eitaa logo
شعوبا
1.6هزار دنبال‌کننده
884 عکس
264 ویدیو
0 فایل
يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا «شعوبا» پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان www.shouba.ir ارتباط با ادمین: @admin_shouba
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از شعوبا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 مستند «سفر آخر»، روایت چگونگی شهادت حاج قاسم سلیمانی (قسمت دوم) 🔹مستند «سفر آخر» به تحولات روزهای آخر حیات شهید قاسم سلیمانی و اتفاقاتی که در آن روزها و لحظات آخر زندگی حاج قاسم رخ داد و سبب شهادت ایشان شد میپردازد. 🔹این مستند توسط شبکه العهد عراق تهیه شده و پایگاه اینترنتی شعوبا آن را ترجمه و زیرنویس کرده است. 🖇برای مشاهده و دانلود فیلم کامل این مستند اینجا کلیک کنید. 📌 برای مشاهده قسمت اول این مستند اینجا کلیک کنید. @shouba
💠 نگاهی به برخی آثار خوانندگان عرب درباره سردار سلیمانی علی ناصری 🔹اولین آثار موسیقیایی بعد از شهادت حاج قاسم در خارج از ایران تولید شد و آمادگی جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی فراتر از مرزها را به رخ کشید. 🔹اولین چراغ را بچه های «گروه سرود انصار الله» یمن و «گروه سرود ازار» لبنان طی یک همکاری مشترک آغاز کردند. بعد هم آثاری از حاج علی عطار و محمد محیدلی و هادی فاعور و مهدی العبودی و دیگران به سرعت در حال انتشار بود. 🔹این در حالی بود که در ایران هنوز موسیقی درخوری تولید نشده بود. خیلی برایم جالب بود که چطور با این سرعت چنین آثاری تولید می کنند. دوست داشتم بدانم که واقعا چطور چنین چیزی ممکن است. 🔹چند ماه که از شهادت حاجی گذشت و فراغتی حاصل شد تصمیم گرفتم با آنها گفت و گو کنم. یکی یکی با همه تماس گرفتم و با همه گفت و گو کردم. 🔹گفتگو ها اسکایپی بود و جذابیت خاطره ها ترغیبم کرد که آنها را تبدیل به کلیپ و منتشر کنم. 🔹متن پیش رو خلاصه گزارشی از این گفت و گو هاست: 🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 مستند: جنگ قدرت در خاندان آل سعود 🔹پس از به قدرت رسیدن محمد بن سلمان به عنوان ولیعهد، درگیری‌های درونی خاندان آل‌سعود بر سر تصاحب قدرت پژواک رسانه‌ای بیشتری پیدا کرد. در این مستند سعی شده به قطب‌بندی‌های قدرت در خاندان آل‌سعود اشاره شده و به پیش‌بینی نتیجه این کشمکش‌ها پرداخته شود. 🔹این مستند توسط شبکه ماهواره‌ای العربی تهیه شده و پایگاه اینترنتی شعوبا آن را ترجمه و زیرنویس کرده است. 🖇برای مشاهده و دانلود فیلم کامل این مستند اینجا کلیک کنید. @shouba
📚 معرفی، مرور و خلاصه‌ای از کتاب «امام موسی صدر، عالم تراز» علی اکبری ✂️برش‌هایی از متن: 🔺ایشان به درستی یک عالم تراز دینی است. عالمی که معتقد است دین در خدمت انسان است نه انسان در خدمت دین. عالمی که معتقد است تا معضلات و مشکلات اجتماعی انسان ها در جامعه حل و مرتفع نشود، طرح مباحث دینی راه به جایی نخواهد برد. شخصیتی که به باور مولف در عمل نشان داد که در ارتباط با مردم حس اخوت دارد نه حس ابوت. 🔺مبانی نواندیشی امام موسی صدر در تقریر آقای مهریزی عبارت است از: 1- توجه به قرآن و مرکزیت دادن به آن در فهم 2- تفاوت گذاشتن بین اسلام با آداب و رسوم مسلمانان 3- تفاوت گذاشتن بین احکام ثابت و احکام تاریخ مند اسلام 4- تلاش برای کشف روح دین و شریعت 5- درک کردن واقعیت و شرایط جامعه برای فهم مسائل دینی و در نظر گرفتن آنها 🔺انبیاء هم واسطه اند. با این دیدگاه علت پیروی و اطاعت ما از پیامبر به خاطر سلطه داشتن و پدر بودن ایشان بر ما نیست، بلکه بخاطر واسطه بودنشان است. در ضمن پیامبر در قرآن «اخ» خطاب شده است نه «اب». پیامبران آمده اند تا بستری را فراهم کنند که انسانها عادل و قائم به قسط شوند نه اینکه عدل را فقط برپا کنند. 🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
🎯 نگاهی به تاریخ و وضعیت قوم هزاره در افغانستان؛ داستان قوم همواره مغضوب! ✂️برش‌هایی از متن: 🔺هزاره وقتی به تاریخ خود نگاه می‌کند می‌بیند قدمت چندهزارساله دارد (هزاره‌ها پیش از اسلام بودایی بودند و از این نظر هم تاریخ غنی دارند). افتخارات فرهنگی و تمدنی در کنار ویژگی‌های قومی مثل شجاعت و جنگاوری را وقتی کنار وضعیت فعلی خود قرار می‌دهد می‌بیند به موازات این افتخارات در تاریخ معاصر دچار نوعی له‌شدگی هویتی شده‌اند و وضعیت امروز او در صحنه قدرت و سیاست افغانستان به گونه‌ای است علاوه بر اینکه کمترین سهم را از کیک قدرت دارد و بلکه این فوبیا و واهمه را دارد که با توجه به قدرت گرفتن دوباره طالبان، از هر دو بعد قومیتی و مذهبی سرکوب نشود در مجموع اینها باعث شده است که هزاره‌ها به تعبیری به نوعی شیزوفرنی و سرخوردگی مبتلا شود. 🔺با فرو ریختن هژمونی قدرت پشتون‌ها از یک طرف و ظهور مجاهدین اقوام مختلف، بازی قدرت پیشین به هم می‌ریزد و به نوعی بعد از خروج شوروی باقی اقوام هم که 250 سال به حاشیه رانده شده بودند سربرآورده‌اند. در این فضاست که عبدالرشید دوستم که ازبک است ادعا می‌کند که دیگر نمی‌توانید مرا نادیده بگیرید. یا مسعود و ربانی که تاجیک است هم مدعی و سهم‌خواه قدرت می‌شوند. از هزاره‌ها در اینجا عبدالعلی مزاری به پا می‌خیزد و این جمله پرتامل را بیان می‌کند که: «دیگر هزاره بودن جرم نیست و نمی‌خواهم دیگر هزاره بودن جرم باشد؛ دیگر کسی نمی‌تواند هزاره را در صحنه معادلات افغانستان نادیده بگیرد!» 🔺مزاری از «حق» دم می‌زد. اما بعد از او چه محمد محقق، چه کریم خلیلی و چه سرور دانش بزرگترین ظلم را به گفتمان سیاسی مزاری و هزاره‌ها کردند. این‌ها این «حق» را تبدیل به «امتیاز سیاسی» کردند و ای کاش همین امتیاز هم برای هزاره‌ها بود که به خدا نبود. مثلا همین محقق وقتی به ریاست یک از وزارتخانه‌ها رسید این امتیاز سیاسی قومی را هم به امتیاز خانوادگی تقلیل داد. یعنی فضای حق سیاسی در دوران مزاری در دوران پسامزاری به امتیاز سیاسی و بعد هم امتیاز شخصی تبدیل شد. 🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
💠 درباره نسبت عقل و نقل در اندیشه ابن‌تیمیه؛ آیا ابن‌تیمیه عقل‌ستیز است؟! محمدجواد حسین زاده 🔹 برخلاف تصوری که وجود دارد، در میان کتاب‌های ابن‌تیمیه نمی­توان موردی را یافت که وی به صراحت قائل به عقل‌ستیزی و تقدّم نقل بر عقل شده باشد. بسیاری از عبارت‌هایی هم که به عنوان عقل‌­ستیزی ابن‌­تیمیه مطرح شده، یا نیش و کنایه‌­ها و اتهام‌­هایی است که متوجه متکلّمان و فیلسوفان و متصوفان کرده و متضمن بحث علمی و مصداقی نیست، و یا ناشی از عدم توجه به صدر و ذیل عبارات اوست.‌ نباید گمان بُرد که ابن‌­تیمیه همچون برخی از حنبلیان پیشین‌اش یا سلفیان پسین‌اش با صراحت تمام و بطور نخ نما در مقام ستیز با عقل بر‌می­‌آید. او خود را مدافع توأمان عقل صریح و نقل صحیح معرفی کرده و متکلّمان و فیلسوفان را وهم‌پیشگانی اهل حشو و باطل می­داند که بافته‌­های ذهنی و موهومات‌شان را به عنوان عقل عرضه می­کنند، در حالی که این انگاره‌­ها، واقع‌­نمایی ندارند. وی اکثر عقل‌­باورانی که به زعم او با نصوص کتاب و سنت مخالفت می‌­ورزند را متهم به بهره‌­مندی از قیاس فاسد یا نقل کاذب و یا خطاب شیطانی کرده و معتقد است که چنین افرادی نام قیاس فاسد را عقل و ضرورت می‌گذارند، در حالی که نه عقل است و نه ضرورت. همین رویکرد را می‌توان در میان اهل‌حدیث و اخباریان شیعه نیز مشاهده کرد... 