eitaa logo
بینش مطهر || مطهَرین
2.2هزار دنبال‌کننده
898 عکس
177 ویدیو
78 فایل
دبیرخانه بینش مطهر استان قم ✔کانال جامع اندیشه های شهید مطهری ✔برگزاری دوره های معرفتی کاربردی مکان:قم شماره تماس 09193533133 ادمین تبادلات و راهنمایی : @binesh_qom @H_sami84 : مسئول شعبه ⭕انتشار مطلب باذکر منبع بلامانع است.
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 راز خوش بینی شیعه به آینده ی بشریت 🔹راسل در کتاب می گوید: امروز دیگر غالب دانشمندان امیدشان را از بشریت قطع کرده و معتقدند که علم به جایی رسیده است که عن قریب بشر به دست علم نابود خواهد شد. 🔸اینشتین در این باره معتقد است که بشر با گوری که به دست خود کنده است یک گام بیشتر فاصله ندارد. 🔹بشر به مرحله ای رسیده است که با فشار دادن چند دگمه زمین را کن فیکون می کند. 🔸و واقعا هم اگر ما معتقد به خدا و دست غیبی نباشیم ، اگر آن اطمینانی که قرآن به آینده ی بشریت می دهد ما را مطمئن نکرده باشد ، یعنی اگر ما همین ظواهر دنیای امروز را ببینیم ، حق با اینهاست. 🔹روزی نیست که وسائل مخرب به صورت نیرومند، مهیب تر و وحشتناک تر پیدا نشود. 🔸اگر جنگ جهانی سومی پیش بیاید، صحبت این نیست که آیا آمریکا غالب است یا چین یا شوروی . 🔹اگر جنگ سومی پیش بیاید آن که مغلوب است زمین و بشریت است و آن که غالب است هیچ است، اما ما می گوییم: برای بشر و برای زمین از این پرتگاه ها قبلا هم پیدا شده است، اما دست الهی بالای همه ی دست هاست. 🔻به ما گفته اند:《افضل الاعمال انتظار الفرج》 ♨️این خوش بینی و انتظار فرج ، فضیلتش از همه اعمال بیشتر است، چرا؟ برای اینکه این یک ایمانی است در سطح بسیار عالی. 📗کتاب مهدویت از سری کتاب های بینش مطهر @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
بینش مطهر || مطهَرین
🔰 راز خوش بینی شیعه به آینده ی بشریت 🔹راسل در کتاب #امیدهای_نو می گوید: امروز دیگر غالب دانشمندان ا
🌐 در شرایط سخت کرونا که بسیاری بخاطر فوت بستگان یا دوری و هجران از دوستان و آشنایان تحت سخت ترین فشارهای روحی و روانی قرار دارند؛ امید به آینده و و تبیین علمی این مسئله خیلی به آرامش انسان و انسانیت کمک می کند. ✳️ از و روحیه دهی به پدر و مادران و سالمندان دریغ نکنیم. 🙏🏼 اعطای آرامش و نشاط و تزریق روحیه امید به اطرافیانمان، یکی از موهبت های الهی است که به راحتی می توانیم آن را به یکدیگر هدیه کنیم. 📝 ناصر قیلاوی زاده @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
ـــــــــ بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحيمِ ـــــــــــ موضوع : اشاره ای به مواد قرارداد 🏳️ از دیدگاه شهید مطهری 👇 📃⏬ 5⃣ «مردم در هر گوشه از زمينهاى خدا (شام يا عراق يا يمن و يا حجاز) بايد در امن و امان باشند 🌀 مقصود كينه توزى‏ هايى است كه به گذشته مربوط مے شود، چون اينها اغلب كسانى بوده‏ اند كه در گذشته با معاويه در صفّين جنگيده‏ اند. 🌀 «و هيچ كس را بر خطاهاى گذشته‏ اش مؤاخذه نكند 🌀اصحاب علـــے السلام در هر نقطه‏ اى كه هستند در امن و امان باشند و كسى از شيعيان علـــے علیه السلام مورد آزار واقع نشود و ياران علـــے علیه السلام بر جان و مال و ناموس و فرزندانشان بيمناك نباشند 🌀اين مواد، مخصوصاً ماده 5 و ماده 3 كه مسأله لعن اميرالمؤمنين علیه السلام است، اگرچه از همان شرط اول تأمين شد (زيرا وقتى كه او متعهد می شود كه به كتاب خدا و سنت پيغمبر(ص) و سيره خلفاى راشدين‏ عمل کند، طبعاً اینها در آن مستتر است ✔️ ولى معذلك اينها را كه مے دانستند مورد توجه خاص معاويه است وبرخلاف عمل مے كند. براى اينكه بعدها هيچ گونه تأويل و توجيهى در خصوص اين كارها به كار نبرد، به‏ طور خصوصى در مواد قرارداد گنجاندند. ✨خواستند نشان بدهند كه ما از حالا به روش تو بدبين هستيم. 👌اينها بود مجموع مواد اين قرارداد @bineshemotahare_qom کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
