💠ایران از جامعه عراق، به جز اربعین، پارلمان و پادگان چه میداند؟
صبا اسداللهی
🔹 شاید اغراق نباشد اگر گفته شود کشور عراق، جامعه ای را در دل خود دارد که از حیث پیچیدگی، کم نظیر یا حتی بی نظیر است.
🔹جامعه انقلابی ایران اما، عراق را نوعا «عراق اربعین تمدن ساز» میداند و «عراق مقاومت». برای مسئولین نیز نوعاً، عراق در نقش آفرینی های سیاسی و پشتیبانی از گروه های مقاومت خلاصه شده است.
🔹تاریخ بین النهرین اما، کهن ترین ظهور و بروز تمدن بشری است که عراق در دل آن معنا شده است و طبیعتا میراثدار عمیق ترین، کهن ترین و متنوع ترین خردهفرهنگ ها، آداب و رسوم و جلوات حیات اجتماعی انسان است.
🔹نگاه ناقص جمهوری اسلامی به عنوان همسایه ای که بیشترین نقاط اشتراک فرهنگی، دینی و مذهبی را با این میراث عظیم بین النهرین دارد، و به تبع آن، خلأ وجود شناخت صحیح و همه جانبه از عراق، در لایه های فعال، تصمیم ساز و تصمیم گیر جمهوری اسلامی، باعث شده است که بخش هایی از جامعه عراق، علی الخصوص جوانان، جمهوری اسلامی را به مثابه یک بیگانه و نه همسایه، دوست و همراه فهم کنند.
🔹در این شرایط و در سایه عدم تعامل فرهنگی و اجتماعی جمهوری اسلامی و گروه های مردمی فعال، با گروه های اجتماعی عراق فعلی، شاهد شنیده شدن فریاد های (ایران برّه برّه) از دل خیابان های بغداد و حتی نجف و بصره هستیم.
🔹پذیرش انگاره ی «مزدور بودن»تمامی این معترضان بدون در نظر داشتن ارتباط میان تحولات اجتماعی عراق با این شعار ها و واکنش های ضد ایرانی و ضد مقاومتی، صرفا به مثابه عمیق تر و با توانی بیشتر «سر در برف کردن» است و لاغیر!
تا چه شود...
#عراق
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 مستند «حریف» روایت هفتاد سال تقابل ایران و آمریکا در منطقه
🔹 این مستند که در سه اپیزود تولید شده است از چهارشنبه ۲۰ بهمن لغایت جمعه ۲۲ بهمن، ساعت ۲۲ از شبکه پنج سیما پخش خواهد شد.
🔹 این مستند به تهیه کنندگی علی خواجه، کارگردانی عباس افخمیان و نویسندگی دانیال علی جعفر تولید شده است.
🔹 پژوهش این مستند بر عهده پایگاه اینترنتی شعوبا بوده است.
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
💠علامه فضلالله به روایت ایرانیها (بخش اول)
یاسر عسگری
✂️برشهایی از متن:
🔹از مقام علمی و معنوی آیت الله بهجت بسیار تجلیل کرد و موضوع دوم نیز دفاع از خود در برابر دیدگاه های مخالف بود. گفتنی است ایشان به دلیل ارائه برخی آراء و فتاوی شاذ و نادر، مورد انتقاد جدی برخی مراجع و علما واقع شده بود. علامه فضل الله در آن دیدار ضمن بیان برخی از آرای خود، عقیده داشت اگر امروز شیخ مفید هم در قید حیات بود، به سبب بعضی از دیدگاه هایش مورد تکفیر واقع می شد!
🔹او تا روزهای آخر عمر، در مواجهه با آمریکا و اسرائیل، بر مواضع انقلابی امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی ایستاد و به رغم فشارها، فتنه ها، تسلیم سازش نشد و در جریانات اخیر ایران [حوادث سال 1388] کوچکترین بهانه ای به دست دشمنان ندادند.
