف بصره مى آمد، نامهاى به مردم كوفه نوشت، آنها را دعوت كرد، در ابتداى نامه مى نويسد كه من يك گذشتهاى در دوره خلفاى پيشين دارم، هرجور مردم درباره گذشته من فكر مى كنند، آيا ظالم بودم يا مظلوم، ياغى بودم يا مبغىٌعليه، هر طور بوده فعلًا درباره اينها بحثى نمى كنم ولى امروز مسلمين با من بيعت كردهاند، هركس كه مى خواهد به يارى من بيايد، بيايد.
❗️ اما من يك قيد و يك شرط با او مى كنم: نزد من بيايد، اگر ديد خوب عمل مى كنم مرا كمك بدهد و اگر ديد بد عمل مى كنم به من انتقاد و اعتراض كند تا من جبران كنم.
🔶 اين را مى گويند نمونه يك حكومت #آزادي_خواه؛ ولى چرا اينگونه است؟ براى اينكه اسلام چنين دينى بود كه يك چنين افرادى تربيت كرد.
#علوم_سیاسی #سیاست_اسلامی #آزادی
@bineshemotahar_qom
کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
🔰ارزش سختی
💥قدر سختی را بدانید!
⚡️فَإنَّ مَعَ الْعُسْرِ یسْرآ. با سختی آسانی هست. تعبیر این آیه این است: فَإنَّ مَعَ الْعُسْرِ یسْرا با سختی آسانی هست، با اینکه اصل مقصود این است که به دنبال سختی آسانی هست، پایان شب سیه سپید است.
✨ولی چرا تعبیر قرآن این است که با سختی سستی است؟ میخواهد بفرماید که صرفا تعاقب و توالی نیست که یک سختی هست و بعد نوبت سستی باشد، بلکه اصلا آن سستی و آسانی زاییده سختی است.
⬅️سختیها مادر آسانی هستند.
یعنی اگر بخواهید به رفاهها و راحتها و سعادتها برسید، تا از مسیر سختیها و شداید عبور نکنید، [امکان ندارد] این، اصلِ کلی عجیبی است.
📚بینش و رفتار قرآنی ۳
@bineshemotahar_qom
کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
🔰آزادی تتفکر در اندیشه استاد مطهری "ره"
✍محمد روضه سرا
🔷 در نظامفکری استاد مطهری"ره"؛آزادی به معنای فقدان موانع است. تعریفی که از انسان و جامعه آزاد در این نظام فکری ارائه می شود فردی است که برای هر کدام از موانع مسیر رشدش راه حل منطقی و دقیقی طراحی کرده است و هویت او تابعی از حل مسائل و موانع حرکتش به سمت پیشرفت خواهد بود.
🔶در واقع در منظومه تفکری استاد شهید؛ رابطه کاملا منطقی بین هویت داشتن فرد و جامعه با داشتن آزادی مطرح است.
🔷حالا طبق این معیار اگر به سراغ آسیب شناسی زندگی فرد فرد خودمان و در افق بالاتر آسیب شناسی جامعه شهری بپردازیم؛ می توانیم ارتباط بسیار وثیقی بین هویت فردی و ملی با آزادی بیابیم.
🔶متاسفانه در دهه های قبل دولت هایی که سر کار بوده اند تعریف شان از آزادی کاملا تعریف ناقصی بوده است و صرفا آزادی را در محدوده آزادی های جناحی و سیاسی تعریف کرده اند.
🔷در حالی که طبق مبنای فکری جمهوری اسلامی که همان نظام فکری استاد شهید مطهری"ره" است؛ آن نوعی از آزادی که تقدم رتبه ای بر دیگر انواع آزادی دارد؛ آزادی فکری است.
🔶وقتی در جامعه ای موانع فکر کردن برطرف شده باشد و قشر نخبگانی جامعه مهارت ایجاد نظام فکری را داشته باشد؛سطح تحلیل ها و فعالیت های اجتماعی چند پله صعود خواهد کرد.
