eitaa logo
سید محمد جواد سید شبیری
993 دنبال‌کننده
611 عکس
76 ویدیو
78 فایل
کانال شخصی حجةالاسلام سیدمحمدجواد سیدشبیری(مشهد) شامل محتوای سخنرانی، مباحث حدیثی و مناسبتی مرتبط با معارف اهل البیت(علیهم السلام) ارتباط با بنده👇 @smjssh ارسال پیشنهادات، مطالب جدید و مفید👇 @rejal_admin تبلیغ👇 @Admin_rejal مدیریت کانال👇 @rejal_hoze
مشاهده در ایتا
دانلود
روي عن الإمام الصادق (عليه السلام): *حماد بن عثمان، قال: قلت لأبي عبدالله عليه السلام: أيكره السفر في شيء من الأيام المكروهة؟ فقال: « إفتتح سفرك بالصدقة واقرأ آية الكرسي إذا بدا لك.»* (الكافي ٤-٢٨٣) 🔹( حماد بن عثمان يسأل الإمام روحي فداه عن السفر في الأيام التي تبدو أنها مكروهة. الإمام لا يبدي رأيا في كراهة الأيام و لكنه يقول للراوي بأنك اذا نويت السفر فابدأ سفرك بالصدقة و اقرأ آية الكرسي ثم سافر في أي وقت شئت فإنك تشتري سلامتك بالصدقة و آية الكرسي.) 🍁🌷🌻🍀🌷🍁 @shobeiri
هدایت شده از جهادتبیینی
🗓۲۰ ربیع الثانی سال ۱۳۸۱ قمری 🏳رحلت استادرسائل‌ومکاسب‌رهبری 🏳مخالف سر سخت سلطنت پهلوی 🏳مروج مکتب تفکیک درشهر مشهد 🏳آیةالله حاج شیخ هاشم قزوینی/۱ 💠رهبرانقلاب ‼️مرحوم حاج شیخ هاشم قزوینی یکی از دستگیرشدگان در جریان مخالفت با کشف حجاب در قضیه مسجد گوهرشاد بود، که استاد ما هم بود. ایشان در مشهد یک مدرّس درجه یک بود و ما سالها درس ایشان میرفتیم. ۹۶/۱/۸ ‼️من خودم از دوران جوانی و طلبگی، به مناسبت وجود دو استاد بزرگ در حوزه علمیه مشهد، با نام قزوین و قزوینی آشنا شدم؛ شخصیت برجسته مرحوم «حاج شیخ هاشم قزوینی» و شخصیت ممتاز مرحوم «حاج شیخ مجتبی قزوینی» دو ستاره درخشان در حوزه علمیه مشهد که ما از دوران جوانی و نوجوانی نگاهمان به این دو چهره ارزشمند بود. ۸۲/۹/۲۵ ‼️بنده رسائل و مکاسب را نزد پدرم و نزد حاج شیخ هاشم قزوینی خواندم، حاج شیخ هاشم قزوینی حقیقتا استاد توانایی بود و من کسی را بهتر از ایشان در تدریس ندیده‌ام؛ درسال۱۳۳۴ بنده نزد ایشان درس میخواندم وقتی در آن سال نواب صفوی اعدام شد، حاج شیخ هاشم قزوینی تنها روحانی در مشهد بود که سد رعب و وحشت را شکست و در مقدمه درس خود به شهادت نواب اعتراض کرد! کتاب خون دلی که لعل شد ص۲۴و۵۴ @Jahade_tabeini
هدایت شده از جهادتبیینی
🗓۲۰ ربیع الثانی سال ۱۳۸۱ قمری 🏳رحلت استادرسائل‌ومکاسب‌رهبری 🏳مخالف سر سخت سلطنت پهلوی 🏳مروج مکتب تفکیک درشهر مشهد 🏳آیةالله حاج شیخ هاشم قزوینی/۲ 💠رهبرانقلاب ‼️معنویت و دلدادگی به عالم معنا، در حوزه اساس کار است؛ این را باید همه توجه داشته باشیم. کمبود این معنا در حوزه به ما لطمه میزند. در مشهد مرحوم آشیخ هاشم قزوینی، مدرس معروف و نامدار حوزه علمیه خراسان که از حیث بیان و تسلط بر مطلب، نظیرش را ما در هیچ حوزه‌ی دیگری ندیدیم؛ نه در قم، نه در نجف، گاهی اوقات وسط درس سطح - درس مکاسب و کفایه - که حدود یک ساعت طول می کشید، ده دقیقه یا بیشتر نصیحت میکرد؛ طلبه‌ها اشک می ریختند. دل جوان آماده است؛ این را از دست ندهید. یک حدیث بخوانید، دو کلمه نصیحت کنید. اول، نصیحت به خود ماست. این حدیث را که من می‌خوانم، اول کسی که مخاطب است و ان‌شاءالله اول کسی که باید از آن متأثر بشود، خود گوینده‌ی حدیث است؛ برای خودتان هم مفید است. حوزه به این احتیاج دارد. ۸۹/۸/۲ @Jahade_tabeini
قال رَجُلٌ لعَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ عليهما السلام: (مَا تَقُولُ فِي رَجُلٍ يُؤْمِنُ بِمَا أَنْزَلَ اللَّهُ عَلَى مُحَمَّدٍ صلى الله عليه وآله وَمَا أُنْزِلَ عَلَى‏ مَنْ قَبْلَهُ، وَيُؤْمِنُ بِالْآخِرَةِ، وَيُصَلِّي وَيُزَكِّي، وَيَصِلُ الرَّحِمَ، وَيَعْمَلُ الصَّالِحَاتِ وَلَكِنَّهُ مَعَ ذَلِكَ يَقُولُ: لَا أَدْرِي الْحَقُّ لِعَلِيٍّ أَوْ لِفُلَانٍ. فَقَالَ لَهُ عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ عليه السلام: مَا تَقُولُ أَنْتَ فِي رَجُلٍ يَفْعَلُ هَذِهِ الْخَيْرَاتِ كُلَّهَا إِلَّا أَنَّهُ يَقُولُ: لَا أَدْرِي النَّبِيُّ مُحَمَّدٌ أَوْ مُسَيْلَمَةُ هَلْ يَنْتَفِعُ بِشَيْ‏ءٍ مِنْ هَذِهِ الْأَفْعَالِ؟ فَقَالَ: لَا. قَالَ: فَكَذَلِكَ صَاحِبُكَ هَذَا، فَكَيْفَ يَكُونُ مُؤْمِناً بِهَذِهِ الْكُتُبِ مَنْ لَا يَدْرِي أَمُحَمَّدٌ النَّبِيُّ أَمْ مُسَيْلَمَةُ الْكَذَّابُ، وَكَذَلِكَ كَيْفَ يَكُونُ مُؤْمِناً بِهَذِهِ الْكُتُبِ وَبِالْآخِرَةِ أَوْ مُنْتَفِعاً بِشَيْ‏ءٍ مِنْ أَعْمَالِهِ مَنْ لَا يَدْرِي أَعَلِيٌّ مُحِقٌّ أَمْ فُلَانٌ). المجلسي، بحار الانوار: ٦٥/ ٢٨٥. اللهم صل على محمد وال محمد ثبتنا الله واياكم على ولاية أمير المؤمنين وابنائه أئمتنا المعصومين علیهم السلام 💐🌺🌷☘️🍀 @shobeiri
به شیعیان ما بگویید گناه نکنند، در غیر این صورت ... ✅عَنِ الْمُفَضَّلِ قَالَ: قَالَ أَبُو عَبْدِ اللهِ علیه السلام:‏ يَا مُفَضَّلُ! إِيَّاكَ وَ الذُّنُوبَ، وَ حَذِّرْهَا شِيعَتَنَا. فَوَ اللهِ مَا هِيَ إِلَى أَحَدٍ أَسْرَعَ مِنْهَا إِلَيْكُمْ، إِنَّ أَحَدَكُمْ لَتُصِيبُهُ الْمَعَرَّةُ مِنَ السُّلْطَانِ، وَ مَا ذَاكَ إِلَّا بِذُنُوبِهِ، وَ إِنَّهُ لَيُصِيبُهُ السُّقْمُ، وَ مَا ذَاكَ إِلَّا بِذُنُوبِهِ، وَ إِنَّهُ لَيُحْبَسُ عَنْهُ الرِّزْقُ، وَ مَا هُوَ إِلَّا بِذُنُوبِهِ، وَ إِنَّهُ لَيُشَدَّدُ عَلَيْهِ عِنْدَ الْمَوْتِ، وَ مَا هُوَ إِلَّا بِذُنُوبِهِ.(علل الشرایع، ج1، ص297) مفضّل بن عمر از حضرت صادق علیه السلام نقل می کند که فرمود: اى مفضّل! تو را از تمام گناهان برحذر می دارم، و تو نیز شيعيان ما را از آن بر حذر بدار. به خدا سوگند! رسیدن آثار گناه برای هیچکس به سرعتی که به شما می رسد، نیست. اگر آزار و اذیّتی از سلطان به يكى از شما رسيد، قطعاً به خاطر گناهی است كه انجام داده است. اگر یکی از شما بيمار شد، حتماً به جهت گناهى است كه انجام داده است. اگر رزق و روزى از کسی حبس شد، صرفاً به خاطر گناهى است كه از او صادر گرديده است. اگر هنگام مرگ، کسی به سختی جان داد، فقط به خاطر گناهی است که مرتکب شده است. ✅ اهل کار خیر عن أبي هاشم الجعفري ، قال : سمعت الإمام العسکري عليه السلام يقول : « إنّ في الجنّة باباً يقال له : المعروف ، ولا يدخله إلَّا أهل المعروف » . فحمدت الله تعالى في نفسي ، وفرحت بما أتكلف من حوائج الناس ، فنظر عليه السلام إليَّ فقال : « نعم دُمْ على ما أنت عليه ، فإنّ أهل المعروف في دنياهم هم أهل المعروف في الآخرة ، جعلك الله منهم يا أبا هاشم ورحمك » . جعلكم الله تعالى وإيانا من أهل المعروف في الدارين @shobeiri
🍃🌼 🌸🌸🌸 🔸 عن ابی عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ : 🍃 إِنَّ اَللَّهَ عَزَّوَجَلَّ يَلْتَفِتُ يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ إِلَى فُقَرَاءِ اَلْمُؤْمِنِينَ « شَبِيهاً بِالْمُعْتَذِرِ » إِلَيْهِمْ فَيَقُولُ وَ عِزَّتِي وَ جَلاَلِي مَا أَفْقَرْتُكُمْ فِي اَلدُّنْيَا مِنْ هَوَانٍ بِكُمْ عَلَيَّ وَ لَتَرَوُنَّ مَا أَصْنَعُ بِكُمُ اَلْيَوْمَ فَمَنْ زَوَّدَ أَحَداً مِنْكُمْ فِي دَارِ اَلدُّنْيَا مَعْرُوفاً فَخُذُوا بِيَدِهِ فَأَدْخِلُوهُ اَلْجَنَّةَ قَالَ فَيَقُولُ رَجُلٌ مِنْهُمْ يَا رَبِّ إِنَّ أَهْلَ اَلدُّنْيَا تَنَافَسُوا فِي دُنْيَاهُمْ فَنَكَحُوا اَلنِّسَاءَ وَ لَبِسُوا اَلثِّيَابَ اَللَّيِّنَةَ وَ أَكَلُوا اَلطَّعَامَ وَ سَكَنُوا اَلدُّورَ وَ رَكِبُوا اَلْمَشْهُورَ مِنَ اَلدَّوَابِّ فَأَعْطِنِي مِثْلَ مَا أَعْطَيْتَهُمْ فَيَقُولُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى لَكَ وَ لِكُلِّ عَبْدٍ مِنْكُمْ مِثْلُ مَا أَعْطَيْتُ أَهْلَ اَلدُّنْيَا مُنْذُ كَانَتِ اَلدُّنْيَا إِلَى أَنِ اِنْقَضَتِ اَلدُّنْيَا سَبْعُونَ ضِعْفاً . ☘☘☘ 🔸از امام صادق عليه السّلام نقل شده که فرمودند : 🍃 به راستى خداى عزّ و جلّ‌ در روز قيامت مانند يك پوزش‌خواه به فقراء و مسلمانان توجه نمايد و فرمايد: به عزّت و جلالم سوگند،من براى خوار داشتن شما در دنيا ندارتان نكردم و هر آينه امروز خواهيد ديد كه با شما چه مى‌كنم، هركس در دار دنيا احسانى به شما كرده است،دست او را بگيريد و او را به بهشت ببريد، فرمود كه : يكى از آنها گويد:پروردگار! دنياداران براى خود رقابتها و خوشيها كردند،و زنان را نكاح كردند و جامه‌هاى نرم پوشيدند و خوراك‌ها خوردند و به كاخها نشستند و مركب‌هاى زيبا را سوار شدند،به من هم بده مانند آنچه را كه به آنها دادى، خداى تبارك و تعالى فرمايد:براى تو و هر يك از شما هفتاد برابر آنچه كه به اهل دنيا دادم از آغاز دنيا تا پايان آن خواهم داد . ‌ •┈┈••✾••┈┈• 📚 الکافي ج ۲، ص ۲۶۱ @shobeiri
 [بحارالانوار الجامعه لدرر اخبار الایمه الاطهار علیهم السلام - باب ۵۵ العبادة و الاختفاء فیها و ذم الشهرة بها - مجلد ۶۷، صفحه ۲۵۲]  عَنِ الْعِدَّةِ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ ابْنِ مَحْبُوبٍ عَنْ عُمَرَ بْنِ یَزِیدَ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ: فِی التَّوْرَاةِ مَکْتُوبٌ یَا ابْنَ آدَمَ تَفَرَّغْ لِعِبَادَتِی أَمْلَأْ قَلْبَکَ غِنًی وَ لَا أَکِلْکَ إِلَی طَلَبِکَ وَ عَلَیَّ أَنْ أَسُدَّ فَاقَتَکَ وَ أَمْلَأَ قَلْبَکَ خَوْفاً مِنِّی وَ إِنْ لَا تَفَرَّغْ لِعِبَادَتِی أَمْلَأْ قَلْبَکَ شُغُلًا بِالدُّنْیَا ثُمَّ لَا أَسُدَّ فَاقَتَکَ وَ أَکِلْکَ إِلَی طَلَبِکَ [۲] . ---------- [۲]: ۲. الکافی ج ۲ ص ۸۳. @shobeiri
باب وصیته علیه‌السلام لکمیل بن زیاد النخعی بخش اول بشا،[بشاره المصطفی]....عَنْ سَعِیدِ بْنِ زَیْدِ بْنِ أَرْطَاهَ قَالَ: لَقِیتُ کُمَیْلَ بْنَ زِیَادٍ وَ سَأَلْتُهُ عَنْ فَضْلِ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ عَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ علیه‌السلام فَقَالَ أَ لَا أُخْبِرُکَ بِوَصِیَّهٍ أَوْصَانِی بِهَا یَوْماً هِیَ خَیْرٌ لَکَ مِنَ الدُّنْیَا بِمَا فِیهَا فَقُلْتُ بَلَی فَقَالَ أَوْصَانِی یَوْماً فَقَالَ لِی: یَا کُمَیْلَ بْنَ زِیَادٍ سَمِّ کُلَّ یَوْمٍ بِاسْمِ اللَّهِ وَ لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّهَ إِلَّا بِاللَّهِ وَ تَوَکَّلْ عَلَی اللَّهِ وَ اذْکُرْنَا وَ سَمِّ بِأَسْمَائِنَا وَ صَلِّ عَلَیْنَا وَ اسْتَعِذْ بِاللَّهِ بِنَا وَ ادْرَأْ بِذَلِکَ عَنْ نَفْسِکَ وَ مَا تَحُوطُهُ عِنَایَتُکَ تُکْفَ شَرَّ ذَلِکَ الْیَوْمِ إِنْ شَاءَ اللَّهُ. یَا کُمَیْلُ إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ صلی الله علیه و آله أَدَّبَهُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ وَ هُوَ أَدَّبَنِی وَ أَنَا أُؤَدِّبُ الْمُؤْمِنِینَ وَ أُوَرِّثُ الْأَدَبَ الْمُکَرَّمِینَ یَا کُمَیْلُ مَا مِنْ عِلْمٍ إِلَّا وَ أَنَا أَفْتَحُهُ وَ مَا مِنْ سِرٍّ إِلَّا وَ الْقَائِمُ علیه السلام یَخْتِمُهُ. یَا کُمَیْلُ ذُرِّیَّهً بَعْضُها مِنْ بَعْضٍ وَ اللَّهُ سَمِیعٌ عَلِیمٌ یَا کُمَیْلُ لَا تَأْخُذْ إِلَّا عَنَّا تَکُنْ مِنَّا یَا کُمَیْلُ مَا مِنْ حَرَکَهٍ إِلَّا وَ أَنْتَ مُحْتَاجٌ فِیهَا إِلَی مَعْرِفَهٍ. ترجمه: بشاره المصطفی: سعید بن زید بن ارطاه گفت: کمیل بن زیاد را ملاقات کردم و از او از فضیلت و برتری امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب علیه‌السلام پرسیدم. کمیل گفت: «آیا تو را خبر دهم به وصیتی که علی علیهالسلام در روزی مرا به آن سفارش فرمود که آن وصیت بهتر است برای تو از دنیا و آنچه که در آن است؟» گفتم آری. گفت: «روزی علی علیه السلام مرا وصیت کرد و به من فرمود: ای کمیل! هر روز نام خدا را بر زبان جارى كن، بگو: لا حول و لا قوة الا باللَّه، بر خدا توكل كن، ما را ياد كن، نام ما ببر و بر ما درود فرست، و آن را بر وجود خود و هر چه به حفظ و حراستش عنايت دارى بگردان، تا از شر آن روز در امان مانى. ای کمیل! پيغمبر (صلی‌الله علیه وآله) را خدا ادب آموخت و مرا پيغمبر، و من مؤمنان را تربيت خواهم كرد. آداب را براى مردم بزرگوار بر جاى خواهم نهاد. ای کمیل! هيچ علمى نيست جز آنكه من آن را آغاز كنم، و هيچ سرى نيست جز اينكه «قائم» ما آن را به‌پايان رساند. ای کمیل! (سلسله خاندان رسالت) نژادى هستند كه همه از يك ديگر (و از يك ريشه‌اند) و خدا شنوا و داناست(اقتباس از قرآن در باره نسل پاك حضرت ابراهيم«ع»). ای کمیل! (علم و ادب را) جز از ما نگير تا از ما باشى. ای کمیل! هيچ حركتى نيست جز اينكه در آن به معرفت(و شناسائى صلاح و فساد و خير و شرش) نيازمندى. بحارالانوار ۷۷/۲۶۸ @shobeiri
بخش دوم یَا کُمَیْلُ إِذَا أَکَلْتَ الطَّعَامَ فَسَمِّ بِاسْمِ اللَّهِ الَّذِی لَا یَضُرُّ مَعَ اسْمِهِ دَاءٌ وَ هُوَ الشِّفَاءُ مِنْ جَمِیعِ الْأَدْوَاءِ یَا کُمَیْلُ إِذَا أَکَلْتَ الطَّعَامَ فَوَاکِلْ بِهِ وَ لَا تَبْخَلْ بِهِ فَإِنَّکَ لَمْ تَرْزُقِ النَّاسَ شَیْئاً وَ اللَّهُ یُجْزِلُ لَکَ الثَّوَابَ بِذَلِکَ یَا کُمَیْلُ أَحْسِنْ خُلُقَکَ وَ ابْسُطْ جَلِیسَکَ وَ لَا تَنْهَرَنَّ خَادِمَکَ یَا کُمَیْلُ إِذَا أَنْتَ أَکَلْتَ فَطَوِّلْ أَکْلَکَ لِیَسْتَوْفِیَ مَنْ مَعَکَ وَ یُرْزَقَ مِنْهُ غَیْرُکَ یَا کُمَیْلُ إِذَا اسْتَوْفَیْتَ طَعَامَکَ فَاحْمَدِ اللَّهَ عَلَی مَا رَزَقَکَ وَ ارْفَعْ بِذَلِکَ صَوْتَکَ لِیَحْمَدَهُ سِوَاکَ فَیَعْظُمَ بِذَلِکَ أَجْرُکَ یَا کُمَیْلُ لَا تُوقِرَنَّ مَعِدَتَکَ طَعَاماً وَ دَعْ فِیهَا لِلْمَاءِ مَوْضِعاً وَ لِلرِّیحِ مَجَالًا یَا کُمَیْلُ لَا تَنْقُدْ طَعَامَکَ فَإِنَّ رَسُولَ اللَّهِ صلی‌الله علیه وآله لَا یَنْقُدُهُ. یَا کُمَیْلُ لَا تَرْفَعَنَّ یَدَکَ مِنَ الطَّعَامِ إِلَّا وَ أَنْتَ تَشْتَهِیهِ فَإِذَا فَعَلْتَ ذَلِکَ فَأَنْتَ تَسْتَمْرِئُهُ یَا کُمَیْلُ صِحَّهُ الْجِسْمِ مِنْ قِلَّهِ الطَّعَامِ وَ قِلَّهِ الْمَاءِ. ای کمیل! هر گاه خواستی غذا بخوری نام خدا را ببر؛ آن خدایی که با نام او هیچ مرضی زیان نمی‌رساند و نامش شفای تمام دردهاست. ای کمیل! غذای خود را با دیگران بخور و به آن غذا بخل نورز، زیرا که تو مردم را چیزی روزی نمی دهی، و خداوند پاداش این کردار تو را فراوان کند. ای کمیل! خویت را نیکو و همنشینت را شادمان کن و خادمت را آزار مکن. ای کمیل! وقت غذا خوردن، خوردنت را طولانی کن تا آنکه با تو است سیر شود و دیگران هم از آن غذا بخورند. ای کمیل! هر گاه از غذا سیر شدی، خدا را به خاطر رزقی که به تو داده سپاسگزاری کن؛ صدایت را به سپاسگزاری بلند کن تا دیگران نیز سپاسگزار شوند، در نتیجه پاداش تو بزرگ شود. ای کمیل! معده را پر از غذا مکن و جایی در آن از برای آب و باد بگذار. ای کمیل! غذایت را وارسی مکن، زیرا که رسول خدا آن را وارسی نمی کرد. ای کمیل! دست از غذا مکش، مگر در حالی که همچنان اشتهای به آن غذا داری. هر گاه چنین کردی، پس تو غذای گوارا خورده ای. ای کمیل! تندرستی از غذای اندک و آب کم خوردن است. بحارالانوار ۷۷/۲۶۹ @shobeiri
قال ‏رسول الله (صلّی الله علیه و آله و سلم‏)‏ خَصْلَتَانِ لَيْسَ فَوْقَهُمَا مِنَ الْبِرِّ شَيْ‌ءٌ، الْإِيمَانُ بِالله وَ النَّفْعُ لِعِبَادِ الله، وَ خَصْلَتَانِ لَيْسَ فَوْقَهُمَا مِنَ الشَّرِّ شَيْ‌ءٌ، الشِّرْكُ بِالله وَ الضَّرُّ لِعِبَادِ الله. دو خوی و صفت نیک است که برتر از آن دو چیزی نیست: ایمان به خدا، و سود و نفع رساندن به بندگان خدا؛ و دو خوی و صفت زشت است که چیزی بدتر از آن دو نیست: شرک به خدا، و زیان و ضرر رساندن به بندگان خدا. بحار الانوار، ج ۷۴، ص: ۱۳۹ @shobeiri
حضرت على عليه السلام: أفضَلُ الأَدَبِ أن يَقِفَ الإِنسانُ عِندَ حَدِّهِ ولا يَتَعَدّى قَدرَهُ برترين ادب، آن است كه انسان در حدّ خود بايستد و از اندازه خويش فراتر نرود غررالحكم حدیث3241 @shobeiri
🔰به سند معتبر از حارث اعور نقل شده است که روزی با حضرت امیرالمومنین علی (ع) به شهر حیره می رفتم که ناگاه به دیری رسیدیم که ترسایی در آنجا ناقوس می نواخت، پس حضرت فرمود: ای حارث؛ آیا می دانی این ناقوس چه می گوید؟! عرض کردم: خدا و رسول خدا و پسر عمّ رسول خدا بهتر می دانند. سپس حضرت علی (ع) بیان داشتند: مَثَل می زند برای دنیا و خرابی و بی وفایی آن و میفرماید: 🔸 لا اله الا الله حَقاً حَقاً صِدقاً صِدقاً اِنَّ الدُّنیا قَد غَرَّتنا وَ شَغَلَتنا وَ استَهوَتنا، یَابن الدُّنیا مَهلاً مَهلاً یَابن الدُّنیا دَقّاً دَقّاً یَابن الدُّنیا جَمعاً جَمعاً تُفَنی الدُّنیا قَرناً قَرناً، ما مِن یَومٍ یَمضی عَنا اِلا اَوهی مِنا رُکناً، قَد ضَیّعنا داراً تَبقی وَ اَستَوطَنا داراً تَفنی لَسنا نَدری ما قَرَّطنا فِیها اِلا لَو قَدمتنا؛ شهادت می دهم به یگانگی خداوند و حال آن که حق است، راست است راست است، بدرستی که دنیا ما را فریب داد و مشغول کرد و در رابطه با آخرت عقل ما را ضایع و نابود نمود و ما را گمراه ساخت. ای فرزند دنیا؛ پس انداز و به تأخیر انداز کارهای دنیوی را، ای فرزند دنیا؛ هر روز کوبیده می شوید و در فشارید از مصیبت ها و تا چند یکدیگر را در فشار می گذارید برای بدست آوردن دنیا؟ و به زودی در هم شکسته خواهید شد. ای فرزند دنیا؛ تا کی جمع می کنی اسباب و مال دنیا را؟ پس بدان دنیا از بین می برد مردم قرن را از پس قرنی دیگر، هیچ روز نمی گذرد از عمر ما مگر آن که یک رکن از ارکان بدن ما ضعیف تر گردد، به راستی که نابود کردیم خانه ی باقی را و وطن خود گردانیدیم خانه ی فانی را، نمی دانیم که برای آن دنیا کوتاهی کردیم، مگر پس از اینکه می میریم. پس حارث عرض کرد: یا امیرالمومنین؛ آیا نصاری می دانند که صدا و نوای ناقوس این معنی را بیان می دارد؟ حضرت فرمودند: اگر می دانستند، مطمئن باش مسیح را شریک خداوند نمی گردانیدند. حارث می گوید: من روزی دیگر به نزد آن نصاری که در آن دیر بود رفتم و گفتم: تو را به حق مسیح این ناقوس را مجدد بنواز به آن ترتیبی که پیشتر می نواختی؛ پس چون شروع کرد به زدن هر مرتبه من یک فقره از آنچه حضرت علی (ع) فرموده بود می خواندم و بر نوای آن منطبق می گردید تا به پایان رسید، پس آن راهب گفت: به حق پیغمبر شما سوگندت می دهم تو را که بگویی چه کسی این را به تو آموزش داده و بیان نموده است؟ حارث عرض کرد: آن شخصی که دیروز با من همراه بود، او این را به من تعلیم داد. راهب پرسید: آیا میان آن بزرگوار و پیغمبر شما خویشاوندی وجود دارد؟ حارث پاسخ داد: پسر عمّ اوست. راهب پرسید: آیا این را از پیغمبر شنیده است؟ گفت: بلی. پس آن دیرنشین مسلمان گردید و گفت: والله که من در تورات خوانده ام در آخر پیغمبران پیغمبری خواهد آمد که صدای ناقوس را تفسیر خواهد کرد و پیغمبر شما خاتم الانبیا می باشد و دینتان بر حق. 📚منابع: 1- امالی شیخ صدوق: 187. 2- معانی الاخبار: 231. 3_حیوة القلوب (تاریخ پیامبران)، ج 2: 1185، 1186. @shobeiri
بخش چهارم یَا کُمَیْلُ قُلِ الْحَقَّ عَلَی کُلِّ حَالٍ وَ وَازِرِ الْمُتَّقِینَ وَ اهْجُرِ الْفَاسِقِینَ یَا کُمَیْلُ جَانِبِ الْمُنَافِقِینَ وَ لَا تُصَاحِبِ الْخَائِنِینَ یَا کُمَیْلُ إِیَّاکَ إِیَّاکَ وَ التَّطَرُّقَ إِلَی أَبْوَابِ الظَّالِمِینَ وَ الِاخْتِلَاطَ بِهِمْ وَ الِاکْتِسَابَ مِنْهُمْ وَ إِیَّاکَ أَنْ تُطِیعَهُمْ وَ أَنْ تَشْهَدَ فِی مَجَالِسِهِمْ بِمَا یُسْخِطُ اللَّهَ عَلَیْکَ یَا کُمَیْلُ إِذَا اضْطُرِرْتَ إِلَی حُضُورِهِمْ فَدَاوِمْ ذِکْرَ اللَّهِ تَعَالَی وَ التَّوَکُّلَ عَلَیْهِ وَ اسْتَعِذْ بِاللَّهِ مِنْ شَرِّهِمْ وَ أَطْرِقْ عَنْهُمْ وَ أَنْکِرْ بِقَلْبِکَ فِعْلَهُمْ وَ اجْهَرْ بِتَعْظِیمِ اللَّهِ تَعَالَی لِتُسْمِعَهُمْ فَإِنَّهُمْ یَهَابُوکَ وَ تُکْفَی شَرَّهُمْ یَا کُمَیْلُ إِنَّ أَحَبَّ مَا امْتَثَلَهُ الْعِبَادُ إِلَی اللَّهِ بَعْدَ الْإِقْرَارِ بِهِ وَ بِأَوْلِیَائِهِ علیهم السلام التَّجَمُّلُ وَ التَّعَفُّفُ وَ الِاصْطِبَارُ یَا کُمَیْلُ لَا تُرِیَنَّ النَّاسَ افْتِقَارَکَ وَ اضْطِرَارَکَ وَ اصْطَبِرْ عَلَیْهِ احْتِسَاباً بِعِزٍّ وَ تَسَتُّرٍ ترجمه: ای کمیل! در هر حال سخن حقّ را بگو، پرهیزکاران را پشتیبانی و از فاسقان دوری کن. ای کمیل! از دورویان دوری کن و با خائنان همنشینی مکن. ای کمیل! زنهار زنهار! مبادا درب ستمگران را بکوبی، با آنان رفت و آمد کنی و از آنان طلب معاش کنی! مبادا اطاعتشان را کنی و در مجلس هایشان حاضر شوی! چرا که خداوند بر تو خشم می‌کند. ای کمیل! هر گاه ناچار به حضور در مجلس ستمگران شدی، مدام ذکر خدای تعالی بگو و بر او توکل کن؛ از شرشان به خدا پناه ببر؛ با آنان سخن مگو؛ کردارشان را با دلت انکار کن؛ و آشکارا تعظیم خدای تعالی کن تا آنان بشنوند، زیرا آنان از تو می‌ترسند و این کار تو را از شر آنان نجات دهد. ای کمیل! محبوبترين طاعت پس از اقرار به خدا و(ولايت) دوستانش، عفت‌ورزى، بردبارى و صبر است. ای کمیل! تهیدستی و ناچاریت را به مردم منما و با عزت‌نفس و پرده‌پوشی، بر آن شکیبا باش. بحارالانوار ۷۷/۲۷۱ @shobeiri
بخش پنجم یَا کُمَیْلُ لَا بَأْسَ بِأَنْ تُعْلِمَ أَخَاکَ سِرَّکَ یَا کُمَیْلُ وَ مَنْ أَخُوکَ أَخُوکَ الَّذِی لَا یَخْذُلُکَ عِنْدَ الشِّدَّهِ وَ لَا یَغْفُلُ عَنْکَ عِنْدَ الْجَرِیرَهِ وَ لَا یَخْدَعُکَ حِینَ تَسْأَلُهُ وَ لَا یَتْرُکُکَ وَ أَمْرَکَ حَتَّی تُعْلِمَهُ فَإِنْ کَانَ مُمِیلًا أَصْلَحَهُ یَا کُمَیْلُ الْمُؤْمِنُ مِرْآهُ الْمُؤْمِنِ لِأَنَّهُ یَتَأَمَّلُهُ وَ یَسُدُّ فَاقَتَهُ وَ یُجَمِّلُ حَالَتَهُ یَا کُمَیْلُ الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَهٌ وَ لَا شَیْ ءَ آثَرُ عِنْدَ کُلِّ أَخٍ مِنْ أَخِیهِ یَا کُمَیْلُ إِذَا لَمْ تُحِبَّ أَخَاکَ فَلَسْتَ أَخَاهُ یَا کُمَیْلُ إِنَّمَا الْمُؤْمِنُ مَنْ قَالَ بِقَوْلِنَا فَمَنْ تَخَلَّفَ عَنَّا قَصَّرَ عَنَّا وَ مَنْ قَصَّرَ عَنَّا لَمْ یَلْحَقْ بِنَا وَ مَنْ لَمْ یَکُنْ مَعَنَا فَفِی الدَّرْکِ الْأَسْفَلِ مِنَ النَّارِ ترجمه: ای کمیل! باكى نيست سر خود را با برادرت در ميان نهى ای کمیل! و اما برادرت كيست؟ برادر تو کسی است که به هنگام گرفتاری تو را به خواری واننهد، وچون به مشکل مالی برخورد کنی، ترا به حال خود رها نکند، و در پاسخ به درخواستت، ترا وانگذارد، و تو را با گرفتاریهایت رها نکند تا آنکه از وضع و حالت او را آگاه کنی، تا اگر دسترس دارد، مشکل ترا حل نماید. ای کمیل! مؤمن آيينه مؤمن است، زیرا در وجود او مى‌نگرد تا نيازش را برطرف سازد و حالش را بهبود بخشد. اى كميل! مؤمنان با هم برادرند و براى برادر چيزى مقدّم تر از برادر نيست. ای کمیل! اگر برادرت را دوست ندارى برادرش نيستى. ای کمیل! مؤمن كسى است كه هر چه ما گوئيم بگويد، هر كه (از گفتار ما) تخلف كند از ما عقب ماند، هر كه از ما عقب افتد به ما نرسد، و هر كه با ما نباشد در طبقه زيرين دوزخ است. بحارالانوار ۷۷/۲۷۱ @shobeiri
بخش سوم یَا کُمَیْلُ الْبَرَکَهُ فِی الْمَالِ مِنْ إِیتَاءِ الزَّکَاهِ وَ مُوَاسَاهِ الْمُؤْمِنِینَ وَ صِلَهِ الْأَقْرَبِینَ وَ هُمُ الْأَقْرَبُونَ لَنَا یَا کُمَیْلُ زِدْ قَرَابَتَکَ الْمُؤْمِنَ عَلَی مَا تُعْطِی سِوَاهُ مِنَ الْمُؤْمِنِینَ وَ کُنْ بِهِمْ أَرْأَفَ وَ عَلَیْهِمْ أَعْطَفَ وَ تَصَدَّقْ عَلَی الْمَسَاکِینِ یَا کُمَیْلُ لَا تَرُدَّنَّ سَائِلًا وَ لَوْ بِشِقِّ تَمْرَهٍ أَوْ مِنْ شَطْرِ عِنَبٍ یَا کُمَیْلُ الصَّدَقَهُ تُنْمَی عِنْدَ اللَّهِ یَا کُمَیْلُ حُسْنُ خُلُقِ الْمُؤْمِنِ مِنَ التَّوَاضُعِ وَ جَمَالُهُ التَّعَفُّفُ وَ شَرَفُهُ الشَّفَقَهُ وَ عِزُّهُ تَرْکُ الْقَالِ وَ الْقِیلِ یَا کُمَیْلُ إِیَّاکَ وَ الْمِرَاءَ فَإِنَّکَ تُغْرِی بِنَفْسِکَ السُّفَهَاءَ إِذَا فَعَلْتَ وَ تُفْسِدُ الْإِخَاءَ یَا کُمَیْلُ إِذَا جَادَلْتَ فِی اللَّهِ تَعَالَی فَلَا تُخَاطِبْ إِلَّا مَنْ یُشْبِهُ الْعُقَلَاءَ وَ هَذَا قَوْلُ ضَرُورَهٍ یَا کُمَیْلُ فِی کُلِّ صِنْفٍ قَوْمٌ أَرْفَعُ مِنْ قَوْمٍ وَ إِیَّاکَ وَ مُنَاظَرَهَ الْخَسِیسِ مِنْهُمْ وَ إِنْ أَسْمَعُوکَ فَاحْتَمِلْ وَ کُنْ مِنَ الَّذِینَ وَصَفَهُمُ اللَّهُ تَعَالَی بِقَوْلِهِ- وَ إِذا خاطَبَهُمُ الْجاهِلُونَ قالُوا سَلاماً. ای کمیل! برکت در مال از دادن زکات، برادری با مؤمنان و پیوند با خویشاوندان است و همین‌ها نزدیکان به ما هستند. ای کمیل! به فامیل مؤمنت بیش از دیگران عطا و بخشش کن، و به ایشان مهربانتر و بر آنان دلسوزتر باش و تهیدستان را صدقه ده. ای کمیل! درخواست کننده را برمگردان، گرچه به نصف خرما یا نصف حبه انگور باشد. ای کمیل! صدقه در پیشگاه خدا رشد می‌کند. ای کمیل! خوی نیک مؤمن از فروتنی؛ زیبایی‌اش پاکدامنی؛ شرفش مهربانی؛ و عزتش واگذاردن قبل و قال است. ای کمیل! از جدال بپرهیز، زیرا خود را به نادانان می‌چسبانی و برادران را از دست می‌دهی. ای کمیل! هر گاه درباره خدا بحث می‌کنی، جز با خردمندان رو در رو نشو و این سخن واجب است. ای کمیل، در هر دسته ای گروهی باشند که از گروه دیگر بلندپایه ترند. زنهار بپرهیز از مباحثه مردمان پست و هرچه گفتند تحمل کن و از آنانی باش که خداوند از آنها بدین شکل یاد کرده است: { و چون نادانان ایشان را طرف خطاب قرار دهند به ملایمت پاسخ می دهند.} فرقان۶۳ بحارالانوار ۷۷/۲۷۰ @shobeiri
قالَ اَميرُالمُؤمِنين عليه السلام: اَوْحَى اللّه ُ اِلى داوُودَ: يا داوُودُ! تُريدُ وَ اُريدُ وَ لايَكُونُ اِلاّ ما اُريدُ ، فَاِنَ اَسْلَمْتَ لِما اُريدُ اَعْطَيْتُكَ ما تُريدُ وَ اِنْ لَمْ تُسْلِمْ لِما اُريدُ اَتْعَبْتُكَ فيما تُريدُ وَ لا يَكُونُ اِلاّ ما اُريدُ. حديث اميرالمؤمنين عليه السلام فرمود: خداوند متعال به حضرت داود عليه السلاموحى فرمود: اى داود! تو مى خواهى، من هم مى خواهم ، ولى جز آنچه من مى خواهم نمى شود. پس اگر تسليم آنچه من مى خواهم بشوى، آنچه را هم تو مى خواهى عطايت مى كنم. امّا اگر تسليم آنچه من مى خواهم نشوى، در آنچه خودت مى خواهى تو را به رنج مى افكنم و جز آنچه هم كه من بخواهم نخواهد شد. بحار الأنوار ج ۶۸، ص ۱۳۸ @shobeiri
🍀 علت قرار دادن دو چوب تازه همراه جنازه🍀 إن آدم ع لما هبط‌ من الجنة، سأل الله تعالى أن يؤنسه بشي‌ء من شجر الجنة، فأنزل الله عليه النخلة فكان يأنس بها في حياته، فلما حضرته الوفاة قال لولده: إني كنت آنس بها في حياتي و أرجو الأنس بعد وفاتي، فإذا مت فخذوا منها جريدة و شقوها نصفين وضعوها معي في أكفاني، ففعل ولده ذلك و فعلته الأنبياء بعدهم، ثم اندرس ذلك في الجاهلية، فأحياها النبي ع و فعل و صارت سنة متبعة. 🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁 📄هنگامى كه آدم از جنۀ المأوى به زمين فرود آمد احساس تنهايى كرد و از خدا خواست كه يكى از درختان بهشتى را همنشين او سازد. خداوند نيز نخلى را فرو فرستاد تا آدم از آن نگهدارى كند. هنگامى كه آدم از دنيا مى‌رفت به فرزندانش چنين سفارش نمود كه من در زندگى خويش با اين درخت هم‌انس بودم. دوست دارم كه پس از مرگم نيز چنين باشم. شاخه‌اى از درخت خرما را دو نيم كنيد و در دو پهلوى من قرار دهيد. فرزندان آدم سفارش پدر را انجام دادند و پس از او نيز، نسل‌ها اين كار را انجام دادند و با اينكه اين سنت در روزگار جاهليت از ميان رفته بود ولى پيامبر اسلام صلّى اللّه عليه و آله اين سنت را دوباره زنده نمود. 📕علامه مجلسی در ملاذ الاخیار می گویند این روایت مرسل است . 📚📚منابع : مسائل ابن طي - المسائل الفقهية، ص: 4‌ مساله 8 ؛ تهذيب الأحکام ج ۱، ص ۳۲۶ ؛ بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار علیهم السلام ج ۱۱، ص ۲۶۱ @shobeiri
بخش ششم یَا کُمَیْلُ قُلْ عِنْدَ کُلِّ شِدَّهٍ- لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّهَ إِلَّا بِاللَّهِ الْعَلِیِّ الْعَظِیمِ تُکْفَهَا وَ قُلْ عِنْدَ کُلِّ نِعْمَهٍ الْحَمْدُ لِلَّهِ تُزَدْ مِنْهَا وَ إِذَا أَبْطَأَتِ الْأَرْزَاقُ عَلَیْکَ فَاسْتَغْفِرِ اللَّهَ یُوَسِّعْ عَلَیْکَ فِیهَا. یَا کُمَیْلُ إِذَا وَسْوَسَ الشَّیْطَانُ فِی صَدْرِکَ فَقُلْ أَعُوذُ بِاللَّهِ الْقَوِیِّ مِنَ الشَّیْطَانِ الْغَوِیِّ وَ أَعُوذُ بِمُحَمَّدٍ الرَّضِیِّ مِنْ شَرِّ مَا قُدِّرَ وَ قُضِیَ وَ أَعُوذُ بِإِلَهِ النَّاسِ مِنْ شَرِّ الْجِنَّهِ وَ النَّاسِ أَجْمَعِینَ وَ سَلِّمْ تُکْفَی مَئُونَهَ إِبْلِیسَ وَ الشَّیَاطِینِ مَعَهُ وَ لَوْ أَنَّهُمْ کُلَّهُمْ أَبَالِسَهٌ مِثْلُهُ ای کمیل! در وقت هر سختی بگو: «لا حول و لا قوه الا باللَّه العلی العظیم» تا خدا آن را کافیت کند، در وقت هر نعمتی بگو: «الحمد للَّه» تا خداوند آن نعمت را فراوان گرداند؛ و هر گاه روزی‌ات دیر رسید بگو: «استغفرالله» تا خداوند روزی تو را فراخ گرداند. ای کمیل! هر گاه شیطان در سینه ات وسوسه کرد، پس بگو: «پناه می برم به خدای توانا از شیطان گمراه کننده؛ پناه می برم به محمّد پسندیده از شر آنچه مقدر شده و بر قلم قدرتت گذشته؛ و پناه می‌برم به خدای مردم از شر تمامی جن و انس» و تسلیم خدا شو که شر شیطان و دیوهای همراه او را کفایت می‌کند، اگرچه دیوها همانند ابلیسند. بحارالانوار ۷۷/۲۷۲ @shobeiri
روي عن رسول الله(صلى الله عليه وآله): *«يا أباذر إن استطعت أن تعمل لله عز و جل بالرضا في اليقين فافعل، وإن لم تستطع فإن في الصبر على ما تكره خيرا كثيرا. وان النصر مع الصبر، والفرج مع الكرب.»* (أمالي الطوسي ١-٥٢٥) 🔹( من وصايا الرسول الأكرم (ص) لأبي ذر: اذا استطعت أن تعمل لله بقلب راض و مسرور و بيقين كامل فنعم ما تفعل، و لو لم تستطع والظروف لن تسمح بذلك فاعلم أن في صبرك على المكاره و المشكلات خيرٌ كثيرٌ فلا تيأس و اصبر وتيقّن أن نتيجة الصبر، دائما الفوز و النصر و الفلاح و ان الفرج واليُسر يأتي بعد الشدة و المحنة.) 🍁🌷🌻🍀🌷🍁 @shobeiri
🍃🌼 🌸🌸🌸 🔹 عَنِ اَلْحُسَيْنِ بْنِ سَعِيدٍ اَللَّحْمِيِّ قَالَ: وُلِدَتْ لِرَجُلٍ مِنْ أَصْحَابِنَا جَارِيَةٌ فَدَخَلَ عَلَى أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ فَرَآهُ مُتَسَخِّطاً لَهَا فَقَالَ لَهُ أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ « أَ رَأَيْتَ لَوْ أَنَّ اَللَّهَ أَوْحَى إِلَيْكَ أَنِّي أَخْتَارُ لَكَ أَوْ تَخْتَارُ لِنَفْسِكَ مَا كُنْتَ تَقُولُ قَالَ كُنْتُ أَقُولُ يَا رَبِّ تَخْتَارُ لِي قَالَ فَإِنَّ اَللَّهَ قَدِ اِخْتَارَ لَكَ » ثُمَّ قَالَ إِنَّ اَلْغُلاَمَ اَلَّذِي قَتَلَهُ اَلْعَالِمُ حِينَ كَانَ مَعَ مُوسَى فِي قَوْلِ اَللَّهِ: فَأَرَدْنٰا أَنْ يُبْدِلَهُمٰا رَبُّهُمٰا خَيْراً مِنْهُ زَكٰاةً وَ أَقْرَبَ رُحْماً قَالَ فَأَبْدَلَهُمَا جَارِيَةً وَلَدَتْ سَبْعِينَ نَبِيّاً . ☘☘☘ 🔸 حضرت صادق-عليه السّلام-مردى را ديد كه برايش دخترى به دنيا آمد،به همين خاطر ناراحت و غضبناك بود،فرمود: «اگر خداوند متعال به تو:بگويد:من برايت انتخاب كنم يا تو؟چه مى‌گويى‌؟».گفت:مى‌گويم:پروردگارا!تو انتخاب كن،فرمود: «الان خداوند برايت(دختر)انتخاب كرده(پس چرا ناراحتى‌؟)». سپس فرمود:پسر بچه‌اى كه حضرت خضر به امر پروردگار او را كشته بود كه قرآن كريم مى‌فرمايد: -« فَأَرَدْنٰا أَنْ‌ يُبْدِلَهُمٰا رَبُّهُمٰا خَيْراً مِنْهُ‌ زَكٰاةً‌ وَ أَقْرَبَ‌ رُحْماً » . يعنى:«اراده كرديم كه براى پدر و مادرش،فرزندى پاكتر و مهربانتر نصيبشان گردد». خداوند متعال به جاى آن پسر،دخترى به آنان داد كه از نسل آن دختر،هفتاد پيامبر به دنيا آمدند. ‌ •┈┈••✾••┈┈• 📚 بحار الأنوار ، ج ۱۳، ص ۳۱۱ @shobeiri
📌 یا ؟ 🌞روزی از مقابل خانه حضرت (س) می گذشت و آن حضرت را در حال آسیاب کردن گندم دید؛ در این هنگام فرزند آن حضرت می کرد، سلمان برای کمک، از حضرت (س) خواست که اجازه دهد یا آسیاب کند یا کودک را آرام کند. حضرت فاطمه(س) آسیاب کردن گندم را به سلمان سپرد و فرمود: "من برای آرام کردن- و - فرزندم مناسب ترم." 📚احمدبن حنبل، مسند، ج۳، ص۱۵۱. 👇👇 @shobeiri
🔶 درس خارج فقه آیت الله العظمی وحید خراسانی 📆 ۱۰/آذرماه/۱۴۰۰ @shobeiri
سید محمد جواد سید شبیری
🔶 درس خارج فقه آیت الله العظمی وحید خراسانی 📆 ۱۰/آذرماه/۱۴۰۰ @shobeiri
❗️متناسب با مقام صدیقه کبری (علیهاالسلام) دسته‌های عزارداری به صورت مرتّب، بیرون بیایند و مجالس برپا شود /تاکید بر اطعام فقرا و ایتام آل محمد، در این ایام که معیشت برای بسیاری از مردم دشوار است. 🔶 آیت الله العظمی وحید خراسانی -مدظله العالی- درابتدای فقه، طی بیان گوشه‌هایی از فضائل بانوی دو عالم، حضرت صدیقه کبری سلام الله علیها، به بزرگداشت مقام ایشان و زنده نگه داشتن ایام ایشان، توصیه فرمودند. بیانات ایشان، به شرح ذیل است: 🔰 بسم الله الرحمن الرحیم الحمدلله رب العالمین و صلّ الله علی سیّدنا محمد و آله طاهرین سیّما بقیة الله فی الارضین و اللعن علی اعدائهم الی یوم الدّین. 🔸 «إنّما سُمِيَّتْ فَاطِمَةُ فَاطِمَةَ،‌ لاِنَّ‌ الْخَلْقَ فُطِمُوا عَنْ‌ مَعْرفَتِهَا». ، إنسیه حوراء(علیهاالسلام) چه مقامی دارد؟! فاطمه(علیهاالسلام)، فاطمه نامیده شد چون خلق، حتی ملائکه مقربیّن همچون جبرئیل و میکائیل و اسرافیل، از او بریده شده‌اند؛ «فطموا». 🔸 کسی که کلید کبری به دست اوست، فاطمه زهرا (علیهاالسلام) است. آن وقتی که همه‌ی انبیاء، فریاد وانفساه می‌زنند، حضرت زهرا (علیهاالسلام) پیراهن خونین (علیه‌السلام) را به سر می‌افکند، آن ساعت و آن روز خاتمه‌ی محشر است. (علیهاالسلام) معرفتش ساده نیست! 🔸 کسانی که در احیای همت کنند، نزد همه اهل‌بیت (علیهم‌السلام) مقرّبند. کسی که خدمتی انجام می‌دهد، اهل‌بیت (علیهم‌السلام) او را اینگونه می‌شناسند که این همان است که برای پهلو شکسته‌ی ما چنین خدمتی انجام داد. ان شاء الله امیدواریم این نصیب تمام این اُمّت بشود. 🔸 در ایام فاطمیّه غوغایی ایجاد کنید که نمونه نداشته باشد. ان شاء الله أجرتان در صحرای قیامت، با خود حضرت زهرا(علیهاالسلام) است. حضرت فاطمه(علیهاالسلام) را کسی نشناخت و کسی نمی‌شناسد! به آن حضرت، خدمت به تمامی معصومین (علیهم السلام) است. 🔸 این سعادت را از دست ندهید و فاطمیّه را کنید. متناسب با مقام صدیقه کبری (علیهاالسلام) عزارداری به صورت مرتّب، بیرون بیایند و برپا شود که اجرشان حساب ندارد. 🔸 در این ایام که برای عموم مردم شده است، هر کسی و ایتام آل محمد(صلی الله علیه و‌آله) را به محبت فاطمه زهرا(علیهاالسلام) کند، روزی که همه‌ی انبیاء و اولیاء فریاد وانفساه می‌زنند آنها در زیر بیرق حضرتش در امان هستند. 🔸 ان شاء الله سنگ تمام بگذارند و اسم هر هیئاتی که بیرون بیاید در دیوان چهارده معصوم (علیهم السلام) ثبت و ضبط است. 📅۱۰/آذرماه/۱۴۰۰ ◽️ @shobeiri
روي عن أميرالمؤمنين (عليه السلام) : *«البيت الذي يُقرأ فيه القرآن ويذكر الله عز وجل فيه تكثر بركته وتحضره الملائكة وتهجره الشياطين و يُضيء لأهل السماء كما تضيء الكواكب لأهل الأرض.»* (الكافي ٢-٦١٠) @shobeiri 🌷🌾💐🌾🌷