➖کسانی که غدیر را انکار کردند همانند ابلیس هستند
🛑:مَثَلُ الْمُؤْمِنِينَ فِي قَبُولِهِمْ وَلَاءَ أَمِيرِالْمُؤْمِنِينَ فِي يَوْمِ غَدِيرِ خُمٍّ كَمَثَلِ الْمَلَائِكَةِ فِي سُجُودِهِمْ
لِآدَمَ وَ مَثَلُ مَنْ أَبَى وَلَايَةَ أَمِيرِالْمُؤْمِنِينَ فِي يَوْمِ الْغَدِيرِ مَثَلُ إِبْلِيسَ...
🔰امام رضا "علیه السلام:
مومنانی که ولایت امیرالمومنین" علیهالسلام" در روز غدیر را قبول کردند
مثل فرشتههایی هستند که بر حضرت آدم "علیهالسلام" سجده کردند
و آنها که از ولایت امیرالمومنین "علیهالسلام" سرپیچی کردند مثل شیطان هستند.
📚: اقبال الاعمال، ج۱ ص۴۶۴
➖ناله شیطان
🛑رَنَّ إِبْلِيسُ أَرْبَعَ رَنَّاتٍ :
يَوْمَ لُعِنَ وَ حِينَ أُهْبِطَ إِلَى الْأَرْضِ وَ حِينَ بُعِثَ مُحَمَّدٌ(ص) و يَوْمَ الغَدیِرُ
🔰 امام باقر علیه السلام:
ابلیس چهار بار ناله سر زد
روزی که لعن شد، روزی که به زمین آمد، روز بعثت پیغمبر گرامی(صلی الله علیه و آله)، روز غدیر
📚:الخصال، ج1، ص: 263
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
➖مسجد غدیر و شرح ماجرای منافقین در حج البلاغ
🛑عَنْ حَسَّانَ الْجَمَّالِ قَالَ: حَمَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع مِنَ الْمَدِينَةِ إِلَى مَكَّةَ فَلَمَّا انْتَهَيْنَا إِلَى مَسْجِدِ الْغَدِيرِ نَظَرَ إِلَى مَيْسَرَةِ الْمَسْجِدِ فَقَالَ ذَلِكَ مَوْضِعُ قَدَمِ رَسُولِ اللَّهِ ص حَيْثُ قَالَ مَنْ كُنْتُ مَوْلَاهُ فَعَلِيٌّ مَوْلَاهُ ثُمَّ نَظَرَ إِلَى الْجَانِبِ الْآخَرِ فَقَالَ ذَلِكَ مَوْضِعُ فُسْطَاطِ أَبِي فُلَانٍ وَ فُلَانٍ وسَالِمٍ مَوْلَى أَبِي حُذَيْفَةَ وَ أَبِي عُبَيْدَةَ الْجَرَّاحِ فَلَمَّا أَنْ رَأَوْهُ رَافِعاً يَدَيْهِ قَالَ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ انْظُرُوا إِلَى عَيْنَيْهِ تَدُورُ كَأَنَّهُمَا عَيْنَا مَجْنُونٍ فَنَزَلَ جَبْرَئِيلُ ع بِهَذِهِ الْآيَةِ- وَ إِنْ يَكادُ الَّذِينَ كَفَرُوا لَيُزْلِقُونَكَ بِأَبْصارِهِمْ لَمَّا سَمِعُوا الذِّكْرَ وَ يَقُولُونَ إِنَّهُ لَمَجْنُونٌ وَ ما هُوَ إِلَّا ذِكْرٌ لِلْعالَمِينَ
🔰 حسّان جمّال گويد:
امام صادق عليه السّلام را از مدينه به مكّه بردم، چون به مسجد غدير رسيديم به سمت چپ مسجد نگاه كرد و فرمود: آنجا جاى پاى رسول خدا صلّى اللّه عليه و اله است، موقعى كه فرمود:
«هركه را من مولايم پس على مولاى اوست».
سپس به سمت ديگر مسجد نگاه كرد و فرمود: آنجا جاى چادر ابا فلان و فلان (ابابكر و عمر)، سالم مولى ابى حذيفه و ابى عبيده جرّاح است. هنگامى ديدند پيامبر خدا صلّى اللّه عليه و اله دستانش را بلند كرده به يكديگر گفتند: به چشمانش نگاه كنيد! كه همانند ديوانگان مىچرخد(!!)
در اين هنگام جبرئيل عليه السّلام با اين آيه فرود آمد كه «نزديك است كافران هنگامى كه آيات قرآن را مىشنوند با چشم زخم تو را از بين ببرند و مىگويند: او ديوانه است. در حالىكه اين (قرآن) جز مايۀ بيدارى براى جهانيان نيست».
📚: الكافي ج4، ص: 566
#غدیر
#عید
#عید_ولایت
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
#بهترین_همنشین
🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀
الحسن بن محمد الطوسی فی المجالس عن أبیه عن محمد بن محمد عن أبی الحسین المظفر بن محمد عن الحسن بن رجاء عن عبد الله بن سلیمان عن محمد بن علی العطار عن هارون بن أبی بردة عن عبید الله بن موسی عن المبارک بن حسان عن عطیة عن ابن عباس قال:
قیل یا رسول الله أی الجلساء خیر ؟ قال
۱- من تذکرکم الله رؤیته
۲- و یزید فی علمکم منطقه
۳-و یرغبکم فی الآخرة عمله
🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁
ابن عبّاس گويد : از رسول خدا(صلّى اللّه عليه و آله)سؤال شد:
بهترين همنشين كيست ؟ فرمود :
۱-كسى كه ديدار او شما را به ياد خدا
۲-و گفتار او عمل شما را زياد
۳-و عمل او شما را به ياد آخرت بيندازد.
🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃
📚وسائل الشیعة ج ۱۲ ص۲۴
🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
.الأمالى ، مفيد ـ به نقل از اصبغ بن نباته ـ: حارث همْدانى با گروهى از شيعيان كه من نيز از آن جمله بودم، نزد امير مؤمنان آمد.
حارث، بيمار بود و در راه رفتن، سنگين حركت مىكرد و با عصايش بر زمين مىكوبيد. امير مؤمنان به حارث ـ كه نزد على عليهالسلام جايگاهى داشت ـ رو كرد و فرمود : «اى حارث! چگونهاى؟». گفت: اى امير مؤمنان! روزگار، پيرم ساخته و بگومگوى يارانت در نزديك درِ خانهات، بر تب و ناگوارىام افزوده است. فرمود: «در چه چيزى مجادله مىكنند؟». گفت: درباره تو و سه نفرِ پيش از تو. پاره اى [ درباره تو] زياده روى مىكنند و غُلو مىورزند، گروهى كوتاهى مىكنند و پا پس نگه میدارند، و گروهى دو دل و مشكوكاند و نمىدانند پا پيش بدارند و يا پس. فرمود: «اى برادر همْدانى! بدان كه بهترين پيروان من، ميانه رواناند. غاليان بايد به آنان برگردند و كمگذاران، بايد خود را به آنان برسانند». حارث گفت: پدر و مادرم فدايت! اى كاش ترديد را از دل ما بيرون بَرى و در اين كار، ما را آگاه سازى. فرمود: «باشد! تو مردى هستى كه مسئله برايت مشتبه شده است. دين خدا، توسط افراد، شناخته نمىشود؛ بلكه با نشانه حق، شناخته مىگردد. حق را بشناس تا اهل حق را بشناسى. اى حارث! حق، بهترين سخن است و اقراركننده به حق، مجاهد است. به حق، آگاهت مى كنم. گوش خود را به من بسپار و آن گاه، به هركدام از يارانت كه وى را خردمند يافتى، خبر بده.
بدان كه من، بنده خدا، برادر پيامبر خدا و نخستين پذيرنده اويم. او را پذيرفتم، هنگامى كه آدم عليه السلام در ميان روح و جسد بود و در بين امّت شما، اوّلين پذيرنده حقيقى او بودم. ما اوّلين و آخرين هستيم. اى حارث! ما ويژه او و خالص اوييم و من، هم ريشه، وصى، ولى، صاحب نجوا و سرّ اويم. دانستنِ كتاب، داورى، دانش گذشتهها و اسباب، به من داده شده است. هزار كليد كه هر كدام، هزار در را مى گشايند و هر درى به هزار هزار عهد ختم مىشود، پيش من نهاده شده است و اضافه بر آن، در شب قدر، تأييد شده و دستور داده شده و يارى شدهام و اين، براى من و براى نسل من تا زمانى كه شب و روزى وجود دارد، برقرار است تا خدا زمين را و آنچه را بر آن است، به ارث بَرد. اى حارث! تو را بشارت مىدهم كه در هنگام مردن، در پل صراط، در نزد حوض[كوثر] و در زمان تقسيم، مرا مىشناسى». حارث گفت: اى مولاى من! تقسيم كردن چيست؟ فرمود: «تقسيم آتش. آن را به طور صحيح، تقسيم خواهم كرد. مىگويم : اين، دوستدار من است، رهايش كن و اين، دشمن من است، بگيرش!». آن گاه امير مؤمنان، دست حارث را گرفت و فرمود: «اى حارث! همان گونه دست تو را گرفتم كه پيامبر خدا دستم را گرفت ـ آن هنگام كه از حسد بردن قريش و منافقان بر خودم، پيش او شكايت كرده بودم ـ و به من فرمود : روز واپسين كه شد، من ريسمان و بند او(بند او از عرش خداوندى) را خواهم گرفت و تو ـ اى على ـ به كمربند من چنگ خواهى زد و نسل تو به كمربند تو و پيروان شما، كمربند شما را خواهند گرفت. خداوند، چگونه با پيامبرش معامله خواهد كرد و پيامبر با وصىّ خود؟ اى حارث! اين را به عنوان قطره اى از دريا بگير. بلى! تو با كسى هستى كه دوست مىدارى و براى تو همان است كه به دست آوردهاى(اين را سه بار تكرار كرد)».
حارث برخاست و در حالى كه ردايش را روى زمين مى كشيد، گفت : از اين پس، باكم نيست كه كِى مرگ را ملاقات كنم و يا مرگ، مرا ملاقات كند.
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
#حدیث
#فضائل_امیرالمومنین
#دهه_ولایت
#غدیر
عليّ عن لسان عليّ علیهالسلام
الأمالي للمفيد عن الأصبغ بن نباتة : دَخَلَ الحارِثُ الهَمدانِيُّ عَلى أميرِ المُؤمِنينَ عَلِيِّ بنِ أبي طالِبٍ عليه السلام في نَفَرٍ مِنَ الشّيعَةِ وكُنتُ فيهِم ، فَجَعَلَ الحارِثُ يَتَأَوَّدُ في مِشيَتِهِ ، ويَخبِطُ الأَرضَ بِمِحجَنِهِ ، وكانَ مَريضا ، فَأَقبَلَ عَلَيهِ أميرُ المُؤمِنينَ عليه السلام ـ وكانَت لَهُ مِنهُ مَنزِلَةٌ ـ فَقالَ : كَيفَ تَجِدُكَ يا حارِثُ ؟ فَقالَ : نالَ الدَّهرُ يا أميرَ المُؤمِنينَ مِنّي ، وزَادَني اُوارا وغَليلاً اختِصامُ أصحابِكَ بِبابِكَ . قالَ : وفيمَ خُصومَتُهُم ؟ قالَ : فيكَ وفِي الثَّلاثَةِ مِن قَبلِكَ ، فَمِن مُفرِطٍ مِنهُم غالٍ ، ومُقتَصِدٍ تالٍ ومِن مُتَرَدِّدٍ مُرتابٍ ، لا يَدري أ يُقدِمُ أم يُحجِمُ . فَقالَ : حَسبُكَ يا أخا هَمدانَ ، ألا إنَّ خَيرَ شيعَتي النَّمَطُ الأَوسَطُ ؛ إلَيهِم يَرجِعُ الغالي ، وبِهِم يَلحَقُ التّالي . فَقالَ لَهُ الحارِثُ : لَو كَشَفتَ ـ فِداكَ أبي واُمّي ـ الرَّينَ عَن قُلوبِنا ، وجَعَلتَنا في ذلِكَ عَلى بَصيرَةٍ مِن أمرِنا . قالَ عليه السلام : قَدكَ ، فَإِنَّكَ امرُؤٌ مَلبوسٌ عَلَيكَ . إنَّ دينَ اللّه ِ لا يُعرَفُ بِالرِّجالِ ، بَل بِآيَةِ الحَقِّ ، فَاعرِف الحَقَّ تَعرِف أهلَهُ . يا حارِثُ ، إنَّ الحَقَّ أحسَنُ الحَديثِ ، وَالصّادِعَ بِهِ مُجاهِدٌ ، وبِالحَقِّ اُخبِرُكَ ، فَأَرعِني سَمعَكَ ، ثُمَّ خَبِّر بِهِ مَن كانَ لَهُ حَصافَةٌ مِن أصحابِكَ . ألا إنّي عَبدُ اللّه ِ ، وأخو رَسولِهِ ، وصِدّيقُهُ الأَوَّلُ ، صَدَّقتُهُ وآدَمُ بَينَ الرّوحِ وَالجَسَدِ ، ثُمَّ إنّي صِدّيقُهُ الأَوَّلُ في اُمَّتِكُم حَقّا ، فَنَحنُ الأَوَّلونَ ونَحنُ الآخِرونَ ، ونَحنُ خاصَّتُهُ ـ يا حارِثُ ـ وخالِصَتُهُ ، وأنَا صِنوُهُ ووَصِيُّهُ ووَلِيُّهُ وصاحِبُ نَجواهُ وسِرِّهِ . اُوتيتُ فَهمَ الكِتابِ ، وفَصلَ الخِطابِ ، وعِلمَ القُرونِ وَالأَسبابِ ، وَاستودِعتُ ألفَ مِفتاحٍ ، يَفتَحُ كُلُّ مِفتاحٍ ألفَ بابٍ ، يُفضي كُلُّ بابٍ إلى ألفِ ألفِ عَهدٍ ، واُيِّدتُ وَاتُّخِذتُ ، واُمدِدتُ بِلَيلَةِ القَدرِ نَفلاً ، وإنَّ ذلِكَ يَجري لي ولِمَنِ استُحفِظَ مِن ذُرِّيَّتي ما جَرَى اللَّيلُ وَالنَّهارُ حَتّى يَرِثَ اللّه ُ الأَرضَ ومَن عَلَيها ، واُبَشِّرُكَ يا حارِثُ لَتَعرِفُني عِندَ المَماتِ ، وعِندَ الصِّراطِ ، وعِندَ الحَوضِ ، وعِندَ المُقاسَمَةِ . قالَ الحارِثُ : ومَا المُقاسَمَةُ يا مَولايَ ؟ قالَ : مُقاسَمَةُ النّارِ ، اُقاسِمُها قِسمَةً صَحيحَةً ، أقولُ : هذا وَلِيّي فَاترُكيهِ ، وهذا عَدُوّي فَخُذيهِ ، ثُمَّ أخَذَ أميرُ المُؤمِنينَ عليه السلام بِيَدِ الحارِثِ فَقالَ : يا حارِثُ، أخَذتُ بِيَدِكَ كَما أخَذَ رَسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله بِيَدي فَقالَ لي ـ وقَد شَكَوتُ إلَيهِ حَسَدَ قُرَيشِ وَالمُنافِقينَ لي ـ : «إنَّهُ إذا كانَ يَومُ القِيامَةِ أخَذتُ بِحَبلِ اللّه ِ وبِحُجزَتِهِ ـ يَعني عِصمَتَهُ مِن ذِي العَرشِ تَعالى ـ وأخَذتَ أنتَ يا عَلِيُّ بِحُجزَتي ، وأخَذَ ذُرِّيَّتُكَ بِحُجزَتِكَ ، وأخَذَ شيعَتُكُم بِحُجزَتِكُم » ، فَماذا يَصنَعُ اللّه ُ بِنَبِيِّهِ ؟ وما يَصنَعُ نَبِيُّهُ بِوَصِيِّهِ ؟ خُذها إلَيكَ يا حارِثُ قَصيرَةً مِن طَويلَةٍ ، نَعَم أنتَ مَعَ [مَن] أحبَبتَ ولَكَ مَا اكتَسَبتَ ـ يَقولُها ثَلاثا ـ فَقامَ الحارِثُ يَجُرُّ رِداءَهُ وهُوَ يَقولُ : ما اُبالي بَعدَها متَى لَقيتُ المَوتَ أو لَقِيَني.
الأمالي للمفيد: ص ۳ ح ۳ ،
الأمالي للطوسي: ص ۶۲۵ ح ۱۲۹۲ ،
بشارة المصطفى: ص ۴
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
➖آمرزش گناهان با قربانی ...
🛑پیامبر صلي الله عليه و آله :
يُغفَرُ لِصاحِبِ الأضحِيَّةِ عِندَ أوَّلِ قَطرَةٍ تَقطُرُ مِن دَمِها ؛
🔰پيامبر صلي الله عليه و آله میفرمایند :
با ريختن اوّلين قطره خون قربانى [به زمين] ، صاحب قربانى آمرزيده مى شود .
📚من لايحضره الفقيه ، ج 2 ، ص 214
#فطر #قربانی #عید
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
پژوهشی درباره ذیل دعای عرفه.pdf
1.57M
📘دانلود مقاله
〽️ "پژوهشی درباره ذیل دعای عرفه"
👤 حسین ترابی
🖇 مجله میقات حج، دوره 13، شماره 51 - شماره پیاپی 51، فروردین 1384
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
توجه به مسائل مردم.
❇️ فرزند مرحوم آیه الله میرزا علی فلسفی:
علی رغم توجه ویژه پدر به نظم، تنها چیزی که در زندگی ایشان هیچ زمانی نداشت، پاسخ به مراجعان بود.
🔺هیچگاه یاد ندارم کسی را هرچند بدون وقت قبلی مراجعه نموده باشد، [به حضور] نپذیرند حتی اگر زمان اوج کار یا زمان استراحت ایشان بود.
❗️تا آنجا که ساعت قبل از مراجعه ایشان به بیمارستان (روز قبل از فوت) با اینکه سکته کرده بودند و درد شدیدی داشتند و منتظر آمبولانس بودند بازهم به یک مسئله شرعی پاسخ دادند.
✅ الامام الصادق – علیه السّلام – : قال الله عزّوجل: ألخَلقُ عِِیالی فَأَحبُّهُمْ إِلیَّ أَلْطَفُهمْ بِهمِ وَ أَسعاهُمْ فی حَوائِجِهِمْ.
📚 الکافی، ج ۲، ص ۱۹۹.
🔅 خدای متعال میفرماید: مردم خانواده من هستند، پس محبوبترین آنان نزد من کسانی هستند که با مردم مهربانتر و در راه برآوردن نیازهای آنان کوشاتر باشند.
⚠️ در این ایام استجابت دعا حد اقل کاری که می توانیم در مورد دیگران انجام دهیم دعا کردن برای بر آورده شدن حوائج ایشان است، چه اینکه اعجز الناس من عجز عن الدعاء.
#توجه_به_نیاز_مردم
#مرحوم_آیه_الله_فلسفی.
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
➖معنای دقیق زهد‼️
🛑عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَنِ اَلْجَهْمِ بْنِ اَلْحَكَمِ عَنْ إِسْمَاعِيلَ بْنِ مُسْلِمٍ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ : لَيْسَ اَلزُّهْدُ فِي اَلدُّنْيَا بِإِضَاعَةِ اَلْمَالِ وَ لاَ تَحْرِيمِ اَلْحَلاَلِ بَلِ اَلزُّهْدُ فِي اَلدُّنْيَا أَنْ لاَ تَكُونَ بِمَا فِي يَدِكَ أَوْثَقَ مِنْكَ بِمَا عِنْدَ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ.
🔰اسماعيل بن مسلم گويد :
امام صادق عليه السلام فرمود : زهد در دنيا بدين معنا نيست كه مال و ثروت را از بين ببرى ، يا چيزى را كه حلال است بر خود حرام كنى ؛ بلكه بدين معناست كه به آنچه در دست دارى بيشتر از آنچه نزد خداست اعتماد و اطمينان نداشته باشى.
📚: الکافی ج ۵ ص ۷۰
#زهد #زاهد
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
قالَ أَبُو جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ:
يَمُصُّونَ اَلثِّمَادَ وَ يَدَعُونَ اَلنَّهَرَ اَلْعَظِيمَ. قِيلَ لَهُ وَ مَا اَلنَّهَرُ اَلْعَظِيمُ؟ قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ اَلْعِلْمُ اَلَّذِي أَعْطَاهُ اَللَّهُ. إِنَّ اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ جَمَعَ لِمُحَمَّدٍ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ سُنَنَ اَلنَّبِيِّينَ مِنْ آدَمَ وَ هَلُمَّ جَرّاً إِلَى مُحَمَّدٍ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ. قِيلَ لَهُ وَ مَا تِلْكَ اَلسُّنَنُ؟ قَالَ عِلْمُ اَلنَّبِيِّينَ بِأَسْرِهِ وَ إِنَّ رَسُولَ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ صَيَّرَ ذَلِكَ كُلَّهُ عِنْدَ أَمِيرِ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ. فَقَالَ لَهُ رَجُلٌ يَا اِبْنَ رَسُولِ اَللَّهِ فَأَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ أَعْلَمُ أَمْ بَعْضُ اَلنَّبِيِّينَ؟ فَقَالَ أَبُو جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ اِسْمَعُوا مَا يَقُولُ، إِنَّ اَللَّهَ يَفْتَحُ مَسَامِعَ مَنْ يَشَاءُ. إِنِّي حَدَّثْتُهُ أَنَّ اَللَّهَ جَمَعَ لِمُحَمَّدٍ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ عِلْمَ اَلنَّبِيِّينَ وَ أَنَّهُ جَمَعَ ذَلِكَ كُلَّهُ عِنْدَ أَمِيرِ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ وَ هُوَ يَسْأَلُنِي أَ هُوَ أَعْلَمُ أَمْ بَعْضُ اَلنَّبِيِّينَ.
(اصول کافی، ج۱، ص۲۲۲)
ترجمه:
امام باقر عليه السلام فرمود: مردم رطوبت را میمكند و نهر بزرگ را رها میكنند. عرض شد: نهر بزرگ چيست؟ فرمود: رسول خداست و علمى كه خدا به او عطا فرموده است. همانا خداى عزوجل سنتهاى تمام پيغمبران را از آدم تا برسد به خود محمد صلّى اللّٰه عليه و آله، براى او گرد آورد. عرض شد آن سنتها چه بود؟ فرمود: همه علم پيغمبران، و رسول خدا صلّى اللّٰه عليه و آله تمام آن را به امير المؤمنين عليه السلام تحويل داد. مردى عرض كرد: اى پسر پيغمبر! اميرالمؤمنين أعلم است يا بعضى از پيغمبران؟ امام باقر (به اطرافيان توجه كرد و) فرمود: گوش دهيد اين مرد چه ميگويد؟! همانا خدا گوشهاى هر كه را خواهد باز ميكند. من به او ميگويم: خدا علم تمام پيغمبران را براى محمد صلّى اللّٰه عليه و آله جمع كرد و آن حضرت همه را به امير المؤمنين تحويل داد، باز او از من میپرسد كه على أعلم است يا بعضى از پيغمبران (و نميفهمد كه معنى سخن من اين است كه آنچه همه پيغمبران میدانستند امیرالمؤمنین بهتنهایى میدانست).
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
#حدیث
#امام_باقر_علیه_السلام
#راه_کار_دور_شدن_شیطان
#صدقه_در_بامداد 🍃🌼
🌸🌸🌸
🔸 عن الباقرعَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ : أَ لاَ أُنَبِّئُكُمْ بِشَيْءٍ إِذَا فَعَلْتُمُوهُ يَبْعُدُ اَلسُّلْطَانُ وَ اَلشَّيْطَانُ مِنْكُمْ فَقَالَ أَبُو حَمْزَةَ بَلَى أَخْبِرْنَا بِهِ حَتَّى نَفْعَلَهُ فَقَالَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ بِالصَّدَقَةِ فَبَكِّرُوا بِهَا فَإِنَّهَا تُسَوِّدُ وَجْهَ إِبْلِيسَ وَ تَكْسِرُ شِرَّةَ اَلسُّلْطَانِ اَلظَّالِمِ عَنْكُمْ فِي يَوْمِكُمْ ذَلِكَ وَ عَلَيْكُمْ بِالْحُبِّ فِي اَللَّهِ وَ اَلتَّوَدُّدِ وَ اَلْمُوَازَرَةِ عَلَى اَلْعَمَلِ اَلصَّالِحِ فَإِنَّهُ يَقْطَعُ دَابِرَهُمَا يَعْنِي اَلسُّلْطَانَ وَ اَلشَّيْطَانَ وَ أَلِحُّوا فِي اَلاِسْتِغْفَارِ فَإِنَّهُ مَمْحَاةٌ لِلذُّنُوبِ .
☘☘☘
🔸 از امام باقر علیه السلام نقل شده که فرمودند :
آيا شما را آگاه نكنم بچيزى كه چون بكار بنديدش سلطان ظالم و شيطان از شما دور شوند؟
ابو حمزه گفت آرى بما خبرش ده تا بكارش بنديم ، فرمود(عليه السّلام)بر شما باد بصدقه دادن در بامداد كه روى ابليس را سياه كند و شر سلطان ظالم را در آن روز از شماها بشكند ،
و بر شما باد بدوستى در راه خدا و مهرورزى و كمك بهم براى كار خوب و عمل صالح ،
زيرا كه آن ريشه هر دو را قطع كند ( يعنى شر سلطان ظالم و شيطان را )
و در طلب آمرزش و استغفار اصرار كنيد كه موجب محو گناهان گردد .
•┈┈••✾••┈┈•
📚 تحف العقول ، ج ۱، ص ۲۹۸
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
آیا هر روز بندهای آزاد میکنی؟
سدیر یکی از شاگردان امام باقر علیهالسلام بود. او میگوید: #امام_باقر علیهالسلام به من فرمودند: ای سدیر آیا روزانه یک بنده آزاد میکنی؟
عرض کردم: نه.
امام علیهالسلام فرمود: در هر ماه چطور؟
عرض کردم: نه.
حضرت فرمود: درهر سال چطور؟
عرض کردم: نه.
امام علیهالسلام گفت: سبحان اللّه، آیا دست یکی از #شیعیان ما را نمیگیری و به خانه ببری و به او غذا دهی تا سیر شود؟ به خدا سوگند این کار بهتر از آزاد کردن بندهای است که از فرزندان حضرت اسماعیل باشد.
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
📌ملاک شناخت #مومن از #منافق...
◀️ #ابوذر:
ما #منافقان را نمی شناختیم، مگر در #دشمنی با علی بن ابیطالب(ع).
◀️#ابوسعیدخدری:
ما در زمان #رسول_خدا(ص) منافقان را با #بغض و کینه ای که نسبت به علی بن ابیطالب(ع) داشتند، می شناختیم.
◀️عبدالله بن عباس:
ما در زمان رسول خدا(ص) منافقان را به دشمنی با علی بن ابیطالب(ع) می شناختیم.
◀️جابربن عبدالله انصاری:
ما #منافقان را جز به دشمنی با علی بن ابیطالب نمی شناختیم.
📚نیشابوری، المستدرک علی الصحیحین، ج۳، ص۱۲۹
📚ترمذی، صحیح، ج۱۳، ص۱۶۷
📚بغدادی، تاریخ بغداد، ج۳، ص۱۵۳
📚ابن عبدالبر، الاستیعاب، ج۲، ص۴۶۲
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
📌حقیقت #شیعه در اطاعت پذیدی است.
عبدالله بن #ابییعفور به #دردی مبتلا بود که #درمان آن برایش سختتر از خود درد بود، زیرا #پزشکان معالج برای تسکین #مرض وی #شراب تجویز کرده بودند.
وی برای حل این مشکل از #کوفه به #مدینه رفت و از محضر مولای خویش کسب تکلیف کرد.
امام صادق (ع) فرمود:
#شراب ننوش.
عبدالله وقتی به کوفه برگشت، درد به سراغش آمد. بستگانش با اصرار و #اجبار اندکی شراب به او نوشاندند. درد آرام شد. او از این حادثه تلخ و ناگوار خیلی #ناراحت شد. دوباره به مدینه منوره مسافرت کرد و موضوع را با امام در میان نهاد.
امام #صادق(ع) فرمود:
«ای عبدالله! از آن ننوش! #حرام است! این ناراحتی از #شیطان است که بر تو مسلط شده است. اگر او از تو #ناامید شود، تو را رها خواهد کرد و دیگر به سراغت نخواهد آمد.»
عبدالله به کوفه برگشت. درد شدید شد. بیش از همیشه او را آزار میداد. بستگانش وقتی ناراحتی او را دیدند، به او گفتند:
«تو برای #تسکین، ناچاری مقدار کمی از شراب بنوشی!» عبدالله گفت:
«به خدا قسم! هرگز یک قطره هم نخواهم نوشید. هرچند بمیرم.»
ناراحتی وی مدتی ادامه داشت، تا اینکه خداوند او را #شفا داد و تا زنده بود آن ناراحتی را احساس نکرد. این چنین بود که پیشبینی امام صادق (ع) تحقق یافت.
📚کشی، الرجال، ج۱، ص۲۴۷_۲۴۸
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
#اقسام_برادران
#کیفیت_معاشرت_با_آنان
🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀
عن أبی جعفر الثانی عليه السلام قال :
قام إلی أمیر المؤمنین عليه السلام رجل بالبصرة فقال أخبرنا عن الإخوان
فقال الإخوان صنفان : ۱- إخوان الثقة ۲- و إخوان المکاشرة
۱- فأما إخوان الثقة فهم کالکف و الجناح و الأهل و المال
فإذا کنت من أخیک علی ثقة فابذل له مالک و یدک و صاف من صافاه و عاد من عاداه و اکتم سره و أعنه و أظهر منه الحسن و اعلم أیها السائل أنهم أعز من الکبریت الأحمر
و أما إخوان المکاشرة فإنک تصیب منهم لذتک فلا تقطعن ذلک منهم و لا تطلبن ما وراء ذلک من ضمیرهم و ابذل لهم ما بذلوا لک من طلاقة الوجه و حلاوة اللسان.
🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁
امام جواد(عليه السّلام) فرموده است :
مردى در بصره در حضور حضرت على (عليه السّلام) بلند شد و عرض كرد : در بارۀ[اقسام]دوستان ما را خبر ده؟
حضرت فرمود : دوستان دو دستهاند : دوستان مورد ۱- اعتماد ۲- دوستان خندهرو.
۱- دوستان مورد اعتماد به منزلۀ كف دست و بازو و افراد خانواده،و دارايى انسان هستند،وقتى كه برادرت مورد اعتماد توست از كمك مالى و جانى به او مضايقه نكن،و با دوستان او در دوستى خالص باش،و دشمنان او را دشمن بدار، و راز او را پنهان كن،و او را يارى ده،و خوبيهاى او را آشكار ساز.و بدان كه اينها از كبريت احمر كميابترند.
۲- امّا دوستان خندهرو،تو از معاشرت با آنان لذّت مىبرى و با قطع رابطه از ايشان خود را از اين لذت محروم مكن و بيشتر از آنان انتظار نداشته باش و مانند آنها با خوشرويى و خوشزبانى رفتار كن.
🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃
وسائل الشیعة ج۱۲ ص۱۳
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
#مباهله
1️⃣مباهله در لغت به معنی ملاعنه و نفرین متقابل میباشد
🔖(الصحاح، ج4، ص: 1643)
2️⃣مسیحیان نجران تو ۲۴ ذی الحجه الحرام سال دهم هجری اومدن مدینه تا با پیامبر صل الله علیه و آله بحث کنند، هر سوالی پرسیدن جواب های دقیقی شنیدن اما لجاجت کردن و حق رو قبول نکردند که آیه61 سوره مبارکه آل عمران نازل شد که دعوت به مباهله بود
✅«فَمَنْ حَآجَّكَ فِيهِ مِن بَعْدِ مَا جَاءكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْاْ نَدْعُ أَبْنَاءنَا وَأَبْنَاءكُمْ وَنِسَاءنَا وَنِسَاءكُمْ وَأَنفُسَنَا وأَنفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَل لَّعْنَةَ اللّهِ عَلَى الْكَاذِبِينَ»
3️⃣«فنَظَر الأسْقُف إلى العاقب والسيد وعبد المسيح وقال لهم : انظُروا إليه قد جاء بخاصّته من ولده وأهله ليُباهِلَ بهم واثقاً بحقّه»
🔖نام کتاب : الإرشاد نویسنده : الشيخ المفيد جلد : 1 صفحه : 168
🔻مسیحیان با هم مذاکره کردن بزرگشون گفت اگر پیامبر با اهل و فرزندانش آمد، مباهله نکنید اما اگر با غیر اینها آمد مباهله کنید
4️⃣روز مباهله فَخَرَجَ رَسُولُ اللَّهِ وَ أَخَذَ بِيَدِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ وَ مَعَهُ فَاطِمَةُ وَ حَسَنٌ وَ حُسَيْنٌ فَقَالَ: هَؤُلَاءِ أَبْنَاؤُنَا وَ نِسَاؤُنَا وَ أَنْفُسُنَا فَهَمُّوا أَنْ يُلَاعِنُوا- ثُمَّ إِنَّ أَبَا الْحَرْثِ قَالَ لِلسَّيِّدِ وَ الْعَاقِبِ: وَ اللَّهِ مَا نَصْنَعُ بِمُلَاعَنَةِ هَذَا شَيْئاً،
🔖شواهد التنزيل لقواعد التفضيل نویسنده : الحاكم الحسكاني جلد : 1 صفحه : 157
5️⃣روز مباهل پیامبر دست امیرالمومنین را گرفته و به همراه حضرت زهرا و امام حسن و امام حسین علیهم السلام خارج میشند
6️⃣ یکی از مسیحیا میگه: «هذه وجوه لو أقسمت على اللَّه أن يزيل الجبال لأزالها!!»
به خدا سوگند من چهرههایی را میبینم که اگر از خدا بخواهند کوهی را جابجا کند، چنین خواهد کرد.
🔖إمتاع الأسماع بما للنبي من الأحوال و الأموال و الحفدة و المتاع نویسنده : المقريزي، تقي الدين جلد : 2 صفحه : 95
و مسیحیان نجران عقب نشینی میکنند
7️⃣مباهله های غیر معصوم
🔅۱. مباهله ابي عبد الله الصفواني
🔖نام کتاب : رجال النجاشي (النجاشي، أبو العبّاس) ، جلد : 1 ، صفحه : 393
🔅۲. مباهله بریر بن خضیر با یزید بن معقل
🔖الملهوف على قتلى الطّفوف نویسنده : السيد بن طاووس جلد : 1 صفحه : 160
🔅۳.مباهله نائب امام زمان با مدعی نیابت
الغيبة نویسنده : الشيخ الطوسي جلد : 1 صفحه : 307
📚دانش نامه قرآن و حدیث ج۱۶ ص ۱۶۱
✅برترین فضیلت امیرالمؤمنین علیه السلام در قرآن کریم
🛑قَالَ الْمَأْمُونُ يَوْماً لِلرِّضَا علیه السلام: أَخْبِرْنِي بِأَكْبَرِ فَضِيلَةٍ لِأَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ علیه السلام يَدُلُّ عَلَيْهَا الْقُرْآنُ؟ قَالَ: فَقَالَ لَهُ الرِّضَا علیه السلام فَضِيلَتُهُ فِي الْمُبَاهَلَةِ، قَالَ اللَّهُ جَلَّ جَلالُه ُ: « فَمَنْ حَاجَّكَ فِيهِ مِنْ بَعْدِ ما جاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ، فَقُلْ تَعالَوْا نَدْعُ أَبْناءَنا وَ أَبْناءَكُمْ وَ نِساءَنا وَ نِساءَكُمْ وَ أَنْفُسَنا وَ أَنْفُسَكُمْ، ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَى الْكاذِبِينَ» فَدَعَا رَسُولُ اللَّهِ صلّی الله علیه و آله الْحَسَنَ وَ الْحُسَيْنَ علیهماالسلام فَكَانَا ابْنَيْهِ، وَ دَعَا فَاطِمَةَ علیهاالسلام فَكَانَتْ فِي هَذَا الْمَوْضِعِ نِسَاءَهُ، وَ دَعَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ علیه السلام فَكَانَ نَفْسَهُ بِحُكْمِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ. وَ قَدْ ثَبَتَ أَنَّهُ لَيْسَ أَحَدٌ مِنْ خَلْقِ اللَّهِ سُبْحَانَهُ أَجَلَّ مِنْ رَسُولِ اللَّهِ صلّی الله علیه و آله وَ أَفْضَلَ، فَوَجَبَ أَنْ لا يَكُونَ أَحَدٌ أَفْضَلَ مِنْ نَفْسِ رَسُولِ اللَّهِ صلّی الله علیه و آله بِحُكْمِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ.
🔰روزى مأمون از حضرت رضا علیه السلام سؤال کرد:
بزرگترين فضيلت اميرالمؤمنين عليه السّلام که قرآن بر آن دلالت می کند، چیست؟
حضرت رضا فرمود :
این فضيلت امیرالمؤمنین علیه السلام (که می گویی) در آيه مباهله است، آن جا كه خداوند مي فرمايد: «هرکس بعد از آنچه از علم برایت آمده است، با تو مخاصمه کند،
بگو: بیایید پسرانمان و پسرانتان، زنانمان و زنانتان، خودمان و خودتان را فراخوانیم. سپس مباهله کنیم و لعنت خداوند را بر دروغگویان قرار دهیم»
(بر اساس این آیه) رسول خدا صلّی الله علیه و آله، حسن و حسین علیهماالسلام را به عنوان پسرانش، فاطمه عليها السّلام را به عنوان زنانش، و امیرالمؤمنین علیه السلام را به عنوان نفس خود آورد.
از آنجا که هیچ یک از مخلوقات خداوند، بالاتر و برتر از رسول خدا صلّی الله علیه و آله نیست، در نتیجه بنابر حکم خداوند عزّ و جلّ، کسی برتر از نفس رسول خدا صلّی الله علیه و آله نخواهد بود.
📚الفصول المختارة، ص۳۸
✅ اعمال روز مباهله
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
#میثم_تمار
✅بعضی از محققان، میثم را ایرانی دانستهاند
📜عسگری، نقش ایمه در احیای دین، 1389ش، ج۱، ص131
✅ چون برده زنی از بنیاسد بوده، به این قبیله منسوب شده است.
📜کشی، رجال، ۱۳۴۸ش، ص۹؛ مفید، الارشاد، ۱۴۱۳ق، ج۱، ص۳۲۳؛ نجاشی، رجال، ۱۴۱۶ق، ص۱۴
✅ حضرت علی علیه السلام میثم را از آن زن خرید و آزاد کرد. چون نامش را پرسید، گفت سالم نام دارم. حضرت به او گفت پیامبر اکرم صل الله علیه و آله مرا آگاه کرده که والدین عجمیات، تو را میثم نامیدهاند.
🔅میثم سخن علی (علیه السلام را تصدیق کرد و نامش را به میثم تغییر داد و کنیهاش ابوسالم شد. کنیه دیگر او ابوصالح بود.
📜کشی، رجال، ۱۳۴۸ش، ص۸۲؛ مفید، الارشاد، ۱۴۱۳ق، ج۱، ص۳۲۳؛
✅صالح، شُعَیب، عِمران و حمزه از جمله فرزندان میثم تمّار بودند که با مصاحبت اهل بیت (علیهم السلام بزرگ شدند. فرزندان آنان نیز از اصحاب و راویان امامان شیعه بودند.
📜رجوع کنید به کشی، رجال، ۱۳۴۸ش، ص۸۰؛ طوسی، رجال، ص۱۱۸و۱۳۸و۱۴۹و۱۵۷و۱۶۰و۱۶۲و۲۲۴و۲۲۵؛ کلینی، اصول کافی، ج۳، ص۱۳۲و۱۳۳، ج۷، ص۱۸۶و۱۸۷و۳۸۳، ج۸، ص۲۰۰؛
✅ از جمله فرزندان میثم، علی بن اسماعیل بن شعیب بن میثم از متکلمان شیعه امامیه و از نخستین مؤلفان کتابهای کلامی است.
📜رجوع کنید به ابنندیم، ص۲۲۳؛ طوسی، ۱۴۱۷، ص۱۵۰؛
برای مطالعه بیشتر به این سایت مراجعه نمایید↙️↘️
https://fa.wikishia.net/view/%D9%85%DB%8C%D8%AB%D9%85_%D8%AA%D9%85%D8%A7%D8%B1
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
🏴 سالروز شهادت خرمافروشِ سرباز جهاد تبیین
📍میثَم تمّار اَسَدی کوفی از یاران امام علی (ع)، امام حسن مجتبی (ع) و امام حسین (ع)، که پیش از واقعه کربلا در کوفه (60 ه - ق) به شهادت رسید.
✅ آثار
🔸 تفسیر
یکی از آنها تفسیری است که از علی (ع) آموخته بود. (آقابزرگ طهرانی، ج۴، ص۳۱۷) در روایتی، میثم، خطاب به عبدالله بن عباس گفته است که امام علی (ع) تأویل قرآن را به وی آموخته است. زمانی که میثم به عمره رفت، به ابن عباس گفت هر مطلبی درباره تفسیر قرآن میخواهد، از وی بپرسد. ابنعباس از این پیشنهاد استقبال کرد و کاغذ و دواتی خواست و آنچه را که میثم املا کرد، نوشت. چون میثم او را از شهادت خود به دستور ابنزیاد خبر داد، ابنعباس که گمان میکرد میثم این خبر را از روی غیب گویی به او داده است، به وی بیاعتماد شد و درصدد برآمد مطالبی را که از او نوشته بود، پاره کند. میثم او را از این کار بازداشت و از او خواست این تفسیر را حفظ کند و اگر آنچه وی از آن خبر داده است، به وقوع نپیوست، آن را از بین ببرد. ابنعباس پذیرفت و پس از مدتی همه اخباری که میثم از آینده داده بود، محقق شد.(کشی، رجال، ۱۳۴۸ش، ص۸۱)
🔸 حدیث
میثم، کتابی هم در حدیث داشته است که فرزندانش از آن، روایاتی نقل کردهاند. پارهای از روایات آن در منابع موجود است. (طوسی، الامالی، ص۱۴۸؛ غفار، الکلینی و الکافی، ص۲۸) این احادیث دربردارنده موضوعاتی چون حبّ و بغض به اهل بیت (ع)، برتری مسجد کوفه بر بیتالمقدس، چهار بار اقرار به زنای محصنه و حدّ آن و معلومکردن قاتل جوانی اَعرابی برای بازماندگاناش به دست علی (ع)، است.(رقی، المحاسن، ص۳۰۹و۳۱۰؛ ثقفی، الغارات، ج۲، ص۴۱۳و۴۱۵؛ طوسی، الامالی، ص۱۴۸و۲۴۶و۴۰۵و۴۰۶؛ شاذان، الفضائل، ص۳۵)
📌پیشگویی میثم تمار درباره خباثت امویان
طبق سخنی از جناب #میثم_تمار هنگام #شهادت در پای دار مرگ، عده ای روز #عاشورا را روزی مبارک خواهند شمرد و برای آن فضائلی جعل خواهند کرد.(1)
بنابر فرمایش امام #صادق(ع) نیز، #شامیان برای تقرب به یزید و گرفتن پاداش از او، با #جعل_حدیث، روز عاشورا را روز برکت نامیدند تا مردم را از #گریه و عزا و حزن بر امام #حسین(ع) دور کنند. (2)
📚شیخ صدوق، الامالی، ص128.
📚شیخ صدوق، علل الشرایع، ج1، ص226.
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹
https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا
https://t.me/shobeiri تلگرام
➖معرفی حذیفه بن یمان
حذیفه از اصحاب پیامبر صلی الله علیه و آله و از یاران خاص امیرالمومنین علیه السلام بود.
حذیفه دو ویژگی مهم دارد:👇
1️⃣: شرکت کردن حذیفه در تشیع جنازه حضرت زهرا سلام الله علیها :
ِ 🔺أنَّهَا إِذَا تَوَفَّتْ لَا أُعْلِمُ أَحَداً إِلَّا أُمَّ سَلَمَةَ زَوْجَ رَسُولِ اللَّهِ ص وَ أُمَّ أَيْمَنَ وَ فِضَّةَ وَ مِنَ الرِّجَالِ ابْنَيْهَا وَ عَبْدَ اللَّهِ بْنَ عَبَّاسٍ وَ سَلْمَانَ الْفَارِسِيَّ وَ عَمَّارَ بْنَ يَاسِرٍ وَ الْمِقْدَادَ وَ أبو [أَبَا] ذَرٍّ وَ حُذَيْفَةَ )1
🔰هر گاه او از دنيا برود من از زنان غير از: ام سلمه زوجه رسول خدا، ام ايمن، فضه، و از مردان غير از: دو فرزندش، عبد اللَّه بن عباس، سلمان فارسى، عمار بن ياسر، مقداد، ابو ذر و حذيفه كسى را آگاه ننمايم.
2️⃣: از اصحاب خاص امیرالمومنین علیه السلام
🔺 عنْ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ (عَلَيْهِمُ السَّلَامُ)، قَالَ: ضَاقَتِ الْأَرْضُ
بِسَبْعَةٍ بِهِمْ تُرْزَقُونَ وَ بِهِمْ تُنْصَرُونَ وَ بِهِمْ تُمْطَرُونَ، مِنْهُمْ سَلْمَانُ الْفَارِسِيُّ وَ الْمِقْدَادُ وَ أَبُو ذَرٍّ وَ عَمَّارٌ وَ حُذَيْفَةُ (رَحْمَةُ اللَّهِ عَلَيْهِمْ) وَ كَانَ عَلِيٌّ (ع) يَقُولُ وَ أَنَا إِمَامُهُمْ، وَ هُمُ الَّذِينَ صَلَّوْا عَلَى فَاطِمَةَ (سلامالله علیها).)2
🔰امیرالمومنین علیه السلام:
در ميان امت رسول خدا صلي الله عليه و آله هفت نفرند كه زمين گنجايش و ظرفيت آنان را ندارد و به وجود آنان مردم روزي داده مي شوند و آنان واسطه نصرت و پيروزي و وسيله نزول باران هستند و از جمله اين هفت نفر: سلمان فارسي، مقداد، ابوذر، عمار و حذيفه رحمهم الله هستند، و علي عليه السلام همواره مي فرمود: من امام و پيشوا و مقتداي اين گروهم و همين ها بودند كه بر پيكر مطهر فاطمه عليها السلام نماز خواندند
🔺حذيفة بن اليمان العبسي،
و عداده في الأنصار، و قد عد من الأركان الأربعة.)3
🔰مرحوم شیخ طوسی:
حذیفه بن یمان جزء صحابه بود و او را جزء ارکان اربعه شمرده اند(سلمان، ابوذر، مقداد، حذیفه)
📚منابع:
1:دلائل الإمامة ص: 133
2:رجال الكشي ص: 7
3:رجال طوسی ص 60
👈حذیفه بن یمان معروف به صاحب سِرِّ النبی است.چون زمانی که قصد ترور پیامبر صلی الله علیه و اله را داشتند، حذیفه منافقین را دید لذا مشهور به حذیفه منافق شناس شد.
1⃣:علم المنافقین، و سال عن المعضلات، فان تسالوه تجدوه بها عالما")1
🔰امیرالمومنین علیه السلام:
حذیفه منافقان را می شناسد. در مورد مشکلات از وی سوال نمایید زیرا اگر از وی بپرسید، وی را عالم بر آنها خواهید یافت"
2⃣: کان اعلم الناس بالمنافقین)2
🔰 امیرالمومنین علیه السلام:
حذیفه داناترین مردم به (نامهای) منافقین بود"
🔺وكان عمر إذا مات ميت يسأل عن حذيفة، فإن حضر الصلاة عليه صلى عليه عمر، وإن لم يحضر حذيفة الصلاة عليه لم يحضر عمر)3
🔰"هر وقت کسی فوت می کرد، عمر بن خطاب از حذیفه درخواست می کرد.
پس اگر حذیفه بر آن میّت نماز می خواند، عمر بن خطاب هم بر وی نماز می خواند.
و اگر حذیفه بر سر جنازه آن شخص حاضر نمی شد؛ عمر بن خطاب نیز بر وی نماز نمی خواند و بر سر جنازه اش حاضر نمی شد"
📚منابع:
1: سیر اعلام النبلاء ج 2 ص 363
2: المستدرک حاکم ج 3 ص381
3: اسد الغابه ج 1ص391
👇نماز میت ابوبکر👇
🔺صلى عمرو على أبي بكر فكبر عليه أربعا)1
🔰عمرو بن عاص بر ابی بکر نماز خواند و 4 تکبیر بر وی گفت.
"البته در روایاتی نیز بیان شده که عُمر نماز ابوبکر را خوانده است"
👇نماز میت عُمر👇
🔺فتقدم صهيب فصلى على عمر، فكبر عليه أربعا)2
🔰صهیب جلو آمد و بر جنازه عمر نماز خواند و بر وی ۴ تکبیر گفت
👇نتیجه👇
صغری:
حذیفه اسامی منافقین را به تصریح منابع عامه و خاصه میدانست
کبری:
حذیفه در تشیع جنازه خلیفه اول و دومشرکت نکرد
نتیجه:.....
📚:منابع
1: الطبقات الکبری ج3 ص206
2: الفتوح ج 2 ص 330
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ماجرای مباهله چیست؟
📺 انیمیشن #مباهله پيامبر اسلام با مسيحيان نجران
🔻باید داستان مباهله را به کودکان و نوجوانان خود بیاموزیم.
🔅امام رضاعلیه السلام به مأمون فرمودند: بالاترین فضیلت امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام، آیۀ مباهله است
💠فَمَن حاجَّكَ فيهِ مِن بَعدِ ما جاءَكَ مِنَ العِلمِ فَقُل تَعالَوا نَدعُ أَبناءَنا وَأَبناءَكُم وَنِساءَنا وَنِساءَكُم وَأَنفُسَنا وَأَنفُسَكُم ثُمَّ نَبتَهِل فَنَجعَل لَعنَتَ اللَّهِ عَلَى الكاذِبينَ(آلعمران/۶۱)
در این آیه حضرت علی علیه السلام به عنوان نفس پیامبر صلیالله علیه و آله اعلام شده است.
#روز_مباهله
✍ اعمال:
برای این روز چند عمل شده:
1⃣ غسل.
2⃣ روزه.
3⃣ دورکعتنماز مثل روزغدیر👈 کیفیت
4⃣ خواندن دعای مباهله👈 اینجا
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹
https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا
https://t.me/shobeiri تلگرام
➖خاتم بخشی امیرالمومنین علیه السلام
🛑و مِنْ جملةِ الأمورِ الّتی وقعتْ فی الیومِ الرابعِ و العشرینَ مِنْ ذِی الحجّة و صارتْ سبباً فی فضلِهِ هو أن الإمامَ أمیرَ المؤمنینَ علیه السّلام تصدَّقَ فی هذا الیومِ بخاتمِهِ و هو راکعٌ ، فنزلت هذه الآیة الکریمة إِنَّما وَلِیُّکُمُ الله وَ رَسُولُهُ وَ الَّذِینَ آمَنُوا الَّذِینَ یُقِیمُونَ الصَّلاةَ وَ یُؤْتُونَ الزَّکاةَ وَ هُمْ راکِعُونَ. و أصبحتْ إمامتُه جلیةً للأصحاب من ذوی البصیرة النافذة. و هذه الآیة نصٌّ صریحٌ علی إمامتِه علیه السّلام کما ذکرتْه سائر الکتب.
🔰علّامه محمّد باقر مجلسی رَحِمَهُ الله مینویسد ؛
از دیگر اتفاقات مهم که در روز بیست و چهارم ذی الحجّة واقع شده و سبب فضیلت این روز گشته ، آن است که امیر المؤمنین علیه السّلام در این روز ، در حال رکوع ، انگشتر خود را به سائل بخشید و این آیه نازل شد
إِنَّما وَلِیُّکُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذِینَ آمَنُوا الَّذِینَ یُقِیمُونَ الصَّلاةَ وَ یُؤْتُونَ الزَّکاةَ وَ هُمْ راکِعُونَ.
بعد از این ماجرا و نزول آیه شریفه ، امامت امير المؤمنين برای اصحاب واضح و روشن گردید ، لذا این آیه صراحت در امامت آن حضرت دارد.
📚: زادالمعاد ج1ص219
➖تلاش های بیهوده خلیفه دوم
🛑رُوِیَ عَنْ عُمَرَ بْنِ الْخَطَّابِ أَنَّهُ قَالَ وَ اللهِ لَقَدْ تَصَدَّقْتُ بِأَرْبَعِینَ خَاتَماً وَ أَنَا رَاکِعٌ لِیَنْزِلَ فِیَّ مَا نَزَلَ فِی عَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ فَمَا نَزَلَ.
🔰از عمر بن خطاب نقل است که گفت به خدا سوگند چهل انگشتر را در حال رکوع صدقه داده ام تا آیه ای که برای علیّ بن أبی طالب نازل گردید ، برای من نازل شود ، امّا نازل نشد.
📚:أمالی شیخ صدوق ص۱۸۶
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
#بوییدن_گل_نرگس
امام رضا (علیه السلام) می فرمایند:
استشمام #گل_نرگس را به تاءخير نيندازيد؛ همانا بوييدن گل نرگس، پیشگیری از ابتلا به #زكام و #سرما_خوردگی در زمستان است.
وَ لاَ تُؤَخِّرْ شَمَّ اَلنَّرْجِسِ فَإِنَّهُ يَمْنَعُ اَلزُّكَامَ فِي مُدَّةِ أَيَّامِ اَلشِّتَاءِ .
📚بحارالانوار، ج 62، ص 99
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
https://eitaa.com/rejal_shobeiri
https://t.me/rejal_shobeiri
https://eitaa.com/shobeiri
➖جنگ بین حق و باطل
🛑عَنْ أَبِي بَصِيرٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ:
«إِنَّ لِلْقَلْبِ أُذُنَيْنِ فَإِذَا هَمَّ اَلْعَبْدُ بِذَنْبٍ قَالَ لَهُ رُوحُ اَلْإِيمَانِ لاَ تَفْعَلْ وَ قَالَ لَهُ اَلشَّيْطَانُ اِفْعَلْ وَ إِذَا كَانَ عَلَى بَطْنِهَا نُزِعَ مِنْهُ رُوحُ اَلْإِيمَانِ.»
🔰از امام صادق (علیهالسلام) نقل شده است:
«بهراستی که قلبِ [هر بندهای] دو گوش دارد. پس هرگاه بنده قصد انجام گناهی را کند؛
روح ایمان (در یکی از گوشها) به او میگوید: این کار را نکن!
و شیطان (در گوش دیگرش) به او میگوید: این کار را بکن!
📚: الکافي، ج۲، ص۲۶۷
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
روایاتی از اهل بیت پیامبر علیهم السلام که میگویند جلوگیری نکردن از رواج مشروبات الکلی، باعث گسترش قتل در جامعه میشود
1️⃣ روایت محمد بن حسین از امیرالمؤمنین علیه السلام:
قِيلَ لِأَمِيرِ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ إِنَّكَ تَزْعُمُ أَنَّ شُرْبَ اَلْخَمْرِ أَشَدُّ مِنَ اَلزِّنَا وَ اَلسَّرِقَةِ فَقَالَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ نَعَمْ إِنَّ صَاحِبَ اَلزِّنَا لَعَلَّهُ لاَ يَعْدُوهُ إِلَى غَيْرِهِ وَ إِنَّ شَارِبَ اَلْخَمْرِ إِذَا شَرِبَ اَلْخَمْرَ زَنَى وَ سَرَقَ وَ قَتَلَ اَلنَّفْسَ اَلَّتِي حَرَّمَ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ وَ تَرَكَ اَلصَّلاَةَ.
راوى گويد: به امير مؤمنان على عليه السّلام گفتند: تو گمان مىكنى كه حرمت نوشيدن شراب شديدتر از زنا و دزدى است؟ فرمود: آرى؛ زناكار احتمال دارد كه علاوه بر زنا، گناه ديگرى مرتكب نشود. اما شرابخوار آنگاه كه شراب بنوشد زنا مىكند، دزدى انجام مىدهد، انسانى را كه خداوند متعال کُشتنش را حرام كرده به قتل میرساند و نماز را ترك مىكند.
الکافی، ج6، ص403
2️⃣ روایت شیخ کلینی با سه سند از امام صادق علیه السلام:
عَنْ مُفَضَّلِ بْنِ عُمَرَ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع أَخْبِرْنِي جُعِلْتُ فِدَاكَ لِمَ حَرَّمَ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى الْخَمْرَ ... فَقَالَ إِنَّ اللَّهَ سُبْحَانَهُ وَ تَعَالَى لَمْ يُحَرِّمْ ذَلِكَ عَلَى عِبَادِهِ وَ أَحَلَّ لَهُمْ سِوَاهُ رَغْبَةً مِنْهُ فِيمَا حَرَّمَ عَلَيْهِمْ وَ لَا زُهْداً فِيمَا أَحَلَّ لَهُمْ وَ لَكِنَّهُ خَلَقَ الْخَلْقَ وَ عَلِمَ عَزَّ وَ جَلَّ مَا تَقُومُ بِهِ أَبْدَانُهُمْ وَ مَا يُصْلِحُهُمْ فَأَحَلَّهُ لَهُمْ وَ أَبَاحَهُ تَفَضُّلًا مِنْهُ عَلَيْهِمْ بِهِ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى لِمَصْلَحَتِهِمْ وَ عَلِمَ مَا يَضُرُّهُمْ فَنَهَاهُمْ عَنْهُ وَ حَرَّمَهُ عَلَيْهِمْ ... أَمَّا الْخَمْرُ فَإِنَّهُ حَرَّمَهَا لِفِعْلِهَا وَ لِفَسَادِهَا ... مِنْ سَفْكِ الدِّمَاءِ ... وَ هُوَ لَا يَعْقِلُ.
مفضّل بن عمر میگويد: به امام صادق عليه السّلام عرض كردم: فدایت شوم! بفرماييد چرا خداوند متعال، شراب ... را حرام نمود؟ امام علیه السلام فرمود: خدای متعال به اينجهت آن را بر بندگانش حرام کرد و برخی از خوردنیهای دیگر را حلال کرد كه بندگانش به موارد حرام، بىرغبت شده و به موارد حلال رغبت داشته باشند؛ او مخلوقاتش را آفريد و به نيازمندىهاى بدن آنها و مصلحت زندگی آنها آگاهى داشت. از اينرو خداوند از روى لطف و بخشش براى مصلحت آنان مواردى را براى آنان حلال و مباح كرد. از طرفى از چيزهايى كه به آنان ضرر مىرساند نيز آگاهى داشت، به همین خاطر آنان را از آن موارد نهى نمود و بر آنان حرام نمود... اما حرام کردن شراب به خاطر کارهایی است که در اثر خوردن آن، شرابخور به آن دست میزند و فسادهایی که با خوردنش ایجاد میشود؛ کارهایی از قبیل اینکه ... [حتی ممکن است] خونِ [انسانهای بیگناه را] بریزد ... و اینها در حالی اتفاق میافتد که بر اثر خوردن شراب، هوش و حواسی ندارد.
الکافی، ج6، ص243
تهذیب الاحکام، ج9، ص128
من لا یحضره الفقیه، ج3، ص345؛ با سندی دیگر از امام باقر علیه السلام
3️⃣ صحیحۀ محمد بن سنان از امام رضا علیه السلام:
عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سِنَانٍ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا الْحَسَنِ عَلِيَّ بْنَ مُوسَى الرِّضَا ع يَقُولُ حَرَّمَ اللَّهُ الْخَمْرَ لِمَا فِيهَا مِنَ الْفَسَادِ وَ مِنْ تَغْيِيرِهَا عُقُولَ شَارِبِيهَا وَ حَمْلِهَا إِيَّاهُمْ عَلَى إِنْكَارِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ الْفِرْيَةِ عَلَيْهِ وَ عَلَى رُسُلِهِ وَ سَائِرِ مَا يَكُونُ مِنْهُمْ مِنَ الْفَسَادِ وَ الْقَتْلِ وَ ... .
محمد بن سنان میگوید: از حضرت رضا علیه السلام شنيدم كه فرمود خدا شراب را از اين جهت حرام كرد كه باعث فساد میشود و سبب تغيير عقل نوشانندۀ آن میگردد و او را به انكار كردن خدا وامیدارد و به دروغ بستن بر خدا و پيغمبران او میکشاند و او را به ورطۀ ساير محرَّماتى وارد میکند كه خدا و رسول او از آنها نهی کردهاند مثل فساد و قتل و ... .
عیون اخبار الرضا، ج2، ص98
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
💠 مطالعه تطبیقی «مصرف مشروبات الکلی و افزایش قتل در جامعه»
🔻 ژورنال PubMed، از ارتباط میان مصرف مشروبات الکلی و افزایش نرخ قتل در استرالیا گزارش میدهد...
📚 قرنها قبل، امیرالمؤمنین علیه السلام و فرزندان دانشمندش در مورد شرابخوری به یک #حکمت_تجربه_پذیر و کارگشا اشاره کردهاند: «شرابخواری، آدمکُشی را در جامعه افزایش میدهد.»
#حکومت_ها_موظفند_جلوی_شراب_خواری_را_بگیرند
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri