💠 بررسی و جریان شناسی روایات بسم الله در سوره های قرآن
🔹 این که بسم الله #جزء سوره است یا نه و نیز در صورت جزئیت باید به جهر (بلند) خوانده شود یا اخفات( آهسته) دو پرسشی هستند که معرکه آراء فقهاست.
🔸 از صحابی رسول خدا ص انس بن مالک دو روایت متناقض در این زمینه رسیده است که حل آن جز از طریق توجه به سیر تکامل نقل حدیث و شناخت اقدامات جاعلان حدیث امکان پذیر نیست.
🔹 در این عرصه پس از آنکه #معاویه در مسجدالنبی در قرائت سوره حمد بسم الله را جا انداخت صحابه بر او شوریدند که آیا فراموش کردی یا دزدیدی؟! #جاعلان حدیث نیز به منظور حفظ کرامت خلیفه مسلمین به جعل حدیث عدم قرائت در نماز توسط پیامبر اکرم و خلفا دست زدند.
🔸 با توجه به اینکه مدینه جای مناسبی برای وضع این روایات نبود چون صحابه و تابعین به معاویه در این زمینه معترض بودند، این روایات ابتدای امر در غیر مدینه در جایی مثل شام و... روایت و از آنجا به سایر بلاد منتشر شد و پس از عصر صحابه و تابعین به مدینه رسید. بنابراین بعد از عصر تدوین و قبل از عصر تدوین دو مجموعه حدیث متناقض درباره بسم الله در کتب حدیثی شکل گرفته است.
📚 کتاب القرآن الکریم و روایات المدرستین اثر علامه #عسکری
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
#عالمی_ناشناخته
آیه الله سیدان حفظه الله:
به خوبی یاد دارم سالی حج مشرف شده بودم، در حال سعی میان صفا و مروه بودم که به ذهنم خطور کرد از خدا تشرف به محضر حضرت ولی عصر عج را مطالبه کنم در همین فکر بودم که به یک باره متذکر عظمت جایگاه حضرت و ناچیزی خودم شدم؛ شروع کردم ملامت کردن خود که تو کجا و دیدن امام زمان عج کجا؟
شاید قدری هم همین فکر به من حال خوشی داد و گرم مناجات با خدا گفتم:
خدایا! حال که من لیاقت دیدار یوسف فاطمه س را ندارم به من توفیق بده عالمی که علما و عملا و اعتقادا مورد رضایت توست را در همین مکان ملاقات کنم.
خدا را شاهد می گیرم هنوز درخواست من از خدا تمام نشده بود دیدم کسی دارد از پشت سر به من سلام می کند. برگشتم دیدم آیه الله حاج مهدی آقای مروارید هستند.
سروران! حضرت آیه الله مروارید حفظه الله مختصر کسالتی دارند. لطفا جهت شفای این بزرگوار حمدی قرائت بفرمایید.
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
➖آخر مهربانی و لطافت
🛑عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ الْمُغِيرَةِ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ سِنَانٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: صَلَّى رَسُولُ اللَّهِ ص بِالنَّاسِ الظُّهْرَ فَخَفَّفَ فِي الرَّكْعَتَيْنِ الْأَخِيرَتَيْنِ فَلَمَّا انْصَرَفَ قَالَ لَهُ النَّاسُ هَلْ حَدَثَ فِي الصَّلَاةِ حَدَثٌ قَالَ وَ مَا ذَاكَ قَالُوا خَفَّفْتَ فِي الرَّكْعَتَيْنِ الْأَخِيرَتَيْنِ فَقَالَ لَهُمْ أَمَا سَمِعْتُمْ صُرَاخَ
🔰 روزی حضرت محمد(صلی الله علیه و آله) نماز ظهر را به جماعت می خواندند که ناگهان دو رکعت آخر نماز را سریع به پایان رساندند.
اصحاب پس از نماز از حضرت سوال کردند:
چرا نماز را سریع تمام کردید؟
پیامبر(ص) فرمودند:
مگر صدای گریه کودکی را نمی شنوید؟
نماز را سریع تمام کردم تا به کودکی که گریه می کرد، رسیدگی کنند.
📚: الکافی،۶، ص۴۸
#گریه
#کودک
#مهربانی
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
➖استحباب تخفیف در نماز جهت مراعات اطفال
🛑عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ الْمُغِيرَةِ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ سِنَانٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: صَلَّى رَسُولُ اللَّهِ ص بِالنَّاسِ الظُّهْرَ فَخَفَّفَ فِي الرَّكْعَتَيْنِ الْأَخِيرَتَيْنِ فَلَمَّا انْصَرَفَ قَالَ لَهُ النَّاسُ هَلْ حَدَثَ فِي الصَّلَاةِ حَدَثٌ قَالَ وَ مَا ذَاكَ قَالُوا خَفَّفْتَ فِي الرَّكْعَتَيْنِ الْأَخِيرَتَيْنِ فَقَالَ لَهُمْ أَمَا سَمِعْتُمْ صُرَاخَ
🔰 روزی حضرت محمد(صلی الله علیه و آله) نماز ظهر را به جماعت می خواندند که ناگهان دو رکعت آخر نماز را سریع به پایان رساندند.
اصحاب پس از نماز از حضرت سوال کردند:
چرا نماز را سریع تمام کردید؟
پیامبر(ص) فرمودند:
مگر صدای گریه کودکی را نمی شنوید؟
نماز را سریع تمام کردم تا به کودکی که گریه می کرد، رسیدگی کنند.
📚: الکافی،۶، ص۴۸
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
#حتما_کنار_ضریح_بروید_برکاتی_دارد
مرحوم آیه الله موسوی نژاد:
شیطان بعضا با ادبیات اهل دین انسان را منحرف میکند.
من درس دارم، کار مردم و امور اهم دارم و ... زیارت امام رضا (ع) هم که لازم نیست داخل حرم بروی هر جای این عالم به امام رضا (ع) سلام بدهی به آن امام می رسد.
نه آقا جان! [این چنین نیست] به فرموده مرحوم آیه الله واله، کنار ضریح ائمه محل هبوط ملائکه است آیا بودن در چنین مکانی مثل بودن در بازار و کوچه و ... است؟!
سعی کنید خودتان را به هر شکل شده حتی خیلی کوتاه به کنار مضجع شریف برسانید و آنجا تنفس کنید.
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
#ترحم_به_ارمنی
مرحوم شیخ هاشم قزوینی:
زمانی که در اصـفهان درس مـیخواندم، سال سختی پیش آمد به حدی که گاه از گـرسنگی، ضـعف شدید بر ما عارض میشد. روزی شنیدم که در خارج شهر گـوشت شتر پخش میکنند، رفتم و مقدار اندکی از آن نصیب من شد. مسرور به طرف مدرسه راه افتادم. در مسیر راه در کنار کوچهای دیدم یک زن ارمنی نشسته و دو دختر بچهاش را در دو طرف خود خـوابانیده. چشمان این دو دخـتر از بـی حـالی مانند مردگان روی هم بود و آهسته آهسته نفس میکشیدند.
خیلی ناراحت شدم، بـه آن زن فـهماندم که اینجا باشید من میآیم.
به مدرسه رفتم و گوشتها را سرخ کرده و برگشتم و به آن زن دادم. او کم کـم آن تـکههای گـوشت را به دخترانش داد و سر به سوی آسمان گرفت و برای من دعا کرد. از او خـداحافظی کـردم و آمدم به مدرسه، در حالی که هوا گرم بود و ضعف وجودم را فرا گرفته بود، دراز کـشیدم. ناگاه دیدم درِ حجره باز شد و پیـرمردی نـورانی که بقچهای در دست داشت وارد شد، سلام کـردم. حـالم را پرسـید، بسیار محبت نمود و فـرمود: این بقچه از آنِ شماست، این را گفت و از اتاق بیرون شد! من به شک افـتادم کـه این پیر مرد خوشرو و نـورانی کـه بود؟! دنبالش رفتم، ولی او را نـیافتم! آمدم به حجره و آن بسته را بـاز کـردم، دیدم که نان تافتون معطر و روغنی است که تا آن زمان از آنها نـدیده و نـخورده بودم. یادم آمد که از آن پیـر مرد پرسیدم چه کـسی ایـنها را فرستاده است؟ اشارهای کرد که مـپرس، کـسی که چرخ و پر به دست اوست به یاد شماهاست و از اتاق خارج شد!»
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
➖فلسفه #خلود در بهشت یا جهنم
📌چرا بعضیها به خاطر (نهایتاً) ۱۰۰سال معصیتِ خدا، به آتش ابدی گرفتار میشوند❓
و یا به خاطر (نهایتاً) ۱۰۰سال اطاعت او، به بهشت ابدی میروند❓
#نیت_خیر
🛑قالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ، علیه السلام:
«إِنَّمَا خُلِّدَ أَهْلُ النَّارِ فِي النَّارِ لِأَنَّ نِيَّاتِهِمْ كَانَتْ فِي الدُّنْيَا أَنْ لَوْ خُلِّدُوا فِيهَا أَنْ يَعْصُوا اللَّهَ أَبَداً، وَ إِنَّمَا خُلِّدَ أَهْلُ الْجَنَّةِ فِي الْجَنَّةِ لِأَنَّ نِيَّاتِهِمْ كَانَتْ فِي الدُّنْيَا أَنْ لَوْ بَقُوا فِيهَا أَنْ يُطِيعُوا اللَّهَ أَبَداً، فَبِالنِّيَّاتِ خُلِّدَ هَؤُلَاءِ وَ هَؤُلَاءِ، ثُمَّ تَلَا قَوْلَهُ تَعَالَى؛ قُلْ كُلٌّ يَعْمَلُ عَلى شاكِلَتِهِ، قَالَ عَلَى نِيَّتِهِ.»
🔰امام صادق" علیهالسلام "فرمودند:
«اهل آتش، به این خاطر در آتش جاودان میشوند که اگر در دنیا جاودان میشدند، قصدشان این بود که تا ابد خدا را معصیت کنند،
و اهل بهشت، به این خاطر در بهشت جاودان میشوند که اگر در دنیا جاودان میشدند، قصدشان این بود که تا ابد خدا را اطاعت کنند.
پس به واسطه نیّتهاست، که این دو گروه، [در آتش یا بهشت] جاودان میشوند.»
👈سپس امام، این سخن خداوند را تلاوت کردند:
<بگو هرکس براساس شاکله اش عمل می کند .>
الاسراء/۸۴
🔸«یعنی بر اساس نیّتش.»
📚الكافي، ج۲، ص۸۵
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be
https://t.me/shobeiri
➖هرگز کسی را از حج رفتن منصرف نکنید!
🛑قالَ اَلصَّادِقُ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ:
«لِيَحْذَرْ أَحَدُكُمْ أَنْ يُعَوِّقَ أَخَاهُ مِنَ اَلْحَجِّ فَتُصِيبَهُ فِتْنَةٌ فِي دُنْيَاهُ مَعَ مَا يُدَّخَرُ لَهُ فِي اَلْآخِرَةِ.»1
🔰از امام صادق (علیهالسلام) نقل شده است:
«هریک از شما باید خیلی حذر کند از اینکه برادرش را از حج باز دارد؛ چراکه (دراینصورت) علاوه بر عقوبتی که در آخرت برایش ذخیره میشود، در دنیا هم دچار فتنهای میشود.»
