فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❓سوال:
چرا امیرالمؤمنين عليه السلام قاتل حضرت زهرا سلام الله عليها را قصاص نكرد ؟
پاسخ:
ايت الله طبسی👆👆👆
@shobhe_313
❓سوال:
آیا امام زمان (عج)، متوجه دردها و دلتنگیهای ما میشوند اگر به ایشان بگوییم و پناه ببریم؟ دردهایی که به هیچکس نمیشود گفت؟
✳️ پاسخ:
امام رضا (عليه السلام) میفرمايند: الْإِمَامُ الْأَنِيسُ الرَّفِيقُ وَ الْوَالِدُ الشَّفِيقُ وَ الْأَخُ الشَّقِيقُ وَ الْأُمُّ الْبَرَّةُ بِالْوَلَدِ الصَّغِير.
💠 امام (در مهرباني نسبت به امت مانند) دوست صميمي، پدر دلسوز، برادر همراه و مادر مهربان نسبت به کودک است.(1) در توقيعي که حضرت براي شيخ مفيد مينويسند ميفرمايند: انا غير مهملين لمراعاتکم و لا ناسين لذکرکم. ما در رعايت حال شما(شيعيان) کوتاهي نميکنيم و ياد شما را هيچ گاه از خاطر نميبريم.
🗞 بنابراين از طريق توسل به امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) و خواندن نمازها و دعاهايي که در رابطه با ايشان وارد شده است (مثل دعاي عهد و زيارت آل ياسين) و يا حتي بدون آنها و تنها با برقراري ارتباط قلبي ميتوانيد با حضرت صحبت کنيد و مطمئن باشيد حضرت صداي شما را ميشنود و از احوال شما آگاه است.
📚 پینوشت:
(1) الكافی (ط - الإسلامية) ؛ ج ۱ ؛ ص ۲۰۰
@shobhe_313
❓سوال:
آیا امام زمان (عج)، متوجه دردها و دلتنگیهای ما میشوند اگر به ایشان بگوییم و پناه ببریم؟ دردهایی که به هیچکس نمیشود گفت؟
✳️ پاسخ:
امام رضا (عليه السلام) میفرمايند: الْإِمَامُ الْأَنِيسُ الرَّفِيقُ وَ الْوَالِدُ الشَّفِيقُ وَ الْأَخُ الشَّقِيقُ وَ الْأُمُّ الْبَرَّةُ بِالْوَلَدِ الصَّغِير.
💠 امام (در مهرباني نسبت به امت مانند) دوست صميمي، پدر دلسوز، برادر همراه و مادر مهربان نسبت به کودک است.(1) در توقيعي که حضرت براي شيخ مفيد مينويسند ميفرمايند: انا غير مهملين لمراعاتکم و لا ناسين لذکرکم. ما در رعايت حال شما(شيعيان) کوتاهي نميکنيم و ياد شما را هيچ گاه از خاطر نميبريم.
🗞 بنابراين از طريق توسل به امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) و خواندن نمازها و دعاهايي که در رابطه با ايشان وارد شده است (مثل دعاي عهد و زيارت آل ياسين) و يا حتي بدون آنها و تنها با برقراري ارتباط قلبي ميتوانيد با حضرت صحبت کنيد و مطمئن باشيد حضرت صداي شما را ميشنود و از احوال شما آگاه است.
📚 پینوشت:
(1) الكافی (ط - الإسلامية) ؛ ج ۱ ؛ ص ۲۰۰
@shobhe_313
❓سوال:
اینکه بیان میشود غضب و خشم باید برای خدا باشد به چه معنا است؟
✳️ پاسخ:
خشمی که در راستای اطاعت از خداوند باشد و انسان در خشم خود، خشنودی خدا را در نظر داشته باشد آن خشم، خشمی پسندیده است؛ مثل خشم مؤمن نسبت به دشمنان خدا و هنگام انجام گناهان، امّا خشمی که جهت اطاعت از خداوند نباشد، بلکه در راستای پیروی از شیطان باشد و شخص رضا و خشنودی شیطان را مدنظر داشته باشد آن خشم، خشمی ناپسند است مانند خشم انسان نسبت به برادر دینی خود.
💠 این مطلب توضیحاتی دارد که در ادامه به آن میپردازیم:
🔹 در روایات اسلامی نوعاً خشم و غضب به طور مطلق مورد مذمت و نکوهش قرارگرفته است، اما مشخص است که مراد از آنها، غضبی است که برای هوای نفس و منافع شخصی باشد. زمانی که انسان غضبناک میشود عقل وی تحت الشعاع قرار میگیرد؛ چنان چه امام صادق(ع) میفرماید: «خشم و غضب، دل حکیم را تاریک میکند و هر کس غضب خود را در اختیار نگرفت، نمیتواند عقل خود را در اختیار بگیرد». بر این اساس، فکرش به درستی کار نمیکند؛ همان طور که امام علی(ع) فرمود: «تندخویی، بخشی از دیوانگی است؛ زیرا صاحب آن (در غالب موارد)، بعداً پشیمان میگردد و اگر چنانچه پشیمان نشد جنون او ریشه میدواند!». بسیاری از تصمیمهایی که شخص خشمگین میگیرد درست نبوده و او دست به کارهایی میزند که بعداً پشیمانی را به دنبال خواهد داشت؛ بر این اساس باید از چنین خشمی به خدا پناه برد.
🔸 نکته مهم در اخلاق اسلامی این است که خشم و غضب برای رضای خدا نیز نباید از دایره اخلاق و شرع فراتر رود؛ یعنی مثلاً کسی که برای خدا خشمگین میشود، نباید به خود اجازه ظلم و ستم و فحاشی و هتاکی و کارهای غیراخلاقی بدهد؛ یعنی مثلاً در مواجهه با فاسقان تذکر محکم میدهد یا در جبهه جهاد محکم و جدی مبارزه میکند. نباید کسی تصور کند حالا که در مواجهه با گناه یا فسق یا کفار یا فاسق باید جدی و محکم و تند باشد، پس اجازه هر نوع ظلم و تجاوز از حق یا فحاشی و هتاکی را دارد. اسلام چنین اجازهای به ما نمیدهد.
🔹 امیرالمؤمنین (ع) در عین جدیت در جهاد، پا را از دایره اخلاق بیرون نگذاشته است. دریکی از جنگها وقتی لشکر دشمن شروع به فحاشی یا هتاکی کرد و لشکریان امیرالمؤمنین(ع) نیز قصد مقابله به مثل داشتند، حضرت فرمودند: «من دوست ندارم که شما دشنام دهنده باشید; ولی اگر اعمال زشتشان را شرح دهید و احوال آنها را بیان کنید به گفتار صحیح نزدیکتر و برای اتمام حجّت رساتر است»این سیره اهل بیت علیهم السلام است. در جای خود در کتب تاریخی ثابت است که فاطمۀ زهرا(س) دو خطبه طوفانی ایراد کرده؛ دو خطبۀ به معنای واقعی کلمه طوفانی. یکی در مسجد در میان انبوه متراکم مردان ، یکی هم خطاب به زنان مدینه که پُر است از مطالب بسیار مهم و اعتراضی و تنبیه نسبت به مفاهیم برجستۀ اسلامی که فاطمۀ زهرا (سلام الله علیها) در مورد آنها خطر را احساس میکرد، ولی در این دو خطبۀ مهم و بزرگ و پُرشور، یک کلمۀ هتک و زشت و توهین آمیز وجود ندارد؛ و همۀ کلمات، محکم و مستحکم و بیانات متین و متقن است. پس به بهانه غضب برای خدا، ظلم و ستم و معصیت و بیاخلاقی جایز نیست.
@shobhe_313
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 ببینید | فساد سیستماتیک
⁉️ تعریف فساد سیستمی چیه؟
⁉️ فرق فساد سیستمی با #فساد_رشوه_پذیر چیه؟
✅ این ۹۰ ثانیه میتواند به بسیاری از شبهات شما در حوزه فساد در جمهوری اسلامی پاسخ دهد.
♨️ 🔷 برشی از سخنرانی #حجت_الاسلام_راجی بهمناسبت هفته قوهقضائیه
@shobhe_313
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 #ببینید
▫️دشمن هزینهی دفاع از حق را بالا میبرد
▪️تنها راه دفاع از حق، سیرهی فاطمی است
@shobhe_313
◾️متن شبهه:
سوال کاربر اهل سنت:
به نظر من توسل به امامان اشتباه است
مثلا تو با یک پادشاهی کار داری و این پادشاه محدودیتی وجود نداره برای دیدار با او
در این صورت اینکه خودت مستقیما بروی پیش او بهتر است یا اینکه یک واسطه مثل وزیر بفرستی؟
اینجا مثلا پادشاه همان خدا و وزیر همان است
معلوم است که خودت مستقیم پیش پادشاه بروی بهتر است و راحت تر به هدفت میرسی
(خلاصه شده)
✳️پاسخ به شبهه:
🔶استفاده از مثالها همانگونه که میتواند مفید باشد، میتواند انسان را به اشتباه بیندازد لذا باید در استفاده از مثالها دقت کرد.
💠مثلا در مورد همین مثال پادشاه اگر چند نکته به آن اضافه کنیم خواهیم دید که همین مثال نه تنها باعث حذف واسطه ها نمی شود بلکه نیاز به واسطه را به خوبی نشان می دهد
♻️نکته اول اضافی: اگر همین پادشاه به موقعیت افراد نزد خودش توجه کند.
📔مثل اینکه یک بزرگی در میان فامیل هست که اگر ما خودمان مستقیم نزد او برویم، ممکن است حرف ما را خریدار نباشد ولی اگر یک فرد معتبر را با خود ببریم حرف ما را زمین نمی اندازد و قبول می کند
🔆خدا نیز وقتی به فردی که از او درخواستی می کند نگاه می کند، و می بیند که یک شخص گنه کار است خیلی او را قبول نمیکند ولی وقتی فرد یک شخصی مثل پیامبر را با خود نزد خدا میبرد و او را واسطه قرار میدهد، خدا درخواست او را رد نمیکند.
✅ اینکه ما انتظار داشته باشیم و تصور کنیم بی واسطه رفتن نزد خدا و به واسطهی پیامبر نزد خدا رفتن مساوی است، نشان از سطحی نگری ما دارد.
✳️یعنی واقعا اگر پیامبر خواستهی ما را به خداوند عرضه بدارد مساوی است با اینکه خودمان خواستهی خود را عرضه بداریم؟؟؟؟؟؟
📔دقیقا این همین نکته و نقطهای است که منکران توسل آن را درک نمیکنند یا نمیخواهند درک کنند.
♻️نکته اضافی دوم: اگر این پادشاه خودش دستور بدهد که اگر خواستید نزد من خواستهای داشته باشید حتما یک فرد آبرو داری را واسطه قرار دهید
💠طبعاً در این صورت وظیفۀ همگان این است که با واسطه نزد او روند
✅ خداوند نیز در قرآن می فرماید :
«يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ ابْتَغُوا إِلَيْهِ الْوَسِيلَةَ
(اى كسانى كه ايمان آوردهايد پرهيزگارى پيشه كنيد و وسيلهاى براى تقرب به خدا انتخاب نمائيد
❤️منظور از وسیله چیست؟
♻️«لسان العرب» كه از كتب معروف لغت است، مى گويد: «الوسيلة ما يتقرّب به إلى الغير»؛ (وسيله به معناى چيزى است كه به كمك آن به چيز ديگرى نزديك مى شوند).
✳️بنابراين وسيله در آيه فوق معنى بسيار وسيعى دارد و هر كار و هر چيزى را كه باعث نزديك شدن به پيشگاه مقدس پروردگار مىشود شامل مى گردد كه مهمترين آنها ايمان به خدا و پيامبر اكرم(صلی الله علیه وآله) و جهاد و عبادات و ... می باشد و نيز شفاعت پيامبران و امامان و بندگان صالح خدا كه طبق صريح قرآن باعث تقرب به پروردگار مىگردد، در مفهوم وسيع توسل داخل است
🔰بسیاری از مفسران اهل سنت نیز مفهوم «الْوَسِيلَة» را شامل توسل به پیامبر(صلی الله علیه وآله) دانسته و توسل به اولیاء الله را جایز می دانند.
❤️«آلوسى» از علمای بزرگ اهل سنت، روایات زيادى در زمینه توسل را در تفسيرش نقل كرده است و پس از تجزيه و تحليل طولانى و حتى سختگيرى در باره آنها در پايان ناگزير به اعتراف شده و چنين مى گويد: «بعد از تمام اين گفتگوها من مانعى در توسل به پيشگاه خداوند به مقام پيامبر(صلی الله علیه و آله) نمىبينم چه در حال حيات پيامبر و چه پس از رحلت او».
📔آیات دیگر قرآن نیز ما را به توسل منتهی میکند:
در آيه 64 سوره نساء مىخوانيم: «وَ لَوْ أَنَّهُمْ إِذْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ جاؤُكَ فَاسْتَغْفَرُوا اللَّهَ وَ اسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ لَوَجَدُوا اللَّهَ تَوَّاباً رَحِيماً»؛ (اگر آنها هنگامى كه به خويشتن ستم كردند [و مرتكب گناهى شدند] به سراغ تو مى آمدند و از خداوند طلب عفو و بخشش میكردند و تو نيز براى آنها طلب عفو میكردى، خدا را توبه پذير و رحيم مى يافتند). در این آیه منافقین بخاطر توسّل نکردن به پیامبر(صلی الله علیه وآله) مورد توبیخ واقع شده اند.
✳️همچنین در آيه 97 سوره يوسف
♻️در آيه 114 سوره توبه
🌐اما اینکه بگوییم ارواح پیامبر و امامان نزد خدا هستند و نزد شما نیستند، با توجه به غیر مادی بودن روح انسان و کامل بودن این بزرگواران، از سخنان شاخ دار روزگار است.
📔 نزد خدا هستند در آیه اشاره به نوع رزقی که به شهدا داده میشود دارد. یعنی این رزق از نوع رزقی است که خدایی است. یا اشاره به ارزش و جایگاه آنان نزد خدا دارد نه اینکه بخواهد برای ارواح مکان تعیین کند و بفرماید که شهدا از اهل دنیا غافل هستند هرگز چنین چیزی در میان نیست.
@shobhe_313
◾️متن شبهه:
تقدیر با دعا ثنا درست نمیشه بشنو باور نکن
خدا خودش گفته برای هر کدوم از انسان ها تقدیری از قبل تعیین کردیم
✳️ پاسخ به شبهه:
💠شکی نیست که مشیت و اراده الهی در زندگی بشر تأثیر اساسی دارد و به عبارت دیگر، تقدیر الهی، بسیاری از اتفاقاتی که برای بشر رخ می دهد را رقم میزند.
👈اما باید دانست که تقدیر الهی علاوه بر اراده الهی، بر عوامل دیگری نیز مشروط است. به عبارت دیگر، اسباب دیگری نیز وجود دارد که تقدیر الهی را رقم می زند، یکی از این اسباب دعا کردن است (همچنین اموری مانند صدقه، صله ارحام و... ). معنای این امر این است که خود دعا کردن، جزئی از تقدیر الهی است، به این معنا که خداوند چنین مقدر میکند که برای شخص «الف» اتفاق «ب» بیافتد، مگر اینکه یکی از اسباب دیگر را ایجاد کند و یکی از آن اسباب دیگر همان دعا کردن است.
🔅با توجه به مطالب فوق، تقدیر الهی در واقع مشروط به شروطی است و امکان تغییر دارد، یکی از شروطی که در شکل گیری تقدیر الهی مؤثر است، دعا کردن است؛ امام سجاد (علیه السلام) می فرمایند: دعا، بلاى نازل شده و نازل نشده را دفع مى كند.(1)
خداوند برای دعا کردن بشر، اثر و ارزش فراوانی قائل شده است و این اثر خاص را خداوند، خود برای دعاکردن جعل کرده است؛ چنانچه در قرآن کریم می فرماید: «قُلْ مَا يَعْبَأُ بِكُمْ رَبِّي لَوْلَا دُعَاؤُكُمْ»؛ اى پيامبر رحمت به مردم بگو: اگر دعاى شما نباشد، پروردگارم هيچ اعتنا و نظرى به شما نكند.(2)
دعا امری اثر گذار است و در تاثیر آن هیچ تردیدی نیست و یکی از آیاتی که به اهمیت آن اشاره می کند همین آیهای است که خداوند برای بشر به خاطر دعا کردن او ارزش قائل می شود.
🌸از سوی دیگر در روایات ما از پیامبر اکرم (صلوات الله علیه) نقل شده است که «الدعاء مخ العباده»؛ دعا مغز و اساس عبادت است.(3) دعا همیشه اثرگذار است اما گاهی اثر آن به صورت برآورده شدن خواسته دعا کننده ظاهر می شود و گاهی هم که به صلاح آن فرد نباشد، در قالب بخشش سیئات یا ازدیاد حسنات، لحاظ می شود و در هر صورت اثر گذار است. لذا دعا هیچ گاه محو نمی شود. (البته برای دعا کردن نیز آدابی وجود دارد) ما بر قدرت خداوند غلبه نمیکنیم، بلکه در واقع دعا هم وسیلهای است که خداوند به ما داده است و طبق خواست خداوند، دعا موثر است و اگر خداوند اراده کند که به دعا ترتیب اثر ندهد، هیچ دعایی اثرگذار نخواهد بود؛ بنابراین خداوند مجبور نیست که به خواسته ما عمل کند.
_____
(1) بحارالانوار، ج93، ص300.
(2) فرقان/ 77.
(3) ثقة الاسلام كلينى، الكافى، دار الكتب الإسلامية تهران، 1365 ش، ج1، ص46.
منبع سایت پرسمان قرانی
@shobhe_313
◾️متن شبهه:
کفرگویی جدید
شاهکاری تازه از امام جمعه موقت تهران، آقای صدیقی ؛
صدیقی: همه روسای قوه قضاییه منتخب نایب امام زمان بودند
همه روسای قوه قضاییه منتخب نائب امام زمان بودند و رسالت خودشان را ایفا کردند و دو انتخاب اخیر تفاوتشان با روسای قوه قضاییه سابق این است که از درون قوه قضاییه بودند و اشراف و اطلاعات کافی در اختیارشان بود.
من رئیس نورانی قوه قضاییه فعلی را از ۵۰ سال قبل میشناسم
قضات ما بوی پیغمبر میدهند و جای امیر المؤمنین نشسته اند!!!
❗️تنها چیزی که میشود گفت؛
ای خدای رحمان پناه میبرم به تو
✳️پاسخ شبهه
🌹به نام خدا🌹
🔶 نخست اینکه ایشان فرمودند «رؤسای قوه قضائیه منتخب نائب امام زمان بودند» مبتنی بر اندیشه ولایت فقیه میباشد و سخن گزافی نیست.
🔶دوم ولایت فقیه نظریهای است در فقه سیاسی شیعه که طبق آن، در زمان غیبت امام زمان(عج)، حکومتِ جامعه مسلمانان برعهده فقیه جامعالشرایط است
🔶سوم منظور از نائب امام زمان در این سخن «مقام معظم رهبری» می باشد.
🔶چهارم شاید شما با اندیشه ولایت فقیه آشنایی ندارید لذا منابعی خدمتتان معرفی میکنم که مطالعه آنها مفید خواهد بود:
1️⃣ ولایت فقیه، نوشته امام خمینی(ره)
2️⃣ حکیمانه ترین حکومت، نوشته علامه مصباح یزدی (ره).
3️⃣ ولایت فقیه در حکومت اسلام، نوشته علامه تهرانی
4️⃣ ولایت فقیه ولایت فقاهت و عدالت، نوشته آیت الله جوادی آملی
🔶 پنجم با مطالعه مشروح سخنرانی آقای صدیقی روشن میشود که جملهی «قضات ما بوی پیغمبر میدهند و جای امیر المؤمنین نشسته اند» را به دروغ به ایشان نسبت دادهاند.
🔹مشروح سخنان آقای صدیقی👇
🔸https://b2n.ir/u58667
@shobhe_313
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❓سوال:
*آیا آزادی بیان نداریم؟*
⁉️ اساتید دانشگاه نمیتوانند برخلاف نظام صحبت کنند!!!
✳️پاسخ:
🔰 حجت الاسلام خسرو پناه: اتفاقاً کاملا برعکس است.
اساتیدی داریم که سیاستهای ولایت فقیه را زیر سوال میبرند ولی وقتی دانشجو پاسخ بدهد آن را از کلاس اخراج میکنند.
🌹🇮🇷🌹🇮🇷🌹🇮🇷🌹🇮🇷🌹
@shobhe_313
◾️متن شبهه:
(شبهه ای درباره سرود «سلام فرمانده»)
آجرک الله یا بقیة الله
رسول خدا(صلی الله علیه و آلیه و سلم):
از نشانه های آخر الزمان این است که جماعتی از مسلمانان آوازه خوانی را آشکار می کنند تا جایی که حتی قرآن(و نام ما اهل بیت) را با غنا و موسیقی می خوانند.(لعنت خدا بر آن مسلمانان)
ارشادالقلوب، جلد1، ص 164.
✅پاسخ شبهه:
با بررسی متن عربی کتاب «ارشاد القلوب الى الصواب» اثر شيخ حسن بن ابى الحسن ديلمى، و چهار ترجمه از این کتاب، متن این حدیث با تفاوتهایی یافت شد:
ْ 📖 « فَقَالُوا فَمَتَى يَكُونُ يَا رَسُولَ اللَّهِ قَالَ إِذَا دَاهَنَ قُرَّاؤُكُمْ أُمَرَاءَكُمْ وَ عَظَّمْتُمْ أَغْنِيَاءَكُمْ وَ أَهَنْتُمْ فُقَرَاءَكُمْ وَ ظَهَرَ فِيكُمُ الْغِنَاءُ وَ فَشَا الزِّنَاءُ وَ عَلَا الْبِنَاءُ وَ تَغَنَّيْتُمْ بِالْقُرْآنِ وَ ظَهَرَ أَهْلُ الْبَاطِلِ عَلَى أَهْلِ الْحَقِّ وَ قَلَّ الْأَمْرُ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّهْيُ عَنِ الْمُنْكَر...»
📖 «اصحاب عرض كردند يا رسول اللَّه(ص) كى اين حوادث واقع مى شود؟ فرمود:
هر گاه قاريان با زمامداران سازش كنند، ثروتمندان را بزرگ بشمارند فقيران را اهانت و جسارت كنند، آوازه خوانى آشكار شود، زنا شيوع پيدا كند، كاخها سر بفلك بكشد و بلند شود، قرآن با آواز و غنا بخوانند، اهل باطل بر اهل حق پيروز شوند. امر بمعروف و نهى از منكر كم شود و ...»
📚متن اصلی: إرشاد القلوب إلى الصواب، للديلمي، ج1، ص 67.
📚 ترجمه: إرشاد القلوب، ترجمه سید عبدالحسین رضايى، ج1، ص 165.
🟡 نکات:
1️⃣ حدیثی که در متن شبهه آمده، به طور کلی نقل به مضمون است و ترجمه دقیق و کاملی از متن اصلی حدیث نیست و این الفاظی که در متن شبهه آمده، در متن اصلی حدیث وجود ندارد:«آخر الزمان»، «مسلمانان»، «نام ما اهل بیت»، «موسیقی»، «لعنت خدا بر آن مسلمانان».
2️⃣ در بحث غنا، اجمالاً بر نظر مقام معظم رهبری تکیه می کنیم. ایشان👈 غنا را دارای معنای لغوی و معنای عرفی می دانند و معتقدند که غنا دو گونه است: غنای حلال و غنای حرام.
❌ غنای حرام این است 👈 غنا و آوازخوانی ای که «لهوی» و «مضلّ عن سبیل الله» باشد.
🔵 لهو چیست، لهو حرام کدام است⁉️
👈 لهو هر آن چیزی است که انسان را سرگرم کند و از امری غافل نماید.
👈 لهو حرام، لهوی است که موجب غفلت و گمراهی مردم از حق باشد.
🔵«مضلّ عن سبیل الله» چیست⁉️
👈 اضلال به معنای گمراه شدن از صراط مستقیم است؛ اعم از انحراف از عقیده یا عمل صحیح.
🔵 معیار تشخیص غنای حرام چیست؟ عرف مردم.
📚 کتاب رساله آموزشی، بر اساس فتاوای مقام معظم رهبری، جلد 2، درس 27 و 28.
🟡 نکته ای خلاصه شده از متن کتاب فوق👇
🔹 «لهوی بودن، منحصراً از آهنگ لهوی یا مضمون کلام لهوی ناشی نمیشود. بلکه شرایط و اوضاع و احوال، ملابسات و مقارنات، در اینکه صوتی لهوی یا غیرلهوی باشد، تأثیر میگذارد؛ مثلاً اگر کسی در مجلس دینی، غزلی از حافظ خواند و سپس همین غزل را در مجلسی با حضور زنان نامحرم و با برنامههای فسق و فجور اجرا کرد، در مورد اول این آواز، لهوی مضل نیست، ولی در مورد دوم است؛»
🔹«در جمهوری اسلامی که همه چیز در جهت دین و خداست و فضا، فضای اسلامی است و جهتگیری دولت و آحاد ملّت، به طور عام دینی است با فضای طاغوتی و اشرافیگری ... فرق میکند؛ یعنی فضا در لهوی بودن یا لهوی نبودنِ این آواز یا این صدا تأثیر میگذارد.»
📚 کتاب رساله آموزشی، بر اساس فتاوای مقام معظم رهبری، جلد 2، ص132.
⭕ سوال:
با توجه به توضیحات بالا، آیا اجتماعات ده ها هزار نفری در کل کشور، که با سرود «سلام فرمانده» به ساحت مقدس #امام_زمان (عج) متوجه می شوند، برای اینکه بگوییم «عرف این سرود را غنای حرام نمی داند» کافی نیست؟
@shobhe_313
🔴 الازهر مصر: حجاب یک واجب دینی ست نه سنّت تاریخی
🔸الازهر مصر: حجاب زن وظیفه ای فردی بر هر زن بالغ مسلمان عاقل است که مورد تأیید منابع تشریع اسلامی در متن قرآن و اجماع فقهای مسلمان قرار گرفته است و آنچه از تلاش برای نفی وجوب حجاب و نشان دادن آن به عنوان یک رسم که بعد از زمان پیامبر رواج یافته است، منتشر می شود، یک نظر شخصی است که الازهر آن را رد کرده است، زیرا با آنچه مسلمانان در ۱۵ قرن پیش بر آن توافق کرده بودند، در تضاد است
🔹این عقیده ها راه را برای تضعیف ثابتهای دینی و فرار از احکام شرعی باز میکند و آنچه برخی علما به بهانه «آزادی در فهم نص» بر آن نشستهاند، رویکرد علمی فاسد است.
@shobhe_313