🔷با مرور دقیقانه بر آیات قرآن و سیاق برخی از آیات و سُوَر متوجه تاکید بر نقش فکر و قوه شعور و ادراک و مهارت فهم و منظومه فکری داشتن خواهیم شد.
🔶در روایات مربوط به ظهور امامعصر"عج" نیز؛تاکید زیادی بر افزایش قدرت فکر و فهم آحاد و شهروندان جامعه ظهور شده است.
💠ماموریت فراهم کردن بستر آزادی فکر نهادهای علمی و آموزشی مثل آموزشو پرورش،آموزش عالی،حوزه های علمیه، صدا و سیما،انتشاراتی ها،سخنرانان، نویسندگان،تشکل های فعال انقلابی،است که باید طراحی ها و برنامه ریزی های خود را متناسب با آموزش مهارت تفکر و ایجاد نظام فکری برای آحاد جامعه کنند.
#استاد_روضه_سرا #شهید_مطهری #آزادی_انسان #آزادی_تفکر
@binseshemotahar_qom
کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
🔰 صدقه ماه جمادی الثانی
🔷 با شركت در طـرح #صدقه_اول_ماه در قالب #خرید_کتاب که در اول هر ماه انجام می گردد، شما مي توانيد با پرداخت فقط #پنج_هزار_تومان، به آسانی ميزبان يک بینش پژوه باشید و در #نهضت_کتابخوانی سهیم باشید.
✅ ان شاء الله صدقات شما، صدقه جاریه می باشند و هر نفر بعد از طی یک مرحله کتاب را به نفر دیگر می سپارد.
💳لینک پرداخت صدقات
https://idpay.ir/1sadaghe/50000
#لطفا_اطلاع_رسانی_کنید
@bineshemotahar_qom
🔰 مهاجرت از عادات
🔷 انسان به يك چيزهايى عادت پيدا مى كند؛ مثلا عرف جامعه براى او يك اصل مى شود و يك عادت جسمى يا روحى براى او پيدا مى شود. عادت جسمى مثل عادت به سيگار كشيدن. خيلى از افرادى كه سيگار مى كشند، وقتى پزشك به آنها مى گويد: سيگار نكش،
◀️ جواب مى دهند: عادت كردهام، نمى توانم عادتم را ترك كنم، ترك عادت موجب مرض است! كه حرف مفتى است.
✅ الْمُهاجِرُ مَنْ هَجَرَ السَّيِّئاتِ. مرد آن است كه بتواند از آنچه كه به او چسبيده است جدا شود و هجرت كند. تو اگر از يك سيگار كشيدن نتوانى هجرت كنى، انسان نيستى.
#آزادی_انسان #شهید_مطهری
@bineshemotahar_qom
کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
⁉️ #پرسش_شما
1️⃣ شهید مطهری در آثارشان یک اصلی را بیان کرده اند وآن را اثبات می کنند. آن اصل این است که «#هدف_وسیله_را_توجیه_نمی_کند». به عبارت دیگر برای هدف مقدس، نمیتوان از وسایل نامشروع، استفاده کرد.
2️⃣ در کتاب سیره معصومین ص158، استاد مطهری در رابطه با استخدام افراد شیعه در دستگاه حکومت جائر، مطالبی را ذکر کرده و تایید حضرت کاظم (ع) نسبت به علی بن یقطین را بیان می کند؛ عبارت کتاب این است:
🔅 «حال حضرت موسی بن جعفری که صفان جمال را که صرفا همکاری میکند و وجودش فقط به نفع آنهاست، منع میکند و میفرماید: چرا تو شتر هایت را به هارون اجاره میدهی؟!، علی بن یقطین را که محرمانه با او سر و سرّی دارد و شیعه است و تشیع خودش را کتمان میکند، تشویق مینماید که حتما در این دستگاه باش ولی کتمان کن و کسی نفهمد که تو شیعه هستی. وضو را مطابق وضوی آنها بگیر. نماز را مطابق نماز آنها بخوان. تشیع خودت را به اشدّ مراتب، مخفی کن اما در دستگاه آنها باش که بتوانی کار بکنی. این همان چیزی است که همه ی منطق ها اجازه میدهد. هر آدمی با هر مسلکی به افراد خودش اجازه میدهد که با حفظ مسلک خود و به شرط اینکه هدف، کار برای مسلک خود باشد نه برای طرف، وارد دستگاه دشمن شود. یعنی آن دستگاه را استخدام کنند برای هدف خودشان؛ نه دستگاه، آنها را استخدام کرده باشد برای هدف خود. شکلش فرق میکند. یکی جزء دستگاه است، نیروی او صرف منافع دستگاه میشود و یکی جزء دستگاه است، نیروی دستگاه را در جهت مصالح و منافع آن هدف و ایده¬ای ک خودش دارد، استخدام میکند.»
❓ حال سوال این است که علی بن یقطین، شیعه است. به طوری که خود شهید مطهری از روایاتی که در مدح و ستایش اینگونه افراد آمده، اینطور برداشت می کند که روایات، این افراد را در ردیف اولیاء اللهِ درجهی اول، معرفی کرده است. علی بن یقطین شیعه است و اعتقاداتی دارد. اما امام (ع) به او میگوید: اعتقادات خود را کتمان کن. مطابق نظر آنها وضو بگیر و نماز بخوان؛ به این دلیل که از دستگاه دشمن در جهت مصالح و منافعِ هدفش استفاده کند.
◀️ به عبارت دیگر بخاطر هدفی که دارد، از عمل به اعتقاداتش صرف نظر کرده و طبق میل دشمن و حکومت جائر، عمل بکند. (البته عملِ به ظاهر. نه اینکه اعتقاداتش تغییر کرده باشد).
⁉️ این بیان چگونه با اصلی که استاد شهید بیان فرمودند (هدف، وسیله را توجیه نمیکند)، سازگار است؟
⁉️اگر بخواهیم سوال را کلیتر مطرح کنیم، باید بگوییم چه رابطهای بین این اصل (هدف، وسیله را توجیه نمی کند) و اصلِ تقیه وجود دارد؟
✅ پاسخ به سوال را در پست بعدی از #استاد_قاسمی می شنویم.
#مرحله_سوم #بینش_پژوهان #فلسفه_اخلاق #اجتهاد
@bineshemotahar_qom
کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
2.39M
بسم الله الرحمن الرحیم
✅ #پاسخ_استاد
🎙 پاسخ به این سوال رو از استاد حجت الاسلام قاسمی می شنویم. مسائلی که در این صوت به آنها اشاره شده است عبارتند از:
1️⃣ تبیین دقیق سوال و جایگاه آن
2️⃣ تفکیک جایگاه مجتهد و مقلد در تشخیص مصالح
4️⃣ تشریح بحث تزاحم و تداخل مصالح و مفاسد
3️⃣ بررسی بقاء زشتی و قبح وسیله بد یا عدم بقاء قبح آن در صورت مطلوب بودن
🌐 آیدی دریافت سوال های شما مخاطبین محترم @binesh_qom
#پرسش_پاسخ #مرحله_سوم #استاد_قاسمی
〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️
@bineshemotahar_qom
کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
بسم الله الرحمن الرحیم
🎙 مقام معظم رهبری:
در صورت توان برای چاپ کتابهای خوب هزینه کنید و آن را به حساب #صدقه_جاریه بگذارید.
🔷 قابل توجه مخاطبین عزیز و بینش پژوهان گرامی
✅ صدقه جمع شده ابتدای ماه #جمادی_الثانی به میزان یک 5 جلد کتاب مرحله اول تجمیع شده است. ان شاء الله به وسیله این صدقات یک دوره کتاب تهیه می شود و به صورت گردشی در بین بینش پژوهان مستعد به صورت گردشی اهدا می شود.
🔶 به امید خدا در ابتدای هر ماه قمری که صدقه مستحب است، به این نیت صدقات شما مومنین به عنوان #صدقه_کتاب تجمیع می شود.
🔘 لینک پرداخت صدقات https://idpay.ir/1sadaghe/
@bineshemotahar_qom
کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
🎙 استاد شهید مرتضی مطهری
🔰 انْتُم الْاطِبّاءُ وَ نَحْنُ الصَّيادِلَةُ / ارزش اجتهاد در اسلام
🔷 يكى از محدثين معروف قرن دوم هجرى از يكى از فقهاى معروف آن عصر مسئلهاى پرسيد و او جواب داد. محدث پرسيد به چه دليل؟ گفت به موجب فلان حديثى كه خودت از پيغمبر براى ما روايت كردهاى. مرد محدث پس از تأمل دريافت كه فقيه راست مى گويد و از آن حديث مى توان حكم اين مسئله را استخراج و استنباط كرد. بار ديگر آن محدث مسئله ديگرى از آن فقيه پرسيد و فقيه جواب داد. پرسيد دليل تو چيست؟ گفت فلان روايت كه باز تو خود براى ما روايت كردى.
🔶 محدث بار ديگر تأمل كرد و ديد فقيه راست مى گويد، از آن روايت نيز مى توان اين حكم را استفاده و استنتاج كرد. محدث رو كرد به فقيه و منصفانه گفت: انْتُم الْاطِبّاءُ وَ نَحْنُ الصَّيادِلَةُ يعنى حقاً شما فقها و مجتهدان و اهل نظر پزشكان را مانيد و ما محدثان داروفروشان را.
✳️ اين داستان تاريخى مصداق حديث نبوى را روشن مىكند كه فرمود رُبَّ حامِلِ فِقْهٍ الى مَنْ هُوَ افْقَهُ مِنْهُ..
#تفقه #اجتهاد #نظام_اندیشه
@bineshemotahar_qom
کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
بینش مطهر || مطهَرین
بسم الله الرحمن الرحیم ✅ #پاسخ_استاد 🎙 پاسخ به این سوال رو از استاد حجت الاسلام قاسمی می شنویم. مس
#پرسش_شما
۱. شما فرمودید این موارد بخصوص، مربوط به اجتهاد و کار فقیه است. یعنی مقلد حق نداره خودش اهم و مهم رو تشخیص بده و اینکار رو انجام بده؟
۲. اگر مواردی مثل داستان صفوان جمال، بخاطر حکم امام معصوم (یا مجتهد) باشه، که اصلا بحثی وجود نداره. چون بخاطر عنوان ثانوی، اینکار جایز شده یا حتی بالاتر، مستحق ثواب هم هست.
پس بحث «توجیه وسیلهی نامشروع توسط هدف مشروع» اصلا اینجا مطرح نمیشه. همینطوره؟
۳. آیا بحث«اهم و مهم» حاکم بر این اصل هستش؟
@bineshemotahar_qom
بینش مطهر || مطهَرین
#پرسش_شما ۱. شما فرمودید این موارد بخصوص، مربوط به اجتهاد و کار فقیه است. یعنی مقلد حق نداره خودش
#پاسخ_استاد
1- وظیفه مقلد عدم ارتکاب محرمات است و هدف ارزشمند نمی تواند توجیه کننده کار حرام باشد، اگر در یک مخمصه با دو حکم افتاده باشد باید استفتاء کند و اگر برای تصمیم گرفتن فرصت چنین کاری ندارد باید هدف مهم تر و ضروری تر را پیگیری کند البته به شرطی که راه سومی برای فرار از عمل مرجوح نداشته باشد.
2- بله در چنین مواردی به نظر می رسد تخصصا از چنین قاعده ای خارج است.
3- این که هدف وسیله را توجیه نمیکنه اصل ویژه ای نیست بلکه همان اطلاق احکام تحریمی است یعنی کار حرام حرامه و نباید انجام بشه واما بحث تزاحم و اهم و مهم در ریشه استنباط حکم مطرح میشه و قبل از تنجّز حکم حرمت است.
یک قدری بحث تخصصی شد.
عذرخواهم
#استاد_قاسمی
@bineshemotahar_qom
کانال جامع اندیشه های شهید مطهری