هدایت شده از اجتهاد
💢آثار اسلامیِ بیت المقدّس
✔️از سال 70 میلادی که تیتوسِ رومی، شهر قدس (به زبان عِبری: «اورشلیم») را به آتش کشید و معبد و تمام شهر را با خاک یکسان کرد به طوری که شهر به زمینی صاف تبدیل شد، تا زمان فتحِ شهر بوسیله ی مسلمانان و حضور مسلمانان در بیت المقدس (اورشلیم)، این شهر باستانی و مقدس برای سه دین آسمانی، روی خوشی به یهودیان نشان نداد و هیچ گاه، اورشلیم، شهری یهودی نبود. یهودیان ـ پس از ویرانیِ دوم معبد ـ در زمین پراکنده شده بودند و فقط برای انجام مراسمات مذهبیِ خود، به آن جا می رفتند، و فقط مسافران این شهر محسوب می شدند.
در شهر اورشلیم (به زبان عربی: «قدس» یا «بیت المقدّس»)، دو مسجد مهم از دیگر مساجد معروف ترند؛ «مسجد الأقصی» و «قبةُ الصخره». مسجد سوّمی هم به نام «مسجد عمر» هست که «علی» پسر «صلاح الدین ایوبی» به یاد جایگاه نماز عمر، آن را در سال 589 قمری ساخته است. این مسجد در قسمت جنوبیِ حیاط «کلیسای قیامت» قرار دارد که در آن زمان مورد بازدید و احترام عمر قرار گرفت.
1️⃣ مسجد الأقصی
اولین آیه ی سوره ی إسراء می فرماید: «منزّه است خدائی که بنده اش (محمد) را در يک شب، از مسجد الحرام (در مکه) به مسجد الاقصی (در اورشلیم) که اطرافش را پربرکت کردیم، برد، تا بعضی از آیات خود را به او نشان دهيم...».
مراد این آیه از «مسجد الأقصی» همان «معبد سلیمان» است که البته در آن زمان، هم قبله ی یهود و هم قبله ی مسلمانان بود، اما پس از دو ویرانیِ مهم و آسیب های دیگر، اثری از آن باقی نمانده بود و خداوند در این آیه اشاره به مکان آن معبدِ مقدس دارد.
اما مسجد الأقصی که اکنون با گنبدی کبود شناخته می شود، مسجدی است که در زمان ولید بن عبدالملک و به دستور او در محل ویرانه ی معبد سلیمان، در سال 86 قمری ساخت آن به پایان رساند.
بخش جنوبی و غربیِ حرم (که بوسیله ی دیوارکشیِ چهارگوش از مناطق مسکونیِ اطراف، جدا شده و شامل مسجد الأقصی و مسجد صخره و محل معبد سلیمان علیه السلام است که زیر مسجد الأقصی واقع است)، برای یهودیان مقدس است و اکنون، دیوار ندبه (قبله ی یهودیان)، در همین قسمت واقع است که بازمانده ی معبد سلیمان است.
🔴 صهیونیست ها تلاش دارند مسجد صخره (مسجد دارای گنبد زرد رنگ) را به جای مسجد الأقصای قرآن (معبد سلمیان که اکنون مسجد الأقصا ـ دارای گنبد کبود ـ بر روی آن واقع است)، بین مسلمانان مشهور کنند و اگر اکنون با ذکر کلمه ی «بیت المقدّس» یا «قدس» مسجدِ دارای گنبد زرد رنگ در فلسطین به ذهن شما می آید، نتیجه ی همین تبلیغات رسانه ایِ صهیونیستی است.
2️⃣ قبّةُ الصخره
قبّة الصخره ـ دارای گنبد زرد رنگ که به توطئه ی صهیونیستی، مسلمانان آن را به اشتباه، به نام قدس شریف می شناسند ـ نیز در محل حرم، بوسیله ی عبدالملک مروان، پنجمین خلیفه ی اموی در سال 72 قمری بنا نهاده شد. نویسنده ی کتاب «مساجد مهم جهان» معتقد است «مسجد صخره پس از فتح بیتالمقدس در قرن نخست قمری به دستور عمربن خطّاب بنا گردید و عبدالملک بن مروان در سال 65 قمری، این مسجد را به حرم شریف ملحق کرد» (به نقل از ویکی حج).