🖇 برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 داستان چند قرن انتقام از مسلمانان هند 🔹در سالهای اخیر مسلمانان هند مورد ظلم و ستم بسیاری قرار گرفتند. اما ریشه این ظلم ها را باید در تاریخ جستجو کرد. در این ویدئو سعی شده تاریخ اسلام در هند و اختلافات و تعارضهایی که با هندوها وجود داشته و باعث فشارهای امروز بر مسلمان شده است بررسی گردد. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 آیا پهپادهای ایرانی خاورمیانه را تغییر می‌دهند؟ 🔹گزارش شبکه الجزیره از قدرت پهپادی ایران @shouba
💠تاریخ‌زیسته اجتماعات مسلمان در خاورمیانه و شمال آفریقا ✂️برش‌هایی از متن: 🔹شرق‌شناسی اسلام را نه به عنوان دین، بلکه به عنوان یک نظام سیاسی تکامل یافته تحلیل می‌کند. به همین دلیل فضای کافی برای اصول اساسی دمکراسی، یعنی برابری، آزدی و برادری، در اسلام نمی‌بیند. از سوی دیگر، شرق‌شناسی معکوس هم اسلام را نه به عنوان یک دین، بلکه به عنوان یک فلسفه‌ی سیاسی تحلیل می‌کند، فلسفه‌ای که خودبسنده است و در آن دمکراسی نقش خاصی برای هدایت به‌حق جامعه ندارد. هیچ کدام از این دو دیدگاه به این که دین واقعا چیست توجه نمی‌کنند. 🔹اصطلاحات موجود در توصیف این منطقه دو مشکل دارند: هم راه‌کار معرفت‌شناسانه‌ای ندارند، هم تحت تأثیر اهمیت بین‌المللی منطقه، بار سیاسی به مطالعات می‌دهند. از این رو، لازم است با پیش کشیدن تاریخ شفاهی، عاطفی و ادبی منطقه، با استفاده از جامعه‌شناسی فراتر از گفتمان مذهبی، و با کمک دیگر علوم، خاورمیانه و شمال آفریقا را در کلیت آن مطالعه کنیم. مفهوم تاریخ زیسته، در تضاد با این ایده قرار دارد که می‌توان از اعراب تعریف واحدی ارائه داد. جوامع همواره سیال‌اند، حرکت می‌کنند و دگرگون می‌شوند. از این رو، تعریف کردن مردم و دادن اسم «عقل عربی» یا «عقل مدرن» به آن‌ها عملی ضدتاریخی است. برای رسیدن به شناخت مناسب، باید فرهنگ‌ها و مناسک بومی را در جوامع متعدد مطالعه کرد. 🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
🎯نگاهی به وضعیت زنان در عربستان؛ از افراط وهابی تا تفریط سلمانی! ✂️برش‌هایی از متن: 🔺کشوری که تا ۴ سال پیش حق رانندگی به زنان نمی‌داد الان شعار برابری جنسیتی می‌دهد که این برابری جنسیتی همه چیز را شامل خواهد شد. لغو ممنوعیت رانندگی زنان، بازگشایی سینماها، برگزاری کنسرت‌ها و لغو ممنوعیت مختلط بودن زن و مرد در اماکن عمومی، حذف مقررات مربوط به سرپرستی و قیمومیت مردان بر زنان به گونه ای که زنان اکنون نه تنها مجاز هستند تنهایی به سفر بروند بلکه می توانند با وجود داشتن خانواده در مسکن مستقل به همراه دخترانی دیگر یک زندگی به سبک غربی داشته باشند از جمله این آزادی هاست. آزادی های دوره سلمان به این موارد ختم نمی شود. زنان عربستان اکنون اجازه یافته اند به کنسرت ها و کلوپ های رقص مختلط رفته و در آنجا مواد مخدر یا مشروبات الکی مصرف کنند. 🔺تحولات اخیر که با برچیدن پلیس مذهبی موسوم به کمیته های امربه معروف همراه بود زنان عربستان را با پدیده افزایش اذیت و آزار جنسی روبرو کرده و امنیت آنان را تحت الشعاع قرار داده است و هرچند که مورد استقبال جوانان قرار گرفته اما خانواده ها به آن به چشم مراسم‌های مختلط نفرت‌انگیز همراه با آزار و اذیت نوامیس مردم می نگرند. در همین جشن های اخیری که تحت عنوان فستیوال ریاض برگزار شد بی بی سی گزارش داد که فراگیر شدن این جشن ها، ترس زنان این کشور را از افزایش پدیده آزار و اذیت علیه آنها افزایش داده است. 🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