🎙 استاد شهید مرتضی مطهری 💠 انسان با «لفظ» شيعه نمى‏ شود، با «حرف» شيعه نمى ‏شود، با «حب و علاقه فقط» شيعه نمى ‏شود؛ با مشايعت [شیعه می شود]. مشايعت يعنى همراهى. وقتى كسى مى‏ رود و شما پشت سر و همراه او مى ‏رويد، اين را «مشايعت» مى‏ گويند. يعنى مشايعت كننده عملىِ على. 📚 مجموعه آثار، جلد 23، ص97 @bineshemotahar_qom
ـــــــــ بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحيمِ ـــــــــــ موضوع : اشاره ای به مواد قرارداد 🏳️ از دیدگاه شهید مطهری 👇 📃🔽 ♨️معاويه نماينده‏اى داشت به نام عبد اللّٰه بن عامر. 📝او را با نامه‏اى كه زير آن را امضا كرده بود فرستاد نزد امام حسـن علیه السلام و گفت:🔽 شرايط همه همان است كه تو مے گويے؛ هرچه تو در آن صلحنامه بگنجانے من آن را قبول دارم. 👌 امام حسـن علیه السلام هم اين شرايط را در صلحنامه گنجانيد. بعد هم با قسم هاى خيلى زيادى كه من خدا و پيغمبر(ص) را ضامن قرار می دهم، اگر چنين نكنم چنان، اگر چنين نكنم چنان، همه اين شرايط را گفت و اين قرارداد را امضا كردند.✏️ ✅🌱بنابراين به نظر نمی رسد كه در صلح امام حسـن علیه السلام ، در آن شرايطى كه امام حسـن علیه السلام می زيست ايرادى باشد؛ 🌱و مقايسه كردن ميان صلح امام حسـن علیه السلام در مسند خلافت با قيام امام حسين علیه السلام به عنوان يك معترض، با اينهمه اختلافات ديگرى كه عرض كردم، مقايسه صحيحى نيست؛ 👌يعنى به نظر اين‏جور می رسد كه اگر امام حسـن علیه السلام در آن وقت نبود و بعد از شهادت اميرالمؤمنين علیه السلام امام حسيـن علیه السلام خليفه شده بود، قرارداد صلح امضا مے كرد، و اگر امام حسـن علیه السلام تا بعد از معاويه زنده بود، مثل امام حسيـن علیه السلام قيام می كرد، چون شرايط مختلف بوده است @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
اعلامیه جهانی حقوق بشر1.docx
48.7K
♦️متن کامل اعلامیه حقوق بشر WORD ▪️اعلامیه حقوق بشر شامل یک دیباچه و 30 ماده، در تاریخ 10 دسامبر 1948 مطابق با 19 آذر 1327 شمسی در مجمع عمومی سازمان ملل تصویب شد و همه ساله جهانیان این روز را به نام جشن می گیرند. ▪️این متن پس از دو جنگ جهانی در با الهام از نوشته و با 48 رأی موافق و بدون مخالف تصویب شد. ▪️ 8 کشور رأی داشتند: شوروی، جمهوری سوسیالیستی شوروی اوکراین، جمهوری سوسیالیستی بلاروس شوروی، جمهوری فدرال سوسیالیستی یوگسلاوی، جمهوری خلق لهستان، چکسلواکی، عربستان سعودی و اتحادیه آفریقای جنوبی. ✅ در بسیاری از آثار خود به تحلیل و ارزیابی و نقد بخش های مختلف این بیانیه پرداخته است. خواندن مستقیم و بدون واسطه آن و سپس شنیدن تحلیل ها و نقد های استاد مطهری یکی از مواردی است که در ادامه کار کانال برای شما عزیزان خواهیم داشت. 📝 نقد و پیشنهاداتون رو برامون ارسال کنید. @BINESh_QOM @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
🌐 متن زیر یکی از اشکالاتی است که به کتاب نوشته شده است و در ادامه پاسخ استاد مطهری نیز آمده است: ⁉️ : ❗️❌ ستايش اروپايي ها در اين داستان پسنديده نيست؛ گويى اروپايى ضرب المثل فضيلت قرار داده شده است و آية اللَّه بروجردى همچون ايشان. ✅ : اروپايي ها ضرب المثل فضيلت نيستند، خود اين كتاب و ساير آثار نويسنده‏اش هميشه از آنها انتقاد كرده است، ولى... @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
🔰 اروپایی های ضرب المثل فضیلت نیستند اما ضرب المثل صراحت و نظم هستند!! 🌐 متن زیر یکی از اشکالاتی است که به کتاب نوشته شده است و در ادامه پاسخ استاد را نیز در آن می خوانیم: ⁉️ : ❗️ در متن کتاب مساله حجاب نوشته شده است: 🔷 در سال هايى كه در قم بودم يك وقت يكى از خطباى معروف ايران به قم آمد و اتفاقاً ديد و بازديد ايشان در حجره بنده بود؛ در آنجا از ايشان ديدن مى‏ شد. يك روز در مدت اقامت ايشان در قم شخصى در وقت نامناسبى ايشان را به خانه آية اللَّه بروجردى برده بود. آن موقع يك ساعت قبل از وقت درس ايشان بود و معمولًا ايشان در آن وقت مطالعه مى‏ كردند و كسى را نمى‏ پذيرفتند. 🔹 در مى ‏زنند و به نوكر مى ‏گويند به آقا بگوييد فلانى به ملاقات شما آمده است. نوكر پيغام را مى‏ رساند و برمى ‏گردد و مى ‏گويد آقا فرمودند من فعلًا مطالعه دارم، وقت ديگرى تشريف بياوريد. آن شخص محترم هم برگشت و اتفاقاً همان روز به شهر خود مراجعت كرد. 🔹 همان روز آية اللَّه بروجردى براى درس آمدند، من را در صحن ديدند و فرمودند: «من بعد از درس براى ديدن فلانى به حجره شما مى‏ آيم.» گفتم ايشان رفتند. فرمودند: «پس وقتى ايشان را ديدى بگو: حال من وقتى تو به ديدن من آمدى مانند حال تو بود وقتى مى ‏خواهى براى ايراد سخنرانى آماده شوى. من دلم مى‏ خواست وقتى با هم ملاقات كنيم كه حواس من جمع باشد و با هم صحبت كنيم و در آن موقع من مطالعه داشتم و مى‏ خواستم براى درس بيايم.». 🔶 پس از مدتى من آن شخص را ملاقات كردم و معذرت خواهى آية اللَّه بروجردى را ابلاغ كردم، و شنيده بودم كه بعضى از افراد وسوسه كرده بودند و به اين مرد محترم گفته بودند: تعمدى در كار بوده كه به تو توهين شود و تو را از در خانه برگردانند. من به آن مرد محترم گفتم: آية اللَّه بروجردى مى ‏خواستند به ديدن شما بيايند و چون مطلع شدند كه شما حركت كرديد معذرت خواهى كردند. 🔸آن مرد جمله‏اى گفت كه براى من جالب بود. گفت: «نه تنها به من يك ذره برنخورد، بلكه خيلى هم خوشحال شدم؛ زيرا ما اروپايي ها را مى‏ ستاييم كه مردمى صريح هستند و رودرواسي هاى بيجا ندارند. 🔸 من كه قبلًا از ايشان وقت نگرفته بودم، غفلت كرده در وقت نامناسبى رفته بودم. من از صراحت اين مرد خوشم آمد كه گفت حالا من كار دارم. آيا اين بهتر بود يا اينكه با ناراحتى مرا مى‏پذيرفت و دائماً در دلش ناراحت بود و با خود مى‏گفت اين بلا چه بود كه بر من نازل شد، وقت مرا گرفت و درس مرا خراب كرد؟! من بسيار خوشحال شدم كه در كمال صراحت و رُك گويى مرا نپذيرفت. چقدر خوب است مرجع مسلمين اين‏طور صريح باشد.». ❌ ستايش اروپايي ها در اين داستان پسنديده نيست؛ گويى اروپايى ضرب المثل فضيلت قرار داده شده است و آية اللَّه بروجردى همچون ايشان. ✅ : اروپايي ها ضرب المثل فضيلت نيستند، خود اين كتاب و ساير آثار نويسنده‏اش هميشه از آنها انتقاد كرده است، ولى ضرب المثل صراحت و نظم هستند و ما هم نبايد به خاطر اينكه آنها را دشمن داريم انكار كنيم؛ وَلا يَجْرِمَنَّكُمْ شَنَانُ قَوْمٍ عَلى‏ انْ لا تَعْدِلوا.. از اخفاء و عدم اعتراف به فضيلت دشمن براى ما فضيلتى درست نمى‏ شود، برعكس [ذكر فضيلت آنها] موجب تنبّه و غيرت مسلمانان مى ‏شود. @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
🔰 هر نوع تقلیدی از مجتهد جایز نیست!! 🔷 اينكه گفتم تقليد بر دو قسم است: ممنوع و مشروع، مقصود از تقليدِ ممنوع تنها اين تقليد كه تقليد كوركورانه از محيط و عادت آباء و اجداد است نيست، بلكه مى ‏خواهم بگويم همان تقليد جاهل از عالم و رجوع عامى به فقيه بر دو قسم است: ممنوع و مشروع. 🔶 اخيراً از بعضى مردم كه در جستجوى مرجع تقليد هستند گاهى اين كلمه را مى ‏شنوم كه مى‏گويند مى‏گرديم كسى را پيدا كنيم كه آنجا « ». مى‏ خواهم بگويم تقليدى كه در اسلام دستور رسيده «سرسپردن» نيست، چشم باز كردن و چشم بازداشتن است. تقليد اگر شكل «سرسپردن» پيدا كرد هزارها مفاسد پيدا مى‏ كند. 📝 ✅ اگر اسلام و احکام اسلام را اینگونه به مخاطبین و جوانان بیاموزیم آیا مشتاقانه به سمت این دین انسانی و عقلانی روی نمی آورند؟! 🙏🏼تجربیاتتون رو از استفاده از روش شهید مطهری در ترویج اسلام با ما در میان بگذارید. @boinesh_qom @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
اصل اجتهاد در اسلام.pdf
265.3K
بسم الله الرحمن الرحیم 🔰 مساله اجتهاد و تقلید در اسلام و پاسخ به بسیاری از شبهات ❇️درس گفتار فوق با نام «اصل اجتهاد در اسلام» نام گذاری و منتشر شده است. البته حق مساله این است که بگوییم «مساله اجتهاد و تقلید» چرا که مباحث زیادی از گفتار فوق در باب تقلید و کیفیت آن و تقلیدِ مذموم و ممدوح است. ❇️گفتار فوق برای آشنایی با چیستی و چگونگی اجتهاد و حد و حدود آن بی نهایت آموزنده و مفید است. ان شاء الله در روزهای آینده صوت این جلسه که سخنرانی استاد شهید است را نیز در اختیار شما بینش پژوهان گرامی قرار می دهیم. 💠در ادامه فهرستی از اهم مطالب موجود در این گفتار رو با هم می خوانیم: 🔆اجتهاد در نگاه چیست و چگونه انجام می شود؟ 🔆تفاوت اجتهاد در مکتب تشیع و چیست؟ 🔆چرا اهل تسنن به چهار امام فقهی اکتفا کردند؟ 🔆آشنایی با سیر تطور واژه «اجتهاد » در طول تاریخ علم اصول فقه 🔆پیدایش جریان مهم و منحرف اخباری گری در تشیع 🔆نقش و در مبارزه با تفکر 🔆نقد امت در مواجهه با علمای منحرف و مقایسه آن با اسلام و علمای اسلام 🔆چرا از میت جایز نیست؟! 🔆تاثیر جهان بینی و نگاه های هستی شناسانه یک فقیه در اجتهاد او چیست؟ 🔆پیشنهاد مهم تخصصی شدن رشته های علوم اسلامی و تشکیل شوراهای فقهی @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
🔰اندیشه آزادی خواهانه در رفتار و 🔶 در تاريخ مى‏ نويسند كه وقتى كه وارد بابِل شد با اين كه خودش دين ديگرى داشت (مدعى‏اند كه حتى خدا پرست هم بود) ولى مردم را در دينشان آزاد گذاشت يعنى بت پرست‏ها را در بت پرستى، فرضا چوب پرست‏ها را در چوب پرستى و حيوان پرست‏ها را در حيوان پرستى آزاد گذاشت و گفت هر كه هر كار مى ‏خواهد بكند، من كارى به او ندارم. 🔶 در معيار كوروش يك مرد آزاديخواه است، همچنان كه مى‏ گويند يكى از ملكه‏هاى انگلستان (شايد ملكه ويكتوريا) وقتى كه به هند رفت و مى ‏خواست به يكى از بتخانه‏ها وارد شود، به احترام آن بتخانه اگر ديگران جلوِ صحن آن بتخانه كفش ها را در مى ‏آوردند او از سر كوچه كفش ها را درآورد كه من مى‏ خواهم به عقيده انسان ها احترام بگزارم. 🔷 ولى ابراهيم خليل چه كرد؟ آيا ابراهيم خليل به اين عقيده، كه اينها عقيده نيست زنجير است، به اين زنجيرهايى كه عادات سخيف بشر به دست و پاى او بسته است احترام گزارد؟ خير، بلكه رفت بتها را در خلوتى شكست، تبر را هم به گردن بت بزرگ انداخت، اول اين فكر را در مردم القاء كرد- عملا يا قولا- كه اين بت بزرگتر كوچكترها را زده، كشته و خرد كرده است، و كارى كرد كه همين امر منشأ در مردم بشود، به خود باز آيند، به تعبير قرآن: فَرَجَعوا الى‏ انْفُسِهِمْ يعنى به خود باز آمدند. 🔆 ابراهيم آنها را به خودآگاهى رساند، خودآگاه و خود شناسا شدند، فكر كردند. 📚 شهید مطهری، آخرین مصاحبه تلویزیونی @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های شهید مطهری