eitaa logo
بینش مطهر || مطهَرین
2.2هزار دنبال‌کننده
898 عکس
177 ویدیو
78 فایل
دبیرخانه بینش مطهر استان قم ✔کانال جامع اندیشه های شهید مطهری ✔برگزاری دوره های معرفتی کاربردی مکان:قم شماره تماس 09193533133 ادمین تبادلات و راهنمایی : @binesh_qom @H_sami84 : مسئول شعبه ⭕انتشار مطلب باذکر منبع بلامانع است.
مشاهده در ایتا
دانلود
🎙 شهید مطهری 🔰 ايْنَ عَمّارٌ؟ ⚫️ نوف بكالى گفت: على عليه السلام روى سنگى كه آن سنگ را جعدة بن هبيره گذاشته بود رفت و ايستاد «وَ عَلَيْهِ مِدْرَعَةٌ مِنْ صوفٍ» در حالى كه جامه پشمين به تنش بود، حمايل شمشيرش از ليف خرما بود، كفشهايش هم همين طور. با همين حالت رفت روى آن سنگ قرار گرفت و از آن به جاى كرسى خطابه و منبر استفاده كرد، آن خطابه غرّاء عجيب كه اشكها را جارى كرد انشاء فرمود. 🔘 على عليه السلام دوستان و رفقاى خالص و مخلص خودش را در آن خطبه معروف با اين وصف ياد مى ‏كند كه آنها دين را زنده نگه مى ‏داشتند. آخرش به ياد دوستان گذشته‏اش افتاد، فرمود: ❓ ايْنَ اخْوانِىَ الَّذينَ رَكِبُوا الطَّريقَ وَ مَضَوْا عَلَى الْحَقِّ؟ آن دوستان و راهروان طريق كجا رفتند؟ آنها كه بر جاده حق قدم زدند و بر حق از دنيا رفتند. ❓ايْنَ عَمّارٌ؟ عمّار ياسر كجاست؟ ❓ايْنَ ابْنُ التَّيِّهانِ؟ ابوالهيثم بن التيهان كجاست؟ ❓ايْنَ ذُوالشَّهادَتَيْنِ؟ خزيمة بن ثابت ذوالشهادتين كجاست؟ بعد با يك حالت تأثر و شايد گريه فرمود: ❗️اوَّهْ عَلى‏ اخْوانِىَ الَّذينَ قَرَؤُا الْقُرْآنَ فَاحْكَموهُ حسرت بر آن دوستان، بر آن برادرانم كه قرآن را بحق تلاوت كردند و محكم كردند ❗️ و تَدَبَّرُوا الْفَرْضَ فَاقاموهُ فرائض دين را درست فكر كردند، دقت كردند، به حقيقت آن رسيدند، آن را اقامه كردند ❗️ احْيَوُا السُّنَّةَ وَ اماتُوا الْبِدْعَةَ آنها كه سنت پيغمبر را زنده كردند و بدعت را ميراندند. @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
آزادی انسان، آزادی معنوی.pdf
239.9K
ـ🌷🌷🌷🌷 ـ🌷🌷🌷 ـ🌷🌷 ـ🌷 📋جزوه بینش مطہر 📌فصل دوم، آزادی معنوی 📚آزادی انسان 🎙استاد مقدسی 📆۹۹.۱۰.۱۰ @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 🔰 نکته بسیار بسیار مهم تربیتی از نگاه در کتاب جناب ژان ژاک روسو ✅ میزان تاب_مندی و تحمل فرزندان در مشکلات زندگی ✅ جایگاه تحمل سختی در تربیت فرزندان ✅ اهمیت درک و فهم لذات نسبت به نعمت های دنیایی @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
🔰 جملاتی از شهید مطهری در مورد کتاب 1️⃣ روسو كتابى دارد به نام «اميل» كه در فنّ تربيت كودك نوشته است؛ كتاب جالبى است؛ اميل نام كودك فرضى و افسانه ‏اى است كه وى در كتاب خود او را تحت تربيت خود قرار مى ‏دهد و به پرورش همه جنبه‏ هاى جسمى و روانى او توجه مى ‏كند. در همه موارد، ايده روسو اين است كه اميل را در حال ممارست با طبيعت و پنجه در پنجه طبيعت و در دامن سختي ها پرورش دهد. 2️⃣ ژان ژاك روسو چنين عقيده ‏اى دارد و در كتاب معروف خود اميل مى ‏خواهد نشان دهد كه انسان طبيعى، انسان خارج از جامعه، انسان در طبيعت، موجودى است سالم و درست و پاك؛ و همه نادرستي ها، فسادها و ناپاكي ها از جامعه به او تحميل مى‏ شود. ◀️ لذا روسو به اجتماع و زندگى اجتماعى بدبين است و تز اصلاحى او اين است كه بشر بايد تا حدّ ممكن به طبيعت برگردد. روسو به تمدّن جديد خوش بين نيست چون معتقد است كه انسان را از طبيعت دور مى ‏كند. هر چه انسان از طبيعت دورتر شود، فاسدتر مى‏ شود و هر چه به طبيعت اوّليّه نزديكتر باشد، به انسانيّت و درستى و پاكى نزديكتر است. 3️⃣ در كتاب اميل، نويسنده یک نكته را خيلى خوب و عالى ذكر كرده است. كتاب را به صورت رمان نوشته است. كودكى را به روش خاصى بزرگ مى ‏كنند و مثلًا كارهايى را به او پيشنهاد مى ‏كنند كه به حكم آن كارها روح او قويتر مى ‏شود. 4️⃣ مى‏شود گفت حرفهاى روسو در كتاب اميل بيشتر در اطراف است. ⬇️ دانلود فایل پی دی اف کتاب @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