در داخل قبة الصخره، صخره ای بزرگ به طول و عرض و ارتفاع 6 در 14 در 2 متر، دقیقاً زیر گنبد طلائی وجود دارد که گفته می شود همان صخره ای است ـ که در اصل، قله ی کوهی بوده ـ که ابراهیم علیه السلام فرزندش اسماعیل را بر روی آن می خواست قربانی کند و همان محلی است که پیامبر اسلام از آن جا به معراج آسمانی رفت. در داخل این صخره، غار کوچکی است که حدوداً ده نفر می توانند در آن نماز بخوانند. این قسمت را «مسجد صخره» می نامند. یهودیان معتقدند، دحو الأرض از زیر این صخره شروع شده است. (قسمتی از نوشته ی «تاریخ توراتی ـ قرآنیِ فلسطین» از محمد ذکاوت صفت)
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📌در نقد #وهابیت که قبور #ائمه_بقیع را #تخریب گردند، آیه ۲۱ سوره #کهف کافی است:
وَکَذَ لِکَ أَعْثَرْنَا عَلَیْهِمْ لِیَعْلَمُواْ أَنَّ وَعْدَ اللَّهِ حَقٌّ وَأَنَّ السَّاعَةَ لَا رَیْبَ فِیهَآ إِذْ یَتَنَزَعُونَ بَیْنَهُمْ أَمْرَهُمْ فَقَالُواْ ابْنُواْ عَلَیْهِم بُنْیَناً رَّبُّهُمْ أَعْلَمُ بِهِمْ قَالَ الَّذِینَ غَلَبُواْ عَلَى أَمْرِهِمْ لَنَتَّخِذَنَّ عَلَیْهِم مَّسْجِداً
🌻ترجمه
و بدین گونه-مردم را- بر حالشان آگاه کردیم تا زمانى که میانشان درباره کارشان(معاد و قیامت) گفتگو بود، بدانند که وعده خدا- درباره رستاخیز- حقّ است و اینکه در فرارسیدن #قیامت تردیدى نیست،
پس- از آشکار شدن این #حقیقت- عدّه اى گفتند:
بر روى آنان #بناى_یادبودى(مقبره ای) بسازید، پروردگارشان به حال آنان داناتر است، آنان که بر کارشان آگاهى و دسترسى یافته بودند گفتند: ما بر آنان #معبد و #مسجدى مى سازیم- تا نشان حرکتِ توحیدى آنان باشد.
👇👇
🌻@shobeiri
🗓تقویم شیعه؛ ۱۲شوال سالروز وفات شیخ بهایی رضواناللهعلیه
🔸اخلاق کم نظیر
مجلسی اوّل در «روضة المتقین» در شرح مشیخه ذیل عنوان «أبو یحیی الصنایعی» به تناسب اینکه وی کتابی در فضیلت سوره قدر دارد و شیخ طوسی از وی در باب زیارات، روایاتی نقل کرده است که مشتمل بر ثوابهای فراوان است، از استادش شیخ بهایی به عظمت یاد میکند و میگوید:
زمانی که من در درس شیخ بهایی شرکت میکردم، یک روز در باره روایات «ثوابالأعمال» اشکال کرد که اگر مثلا فلان عمل ثواب هزار حج داشته باشد، برای خود حج قدر و منزلتی نمیماند.
من از آن روایات دفاع کردم و شیخ بهایی در آن مجلس هیچ پاسخی نداد، بلکه تا آخر عمر هم راجع به اشتباه و نظائر این روایات مطلبی نگفت. با اینک من در آن موقع اصغر شاگردان شیخ بهایی بودم و ظاهراً به بلوغ هم نرسیده بودم و در مجلس درس شیخ، غالب فضلای عصر حاضر بودند و شیخ چون به تمام علوم احاطه داشت، به راحتی میتوانست مرا اسکات کند ولی أنانیت به خرج نداد و حرف مرا پذیرفت.
ما چنین فردی را به چشم دیدیم که در اخلاق نظیر نداشت و الآن هم «تشاهد فی أبناء هذا الزمان ما تشاهد!»
🔺روضة المتّقین ج۱۴، ص 404-405
@shobeiri
🔸افشای اسرار مردم
❖ مرحوم آیتالله حاج سید احمد زنجانی در کتاب #اربعینیات دربارۀ حفظ حرمت #مؤمن و خودداری از #افشای امور پنهانی و #اسرار مردم مینویسد:
📝... أبوبَرْزه گفت: «حضرت رسول با ما نماز خواند و بعد تند برگشت و دست خود را به در مسجد نهاد و بعد به آواز بلندش ندا کرد که ای جماعتی که ایمان با زبان آورده و به دلش ایمان خالص نرسیده! عورات مؤمنین را تتبّع نکنید؛ (یعنی اسراری را که پنهان دارند، جستجو از آنها نکنید) چون هر کسی که عورات مؤمنین را تتبّع کند، خداوند نیز عورت [لغزش و زشتی رفتار] او را تتبّع میکند و هر کسی که خدا، عورتش را تتبّع کند، رسوایش میکند، ولو در توی خانهاش باشد.» محاسن/1/104
مراد از عورات در حدیث شریف، امور پنهانی و اسرار نهانی است که نمیخواهند مردم به آنها اطّلاع یابند. خداوند هم ستّار العیوب و سِرّپوش است. رأفتش اقتضا کرده که به پیغمبر امر فرموده که نهی از جستجو کردنِ اسرار نماید. این است که شدیداً نهی فرمود.
و در حدیث دیگر فرمود که «هر کس کار زشتی را بشنود و آن را افشاء و پراکنده کند، او مثل همان کسی است که آن کار زشت را مرتکب شده باشد.» الفقیه/4/15
❖ــــــــــــــ❖
و در حدیث دیگر، از حضرت رسول روایت شده که فرمود: «در مدینه، طایفهای بودند که دارای عیوب بودند. چون از عیوب مردم ساکت شدند، خداوند نیز مردم را از عیوب آنها ساکت گردانید تا اینکه مُردند، در حالتی که نزد مردم عیوبدار نبودند و - به عکس این- در مدینه طایفهای بودند که دارای عیوب نبودند. چون از عیوب مردم سخن گفتند، خداوند عیوبی از آنها اظهار کرد که همیشه با آن معروف بودند، تا اینکه مُردند.» أمالی طوسی؛44
پس اگر کسی عیب تو را جستجو کرده، پیش مردم فاش کند، چهقدر تو از او بدت میآید و تنفّر از او میکنی! اکنون تو نیز اگر سرّ کسی را فاش و عیب او را آشکار کنی، از خودت هم بدت آید. پس، پیرامون این کار برنگرد تا خداوند نیز پرده از روی کار تو برندارد.»
خداوند ما را از فضاحت و رسوایی دنیا و آخرت حفظ کند.
📚 أربعینیات، ص302 (اربعین چهارم، ح38)
@shobeiri
هدایت شده از اجتهاد
💢تأملی بر اظهارات استاد فیاضی پیرامون تأثیر فلسفه و منطق در فرآیند اجتهاد
✍️اخیراً استاد فیاضی از اساتید مطرح فلسفه در همایشی با موضوع «تأثیر متقابل فلسفه و اجتهاد فقهی» به لزوم فراگیری فلسفه و منطق پرداختند و از تأثیرگذاری آن در فرایند فقه و اصول سخن گفتند. ایشان در بیانات خود مدعی شدهاند که منطق و فلسفه بهشدت در فقه و اصول تأثیرگذار است و نمیتوان بدون فراگیری علم منطق مجتهد شد و فقها نیز منطق را از مقدمات اجتهاد برمیشمارند. ایشان همچنین مدعی شدهاند که چون فلسفه، نوعی نگاه عقلی به دین است و از سوئی عقل هم یکی از منابع دین به شمار میآید نمیتوان بدون فراگیری فلسفه به سراغ فقه و اصول رفت. ایشان همچنین به ذکر مثالی در اصول پرداختند که فهمش مترتب بر گزارههای فلسفی است.
