شیخ بهاء الدين محمد عاملی در کتاب کشکول خود به نقل روایتی پرداخته و گفته است:
رسول الله صلی الله علیه و آله فرمودند :
قبل از رستخیز، گروهی از امتم به نام صوفيه ظاهر می شوند که از من نیستند، آنان #یهود امت اند ، برای گفتن ذکر، حلقه می زنند و صدایشان را به گفتن آن بلند می کنند و بر این تصورند که راه نیکان را می پویند در صورتی که از کفّار گمراه تر و اهل آتش دوزخ اند،
نظير الاغ #عر_عر می کنند و سخنان افراد نیک کردار را بر زبان می آورند ولی در کردار، چون فاسقان و فاجرانند. با علما در ستیزند و از ایمان برخوردار نیستند، از انجام کارهای خود خرسندند با این که اعمال آنها جز خستگی سودی برایشان ندارد.
📚 الاثني عشرية في الرد على الصوفية صفحه ۳۴
@shobeiri
هدایت شده از اجتهاد
💢حرمت تهمت و افترا بر دیگران اگرچه اهل بدعت و ضلالت باشند
✍️ استاد حیدر حبالله
🔻از جمله امور روشن در نزد فقیهان اسلامی حرمت کذب و همچنین حرمت تهمت است. مراد از تهمت، نسبت امری منفی به شخصی است که واقعاً مرتکب آن نشده است. نقطهی مقابل آن، غیبت است. غیبت به معنای سخن گفتن از نواقصی است که واقعاً در شخص وجود دارد. بسیاری از فقیهان، غیبت، تهمت و دروغ را در زمرهی گناهان کبیره شمردهاند.
برخی از فقیهان تهمت به اهل بدعت را استثنای این مسئله دانستهاند. برخی مفهوم اهل بدعت را تا بدانجا گسترش داده که هر کسی را که در مذهب، مخالفِ مذهب حقه باشد شامل میشود. این گروه از فقیهان تهمت و بستن سخنان ناصواب به ایشان را به هدف سقوط جایگاه آنها در نزد مردم جایز دانستهاند. بنابراین جایز است نظرات فقهی یا اعتقادیِ کذبی را به ایشان نسبت داد که موجب تنفر مردم و غضب آنها بر ایشان گردد.
همچنین جایز است امور ناروای اخلاقی و کذب را به ایشان نسبت دهیم. تمام اینها باید به همان هدف تنزل جایگاه ایشان در نگاه مردم انجام شود. این همان چیزی است که امروزه تحت عنوان دروغ مصلحتی از آن سخن میگویند.
👈 ادامه مطلب: https://b2n.ir/q24206
🆔 @ijtihad
هدایت شده از جهادتبیینی
📆پنجشنبه ۲۳ آبان ماه سال ۱۳۲۵ش
🗓درگذشت مجتهد مجاهد عارف بالله
🏳موسس،استادشاگردان مکتب تفکیک
🏳آیت الله میرزا مهدی غروی اصفهانی
💠رهبرانقلاب
‼️مواظب باشید اختلاف نظرها به درگیری و تشنج و ناخن زدن به چهره یکدیگر نینجامد! ما در سنت گذشته حوزههای خودمان داشتهایم که مرحوم حاج شیخ مجتبیٰ قزوینی رضوان الله علیه که ملای برجسته بزرگی در مشهد بود، ضدّ فلسفه و عرفان. بنده خودم جزو ارادتمندان ایشان بودم و هستم؛ مرد واقعا بزرگی بود جزو برترین شاگردهای میرزا مهدی اصفهانی بود؛ امام بزرگوار ما هم، لُبّ فلسفه و عرفان بود؛ خب اینها خیلی با هم فاصله دارند، یعنی درست بکلی در دو قطب یک طیف قرار دارند. وقتی که مبارزات شروع شد و امام نشان داد که رهبر این مبارزه است، شیخ مجتبیٰ قزوینی با همه این اختلافاتی که داشت، بلند شد از مشهد و یک جماعتی را هم با خودش برداشت، آمدند دیدن امام در قم؛ آمدند اظهار ارادت به امام کردند. تا وقتی هم ایشان زنده بود -سال۱۳۴۶ ایشان از دنیا رفت- پای انقلاب بود، یعنی واقعا امید ما طلبههای مبارز آن روز در مشهد به مرحوم شیخ مجتبیٰ بود، با اینکه اختلاف سلیقهاش با امام اینجوری بود! ۹۸/۲/۱۸
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
هدایت شده از جهادتبیینی
🗓۱۸ آبان ماه سال ۱۳۶۷ش
🏳وفات مجتهد نسخه شناس
🏳آیت الله محمد حسین کلباسی
💠رهبرانقلاب
‼️کتابخانه ای که مرحوم آیت الله مرعشی به یادگار گذاشتند، حقّاً یک میراث ارزشمند است. اما متاسفانه کتابخانههای بعضی بزرگان تلف شده، دیگر نیست، مثلاً در نجف کتابخانهی مرحوم شیخ علی کاشفالغطاء از کتابخانههای بسیار مهم و معتبر بوده است و بد نیست این قضیّه دنبال شود، پیگیری شود، کتابخانهی مرحوم آشیخ علی کاشف الغطاء پدر شیخ محمدحسین کاشف الغطاء معروف، اینها معلوم نیست چه شده و کجاست. در نجف کتابخانههای زیادی وجود داشت. در قم البتّه همینجور بود، در قم نیز مرحوم آقای صفایی کتابخانهی خوبی داشت. مرحوم آقای کلباسی هم کتابخانهی خوبی داشت. اینها را ما نگذاشتیم بعد از وفات این بزرگواران متفرّق بشود، دست ورثه تقیسم بشود، دست دیگران بیفتد، همه را یکجا از اینها خریداری و به آستان قدس منتقل کردیم. ۸۹/۱۱/۱۸
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
📌سفارش های امام باقر(ع) به جابر جُعفی
امام #باقر(ع) در نامه ای خطاب به #جابربن یزید جُعفی فرمود:
«ای جابر!
کافی نیست که کسی خود را در میان #شیعیان بنمایاند، آن هم با این بهانه که دوستدار ما اهل بیت(ع) است؛ به خدا سوگند،
شیعه ما کسی نیست جز آنکه
◀️ #تقوا ورزد و اطاعت از خداوند کند.
◀️شیعیان ما به #تواضع، #خشوع، #امانت، کثرت یاد خدا، روزه و نماز، #نیکی به والدین، رعایت #همسایگان و #فقیران و ایتام، به #راستگویی، #تلاوت_قرآن و نگه داشتن زبان از مردم شناخته می شوند.
#شیعیان، امین خاندان خود در همه چیز هستند.»
📚شیخ صدوق، صفات الشیعة، ص12؛
📚شیخ طوسی، الامالی، ص273، 370.
📚قاضی نعمان، شرح الأخبار في فضائل الأئمة الأطهار(ع)، ج3، ص456؛
@shobeiri
📌 هویت شیعه در #آراستگی و اخلاق حسنه
امام #کاظم(ع) برای نشان دادن #هویت اجتماعی و فرهنگی #شیعیان خطاب به آنان فرمود:
ای شیعیان!
شما #دشمنان زیادی دارید.
پس در مقابل #دشمن، خود را حقیر جلوه ندهید، بلکه با بزرگی و آقایی در جامعه ظاهر شوید و تا آنجاکه میتوانید، خود را #زیبا و #وجیه(با اخلاق) نشان دهید.
امام کاظم(ع)،
حتی شیعیان را از حمل #ماهی در خیابان که بوی بد آن ممکن است به #لباس بچسبد و باعث تنفر مردم از آنان شود، پرهیز میداد.
📚کلینی، الکافی، ج1، ص369، ج6، ص480.
👇👇
@shobeiri
#حدیث
● سه ویژگی مهم مؤمن
🔸حضرت امام علی بن موسی الرضا علیهالسلام فرمودند:
مؤمن به درجهی کمال ایمان نمیرسد مگر اینکه در او سه خصلت باشد: یک روش از پروردگارش، یکی از پیامبرش و دیگری از امامش.
1️⃣امّا روشی که از خدا باید داشته باشد، کتمان سرّ و راز پوشیدن است؛ خداوند متعال میفرماید: "عالِمُ الْغَيْبِ فَلا يُظْهِرُ عَلى غَيْبِهِ أَحَداً إِلَّا مَنِ ارْتَضى مِنْ رَسُولٍ" دانای غیب اوست و هیچکس را بر اسرار غیبش آگاه نمیسازد مگر رسولانی که آنان را برگزیده است.
2️⃣اما سنتی از پیامبرش مدارا کردن با مردم است. خداوند فرموده است: "خُذِ الْعَفْوَ وَ أْمُرْ بِالْعُرْفِ وَ أَعْرِضْ عَنِ الْجاهِلِینَ" با عفو و مدارا رفتار كن، و به كارهاى شايسته دعوت نما، و از جاهلان روى بگردان [و با آنان ستيزه مكن]
3️⃣امّا روش امام، شکیبایی در گرفتاریها و ناراحتیها است. خداوند میفرماید: "وَ الصَّابِرِينَ فِي الْبَأْساءِ وَ الضَّرَّاءِ وَ حِينَ الْبَأْسِ أُولئِكَ الَّذِينَ صَدَقُوا وَ أُولئِكَ هُمُ الْمُتَّقُون" در برابر سختىها و زيانها و هنگام جنگ، استقامت مىورزند؛ اينها كسانى هستند كه راست مىگويند؛ [و گفتار و كردارشان با اعتقادشان هماهنگ است؛] و اينها پرهيزگارانند.
#مؤمن #مدارا #رازداری #صبر #شکیبایی
📚الأمالي( للصدوق)؛ ص329
@shobeiri
روي عن الإمام الصادق (عليه السلام):
*« إذا دعا الرجل فقال بعد ما دعا: ما شاء الله، لا حول ولا قوة الا بالله، قال الله عز وجل استبسل عبدي واستسلم لأمري، أقضوا حاجته.»*
(الكافي ٢-٥٢١)
🔹( عندما يدعو أحدكم ، فليقل بعد دعائه و طلب حاجته من الله: ”ماشاء الله لا حول و لا قوة الا بالله“ لأن في قولك هذه الجملة لا تستعين الا بالخالق و تستسلم له غاية الإستسلام ذلك لأن الإستبسال كناية عن نهاية الإنقياد و غاية التسليم لرب العالمين، عند ذلك انتظر إجابة دعائك و قضاء حاجتك. والحديث صحيح.)
@shobeiri
📌 کنترل #معاشرت_کودکان...
امام #سجاد علیه السلام به یکی از فرزندان خود فرمود:
فرزندم،
بر پنج گروه هوشیار باش و با آنان همنشین، هم گفتار و همراه نشو.
کودک پرسید:
پدرجان، این پنج گروه چه کسانی هستند؟
امام فرمود: با
1⃣ #دروغگو،
2⃣ #فاسق،
3⃣ #بخیل،
4⃣ #احمق،
5⃣و کسی که #صله_رحم نمی کند، همنشین نشو.
📚حرانی، تحف العقول، ص۲۸۶
👇👇
@shobeiri
❇️ دفتر آیتاللهالعظمی سیستانی، شایعات وخامت وضعیت سلامت ایشان را تکذیب کرد
◻️یک منبع نزدیک به دفتر حضرت آیت الله سید علی سیستانی، شایعاتی که در خصوص وخامت وضعیت سلامت معظم له در شبکه های اجتماعی شده را تکذیب کرد.
◻️ این منبع تأکید کرد: وضعیت سلامت آیت الله سیستانی بسیار خوب است و آنچه در خصوص وخامت وضعیت سلامت یا انتقال ایشان به بیمارستان منتشر شده، صحت ندارد.
@shobeiri
روي عن الإمام الصادق (عليه السلام):
*حماد بن عثمان، قال: قلت لأبي عبدالله عليه السلام: أيكره السفر في شيء من الأيام المكروهة؟ فقال: « إفتتح سفرك بالصدقة واقرأ آية الكرسي إذا بدا لك.»*
(الكافي ٤-٢٨٣)
🔹( حماد بن عثمان يسأل الإمام روحي فداه عن السفر في الأيام التي تبدو أنها مكروهة. الإمام لا يبدي رأيا في كراهة الأيام و لكنه يقول للراوي بأنك اذا نويت السفر فابدأ سفرك بالصدقة و اقرأ آية الكرسي ثم سافر في أي وقت شئت فإنك تشتري سلامتك بالصدقة و آية الكرسي.)
🍁🌷🌻🍀🌷🍁
@shobeiri
هدایت شده از جهادتبیینی
🗓۲۰ ربیع الثانی سال ۱۳۸۱ قمری
🏳رحلت استادرسائلومکاسبرهبری
🏳مخالف سر سخت سلطنت پهلوی
🏳مروج مکتب تفکیک درشهر مشهد
🏳آیةالله حاج شیخ هاشم قزوینی/۱
💠رهبرانقلاب
‼️مرحوم حاج شیخ هاشم قزوینی یکی از دستگیرشدگان در جریان مخالفت با کشف حجاب در قضیه مسجد گوهرشاد بود، که استاد ما هم بود. ایشان در مشهد یک مدرّس درجه یک بود و ما سالها درس ایشان میرفتیم. ۹۶/۱/۸
‼️من خودم از دوران جوانی و طلبگی، به مناسبت وجود دو استاد بزرگ در حوزه علمیه مشهد، با نام قزوین و قزوینی آشنا شدم؛ شخصیت برجسته مرحوم «حاج شیخ هاشم قزوینی» و شخصیت ممتاز مرحوم «حاج شیخ مجتبی قزوینی» دو ستاره درخشان در حوزه علمیه مشهد که ما از دوران جوانی و نوجوانی نگاهمان به این دو چهره ارزشمند بود. ۸۲/۹/۲۵
‼️بنده رسائل و مکاسب را نزد پدرم و نزد حاج شیخ هاشم قزوینی خواندم، حاج شیخ هاشم قزوینی حقیقتا استاد توانایی بود و من کسی را بهتر از ایشان در تدریس ندیدهام؛ درسال۱۳۳۴ بنده نزد ایشان درس میخواندم وقتی در آن سال نواب صفوی اعدام شد، حاج شیخ هاشم قزوینی تنها روحانی در مشهد بود که سد رعب و وحشت را شکست و در مقدمه درس خود به شهادت نواب اعتراض کرد! کتاب خون دلی که لعل شد ص۲۴و۵۴
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
هدایت شده از جهادتبیینی
🗓۲۰ ربیع الثانی سال ۱۳۸۱ قمری
🏳رحلت استادرسائلومکاسبرهبری
🏳مخالف سر سخت سلطنت پهلوی
🏳مروج مکتب تفکیک درشهر مشهد
🏳آیةالله حاج شیخ هاشم قزوینی/۲
💠رهبرانقلاب
‼️معنویت و دلدادگی به عالم معنا، در حوزه اساس کار است؛ این را باید همه توجه داشته باشیم. کمبود این معنا در حوزه به ما لطمه میزند. در مشهد مرحوم آشیخ هاشم قزوینی، مدرس معروف و نامدار حوزه علمیه خراسان که از حیث بیان و تسلط بر مطلب، نظیرش را ما در هیچ حوزهی دیگری ندیدیم؛ نه در قم، نه در نجف، گاهی اوقات وسط درس سطح - درس مکاسب و کفایه - که حدود یک ساعت طول می کشید، ده دقیقه یا بیشتر نصیحت میکرد؛ طلبهها اشک می ریختند. دل جوان آماده است؛ این را از دست ندهید. یک حدیث بخوانید، دو کلمه نصیحت کنید. اول، نصیحت به خود ماست. این حدیث را که من میخوانم، اول کسی که مخاطب است و انشاءالله اول کسی که باید از آن متأثر بشود، خود گویندهی حدیث است؛ برای خودتان هم مفید است. حوزه به این احتیاج دارد. ۸۹/۸/۲
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
قال رَجُلٌ لعَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ عليهما السلام:
(مَا تَقُولُ فِي رَجُلٍ يُؤْمِنُ بِمَا أَنْزَلَ اللَّهُ عَلَى مُحَمَّدٍ صلى الله عليه وآله وَمَا أُنْزِلَ عَلَى مَنْ قَبْلَهُ، وَيُؤْمِنُ بِالْآخِرَةِ، وَيُصَلِّي وَيُزَكِّي، وَيَصِلُ الرَّحِمَ، وَيَعْمَلُ الصَّالِحَاتِ وَلَكِنَّهُ مَعَ ذَلِكَ يَقُولُ: لَا أَدْرِي الْحَقُّ لِعَلِيٍّ أَوْ لِفُلَانٍ.
فَقَالَ لَهُ عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ عليه السلام: مَا تَقُولُ أَنْتَ فِي رَجُلٍ يَفْعَلُ هَذِهِ الْخَيْرَاتِ كُلَّهَا إِلَّا أَنَّهُ يَقُولُ: لَا أَدْرِي النَّبِيُّ مُحَمَّدٌ أَوْ مُسَيْلَمَةُ هَلْ يَنْتَفِعُ بِشَيْءٍ مِنْ هَذِهِ الْأَفْعَالِ؟
فَقَالَ: لَا.
قَالَ: فَكَذَلِكَ صَاحِبُكَ هَذَا، فَكَيْفَ يَكُونُ مُؤْمِناً بِهَذِهِ الْكُتُبِ مَنْ لَا يَدْرِي أَمُحَمَّدٌ النَّبِيُّ أَمْ مُسَيْلَمَةُ الْكَذَّابُ، وَكَذَلِكَ كَيْفَ يَكُونُ مُؤْمِناً بِهَذِهِ الْكُتُبِ وَبِالْآخِرَةِ أَوْ مُنْتَفِعاً بِشَيْءٍ مِنْ أَعْمَالِهِ مَنْ لَا يَدْرِي أَعَلِيٌّ مُحِقٌّ أَمْ فُلَانٌ).
المجلسي، بحار الانوار: ٦٥/ ٢٨٥.
اللهم صل على محمد وال محمد
ثبتنا الله واياكم على ولاية أمير المؤمنين وابنائه أئمتنا المعصومين علیهم السلام
💐🌺🌷☘️🍀
@shobeiri
به شیعیان ما بگویید گناه نکنند، در غیر این صورت ...
✅عَنِ الْمُفَضَّلِ قَالَ: قَالَ أَبُو عَبْدِ اللهِ علیه السلام: يَا مُفَضَّلُ! إِيَّاكَ وَ الذُّنُوبَ، وَ حَذِّرْهَا شِيعَتَنَا. فَوَ اللهِ مَا هِيَ إِلَى أَحَدٍ أَسْرَعَ مِنْهَا إِلَيْكُمْ، إِنَّ أَحَدَكُمْ لَتُصِيبُهُ الْمَعَرَّةُ مِنَ السُّلْطَانِ، وَ مَا ذَاكَ إِلَّا بِذُنُوبِهِ، وَ إِنَّهُ لَيُصِيبُهُ السُّقْمُ، وَ مَا ذَاكَ إِلَّا بِذُنُوبِهِ، وَ إِنَّهُ لَيُحْبَسُ عَنْهُ الرِّزْقُ، وَ مَا هُوَ إِلَّا بِذُنُوبِهِ، وَ إِنَّهُ لَيُشَدَّدُ عَلَيْهِ عِنْدَ الْمَوْتِ، وَ مَا هُوَ إِلَّا بِذُنُوبِهِ.(علل الشرایع، ج1، ص297)
مفضّل بن عمر از حضرت صادق علیه السلام نقل می کند که فرمود:
اى مفضّل! تو را از تمام گناهان برحذر می دارم، و تو نیز شيعيان ما را از آن بر حذر بدار.
به خدا سوگند!
رسیدن آثار گناه برای هیچکس به سرعتی که به شما می رسد، نیست.
اگر آزار و اذیّتی از سلطان به يكى از شما رسيد، قطعاً به خاطر گناهی است كه انجام داده است.
اگر یکی از شما بيمار شد، حتماً به جهت گناهى است كه انجام داده است.
اگر رزق و روزى از کسی حبس شد، صرفاً به خاطر گناهى است كه از او صادر گرديده است.
اگر هنگام مرگ، کسی به سختی جان داد، فقط به خاطر گناهی است که مرتکب شده است.
✅ اهل کار خیر
عن أبي هاشم الجعفري ، قال : سمعت الإمام العسکري عليه السلام يقول :
« إنّ في الجنّة باباً يقال له : المعروف ، ولا يدخله إلَّا أهل المعروف » . فحمدت الله تعالى في نفسي ، وفرحت بما أتكلف من حوائج الناس ، فنظر عليه السلام إليَّ فقال : « نعم دُمْ على ما أنت عليه ، فإنّ أهل المعروف في دنياهم هم أهل المعروف في الآخرة ، جعلك الله منهم يا أبا هاشم ورحمك » .
جعلكم الله تعالى وإيانا من أهل المعروف في الدارين
@shobeiri
#حدیث
#مقام_برخی_از_مومنین_در_قیامت 🍃🌼
🌸🌸🌸
🔸 عن ابی عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ :
🍃 إِنَّ اَللَّهَ عَزَّوَجَلَّ يَلْتَفِتُ يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ إِلَى فُقَرَاءِ اَلْمُؤْمِنِينَ « شَبِيهاً بِالْمُعْتَذِرِ » إِلَيْهِمْ فَيَقُولُ وَ عِزَّتِي وَ جَلاَلِي مَا أَفْقَرْتُكُمْ فِي اَلدُّنْيَا مِنْ هَوَانٍ بِكُمْ عَلَيَّ وَ لَتَرَوُنَّ مَا أَصْنَعُ بِكُمُ اَلْيَوْمَ
فَمَنْ زَوَّدَ أَحَداً مِنْكُمْ فِي دَارِ اَلدُّنْيَا مَعْرُوفاً فَخُذُوا بِيَدِهِ فَأَدْخِلُوهُ اَلْجَنَّةَ قَالَ فَيَقُولُ رَجُلٌ مِنْهُمْ يَا رَبِّ إِنَّ أَهْلَ اَلدُّنْيَا تَنَافَسُوا فِي دُنْيَاهُمْ فَنَكَحُوا اَلنِّسَاءَ وَ لَبِسُوا اَلثِّيَابَ اَللَّيِّنَةَ وَ أَكَلُوا اَلطَّعَامَ وَ سَكَنُوا اَلدُّورَ وَ رَكِبُوا اَلْمَشْهُورَ مِنَ اَلدَّوَابِّ فَأَعْطِنِي مِثْلَ مَا أَعْطَيْتَهُمْ
فَيَقُولُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى لَكَ وَ لِكُلِّ عَبْدٍ مِنْكُمْ مِثْلُ مَا أَعْطَيْتُ أَهْلَ اَلدُّنْيَا مُنْذُ كَانَتِ اَلدُّنْيَا إِلَى أَنِ اِنْقَضَتِ اَلدُّنْيَا سَبْعُونَ ضِعْفاً .
☘☘☘
🔸از امام صادق عليه السّلام نقل شده که فرمودند :
🍃 به راستى خداى عزّ و جلّ در روز قيامت مانند يك پوزشخواه به فقراء و مسلمانان توجه نمايد و فرمايد:
به عزّت و جلالم سوگند،من براى خوار داشتن شما در دنيا ندارتان نكردم و هر آينه امروز خواهيد ديد كه با شما چه مىكنم،
هركس در دار دنيا احسانى به شما كرده است،دست او را بگيريد و او را به بهشت ببريد،
فرمود كه : يكى از آنها گويد:پروردگار! دنياداران براى خود رقابتها و خوشيها كردند،و زنان را نكاح كردند و جامههاى نرم پوشيدند و خوراكها خوردند و به كاخها نشستند و مركبهاى زيبا را سوار شدند،به من هم بده مانند آنچه را كه به آنها دادى،
خداى تبارك و تعالى فرمايد:براى تو و هر يك از شما هفتاد برابر آنچه كه به اهل دنيا دادم از آغاز دنيا تا پايان آن خواهم داد .
•┈┈••✾••┈┈•
📚 الکافي ج ۲، ص ۲۶۱
@shobeiri
[بحارالانوار الجامعه لدرر اخبار الایمه الاطهار علیهم السلام - باب ۵۵ العبادة و الاختفاء فیها و ذم الشهرة بها - مجلد ۶۷، صفحه ۲۵۲]
عَنِ الْعِدَّةِ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ ابْنِ مَحْبُوبٍ عَنْ عُمَرَ بْنِ یَزِیدَ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ: فِی التَّوْرَاةِ مَکْتُوبٌ یَا ابْنَ آدَمَ تَفَرَّغْ لِعِبَادَتِی أَمْلَأْ قَلْبَکَ غِنًی وَ لَا أَکِلْکَ إِلَی طَلَبِکَ وَ عَلَیَّ أَنْ أَسُدَّ فَاقَتَکَ وَ أَمْلَأَ قَلْبَکَ خَوْفاً مِنِّی وَ إِنْ لَا تَفَرَّغْ لِعِبَادَتِی أَمْلَأْ قَلْبَکَ شُغُلًا بِالدُّنْیَا ثُمَّ لَا أَسُدَّ فَاقَتَکَ وَ أَکِلْکَ إِلَی طَلَبِکَ [۲] .
----------
[۲]: ۲. الکافی ج ۲ ص ۸۳.
@shobeiri
#حدیث
#امیرالمومنین
#وصیت
#کمیل
باب وصیته علیهالسلام لکمیل بن زیاد النخعی
بخش اول
بشا،[بشاره المصطفی]....عَنْ سَعِیدِ بْنِ زَیْدِ بْنِ أَرْطَاهَ قَالَ: لَقِیتُ کُمَیْلَ بْنَ زِیَادٍ وَ سَأَلْتُهُ عَنْ فَضْلِ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ عَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ علیهالسلام فَقَالَ أَ لَا أُخْبِرُکَ بِوَصِیَّهٍ أَوْصَانِی بِهَا یَوْماً هِیَ خَیْرٌ لَکَ مِنَ الدُّنْیَا بِمَا فِیهَا فَقُلْتُ بَلَی فَقَالَ أَوْصَانِی یَوْماً فَقَالَ لِی:
یَا کُمَیْلَ بْنَ زِیَادٍ سَمِّ کُلَّ یَوْمٍ بِاسْمِ اللَّهِ وَ لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّهَ إِلَّا بِاللَّهِ وَ تَوَکَّلْ عَلَی اللَّهِ وَ اذْکُرْنَا وَ سَمِّ بِأَسْمَائِنَا وَ صَلِّ عَلَیْنَا وَ اسْتَعِذْ بِاللَّهِ بِنَا وَ ادْرَأْ بِذَلِکَ عَنْ نَفْسِکَ وَ مَا تَحُوطُهُ عِنَایَتُکَ تُکْفَ شَرَّ ذَلِکَ الْیَوْمِ إِنْ شَاءَ اللَّهُ.
یَا کُمَیْلُ إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ صلی الله علیه و آله أَدَّبَهُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ وَ هُوَ أَدَّبَنِی وَ أَنَا أُؤَدِّبُ الْمُؤْمِنِینَ وَ أُوَرِّثُ الْأَدَبَ الْمُکَرَّمِینَ یَا کُمَیْلُ مَا مِنْ عِلْمٍ إِلَّا وَ أَنَا أَفْتَحُهُ وَ مَا مِنْ سِرٍّ إِلَّا وَ الْقَائِمُ علیه السلام یَخْتِمُهُ.
یَا کُمَیْلُ ذُرِّیَّهً بَعْضُها مِنْ بَعْضٍ وَ اللَّهُ سَمِیعٌ عَلِیمٌ یَا کُمَیْلُ لَا تَأْخُذْ إِلَّا عَنَّا تَکُنْ مِنَّا یَا کُمَیْلُ مَا مِنْ حَرَکَهٍ إِلَّا وَ أَنْتَ مُحْتَاجٌ فِیهَا إِلَی مَعْرِفَهٍ.
ترجمه:
بشاره المصطفی: سعید بن زید بن ارطاه گفت: کمیل بن زیاد را ملاقات کردم و از او از فضیلت و برتری امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب علیهالسلام پرسیدم. کمیل گفت: «آیا تو را خبر دهم به وصیتی که علی علیهالسلام در روزی مرا به آن سفارش فرمود که آن وصیت بهتر است برای تو از دنیا و آنچه که در آن است؟» گفتم آری.
گفت: «روزی علی علیه السلام مرا وصیت کرد و به من فرمود:
ای کمیل! هر روز نام خدا را بر زبان جارى كن، بگو: لا حول و لا قوة الا باللَّه، بر خدا توكل كن، ما را ياد كن، نام ما ببر و بر ما درود فرست، و آن را بر وجود خود و هر چه به حفظ و حراستش عنايت دارى بگردان، تا از شر آن روز در امان مانى.
ای کمیل! پيغمبر (صلیالله علیه وآله) را خدا ادب آموخت و مرا پيغمبر، و من مؤمنان را تربيت خواهم كرد. آداب را براى مردم بزرگوار بر جاى خواهم نهاد.
ای کمیل! هيچ علمى نيست جز آنكه من آن را آغاز كنم، و هيچ سرى نيست جز اينكه «قائم» ما آن را بهپايان رساند.
ای کمیل! (سلسله خاندان رسالت) نژادى هستند كه همه از يك ديگر (و از يك ريشهاند) و خدا شنوا و داناست(اقتباس از قرآن در باره نسل پاك حضرت ابراهيم«ع»).
ای کمیل! (علم و ادب را) جز از ما نگير تا از ما باشى.
ای کمیل! هيچ حركتى نيست جز اينكه در آن به معرفت(و شناسائى صلاح و فساد و خير و شرش) نيازمندى.
بحارالانوار ۷۷/۲۶۸
@shobeiri
#حدیث
#امیرالمومنین
#وصیت
#کمیل
بخش دوم
یَا کُمَیْلُ إِذَا أَکَلْتَ الطَّعَامَ فَسَمِّ بِاسْمِ اللَّهِ الَّذِی لَا یَضُرُّ مَعَ اسْمِهِ دَاءٌ وَ هُوَ الشِّفَاءُ مِنْ جَمِیعِ الْأَدْوَاءِ
یَا کُمَیْلُ إِذَا أَکَلْتَ الطَّعَامَ فَوَاکِلْ بِهِ وَ لَا تَبْخَلْ بِهِ فَإِنَّکَ لَمْ تَرْزُقِ النَّاسَ شَیْئاً وَ اللَّهُ یُجْزِلُ لَکَ الثَّوَابَ بِذَلِکَ
یَا کُمَیْلُ أَحْسِنْ خُلُقَکَ وَ ابْسُطْ جَلِیسَکَ وَ لَا تَنْهَرَنَّ خَادِمَکَ
یَا کُمَیْلُ إِذَا أَنْتَ أَکَلْتَ فَطَوِّلْ أَکْلَکَ لِیَسْتَوْفِیَ مَنْ مَعَکَ وَ یُرْزَقَ مِنْهُ غَیْرُکَ
یَا کُمَیْلُ إِذَا اسْتَوْفَیْتَ طَعَامَکَ فَاحْمَدِ اللَّهَ عَلَی مَا رَزَقَکَ وَ ارْفَعْ بِذَلِکَ صَوْتَکَ لِیَحْمَدَهُ سِوَاکَ فَیَعْظُمَ بِذَلِکَ أَجْرُکَ
یَا کُمَیْلُ لَا تُوقِرَنَّ مَعِدَتَکَ طَعَاماً وَ دَعْ فِیهَا لِلْمَاءِ مَوْضِعاً وَ لِلرِّیحِ مَجَالًا
یَا کُمَیْلُ لَا تَنْقُدْ طَعَامَکَ فَإِنَّ رَسُولَ اللَّهِ صلیالله علیه وآله لَا یَنْقُدُهُ.
یَا کُمَیْلُ لَا تَرْفَعَنَّ یَدَکَ مِنَ الطَّعَامِ إِلَّا وَ أَنْتَ تَشْتَهِیهِ فَإِذَا فَعَلْتَ ذَلِکَ فَأَنْتَ تَسْتَمْرِئُهُ
یَا کُمَیْلُ صِحَّهُ الْجِسْمِ مِنْ قِلَّهِ الطَّعَامِ وَ قِلَّهِ الْمَاءِ.
ای کمیل! هر گاه خواستی غذا بخوری نام خدا را ببر؛ آن خدایی که با نام او هیچ مرضی زیان نمیرساند و نامش شفای تمام دردهاست.
ای کمیل! غذای خود را با دیگران بخور و به آن غذا بخل نورز، زیرا که تو مردم را چیزی روزی نمی دهی، و خداوند پاداش این کردار تو را فراوان کند.
ای کمیل! خویت را نیکو و همنشینت را شادمان کن و خادمت را آزار مکن.
ای کمیل! وقت غذا خوردن، خوردنت را طولانی کن تا آنکه با تو است سیر شود و دیگران هم از آن غذا بخورند.
ای کمیل! هر گاه از غذا سیر شدی، خدا را به خاطر رزقی که به تو داده سپاسگزاری کن؛ صدایت را به سپاسگزاری بلند کن تا دیگران نیز سپاسگزار شوند، در نتیجه پاداش تو بزرگ شود.
ای کمیل! معده را پر از غذا مکن و جایی در آن از برای آب و باد بگذار.
ای کمیل! غذایت را وارسی مکن، زیرا که رسول خدا آن را وارسی نمی کرد.
ای کمیل! دست از غذا مکش، مگر در حالی که همچنان اشتهای به آن غذا داری. هر گاه چنین کردی، پس تو غذای گوارا خورده ای.
ای کمیل! تندرستی از غذای اندک و آب کم خوردن است.
بحارالانوار ۷۷/۲۶۹
@shobeiri
قال رسول الله (صلّی الله علیه و آله و سلم)
خَصْلَتَانِ لَيْسَ فَوْقَهُمَا مِنَ الْبِرِّ شَيْءٌ، الْإِيمَانُ بِالله وَ النَّفْعُ لِعِبَادِ الله، وَ خَصْلَتَانِ لَيْسَ فَوْقَهُمَا مِنَ الشَّرِّ شَيْءٌ، الشِّرْكُ بِالله وَ الضَّرُّ لِعِبَادِ الله.
دو خوی و صفت نیک است که برتر از آن دو چیزی نیست: ایمان به خدا، و سود و نفع رساندن به بندگان خدا؛ و دو خوی و صفت زشت است که چیزی بدتر از آن دو نیست: شرک به خدا، و زیان و ضرر رساندن به بندگان خدا.
بحار الانوار، ج ۷۴، ص: ۱۳۹
@shobeiri
حضرت على عليه السلام:
أفضَلُ الأَدَبِ أن يَقِفَ الإِنسانُ عِندَ حَدِّهِ ولا يَتَعَدّى قَدرَهُ
برترين ادب، آن است كه انسان در حدّ خود بايستد و از اندازه خويش فراتر نرود
غررالحكم حدیث3241
@shobeiri
🔰به سند معتبر از حارث اعور نقل شده است که روزی با حضرت امیرالمومنین علی (ع) به شهر حیره می رفتم که ناگاه به دیری رسیدیم که ترسایی در آنجا ناقوس می نواخت، پس حضرت فرمود: ای حارث؛ آیا می دانی این ناقوس چه می گوید؟!
عرض کردم: خدا و رسول خدا و پسر عمّ رسول خدا بهتر می دانند.
سپس حضرت علی (ع) بیان داشتند: مَثَل می زند برای دنیا و خرابی و بی وفایی آن و میفرماید:
🔸 لا اله الا الله حَقاً حَقاً صِدقاً صِدقاً اِنَّ الدُّنیا قَد غَرَّتنا وَ شَغَلَتنا وَ استَهوَتنا، یَابن الدُّنیا مَهلاً مَهلاً یَابن الدُّنیا دَقّاً دَقّاً یَابن الدُّنیا جَمعاً جَمعاً تُفَنی الدُّنیا قَرناً قَرناً، ما مِن یَومٍ یَمضی عَنا اِلا اَوهی مِنا رُکناً، قَد ضَیّعنا داراً تَبقی وَ اَستَوطَنا داراً تَفنی لَسنا نَدری ما قَرَّطنا فِیها اِلا لَو قَدمتنا؛ شهادت می دهم به یگانگی خداوند و حال آن که حق است، راست است راست است، بدرستی که دنیا ما را فریب داد و مشغول کرد و در رابطه با آخرت عقل ما را ضایع و نابود نمود و ما را گمراه ساخت. ای فرزند دنیا؛ پس انداز و به تأخیر انداز کارهای دنیوی را، ای فرزند دنیا؛ هر روز کوبیده می شوید و در فشارید از مصیبت ها و تا چند یکدیگر را در فشار می گذارید برای بدست آوردن دنیا؟ و به زودی در هم شکسته خواهید شد. ای فرزند دنیا؛ تا کی جمع می کنی اسباب و مال دنیا را؟ پس بدان دنیا از بین می برد مردم قرن را از پس قرنی دیگر، هیچ روز نمی گذرد از عمر ما مگر آن که یک رکن از ارکان بدن ما ضعیف تر گردد، به راستی که نابود کردیم خانه ی باقی را و وطن خود گردانیدیم خانه ی فانی را، نمی دانیم که برای آن دنیا کوتاهی کردیم، مگر پس از اینکه می میریم.
پس حارث عرض کرد: یا امیرالمومنین؛ آیا نصاری می دانند که صدا و نوای ناقوس این معنی را بیان می دارد؟
حضرت فرمودند: اگر می دانستند، مطمئن باش مسیح را شریک خداوند نمی گردانیدند.
حارث می گوید: من روزی دیگر به نزد آن نصاری که در آن دیر بود رفتم و گفتم: تو را به حق مسیح این ناقوس را مجدد بنواز به آن ترتیبی که پیشتر می نواختی؛ پس چون شروع کرد به زدن هر مرتبه من یک فقره از آنچه حضرت علی (ع) فرموده بود می خواندم و بر نوای آن منطبق می گردید تا به پایان رسید، پس آن راهب گفت: به حق پیغمبر شما سوگندت می دهم تو را که بگویی چه کسی این را به تو آموزش داده و بیان نموده است؟
حارث عرض کرد: آن شخصی که دیروز با من همراه بود، او این را به من تعلیم داد.
راهب پرسید: آیا میان آن بزرگوار و پیغمبر شما خویشاوندی وجود دارد؟
حارث پاسخ داد: پسر عمّ اوست.
راهب پرسید: آیا این را از پیغمبر شنیده است؟
گفت: بلی.
پس آن دیرنشین مسلمان گردید و گفت: والله که من در تورات خوانده ام در آخر پیغمبران پیغمبری خواهد آمد که صدای ناقوس را تفسیر خواهد کرد و پیغمبر شما خاتم الانبیا می باشد و دینتان بر حق.
📚منابع:
1- امالی شیخ صدوق: 187.
2- معانی الاخبار: 231.
3_حیوة القلوب (تاریخ پیامبران)، ج 2: 1185، 1186.
@shobeiri