emil.pdf
8.17M
📙 دانلود فایل PDF کتاب یا 📝نویسنده: ژان ژاک روسو 🌐 حجم: 7.7مگابایت ✅ این کتاب بسیار خواندنی و در امر تعلیم و تربیت از کتاب های اساسی و محوری می باشد. ✅ در آثار شهید مطهری ارجاعات زیادی به این کتاب هست البته استاد شهید اشکالات و انتقاداتی نیز که بر این کتاب وارد هست را نیز بیان کرده اند. 〰️〰️〰️〰️〰️〰️ @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
🔰 فلسفه تكاليف دشوار چیست؟! ✅ استاد شهید مرتضی مطهری پاسخ می دهد: 🔶 عبادت ها و تمرين هاى مكرر كه در دين مقدس اسلام دستور رسيده، نوعى ورزش روحى است، نوعى ابتلاء و تحمل شدايد است. بعضى از آن عبادت ها واقعاً سخت است. 🔷 يكى از آن عبادت هاست؛ بديهى است با نازپروردگى و آسايش سازگار نيست. از پيغمبر صلى الله عليه و آله و سلم نقل شده كه:. 🔹منْ لَمْ يَغْزُ وَ لَمْ يُحَدِّثْ نَفْسَهُ بِغَزْوٍ ماتَ عَلى‏ شُعْبَةٍ مِنَ النِّفاقِ 🔹كسى كه براى دين سربازى نكرده باشد يا در قلب خود آرزوى اين كار را نداشته باشد، با نوعى از نفاق خواهد مرد. برخى از پرده‏ها و كدورتهاست كه فقط جهاد و تصادم ها و اصطكاك هاى‏ آن طورى آنها را از بين مى ‏برد. بعضى از اخلاق عالى جز در ميدان نبرد پديد نمى‏ آيد. شجاعت و دلاورى با خواندن كتاب و خلوت نشينى و گوشه گيرى پيدا نمى‏ شود. 🔶 كه يكى ديگر از عبادات است و بر هر مستطيعى لازم است كه لااقل در عمر يك بار اين وظيفه اجتماعى و عبادى را انجام دهد، خالى از مشقت و دشوارى نيست. 🔸على عليه السلام درباره كعبه مى ‏فرمايد: خداوند خانه‏اى كه بايد مردم گرد آن طواف كنند در يكى از ناهموارترين و نامعمورترين نقطه‏هاى زمين قرار داد و اگر مى‏ خواست مى‏ توانست در يكى از نقاط پر باغ و درخت و پر ميوه و گردشگاه هاى درجه اول جهان قرار دهد، اما آن وقت ديگر امتحان و آزمايش و تحمل مشقت در كار نبود، مردم براى تنزّه هم مى‏ آمدند و منظور مقدسى كه هست حاصل نمى ‏شد. ◀️ مى‏فرمايد: 🔻 و لكِنَّ اللَّهَ يَخْتَبِرُ عِبادَهُ بِانْواعِ الشَّدائِدِ وَ يَتَعَبَّدُهُمْ بِانْواعِ الْمَجاهِدِ وَ يَبْتَليهِمْ بِضُروبِ الْمَكارِهِ، اخْراجاً لِلتَّكَبُّرِ مِنْ قُلوبِهِمْ وَ اسْكاناً لِلتَّذَلُّلِ فى نُفوسِهِمْ وَ لِيَجْعَلَ ذلِكَ ابْواباً فُتُحاً الى‏ فَضْلِهِ وَ اسْباباً ذُلُلًا لِعَفْوِهِ «1». 🔺خداوند همواره بندگان خود را به انواع شدايد مواجه مى‏ كند و اقسام كوشش ها و مجاهدت ها جلو پاى آنها مى ‏گذارد، تكاليفى گوناگون برخلاف طبع آسايش طلب آنها بر آنها مقرر مى ‏دارد تا غرور و تكبر از دلشان بيرون رود، نفوسشان عادت كند به عبوديت خدا، و اين وسيله‏اى است براى اينكه درهاى فضل و رحمت و عنايت پروردگار به روى آنها گشوده شود. @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 تقوا و عمل در ادبیات اسلامی 🔷 شما وقتى نهج‏البلاغه را مطالعه مى‏ كنيد مى‏ بينيد در اين كتاب دو مطلب است كه مرتب تكرار مى ‏شود: تقوا و عمل. 🔹ما چشمهايمان را مى‏ بنديم و مى‏ گوييم اينها را قبول نداريم. ما نه به تقوا اعتقاد داريم و نه به عمل، يك عمر زندگى مى ‏كنيم بدون تقوا و عمل، بعد وصيّت مى‏ كنيم كه ما را ببرند در دفن كنند، كارمان درست مى‏شود!! 