eitaa logo
سید محمد جواد سید شبیری
993 دنبال‌کننده
611 عکس
76 ویدیو
78 فایل
کانال شخصی حجةالاسلام سیدمحمدجواد سیدشبیری(مشهد) شامل محتوای سخنرانی، مباحث حدیثی و مناسبتی مرتبط با معارف اهل البیت(علیهم السلام) ارتباط با بنده👇 @smjssh ارسال پیشنهادات، مطالب جدید و مفید👇 @rejal_admin تبلیغ👇 @Admin_rejal مدیریت کانال👇 @rejal_hoze
مشاهده در ایتا
دانلود
قال ‏رسول الله (صلّی الله علیه و آله و سلم‏)‏ خَصْلَتَانِ لَيْسَ فَوْقَهُمَا مِنَ الْبِرِّ شَيْ‌ءٌ، الْإِيمَانُ بِالله وَ النَّفْعُ لِعِبَادِ الله، وَ خَصْلَتَانِ لَيْسَ فَوْقَهُمَا مِنَ الشَّرِّ شَيْ‌ءٌ، الشِّرْكُ بِالله وَ الضَّرُّ لِعِبَادِ الله. دو خوی و صفت نیک است که برتر از آن دو چیزی نیست: ایمان به خدا، و سود و نفع رساندن به بندگان خدا؛ و دو خوی و صفت زشت است که چیزی بدتر از آن دو نیست: شرک به خدا، و زیان و ضرر رساندن به بندگان خدا. بحار الانوار، ج ۷۴، ص: ۱۳۹ @shobeiri
حضرت على عليه السلام: أفضَلُ الأَدَبِ أن يَقِفَ الإِنسانُ عِندَ حَدِّهِ ولا يَتَعَدّى قَدرَهُ برترين ادب، آن است كه انسان در حدّ خود بايستد و از اندازه خويش فراتر نرود غررالحكم حدیث3241 @shobeiri
🔰به سند معتبر از حارث اعور نقل شده است که روزی با حضرت امیرالمومنین علی (ع) به شهر حیره می رفتم که ناگاه به دیری رسیدیم که ترسایی در آنجا ناقوس می نواخت، پس حضرت فرمود: ای حارث؛ آیا می دانی این ناقوس چه می گوید؟! عرض کردم: خدا و رسول خدا و پسر عمّ رسول خدا بهتر می دانند. سپس حضرت علی (ع) بیان داشتند: مَثَل می زند برای دنیا و خرابی و بی وفایی آن و میفرماید: 🔸 لا اله الا الله حَقاً حَقاً صِدقاً صِدقاً اِنَّ الدُّنیا قَد غَرَّتنا وَ شَغَلَتنا وَ استَهوَتنا، یَابن الدُّنیا مَهلاً مَهلاً یَابن الدُّنیا دَقّاً دَقّاً یَابن الدُّنیا جَمعاً جَمعاً تُفَنی الدُّنیا قَرناً قَرناً، ما مِن یَومٍ یَمضی عَنا اِلا اَوهی مِنا رُکناً، قَد ضَیّعنا داراً تَبقی وَ اَستَوطَنا داراً تَفنی لَسنا نَدری ما قَرَّطنا فِیها اِلا لَو قَدمتنا؛ شهادت می دهم به یگانگی خداوند و حال آن که حق است، راست است راست است، بدرستی که دنیا ما را فریب داد و مشغول کرد و در رابطه با آخرت عقل ما را ضایع و نابود نمود و ما را گمراه ساخت. ای فرزند دنیا؛ پس انداز و به تأخیر انداز کارهای دنیوی را، ای فرزند دنیا؛ هر روز کوبیده می شوید و در فشارید از مصیبت ها و تا چند یکدیگر را در فشار می گذارید برای بدست آوردن دنیا؟ و به زودی در هم شکسته خواهید شد. ای فرزند دنیا؛ تا کی جمع می کنی اسباب و مال دنیا را؟ پس بدان دنیا از بین می برد مردم قرن را از پس قرنی دیگر، هیچ روز نمی گذرد از عمر ما مگر آن که یک رکن از ارکان بدن ما ضعیف تر گردد، به راستی که نابود کردیم خانه ی باقی را و وطن خود گردانیدیم خانه ی فانی را، نمی دانیم که برای آن دنیا کوتاهی کردیم، مگر پس از اینکه می میریم. پس حارث عرض کرد: یا امیرالمومنین؛ آیا نصاری می دانند که صدا و نوای ناقوس این معنی را بیان می دارد؟ حضرت فرمودند: اگر می دانستند، مطمئن باش مسیح را شریک خداوند نمی گردانیدند. حارث می گوید: من روزی دیگر به نزد آن نصاری که در آن دیر بود رفتم و گفتم: تو را به حق مسیح این ناقوس را مجدد بنواز به آن ترتیبی که پیشتر می نواختی؛ پس چون شروع کرد به زدن هر مرتبه من یک فقره از آنچه حضرت علی (ع) فرموده بود می خواندم و بر نوای آن منطبق می گردید تا به پایان رسید، پس آن راهب گفت: به حق پیغمبر شما سوگندت می دهم تو را که بگویی چه کسی این را به تو آموزش داده و بیان نموده است؟ حارث عرض کرد: آن شخصی که دیروز با من همراه بود، او این را به من تعلیم داد. راهب پرسید: آیا میان آن بزرگوار و پیغمبر شما خویشاوندی وجود دارد؟ حارث پاسخ داد: پسر عمّ اوست. راهب پرسید: آیا این را از پیغمبر شنیده است؟ گفت: بلی. پس آن دیرنشین مسلمان گردید و گفت: والله که من در تورات خوانده ام در آخر پیغمبران پیغمبری خواهد آمد که صدای ناقوس را تفسیر خواهد کرد و پیغمبر شما خاتم الانبیا می باشد و دینتان بر حق. 📚منابع: 1- امالی شیخ صدوق: 187. 2- معانی الاخبار: 231. 3_حیوة القلوب (تاریخ پیامبران)، ج 2: 1185، 1186. @shobeiri
بخش چهارم یَا کُمَیْلُ قُلِ الْحَقَّ عَلَی کُلِّ حَالٍ وَ وَازِرِ الْمُتَّقِینَ وَ اهْجُرِ الْفَاسِقِینَ یَا کُمَیْلُ جَانِبِ الْمُنَافِقِینَ وَ لَا تُصَاحِبِ الْخَائِنِینَ یَا کُمَیْلُ إِیَّاکَ إِیَّاکَ وَ التَّطَرُّقَ إِلَی أَبْوَابِ الظَّالِمِینَ وَ الِاخْتِلَاطَ بِهِمْ وَ الِاکْتِسَابَ مِنْهُمْ وَ إِیَّاکَ أَنْ تُطِیعَهُمْ وَ أَنْ تَشْهَدَ فِی مَجَالِسِهِمْ بِمَا یُسْخِطُ اللَّهَ عَلَیْکَ یَا کُمَیْلُ إِذَا اضْطُرِرْتَ إِلَی حُضُورِهِمْ فَدَاوِمْ ذِکْرَ اللَّهِ تَعَالَی وَ التَّوَکُّلَ عَلَیْهِ وَ اسْتَعِذْ بِاللَّهِ مِنْ شَرِّهِمْ وَ أَطْرِقْ عَنْهُمْ وَ أَنْکِرْ بِقَلْبِکَ فِعْلَهُمْ وَ اجْهَرْ بِتَعْظِیمِ اللَّهِ تَعَالَی لِتُسْمِعَهُمْ فَإِنَّهُمْ یَهَابُوکَ وَ تُکْفَی شَرَّهُمْ یَا کُمَیْلُ إِنَّ أَحَبَّ مَا امْتَثَلَهُ الْعِبَادُ إِلَی اللَّهِ بَعْدَ الْإِقْرَارِ بِهِ وَ بِأَوْلِیَائِهِ علیهم السلام التَّجَمُّلُ وَ التَّعَفُّفُ وَ الِاصْطِبَارُ یَا کُمَیْلُ لَا تُرِیَنَّ النَّاسَ افْتِقَارَکَ وَ اضْطِرَارَکَ وَ اصْطَبِرْ عَلَیْهِ احْتِسَاباً بِعِزٍّ وَ تَسَتُّرٍ ترجمه: ای کمیل! در هر حال سخن حقّ را بگو، پرهیزکاران را پشتیبانی و از فاسقان دوری کن. ای کمیل! از دورویان دوری کن و با خائنان همنشینی مکن. ای کمیل! زنهار زنهار! مبادا درب ستمگران را بکوبی، با آنان رفت و آمد کنی و از آنان طلب معاش کنی! مبادا اطاعتشان را کنی و در مجلس هایشان حاضر شوی! چرا که خداوند بر تو خشم می‌کند. ای کمیل! هر گاه ناچار به حضور در مجلس ستمگران شدی، مدام ذکر خدای تعالی بگو و بر او توکل کن؛ از شرشان به خدا پناه ببر؛ با آنان سخن مگو؛ کردارشان را با دلت انکار کن؛ و آشکارا تعظیم خدای تعالی کن تا آنان بشنوند، زیرا آنان از تو می‌ترسند و این کار تو را از شر آنان نجات دهد. ای کمیل! محبوبترين طاعت پس از اقرار به خدا و(ولايت) دوستانش، عفت‌ورزى، بردبارى و صبر است. ای کمیل! تهیدستی و ناچاریت را به مردم منما و با عزت‌نفس و پرده‌پوشی، بر آن شکیبا باش. بحارالانوار ۷۷/۲۷۱ @shobeiri
بخش پنجم یَا کُمَیْلُ لَا بَأْسَ بِأَنْ تُعْلِمَ أَخَاکَ سِرَّکَ یَا کُمَیْلُ وَ مَنْ أَخُوکَ أَخُوکَ الَّذِی لَا یَخْذُلُکَ عِنْدَ الشِّدَّهِ وَ لَا یَغْفُلُ عَنْکَ عِنْدَ الْجَرِیرَهِ وَ لَا یَخْدَعُکَ حِینَ تَسْأَلُهُ وَ لَا یَتْرُکُکَ وَ أَمْرَکَ حَتَّی تُعْلِمَهُ فَإِنْ کَانَ مُمِیلًا أَصْلَحَهُ یَا کُمَیْلُ الْمُؤْمِنُ مِرْآهُ الْمُؤْمِنِ لِأَنَّهُ یَتَأَمَّلُهُ وَ یَسُدُّ فَاقَتَهُ وَ یُجَمِّلُ حَالَتَهُ یَا کُمَیْلُ الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَهٌ وَ لَا شَیْ ءَ آثَرُ عِنْدَ کُلِّ أَخٍ مِنْ أَخِیهِ یَا کُمَیْلُ إِذَا لَمْ تُحِبَّ أَخَاکَ فَلَسْتَ أَخَاهُ یَا کُمَیْلُ إِنَّمَا الْمُؤْمِنُ مَنْ قَالَ بِقَوْلِنَا فَمَنْ تَخَلَّفَ عَنَّا قَصَّرَ عَنَّا وَ مَنْ قَصَّرَ عَنَّا لَمْ یَلْحَقْ بِنَا وَ مَنْ لَمْ یَکُنْ مَعَنَا فَفِی الدَّرْکِ الْأَسْفَلِ مِنَ النَّارِ ترجمه: ای کمیل! باكى نيست سر خود را با برادرت در ميان نهى ای کمیل! و اما برادرت كيست؟ برادر تو کسی است که به هنگام گرفتاری تو را به خواری واننهد، وچون به مشکل مالی برخورد کنی، ترا به حال خود رها نکند، و در پاسخ به درخواستت، ترا وانگذارد، و تو را با گرفتاریهایت رها نکند تا آنکه از وضع و حالت او را آگاه کنی، تا اگر دسترس دارد، مشکل ترا حل نماید. ای کمیل! مؤمن آيينه مؤمن است، زیرا در وجود او مى‌نگرد تا نيازش را برطرف سازد و حالش را بهبود بخشد. اى كميل! مؤمنان با هم برادرند و براى برادر چيزى مقدّم تر از برادر نيست. ای کمیل! اگر برادرت را دوست ندارى برادرش نيستى. ای کمیل! مؤمن كسى است كه هر چه ما گوئيم بگويد، هر كه (از گفتار ما) تخلف كند از ما عقب ماند، هر كه از ما عقب افتد به ما نرسد، و هر كه با ما نباشد در طبقه زيرين دوزخ است. بحارالانوار ۷۷/۲۷۱ @shobeiri
بخش سوم یَا کُمَیْلُ الْبَرَکَهُ فِی الْمَالِ مِنْ إِیتَاءِ الزَّکَاهِ وَ مُوَاسَاهِ الْمُؤْمِنِینَ وَ صِلَهِ الْأَقْرَبِینَ وَ هُمُ الْأَقْرَبُونَ لَنَا یَا کُمَیْلُ زِدْ قَرَابَتَکَ الْمُؤْمِنَ عَلَی مَا تُعْطِی سِوَاهُ مِنَ الْمُؤْمِنِینَ وَ کُنْ بِهِمْ أَرْأَفَ وَ عَلَیْهِمْ أَعْطَفَ وَ تَصَدَّقْ عَلَی الْمَسَاکِینِ یَا کُمَیْلُ لَا تَرُدَّنَّ سَائِلًا وَ لَوْ بِشِقِّ تَمْرَهٍ أَوْ مِنْ شَطْرِ عِنَبٍ یَا کُمَیْلُ الصَّدَقَهُ تُنْمَی عِنْدَ اللَّهِ یَا کُمَیْلُ حُسْنُ خُلُقِ الْمُؤْمِنِ مِنَ التَّوَاضُعِ وَ جَمَالُهُ التَّعَفُّفُ وَ شَرَفُهُ الشَّفَقَهُ وَ عِزُّهُ تَرْکُ الْقَالِ وَ الْقِیلِ یَا کُمَیْلُ إِیَّاکَ وَ الْمِرَاءَ فَإِنَّکَ تُغْرِی بِنَفْسِکَ السُّفَهَاءَ إِذَا فَعَلْتَ وَ تُفْسِدُ الْإِخَاءَ یَا کُمَیْلُ إِذَا جَادَلْتَ فِی اللَّهِ تَعَالَی فَلَا تُخَاطِبْ إِلَّا مَنْ یُشْبِهُ الْعُقَلَاءَ وَ هَذَا قَوْلُ ضَرُورَهٍ یَا کُمَیْلُ فِی کُلِّ صِنْفٍ قَوْمٌ أَرْفَعُ مِنْ قَوْمٍ وَ إِیَّاکَ وَ مُنَاظَرَهَ الْخَسِیسِ مِنْهُمْ وَ إِنْ أَسْمَعُوکَ فَاحْتَمِلْ وَ کُنْ مِنَ الَّذِینَ وَصَفَهُمُ اللَّهُ تَعَالَی بِقَوْلِهِ- وَ إِذا خاطَبَهُمُ الْجاهِلُونَ قالُوا سَلاماً. ای کمیل! برکت در مال از دادن زکات، برادری با مؤمنان و پیوند با خویشاوندان است و همین‌ها نزدیکان به ما هستند. ای کمیل! به فامیل مؤمنت بیش از دیگران عطا و بخشش کن، و به ایشان مهربانتر و بر آنان دلسوزتر باش و تهیدستان را صدقه ده. ای کمیل! درخواست کننده را برمگردان، گرچه به نصف خرما یا نصف حبه انگور باشد. ای کمیل! صدقه در پیشگاه خدا رشد می‌کند. ای کمیل! خوی نیک مؤمن از فروتنی؛ زیبایی‌اش پاکدامنی؛ شرفش مهربانی؛ و عزتش واگذاردن قبل و قال است. ای کمیل! از جدال بپرهیز، زیرا خود را به نادانان می‌چسبانی و برادران را از دست می‌دهی. ای کمیل! هر گاه درباره خدا بحث می‌کنی، جز با خردمندان رو در رو نشو و این سخن واجب است. ای کمیل، در هر دسته ای گروهی باشند که از گروه دیگر بلندپایه ترند. زنهار بپرهیز از مباحثه مردمان پست و هرچه گفتند تحمل کن و از آنانی باش که خداوند از آنها بدین شکل یاد کرده است: { و چون نادانان ایشان را طرف خطاب قرار دهند به ملایمت پاسخ می دهند.} فرقان۶۳ بحارالانوار ۷۷/۲۷۰ @shobeiri
قالَ اَميرُالمُؤمِنين عليه السلام: اَوْحَى اللّه ُ اِلى داوُودَ: يا داوُودُ! تُريدُ وَ اُريدُ وَ لايَكُونُ اِلاّ ما اُريدُ ، فَاِنَ اَسْلَمْتَ لِما اُريدُ اَعْطَيْتُكَ ما تُريدُ وَ اِنْ لَمْ تُسْلِمْ لِما اُريدُ اَتْعَبْتُكَ فيما تُريدُ وَ لا يَكُونُ اِلاّ ما اُريدُ. حديث اميرالمؤمنين عليه السلام فرمود: خداوند متعال به حضرت داود عليه السلاموحى فرمود: اى داود! تو مى خواهى، من هم مى خواهم ، ولى جز آنچه من مى خواهم نمى شود. پس اگر تسليم آنچه من مى خواهم بشوى، آنچه را هم تو مى خواهى عطايت مى كنم. امّا اگر تسليم آنچه من مى خواهم نشوى، در آنچه خودت مى خواهى تو را به رنج مى افكنم و جز آنچه هم كه من بخواهم نخواهد شد. بحار الأنوار ج ۶۸، ص ۱۳۸ @shobeiri
🍀 علت قرار دادن دو چوب تازه همراه جنازه🍀 إن آدم ع لما هبط‌ من الجنة، سأل الله تعالى أن يؤنسه بشي‌ء من شجر الجنة، فأنزل الله عليه النخلة فكان يأنس بها في حياته، فلما حضرته الوفاة قال لولده: إني كنت آنس بها في حياتي و أرجو الأنس بعد وفاتي، فإذا مت فخذوا منها جريدة و شقوها نصفين وضعوها معي في أكفاني، ففعل ولده ذلك و فعلته الأنبياء بعدهم، ثم اندرس ذلك في الجاهلية، فأحياها النبي ع و فعل و صارت سنة متبعة. 🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁 📄هنگامى كه آدم از جنۀ المأوى به زمين فرود آمد احساس تنهايى كرد و از خدا خواست كه يكى از درختان بهشتى را همنشين او سازد. خداوند نيز نخلى را فرو فرستاد تا آدم از آن نگهدارى كند. هنگامى كه آدم از دنيا مى‌رفت به فرزندانش چنين سفارش نمود كه من در زندگى خويش با اين درخت هم‌انس بودم. دوست دارم كه پس از مرگم نيز چنين باشم. شاخه‌اى از درخت خرما را دو نيم كنيد و در دو پهلوى من قرار دهيد. فرزندان آدم سفارش پدر را انجام دادند و پس از او نيز، نسل‌ها اين كار را انجام دادند و با اينكه اين سنت در روزگار جاهليت از ميان رفته بود ولى پيامبر اسلام صلّى اللّه عليه و آله اين سنت را دوباره زنده نمود. 📕علامه مجلسی در ملاذ الاخیار می گویند این روایت مرسل است . 📚📚منابع : مسائل ابن طي - المسائل الفقهية، ص: 4‌ مساله 8 ؛ تهذيب الأحکام ج ۱، ص ۳۲۶ ؛ بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار علیهم السلام ج ۱۱، ص ۲۶۱ @shobeiri
بخش ششم یَا کُمَیْلُ قُلْ عِنْدَ کُلِّ شِدَّهٍ- لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّهَ إِلَّا بِاللَّهِ الْعَلِیِّ الْعَظِیمِ تُکْفَهَا وَ قُلْ عِنْدَ کُلِّ نِعْمَهٍ الْحَمْدُ لِلَّهِ تُزَدْ مِنْهَا وَ إِذَا أَبْطَأَتِ الْأَرْزَاقُ عَلَیْکَ فَاسْتَغْفِرِ اللَّهَ یُوَسِّعْ عَلَیْکَ فِیهَا. یَا کُمَیْلُ إِذَا وَسْوَسَ الشَّیْطَانُ فِی صَدْرِکَ فَقُلْ أَعُوذُ بِاللَّهِ الْقَوِیِّ مِنَ الشَّیْطَانِ الْغَوِیِّ وَ أَعُوذُ بِمُحَمَّدٍ الرَّضِیِّ مِنْ شَرِّ مَا قُدِّرَ وَ قُضِیَ وَ أَعُوذُ بِإِلَهِ النَّاسِ مِنْ شَرِّ الْجِنَّهِ وَ النَّاسِ أَجْمَعِینَ وَ سَلِّمْ تُکْفَی مَئُونَهَ إِبْلِیسَ وَ الشَّیَاطِینِ مَعَهُ وَ لَوْ أَنَّهُمْ کُلَّهُمْ أَبَالِسَهٌ مِثْلُهُ ای کمیل! در وقت هر سختی بگو: «لا حول و لا قوه الا باللَّه العلی العظیم» تا خدا آن را کافیت کند، در وقت هر نعمتی بگو: «الحمد للَّه» تا خداوند آن نعمت را فراوان گرداند؛ و هر گاه روزی‌ات دیر رسید بگو: «استغفرالله» تا خداوند روزی تو را فراخ گرداند. ای کمیل! هر گاه شیطان در سینه ات وسوسه کرد، پس بگو: «پناه می برم به خدای توانا از شیطان گمراه کننده؛ پناه می برم به محمّد پسندیده از شر آنچه مقدر شده و بر قلم قدرتت گذشته؛ و پناه می‌برم به خدای مردم از شر تمامی جن و انس» و تسلیم خدا شو که شر شیطان و دیوهای همراه او را کفایت می‌کند، اگرچه دیوها همانند ابلیسند. بحارالانوار ۷۷/۲۷۲ @shobeiri
روي عن رسول الله(صلى الله عليه وآله): *«يا أباذر إن استطعت أن تعمل لله عز و جل بالرضا في اليقين فافعل، وإن لم تستطع فإن في الصبر على ما تكره خيرا كثيرا. وان النصر مع الصبر، والفرج مع الكرب.»* (أمالي الطوسي ١-٥٢٥) 🔹( من وصايا الرسول الأكرم (ص) لأبي ذر: اذا استطعت أن تعمل لله بقلب راض و مسرور و بيقين كامل فنعم ما تفعل، و لو لم تستطع والظروف لن تسمح بذلك فاعلم أن في صبرك على المكاره و المشكلات خيرٌ كثيرٌ فلا تيأس و اصبر وتيقّن أن نتيجة الصبر، دائما الفوز و النصر و الفلاح و ان الفرج واليُسر يأتي بعد الشدة و المحنة.) 🍁🌷🌻🍀🌷🍁 @shobeiri
🍃🌼 🌸🌸🌸 🔹 عَنِ اَلْحُسَيْنِ بْنِ سَعِيدٍ اَللَّحْمِيِّ قَالَ: وُلِدَتْ لِرَجُلٍ مِنْ أَصْحَابِنَا جَارِيَةٌ فَدَخَلَ عَلَى أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ فَرَآهُ مُتَسَخِّطاً لَهَا فَقَالَ لَهُ أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ « أَ رَأَيْتَ لَوْ أَنَّ اَللَّهَ أَوْحَى إِلَيْكَ أَنِّي أَخْتَارُ لَكَ أَوْ تَخْتَارُ لِنَفْسِكَ مَا كُنْتَ تَقُولُ قَالَ كُنْتُ أَقُولُ يَا رَبِّ تَخْتَارُ لِي قَالَ فَإِنَّ اَللَّهَ قَدِ اِخْتَارَ لَكَ » ثُمَّ قَالَ إِنَّ اَلْغُلاَمَ اَلَّذِي قَتَلَهُ اَلْعَالِمُ حِينَ كَانَ مَعَ مُوسَى فِي قَوْلِ اَللَّهِ: فَأَرَدْنٰا أَنْ يُبْدِلَهُمٰا رَبُّهُمٰا خَيْراً مِنْهُ زَكٰاةً وَ أَقْرَبَ رُحْماً قَالَ فَأَبْدَلَهُمَا جَارِيَةً وَلَدَتْ سَبْعِينَ نَبِيّاً . ☘☘☘ 🔸 حضرت صادق-عليه السّلام-مردى را ديد كه برايش دخترى به دنيا آمد،به همين خاطر ناراحت و غضبناك بود،فرمود: «اگر خداوند متعال به تو:بگويد:من برايت انتخاب كنم يا تو؟چه مى‌گويى‌؟».گفت:مى‌گويم:پروردگارا!تو انتخاب كن،فرمود: «الان خداوند برايت(دختر)انتخاب كرده(پس چرا ناراحتى‌؟)». سپس فرمود:پسر بچه‌اى كه حضرت خضر به امر پروردگار او را كشته بود كه قرآن كريم مى‌فرمايد: -« فَأَرَدْنٰا أَنْ‌ يُبْدِلَهُمٰا رَبُّهُمٰا خَيْراً مِنْهُ‌ زَكٰاةً‌ وَ أَقْرَبَ‌ رُحْماً » . يعنى:«اراده كرديم كه براى پدر و مادرش،فرزندى پاكتر و مهربانتر نصيبشان گردد». خداوند متعال به جاى آن پسر،دخترى به آنان داد كه از نسل آن دختر،هفتاد پيامبر به دنيا آمدند. ‌ •┈┈••✾••┈┈• 📚 بحار الأنوار ، ج ۱۳، ص ۳۱۱ @shobeiri
📌 یا ؟ 🌞روزی از مقابل خانه حضرت (س) می گذشت و آن حضرت را در حال آسیاب کردن گندم دید؛ در این هنگام فرزند آن حضرت می کرد، سلمان برای کمک، از حضرت (س) خواست که اجازه دهد یا آسیاب کند یا کودک را آرام کند. حضرت فاطمه(س) آسیاب کردن گندم را به سلمان سپرد و فرمود: "من برای آرام کردن- و - فرزندم مناسب ترم." 📚احمدبن حنبل، مسند، ج۳، ص۱۵۱. 👇👇 @shobeiri
🔶 درس خارج فقه آیت الله العظمی وحید خراسانی 📆 ۱۰/آذرماه/۱۴۰۰ @shobeiri
سید محمد جواد سید شبیری
🔶 درس خارج فقه آیت الله العظمی وحید خراسانی 📆 ۱۰/آذرماه/۱۴۰۰ @shobeiri
❗️متناسب با مقام صدیقه کبری (علیهاالسلام) دسته‌های عزارداری به صورت مرتّب، بیرون بیایند و مجالس برپا شود /تاکید بر اطعام فقرا و ایتام آل محمد، در این ایام که معیشت برای بسیاری از مردم دشوار است. 🔶 آیت الله العظمی وحید خراسانی -مدظله العالی- درابتدای فقه، طی بیان گوشه‌هایی از فضائل بانوی دو عالم، حضرت صدیقه کبری سلام الله علیها، به بزرگداشت مقام ایشان و زنده نگه داشتن ایام ایشان، توصیه فرمودند. بیانات ایشان، به شرح ذیل است: 🔰 بسم الله الرحمن الرحیم الحمدلله رب العالمین و صلّ الله علی سیّدنا محمد و آله طاهرین سیّما بقیة الله فی الارضین و اللعن علی اعدائهم الی یوم الدّین. 🔸 «إنّما سُمِيَّتْ فَاطِمَةُ فَاطِمَةَ،‌ لاِنَّ‌ الْخَلْقَ فُطِمُوا عَنْ‌ مَعْرفَتِهَا». ، إنسیه حوراء(علیهاالسلام) چه مقامی دارد؟! فاطمه(علیهاالسلام)، فاطمه نامیده شد چون خلق، حتی ملائکه مقربیّن همچون جبرئیل و میکائیل و اسرافیل، از او بریده شده‌اند؛ «فطموا». 🔸 کسی که کلید کبری به دست اوست، فاطمه زهرا (علیهاالسلام) است. آن وقتی که همه‌ی انبیاء، فریاد وانفساه می‌زنند، حضرت زهرا (علیهاالسلام) پیراهن خونین (علیه‌السلام) را به سر می‌افکند، آن ساعت و آن روز خاتمه‌ی محشر است. (علیهاالسلام) معرفتش ساده نیست! 🔸 کسانی که در احیای همت کنند، نزد همه اهل‌بیت (علیهم‌السلام) مقرّبند. کسی که خدمتی انجام می‌دهد، اهل‌بیت (علیهم‌السلام) او را اینگونه می‌شناسند که این همان است که برای پهلو شکسته‌ی ما چنین خدمتی انجام داد. ان شاء الله امیدواریم این نصیب تمام این اُمّت بشود. 🔸 در ایام فاطمیّه غوغایی ایجاد کنید که نمونه نداشته باشد. ان شاء الله أجرتان در صحرای قیامت، با خود حضرت زهرا(علیهاالسلام) است. حضرت فاطمه(علیهاالسلام) را کسی نشناخت و کسی نمی‌شناسد! به آن حضرت، خدمت به تمامی معصومین (علیهم السلام) است. 🔸 این سعادت را از دست ندهید و فاطمیّه را کنید. متناسب با مقام صدیقه کبری (علیهاالسلام) عزارداری به صورت مرتّب، بیرون بیایند و برپا شود که اجرشان حساب ندارد. 🔸 در این ایام که برای عموم مردم شده است، هر کسی و ایتام آل محمد(صلی الله علیه و‌آله) را به محبت فاطمه زهرا(علیهاالسلام) کند، روزی که همه‌ی انبیاء و اولیاء فریاد وانفساه می‌زنند آنها در زیر بیرق حضرتش در امان هستند. 🔸 ان شاء الله سنگ تمام بگذارند و اسم هر هیئاتی که بیرون بیاید در دیوان چهارده معصوم (علیهم السلام) ثبت و ضبط است. 📅۱۰/آذرماه/۱۴۰۰ ◽️ @shobeiri
روي عن أميرالمؤمنين (عليه السلام) : *«البيت الذي يُقرأ فيه القرآن ويذكر الله عز وجل فيه تكثر بركته وتحضره الملائكة وتهجره الشياطين و يُضيء لأهل السماء كما تضيء الكواكب لأهل الأرض.»* (الكافي ٢-٦١٠) @shobeiri 🌷🌾💐🌾🌷
❇️ پیامبر خدا صلی الله علیه و آله : کلوا اَلْخَسَّ فَإِنَّهُ يُورِثُ اَلنُّعَاسَ وَ يَهْضِمُ اَلطَّعَامَ. کاهو بخورید چرا که خواب آور است و غذا را هضم می‌کند. 🗞 منبع : مکارم الاخلاق، ص۱۹۰ 🥬 😴 ____________________ 💢 @shobeiri
⚜️ امام صادق علیه السلام: «إذا وجد أحدکم غما أو کربا لا یدري ما سببه ، فلیأکل لحم الدراج ، فإنه یسکن عنه إن شاء الله تعالی.» هر کس شدیدا" اندوهناک شد و علتش را ندانست، گوشت دراج بخورد. به خواست خداوند متعال، این اندوه و گرفتاری، فرو خواهد نشست. 🗞 منبع : مکارم الأخلاق، ص۱۶۱ بحارالانوار، ج۶۶، ص۷۵، ح۶۹ دانشنامه احادیث پزشکی، ج۲، ص۴۸۲، ح ۲۰۱۴ ____________________ 💢 @shobeiri
⚜️ امام صادق علیه السلام: «علیك بالهندباء؛ فإنه یزید في الماء، و یحسن الولد، و هو حار لین یزید في الولد الذکور.» کاسنی بخورید؛ چرا که آب را افزون و بچه را زیبا می‌کند، و طبع کاسنی گرم و معتدل است و پسر زایی را زیاد می‌کند. 📖 منبع : الکافی، ج۶، ص۳۶۳، ح۶ المحاسن، ج۲، ص۳۱۳، ح ۲۰۴۷ مکارم الاخلاق / بحارالانوار / طب الائمة دانشنامه احادیث پزشکی، ج۲، ص۵۰۵ ، ح ۲۰۵۲ ____________________ 💢 @shobeiri
⚜️ امام رضا علیه السلام: «و إدامة أکل البصل یولد الکلف في الوجه.» مداومت در خوردن پیاز، موجب کک و مک در صورت می‌شود. 📚 منبع : رساله ذهبیه، ص۶۴ 🧅 ____________________ 💢 @shobeiri
❇️ از سفارش های پیامبر (ص) به امیرالمومنین (ع) : «يَا عَلِيُّ كُلِ الْعَدَسَ فَإِنَّهُ‌ مُبَارَكٌ‌ مُقَدَّسٌ‌ وَ هُوَ يُرِقُّ الْقَلْبَ وَ يُكْثِرُ الدَّمْعَةَ وَ إِنَّهُ بَارَكَ عَلَيْهِ سَبْعُونَ نَبِيّا.» یا علی! عدس را بخور، غذای مقدس و با برکتی است، سبب رقت و نرمی قلب می‌شود و اشک را زیاد می‌کند، عدس غذایی است که هفتاد پیامبر با خوردنش برکت جسته اند. 📖 منبع : بحارالانوار، ج۶۳، ص۲۵۸ المحاسن، برقی، ج۲، ص۵۰۴ 😢 ____________________ 💢 @shobeiri
⚜️ امام صادق علیه السلام: پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله) سرماخوردگی را درمان نمی‌کرد و می‌فرمود: «مَا مِنْ أَحَدٍ إِلَّا وَ بِهِ عِرْقٌ مِنَ الْجُذَامِ فَإِذَا أَصَابَهُ الزُّكَامُ‌ قَمَعَه.» هیچکس نیست مگر اینکه رگی (ژن) از جذام دارد، پس زمانی که سرما بخورد، این رگ را درهم می‌کوبد. 📓 منبع : الکافی (ط-الاسلامیة)، ج۸، ص۳۸۲ ____________________ 💢 @shobeiri
📌محورهای پایان نامه و رساله های دکتری و ارشد: ۱. واکاوی رابطه تاریخ با دانش رجال ۲. تاریخ اجتماعی شیعه در مناطق یا منابع تاریخی و حدیثی ۳. نقش شیعه در علوم ۴. باورهای امامتی شیعه در دوره های مختلف ۵. نقش اهل بیت علیهم السلام در علوم اسلامی و انسانی ۶. واکاوی رابطه کلام و فقه 👇👇 @shobeiri
💠 علت انتخاب نظریه در شبهات حکمیه توسط ها: 🔻 آیت الله العظمی بروجردی (رضوان الله تعالی علیه): 🔹 عمده دلیلی که باعث شد اخباری ها به قول لزوم احتیاط در شبهات حکمیه تحریمیه پناه ببرند، قضیه بین مردم بود. 🔸 تدخین در نظر اخباری ها یک بود. لذا کم کم قول به حرمت تدخین بین اخباری ها شیوع پیدا کرد و پس از شیوع قول به تحریم در میان خودشان، شروع به فحص و جست و جو از ادله کردند و در نهایت روایاتی را یافتند که به وجوب احتیاط را می‌توانستند از آنها استفاده کنند! 📚 نهایة الاصول ،ص۵۷۸ @shobeiri
روي عن الإمام الكاظم (عليه السلام): *« ليس من دواء إلا و هو يُهيّج داءً. وليس شيءٌ في البدن أنفع من إمساك اليد إلا عما يُحتاج اليه.»* (الكافي ٨-٢٧٣) 🔹( نقطه طبية هامة يشير اليها الإمام روحي فداه و هي أن كل دواء ربما هيّج مرضا جديدا أي أنه أصبح عاملا لخلق مرض آخر. فإذا أردت الإبتعاد عن الأمراض فلا تأكل إلا بمقدار الحاجة. و الإمساك عن الأكل الزائد أفضل دواء للإنسان.) @shobeiri
● کاری که بینی شیطان را به خاک می‌مالد 🔸جمیل بن دراج می‌گوید: از حضرت امام صادق علیه‌السّلام شنیدم که فرمودند: بهترینِ شما بخشنده‌ترین شماست، و بدترینِ شما بخیل‌ترین شمایند، از جمله كارهاى شایسته نیكى كردن به برادران و كوشش در بر آوردن حاجات آنهاست، که این کار بینی را به خاک می‌مالد و موجب دوری از آتش و ورود به می‌شود. اى جمیل! این حدیث را براى برجستگان از یاران و اصحابت نقل كن! جمیل مى‌گوید: گفتم فدای شما گردم، برجستگان از یاران من كیانند؟ فرمود: آنها كه به برادران خود در خوشى و سختى، نیكى می‌كنند. سپس فرمود: اى جمیل! این كار براى شخص ثروتمند آسان است ولى خداوند، احسان نمودن نیازمندان را ستایش نموده و فرموده : «يُؤْثِرُونَ عَلى‏ أَنْفُسِهِمْ وَ لَوْ كانَ بِهِمْ خَصاصَةٌ وَ مَنْ يُوقَ شُحَّ نَفْسِهِ فَأُولئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ» (كسانى كه با شدت نیازمندی، دیگران را بر خود مقدم مى‌دارند، آنان كه خویش را از و حرص نگه‌دارند، آنان به حقیقت از رستگاران هستند. (حشر/9) 📚کافی، ج4، ص42، ح15 @shobeiri