#حدیث
#امیرالمومنین
#وصیت
#کمیل
بخش هفتم
یَا کُمَیْلُ إِنَّ لَهُمْ خُدَعاً وَ شَقَاشِقَ وَ زَخَارِفَ وَ وَسَاوِسَ وَ خُیَلَاءَ عَلَی کُلِّ أَحَدٍ قَدْرَ مَنْزِلَتِهِ فِی الطَّاعَهِ وَ الْمَعْصِیَهِ فَبِحَسَبِ ذَلِکَ یَسْتَوْلُونَ عَلَیْهِ بِالْغَلَبَهِ
یَا کُمَیْلُ لَا عَدُوَّ أَعْدَی مِنْهُمْ وَ لَا ضَارَّ أَضَرُّ بِکَ مِنْهُمْ أُمْنِیَّتُهُمْ أَنْ تَکُونَ مَعَهُمْ غَداً إِذَا اجْتَثُّوا فِی الْعَذَابِ الْأَلِیمِ لَا یُفَتَّرُ عَنْهُمْ بِشَرَرِهِ وَ لَا یُقَصَّرُ عَنْهُمْ خالِدِینَ فِیها أَبَداً-
یَا کُمَیْلُ سَخَطُ اللَّهِ تَعَالَی مُحِیطٌ بِمَنْ لَمْ یَحْتَرِزْ مِنْهُمْ بِاسْمِهِ وَ نَبِیِّهِ وَ جَمِیعِ عَزَائِمِهِ وَ عَوْذِهِ جَلَّ وَ عَزَّ وَ صَلَّی اللَّهُ عَلَی نَبِیِّهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ
یَا کُمَیْلُ إِنَّهُمْ یَخْدَعُونَکَ بِأَنْفُسِهِمْ فَإِذَا لَمْ تُجِبْهُمْ مَکَرُوا بِکَ وَ بِنَفْسِکَ بِتَحْسِینِهِمْ إِلَیْکَ شَهَوَاتِکَ وَ إِعْطَائِکَ أَمَانِیَّکَ وَ إِرَادَتَکَ وَ یُسَوِّلُونَ لَکَ وَ یُنْسُونَکَ وَ یَنْهَوْنَکَ وَ یَأْمُرُونَکَ وَ یُحَسِّنُونَ ظَنَّکَ بِاللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ حَتَّی تَرْجُوَهُ فَتَغْتَرَّ بِذَلِکَ فَتَعْصِیَهُ وَ جَزَاءُ الْعَاصِی لَظَی
ترجمه:
ای کمیل، شیاطین را بسی خدعه و نیرنگ و ظاهرسازی و وسوسه و تکبر است و هر کس را به مقتضای منزلتی که در عبادت و یا حالی که در معصیت خداوند دارد؛ فریفته و در غلبه بر او اهتمام میورزند.
ای کمیل، ترا دشمنتر و زیانبخشتر از شیاطین چیزی نیست؛ هدفشان آنست که فردای قیامت که در جهنم، استقرار یافتند، تو نیز در کنار آنها باشی؛ جهنمی که شرارههایش سردی نپذیرد و آنان در آن آتش تمام ناشدنی، مخلد و معذب خواهند بود.
ای کمیل، بر آنکس که خویشتن را با نام ارجمند خدا و پیامبر و اذکار و تعویذها از شرور این شیاطین، محفوظ نمیسازد، خشم خداوند، احاطه دارد.
ای کمیل اگر به دعوت شیاطین پاسخ مساعد ندهی آنها ترا میفریبند، در کارت حیلهها خواهند کرد؛ تمایلات شهوانی را در چشم تو میآرایند، و ترا در رسیدن به آرزوها و خواستههای نامشروع، کمک میکنند و بدیها را نزد تو تزیین میکنند، و به غفلت و فراموشیات، مىافكنند، و بر تو امر و نهى میكنند، و به فريب حسن ظن تو را نسبت به الطاف خداوند عز و جل بر مىانگيزند تا به ناحق امیدوار و مغرور شوی و در نتیجه به معاصی و تباهکاریها دست یازی، و پیداست که پاداش معصیت کار، زبانههای آتش دوزخ است .
@shobeiri
✅دعاهای سفره ماثور
۱- الْمَحَاسِنُ، عَنِ ابْنِ فَضَّالٍ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ سِنَانٍ عَنْ أَبِيهِ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع يَا سِنَانُ مَنْ قُدِّمَ إِلَيْهِ طَعَامٌ فَأَكَلَهُ فَقَالَ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي رَزَقَنِيهِ بِلَا حَوْلٍ مِنِّي وَ لَا قُوَّةٍ مِنِّي غُفِرَ لَهُ قَبْلَ أَنْ يَقُومَ أَوْ قَالَ قَبْلَ أَنْ يُرْفَعَ طَعَامُهُ .
بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج63، ص:373
۲- من لا يحضره الفقيه، ج3، ص: 358 وَ رُوِيَ عَنْ أَبِي حَمْزَةَ الثُّمَالِيِّ عَنْ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ ع أَنَّهُ كَانَ إِذَا طَعِمَ قَالَ- الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي أَطْعَمَنَا وَ سَقَانَا وَ كَفَانَا وَ أَيَّدَنَا وَ آوَانَا وَ أَنْعَمَ عَلَيْنَا وَ أَفْضَلَ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي يُطْعِمُ وَ لا يُطْعَم
۳- ذَكَرُوا أَنَّ أَبَا حَنِيفَةَ أَكَلَ طَعَاماً مَعَ الْإِمَامِ الصَّادِقِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ ع فَلَمَّا رَفَعَ الصَّادِقُ ع يَدَهُ مِنْ أَكْلِهِ قَالَ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِينَ اللَّهُمَّ هَذَا مِنْكَ وَ مِنْ رَسُولِكَ ص فَقَالَ أَبُو حَنِيفَةَ يَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ أَ جَعَلْتَ مَعَ اللَّهِ شَرِيكاً فَقَالَ لَهُ وَيْلَكَ فَإِنَّ اللَّهَ تَعَالَى يَقُولُ فِي كِتَابِهِ وَ ما نَقَمُوا إِلَّا أَنْ أَغْناهُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ مِنْ فَضْلِهِ وَ يَقُولُ فِي مَوْضِعٍ آخَرَ
وَ لَوْ أَنَّهُمْ رَضُوا ما آتاهُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ قالُوا حَسْبُنَا اللَّهُ سَيُؤْتِينَا اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ وَ رَسُولُهُ النساء 59 فَقَالَ أَبُو حَنِيفَةَ وَ اللَّهِ لَكَأَنِّي مَا قَرَأْتُهُمَا قَطُّ مِنْ كِتَابِ اللَّهِ وَ لَا سَمِعْتُهُمَا إِلَّا فِي هَذَا الْوَقْتِ فَقَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع بَلَى قَدْ قَرَأْتَهُمَا وَ سَمِعْتَهُمَا وَ لَكِنَّ اللَّهَ تَعَالَى أَنْزَلَ فِيكَ وَ فِي أَشْبَاهِكَ أَمْ عَلى قُلُوبٍ أَقْفالُها وَ قَالَ كَلَّا بَلْ رانَ عَلى قُلُوبِهِمْ ما كانُوا يَكْسِبُون. كنز الفوائد، ج2، ص: 36 - 37.
@shobeiri
قالَ رسول الله (ص): شَرُّالنّاسِ مَنْ باعَ آخِرَتَهُ بِدُنْیاهُ، وَ شَرٌّ مِنْ ذلِكَ مَنْ باعَ آخِرَتَهُ بِدُنْیا غَیْرِهِ.
من لا یحضره الفقیه: ج 4، ص 353، ح 5762 چاپ جامعه مدرّسین
حضرت سول اکرم فرمود: بدترین افراد كسى است كه آخرت خود را به دنیایش بفروشد و بدتر از او آن كسى خواهد بود كه آخرت خود را براى دنیاى دیگرى بفروشد.
@shobeiri
💠 امام مجتبی علیه السلام:
🔶القَریبُ مَنْ قَرَّبَتْهُ الْمَوَدَّةُ وَ إنْ بَعُدَ نَسَبُهُ،
🔷 والْبَعیدُ مَنْ باعَدَتْهُ الْمَوَدَّةُ وَ إنْ قَرُبُ نَسَبُهُ.
🔸بهترین دوست نزدیک به انسان آن کسی است با محبّت باشد گرچه خویشاوندی نزدیک نداشته باشد.
🔹و بیگانه ترین افراد کسی است که از محبّت و دلسوزی بعید باشد گرچه از نزدیک ترین خویشاوندان باشد.
📚 تحف العقول ص ۲۳۴
@shobeiri
هدایت شده از جهادتبیینی
🗓۱۶ آذر ماه سال ۱۳۲۱ شمسی
🏳رحلت استادالفقهاءوالمجتهدین
🏳آیت الله آقا ضیاءالدین عراقی
💠رهبرانقلاب
‼️مرحوم آقا ضیاءالدّین عراقی محقّق بزرگی است که امروز اگر کسی سخنان و تحقیقات او را در مباحث فقهی و اصولی بتواند عمیقاً درک کند، به آن افتخار میکند. ۷۹/۸/۲۴
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
احاطه علمی خداوند
«عن محمّد بْنَ نُعْمَانَ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِالله عَنْ قَوْلِ الله عَزَّوَجَلَّ- وَهُوَ اللهُ فِي السَّماواتِ وَ فِي الْأَرْضِ قَالَ كَذَلِكَ هُوَ فِي كُلِّ مَكَانٍ قُلْتُ بِذَاتِهِ قَالَ وَيْحَكَ إِنَّ الْأَمَاكِنَ أَقْدَارٌ فَإِذَا قُلْتَ فِي مَكَانٍ بِذَاتِهِ لَزِمَكَ أَنْ تَقُولَ فِي أَقْدَارٍ وَ غَيْرِ ذَلِكَ وَ لَكِنْ هُوَ بَائِنٌ مِنْ خَلْقِهِ مُحِيطٌ بِمَا خَلَقَ عِلْماً وَ قُدْرَةً وَ إِحَاطَةً وَ سُلْطَاناً وَ مُلْكاً وَ لَيْسَ عِلْمُهُ بِمَا فِي الْأَرْضِ بِأَقَلَّ مِمَّا فِي السَّمَاءِ لَا يَبْعُدُ مِنْهُ شَيْءٌ والأَشْيَاءُ لَهُ سَوَاءٌ عِلْماً وَ قُدْرَةً وَ سُلْطَاناً وَ مُلْكاً وَ إِحَاطَةً.»
_______________
📚منابع: التوحید، ص133.
@shobeiri
⚜️ امام امیرالمومنین علی علیه السلام فرمودند:
حضرت عیسی علیه السلام میگفت:
«الدِّينارُ داءُ الدِّينِ ، والعالِمُ طَبيبُ الدِّينِ ، فإذا رَأيتُمُ الطَّبيبَ يَجُرُّ الدّاءَ إلى نَفسِهِ فَاتَّهِموهُ ، وَاعلَموا أ نَّهُ غَيرُ ناصِحٍ لِغَيرِهِ.»
پول، بیماری دین است و عالم، پزشک دین، پس هر گاه دیدید که پزشک، بیماری را به سوی خود میکشد، متهمش سازید و بدانید که خیرخواه دیگران نیست.
📓 منبع : بحارالانوار، ج۷۳، ص۱۴۰
الخصال، ص۱۱۳، ح۹۱
@shobeiri
👌به شدت از تفکر درباره خداوند[که او چیست و چگونه است] پرهیز کنیم ...
▪️قال الإمام الباقر عليه السلام : ايّاكُم و التَفَكُر في اللهِ ولكن اِذا اَرَدْتُمْ اَنْ تَنْظُروا الي عظمتِهِ فانظروا الي عظيمِ خَلقِه.
🔸امام محمدباقر سلام الله علیه فرمودند : از انديشيدن و فكر كردن درباره خدا بپرهيزيد و اگر خواستيد در عظمتش بينديشيد ، در عظمت خلقش نظر كنيد.
📚اصول کافی(ط-الاسلامیه) ج ۱ ، ص ۹۳ ، ح ۳
🆔️ @shobeiri
#حدیث
#ذکری_برای_سعادتمندی
#تعقیبات 🍃🌼
🌸🌸🌸
🔸 عَنْ أَبِي بَصِيرٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: مَنْ قَالَ فِي دُبُرِ صَلاَةِ اَلْفَجْرِ وَ دُبُرِ صَلاَةِ اَلْمَغْرِبِ سَبْعَ مَرَّاتٍ
«بِسْمِ اَللّٰهِ اَلرَّحْمٰنِ اَلرَّحِيمِ لاَ حَوْلَ وَ لاَ قُوَّةَ إِلاَّ بِاللَّهِ اَلْعَلِيِّ اَلْعَظِيمِ »
دَفَعَ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ عَنْهُ سَبْعِينَ نَوْعاً مِنْ أَنْوَاعِ اَلْبَلاَءِ أَهْوَنُهَا اَلرِّيحُ وَ اَلْبَرَصُ وَ اَلْجُنُونُ وَ إِنْ كَانَ شَقِيّاً مُحِيَ مِنَ اَلشَّقَاءِ وَ كُتِبَ فِي اَلسُّعَدَاءِ .
☘☘☘
🔸از امام صادق عليه السّلام نقل است که فرمودند :
هر كه پس از نماز صبح و نماز مغرب هفت بار بگويد:
« بسم اللّه الرّحمن الرّحيم-لا حول و لا قوّة إلاّ باللّه العليّ العظيم-»
خداى عزّ و جلّ هفتاد نوع بلاء از او بردارد كه آسانترين آنها بادهاى بد(چون استسقاء و غيره يا مقصود عفونت اعضاء است كه بوى بد دهد يا گرفتارى به طوفان كه موجب سقوط و هلاك باشد)
و پيسى و ديوانگى است،و اگر شقى باشد از شقاوت بدر آيد و سعادتمند شود.
•┈┈••✾••┈┈•
📚 الکافي ج ۲، ص ۵۳۱
@shobeiri
مثلي ليس له إلا الجنون
نقل سماحة العلامة آية الله الحاج السيد أحمد المددي (حفظة الله) عن المرحوم آية الله الحاج السيد أحمد الأردبيلي (جد زوجته المكرمة) نقلاً عن أبية بأن المرجع الورع الحاج السيد محمد الفشاركي الأصفهاني ذكر له: رأيت في بعض الأيام شيرازياً مجنوناً يطارده الصبيان ويضحكون عليه. وبعد أيام دخلت مسجداً للعبادة في غير وقت الفريضة، فلم يكن فيه أحد سواي وبينما أخذت أتهيأ للعبادة شعرت بدخول شخص إلى المسجد فالتفت وإذا به ذلك المجنون فاستترت خلف عمود هناك كي أراقبه ماذا يريد أن يفعل.
فرأيته أخذ ينظر إلى جوانب المسجد وبعد أنن اطمأن بعدم وجود أحد شرع في صلاة الخشوع وقراءة متأنية في أجزائها وأذكارها وأدعيتها كواحد من أفضل العقلاء فكنت متحيراً مما رأيته منه كلما أمعنت النظر فيه لم أجد عليه أقل علامة للجنون راقبته في مزيد من الدقة حتى ملكتني الدهشة ولما انتهى وأراد أن يمشي أسرعت إليه فأخذ يموه علي شخصيته الحقيقة بتصرفات جنونية! قلت له يا هذا إني رأيتك منذ أن دخلت المسجد فقد دلتني صلاتك الخاشعة على أنك إنسان عاقل ولست كما تظهر به نفسك في الطريق قل لي لم تتصرف كالمجانين؟ فلم يجبني إلا بحركات جنونية أصر بها أن يغطي علي شخصيته فكلما رجوته أبى إلا إصرار على التمويه وهو يسعى إلى التهرب مني وهنا قلت له : أقسم عليك بحق الذي جننت من أجله قل لي الحقيقة!.
بهذا القسم انهمرت دموعه وبكى... فعلمت أني وضعت إصبعي على جرحه! نظر إلي هنيئة ثم قال: ما دمت قد أقسمت علي بمن جننت من أجله فإني أخبرك بحقيقة أمري فلقد كنت كثير اللقاء والنظر إلى الإمام الحجة صاحب العصر والزمان (روحي فداه) ولكن بسبب معصية صدرت مني ولت عني هذه السعادة ومثلي ليس له إلا الجنون تعبيراً عن شقائه وخسارته فلقد أصبحت الدنيا عندي بلا أهمية.
قلت: هل يمكنك الإفصاح لي عن تلك المعصية ليعتبر الناس ويرتدعون؟ قال:
إني قد نظرت إلى امرأة أجنبية نظرة ريبة وبشهوة. أفهل تستحق هذه العين الخائنة أن تنظر إلى جمال ولي الله الأعظم الحجة بن الحسن (ع) مرة أخرى والآن فهل تعلم خاسراً أشقى مني!.
(نقلاً عن كتاب أروع القصص في من رأى المهدي عليه السلام)
@shobeiri
📌تاریخ شهادت حضرت #زهرا(س) بنا بر روایات و گزارش های تاریخی
فاطمیه اول (۱۳ جمادی الاولی) از حیث حدیثی اعتبار بیشتری دارد نسبت به گزارش تصحیف شده طبری در دلائل الامامه.
افزون بر نقلی صحیح در منابع #شیعه که روایت آن از دو طریق به نقل از امام #صادق(ع) است، در برخی منابع کهن اهل تسنن نیز این خبر ذکر شده است که مدت حياتِ حضرت #فاطمه(س) پس از رسول الله(ص) 75 روز بود.
نخستین و قدیمی ترین گزارش های مستندِ شیعی از شهادت آن حضرت، مبتنی بر 75 روز، به نقل از #صَفّار قمی(م290ق) و با سند صحیح از امام صادق(ع) است و این خبر از طریق او به منابع بعدی راه یافته است.
⬅️إنَّ فَاطِمَةَ مَكَثَت بَعْدَ رَسُولِ اللَّهِ ص خَمْسَةً وَ سَبْعِينَ يَوْما
ابن ابی الثلج(م325ق) و #کلینی(م329ق) نیز با دو طریق هِشام بن سالم و اَبُوعُبَيْدَة حَذّاء از امام صادق(ع)، همین تاریخ را نقل کرده اند.
⬅️إنَّ فَاطِمَةَ ع مَكَثَتْ بَعْدَ رَسُولِ اللَّهِ ص خَمْسَةً وَ سَبْعِينَ يَوْماً
⬅️ عاشَتْ فَاطِمَةُ ع بَعْدَ أَبِيهَا خَمْسَةً وَ سَبْعِينَ يَوْما
روایاتی که افزون بر قدمت نقل، همه راویان آن ثقه هستند و به دلیل قابل اعتماد بودن، بسیاری از محدثان و مورخان و محدثان بعدی شیعه مانند #طبرسی(م548ق)، #راوندی(م573ق)، ابن بِطْرِيق(م600ق) و #اِربِلّی(م692ق) نیز خبر 75 روز را نقل کرده اند.
💠روایت شهادت حضرت #زهرا(س) در 75 روز بعد از رحلت رسول الله(ص)
این روایت در منابع کهن وجود داشته و از دو طریق از زبان امام #صادق(ع) نقل شده است و ظاهراً سند هر دو نیز صحیح و راویان آن نیز ثقه هستند.
📌عنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ(ع) قَالَ: إِنَّ فَاطِمَةَ (س) مَكَثَتْ بَعْدَ رَسُولِ اللَّهِ(ص) خَمْسَةً وَ سَبْعِينَ يَوْماً ....
📚منابع شیعه:
محمدبن حسن صفار، بصائرالدرجات في فضائل آل محمّد، ج1، ص154- 153؛ محمدبن یعقوب کلینی، الکافی، ج1، ص241، ح5، ج1، ص458، ح1، ج3، ص228، ح3، ج4، ص561، ح3؛ محمدبن محمدبن نعمان مفید، الاختصاص(منسوب به شیخ مفید)، ص185؛ محمدبن جریر طبری شیعی، دلائل الامامه، ص134؛ محمدبن علی بن شهرآشوب، مناقب آل ابی طالب، ج3، ص337؛ على بن عيسی اربلّی، کشف الغمه في معرفة الأئمه، ج1، ص449، ج2، ص469.
📚منابع سنی:
سلیمان بن احمد طبرانی، المعجم الاوسط، ج6، ص328؛ همو، المعجم الکبیر، ج3، ص58؛ علىبن حسين مسعودي، مروج الذهب و معادن الجوهر، ج2، ص302؛ علی بن حسن بن عساکر، تاریخ مدینه دمشق، ج42، ص131؛ علی بن ابوبکربن هیثمی، مجمع الزوائد، ج9، ص166.
👇👇
┄═•ஜ۩🌹۩ஜ•═┄
🆔https://eitaa.com/rejal_shobeiri
🆔http://eitaa.com/shobeiri
🌐https://t.me/shobeiri
🌺بسم الله الرحمن الرحیم🌺
به شنیدن خبرش اکتفا کنید!
🔹 «كُلُّ شَيءٍ مِنَ الدُّنيا سَماعُهُ أعظَمُ مِن عِيانِهِ و كُلُّ شَيءٍ مِنَ الآخِرَةِ عِيانُهُ أعظَمُ مِن سَماعِهِ، فَليَكفِكُم مِنَ العِيانِ السَّماعُ و مِنَ الغَيبِ الخَبَرُ».
🔅 #امام_علی_علیه_السلام:
🔸 هر چيز دنيا [از خير و شرّش]، شنيدنش بزرگ تر از ديدن آن است و هر چيز آخرت [از پاداش ها و كيفرهايش]، ديدنش بزرگ تر از شنيدن آن است. پس براى ديدن [امور آخرت] به شنيدن [اوصاف آنها] بسنده كنيد و براى [آگاهى از] غيب، به خبر[ى كه پيامبران و مُخبرانِ صادق در باره آن به شما داده اند]، اكتفا نماييد.
📚 نهج البلاغه : خطبه ١١٤
@shobeiri
هدایت شده از جهادتبیینی
🗓۲۰ آذر ماه سال ۱۲۹۰شمسی
🏳رحلت مشکوک استادالفقهاء
🏳مرجعمجاهد، رهبرمشروطه
🏳مرحوم آخوند خراسانی/۱
💠رهبرانقلاب
‼️آنچه درمشروطه مردم را به میدان آورد حضور علمایی مثل آخوند خراسانی و شیخ فضلالله نوری و سید محمد طباطبائی و سید عبدالله بهبهانی و دیگر بزرگان بود! ۹۵/۱۰/۱۹
‼️اگر زحمات حوزههای علمیه از آغاز تا امروز نمیبود، یقیناً از دین و حقایق دینی چیزی باقی نمیماند، در طول زمان، در مسائل سیاسی هم این حوزهها تأثیر گذاشتند، و ما این را در تاریخ گذشتهی خودمان هم دیدهایم، درباره نقش حوزههای علمیه، در جامعه ما چه در گذشته، چه حال و چه در آینده، باید خیلی مطالعه و تدبر بشود. مثل نقش بزرگانی همچون مرحوم میرزای شیرازی و مرحوم آخوند خراسانی و دیگرانی که نقش آنها را در قضایای قبل از مشروطیت و در خود قضیهی مشروطیت و بعد از آن تا زمان ما، همه میدانند، یعنی باید گفت همه هم نمیدانند. متأسفانه این جزو مباحث کم تحقیق شده و کم کار ماست؛ باید همه بدانند، در حالی که اینها چیزهای دانسته شده و شناخته شده و ثبت و ضبط شدهای است! ۷۰/۶/۳۱
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
هدایت شده از جهادتبیینی
🗓۲۰ آذر ماه سال ۱۲۹۰شمسی
🏳رحلت مشکوک استادالفقهاء
🏳مرجعمجاهد، رهبرمشروطه
🏳مرحوم آخوند خراسانی/۲
💠رهبر انقلاب:
‼️در مشروطیت، نقش علما نقشی نیست که قابل مقایسه با نقش دیگران باشد. در سالهای پیش از مشروطیت انجمنهای پنهانی تشکیل میشد که هم علما، هم غیرعلما بودند و آثار آنها در مشروطیت منعکس بود؛ منتها آن چیزی که مشروطیت را به ثمر رساند، این انجمنها نبود؛ آن حضورِ مردمی بود که جز با فعالیت علما امکان پذیر نبود؛ یعنی اگر فتوای آخوند و آشیخ عبدالله مازندرانی و امثال اینها نبود، اصلاً امکان نداشت نهضت مشروطیت تحقق پیدا کند. ۸۵/۳/۹
‼️علمای بزرگی که مشروطیت را امضا کردند مثل آخوند خراسانی، شیخ عبدالله مازندرانی و دیگران حرفشان این بود که میگفتند ما یک قدم، به آنچه که به حکومت اسلامی نزدیک است، نزدیکتر میشویم. یعنی بخاطر یک قدم، یک حکم اسلامی را، یک اصل را، در متمّم قانونِ اساسیِ دوران مشروطه گذاشتند. این چیزی بود که مرحوم شیخ فضل الله و دیگران به نظرشان میرسید و واقعاً کار بسیار بزرگی کردند. ۷۲/۵/۵
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
هدایت شده از جهادتبیینی
🗓۲۰ آذر ماه سال ۱۲۹۰شمسی
🏳رحلت مشکوک استادالفقهاء
🏳مرجعمجاهد، رهبرمشروطه
🏳مرحوم آخوند خراسانی/۳
💠رهبر انقلاب:
‼️مشروطیت بخاطر این بود که دوران استبداد حکومت قاجار مردم را به جان آورده بود. مردم قیام کردند و علمای دین مانند آخوند خراسانی؛ شیخ فضلالله نوری، سید عبدالله بهبهانی، سید محمد طباطبایی پیشوایان مشروطه بودند لذا دولت انگلستان که آن وقت در ایران نفوذ بسیار زیادی داشت و از عواملی در میان روشنفکران داشت که توسط آنها نسخه خودش را در مشروطه القاء کرد، نتیجه این شد که این نهضت عظیم مردم که پشت سرِ علما و به نام دین و با شعار دین خواهی بود، بعد از مدّت بسیار کوتاهی منتهی به این شد که شیخ فضلالله نوری را در تهران به دار کشیدند. اندک زمانی بعد، سید عبدالله بهبهانی را در خانهاش ترور کردند. بعد از آنهم سید محمّد طباطبایی در انزوا و تنهایی از دنیا رفت. آنوقت مشروطه را هم به همان شکلی که خودشان میخواستند برگرداندند و مشروطه منتهی شد به حکومت رضاخانی! ۷۹/۷/۱۴
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
هدایت شده از جهادتبیینی
🗓۲۰ آذر ماه سال ۱۲۹۰شمسی
🏳رحلت مشکوک استادالفقهاء
🏳مرجعمجاهد، رهبرمشروطه
🏳مرحوم آخوند خراسانی/۴
💠رهبر انقلاب:
‼️چه شد که غربیها، مشخصا انگلیسیها، در مشروطه کامیاب شدند؛ در حالی که مردم که جمعیت اصلی هستند، میتوانستند در اختیار علما باقی بمانند و اجازه داده نشود که شیخ فضلالله جلو چشم همین مردم به دار کشیده شود؛ بنظرم مشکل از اینجا پیش آمد که اینها توانستند یک عدهای از اعضای جبهه عدالتخواهی یعنی همان اعضای دینی و عمدتاً علما را فریب بدهند و حقیقت را برای اینها پوشیده نگه دارند و اختلاف ایجاد کنند. اینطور به علما میگفتند که شما سوءظن دارید؛ این مشروطه خواهان قصد بدی ندارند؛ اینها هم هدفشان دین است! این مسائل در مکاتبات، نامههای صدر اعظم عین الدوله و دیگران به مرحوم آخوند خراسانی منعکس شده است. انسان میبیند که آنها حساسیت علما را در مقابل انحراف کم کردهاند؛ اما بعضیها مثل شیخ فضل الله حساس ماندند؛ اصرار کردند و در متمم، آن مسئله ۵ مجتهد جامع الشرایط را گنجاندند اما دیگران این حساسیت را از دست دادند و دچار خوش باوری و حُسنظن و غفلت شدند. ۸۵/۲/۹
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
هدایت شده از جهادتبیینی
🗓۲۰ آذر ماه سال ۱۲۹۰شمسی
🏳رحلت مشکوک استادالفقهاء
🏳مرجعمجاهد، رهبرمشروطه
🏳مرحوم آخوند خراسانی/۵
💠رهبر انقلاب:
‼️باید دشمنیها را شناخت. مشکل ما این است. اینکه بنده مسئلهی بصیرت را برای خواص تکرار میکنم، به خاطر این است. گاهی اوقات غفلت میشود از دشمنیهائی که با اساس دارد میشود؛ اینها را حمل میکنند به مسائل جزئی. ما در صدر مشروطه هم متأسفانه همین معنا را داشتیم. در صدر مشروطه هم علمای بزرگی بودند - که من اسم نمیآورم؛ همه میشناسید، معروفند - که اینها ندیدند توطئهای را که آن روز غربزدگان و به اصطلاح روشنفکرانی که تحت تأثیر غرب بودند، مغلوب تفکرات غرب بودند، طراحی میکردند؛ توجه نکردند که حرفهائی که اینها دارند در مجلس شورای ملىِ آن زمان میزنند، یا در مطبوعاتشان مینویسند، مبارزهی با اسلام است؛ این را توجه نکردند، مماشات کردند. نتیجه این شد که کسی که میدانست و میفهمید - مثل مرحوم شیخ فضلاللَّه نوری - جلوی چشم آنها به دار زده شد و اینها حساسیتی پیدا نکردند؛ بعد خود آنهائی هم که به این حساسیت اهمیت و بها نداده بودند، بعد از شیخ فضلاللَّه مورد تعرض و تطاول و تهتک آنها قرار گرفتند و سیلی آنها را خوردند؛ بعضی جانشان را از دست دادند، بعضی آبرویشان را از دست دادند. این اشتباهی است که آنجا انجام گرفت؛ این اشتباه را ما نباید انجام بدهیم! ۸۸/۱۲/۶
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
پاسخ علمی به ادعای گرگیج درباره ازدواج شهربانو
اصل ازدواج امام حسین(ع) با شهربانو تقریبا مورد اتفاق غالب تاریخ نگاران است اما درباره جزئیات این ازدواج، اختلاف نظرهای اساسی وجود دارد که با بازخوانی تاریخ، می توان موارد تناقض فراوانی در روایتهای مشهور آن دید.
روایتی که از سوی برخی ترویج می شود، بر این داده ها استوار است:
دختران یزدگرد سوم در جنگ قادسیه (سال 15 قمری) در زمان عمر بن خطاب به اسارت درآمد و وقتی عمر خواست آنها را به عنوان کنیز بفروشد، حضرت علی(ع) برای جلوگیری از این کار، قیمت آنها را به خلیفه داد و آنها را به ازدواج با امام حسین(ص) و عبدالله بن عباس و عبدالله بن عمر در آورد.
ربيع الأبرار زمخشری، ج 3 ص 350.
این داستان مورد پذیرش بسیاری قرار گرفته و در منابع دیگر نقل شده است. اما تناقضاتی که در این داستان وجود دارد.
تناقضات روایت مشهور:
با توجه به اینکه امام حسین(ع) در سال 4 یا 5 قمری به دنیا آمده اند، بنابر این روایت، امام حسین(ع) هنگام ورود اسرای قادسیه، تنها 10 سال داشته اند.
یزدگرد سوم در سال 11 قمری وقتی که حدود 9 سال داشته به پادشاهی رسیده است. او در زمان جنگ قادسیه نهایتا 13 سال داشته است. فرزند داشتن در چنین سنی منطقی و متداول نیست.
آیا تصور ازدواج برای امام حسین(ع) 10 ساله با دختری که اگر به دنیا آمده باشد، کمتر از 2 سال دارد، قابل پذیرش است؟!
امام سجاد(ع) در سال 38 قمری به دنیا آمده است. حتی اگر فرض چنین ازدواجی نیز محال نباشد، آیا طبیعی است که 23 سال پس از ازدواج، امام سجاد(ع) به دنیا آمده باشد؟!
تناقضات موجود در این قضیه، ما را متوجه تحریفهایی می کند که در این ماجرا رخ داده است. با بازخوانی مجدد تاریخ می توان حقیقت ماجرا را کشف کرد.
حقیقت ماجرا:
یزدگرد سوم در سال 632 میلادی (حدود سال 11 قمری) چون کسی از خاندان سلطنتی نمانده بود، او را برگزیده و بر تخت شاهی نشاندند. به قولی وی هنگام بر تخت نشستن 8 سال داشت و به مدت نوزده سال پادشاهی کرد.
تورج دریایی، شاهنشاهی ساسانی، ص 55
بنابراین او در نبرد قادسیه حدود 13 سال داشته و فرزند داشتن برای او قابل تصور نیست. پس چگونه ادعا شده که دختر او اسیر شده است؟!
همچنین حمله اعراب به ایران تنها در یک سال نبوده بلکه بیش از 15 سال طول کشید تا اعراب بتوانند حکومت ساسانیان در نقاط مختلف ایران را از بین ببرند، بنابراین یزدگرد در جنگ قادسیه، مغلوب نشد.
بلاذری تاریخنگار معروف اهل سنت نقل می کند: پس از نبرد قادسیه، یزدگرد سوم 20 سال زنده بود. او پس از قادسیه به مدائن رفت و حدود 7 سال آنجا بود. با ورود اعراب، یزدگرد آنجا را ترک کرد و به سمت اطفهان و سپس اصطخر رفت و در نهایت در حوالی سال 30 قمری در خراسان کشته شد.
او وقتی از مدائن به دیگر شهرهای ایران رفت، در برخی شهرها مورد احترام قرار می گرفت و در آنجا برای او همسر برگزیدند و از آنان صاحب دختر شد. در نهایت در سال 651 میلادی در خراسان به قتل رسید.
این ماجرا آنجا کامل می شود که در کتاب الارشاد شیخ مفید نقل شده:
«اميرالمومنين علی(ع) حُريث بن جابر حنفي را به ولایت مشرق فرستاد و او دو دوختر یزدگرد بن شهریار بن کسری را به سوی حضرت علی(ع) ارسال کرد. پس یکی از آنان به نام شاه زنان (شهربانو) را به ازدواج فرزندش حسین(ع) در آورد که از او زین العابدین(ع) به دنیا آمد و دیگری را به ازدواج محمد بن ابوبکر درآورد و قاسم را به دنیا آورد پس این دو (امام سجاد(ع) و قاسم) پسرخاله بودند.»
الارشاد في معرفه حجج الله على العباد شیخ مفید، جلد 2، باب 6 صفحه 139.
نتیجه اینکه ازدواج شهربانو با امام حسین(ع) در زمان حکومت امیرالمومنین(ع) (حدود سال 37 قمری) و به دستور ایشان واقع شده است و امام سجاد(ع) نیز سال 38 به دنیا آمده است.
@shobeiri
🔴 پاسخ به گرگیج عالم مخالف در قدح ائمه معصومین علیهم السلام.
تذکر: شبهه در کتب قدما در مورد امیرالمومنین علیه السلام مطرح شده است که از پاسخ به آن پاسخ به گفته ایشان هم روشن خواهد شد.
" لا یمکن القدح فی ثبوت امامته (ع) بامساکه عن النکیر، و مبایعته للقوم، و اظهار التسلیم، و حضور مجالسهم، و الصلاه خلفهم، و اخذ عطاءهم، و النکاح من سبیهم ... و اما نکاحه من سبیهم فبنو حنیفه لا یعدون امرین، اما کونهم مستحقین المسبی فی المله او غیر مستحقین، و کونهم مستحقین یقتضی اباحه تملک سبیهم و ان کان السابی ظالما لیس بامام و لا بماموم عدل، لولا ذلک یحرم نکاح المسبی فی کل زمان لا امام فیه منصوص علیه و لا مجتاز، و قد اجمع المسلمون علی خلاف ذلک، و کونهم غیر مستحقین یقتضی کونه (ع) عاقدا علی " خوله الحنفیه " لکونه عالما بما یحل و یحرم و ممن لایقدم علی ما یعلمه حراما باتفاق". ( تقریب المعارف، ابوالصلاح الحلبی، 158 )
" قلنا: اما نکاح سبیهم فقد اختلف فی ذلک، فروی قوم ان النبی (ص) کان وهب له الحنفیه فاستحل فرجها بقوله، و قال آخرون اسلمت فتزوجها، و قال قوم اشتراها فاعتقها ثم تزوجها، فکل ذلک ممکن.
علی ان سبی اهل الضلال یجوز ان یشتری لان المراعی استحقاق المسبی بالسبی و لا اعتبار بالسابی، و لذلک یجوز شراء ما یسبیه الکفار من دار الحرب و ان اغار بعضهم علی بعض او یسرقونه ". ( الاقتصاد الهادی الی طریق الرشاد، الشیخ الطوسی، 211 )
@shobeiri
پیرامون سخنان یک ناصبی
گفته است:
مادر زین العابدین دختر یزدگرد بود که حضرت عمر (رض) پس از فتح ایران به نکاح حضرت حسین (رض) درآورد و ۹ امام پس از آن از همین نسل به وجود آمدند، پس اگر خلافت حضرت عمر (رض) را نپذیریم اعتبار امامان و نسَب آنان را زیر سوال بردهایم.
🔻
گوییم:
چون این مردک، سوادی ندارد تا یک بحث دقیق بکند لذا ما مجبوریم با فرض ابعاد مختلفِ ممکن، بحث را پیش ببریم:
اگر منظورش از "به نکاح درآوردن" همان عقد خواندن است، گوییم: اولا هیچجا نیامده است که عقد را عمر خوانده باشد و بحث موضوعا منتفی است!! ثانیا: عدالت و اسلام باطنی و... در عاقد شرط نیست تا عقد باطل شود. ثالثا: چه دلیلی وجود دارد حضرت به عقد آن مفلوک اعتنا کرده و خود مجدد عقد نخوانده باشند؟!
اما اگر منظورش تملّک کنیز است که در آن اذن امام و خلیفه رسول خدا شرط است، گوییم امام آن زمان حضرت امیر المومنین علیه السلام بودند و اذن دادند، عمر بن خطاب این وسط چه کاره است؟!
♦️اما مطلب مهمتر و توهین اصلی، نفسِ مطرح کردن این مطلب از جانب آن ناصبی است؛ به فرض شخصی بیاید و درباره حلالزادگی بزرگانی بحثی راه بیاندازد، و به فرض حتی با ادلهای اعتراف کند که قائل به حلالزاده بودن ایشان است. صرفِ خود این بحث توهین و جسارت حساب میشود، چه برسد به اینکه آن را متوقف بر پذیرش خلافت یک غاصب بداند!
کار این گرگیج از این جهت جسارتی عظیم است و سراغ نداریم که حتی از علمای سنی مذهب کسی تا کنون چنین گستاخی به ساحت مقدس حضرات اهل بیت علیهم السلام کرده باشد! همان اهل بیتی که در طهارت و شرافت و فضل به حدی هستند که حتی دشمنان ایشان نیز مجبور به اعتراف به عظمتشان بودند!!!
و خداوند در شان و وصف ایشان آیه تطهیر نازل کرده است.
♦️نکته جالب دیگر در این بحث اعتراف ضمنی وی به ارتباط اعتبار امام با پاکی نسب است! سوال ما از این شخص این است:
ادله محکم موجود در کتب معتبر خودتان مبنی بر حرامزادگی دو خلیفه اولتان را چه میکنید؟! در غیر اینصورت بهتر نبود مانند خودِ عمر، هرجا بحث از حسَب و نسب بود بحث را مسکوت گذاشته یا سکوت کنید؟ چه رسد به آنکه دل و جرئت کرده و پیشقدم نیز میشوید!
@shobeiri
اولاً حضرت شهربانو نه کنیزِ هدیه به امام حسین علیه السلام بود و نه توسط عمر به نکاح امام حسین (ع) درآمده. بلکه ازدواج رسمی بود. اسراء فتح ایران ابتدا توسط امام علی آزاد شدند و سپس ازدواج رسماً صورت گرفت که طبق عقیده شیعیان خطبه عقد مولای ما امام حسین با شهربانو به دستور امیرالمومنین و توسط جناب حذیفه از شیعیان آن حضرت خوانده شد. (الدرُّ النظیم فی مناقب الائمه اللهامیم/مناقب آل ابیطالب)
ثانیا بالفرض کنیز بوده باشد، برحسب فقه صحیح اسلام هر غنیمتی[اموال منقوله، کنیز و جواری، اراضی] که تحت حاکمیت ظالمین از مشرکین گرفته شود،اساساً ملک امام معصوم است.
امام، مالک کل عالم است و اگر غاصبی چیزی به ایشان ببخشد، ملکیت ایشان به خاطر هدیه توسط غاصب نیست.
معاویه بن وهب گوید: به امام صادق عرض کردم: اگر امام افراد را به سریّه بفرستد و غنیمتهایی به دست آورند، چگونه تقسیم میشود؟ فرمود: اگر به فرماندهی کسی که امام او را منصوب فرموده است جنگیدهاند، باید یک پنجم که سهم خدا و رسول است جدا شود و چهار پنجم آن را بین خودشان تقسیم کنند. و اگر در آن جنگ به جنگ مشرکان نرفتهاند، هرچه غنیمت گرفتهاند برای امام علیه السّلام است و هرطور دوست بدارد با آن رفتار میکند. الکافی ج ۵، ص ۴۳
برفرض کنیز بودن مادر زین العابدین (ع)، وۍ ملک اهل بیت بوده وعمر بن خطاب مدخلی در ملکیّت وی نداشت که با سلب مشروعیت خلافتش، نکاح امام حسین با شهربانو ابطال شود. لذا سخن گرگیج یک افترای بی سر وته است والزام او از اساس منقوض است.
ثالثا کجای فقه اهلسنت عاقد باید عادل باشد؟ آیا عاقد فاسد عقدش باطل است؟
طبق نظر بسیاری از علمای شیعه و اهل سنت، می توان کافر را از یک مسلمان وکیل کرد، تا از طرف او عقد نکاح یا… را انجام دهد! پس استدلال آقای گرگیج در مورد اینکه چون خلیفه دوم حضرت شهربانو را به عقد سید الشهدا در آورده است پس خلافت او شرعی است، نه تنها دلالت بر خلافت ندارد، بلکه این عمل الزاما حتی نمیتواند دلالت بر اسلام شخص وکیل داشته باشد! (زکریا الأنصاری، أسنی المطالب فی شرح روض الطالب، ج ۲، ص ۲۹۵/ سید یزدی، العروه الوثقی، ج۲، ص۲۰۹).
@shobeiri
#حدیث
● خاندان پاک
🔸هنگامى که ابوبکر، کارگزاران حضرت زهرا «علیهاالسلام» را از فدک اخراج و آن جا را به زور تصرف کرد، امیرالمؤمنین على «علیهالسلام» (در مسجد پیامبر «صلیاللهعلیه وآله» و در حضور اصحاب) در احتجاج با وی فرمودند:
ای ابوبکر! آیا قرآن مىخوانى؟
گفت: آرى.
فرمود: به من بگو که آیۀ #تطهیر (إِنَّما يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيراً) دربارۀ چه کسى نازل شده است؟ دربارۀ ما یا دیگران؟
گفت: دربارۀ شما نازل شده است.
فرمود: اگر جمعى شهادت دهند که فاطمه «س» دختر رسول خدا، کار زشتى انجام داده است، چه مىکنى؟
گفت: همانگونه که بر سایر زنان مسلمان حدّ جارى مىکنم بر او هم حدّ جارى مىکنم.
حضرت فرمود: در آن هنگام نزد خدا جزء کافران خواهى بود!
گفت: برای چه؟
فرمود: براى این که خداوند شهادت داده است که فاطمه «س» پاک است و تو شهادت خداوند درباره او را ردّ کرده و شهادت مردم را پذیرفتهاى!
همچنانکه حكم خدا و رسول را در مسأله #فدك -كه فاطمه آن را در زمان حيات پيامبر دریافت نموده- ردّ نموده و در مقابل، شهادت فردى اعرابى دور از تمدّن را پذيرفتهاى، و فدك را از او غصب نمودى، و پنداشتهاى كه آن فىء (مال همه) مسلمين است.
به دنبال این سخنان بگو مگو میان اصحاب آغاز شد و کار ابوبکر را زشت دانستند و با نگاه به یکدیگر گفتند: على بن ابىطالب راست مىگوید.
#مظلومیت #اهل_بیت ع
📚الإحتجاج (للطبرسي) ؛ ج1 ؛ ص92
@shobeiri
دیدار جمعی از کودکان مبتلا به سرطان با حضرت آیت الله سیستانی+ تصاویر
https://fa.shafaqna.com/news/1279538/
•┈┈•••✾✾•••┈┈•
╔═🍃🌸════╗
@@shobeiri
╚════🌸🍃═╝
سید محمد جواد سید شبیری
بسم الله الرحمن الرحیم #راهنما الحمدلله رب العالمین و الصلاة علی محمد و آله الطاهرین و اللعن علی اع
قابل توجه طلاب محترم و فضلای گرامی
به مناسبت اهانت بی شرمانه اخیر و ایام فاطمیه (سلام الله علیها) ، دروس استاد سید شبیری تا روز یکشنبه 1400/09/28 تعطیل می باشد.
هدایت شده از مدرسه علمیه تخصصی فقه واصول ثامن ۴
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خادم الشهداء:
*بیانات آیت الله سید جعفر سیدان*
در پاسخ به اهانت و جسارت مولوی اهل تسنن به ساحت مقدس اهل بیت علیهم السلام
اللهم العن الجبت والطاغوت......