🔶دو حديث در همين زمينه از رسول اكرم صلى الله عليه و آله بخوانم. رسول اكرم صلى الله عليه و آله در روزهاى اول بعثتشان كه آيه نازل شد: وَ انْذِرْ عَشيرَتَكَ الْاقْرَبينَ 🔸 بنى‏هاشم را جمع كرد و فرمود: بنى‏هاشم! بنى‏عبدالمطّلب! نبينم كه در روز قيامت مردم ديگر بيايند در محضر عدل پروردگار با توشه عمل صالح ولى شما بياييد و اتّكالتان به من باشد و بگوييد پيغمبر از ماست كه اين به حالتان فايده نخواهد بخشيد. 🔸 از اين بالاتر در روايت است كه پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله رو مى‏ كند به يگانه فرزند عزيزش وجود مقدس صديقه طاهره سلام‏اللَّه عليها- آن كسى كه درباره‏اش مى ‏گويد: او پاره جگر من است- و مى ‏فرمايد: يا فاطِمَةُ اعْمَلى بِنَفْسِكِ دختركم! خودت براى خودت عمل كن انّى لااغْنى عَنْكِ شَيْئاً من به درد تو نمى ‏خورم، از انتسابت با من كارى ساخته نيست. 👌🏻 تعليمات مرا بپذير و دستورات مرا عمل كن، مگو پدرم پيغمبر است. پدرم پيغمبر است، به دردت نمى‏ خورد، به دستور پدرت عمل كردن به دردت مى ‏خورد. @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
بسم الله الرحمن الرحیم ✋🏻عرض سلام و ادب خدمت شما همراهان عزیز و گرامی ✳️ به مناسبت سالروز تشکیل (22 دی ماه) به فرمان امام خمینی بحث جدیدی را در کانال جامع اندیشه های شهید مطهری آغاز می کنیم. ✅ این بحث با موضوع یکی از ابعاد مغفول شهید مطهری با عنوان است که در این موضوع دو دسته موارد وجود دارد: 1️⃣ مواردی که از جهت سابقه تاریخی و اجرایی شهید مطهری قابل بررسی و دقت هستند. 2️⃣ مواردی است که در آثار شهید مطهری و از جهت علمی مباحث و نکات را بیان کرده اند. 🙏🏻 در این مسیر هر مطلب و نکته و سندی دارید را برای ما ارسال کنید @binesh_qom @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
بسم الله الرحمن الرحیم 🔶 یکی از نکات بسیار مهم در مورد شخصیت مطلوب انقلابی این است که از جامعیت برخوردار باشد. جامعیت با توجه به آنچه که در ادبیات گفتاری مقام معظم رهبری یافت می شود دارای چهار شاخصه اصلی است. 🔹علم 🔹تقوا 🔹بصیر 🔹کارآمدی 🔷 بسیار از شخصیت های برجسته انقلاب اسلامی مردم ایران، از دو شاخصه اول یعنی علم و تقوا برخوردار هستند و برخی از شخصیت های خاص هم بعنوان شاخص بصیرت شناخته می شوند. شخصیت هایی همچون (ره) در سال های اخیر علاوه بر علم و تقوا بعنوان شاخص شناخته می شوند. 🔶 شخصیت بی نظیر شهید مطهری، علاوه بر جنبه های و که مورد شهادت حضرت امام(ره) و تمامی اهل علم و فضل است، به شهادت حضرت آقا دارای بصیرت بی نظیری خصوصا در مقابل التقاط و انحراف بوده اند، مقام معظم رهبری در این باره می فرمایند: ◀️ «ایشان [استاد مطهری] تا مدت‌ها تنها كسی بود كه به خطر التقاط توجه می‌كرد. تا سال‌هال 52 و 53 بسیاری از علمای روشنفكر و فضلا و محققین ما در تهران و قم و در مشهد و جاهای دیگر خطر التقاط را توجه نمی‌كردند» 🔷 جنبه مغفول و مهم شخصیت شهید مطهری حیثیت و اوست که کمتر کسی به آن التفات دارد و ایشان و آثار ایشان را از این جهت بررسی می کند. ✅ در ادامه کار کانال برخی موارد را به مرور زمان مندرج می کنیم که دال بر این بُعد از شخصیت شهید مطهری هستند. در این موضوع دو دسته موارد وجود دارد: 1️⃣ مواردی که از جهت سابقه تاریخی و اجرایی شهید مطهری قابل بررسی و دقت هستند. 2️⃣ مواردی است که در آثار شهید مطهری و از جهت علمی مباحث و نکات را بیان کرده اند. 👌🏻 این بحث را به مناسبت سالروز تشکیل (22 دی ماه) به فرمان امام خمینی است شروع می کنیم ان شاء الله. در این مسیر هر مطلب و نکته و سندی دارید را برای ما ارسال کنید @binesh_qom @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