📚نگاهی به دیدگاه‌های فرهنگی، اجتماعی، اخلاقی، سیاسی و سبک زندگی آیت‌الله سیستانی محمد دشتی 🔹کتاب «نگاهی به دیدگاه‌های فرهنگی، اجتماعی، اخلاقی، سیاسی و سبک زندگی آیت الله سیستانی» به کوشش سیدمحمد غضنفری به رشته‌ تحریر درآمده و انتشارات ایده نو آن را منتشر کرده است. این کتاب، مجموعه‌ای از یادداشت‌هاست که افراد مختلف پس از دیدار با آیت الله سیستانی نوشته و در نشریات مختلف منتشر کرده‌اند. نویسنده در مقدمه کتاب می‌گوید: «در جمع آوری مطالب کتاب سعی کردم از قول اشخاص ذی‌صلاح و دقیق استفاده کنم و با نقل قول از منبع معتبر و ارائه منابع در هر مورد و حفظ امانت در کلام، احتیاط لازم را انجام دهم و امیدوارم در این خصوص به حقیقت دست یافته باشم.»... 🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
💠تحلیلی بر ناآرامی‌های قزاقستان؛ شرق و غرب حامی دولت قزاقستان! ✂️برش‌هایی از متن: 🔹بعد از فروپاشی شوروی و اعلام استقلال قزاقستان آقای نظربایف که دبیر اول حزب کمونیست جمهوری سوسیالیستی قزاقستان شوروی بود از سال ۱۹۹۱ رئیس جمهور این کشور شد و تا سال ۲۰۱۹ که استعفا داد در قدرت بود. ایشان همچنین حزب نور اوتان را از دهه 1990 میلادی تاسیس کردند که تاکنون برنده قاطع تمام انتخابات بوده است. در انتخابات پارلمانی این حزب معمولا با ۷۰ درصد و در انتخابات ریاست جمهوری آقای نظربایف با حداقل ۹۰ درصد آرا همیشه برنده بوده‌اند. لذا گردش قدرت در این کشور به درستی انجام نگرفت و فضای این کشور بسته شد. در کنار این هم رسانه ها در این کشور آزادی چندانی نداشتند 🔹کشور خاصی به طور منسجم و یکپارچه پشت این قضیه وجود نداشته است، حداقل در سطح مواضع رسمی چنین چیزی مشاهده نشد و داده‌های قابل اعتمادی هم نداریم. آقای توکایف هم صرفا گفتند که اینها جنگجویانی بودند که در خارج آموزش دیده اند و یا از خارج وارد قزاقستان شده‌اند. اما به طور کل میتوان خشونت روی داده در این اعتراضات را در دو گروه تقسیم کرد، گروه اول اراذل و اوباشی که در همه شهرها وجود دارند و هر اتفاقی بیفتد اینها میروند برای دزدی و غارت که در شهر آلماتی هم طبیعتاً حضور داشتند، و حتی باندهای قاچاقچی. و دسته دوم گروه های مذهبی افراطی بودند که قزاقستان در سالهای اخیر با این گروه ها و جریان‌ها مواجه بوده است. 🔹در بیانیه های کشورهای غربی به خصوص بریتانیا و آمریکا، مشاهده می‌شود که ادبیات اینها متفاوت از ادبیاتی‌ست که در بحران بلاروس، قرقیزستان و حتی ارمنستان به کار بردند. بخشی از بیانه های کشورهای غربی مطابق معمول دفاع از حقوق بشر و آزادی بیان و اینگونه مسائل است و بخش دیگری که در بیانیه ها بر آن تأکید داشتند حمایت از دولت قزاقستان و مخالفت با خشونت‌ها بود و حتی در بعضی از بیانه های آنها مشاهده شد که مقابله دولت و برخورد با خشونت ها را به رسمیت شناختند؛ موضعی که در اتفاقات بلاروس یا اوکراین اصلا دیده نشد. 🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 جنگ بر سر «آب» در جهان عرب! 🔹مناطق عربی کم‌آب‌ترین نقاط کره زمین هستند و هم‌اکنون درگیر مشکل خشکسالی اند. بعضی پیش‌بینی‌ها از تشدید این بحران در سال‌های آینده که منجر به درگیری‌های خونین میان دول عربی خواهد شد سخن گفته‌اند. در این ویدئو به مسئله جنگ بر سر آب در جهان عرب پرداخته شده است. 🔹لازم به ذکر است این ویدئو توسط شبکه الجزیره تولید شده و ترجمه آن توسط پایگاه اینترنتی شعوبا به معنای تایید تمام جزئیات مندرج در آن نیست. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