🔹من وقتی با گروهی ملاقات دارم که مثلاً خبرنگاران فرانسوی هستند، دیگر سید محمدحسین نیستم، بلکه خودم را جای آنها می گذارم و از چشم آنها به همه چیز نگاه می کنم و در هنگام گفتگو با آنها، یک خبرنگار فرانسوی می شوم تا بتوانم اسلام و تشیع را طوری عرضه کنم که درک کنند.
🖇 برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید.
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
🎞 مستند: دیپلماسی مذهبی ترکیه در بوسنی و هرزگوین
🔹یکی از نقاطی که جمهوری اسلامی ایران با حمایت نظامی از مردم آنجا شهدایی را تقدیم کرده است ولی پس از جنگ نتوانسته حضور فرهنگی خود را تداوم ببخشد و کشورهایی مانند عربستان و ترکیه میدانداران اصلی فرهنگ آن کشور شدهاند، بوسنی و هرزگوین است. اتفاقی که در سوریه و عراق هم در حال تکرار است. یعنی جایی که ایران شهید میدهد ولی دیگران میوههای فرهنگیاش را میچینند!
🔹در این مستند به فعالیت های ترکیه در حوزه دیپلماسی مذهبی در بوسنی و هرزگوین پرداخته شده است. این مستند توسط پایگاه اینترنتی شعوبا ترجمه و زیرنویس شده است.
🖇برای مشاهده و دانلود این مستند اینجا کلیک کنید.
#ترکیه
#بالکان
#بوسنی
#مستند
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
📮 جهت گیری کلان فضای رسانه ای عراق به چه سمت است؟
صبا اسداللهی
📍شاید سخن گفتن از عراق به عنوان یک واحد یکدست و بدون در نظر داشتن تکثر عمیق ریشه دوانده در این جامعه، سخت و حتی نه چندان حرفه ای بنظر برسد. به همین اعتبار، سخن گفتن از جهت گیری کلان فضای رسانه ای عراق نیز احتمالا در وهله اول، نادرست است.
📍اما با در نظر داشتن نظام معنایی هژمون جهانی به راهبری غرب که به شکل مستقیم و یا غیر مستقیم، در رسانه های جهان تجلی دارد، می توان ادعا کرد که در نگاهی کلان و در سایه نقص نظام بازتولید معنا در میان اسلامگرایان معاصر، در همه انواع سنتی یا انقلابی آن (علیرغم پویایی و جاذبه ذاتی اسلام)، و فقدان وجود نظام رسانه ای شامل و جامع برای آن، جهت گیری غالب رسانه ها در عراق، به سمت نظام ارزشی و سبک زندگی غربی است.
📍شبکه هایی همچون الحره (وابسته به وزارت خارجه آمریکا به شکل علنی)؛ MBC العراق، که شبکه تخصصی فیلم، سریال و برنامه های متنوع تلوزیونی است، UTV عراق و در مرحله بعد و در نسخه های بومی تر، شبکه های الشرقیه والسومریه و امثالهم، نمونه هایی عیان و البته به لحاظ تولیدات و مخاطبین، نمونه های قدرتمند از این جهت گیری و حرکت کلان فضای رسانه ای عراق پس از 2018 هستند.
📍در این میان و در بیت شیعی، شبکه های تلویزیونی و رسانه های اجتماعی وابسته به عتبه علویه و حسینیه، با عملکرد سنتی خود، جای خود را در پازل منسک گرایی مذهبی در میان جامعه جوان عراقی باز میکند.
📍در بیت سنی نیز، گفتمان توسعه بالاخص در جغرافیای غرب و شمال غرب عراق، میداندار است.
📍بیت کردی و رسانه های آن نیز که از دیرباز، پیشقراول غرب گرایی و آمریکادوستی بوده اند. بطوری که در سال 2003، هنگامی که آمریکایی ها در شهر های جنوب و حتی مرکز عراق احساس ناامنی می کردند، کردستان عراق را مامن خود میدانستند(ر.ک کتاب یادداشت های عراق، ماریو بارگاس یوسا).
📍شبکه های تلویزیونی نماینده جریان شیعی انقلابی. مقاومتی مانند العهد، الغدیر و الفرقدین و رسانه های اجتماعی وابسته به آنها نیز، در حالت «غرق شدگی» در خردهشبکهی هویتی خود به سر برده و هر روز که می گذرد، از جهتگیری کلان رسانه ای عراق امروز، فاصله بیشتری پیدا میکنند.
📍و مادامی که یک «ابرروایت» از اسلام و تشیع در همه انواع و خرده روایت های زیر مجموعه آن، که پاسخی برای نسل جوان امروز عراق با همه نیاز ها و علایق متنوع او داشته باشد، تولید نشود، در روی همین پاشنه خواهد چرخید...
#عراق
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
💠 بشیر شو؛ هابِ هویتِ ضدمقاومت (۲)
صبا اسداللهی، مدیر میز عراق شعوبا
🔹 تاسیس بشیر شو در سال ۲۰۱۴، نمونه ای اعلا از این چرخش اجتماعی در صحنه رسانه عراق است؛ مقابله با هرگونه طائفه گرایی و به تناسب آن، مقابله با هر شخص یا جریان ولو مذهبی که به وحدت «عراق» ضربه میزند! رویکردی که تا پیش از آن، در جامعه عراق نوعی خط قرمز به حساب میآمده است. اگرچه حتی اگر عقبه اینگونه تقابل با عنصر مذهب و شاخص های آن همچون رجال و جریانات سیاسی اجتماعی که صبغه مذهبی دارند را به سال های قبل از 2014 بکشانیم نیز، باید اعتراف کرد که هرگونه کنش و رفتار در جهت مخالف اتمسفر دینی عراق، کمتر عمومی و علنی بوده است...
🖇 برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید.
#عراق
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 شعرخوانی نزار قبانی در ستایش امام خمینی و انقلاب اسلامی ایران
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
📚 کتابی که برای فهم چرایی قدرتگرفتن طالبان باید خواند
محمدهادی کاظمی
🔹 برای خیلی افراد، حتی افغانهای داخل و خارج افغانستان، بعد از توفیق طالبان در گرفتن پایتخت این سوال خلق شد: طالبان با تعداد نفرات نهچندان زیاد، چگونه توانستند ارتش تا دندان مسلح آمریکا و ناتو و اردوی ملی(ارتش) افغانستان را زمینگیر کنند و در مدت زمانی کوتاه، کل افغانستان را به تسخیر خود درآورند؟ این کتاب به خواننده کمک میکند تا حد زیادی به جواب این سوال برسد و درک کند که طالبان چگونه توانستند اراده خود را در زمانی نسبتا کوتاه محقق کنند. سوالی که پاسخ آن در قدرت و نفوذ طالبان، کمک همسایگان به آنها، ضعف و فساد دولت مرکزی، جغرافیا و شرایط خاص افغانستان، ضعف محاسباتی آمریکا و ناتو یا… منحصر نمیشود. بلکه همه اینها، حتی در عرض یکدیگر، بعلاوه نکاتی اجتماعی و سیاسی و البته دینی پدیدآورنده شرایط امروز افغانستان و توفیق فعلی طالبان شده است...
🖇 برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید.
#معرفی_کتاب
#جامعه_شناسی_کشورهای_اسلامی
#افغانستان
#طالبان
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
هدایت شده از شعوبا
📚 جزوه: بررسی تحلیلی وضعیت مسلمانان هند و نقش ما در این تحولات
🔹 خشونت بیحد و مرز هندوهای افراطی در سایه سکوت و همراهی دستگاه حاکمهی هند، روزهای دردآوری را برای تمامی مسلمانان رقم زده است.
🔹 اگرچه بخشی از مردم و مسئولین نسبت به این حوادث موضع گیری کردهاند اما انفعال در دستگاه سیاست خارجی و همچنین فراگیر شدن ویروس کرونا در کشورهای جهان باعث شده تا توجه لازم از طرف مسئولان کشور و همچنین کشورهای جهان اسلام صورت نگیرد و اخبار این فجایع در انبوه خبرهای کرونا گم شود.
🔹 جزوه حاضر حاصل همکاری مستضعفین تیوی با تعدادی از کارشناسان حوزه مطالعاتی شبه قاره هند است که برای شناخت بهتر زمینهها، پیشبینی و نقش ما در تحولات هند تهیه شده است.
🔹 به تمامی انسانهای آزاده، خصوصا فعالین اجتماعی-سیاسی ایران توصیه میشود که آن را به دقت مطالعه کرده و به بحث بگذارند.
🔺 دانلود جزوه: اینجا
#هند
#مسلمانان_هند
#جزوه
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 یکی از مهمترین بخش های برنامه بشیر شو، مصاحبه احمد البشیر با یکی از سیاستمداران امریکا در امور خاورمیانه است.
مصاحبه ای که میتوان مجموعه ای از راهبردهای ادراکسازانه امریکا برای تطهیر چهره خود و تخریب چهره ایران و گروه های مقاومت عراق را در آن به نظاره نشست.
🔹مصاحبه ای که بعید است پس از دیدن آن، نگران اوضاع عراق نشوید...
«بشیر شو؛ هابِ هویتِ ضدمقاومت»
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
📮 بررسی نقش میدان التحریر در انقلاب مصر؛ مصر آبستن انقلابی دیگر؟!
✂️برشهایی از متن:
🔺انقلابهای عربی موجب شدند تا توانمندیهای نهفته در جهان عرب آشکار شوند. این انقلابها نشان دادند که کشورهای جهان عرب از ظرفیت بسیار بالایی برای ایجاد تغییر و تحول برخوردار هستند. با این حال، به مرور زمان و در جریان همین انقلابها بود که بخشی از عجز و ناتوانی کشورهای جهان عرب نیز عیان گشت.
🔺با قاطعیت باید گفت که میتوان انتظار راه افتادن موجهای جدیدی از انقلاب در کشورهای جهان عرب را داشت. هرچند که ما قادر نیستیم زمان، ماهیت و کیفیت این موجهای انقلابی را پیشبینی کنیم
🔺سیطره انقلابیون بر میدان «التحریر» موجب شد تا آنها در فرایند انقلابی که آغاز کرده بودند علاوه بر یک «پشتوانه سیاسی» به یک «پشتوانه اجتماعی» نیز دست پیدا کنند. تسلط بر میدان «التحریر» برای انقلابیون به یک سمبل تبدیل شده بود. به طور کلی و خلاصه باید گفت که میدان «التحریر» به سمبل و قلبِ انقلاب مصر مبدل گشت.
🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید.
#مصر
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
💠 چه روایت هایی از مقاومت، در صحنه عراق امروز در جریان است؟
صبا اسداللهی - مدیر میز عراق شعوبا
🔹برای پاسخ به این سوال، ابتدا باید مفهوم مقاومت در عراق و حدود و ثغور آن را مورد مداقه قرار داد، که در این نوشته کوتاه نمی گنجد و مجالی دیگر می طلبد. (شعوبا در آینده نزدیک به آن خواهد پرداخت-بعون الله-). اما تسامحا و با پیش فرض قراردادن گروه های اصیل مقاومت در عراق همچون کتائب حزب الله، جنبش نجباء و عصائب اهل الحق، بعنوان مصادیق عینی و ملموس از مفهوم مقاومت در این کشور، می توان به این سوال، اینگونه پاسخ داد:
🔹«مقاومت» با دو جریان روایت اصلی در صحنه اجتماعی و رسانه ای عراق امروز مواجه است؛ تقابل و حمایت.
🔹روایت نخست، مقاومت را در قالب یک دوگانه سازی با مردم، تهدیدی برای امنیت و رفاه جامعه معرفی میکند و خواستار انحلال و یا در حالتی رقیق تر، خلع سلاح و هضم کامل گروه های مقاومت در ساختار حکومتی عراق است.
🔹در مقابل اما، روایتی در جریان است که مقاومت را به شکلی خالص، در دل گفتمان اسلام انقلابی فهم میکند که پیوندی وثیق با مقوله ظهور دارد، به نحوی که فصائل مقاومت عراق در پاسخ به پروژه خلع سلاح مقاومت، تسلیم سلاح را تنها به امام مهدی(عج) و در محضر ایشان مجاز میدانند و لاغیر. محیط گفتمانی این روایت نیز فرامرزیست و مقاومت عراق را، جزئی از یک کل به نام محور مقاومت میداند.
🔹تقابل این دو روایت آنجا خطرناک میشود که به منظومه رفتاری ناقص حامیان مقاومت در روایت سازی و تثبیت انگاره های مربوط به آن دقت کنیم و هوشمند و فراگیر بودن روایت جریان مقابل آن را زیر نظر بگیریم؛ صحنه ی تقابلی بس نابرابر، که در حال سوق دادن ادراک خرده شبکه های اجتماعی شناور در میان این دو قطب، به سمت روایت ضد مقاومت است.
تا چه شود...
#عراق
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
📚 پرونده: افراطگرایی هندو و وضعیت مسلمانان در هند
جزوه: بررسی تحلیلی وضعیت مسلمانان هند و نقش ما در این تحولات
زمینههای اجتماعی اعتراضات اخیر مردم هند؛ نقطه عطفی دیگر در تاریخ معاصر شبه قاره
اسلامستیزی هند دامان بالیوود را هم گرفت؛ امیرخان سیبل هندوهای افراطی!
کشتار مسلمانان هند برای تقویت جنگجویان ملیگرای هندو
تلاش دولت هند برای تغییر بافت جمعیتی کشمیر؛ کشمیر مسلمان میماند؟!
هندوها مسلمانان را عامل انتشار کرونا میدانند!؛ اسلامهراسی هند صدای اعراب را درآورد
مرحلهای دیگر در آپارتاید هندی؛ اخراج مسلمانان از مشاغل به بهانه کرونا
افغان، عرب و پارسی مسلمان، جلادان تازه تاریخ هندوها
چگونه زنان پیشرو اعتراضات علیه حکومت نژادپرست هند شدند؟
#مسلمانان_هند
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
💠بشیر شو؛ هابِ هویتِ ضد مقاومت (۳)
صبا اسداللهی، مدیر میز عراق شعوبا
✂️برشهایی از متن:
🔹پس از شکست داعش در سال ۲۰۱۷، عراق مانده بود و دنیایی از ویرانی های شهرها و روحیه انسان عراقی، که در طول جنگ، چیزی یا کسی را از دست داده بود و رعب و وحشت و تنش، همبالین هر لحظه او بود. در این شرایط و برای تسکین این ویرانی های روحی که همه و همه، از درگیری هایی با پوشش دین و الِمان های مذهبی نشات گرفته بود، فضای اجتماعی عراق به سمت تولید و عرضه انواع محتواهای سرگرمکننده مانند فیلم، سریال، موسیقی و پلتفرم های برنامه های سرگرم کننده تلویزیونی رفت.
🔹مقاومت عراق در معنای مشخص و محدد آن، که حالا دیگر همچون سالهای نبرد با داعش، محبوب عراقی ها نبود، در دام یک بازی هوشمندانه طراحی شده توسط جبهه مقابل خود افتاد. طرحی با هدف القاء یک دوگانه بسیار خطرناک در جامعه عراق که فراگیر شدن آن، بنیان های حضور و نقشآفرینی گروه های مقاومت در عراق را دچار تزلزل میکند؛ «مقاومت-رفاه مردم» و «مقاومت-امنیت مردم» و نهایتاً «مقاومت-خواست مردم».
🔹بشیر شو در این صحنه، صرفاً بخشی از این جو غالب رسانه ای عراق است که در جهت تثبیت این انگاره های ادراکی، نقشی جدی و الهامبخش برای دیگران ایفا میکند و سهمی جدی در تثبیت دال های مرکزی و پیرامونی ضد مقاومت همچون «فاسد بودن بدنه گروه های مقاومت» دارد.
🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید.
#عراق
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
32.92M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📚خلاصهای از کتاب «تاریخ اسلام در آلمان»؛ مسلمانان در فرهنگ آلمانی هضم میشوند؟
✂️برشهایی از متن:
📍در فرهنگ ترکی-اسلامی، کهنسالان مذهبیتر از جوانان هستند، اما نسل جوان هم مناسک دینی را همچنان، به عنوان بخشی از هویت خود، انجام میدهد. با این حال، در نسلهای دوم و سوم مسلمانان حرکت مختصری به سمت جهتگیریهای مدرن و لیبرال دیده میشود. البته هنوز روشن نیست که این تحولات به «اسلام اروپایی» متفاوتی منجر شوند یا نه.
📍در انتهای قرن نوزدهم، یکی از سیاستمداران آلمان نظریهای ارائه داد مبنی بر بسیج مسلمانان برای انقلاب علیه استعمارگران بریتانیا، فرانسه و روسیه. در این سال، دولت رایش آلمان امپراطوری عثمانی را وادار کرد تا علیه انگلستان، فرانسه و روسیه جهاد کند. آلمان با صرف سرمایهی پولی و مادی کوشید توطئه و پروپاگاندای جهاد را پیش ببرد.
📍همگی بازنماییهای منفی رسانههای آلمان از اسلام و درگیری اسرائیل و فلسطین را به نقد میکشند. از این رو عجیب نیست که به خبرگزاری الجزیره بیشتر اعتماد دارند تا برنامههای خبری آلمان. نویسنده چنین نتیجهگیری کرده است که زبان یا زادگاه مهاجران نیست که شکل استفادهی آنها از رسانه را تعیین میکند، بلکه منزلت آنها به عنوان مهاجر و/یا مسلمان برداشت آنها از رسانه را تغییر میدهد.
🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید.
#مسلمانان_غرب
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
💠 سلفیت در مراکش از ابتدا تا امروز؛ سلفیها با مراکش خداحافظی کردند؟
✂️برشهایی از متن:
🔹داستان حضور سلفیها در مراکش ابتدا پرشور آغاز میشود سپس آنها برای بقا، وراد نبردهای ناامید کننده میشوند؛ پس از آن تصمیم میگیرند که وارد عرصه سیاست شوند و در جریانات تغییرات عمیق سیاست داخلی و خارجی در مراکش، از عرصه سیاست نیز عقبنشینی میکنند.
🔹با ظهور بهار عربی گروه سلفی های مراکش با تعارضات داخلی مواجه شد که سبب چند پاره شدن این فرقه گردید. در نتیجه سلفیهای مراکش به دو گروه جهادی و مبارزه گر و گروه تابع عربستان که از سیاست کنارهگیری میکردند؛ تقسیم شدند.
🔹با پیروزی حزب عدالت و توسعه در انتخابات و افول گفتمان هویتی اسلامگرایان در مراکش، حضور سلفیها در عرصه سیاست به طرز محسوسی کاهش یافتهاست و حتی به موضع گیریهای فردی محدود شده است؛ همانطور که در قضایای حساسی مانند آموزش فرانسوی، قانونی شدن مواد مخدر و عادی سازی روابط با اسرائیل هیچ واکنش فعالانهای از سمت آنها وجود نداشته است.
🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید.
#سلفیت
#مراکش
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 تثبیت انگاره «فاسد» بودن حشدالشعبی و گروه های مقاومت عراقی بعنوان یکی از دال های پیرامونی گفتمان ضدمقاومت در عراق، توسط احمد البشیر!
📍 فایل ترجمه شده قسمتی از برنامه بشیر شو، که در آن به بلعیده شدن بودجه عراقی ها توسط حشدالشعبی و فصائل مقاومت پرداخته شده است.
《بشیر شو؛ هابِ هویتِ ضد مقاومت》
#عراق
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
💠 زمینههای اجتماعی اسلامگرایی در مصر؛ اتحاد دهقانان و خردهبورژوازی
✂️برشهایی از متن:
🔹در همه جوامع عربی در قرن نوزدهم تا اواسط قرن بیستم، روستاییان شرایط مشابهی را پشتسر گذاشتند؛ از طرفی مشاغل شهری به دلیل ارتباط با دولت و بازرگانان خارجی از امتیازات بیشتری برخوردار شدند. محدودیتهای اعمالی بر صنایع دستی و حرکت به سمت تجارت جهانی مانند تجارت پنبه، سبب مهاجرت کشاورزان از روستا به شهر برای ادامه زندگی شد؛ اما شهرها قادر به جذب این تعداد از مهاجرین روستایی نبودند.
🔹با غرق شدن بازارهای عربی، دهها صنعت در معرض انقراض و نابودی قرار گرفتند و صنایع جدیدی ظهور کردند، بازرگانان محلی هیچ تلاشی برای نجات یا توسعه صنایع دستی به سطح صنعتی انجام ندادند. با گسترش این تغییرات اجتماعی، مبارزه علیه استعمار و حمایت از تولیدات ملی آغاز شد.
🔹جای تعجب نیست که سید قطب، شکری مصطفی و بسیاری از اعضای جنبشهای اسلامی از همه اقشار از نواحی مصر علیا، به ویژه اسیوط، و سایر مناطقی که این احساس تنش، بیگانگی و محاصره در آنها افزایش یافته بود، بودند. آنگونه که با چشمان خود مظاهر آزار و اذیت و بیعدالتی اجتماعی و فرهنگی را میدیدند و راههای ترقی اجتماعی که همیشه خود را سزاوار آن میدانستند؛ بر رویشان بسته میشد.
🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید.
#مصر
#جامعه_شناسی_کشورهای_اسلامی
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
💠 طالبان و داعش؛ دوست یا دشمن؟!
حمیدرضا محمودخانی، عضو گروه سیاست خارجی مرکز راهبری برهان
✂️برشهایی از متن:
🔹هر دو جنبش به شدت ایدئولوژیک بوده و لذا می توان گفت اختلاف ایدئولوژیک میان طالبان حنفی و داعش وهابی، حل نشدنی ترین تضاد میان این دو گروه بوده و هست. طالبان از فرقه دیوبندی فقه حنفی هستند و گرایشات جدی صوفیانه دارند، در حالیکه داعش یک جریان سلفی-تکفیری است.
🔹داعشیها به شدت با تصوف مخالفند تا جایی که از آنان با عنوان میمونهای رقاص نام میبرند. این در حالی است که مشهور است که ملاعمر به شیوه پیرهای صوفی توسط رؤیاهای خود هدایت میشده است.
🔹طالبان به شدت در تلاش است که خودش را جنبش ملی و نه قومی و نه جهانی معرفی کند و فقط ادعای افغانستان را دارد و هرگز خارج مرزهای خود دست به حمله نزده است، این در حالی است داعش ادعای خلافت اسلامی بدون مرز میکند و هویت ملی را به کل منکر است.
🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید.
#افغانستان
#طالبان
#داعش
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
🎯 بازخوانی انتقادی انقلاب مصر؛ قرار نبود حکومت خود را برتر از جامعه بداند!
✂️برشهایی از متن:
🔺یکی از اشتباهات اصلی اخوانیها این بود که حجم اتفاق بزرگی را که رخ داد، درک نکردند. در واقع، آنها اساسا از خیزش و خروش مردم شگفتزده نشدند. همین عدم شگفتزدگی باعث شد تا اخوانیها هیچگاه به فکر بازنگری در افکار و اندیشههایشان نیفتند. آنها بر اساس همان طرز تفکری که طی چند دهه متوالی داشتند با حوادث برخورد کردند. از همین روی، باید گفت که حوادث و رویدادهای انقلاب بسیار بزرگتر از [فراتر از قد و قواره] اخوانیها بود. آنها باید متواضعانهتر با حوادث انقلاب برخورد میکردند.
🔺یکی از محورهای اصلی و اساسی اختلافات و مناقشات میان گروههای اسلامگرا و سکولار، «سؤال درباره هویت» بود. از دیدگاه من، این یک سؤال بیهوده بود. گروههایی که چنین سؤالی را مطرح و به دنبال پاسخ آن حرکت کرندد، مرتکب اشتباه شدند. من عمیقا و به شدت گروههای اسلامگرا را به دلیل مطرح ساختن چنین موضوعی سرزنش میکنم. علت این مسأله هم آن است که این گروهها در وهله اول باید به مسائلی نظیر آزادیها و حقوق شهروندی میپرداختند و نه مسأله هویت.
🔺مشکلی که مصر در زمان حکومت «محمد علی پاشا»، دوران اشغالگری انگلیسیها و نیز در زمان تشکیل دولتِ ژوئن [دولت محمد مرسی] تا به امروز با آن مواجه بوده است. این مشکل اصلی و اساسی، نگاه برتریجویانه حکومت به جامعه است. در واقع، حکومت خود را در کنار جامعه نمیبیند و از یک موضع برتر به آن نگاه میکند. در این میان، ما نیز به عنوان افراد جامعه از هیچ ابزاری برای بازخواست حکومت و یا ایجاد تغییر و تحول در نوع رویکرد و نگرش آن، برخوردار نیستیم. به نظر من، در سال 2011 یک تلاش جدی برای تغییر وضعیتی که در کشور حاکم بود، صورت گرفت.
🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید.
#مصر
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
💠واکنش جهان اسلام به جنگ اوکراین؛ از محکومیت دست به عصای ترکیه تا سکوت سعودیها!
نرگس حجتی
✂️برشهایی از متن:
🔹اردوغان اعلام کرده بود «ما با روسیه روابط سیاسی، اقتصادی و نظامی داریم و با اوکراین نیز روابط سیاسی، اقتصادی و نظامی داریم.» برای همین الجزیره تاکید میکند اردوغان در تماس تلفنی با پوتین در انتخاب کلمات خود دقت بسیاری به خرج داد تا اعلام کند: «به رسمیت شناختن جمهوریهای جداشده از سوی مسکو را نمی پذیرد».
🔹روز چهارشنبه، اسرائیل اولین بیانیه رسمی خود را درباره این بحران اعلام کرد و گفت که از تمامیت ارضی و حاکمیت اوکراین حمایت می کند. روسیه با انتقاد شدید از اسرائیل به دلیل اشغال مناطقی از بلندیهای جولان “که بخشی جدایی ناپذیر از سوریه است” به این مواضع اسرائیل پاسخ داد.
🔹موضع عربستان در بحران اکراین از نفتش جدا نبود. سیانان در تحلیل 24 فوریه خود این موضوع را اینگونه مطرح کرده است: درخواست های بایدن برای نفت بیشتر از سوی عربستان سعودی، رد شده است. زیرا ملک سلمان متعهد شده است به پیمان کارتل نفتی با روسیه برای محدود کردن افزایش تولید پایبند بماند.
🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید.
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
📚گزارشی از دو کتاب درباره آیتالله سیستانی؛ عملکرد آیتالله سیستانی در بحران نجف
حانیه حسین زاده
✂️برشهایی از متن:
🔹دامنه شایعات درباره انگیزه سفر به لندن تا جایی است که روزنامه الشرق الاوسط به نقل از رئیس پلیس نجف مدعی میشود که پس از تلاش ناکام نیروهای مقتدی صدر برای کشتن یا ربودن آقای سیستانی، پلیس و نیروهای چندملیتی ایشان را از نجف بیرون برده، برای حفظ جان و نه برای درمان به لندن فرستادهاند.
🔹بحران در نجف به جایی میرسد که دولت تصمیم میگیرد برای پایان دادن به آن وارد فاز نظامی شود. اما آیتالله به حل مسالمتآمیز بحران باور دارد و پیغام میدهد که در صورت حمله نظامی به نجف «ما ساکت نخواهیم نشست». بحران شدت مییابد. دومین پیام آیتالله خامنهای به آیتالله سیستانی میرسد.
🔹تبلیغات بر ضد مرجعیت به اوج خود میرسد و هیچ اتهامی از جمله ترس و فرار و سکوت و تسلیم و خیانت فروگذار نمیشود. این در حالی است که بنا به گفته نویسنده، تلاشهای مرجع تقلید در سکوت و آرامش و مطابق روش همیشگی، بدون سروصدا انجام میگیرد و غیر از کسانی که به طور مستقیم با آن درگیر بودند، «کسی از آن اطلاع نداشت».
🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید.
#معرفی_کتاب
#عراق
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba