eitaa logo
پایگاه تخصصی شبهه
148 دنبال‌کننده
73 عکس
1 ویدیو
0 فایل
پاسخگو به شبهات و شایعات دینی http://shobhe.net ادمین پاسخگو: @shobhe_ad تبلیغ و تبادل: @shobhe_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
@shobhe_net
🌹 چند دقیقه با ما 🔸 من نه به نژادم می‌نازم و نه به تاریخ چند هزار ساله‌ام ❤️ من به معشوقی می‌نازم… 🚩 که فراتر از تمامی نژادهاست! ❤️ به حسینی می‌نازم… 🏳️‍🌈 که فراتر از تمامیِ مرزهاست! نه برای او، و نه برای من، فرقی نمی‌کند کجای این کرهٔ خاکی به دنیا آمده‌ام، او از همه جای، از هند تا چین، از ایران تا انگلیس، از آفریقا تا آمریکا؛ دلداده دارد! عده‌ای می‌گویند: کوروش امامشان است! می‌گویند کمرنگش کردند، که به مقبره اش رسیدگی نمی‌کنند، برای همین ناشناس مانده است! اما امام ما کجا و امام آنها کجا؟ من عاشقِ معشوقی هستم که 7 بار قبرش را با خاک یکسان کردند! بر روی قبرش مزرعه ساختند! سال‌ها زیارت قبرش را ممنوع کردند! برای زیارتش قطع دست را شرط کردند! ولی اربعینِ هرسال بیشتراز 30 میلیون زائر دارد! من عاشقِ حُسینَم! پس مهم نیست برایش تخت جمشید بسازند یا حَرم! 🔹 بر حق که باشی؛ اربعین، صدها کیلومتر، پابرهنه‌ها به عشقت می‌آیند. 🔸 ولی افسوس که عده‌ای تا ابد نخواهند فهمید… 🔻 پ.ن: اربعین، بزرگترین گردهمایی بشر از لحاظ جمعیت، بازتاب خبری بین المللی لازم را ندارد؛ قدمی برداریم... ................................... 🌐 @shobhe_net
@shobhe_net
💠 پرسش و پاسخ 🔻 سوال: آیا جمله «هل من ناصر ینصرنی» از امام حسین علیه السلام است؟ 🔻 پاسخ: 🔸 جمله «هل من ناصر ینصرنی» در هیچ یک از دست اول، به عنوان جمله‌ای از سیدالشهدا علیه السلام ذکر نشده است. بلکه به احتمال قوی این جمله، برداشت آزادی از مجموعه کلام‌ها و اهداف حضرت سیدالشهدا علیه السلام بوده است. 🔸 در منابع دست اول، به سخنانی از امام حسین علیه السلام برخورد خواهیم کرد که مفاد آن با جمله حاضر، تفاوتی نخواهد داشت؛ از جمله: 🔸 ۱. کلام امام حسین خطاب به لشکریان یزید بعد از شهادت یارانشان که فرمودند: «أَمَا مِنْ مُغِیثٍ یُغِیثُنَا لِوَجْهِ اللهِ؟ أَمَا مِنْ ذَابٍّ یَذُبُّ عَنْ حَرَمِ رَسُولِ الله؟» «آیا دادرسى نیست که براى رضاى خدا به داد ما برسد؟ آیا دفاع‌کننده‌اى نیست که از حریم رسول خدا دفاع کند؟». 🔸 ۲. در جای دیگر حضرت می‌فرمایند: «هَلْ مِنْ ذَابٍّ عَنْ حَرَمِ رَسُولِ الله‏؟ هَلْ مِنْ مُوَحِّدٍ یَخافُ اللهَ فِینا هَلْ مِنْ مُغِیثٍ یَرْجو اللهَ بِإِغاثَتِنا هَلْ مِنْ مُعِینٍ یَرْجو مَا عِنْدَ اللهِ فِی إِعانَتِنا» «آیا کسى هست که از حرم رسول خدا دفاع کند؟ آیا خداپرستى هست که درباره ما از خداوند بترسد؟ آیا دادرسى هست که به امید پاداش خداوندى به فریاد ما برسد؟ آیا یاورى هست که به امید آنچه نزد خدا است ما را یارى کند؟». 🔸 ۳. در جای دیگر آورده شده: «هَلْ مِنْ ذَابٍّ عَنْ حَرَمِ رَسُولِ الله‏؟ هَلْ مِنْ مُوَحِّدٍ یَخافُ اللهَ فِینا هَلْ مِنْ مُغِیثٍ یَرْجو اللهَ فِی إِغاثَتِنا، أما مَنْ طالِبِ حَقٍ یَنْصُرِنا…» 🔸 ۴. در موردی دیگر آورده‌اند که حضرت فرمود: «هَلْ مِنْ ذابٍ یَذِبُ عَنْ حَرَمِ‏ رَسُولِ الله؟» 🔸 ۵. همینطور آورده‌اند که حضرت فرمودند: «هل من ناصر ینصر ذریته الاطهار؟» 🔻مطالعه بیشتر+پی نوشت و منابع: 🌐 http://shobhe.net/Archives/6124 ................................... 🌐 @shobhe_net
@shobhe_net
💠پرسش و پاسخ کوتاه 🔻سوال 🔹آيا اين مطلب كه رسول گرامى اسلام (صلى الله عليه وآله وسلم) به خاطر مسموميت از دنيا رفته اند، صحيح مى باشد؟ 🔻پاسخ 🔸نتيجه تحقيق و مطالعات به دست آمده اين است كه: رسول گرامى (صلى الله عليه وآله وسلم) روز دوشنبه 28 صفر سال يازدهم هجرى در 63 سالگى و در مدينه بر اثر مسمومیت رحلت نمودند. روايات ويژه اى بر اين مطلب دلالت مى كند و روايت عامِ «هيچ يك از ما نيست مگر اينكه كشته و يا مسموم شده باشد» (1)، كه داراى سند معتبرى نيز مى باشد، همين مطلب را تأييد مى كند. -------------- 1- ما منّا إلاّ مقتولٌ أو مسمومٌ; كنايه الأثر، ص 227; من الامام الصادق (عليه السلام) أنه قال: ما منّا إلاّ مقتول أو شهيدٌ، الفصول المهمه، ص 278; و در بحار با حذف (أو) آمده است كه مناسب تر مى نمايد. ج 29، ص 209. ▪️پاسخگو: حضرت آیت الله العظمی سید محمدصادق روحانی(دام ظله) ...................................... 🌐 @shobhe_net
@shobhe_net
💠 نقد ادیان و مذاهب () در یکی از جلسات مناظره تشکیل شده توسط مأمون برای امام رضا علیه السلام و رؤسای ادیان و مذاهب امام رضا از زرتشتیان دلیل نبوت زرتشت را از هِربِذ بزرگ پرسید و فرمود: دلیل تو به پیامبری زردشت چیست؟ هربذ پاسخ داد: معجزاتی آورده که قبل از او کسی نیاورده است، البتّه ما، خود او را ندیده‌ایم ولی اخباری از گذشتگان ما در دست است که او چیزهایی را که دیگران حلال نکرده‌اند بر ما حلال کرد، لذا از او پیروی می‌کنیم. امام فرمود: مگر نه این است که به خاطر اخباری که به شما رسیده، از او پیروی می‌کنید. گفت: بله همین طور است، امام فرمود: سایر امّت‌های گذشته نیز چنین‌اند، اخباری از معجزات پیامبران و معجزات موسی، عیسی و محمّد-صلوات اللّٰه علیهم-به دستشان رسیده است، عذر شما در عدم ایمان به این پیامبران چیست در حالیکه تنها به خاطر اخبار متعدد و اطمینان آور به این که زرتشت معجزاتی آورد که دیگران نیاوردند به او ایمان آوردید؟ هربذ بی‌پاسخ ماند. ▪️ [احتجاج طبرسی: ج۲، ص۴۲۴] ................................... 🌐 @shobhe_net
@shobhe_net
💠 پاسخ به 🔻 متن شبهه: تصور کن توی اقیانوس داری شنا می‌کنی، ناگهان عضله‌ت می‌گیره و از ساحلم خیلی دوری و نزدیکه غرق بشی! هیچکس بجز من اون طرفا نیست، من یه خداناباورم و روی جت اسکی همون نزدیکیا نشستم. منو صدا میزنی یا خدا رو؟ 🔻 پاسخ: 🔸 مغلطه بالا، برای ردی بر «برهان فطرت» در اثبات وجود خداوند است. در برهان فطرت آمده است که: انسان موجودی مجرّد است و هر موجود مجرّدی، فاعل و خالق خود را به صورت غیراکتسابی درک می‌کند. در نتیجه انسان فطرتا خداشناس است. 🔸 در مثالی که برای فهم بهتر این برهان مورد اشاره است، از قول امام صادق علیه السلام نقل می‌شود که حضرت به ملحدی فرمودند: آیا کشتی سوار شده‌ای؟ وی جواب می‌‌دهد: آری. حضرت می‌فرماید: هیچ اتفاق افتاده که کشتی شما غرق شود؟ عرض می‌کند: آری. حضرت می‌فرماید: در آن وقت آیا قلبت متوجه جایی شده که تو را از مهلکه نجات دهد؟ می‌گوید: بله، بعد حضرت می‌فرماید: «آن موجود خداوندی است که وقتی نجات‌دهنده‌ای نیست، او قادر بر نجات است.»[۱] 🔸 نویسنده شبهه، قصد داشته، با مثالی مشابه، نقدی بر برهان فطرت وارد سازد؛ اما غافل از اینکه در مثال برهان فطرت، عدم تعلق خاطر و امید به همه مخلوقات هستی، شرط استدلال است و با تحقق این شرط، فطرت جولان کرده و خداجویی دل را روشن خواهد کرد. 🔸 به عبارت دیگر، وقتی دست انسان از عوامل بیرونی خالی شد و قلبش از تعلق به آن‌ها تهی گشت، خداوندِ قادر کافی است که او را به هر کمالی که خواست برساند. 🔸 بنابراین، کمک خواستن از عوامل پیرامون برای غریق، نه تنها منافی اعتقاداتش نیست، بلکه نشانه تعقل اوست. انسان عاقل می‌داند که خداوند متعال، هستی را بر دایره و نظم اسباب وضع کرده است. 🔸 در این نظم اسباب، هر سببی، عامل مسبب خودش خواهد بود. باید دانست که دخالت خداوند حکیم بر خلاف این نظم اسباب، با هدف وی از تشکیل این هستی مخالف است و طبیعی است که حکیم، غیر از حکمت عملی را مرتکب نمی‌شود. 🔸 خداوند متعال هدفش از هستی را، آزمودن بندگان معرفی کرده است؛ بنابراین کاری نمی‌کند که این آزمون دچار مشکل بشود. 🔸 معتقد واقعی به خدا، از خداوند نجات معجزه آسا در حال غرق شدن را نمی‌خواهد. از خداوند می‌خواهد تا آن خداناباور جت‌اسکی سوار را به سمتش هدایت کند تا او را نجات دهد. 🔸 بنابراین از دیدگاه خداباور، آن جت‌اسکی سوار، اسبابی است که خداوند در سر راه نجات یا عدم نجات وی قرار داده‌است. __پی‌نوشت__________ [۱]. بحارالانوار: ج۳، ص۴۱، ح۱۶ ................................... 🌐 @shobhe_net
@shobhe_net
💠 پاسخ به 🔻 متن شبهه: امام شیعه باید از کوردها عذرخواهی کند در روایت شیعه با سند صحیح آمده است که برای امام حسن عسکری نامه نوشتند و در مورد کوردها از او سوال کردند: در جواب امام حسن عسکری برایش می نویسد: کوردها را تنها با شمشیر تنبیه کنید. 🔻 پاسخ: 🔸 ابتدا متن اصلی روایت را بررسی می‌کنیم. مرحوم کلینی در کافی چنین نقل می‌کند که: «وعنه، عن أحمد بن أبی عبدالله و غیره أنه کتب إلیه یسأله عن الأکراد، فکتب إلیه لاتنبهوهم إلا بحد السیف.»[۱] 🔸 «احمد بن ابی عبدالله و دیگران گویند: به امام علیه السلام نامه‌ای نوشته و درباره کردها از ایشان پرسیدند. امام علیه السلام در جواب نوشتند: آنان را تنها با نوک شمشیر تنبیه کنید.» 🔻 مفهوم روایت 🔸 از آنجا که مرحوم کلینی، روایت را در باب «قتل اللص» بیان کرده‌است؛ مشخص است که معنای کرد در روایت فوق، دزدان است. این دقیقا همان مطلبی است که مجلسی در توضیح روایت بیان کرده‌است؛ وی می‌نویسد: «الحدیث الرابع: صحیح. ولعل المراد بالأکراد اللصوص منهم، فإن الغالب فیهم ذلک کذا فهمه الکلینی.»[۲] 🔸 سابقا نیز در مطلب «چرا ایمان در دل کردها وارد نمی‌شود؟» به این مطلب اشاره کرده شد که نمی‌توان منظور این دست روایات، نژاد کرد باشد؛ چرا که این مطلب در مخالفت صریح قرآن کریم است. در چنین مواردی روایت از اعتبار خارج است. __پانویس__________ [۱]. کافی، فروع کافی، ج ۱۰، باب قتل الص (کشتن دزد)، ص ۱۸۶، ح ۴. [۲]. مجلسی، مرآه العقول، ج ۲۴، ص ۵۷. 🔻مطالعه بیشتر 🌐 http://shobhe.net/Archives/6161 🌐 http://shobhe.net/Archives/421 ................................... 🌐 @shobhe_net