🔰 تشکیل شورای انقلاب با پیشنهاد و ریاست شهید مطهری به دستور امام خمینی امام خمینی در ۲۲ دی ماه ۱۳۵۷ پیامی بدین شرح صادر کرد: «به موجب حق شرعی و بر اساس رأی اعتماد اکثریت قاطع مردم ایران که نسبت به اینجانب ابراز شده است، در جهت تحقق اهداف اسلامی ملت، شورایی به نام «شورای انقلاب اسلامی» مرکب از افراد با صلاحیت و مسلمان و متعهد و مورد وثوق موقتاً تعیین شده و شروع به کار خواهند کرد. اعضای این شورا در اولین فرصت مناسب معرفی خواهند شد. این شورا موظف به انجام امور معین و مشخصی شده است؛ از آن جمله مأموریت دارد تا شرایط تأسیس دولت انتقالی را مورد بررسی و مطالعه قرار داده و مقدمات اولیه آن را فراهم سازد. دولت موقت در اولین فرصت که مناسب و صلاح دانسته شود به ملت معرفی و شروع به کار خواهد نمود.» در نهایت موجودیت شورای انقلاب به عنوان اولین و بنیادی ترین ارکان قدرت سیاسی و عالی ترین نهاد تصمیم گیری در کشور بعد از امام خمینی (س)، در تاریخ22 دی ماه 1357 و به فاصله یک ماه مانده به پیروزی انقلاب اسلامی با پیام امام رسما اعلام شد. ✅ این شورا در ابتدا و تا زمان شهادت برعهده آیت الله بود. بدیهی است که مسئولیتهای شورای انقلاب، عمده ترین مسئولیت رهبری انقلاب در داخل کشور محسوب می شد. 👌🏻 اینکه حضرت امام تا زمان حیات استاد شهید مسئولیت این شورای مدیریتی و اجرایی که مهمترین نهاد تصمیم گیری در اجتماع آن روز ایران و شاید امت تشیع بود را بعهده شهید مطهری قرار دادند، نشان از عمق باور به و اجرایی به ایشان است. ✳️ شورا در آغاز، هفته ای یک بار و سپس دو بار، به طور مخفی در منازل افراد تشکیل جلسه می داد. تصمیمات اتخاذ شده در این جلسات بلافاصله با امام در میان گذاشته می شد و پس از کسب تکلیف، به مرحله ی اجرا در می آمد. ❌ از اقدامات مهم شورای انقلاب، مذاکره با مقامات نظامی نیروهای مسلح، دیدارهای دیپلماتیک، ترتیب دادن مسافرت بختیار به پاریس برای ملاقات با امام، مأموریت راه اندازی نفت و انتخاب رئیس دولت موقت بود. @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 افعال سیاسی صحیح از منظر امام جامعه / وظیفه امت در قبال ائمه جامعه 🔷 در يكى از نامه‏هايى كه در نهج‏البلاغه هست سيد رضى اين‏طور نوشته است كه در جنگ جمل، زمانى كه على عليه السلام از مدينه حركت كرد و به طرف بصره مى‏ آمد، نامه‏اى به مردم كوفه نوشت، آنها را دعوت كرد، در ابتداى نامه مى ‏نويسد كه من يك گذشته‏اى در دوره خلفاى پيشين دارم، هرجور مردم درباره گذشته من فكر مى ‏كنند، آيا ظالم بودم يا مظلوم، ياغى بودم يا مبغىٌ‏عليه، هر طور بوده فعلًا درباره اينها بحثى نمى‏ كنم ولى امروز مسلمين با من بيعت كرده‏اند، هركس كه مى‏ خواهد به يارى من بيايد، بيايد. ❗️ اما من يك قيد و يك شرط با او مى ‏كنم: نزد من بيايد، اگر ديد خوب عمل مى‏ كنم مرا كمك بدهد و اگر ديد بد عمل مى‏ كنم به من انتقاد و اعتراض كند تا من جبران كنم. 🔶 اين را مى ‏گويند نمونه يك حكومت ؛ ولى چرا اين‏گونه است؟ براى اينكه اسلام چنين دينى بود كه يك چنين افرادى تربيت كرد. @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
🔰ارزش سختی 💥قدر سختی را بدانید! ⚡️فَإنَّ مَعَ الْعُسْرِ یسْرآ. با سختی آسانی هست. تعبیر این آیه این است: فَإنَّ مَعَ الْعُسْرِ یسْرا با سختی آسانی هست، با اینکه اصل مقصود این است که به دنبال سختی آسانی هست، پایان شب سیه سپید است. ✨ولی چرا تعبیر قرآن این است که با سختی سستی است؟ می‌خواهد بفرماید که صرفا تعاقب و توالی نیست که یک سختی هست و بعد نوبت سستی باشد، بلکه اصلا آن سستی و آسانی زاییده سختی است. ⬅️سختیها مادر آسانی هستند. یعنی اگر بخواهید به رفاهها و راحتها و سعادتها برسید، تا از مسیر سختیها و شداید عبور نکنید، [امکان ندارد] این، اصلِ کلی عجیبی است. 📚بینش و رفتار قرآنی ۳ @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