❇️جای خالی دیپلماسی علوم انسانی ایران در جهان اسلام یاسر عسگری ✂️برش‌هایی از متن: 🔹نگاه قرآن محوری رهبر معظم انقلاب هم جای طرح و ارائه ویژه دارد که برای مخاطبان و محققان غیرایرانی می تواند خیلی جذاب و مهم باشد و نباید این بُعد از اندیشه ایشان نادیده گرفته شود. شاید این چنین کاری تا حدی بتواند اندکی از غفلت ها و کوتاهی ها در معرفی مطالعات قرآنی شیعیان یا جامعه ایرانی بکاهد. 🔹متأسفانه مولوی پژوهی ایرانی (آن چنان که باید و شاید) به جهانیان و حتی مسلمانان جهان معرفی نشده است. لذا معرفی مولوی پژوهان ایرانی به غیرایرانیان ضروری است. از سویی افراد محدودی به عنوان مولوی پژوه ایرانی در محافل آکادمیک غربی شناخته می شوند (مانند دکتر سید حسین نصر و دکتر عبدالکریم سروش) که گویای همه ظرفیت ها و داشته های ایران اسلامی در این زمینه نیست و تنها دو برداشتی ایرانی از مولوی ترویج می شود که جامعیت ندارد و باید رویکردها و شارحان ایرانی دیگر مولوی به دنیا معرفی شوند. 🔹ابن عربی در کنار مولوی یکی از معروف ترین و جنجالی ترین عرفای مسلمان در جهان شناخته می شود و جایگاه مهمی در محافل حوزوی و اسلامی هم دارد و همچنین منتقدان بسیار سرسختی هم در بین اهل سنت دارد و هم در حوزه های علمیه شیعه. هم طرفداران سرسختی دارد و هم منتقدان سرسختی. متأسفانه ابن عربی پژوهی ایرانی (به ویژه پس از پیروزی انقلاب اسلامی) به مخاطبان غیرایرانی مسلمان و غیرمسلمان شناسانده نشده است. 🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
💠درپی اعتراضات فعالان مسئله زنان؛ مجلس مصر ازدواج دوم مردان را محدود می‌کند 🔹خبر ازدواج دوم ورزشکار بدنساز مصری یعنی «ممدوح السبیعی» مشهور به «بیگ رامی» موجب شد تا بار دیگر زمزمه‌ها در خصوص مسأله ازدواج دوم و لزوم وضع قوانین جدید در این زمینه آغاز گردد. در همین ارتباط، نمایندگان پارلمان مصر تلاش می‌کنند تا با تصویب طرحی، ازدواج دوم بدون کسب موافقت همسر اول را جرم‌انگاری نمایند. آن‌ها درصدد هستند تا مجازت‌ها و پیامدهای ناشی از ازدواج دوم بدون کسب موافقت و اجازه از سوی همسر اول را تشدید کنند. هدف اصلی و اساسی نمایندگان مصری مجازات کسی است که بدون اطلاع همسر اولش به ازدواج دوم مبادرت می‌ورزد... 🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
📚 پرونده: وضعیت زنان در کشورهای اسلامی 🔹درباره وضعیت زنان در افغانستان؛ سرگردان در دوگانه فمنیسم و طالبانیسم! 🔹مسئله زنان از حسن‌البنا تا قرضاوی؛ اخوانی‌ها نقش‌آفرینی سیاسی زنان را می‌پذیرند؟ 🔹نگاهی به گسترش فمنیسم در پاکستان؛ تلاش فمنیست‌ها برای گسترش جنبش در روستاها 🔹بررسی گرایش‌های مختلف زنان در جهان اسلام؛ از علم اسلامی زنانه تا امامت جمعه زنان 🔹گزارش آماری جامع از نگاه به زنان در مصر؛ تصویر زن مصری در ذهن مردم مصر 🔹درباره خشونت خانگی در جهان عرب؛ لبنان در صدر خشونت خانگی علیه زنان! 🔹آیا تعرض جنسی در فرهنگ جهان عرب به حقّی برای مردان تبدیل شده است؟ 🔹درباره وضعیت همسران زندانی اعضای داعش؛ ما را از جهنم نجات دهید! 🔹«قُبَیسیات»؛ تشکیلات دینی زنانه که مردان اجازه ورود به آن ندارند 🔹چالش‌های زنان مصری برای حضور در دستگاه قضائی 🔹نگاهی به برخوردهای قضائی با زنان تیک‌تاکر در مصر؛ حفاظت حکومت از «ارزش‌های خانواده» 🔹بررسی عملکرد قضات زن در لبنان؛ فساد در میان قضات زن کمتر است! 🔹درپی اعتراضات فعالان مسئله زنان؛ مجلس مصر ازدواج دوم مردان را محدود می‌کند 🔹نگاهی به وضعیت زنان در عربستان؛ از افراط وهابی تا تفریط سلمانی! 🔹نگاهی به فعالیت‌های فمنیستی زنان مهاجر سوری در آلمان 🔹عقیم‌سازی اجباری زنان اویغور در چین؛ کشتار نسل‌های آینده مسلمان! 🔹نگاهی به تاریخ جنبش زنان در ترکیه؛ چهار رویکرد متفاوت در قبال مسائل زنان 🔹نگاهی گذرا به اجتهادات دینی پیرامون جایگاه زن در فضای فرهنگیِ جهان عرب 🔹تضییع حقوق زنان در سیستم قضایی جهان عرب؛ وقتی زنان به شبکه‌های اجتماعی پناه می‌آورند! 🔹خودکشی در میان زنان پاکستانی؛ دلایل مختلف و نتیجه یکسان 🔹درباره عوامل حجاب‌هراسی در غرب؛ حجاب دشمن هویت غربی! ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 مروری بر زندگی و افکار احمد الطیب، شیخ الازهر ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
📮 جریان‌شناسی سیاسی اهل‌سنت عراق سیدرضا قزوینی غرابی ✂️برش‌هایی از متن: 📍اهل سنت عراق با سقوط صدام غافلگیر شدند و بلافاصله بعد از سقوط صدام نارضایتی­‌هایی به اشکال مختلف بروز دادند. جریان­های شبه نظامی معارض دولت عراق و اشغالگران آمریکایی، خیلی زود متشکل شدند. این گروه­ها تنها با اشغالگری مخالف نبودند بلکه مشروعیت دولت جدید و نظام حاکم را نمی‌­پذیرفتند، چون آن را ناشی از دخالت دیگران در فضای عراق معرفی می­کردند. از همان ماه‌­های نخستین سقوط صدام عملیات­های تروریستی آغاز شد و تاکنون هم کم­‌وبیش ادامه دارد. 📍عدم وجود رهبر یا رهبران موثر و قدرتمند و کاریزماتیک در میان اهل سنت عراق، حلقه مفقوده بسیار جدی است. در واقع شخصی که بتواند جریان­‌های سیاسی را جمع کند و در کنار مردم قرار بگیرد وجود ندارد. 📍در فضای سیاسیِ اهل سنت عراق، هر کدام از رهبران با یکی از قدرت­های منطقه­‌ای ارتباط دارند و این ذهنیت بدی را در میان توده اهل سنت نسبت به رهبرانشان ایجاد کرده است. البته انتصاب رهبران سیاسی عراق به کشورهای پیرامونی در میان شیعیان هم وجود دارد، اما در میان اهل سنت بروز بیشتری دارد. مثلا النجیفی به ترکیه نزدیک است و حلبوسی مورد حمایت عربستان و خنجر مورد حمایت قطر است. این چند دستگی موجبات نارضایتی توده­‌ها و رأی دهندگان را فراهم کرده است. 🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 مستند: شهر سبته، نماد همزیستی مسالمت‌آمیز ادیان 🔹سبته شهر کوچکی است در اسپانیا و در مرز مراکش. شهری که قرن‌هاست میزبان شهروندانی مسیحی، مسلمان، هندو و یهودی است که نه تنها در کنار هم زندگی مسالمت‌آمیز دارند، بلکه انواع و اقسام همکاری های بین‌الادیانی را رقم زده‌اند. 🔹در این مستند با این شهر و چگونگی همزیستی پیروان ادیان مختلف در آن آشنا خواهیم شد. این مستند توسط شبکه الجزیره تهیه شده و پایگاه اینترنتی شعوبا آن را ترجمه و زیرنویس کرده است. 🖇 برای مشاهده و دانلود فیلم کامل این مستند اینجا کلیک کنید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
🎯تاریخ همبستگی سیاه‌پوستان و فلسطینیان ✂️برش‌هایی از متن: 📌همبستگی سیاه‌پوستان و فلسطینیان از نقاط برجسته حرکت‌های اعتراضی جنبش «زندگی سیاهان مهم است» (این جنبش در سال 2014 ابراز وجود کرد)، به شمار می‌آید. تلاقی جنبش سیاهان و مساله فلسطین پدیده نوینی نیست؛ بلکه انعکاسی است از ارتباطی ریشه‌دار در تاریخ مبارزه جهانی علیه نژادپرستی و امپریالیسم. 📌 او چندین مرتبه نیز به فلسطین سفر کرد. مالکوم ایکس در آخرین سفرش به فلسطین در سال 1964، شاعر فلسطینی هارون هاشم رشید را در نوار غزه ملاقات کرد. او در اثناء بازدیدهای خود از اردوگاه‌های پناهجویان و بیمارستان‌ها، رنج و سختی آوارگان فلسطینی را به خوبی لمس کرد. پس از این بازدید، مقاله‌ای را در «The Egyptian Gazette» با عنوان «درباره منطق صهیونیزم» منتشر و در آن به حمایت پایدار خود از مبارزه فلسطینیان و همینطور یکسان بودن صهیونیزم و استعمار، تأکید کرد و فرماندهان آفریقایی را برای حمایت از مبارزه فلسطینیان در راه آزادی، تشویق نمود. 📌محمد علی کلی بزرگ ترین بوکسور جهان و شخصیت بارز جنبش مبارزات سیاه‌پوستی در آمریکا نیز دست یاری خود را به سوی فلسطینیان دراز کرد. عکس بالا در سال 1974، در حال سرکشی محمد علی به اردوگاه پناهجویان فلسطینی در جنوب لبنان ثبت و ضبط شده است. این بوکسور مشهور، امپریالیسم آمریکایی را به باد انتقاد گرفته و همبستگی خود را با مردم فلسطین در راه آزادی این سرزمین، اعلام کرد. 🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