👈اتفاقی که برای اسحاق بن عمار افتاد نیز جالب توجه است:
🛑...عَنْ إِسْحَاقَ بْنِ عَمَّارٍ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ إِنَّ رَجُلاً اِسْتَشَارَنِي فِي اَلْحَجِّ وَ كَانَ ضَعِيفَ اَلْحَالِ فَأَشَرْتُ إِلَيْهِ أَنْ لاَ يَحُجَّ. فَقَالَ: «مَا أَخْلَقَكَ أَنْ تَمْرَضَ سَنَةً.» قَالَ: فَمَرِضْتُ سَنَةً.2
🔰از اسحاق بن عمار صیرفی نقل شده است:
به امام صادق (علیهالسلام) عرض کردم:
مردی ضعیفالحال درباره حج (رفتن یا نرفتن) با من مشورت کرد. به او گفتم: حج نرود.
امام صادق (علیهالسلام) فرمودند:
«سزاوار است که (بهخاطر این حرفت) یک سال مریض شوی.»
اسحاق گوید:
پس از آن، یک سال مریض شدم.
📚منابع:
1:منلايحضرهالفقيه، ج۲، ص۲۲۱
2:الکافي، ج۴، ص۲۷۱
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
#سجده_شکر
مرحوم حاج شیخ محی الدین مامقانی از خواص اصحاب مرحوم آیه الله سید محسن حکیم:
یک روز فردی مبلغی را برای مرحوم حکیم هدیه آورد، ایشان خیلی خوشحال شدند و سجده شکر کردند.
من تعجب کردم، از آقا علت این همه خوشحالی را پرسیدم.
فرمودند: نزدیک به یک ماه است پولی برای مصرف خودم و بچه ها نرسیده بود. حال که خدا لطف کرده است سجده شکر کردم.
این در حالی بود که من می دانستم در این مدت مبالغ زیادی وجوهات شرعی دست آقا بود.
تازه متوجه شدم ایشان از وجوهات استفاده نمی فرمایند.
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
💠امام رضا علیه السلام
🔹إِنَّمَا اَلْمُؤْمِنُ اَلَّذِي إِذَا غَضِبَ لَمْ يُخْرِجْهُ غَضَبُهُ مِنْ حَقٍّ وَ إِذَا رَضِيَ لَمْ يُدْخِلْهُ رِضَاهُ فِي بَاطِلٍ وَ إِذَا قَدَرَ لَمْ يَأْخُذْ أَكْثَرَ مِمَّا لَهُ
🔸مؤمن، كسى است كه هر گاه خشمگين شود، خشمش او را از جادّه حق بيرون نمىبَرد و هر گاه خشنود شود ، خشنودىاش[از كسى]، او را به باطل نمىكشانَد و چون قدرت پيدا كند، بيشتر از آنچه حقّ اوست، نمىگيرد
📗الکافي ج2 ص233
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
➖شریک کردن دیگران در ثواب حج
🛑...عَنْ هِشَامِ بْنِ الْحَكَمِ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع فِي الرَّجُلِ يُشْرِكُ أَبَاهُ وَ أَخَاهُ وَ قَرَابَتَهُ فِي حَجِّهِ فَقَالَ:
«إِذاً يُكْتَبَ لَكَ حَجٌّ مِثْلُ حَجِّهِمْ وَ تَزْدَادَ أَجْراً بِمَا وَصَلْتَ.»
🔰از امام صادق (علیهالسلام) نقل شده است:
که در مورد مردی که پدر و برادر و نزدیکانش را در (ثوابِ) حجش شریک کرده بود، فرمودند:
«دراینصورت برای تو هم مثل حج آنها، حج نوشته میشود و بهخاطر این صله(رحم)ات، اجرت بیشتر خواهد بود.»
📚الكافي، ج۴، ص۳۱۶
#حج
#ثواب
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
✅ شرافت به بندگی است نه ثروت دنیوی/ از بلای الهی بترسیم
🔻دعای سی و پنجم صحیفه مبارکه سجادیه🔻
🛑وَ اعْصِمْنِي مِنْ أَنْ أَظُنَّ بِذِي عَدَمٍ خَسَاسَةً ، أَوْ أَظُنَّ بِصَاحِبِ ثَرْوَةٍ فَضْلًا ، فَإِنَّ الشَّرِيفَ مَنْ شَرَّفَتْهُ طَاعَتُكَ ، وَ الْعَزِيزَ مَنْ أَعَزَّتْهُ عِبَادَتُكَ.
🔰 امام سجاد علیه السلام در این مناجات می فرمودند:
[خداوندا] و مرا از اینکه به تهیدست ِفقیری گمان پستی برم و به ثروتمندی گمان برتری ورزم، حفظ فرما؛ زيرا شريف و بزرگوار كسى است كه اطاعت تو شرافتش دهد، و عزيز كسى است كه بندگى تو عزتش بخشد.
✅✅توصیه امام صادق علیه السلام به سرمایه دار های شیعه
🛑عَنْ إِسْحَاقَ بْنِ عَمَّارٍ قَالَ دَخَلْتُ عَلَی أَبِی عَبْدِالله عليه السّلام فَنَظَرَ إِلَیَّ بِوَجْهٍ قَاطِبٍ.
فَقُلْتُ مَا الَّذِی غَیَّرَکَ لِی؟
قَالَ الَّذِی غَیَّرَکَ لِإِخْوَانِکَ ، بَلَغَنِی یَا إِسْحَاقُ أَنَّکَ أَقْعَدْتَ بِبَابِکَ بَوَّاباً یَرُدُّ عَنْکَ فُقَرَاءَ الشِّیعَةِ.
فَقُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاکَ إِنِّی خِفْتُ الشُّهْرَةَ.
فَقَالَ أَ فَلَا خِفْتَ الْبَلِیَّةَ1
🔰إسحاق بن عمّار گوید:
من نزد حضرت صادق علیه السّلام رفتم و ایشان با چهره ای عبوس به من نگریست.
عرض کردم چه چیزی سبب دگرگونی شما با من شده است؟
فرمود آنچه باعث تغییر رفتار تو با برادرانت شده است.
ای اسحاق ، به من خبر رسیده که تو دربانی بر درب خانه ات گذاشته ای که نیازمندان شیعه را از تو باز میگرداند.
عرض کردم جانم فدایت ، من از مشهور شدن ترسیدم.
فرمودند آیا از بلا نترسیدی؟
📌اسحاق بن عمار از شیعیانمتمول بود است ظاهرا شغل وی هم صرّافی بوده است به خاطر لقب صیرفی
عَنْ زِيَادٍ الْقَنْدِيِّ، قَالَ:، كَانَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ (ع) إِذَا رَأَى إِسْحَاقَ بْنَ عَمَّارٍ وَ إِسْمَاعِيلَ بْنَ عَمَّارٍ، قَالَ: وَ قَدْ يَجْمَعُهُمَا الْأَقْوَامُ، يَعْنِي الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ.2
🔰امامصادق علیه السلام هرگاه اسحاقبنعمار و اسماعیلبنعمار(دو برادر) را میدید، میفرمود:
«برخی خاندانها هر دو را با هم جمع میکنند»،مراد امام علیه السلام از «آن دو»، دنیا و آخرت است.
📚منابع:
1:کافی ج۲ ص۱۸۱
2:إختيار الرجال ج1ص 402
«اللّهمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرَج»
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹
https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا
https://t.me/shobeiri تلگرام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴اهل سنت با وجود اینکه قرآن فرموده که تمام زنان پیامبر صلی الله علیه و آله ام المومنین هستند ولی این لقب رو فقط یا اکثرا برای عائشه استفاده میکند.
🔴 خال المومنین ( دایی مومنین) رو لقب معاویه میدادند.
چون معاویه برادر ام حبیبه بوده است که همسر پیامبر صلی الله علیه و آله بوده است
حالا سوال اینجاست❓
➖چرا اهل سنت به مابقی زنان پیامبر صلی الله علیه و آله ام المومنین نمیگویند❓
➖چرا با وجود اینکه محمد بن ابی بکر برادر عائشه است ولی به وی لقب خال المومنین نداده اند❓
جواب این سوال در کلیپ توسط آیت الله سید علی میلانی حفظه الله
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
اهمیت #عاقبت_به_خیری
حجه الاسلام و المسلمین قرائتی :
روزی در حرم امام رضا (ع) به صورت اتفاقی در سه جای مختلف حرم سه عالم بزرگ شهر مشهد مرحوم آیه الله میرزا جواد آقای تهرانی و مرحوم آیه الله مروارید و مرحوم آیه الله میرزا علی آقای فلسفی را دیدم از هر سه بدون اینکه از یکدیگر اطلاع داشته باشند یک سوال را پرسیدم.
اگر یک دعای مستجاب داشته باشید از خدا چه می خواهید؟
هر سه پاسخ دادند: عاقبت به خیری.
قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ : لاَ يَزَالُ اَلْمُؤْمِنُ خَائِفاً مِنْ سُوءِ اَلْعَاقِبَةِ لاَ يَتَيَقَّنُ اَلْوُصُولَ إِلَى رِضْوَانِ اَللَّهِ حَتَّى يَكُونَ وَقْتُ نَزْعِ رُوحِهِ وَ ظُهُورِ مَلَكِ اَلْمَوْتِ لَهُ . بحار الانوار ج ۶۸ ص ۳۶۶
رسول خدا صلّى اللّٰه عليه و آله فرمود: مؤمن هميشه از سوء عاقبت خائف و بيمناك است و به رسيدن به رضوان الهى و خشنودى حق يقين و اطمينان ندارد تا آن هنگام كه قبض روح مىشود و ملك الموت در كنارش حاضر ميگردد.
طوبی لهم
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
#امتحانی_با_سوالات_لورفته
حجه السلام و المسلمین مرحوم سید حسن طباطبائی شیرازی (ره):
سوالات هر امتحانی اگر لو برود آن امتحان دیگر ارزشی ندارد.
نسبت به شب اول قبر ولی گویی قضیه شکل دیگری است؛ همه انبیاء و اولیاء آمده اند بگویند چه سوالاتی مطرح است.
من ربک ....
این چه امتحانی است که همه سوالاتش معلوم است؟
علت آن است که پاسخ این امتحان به صرف دانستن نیست باید اهل عمل باشی، عملا بنده خدا باشی تا بتوانی بگویی الله جل جلاله ربی. تابع پیامبر ص باشی تا بتوانی بگویی ایشان نبی من هستند.
خیلی سخت است، بی جهت نیست امام سجاد ع می فرمایند:
أَبْكِي لِظُلْمَةِ قَبْرِي، أَبْكِي لِضِيقِ لَحْدِي،أَبْكِي لِسُؤَالِ مُنْكَرٍ وَ نَكِيرٍ إِيَّايَ.
گریه می کنم برای تاریکی و تنگی قبرم، گریه می کنم برای سوال نکیر و منکر از من.
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
⛔️تنبلی ممنوع
🔹عن الامام الصادق علیه السلام:
" إیَّاکَ وَ الْکَسَلَ وَ الضَّجَرَ فَإِنَّهُمَا یَمْنَعَانِکَ مِنْ حَظِّکَ مِنَ الدُّنْیَا وَ الْآخِرَةِ "
🔸امام صادق علیهالسلام: از تنبلى و بى حوصلگى بپرهیز، زیرا که این دو خصلت تو را از بهره دنیا و آخرت باز مى دارند.
📗الکافي، ج۵، ص ۸۵.
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
➖قرآن خوانان سه گروه هستند...
🛑عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ: قُرَّاءُ الْقُرْآنِ ثَلَاثَةٌ رَجُلٌ قَرَأَ الْقُرْآنَ فَاتَّخَذَهُ بِضَاعَةً وَ اسْتَدَرَّ بِهِ الْمُلُوكَ وَ اسْتَطَالَ بِهِ عَلَى النَّاسِ وَ رَجُلٌ قَرَأَ الْقُرْآنَ فَحَفِظَ حُرُوفَهُ وَ ضَيَّعَ حُدُودَهُ وَ أَقَامَهُ إِقَامَةَ الْقِدْحِ- فَلَا كَثَّرَ اللَّهُ هَؤُلَاءِ مِنْ حَمَلَةِ الْقُرْآنِ وَ رَجُلٌ قَرَأَ الْقُرْآنَ فَوَضَعَ دَوَاءَ الْقُرْآنِ عَلَى دَاءِ قَلْبِهِ فَأَسْهَرَ بِهِ لَيْلَهُ وَ أَظْمَأَ بِهِ نَهَارَهُ وَ قَامَ بِهِ فِي مَسَاجِدِهِ وَ تَجَافَى بِهِ عَنْ فِرَاشِهِ فَبِأُولَئِكَ يَدْفَعُ اللَّهُ الْعَزِيزُ الْجَبَّارُ الْبَلَاءَ وَ بِأُولَئِكَ يُدِيلُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ مِنَ الْأَعْدَاءِ وَ بِأُولَئِكَ يُنَزِّلُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ الْغَيْثَ مِنَ السَّمَاءِ فَوَ اللَّهِ لَهَؤُلَاءِ فِي قُرَّاءِ الْقُرْآنِ أَعَزُّ مِنَ الْكِبْرِيتِ الْأَحْمَرِ
🔰حضرت باقر عليه السّلام فرمود: قرآنخوانان سه گروهاند:
يكى آنكه قرآن خواند و آن را سرمايه كسب خود كند و پادشاهان را با آن بدو شد و بمردم بزرگى بفروشد.
و ديگر مردى است كه قرآن را بخواند و حروف آن را نگهدارى كند ولى حدود آن را ضايع سازد و آن را چون قدح (جام آب) نگهدارى كند (يعنى براى خودنمائى و هنگام سودجوئى از آن منتفع گردد و در ساير اوقات پشت سر اندازد چنان كه شخص سواره جام آبش را پشت سرش مىآويزد ) خداوند امثال اينان را در قرآنخوانان زياد نكند.
و ديگر مردى است كه قرآن خواند و داروى قرآن را بر دل دردمندش نهد و براى (خواندن و بكار بستن و دقت و غور در معانيش) شب زنده دارى كند و روزش را بتشنگى بسر برد، و در هنگام نمازهايش و جاهاى آن بدان قيام كند، و از بستر خواب بخاطر آن دورى گزيند، و بخاطر اين دسته از مردمان است كه خداى عزيز جبار بلا را بگرداند، و ببركت ايشان است كه خداى عز و جل شر دشمنان را باز دارد، و بسبب آنان است كه خداى عز و جل از آسمان باران فرستد، پس بخدا سوگند اينها در ميان قرآنخوانان از كبريت احمر كميابترند.
📚: الكافي ج2، ص: 627
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
کامل الزيارات ج ۱، ص ۱۶۱
امام صادق (علیه السلام)
حَدَّثَنِي مُحَمَّدُ بْنُ جَعْفَرٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ اَلْحُسَيْنِ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ اَلنَّضْرِ عَنْ شِهَابِ بْنِ عَبْدِ رَبِّهِ أَوْ عَنْ رَجُلٍ عَنْ شِهَابٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ : سَأَلَنِي فَقَالَ يَا شِهَابُ كَمْ حَجَجْتَ مِنْ حِجَّةٍ - فَقُلْتُ تِسْعَةَ عَشَرَ حِجَّةً فَقَالَ لِي تَمِّمْهَا عِشْرِينَ حِجَّةً تُحْسَبْ لَكَ بِزِيَارَةِ اَلْحُسَيْنِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ .
کامل الزیارات / ترجمه ذهنی تهرانی
محمّد بن جعفر، از محمّد بن الحسين، از احمد بن نضر، از شهاب بن عبد ربّه يا از مردى، از شهاب، از حضرت ابى عبد اللّٰه عليه السّلام، شهاب مىگويد: امام عليه السّلام از من سؤال نموده و فرمودند: اى شهاب چند بار به حجّ رفتهاى؟ عرض كردم: نوزده مرتبه. فرمودند: آن را به بيست مرتبه تتميم و تكميل نما تا برايت آنها را معادل يك زيارت حضرت امام حسين عليه السّلام حساب كنند.
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
💠 إسْحَاقُ بْنُ عَمَّار
اسحاق بن عمار از خاندان صیرفی ها و در کوفه بوده است و نقل شده که دکانش مقابل درب بزرگ مسجد کوفه (باب الفیل) در آن طرف خیابان بوده است. ایشان یکی از کسانی است که سؤالات مالی را از امام صادق (علیه السلام) می پرسد چون صراف بوده است.
در یک برهه تصور شده است که دو اسحاق بن عمار داریم؛ یک اسحاق بن عمار صیرفی داریم که نجاشی توثیق کرده و در ترجمه ی ایشان میفرمایند:
«شيخ من أصحابنا ثقة و إخوته يونس و يوسف و قيس و إسماعيل و هو في بيت كبير من الشيعة و ابنا أخيه علي بن إسماعيل و بشر بن إسماعيل كانا من وجوه من روى الحديث...». (رجال النجاشي، ص: 71)
مرحوم بحرالعلوم (ره) در کتاب فوائدالرجالیه فصلی دارد درباره خاندان های علمی شیعه که این خاندان اسحاق را نقل می کند.
شیخ طوسی (ره) منفردا شخصی به عنوان «اسحاق بن عمار السابطی» را ذکر می کند و او را فطحی معرفی می کند.
«إسحاق بن عمار، الساباطي: كان فطحيا، إلا أنه ثقة، و أصله معتمد عليه» (فهرست، ص39)
اصحاب ما (نوعا بعد از علامه) بین این دو عبارت جمع کردند و اسحاق بن عمار را را فطحی و ثقة دانستند، یعنی فرزند عمار ساباطی باشد. این مبنای مرحوم اردبیلی (ره) مربوط به آن زمان است. پس از ایشان، شیخ بهائی (ره) ملتفت شد که دو تا «إسحاق بن عمار» داریم: یکی شیعه و ثقه است که همان «التغلبی الصیرفی» و یکی هم فطحی و ساباطی است که توثیق نشده است.
سپس سید بحر العلوم (ره) گفتند که اصلاً ساباطی موهوم است و وجود خارجی ندارد. عمار بن موسی الساباطی فرزندی به نام اسحاق ندارد. فعلا این مبنی، مبنای معروف است که ساباطی، یا موهوم است و یا شاذ است و روایتی ندارد و روایات از ایشان، منصرف است.
همین هم درست است؛ اسحاق بن عمار ساباطی اصلاً وجود خارجی ندارد و شیخ اشتباه کرده، منشأ اشتباه هم از روایت واحده ای است که در تهذیب شیخ آمده است [1]. نسخه ای که در اختیار شیخ بوده است غلط بوده است و لذا منشأ اشتباه شده است.
اسحاق بن عمار کوفی داریم که از اجلاء است و فطحی هم نیست و الآن جزو مسلمات است. با توجه به این که مرحوم نجاشی فقط وثاقت را ذکر میکنند و همچنین خاندان ایشان را شیعه معرفی میکنند، این شخص شیعه است. «و هو فی بیت کبیر من الشیعة» نشان می دهد از خاندان معروفی بوده است.
درس خارج اصول : 10/11/1395 و درس خارج فقه : 20/1/96📚
[1] . قال الشیخ فی التهذیب : «وَ عَنْهُ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سِنَانٍ عَنْ إِسْحَاقَ بْنِ عَمَّارٍ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع يَقُولُ كَانَ مُوسَى بْنُ عِمْرَانَ إِذَا صَلَّى لَمْ يَنْفَتِلْ حَتَّى يُلْصِقَ خَدَّهُ الْأَيْمَنَ بِالْأَرْضِ وَ خَدَّهُ الْأَيْسَرَ بِالْأَرْضِ.
قَالَ وَ قَالَ إِسْحَاقُ رَأَيْتُ مِنْ آبَائِي مَنْ يَصْنَعُ ذَلِكَ قَالَ مُحَمَّدُ بْنُ سِنَانٍ يَعْنِي مُوسَى[1] فِي الْحِجْرِ فِي جَوْفِ اللَّيْلِ». (تهذيب الأحكام (تحقيق خرسان) ؛ ج2 ؛ ص 110-109 : ح 182)
#اسحاق_بن_عمار
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
https://eitaa.com/rejal_shobeiri
https://t.me/rejal_shobeiri
#به_خود_خدا_پناهنده_شوید
روزی فردی از مرحوم آیه الله میرزا علی آقای فلسفی پرسید:
برای گریز از وسوسه های شیطانی چه باید کرد؟
ایشان فرمودند: اگر سگ گله به انسان حمله ور شود، باید به کجا پناه برد و بهترین پناهگاه کجاست؟
بی تردید بهترین پناهگاه شبان گله است.
بعد ایشان فرمودند: اگر ابلیس را سگ گله خلقت بدانیم، برای گریز از مزاحمت های او باید به شبان؛ یعنی خداوند پناه برد.
بهترین و مطمئن ترین پناه برای گریز از خطراتِ ابلیس خود خداوند است.
فَفِرُّوا إِلَى اللَّهِ. ذاریات/ ۵۰
به درگاه خدا بگریزید.
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
تفصیل وسائل الشیعة إلی تحصیل مسائل الشریعة ج ۶، ص ۲۲۲
امام صادق (علیه السلام)
وَ عَنْ عِدَّةٍ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ سَهْلِ بْنِ زِيَادٍ عَنْ إِدْرِيسَ اَلْحَارِثِيِّ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سِنَانٍ عَنْ مُفَضَّلِ بْنِ عُمَرَ قَالَ: قَالَ أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ : يَا مُفَضَّلُ اِحْتَجِزْ مِنَ اَلنَّاسِ كُلِّهِمْ بِبِسْمِ اَللَّهِ اَلرَّحْمَنِ اَلرَّحِيمِ وَ بِقُلْ هُوَ اَللَّهُ أَحَدٌ ، اِقْرَأْهَا عَنْ يَمِينِكَ وَ عَنْ شِمَالِكَ وَ مِنْ بَيْنِ يَدَيْكَ وَ مِنْ خَلْفِكَ وَ مِنْ فَوْقِكَ وَ مِنْ تَحْتِكَ فَإِذَا دَخَلْتَ عَلَى سُلْطَانٍ جَائِرٍ فَاقْرَأْهَا حِينَ تَنْظُرُ إِلَيْهِ ثَلاَثَ مَرَّاتٍ وَ اِعْقِدْ بِيَدِكَ اَلْيُسْرَى ثُمَّ لاَ تُفَارِقْهَا حَتَّى تَخْرُجَ مِنْ عِنْدِهِ.
#سوره_توحید
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
🌸قال رسول الله صلی الله علیه و آله:
أَبَا ذَرٍّ، اِغْتَنِمْ خَمْساً قَبْلَ خَمْسٍ: شَبَابَكَ قَبْلَ هَرَمِكَ وَ صِحَّتَكَ قَبْلَ سُقْمِكَ وَ غِنَاكَ قَبْلَ فَقْرِكَ وَ فَرَاغَكَ قَبْلَ شُغْلِكَ وَ حَيَاتَكَ قَبْلَ مَوْتِكَ.
🌺ترجمه:
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود:
ابو ذر پنج چيز را پيش از پنج چيز ديگر غنيمت بدان:
جوانى پيش از پيرى، تندرستى پيش از بيمارى،توانگرى پيش از نيازمندى،آسودگى پيش از مشغوليّت و زندگانى پيش از مرگ.
آدرس: امالی شیخ طوسی ج 1 ص 525.
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
4_6025961308107573751.mp3
10.61M
🛑ترویج تصوف در مدارس شیعه
👈کافی است فقط این صوت ۲۰ دقیقه را استماع کنید تا ببینید چگونه در دبیرستان های ما نه خانقاه ها آموزه های صوفیانه را در ذهن جوانان می ریزند و آنان را به سوی تصوف سوق می دهند.
🎙سخنران:دکتر محمد امین (عزیز)میکائیلی (عضو هیئت علمی گروه معارف اسلامی دانشگاه محقق اردبیلی)
موضوع:نقدی بر گزینش متون صوفیه در کتب درسی ادبیات فارسی
❌در کتب درسی ادبیات فارسی نام ۳۱ نفر از صوفیه برده شده است اما از میان بزرگان و علما شیعه، فقط نام ۶ نفر ذکر شده است آن هم برای تایید آموزه های صوفیانه❗️
⚠️از هر نوجوان دبیرستانی که بپرسی آیا حلاج را می شناسی، صرفا بر اساس تعلیمات کتب درسی اش، او را عارفی پاکباخته می داند اما از ادعای مهدویت و الوهیت و ساحری او اطلاعی ندارد
❌چون حلاج در کتب درسی اینگونه معرفی می شود
▫️آن قتیل الله فی سبیل الله
▫️آن شیر بیشه تحقیق
▫️آن شجاع صفدر صدیق
▫️آن غرقه دریای مواج
▫️آن صاحب فصاحت وبلاغت بی نظیر
⚠️وقتی دانش آموز، چنین توصیفاتی را در کتاب درسی اش از حلاج می خواند، طبیعی است که نگاه مثبتی به او پیدا می کند
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
📚 حدیثی شایان توجه در کتاب مکارم الاخلاق که امام حسن مجتبی علیه السلام در آن، به روشنی علت اینهمه تأکید بر «مقیّد بودنِ خواستگار به دین» را بیان میکند
مِنْ كِتَابِ تَهْذِيبِ اَلْأَحْكَامِ: جَاءَ رَجُلٌ إِلَى اَلْحَسَنِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ يَسْتَشِيرُهُ فِي تَزْوِيجِ اِبْنَتِهِ فَقَالَ زَوِّجْهَا مِنْ رَجُلٍ تَقِيٍّ فَإِنَّهُ إِنْ أَحَبَّهَا أَكْرَمَهَا وَ إِنْ أَبْغَضَهَا لَمْ يَظْلِمْهَا.
مردی نزد امام مجتبی علیه السلام آمد و در مورد ازدواج دخترش از امام مشورت خواست. امام حسن علیه السلام فرمود: دخترت را به ازدواج فردی باتقوا دربیاور. چرا که فرد باتقوا اگر دخترت را دوست داشته باشد اکرام و احترامش ميکند و [حتی] اگر هم [زمانی] دخترت را دوست نداشته باشد [حداقل] به او ظلم نمیكند.
مکارم الاخلاق، ص۲۰۴
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
👩❤️👨 از توصیههای دائمیِ رسول خدا و اهلبیت دانشمندش به افرادی که فرزند دختر دارند آن است که "مهمترین" ویژگی مدنظر شما برای به ازدواج در آوردن دخترتان، «دینداری و تقوای خواستگار» باشد؛ تا ویژگیهای دیگری همچون ثروت و اصل و نسبِ او.
1⃣ صحیحه حسین بن بشار واسطی از امام جواد علیه السلام
عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ سَهْلِ بْنِ زِيَادٍ عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ بَشَّارٍ الْوَاسِطِيِّ قَالَ: كَتَبْتُ إِلَى أَبِي جَعْفَرٍ ع أَسْأَلُهُ عَنِ النِّكَاحِ فَكَتَبَ إِلَيَّ مَنْ خَطَبَ إِلَيْكُمْ فَرَضِيتُمْ دِينَهُ وَ أَمَانَتَهُ فَزَوِّجُوهُ- إِلَّا تَفْعَلُوهُ تَكُنْ فِتْنَةٌ فِي الْأَرْضِ وَ فَسادٌ كَبِيرٌ.
حسین بن بشار واسطی میگوید به امام جواد علیه السلام نامهای نوشتم و در مورد ازدواج از ایشان سوال پرسیدم. ایشان در پاسخ به من نوشتند: اگر کسی از شما (برای دخترانتان) خواستگاری کرد و دینداری و امانتداریاش را پسندیدید، پس دخترتان را به ازدواج او درآورید؛ و اگر این کار را نکنید فتنه و فساد بزرگی در زمین به وجود خواهد آمد.
الکافی، ج5، ص347
2⃣ صحیحه علی بن مهزیار از امام جواد علیه السلام
سَهْلُ بْنُ زِيَادٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ جَمِيعاً عَنْ عَلِيِّ بْنِ مَهْزِيَارَ قَالَ كَتَبَ عَلِيُّ بْنُ أَسْبَاطٍ إِلَى أَبِي جَعْفَرٍ ع فِي أَمْرِ بَنَاتِهِ وَ أَنَّهُ لَا يَجِدُ أَحَداً مِثْلَهُ فَكَتَبَ إِلَيْهِ أَبُو جَعْفَرٍ ع فَهِمْتُ مَا ذَكَرْتَ مِنْ أَمْرِ بَنَاتِكَ وَ أَنَّكَ لَا تَجِدُ أَحَداً مِثْلَكَ فَلَا تَنْظُرْ فِي ذَلِكَ رَحِمَكَ اللَّهُ فَإِنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص قَالَ- إِذَا جَاءَكُمْ مَنْ تَرْضَوْنَ خُلُقَهُ وَ دِينَهُ فَزَوِّجُوهُ إِلَّا تَفْعَلُوهُ تَكُنْ فِتْنَةٌ فِي الْأَرْضِ وَ فَسادٌ كَبِيرٌ.
علی بن مهزیار میگوید: علی بن اسباط در مورد ازدواج دخترانش و اینکه هیچ خواستگاری را همشأن خودش نمیبیند به امام جواد علیه السلام نامهای نوشت. حضرت در پاسخ به او نوشتند: آنچه در مورد دخترانت نوشتی و اینکه نوشتی کسی همانند و همشأن خودت پیدا نمیکنی را متوجه شدم. خدا تو را بیامرزد! در این زمینه معطّل نکن! چون رسول خدا فرمود: اگر کسی (برای خواستگاری دخترانتان) نزد شما آمد که اخلاق و دینداریاش را پسندیدید دختر را به ازدواج او درآورید؛ اگر این کار را نکنید فتنه و فساد بزرگی در زمین به وجود میآید.
همان
3⃣ صحیحه ابراهیم بن محمد همدانی از امام جواد علیه السلام
عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عَنْ إِبْرَاهِيمَ بْنِ مُحَمَّدٍ الْهَمَذَانِيِّ قَالَ: كَتَبْتُ إِلَى أَبِي جَعْفَرٍ ع فِي التَّزْوِيجِ فَأَتَانِي كِتَابُهُ بِخَطِّهِ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص- إِذَا جَاءَكُمْ مَنْ تَرْضَوْنَ خُلُقَهُ وَ دِينَهُ فَزَوِّجُوهُ إِلَّا تَفْعَلُوهُ تَكُنْ فِتْنَةٌ فِي الْأَرْضِ وَ فَسادٌ كَبِيرٌ.
ابراهیم بن محمد همدانی میگوید به امام جواد علیه السلام نامهای نوشتم و در مورد شوهر دادن دخترم از ایشان سوال پرسیدم. نامۀ آن حضرت با دستخط خودش به من رسید که در آن نوشته بودند: رسول خدا فرمود: «وقتی کسی (برای خواستگاری دخترانتان) نزد شما آمد که اخلاق و دینداریاش را پسندیدید دختر را به ازدواج او درآورید؛ اگر این کار را نکنید فتنه و فساد بزرگی در زمین به وجود میآید.»
همان
4⃣ روایت شیخ صدوق از امام صادق علیه السلام:
قال ابو عبدالله ع ... إذا خطب إليك رجل رضيت دينه و خلقه و أمانته فزوّجه، فانّ اللّه يقول: إِنْ يَكُونُوا فُقَراءَ يُغْنِهِمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ.
امام صادق علیه السلام فرمود: اگر مردی (برای دخترت) از تو خواستگاری کرد و از دینداری و اخلاق و امانتداریاش رضایت داشتی، دخترت را بلافاصله به ازدواج او دربیاور که خدای متعال فرموده «إِنْ يَكُونُوا فُقَراءَ يُغْنِهِمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ» (اگر دستخالی و تنگدست هستند، خدا از سرِ بزرگواری بینیازشان میکند.)
المقنع، ص306
5⃣ روایت عمر بن علی از پدرش امیرالمؤمنین علیه السلام:
رَوَى عَلِيُّ بْنُ اَلْحَسَنِ بْنِ فَضَّالٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَبْدِ اَللَّهِ بْنِ زُرَارَةَ عَنْ عِيسَى بْنِ عَبْدِ اَللَّهِ عَنْ أَبِيهِ عَنْ جَدِّهِ عَنْ عَلِيٍّ عَلَيْهِ السلام قَالَ: قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ يَوْماً وَ نَحْنُ عِنْدَهُ إِذَا جَاءَكُمْ مَنْ تَرْضَوْنَ خُلُقَهُ وَ دِينَهُ فَزَوِّجُوهُ قَالَ قُلْتُ يَا رَسُولَ اَللَّهِ وَ إِنْ كَانَ دَنِيّاً فِي نَسَبِهِ قَالَ إِذَا جَاءَكُمْ مَنْ تَرْضَوْنَ خُلُقَهُ وَ دِينَهُ فَزَوِّجُوهُ إِنَّكُمْ إِلاّٰ تَفْعَلُوهُ تَكُنْ فِتْنَةٌ فِي اَلْأَرْضِ وَ فَسٰادٌ كَبِيرٌ.
تهذیب الاحکام، ج7، ص394
ادامه دارد.
#ازدواج_دیر_هنگام
https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be