🔰آزادی تتفکر در اندیشه استاد‌ مطهری "ره" ✍محمد روضه سرا 🔷 در نظام‌فکری استاد‌ مطهری‌‌"ره"؛‌آزادی به‌ معنای فقدان موانع است. تعریفی که از انسان و جامعه آزاد در این نظام فکری ارائه می شود فردی است که برای هر کدام از موانع مسیر رشدش راه حل منطقی و دقیقی طراحی کرده است و هویت او تابعی از حل مسائل و موانع حرکتش به سمت پیشرفت خواهد بود. 🔶در واقع در منظومه تفکری استاد‌ شهید؛ رابطه کاملا منطقی بین هویت داشتن فرد و جامعه با داشتن آزادی مطرح است. 🔷حالا طبق این معیار اگر به سراغ آسیب شناسی زندگی فرد فرد خودمان و در افق بالاتر آسیب شناسی جامعه شهری بپردازیم؛ می توانیم ارتباط بسیار وثیقی بین هویت فردی و ملی با آزادی بیابیم. 🔶متاسفانه در دهه های قبل دولت هایی که سر کار بوده اند تعریف شان از آزادی کاملا تعریف ناقصی بوده است و صرفا آزادی را در محدوده آزادی های جناحی و سیاسی تعریف کرده اند. 🔷در حالی که طبق مبنای فکری جمهوری اسلامی که همان نظام فکری استاد شهید مطهری"ره" است؛ آن نوعی از آزادی که تقدم رتبه ای بر دیگر انواع آزادی دارد؛ آزادی فکری است. 🔶وقتی در جامعه ای موانع فکر کردن برطرف شده باشد و قشر نخبگانی جامعه مهارت ایجاد نظام فکری را داشته باشد؛سطح تحلیل ها و فعالیت های اجتماعی چند پله صعود خواهد کرد. 🔷با مرور دقیقانه بر آیات قرآن و سیاق برخی از آیات و سُوَر متوجه تاکید بر نقش فکر و قوه شعور و ادراک و مهارت فهم و منظومه فکری داشتن خواهیم شد. 🔶در روایات مربوط به ظهور امام‌عصر"عج" نیز؛تاکید زیادی بر افزایش قدرت فکر و فهم آحاد و شهروندان جامعه ظهور شده است. 💠ماموریت فراهم کردن بستر آزادی فکر نهادهای علمی و آموزشی مثل آموزش‌و پرورش،‌آموزش عالی،‌حوزه های علمیه،‌ صدا و سیما،‌انتشاراتی ها،سخنرانان، نویسندگان،تشکل های فعال انقلابی،‌است که باید طراحی ها و برنامه ریزی های خود را متناسب با آموزش مهارت تفکر و ایجاد نظام فکری برای آحاد جامعه کنند. @binseshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
🔰 صدقه ماه جمادی الثانی 🔷 با شركت در طـرح در قالب که در اول هر ماه انجام می گردد، شما مي توانيد با پرداخت فقط ، به آسانی ميزبان يک بینش پژوه باشید و در سهیم باشید. ✅ ان شاء الله صدقات شما، صدقه جاریه می باشند و هر نفر بعد از طی یک مرحله کتاب را به نفر دیگر می سپارد. 💳لینک پرداخت صدقات https://idpay.ir/1sadaghe/50000 @bineshemotahar_qom
🔰 مهاجرت از عادات‏ 🔷 انسان به يك چيزهايى عادت پيدا مى ‏كند؛ مثلا عرف جامعه براى او يك اصل مى ‏شود و يك عادت جسمى يا روحى براى او پيدا مى ‏شود. عادت جسمى مثل عادت به سيگار كشيدن. خيلى از افرادى كه سيگار مى‏ كشند، وقتى پزشك به آنها مى ‏گويد: سيگار نكش، ◀️ جواب مى ‏دهند: عادت كرده‏ام، نمى ‏توانم عادتم را ترك كنم، ترك عادت موجب مرض است! كه حرف مفتى است. ✅ الْمُهاجِرُ مَنْ هَجَرَ السَّيِّئاتِ. مرد آن است كه بتواند از آنچه كه به او چسبيده است جدا شود و هجرت كند. تو اگر از يك سيگار كشيدن نتوانى هجرت كنى، انسان نيستى. @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
⁉️ 1️⃣ شهید مطهری در آثارشان یک اصلی را بیان کرده اند وآن را اثبات می کنند. آن اصل این است که «». به عبارت دیگر برای هدف مقدس، نمیتوان از وسایل نامشروع، استفاده کرد. 2️⃣ در کتاب سیره معصومین ص158، استاد مطهری در رابطه با استخدام افراد شیعه در دستگاه حکومت جائر، مطالبی را ذکر کرده و تایید حضرت کاظم (ع) نسبت به علی بن یقطین را بیان می کند؛ عبارت کتاب این است: 🔅 «حال حضرت موسی بن جعفری که صفان جمال را که صرفا همکاری میکند و وجودش فقط به نفع آنهاست، منع میکند و میفرماید: چرا تو شتر هایت را به هارون اجاره میدهی؟!، علی بن یقطین را که محرمانه با او سر و سرّی دارد و شیعه است و تشیع خودش را کتمان میکند، تشویق مینماید که حتما در این دستگاه باش ولی کتمان کن و کسی نفهمد که تو شیعه هستی. وضو را مطابق وضوی آنها بگیر. نماز را مطابق نماز آنها بخوان. تشیع خودت را به اشدّ مراتب، مخفی کن اما در دستگاه آنها باش که بتوانی کار بکنی. این همان چیزی است که همه ی منطق ها اجازه میدهد. هر آدمی با هر مسلکی به افراد خودش اجازه میدهد که با حفظ مسلک خود و به شرط اینکه هدف، کار برای مسلک خود باشد نه برای طرف، وارد دستگاه دشمن شود. یعنی آن دستگاه را استخدام کنند برای هدف خودشان؛ نه دستگاه، آنها را استخدام کرده باشد برای هدف خود. شکلش فرق میکند. یکی جزء دستگاه است، نیروی او صرف منافع دستگاه میشود و یکی جزء دستگاه است، نیروی دستگاه را در جهت مصالح و منافع آن هدف و ایده¬ای ک خودش دارد، استخدام میکند.» ❓ حال سوال این است که علی بن یقطین، شیعه است. به طوری که خود شهید مطهری از روایاتی که در مدح و ستایش اینگونه افراد آمده، اینطور برداشت می کند که روایات، این افراد را در ردیف اولیاء اللهِ درجه‌ی اول، معرفی کرده است. علی بن یقطین شیعه است و اعتقاداتی دارد. اما امام (ع) به او میگوید: اعتقادات خود را کتمان کن. مطابق نظر آنها وضو بگیر و نماز بخوان؛ به این دلیل که از دستگاه دشمن در جهت مصالح و منافعِ هدفش استفاده کند. ◀️ به عبارت دیگر بخاطر هدفی که دارد، از عمل به اعتقاداتش صرف نظر کرده و طبق میل دشمن و حکومت جائر، عمل بکند. (البته عملِ به ظاهر. نه اینکه اعتقاداتش تغییر کرده باشد). ⁉️ این بیان چگونه با اصلی که استاد شهید بیان فرمودند (هدف، وسیله را توجیه نمیکند)، سازگار است؟ ⁉️اگر بخواهیم سوال را کلی‌تر مطرح کنیم، باید بگوییم چه رابطه‌ای بین این اصل (هدف، وسیله را توجیه نمی کند) و اصلِ تقیه وجود دارد؟ ✅ پاسخ به سوال را در پست بعدی از می شنویم. @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
2.39M
بسم الله الرحمن الرحیم ✅ 🎙 پاسخ به این سوال رو از استاد حجت الاسلام قاسمی می شنویم. مسائلی که در این صوت به آنها اشاره شده است عبارتند از: 1️⃣ تبیین دقیق سوال و جایگاه آن 2️⃣ تفکیک جایگاه مجتهد و مقلد در تشخیص مصالح 4️⃣ تشریح بحث تزاحم و تداخل مصالح و مفاسد 3️⃣ بررسی بقاء زشتی و قبح وسیله بد یا عدم بقاء قبح آن در صورت مطلوب بودن 🌐 آیدی دریافت سوال های شما مخاطبین محترم @binesh_qom 〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️ @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
بسم الله الرحمن الرحیم 🎙 مقام معظم رهبری: در صورت توان برای چاپ کتاب‌های خوب هزینه کنید و آن را به حساب بگذارید. 🔷 قابل توجه مخاطبین عزیز و بینش پژوهان گرامی ✅ صدقه جمع شده ابتدای ماه به میزان یک 5 جلد کتاب مرحله اول تجمیع شده است. ان شاء الله به وسیله این صدقات یک دوره کتاب تهیه می شود و به صورت گردشی در بین بینش پژوهان مستعد به صورت گردشی اهدا می شود. 🔶 به امید خدا در ابتدای هر ماه قمری که صدقه مستحب است، به این نیت صدقات شما مومنین به عنوان تجمیع می شود. 🔘 لینک پرداخت صدقات https://idpay.ir/1sadaghe/ @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
🎙 استاد شهید مرتضی مطهری 🔰 انْتُم الْاطِبّاءُ وَ نَحْنُ الصَّيادِلَةُ / ارزش اجتهاد در اسلام 🔷 يكى از محدثين معروف قرن دوم هجرى از يكى از فقهاى معروف آن عصر مسئله‏اى پرسيد و او جواب داد. محدث پرسيد به چه دليل؟ گفت به موجب فلان حديثى كه خودت از پيغمبر براى ما روايت كرده‏اى. مرد محدث پس از تأمل دريافت كه فقيه راست مى‏ گويد و از آن حديث مى‏ توان حكم اين مسئله را استخراج و استنباط كرد. بار ديگر آن محدث مسئله ديگرى از آن فقيه پرسيد و فقيه جواب داد. پرسيد دليل تو چيست؟ گفت فلان روايت كه باز تو خود براى ما روايت كردى. 🔶 محدث بار ديگر تأمل كرد و ديد فقيه راست مى‏ گويد، از آن روايت نيز مى‏ توان اين حكم را استفاده و استنتاج كرد. محدث رو كرد به فقيه و منصفانه گفت: انْتُم الْاطِبّاءُ وَ نَحْنُ الصَّيادِلَةُ يعنى حقاً شما فقها و مجتهدان و اهل نظر پزشكان را مانيد و ما محدثان داروفروشان را. ✳️ اين داستان تاريخى مصداق حديث نبوى را روشن مى‏كند كه فرمود رُبَّ حامِلِ فِقْهٍ الى‏ مَنْ هُوَ افْقَهُ مِنْهُ.. @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
بینش مطهر || مطهَرین
بسم الله الرحمن الرحیم ✅ #پاسخ_استاد 🎙 پاسخ به این سوال رو از استاد حجت الاسلام قاسمی می شنویم. مس
۱. شما فرمودید این موارد بخصوص، مربوط به اجتهاد و کار فقیه است. یعنی مقلد حق نداره خودش اهم و مهم رو تشخیص بده و اینکار رو انجام بده؟ ۲. اگر مواردی مثل داستان صفوان جمال، بخاطر حکم امام معصوم (یا مجتهد) باشه، که اصلا بحثی وجود نداره. چون بخاطر عنوان ثانوی، اینکار جایز شده یا حتی بالاتر، مستحق ثواب هم هست. پس بحث «توجیه وسیله‌ی نامشروع توسط هدف مشروع» اصلا اینجا مطرح نمیشه. همینطوره؟ ۳. آیا بحث«اهم و مهم» حاکم بر این اصل هستش؟ @bineshemotahar_qom
بینش مطهر || مطهَرین
#پرسش_شما ۱. شما فرمودید این موارد بخصوص، مربوط به اجتهاد و کار فقیه است. یعنی مقلد حق نداره خودش
1- وظیفه مقلد عدم ارتکاب محرمات است و هدف ارزشمند نمی تواند توجیه کننده کار حرام باشد، اگر در یک مخمصه با دو حکم افتاده باشد باید استفتاء کند و اگر برای تصمیم گرفتن فرصت چنین کاری ندارد باید هدف مهم تر و ضروری تر را پیگیری کند البته به شرطی که راه سومی برای فرار از عمل مرجوح نداشته باشد. 2- بله در چنین مواردی به نظر می رسد تخصصا از چنین قاعده ای خارج است. 3- این که هدف وسیله را توجیه نمیکنه اصل ویژه ای نیست بلکه همان اطلاق احکام تحریمی است یعنی کار حرام حرامه و نباید انجام بشه واما بحث تزاحم و اهم و مهم در ریشه استنباط حکم مطرح میشه و قبل از تنجّز حکم حرمت است. یک قدری بحث تخصصی شد. عذرخواهم @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
بسم الله الرحمن الرحیم ✋🏻 عرض سلام و ادب خدمت بینش پژوهان محترم و گرامی ✅ چند نکته مهم رو خدمت شما عزیزان ارسال می کنیم. 1️⃣ تصویر فوق برنامه و این ترم مرحله اول طرح بینش مطهر است. 2️⃣ برای هر جلسه امتحان یک هفته کلاس رسمی تعطیل می شود و جایگزین آن به صورت همایشی یک جلسه عمومی برگزار می شود. در این جلسه مبتنی بر موضوعات کتاب مباحثی توسط اساتید ارائه می گردد. 3️⃣ در فاصله این یک هفته شما فرصت دارید تا پاسخ آزمون را بنویسید و به استادیار کلاس خود ارسال کنید. ⭕️ آزمون ها به صورت کتاب باز است و در گروه بارگزاری می شود. 4️⃣ همایش ها از طریق پیام رسان و یک برگزار می شود و لینک آن در کانال قرار داده می شود. 5️⃣ در مورد آزمون ها مطلع باشید که هیچ تاخیری در ارسال آنها پذیرفته نیست و در زمان مقرر خود باید ارسال بشوند. ❌ نکات مهم پیرامون امتحانات را به صورت یک پست مستقل فردا در کانال ارسال می کنیم. لذا تا فردا صبور باشید. 🙏🏼 از اینکه با دقت در این پیام و اجرای قوانین و همکاری با استادیارها به ما کمک می کنید، از شما سپاسگزاریم. التماس دعا آموزش استان قم
🔰 فاجعه قرن از نگاه شهید مطهری و راه حل آن 🔷 قرن ما يعنى قرن چهارده هجرى از نظر فقه و مقررات اسلامى قرن يك فاجعه است، يك فاجعه كم نظير. در اين قرن ما شاهد قربانى شدن مقررات اسلامى در مقابل مقررات اروپايى مى‏ باشيم. سنگرها را پى درپى از دست فقه اسلامى مى‏ گيرند. در مسائل قضائى، در مسائل مدنى، در مسائل خانوادگى، در مسائل جزائى و در ساير مسائل تدريجاً مقررات ناقص اروپايى جانشين مقررات اسلامى مى ‏گردد. امروز عملًا جز مقررات عبادى در انحصار اسلام نمانده است، ساير مقررات يا انحصاراً غير اسلامى است و يا مخلوطى است از مقررات اسلامى و غير اسلامى. 👆🏻👆🏻 این متن و این نگاه شهید مطهری به مسائل اجتماعی و وضعیت فقاهت در جامعه است. ایشان برای این فاجعه یک راه حل و الگوی طی مسیر را ارائه داده اند. حقا خودشون اول رهرو این مسیر بودند. 👇🏻👇🏻 در ادامه راهکار تفصیلی شهید مطهری برای حل این مسئله را می خوانیم @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
الهامى از شيخ الطائفه.pdf
208.5K
بسم الله الرحمن الرحیم 🔰 اندیشه های اجتهادی شیخ طوسی و نگاهی فقاهتی اسلام ❇️ مقاله فوق با عنوان «الهامی از شیخ الطائفه» نام گذاری و منتشر شده است. البته حق مساله این است که بگوییم آشنایی با نظام اجتهادی شیعی و اسلامی برای پاسخگویی به مسائل مورد نیاز بشریت. ❇️گفتار فوق برای آشنایی با تاریخ و تطور اجتهاد از صدر اسلام تا دوره های اخیر بسیار نافع و راهگشاست. 💠در ادامه فهرستی از اهم مطالب موجود در این گفتار رو با هم می خوانیم: 🔆 آشنایی اجمالی با شیخ طوسی و تاثیر ایشان بر علوم اسلامی 🔆 تاریخ اجتهاد از دوره حضور ائمه تا قرن فعلی 🔆 تاثیر نگاه اجتهادی در ادراک و فهم معارف و مبانی اسلامی 🔆 پیدایش جریان مهم و منحرف اخباری گری در تشیع 🔆 نقش اجتهاد در تولید علوم انسانی اسلامی از نگاه شهید مطهری @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
🔷 در يكى از خطابه‏هاى خيلى عالى‏اش مى‏ گويد: 🔹 «راستى اگر انسان اينطور فكر كند كه عدم است و بعد از اين زندگى نيستى مطلق است، ديگر اصلًا براى او زندگى ارزشى نخواهد داشت. 🔹آن چيزى كه زندگى را براى انسان گوارا و لذّت بخش مى ‏سازد، كار او را مفرّح مى ‏سازد، به دل او حرارت و گرمى مى‏ بخشد، افق ديد انسان را خيلى وسيع مى‏ كند، همان چيزى است كه دين به انسان مى‏ دهد، يعنى اعتقاد به جهان ابديّت، اعتقاد به خلود، اعتقاد به بقاء بشر، اعتقاد به اينكه تو اى بشر! فانى نيستى و باقى خواهى بود، تو از اين جهان بزرگترى، اين جهان براى تو يك آشيان كوچك و موقّتى است، اين جهان فقط يك گاهواره است، براى دوران كودكى توست، دوران بيشتر دوران ديگرى است.» 🔶از حكيم معروف روسى مى ‏پرسند: ايمان چيست؟ آن را براى ما تعريف كن. مى‏ گويد: 🔸 «ايمان همان چيزى است كه انسان با آن زندگى مى‏ كند؛ سرمايه زندگى است». واقعاً عجب جمله ساده و پرمغزى است. 👌🏻 اين جمله را مقايسه‏ كنيد با طرز تفكّر يك عدّه سبك مغز بى‏خبر كه خيال مى‏ كنند دين براى بشر «سربار» است، بيدينى نوعى آزادى و سبكبارى است! اينها خيال مى‏ كنند پايبند نبودن به هر چيزى نامش است، بنابراين پايبند نبودن به عقل و انسانيّت و اخلاق و شرافت چون بالاخره هر چه هست پايبند نبودن است سبكبارى و آزادى است. ♻️ امّا اين عاليقدر روسى چقدر خوب ارزش «سرمايه» هاى معنوى را درك كرده است؛ او نمى‏ گويد ايمان «سربار» است، مى ‏گويد «سرمايه است». @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های شهید مطهری