اظهارات ایشان بر آن داشت تا به بررسی دقیقتر و عالمانهتری از این موضوع بپردازیم و ابعاد این موضوع را مورد واکاوی قرار دهیم که آیا آنگونه که ایشان مدعی شدهاند اجتهاد بر فلسفه مترتب است یا اینکه ادعای ایشان از مصادیق خلط میان روشهای علوم است که آسیبهای جدی را در بردارد.
👈 اینجا بخوانید: https://b2n.ir/j13501
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
هدایت شده از جهادتبیینی
📆۱۲ خرداد ماه سال ۱۳۴۲ش
🗓اولیندستگیری استادخامنهای
🏳درپی افشای فاجعه فیضیه
💠رهبرانقلاب
‼️ایام این زندان گرچه به درازا نکشید، اما فوقالعاده وحشتناک بود؛ زیرا این نخستین تجربه من بود. وانگهی، این ایام با روزهایی هم زمانی داشت که کشور در یک گیرودار عظیم و کشمکش خونین به سر میبرد. نهضت اسلامی و مبلغان مسلمان را از هرسوخطراتی احاطه کرده بود. خداوند خواست که پس از سختی، گشایشی فراهم آید. ایام زندان، ۸روزی به درازا کشید و پس از آن من و سایر بازداشتیهای آزاد شدیم، در حالیکه عازم خانه بودم، احساس خاصی بر من مستولی شده بود، شرمگین بودم از اینکه محاسنم را تراشیده بودند، و بیم هم از اینکه والدینم شاید بگویند: چرا در مسائلی دخالت کردی که به زندان بیفتی؟ وقتی به خانه رسیدم، خانواده به گرمترین وجهی از من استقبال کردند. وقتی برای صرف چای نشستم، نخستین حرفی که مادرم به من زد، این بود: «من به پسری مانند تو افتخار میکنم که چنین کاری را در راه خدا انجام میدهد.» نفس راحتی کشیدم و این تحسین خانواده خصوصا مادرم تأثیری بسزا در مبارزات بنده داشت. کتاب خون دلی که لعل شد ص۹۵
‼️زمانى شهید مطهریگفتند: میخواهم زودتر خودم را بازنشست کنم بروم قم، خدا را ببینم. من گفتم: «آقاى مطهرى! من خدا را گوشهى سلول دیدم.» ایشان تکانى خوردند و توجه زیادى کردند، بعد ایشان، همین کار را هم کردند؛ یعنى به قم رفتند و رفت و آمدهایشان را زیاد کردند. در حالى که به نظر من، ایشان مىخواستند بروند آنجا بمانند! ۷۷/۲/۱۲
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
هدایت شده از مرکز طب اسلامی آیت الله تبریزیان
#سلسله_احادیث
↩️ «كَانَ رَسُولُ اللّه (ص) ينْفِقُ عَلَى الطِّيبِ، أكْثَر مِمّا ينْفِقُ عَلى الطَّعامِ»
رسول خدا (ص) برای بوی خوش بیش از عذا هزینه می کردند.
📚 منبع : کافی، ج۶، ص۵۱۲
لوامع صاحبقرانى، ج۲، ص۹۷
⚜ امام صّادق علیه السلام:
«العطر من سنن المرسلين»
عطر زدن از سنت های پیامبران است.
📚 منبع : الكافى، ج۶، ص۵۱۱
⚜ امام صادق علیه السلام:
هرگاه مى خواهى عطر استعمال كنى، بگو:
«اللَّهُمَّ إِنِّى أَسْأَلُكَ الزِّينَةَ وَ الدِّينَ- وَ أَعُوذُ بِكَ مِنَ الشَّينِ وَ الشَّنَآن»
بار خدايا من از تو زينت و دين مى خواهم و از زشتى و دشمنى بر تو پناه مى برم.
📚 منبع : بحارالأنوار، ج۷۳، ص ۱۴۵
#عطر #گل 🌸
#اصلاح_سبک_زندگی
_______________
💢 مرکز طب اسلامی آیت الله تبریزیان 💢
@daroo100
هدایت شده از آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی
#حدیث
● بدزبانی، ممنوع!
سماعة بن مهران گويد: محضر حضرت صادق عليهالسلام رفتم، حضرت بدون مقدمه به من فرمود:
اى سماعه اين چه جنجالى بود كه ميان تو و شتربانت اتفاق افتاد؟ مبادا دشنامگو و بد زبان و لعنتكننده باشى؟
گفتم: بهخدا سوگند چنين بود كه فرمودى، ولى او به من ستم كرد؟
فرمود: اگر او به تو ستم كرده، ولی تو به او افزودی و از او پیش افتادى! هر آينه اين كردار از كردارهاى من نيست، و به شيعيانم چنين سفارشی نمیکنم. از پروردگارت آمرزش بخواه، و به آن رفتار باز نگرد.
گفتم: از خدا آمرزش مىخواهم و ديگر هرگز به اين كار باز نمىگردم.
❖ــــــــــــــ❖
(دَخَلْتُ عَلَى أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع فَقَالَ لِي مُبْتَدِئاً يَا سَمَاعَةُ مَا هَذَا الَّذِي كَانَ بَيْنَكَ وَ بَيْنَ جَمَّالِكَ إِيَّاكَ أَنْ تَكُونَ فَحَّاشاً أَوْ صَخَّاباً أَوْ لَعَّاناً فَقُلْتُ وَ اللَّهِ لَقَدْ كَانَ ذَلِكَ أَنَّهُ ظَلَمَنِي فَقَالَ إِنْ كَانَ ظَلَمَكَ لَقَدْ أَرْبَيْتَ عَلَيْهِ إِنَّ هَذَا لَيْسَ مِنْ فِعَالِي وَ لَا آمُرُ بِهِ شِيعَتِي اسْتَغْفِرْ رَبَّكَ وَ لَا تَعُدْ قُلْتُ أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ وَ لَا أَعُودُ)
#حضرت_صادق ع #امام_صادق ع #صفات_شیعه #دشنام #بدزبانی
📚کافی , جلد۲ , ص۳۲۶ ، ح14
@zanjani_net
#السؤال: ما حكم الاظافر بعد قصها وأين توضع هل ترمى بالشارع ام تدفن ام ماذا ومتى يستحب التقريضً ؟؟؟
#الجواب: قد وردت روايات كثيرة تؤكد استحباب تقليم الأظافر لما في ذلك من الأجر والثواب الكثير، وفيه من الفوائد العظيمة والتي منها أنّ تقليم الأظافر قد يَزيد في الرزق والبركة، ويُذهب الرمد، ويُوجب الأمن من الجنون والعمى، وأنّ عدم قص الأظافر قد يسبب النسيان…الخ…
وجاء هذا الحث والتأكيد على استحباب قصّ الأظافر لاجل ثلاثة أمور أساسية أهمها:
1- لأجل تعميق ورفع درجات الإيمان لأن ّ(النظافة من الإيمان) وقصّ الأظافر من صميم النظافة والإيمان..
2- لأجل دفع الأمراض، لانّ وجود الأظافر قد يوجب الكثير من الأمراض لما ورد أنّ الأظفار مَقيل الشيطان أي موضع أستراحة الشيطان، والمقصود بالشيطان هنا هي الجراثيم..
وورد إستحباب الدعاء عند قص الأظافر وهو أن تقول
(بسم الله وبالله وعلى سنة رسول الله)..
ويستحب أن يبدأ في تقليم الأظافر بالإصبع الخنصر من اليد اليسرى ويختم بالخنصر من اليد اليمنى وكذا في تقليم أظافر الرجلين..
والأيام التي يستحب فيها قص الأظافر هما يوما الخميس والجمعة، وأما بقية أيام الأسبوع فلا ينبغي قص الأظافر فيها فإنها قد تُذهب البركة كما روي أنه مَن قلّم أظافره يوم الأحد ذهبت البركة من يده، وورد أنه مَن قلّم أظافره يوم الأربعاء يصير سيءَ الخلق وهكذا..
وأما يوم الخميس فهو جيد في قص الأظافر فروي أنه مَن قلّم أظافره يوم الخميس يخرج منه الداء ويدخل فيه الشفاء..
وأما يوم الجمعة فهو جيد أيضاً لما روي عن النبي(ص) تقليم الأظافر يوم الجمعة يؤمن الجذام والجنون والبرص والعمى..
والذي نستنتجه من هذا الكلام أنّ الراجح حسب الروايات والمستحب في قص الأظافر هو في يومي الخميس والجمعة فقط..
ومَن أراد أن يجمع بين إستحباب قص الأظافر في يوم الخميس وفي يوم الجمعة، هو أن يبدأ بقص أظافره يوم الخميس ويترك إصبعاً واحداً ليوم الجمعة عملاً بالمروي عن الإمام الصادق (ع) أنه قال: مَن قلّم أظافره يوم الخميس وترك واحدة ليوم الجمعة نفى الله عنه الفقر..
والذي نلاحظه أنّ الكثير منّا لا يعتني بمكان الأظافر، فالبعض يرمي بها مع النفايات، والبعض يرمي بها في مصارف المياه، ولكنّ المروي أنّ الأفضل هو دفن الأظفار بعد قصها، كما روي عن أمير المؤمنين (ع) حيث قال: أمرنا رسول الله (ص) بدفن أربعة: الشعر والسن والظفر والدم..
وثبوت هذا الإستحباب لدفن الأظافر هو لفعل الرسول الأعظم (ع) وطلباً للثواب، ولأجل كرامة الإنسان المؤمن.. وفقنا الله وإياكم لما يحب ويرضى إنه ولي التوفيق ...🙏
#مكتب_السيد_السيستاني
@shobeiri
🌿 #مثل_دنیا_در_نزد_امام_معصوم_علیه_السلام
👈🏼 عَنْ سَمَاعَةَ بْنِ مِهْرَانَ قَالَ :
قَالَ أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ :
إِنَّ اَلدُّنْيَا لَتَمَثَّلَ لِلْإِمَامِ فِي مِثْلِ فِلْقَةِ اَلْجَوْزِ فَلاَ يَعْزُبُ عَنْهُ مِنْهَا شَيْءٌ ، وَ إِنَّهُ لَيَتَنَاوَلُهَا مِنْ أَطْرَافِهَا كَمَا يَتَنَاوَلُ أَحَدُكُمْ مِنْ فَوْقِ مَائِدَتِهِ مَا يَشَاءُ .
ترجمه
📝 حضرت امام صادق علیهالسلام فرمودند:
«دنیا برای امام مانند قطعهای گردوست که حاضر و نمایان است؛ چیزی از دنیا از امام پوشیده نمیماند و او طوری از اطراف بر دنیا تسلط دارد، که یکی از شما بر سر سفرهاش نشسته و هر چه بخواهد بر میدارد. پس هیچ چیز از اختیار او خارج نیست».
📚 منابع
1⃣ الإختصاص، ج ۱، ص ۲۱۷ .
2⃣ بحارالأنوار، ج ۲۵، ص ۳۶۷ .
3⃣ بصائر الدرجات، ج ۱، ص ۴۰۸ .
یک چشم زدن غافل از آن ماه نباشیم
شایـــــــد که نگاهی کند آگاه نباشیــم
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹
https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا
https://t.me/shobeiri تلگرام