📚 ویژه‌نامه: راوی خون‌شریکی؛ پاسداشت محمدسرور رجایی 📮محمدسرور رجایی از برجسته‌ترین شخصیت‌های فرهنگی افغانستانی بود که تلاش بسیاری برای روایت اشتراکات فرهنگی ایران و افغانستان یا آنچه خود «خون‌شریکی» می‌نامید، متحمل شد. در این ویژه‌نامه به بررسی شخصیت محمدسرور رجایی و نیز ابعاد مختلف پروژه فرهنگی ارزشمند او پرداخته شده است. این ویژه‌نامه به همت دست‌اندرکاران جشنواره مردمی فیلم عمار تولید شده است. 📮در این ویژه این‌نامه مطالب زیر آمده است: 📍زندگی نامۀ خودگفتۀ محمدسرور رجایی، به روایت اول شخص مفرد 📍یکی از ما: روح الله رشیدی 📍خون شریکی: محمدسرور رجایی 📍راوی بین المللی انقلاب: مسعود ملکی 📍با روایتش برادرم را از غربت در آورد: حمیدرضا سعیدی 📍ایستاده بود پای خون شریکی ایران و افغانستان: مرتضی قاضی 📍راه ناتمام رجایی برای روایت افغانستان: هاجر صفائیه 📍در آغوش قلب ها: محمدسرور رجایی 📍وجوه سه گانه محمدسرور رجایی؛ ارتباطات میان فرهنگی، انسان انقلاب، جهاد: مجتبی نامخواه 📍نمایندە شایسته برای جامعه نخبگی مهاجر در ایران، معلم و غمخوار مهاجران: سمیه مروتی 📍آشنای واقعی: سجاد اسلامیان 📍راهی که رجایی باز کرد: محمدمهدی خالقی 📍سرودخوانی خندوانه ای مهاجران: محمدسرور رجایی + دو شعر 📍به تنهایی یک نهاد فرهنگی بود: محمدکاظم کاظمی 📍ایستاده در میان دشواری ها: علی محمد مودب 📍ما دو ملت نیستیم: محسن مومنی شریف 📍همه تن، چشم: محمدسرور رجایی 📍مدیحه ای برای یک جاسوس: محمدحسین جعفریان 📍عمر می گذرد؛ در خدمت مردم باشیم: جمیله قاسمی 📍ایران وطن فرهنگی پدرم بود: عاطفه رجایی 📍سوگ نامه 🖇 برای دانلود فایل این ویژه‌نامه اینجا کلیک کنید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
🎯 جریان شناسی داخلی طالبان؛ در داخل گروه طالبان چه می‌گذرد؟ ✂️برش‌هایی از متن: 🔺ما طالبان را نمی‌توانیم بشناسیم مگر اینکه درک درستی از جامعه پشتون‌ها داشته باشیم؛ چراکه ستون فقرات طالبان پشتون ها هستند، البته این بدین معنحا نیست که طالبان یک تشکیلات تک قومی پشتون است، نه، طالبان تشکیلاتی‌ست ایدئولوژیک، با بدنه تاجیک و ازبک قدرتمند و ستون فقرات پشتون اما متاسفانه در ایران در خصوص پشتون‌ها اطلاعات نادرست زیادی منتشر شده است. 🔺اگر بخواهیم نگاهی به طیفهای مختلف درون طالبان بیاندازیم شاید بتوان به سه دسته مهم ملابرادر، مولوی سراج الدین حقانی و ملا یعقوب (پسر ملا عمر) اشاره کنیم. گروه های زیاد دیگری هم هست که هریک عده ای را اطراف خود دارند. ملا عبدالقیوم ذاکر، ملا محمد ابراهیم صدر و … هر کدام افرادی را در پیرامون خود دارند. این دسته ها را می‌توان خیلی گسترش داد، ممکن است در یک ولایت یا یک وزارت‌خانه فرد مهمی وجود داشته باشد که یک‌سری افراد در اطراف او جمع هستند. 🔺بین آنها اشتراکات زیادی وجود دارد و اگر هم اختلافی باشد بروز خارجی ندارد، یعنی در عمل و اجرا هر آنچه را تاکنون دیده ایم به عنوان تصمیم نهایی طالبان بوده است. ممکن است در پس پرده در جلسات داخلی و در بین خودشان اختلافاتی وجود داشته باشد ولی سند معتبر یا برون‌داد عینی ای که مبنی بر اختلافات آنها باشد موجود نیست. افرادی که ادعا می‌کنند طالبان با یکدیگر اختلاف دارند یا باید بگویند که به جلسات سری طالبان دسترسی دارند یا بالاخره سند و مدرک معتبری دارند که خوب است آن را با دیگران نیز به اشتراک بگذارند وگرنه ما در عمل و گفتارِ نهایی طالبان اختلاف فاحش و آشکاری ندیده ایم. 🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
💠نگاهی به نظریات عابد الجابری درباره زبان عربی و نقش آن در تمدن و عقل عربی امیرحسین خیراندیش ✂️برش‌هایی از متن: 🔹اعراب این زبان را مقدس می‌دانند و سلطه این زبان را بر خویش نه تنها بیانگر توانایی‌های این زبان بلکه بیانگر توانایی‌های خویش تلقی می‌کنند و از همین روست که «دیگری» برای عرب، «عجم» نام می‌گیرد یعنی کسی که به روانی سخن نمی‌گوید و کلامی مبهم دارد. 🔹اعراب این زبان را مقدس می‌دانند و سلطه این زبان را بر خویش نه تنها بیانگر توانایی‌های این زبان بلکه بیانگر توانایی‌های خویش تلقی می‌کنند و از همین روست که «دیگری» برای عرب، «عجم» نام می‌گیرد یعنی کسی که به روانی سخن نمی‌گوید و کلامی مبهم دارد. 🔹جابری تاکید می‌کند که اسلام دین عربی باقی ماند و امکان تفکیک و بی‌نیازی این دین از عربی وجود ندارد چراکه عربی بخشی از ماهیت قرآن است. از همین روست که بیشتر اختلافات کلامی، مذهبی و فقهی هم در گرو زبان عربی هستند. 🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
🎯جماعت تبلیغ جنبشی بی‌خطر برای سیاستمداران! ✂️برش‌هایی از متن: 📍رسانه‌ها، پلیس و سیاستمداران معمولا خودشان را درگیر فعالیت‌های جماعت تبلیغی نمی‌کنند. هر چه باشد، جماعت تبلیغی غیرسیاسی است -اگر سیاست را شرکت در فرایندهای دمکراتیک یا عملکرد هویت‌های سیاسی تعریف کنیم- نمی‌خواهد اجرای شریعت را تحمیل کند یا دولت اسلامی بسازد. 📍جماعت تبلیغی به روی همه گشوده است. به یک معمار، جراح لیپوساکشن و مهندس، همانقدر گرم خوشامد می‌گوید که به کارگر روزمزد بیسواد خوشامد خواهد گفت. 📍از جماعت تبلیغی به خاطر این که کلمه‌ی جهاد را در دایره‌لغات اسلامی با دعوت جایگزین کرده‌اند هم انتقاد می‌کنند. پس وقتی که درباره‌ی در مسیر خدا بودن حرف می‌زنند، منظورشان جهاد فی سبیل الله نیست، منظور دعوت است. پس مسلمانانی که فکر می‌کنند برقرار کردن دولت اسلامی مهم‌تر است، خیلی ناراحت می‌شوند. 🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
💠 شهید صدر چگونه میان «مسئله هویت» و «مسئله پیشرفت» جمع می‌کرد؟ استاد حیدر حب الله ✂️برش‌هایی از متن: 🔹شهید صدر معتقد بود منطق ارسطویی یا فلسفه عقلی صرف، قادر به حفظ هویت ما و قادر به پر کردن خلأهای موجود در واقعیت ما نیست. البته او – برخلاف تصور برخی از ما- مخالف منطق ارسطویی نبود، بلکه معتقد بود که امکان بهره‌مندی از چند روش منطقی در مطالعات اسلامی‌ ما وجود دارد. چون با تنوع روشی در مطالعات اسلامی، حتما اطلاعات و اکتشافات افزون‌تری به‌دست خواهیم آورد. از اینجا شهید صدر به جستجوی منطق استقراء و حساب احتمال روی آورد. 🔹فقیه و متفکر مسلمان، مشکلش دیگر مشکل افراد نیست، بلکه مشکل کل جامعه است. مشکل او، مشکل کل امت شده است. این می‌طلبد که ذهن از مرحلۀ فردی، جزء‌نگر و کوچک به مرحلۀ جامع، نظریه‌محور و بزرگ منتقل شود و این دقیقاً همان کاری است که استاد شهید انجام داد؛ چون می‌دید که با ذهنیت مدیریت فردبه‌فرد، نمی‌توان یک امت و یک حکومت را مدیریت کرد. 🔹شهید صدر می‌گوید: من سراغ متن نمی‌روم و اصلا چرا باید بروم؟! ابتدا باید به سراغ واقعیت زندگی بشر برویم و به دغدغه‌های انسان مسلمان معاصر و مشکلات و بحران‌ها و عوامل عقب‌ماندگی و علت وضع بدش بپردازیم و سپس پرسش‌ها را از این وضعیت موجود بگیریم. پس من در ابتدا یک واقع‌گرا هستم، یعنی از واقعیت راه می‌افتم و با آن شروع می‌کنم، سؤالات و دغدغه‌ها را از آن می‌گیرم، سپس سراغ متن می‌روم و در مقابل کتاب و سنت زانو می‌زنم تا به آنها بگویم: در حل مشکلات واقعی، از شما چه بهره‌ای می‌توانم ببرم؟ 🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba