فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 مستند: جهاد عشق در هند!
🔹ازدواج بینالادیانی میان مسلمانان و هندوها، بهانه دیگری از دولت نارندا مودی است برای سرکوب مسلمانان در هند. افراطگرایان هندو معتقدند مسلمانان قصد دارند با فریب دختران هندو با آنان ازدواج کرده و از این طریق جمعیت مسلمانان را افزایش دهند و یک «جمهوری اسلامی» در هند بسازند! افراطیون هندو برای مبارزه با این پدیده حتی دست به تشکیل تشکیلات شبهنظامی هم زدهاند.
🔹 در این مستند به پدیده ازدواج بینالادیانی در هند و سوءاستفادههای سیاسی از آن پرداخته شده است.
🔹این مستند محصول شبکه الجزیره است و پایگاه اینترنتی شعوبا آن را ترجمه و زیرنویس کرده است.
🖇برای مشاهده و دانلود این مستند اینجا کلیک کنید.
#مسلمانان_هند
#مستند
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
📮 نگاهی به وضعیت اقتصاد عراق؛ عراق یک روز هم نمیتواند تحریم آمریکا را تحمل کند!
امیرمحمد مهرعلی
✂️برشهایی از متن:
🔺دولت عراق 6 میلیون نفر حقوق بگیر دارد و عمده هزینههای دولت عراق، حقوق کارمندان و بازنشستگان و… است. یعنی عمده بودجه کشور صرف توسعه اقتصادی نمیشود بلکه صرف هزینههای جاری و حقوق کارمندان میشود، پس معیشت مردم ارتباط مستقیم به درآمدهای نفتی دارد!
🔺اقتصاد عراق کاملا وابسته به نفت است و همه درآمدهای نفتی به حساب بانک فدرال رزرو آمریکا میرود و آمریکا از این طریق بر تمام اقتصاد عراق تسلط دارد و هر وقت بخواهد میتواند بر دولت عراق فشار بیاورد.
🔺تراز تجاری ایران و عراق نامتوازن است. ایران حجم بالایی از کالا و خدمات را به عراق صادر میکند. در سال 2019 حدود 9 میلیارد دلار به عراق صادرات داشته و عراق دومین مقصد صادرات غیرنفتی ایران است. اما واردات ایران از عراق خیلی کم است. این نکته شاید در کوتاهمدت مثبت و به نفع ایران باشد، اما در بلندمدت به تجارت دو کشور ضرر میزند. وقتی تجارت یک طرفه تعریف میشود، مردم و بخش خصوصی دو کشور به هم گره نخورده و فقط یک طرف منفعت میبرد، و چنین تجارتی ناپایدار خواهد بود!
🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید.
#عراق
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
💠 درباره مشکلات آوارگان سوری؛ فقر شدید و افزایش تجرد
عمر یوسف
✂️برشهایی از متن:
🔺عبدالکریم احمد بیش از دوازده ساعت از روز خود را مشغول کار بنایی یک ساختمان در ادلب شمال سوریه است. او برای به دست آوردن دستمزد 20 لیر ترکیه (برابر یک ونیم دولار) به این کار سخت مشغول است. این مبلغی است که او تنها برای تهیه مقداری نان و سبزیجات برای خانواده اش در اردوگاه حربنوش (اردوگاه آوارگان سوری) به دست میآورد.
🔺با توجه به گرانیها و کمبود فرصتهای شغلی در این مناطق، جوانان ادلب و حلب مهاجرت به ترکیه و کشورهای اروپایی را علیرغم خطرات عبور از مرز و سختی سفر و هزینه بالای آن به عنوان تنها و آخرین گزینه پیش روی خود میبینند. نسل جوان معتقد است هزینههای بیش از حد ازدواج و شرایط غیرعادی جامعه راه تشکیل خانواده و ثبات خانواده ها را بسته است.
🔺نسبت زنان به مردان به دلیل کشته شدن مردان در عملیاتهای نظامی و نبردها و همچنین قربانیان ناشی از بمبارانها افزایش یافته است. علی – در مصاحبه ای با الجزیره نت – اشاره می کند که عوامل دیگری نیز در کاهش نسبت مردان نقش داشته است، به ویژه مهاجرت به خارج از کشور، که منجر به گسترش تجرد قطعی در منطقه شده است.
🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید.
#جامعه_شناسی_کشورهای_اسلامی
#سوریه
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
💠روز زمین؛ مبارزهای مستمر برای بقاء زعتر و زیتون
حسین اکبرزاده
🔹اسرائیل از 1948 تاکنون به انحاء مختلف با تخریب منازل، غصب برنامه ریزی شده اراضی، مهاجرت اجباری فلسطینیان، یهودی سازی ابنیه تاریخی فلسطینی و برپایی شهرک های یهودی سعی بر نابودی هویت فلسطینیان داشته است. فقط در سال گذشته چیزی حدود 35 شهرک یهودی- که مساحتی به وسعت 1280 دونم را دربرمی گیرد – بنا شد و این در حالی است که از ابتدای امسال تاکنون(حدود 3 ماه) نیز، دو شهرک ساخته شده است. در طول تنها دو ماه از سال 2021 نیز، رژیم صهیونیستی 187 ساختمان را در جای جای کرانه باختری و قدس شرقی تخریب کرد که این امر سبب بی خانمانی 226 نفر و آسیب به حیات 3000 شهروند دیگر و امکان دسترسی ایشان به خدمات شد...
🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید.
#فلسطین
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
9.74M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠بررسی عملکرد 7 ماهه طالبان؛ موفق در امنیت و ناموفق در اقتصاد
گفتگو با پیرمحمد ملازهی
✂️برشهایی از متن:
🔹ابتدای کار اعلام کردند که دولت همه شمول از همهی اقوام و مذاهب ایجاد خواهند کرد. اما این اتفاق نیفتاد چون طالبان تلقی خاص خود را از دولت همه شمول داشت. مثلا الان دو وزیر تاجیک، یک وزیر ازبک و یک معاون وزیر شیعه دارد. اما همه اینها کسانی بودند که از نظر فکری به آنها نزدیک بودند و مولویهایی هستند که تفکر طالبانی دارند. در حالی همه احزاب سیاسی، جریانات فکری و قومهایی که مدعی سهمبری از قدرت هستند را کنار گذاشتهاند.
🔹طالب در حوزه زنان دیگر طالب گذشته نیست که زنان را اصلا به حساب نمیآورد. همین که پذیرفتهاند زنان بدون محرم میتوانند وارد خیابان شوند و در یک محدوده 70 کیلومتری تردد داشته باشند یعنی از آن تصور «زن فقط در خانه» دست برداشتهاند و این یک گام اولیه است اگرچه کافی نیست.
🔹با ایران کمی مشکل دارند چون ایران را حامی شیعه میدانند و با جمعیت شیعه هنوز به جمعبندی واحدی نرسیدهاند. هرچند تلاش میکنند به شیعهها اطمینان بدهند اما هنوز مشکل دارند. البته ایران امکانات سوختی در اختیار دارد که میتواند انرژی افغانستان را تامین کند؛ مشروط به اینکه در ایران این اراده وجود داشته باشد. در افغانستان این نگاه مساعد وجود دارد که ایران انرژی افغانستان را تامین کند و سود خود را ببرد.
🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید.
#طالبان
#افغانستان
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
💠 جزوه: زمینههای اجتماعی رشد سلفیت و بنیادگرایی
🔹 درپی جنایت حمله با چاقو به سه روحانی در حرم رضوی، بار دیگر مسئله سلفیت، افراطگرایی و تکفیر در مرکز توجه افکار عمومی قرار گرفته است. اما متاسفانه بررسی عمیق این پدیده، خاصه زمینههای اجتماعی شکلگیری و گسترش آن، کماکان مغفول مانده است.
🔹در این جزوه سعی شده، فارغ از عوامل معرفتشناختی، به زمینههای عینی اجتماعی و سیاسی رشد سلفیت پرداخته شود. این جزوه متن مقاله دکتر حسین هوشنگی در کتاب «بنیادگرایی و سلفیه، بازشناسی طیفی از جریانهای دینی» است.
🖇 برای مطالعه این جزوه اینجا کلیک کنید.
#جزوه
#سلفیت
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
💠آیت الله تسخیری، راهبر میدانی اول تقریب مذاهب
یاسر عسگری
✂️برشهایی از متن:
🔹نگاه و فعالیت تسخیری در حوزه فقه مقارن، عمیق و ژرف کاوانه بود. رویکرد وی را به این حوزه به هیچ وجه نمی توان تفنّنی، تشریفاتی یا خدایی ناکرده اقدامی فرصت طلبانه دانست، بلکه او در فضای امت به فقه امت می اندیشید و ظرفیت ها و قابلیت های فقه شیعه را به عنوان بخش مهمی از امت در جهت امت و همگرایی فقهی امت مطرح و مصرف می کرد.
🔹سه گانه صداقت تقریبی، اندیشه تقریبی و اخلاق تقریبی او تجربه هایی نو را در زمینه ارتباطات و تعاملات بینامذاهبی در اختیار ما گذاشته است. این تجربه ها در صورت تحلیل و مطالعه و به کارگیری می توانند در تکوین و تکمیل زیرساخت های تقریبی بسیار موثر و نقش آفرین باشند.
🔹به خلاف مرحوم قمی که از طرف حوزه علمیه و مرجعیت (آیت اله بروجردی) نماینده رسمی طرح تقریب بود، آیت الله تسخیری جایگاه و اعتبار قابل توجهی در قم و نجف نداشت. شاید از مهمترین علل غربت آیت اله تسخیری این بود که اراده تقریب و وحدت از دو لحاظ معطوف به قدرت و حاکمیت انقلاب بوده، نه برآمده از عمق دستگاه روحانیت و مرجعیت.
🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید.
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
💠قصه اعراب مهاجر در آمریکای لاتین؛ ریاست جمهوری چندین کشور در دست اعراب!
✂️برشهایی از متن:
🔹در کنار «بنیتز» و «أبو کیله»، کشورهای قاره آمریکای لاتین شاهد رؤسای جمهور دیگری با اصالتِ عرب بودهاند. ازجمله میتوان به «میشل تِمِر» رئیسجمهور سابق برزیل اشاره کرد که لبنانیالأصل بود. همچنین «کارلوس فلوریس فقوسه» به عنوان یک شخصیت فلسطینیالأصل در حد فاصل میان سالهای 1998 تا 2002 رئیسجمهور «هندوراس» بود. در همین حال، «آنتونیو سقا» شخصیت فلسطینیالأصل در میان سالهای 2004 تا 2009 رئیسجمهور «السالوادور» بود. علاوه بر این، «جولیوس سزار طریبه» به عنوان یک لبنانیالأصل در سالهای 1978 تا 1982 مسئولیت ریاست جمهوری کلمبیا را برعهده داشت. در این میان، کشور اکوادور به تنهایی شاهد 3 رئیس جمهور با اصالت لبنانی بوده است. «جولیو تئودور سالم» رئیس جمهور موقت در سال 1944، ، «عبدالله بوکرم» و «جمیل معوض» هریک به ترتیب در حد فاصل سالهای 1996 تا 1997 و نیز 1998 تا 2000 رئیسجمهور اکوادور بودند.
🔹مهاجران عرب در طول سالیان اخیر توانستهاند به طور کامل در کشورهای آمریکای لاتین ادغام شوند. نمیتوان هیچ قارهای در جهان را یافت که مهاجران عرب به اندازه آمریکای لاتین در آن ادغام شده باشند. به عنوان نمونه، میتوانیم وضعیت اعراب مهاجر در کشور کلمبیا را مورد بررسی قرار دهیم. به ضرس قاطع میتوانم بگویم که اعراب مهاجر ساکن کلمبیا احساس میکنند که یک کلمبیایی هستند. این درست برعکسِ آن چیزی است که در کشورهای اروپایی شاهد هستیم.
🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید.
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
📚مروری بر کتاب «انسانگرایی در فکر عربی» از محمد ارکون
علی اصغر خسروی
🔹کتاب «انسانگرایی در فکر عربی، جیل مسکویه و التوحیدی» از محقق الجزائری محمد ارکون توسط انتشارات دارالساقی بیروت به زبان عربی منتشر شده است. هاشم صالح این اثر را از زبان فرانسه ترجمه کرده است. این کتاب در اصل پایاننامه دکتری ارکون در دانشگاه سوربن است که با عنوان (L’Humanisme arabe au IVe (Xe) siècle) منتشر شده است. نشر دارالساقی که متکفّل انتشار این کتاب است، در همین باره میگوید: «کشف اساسی ارکون در این اثر، وجود یک مذهب فکری انسانگرا در عصر کلاسیک و تحدید زمان آن در قرن چهارم هجری در زمان آل بویه است. در این دوران عقلانیت فلسفیِ ملهَم از یونان شکوفا شد و در سطح لغوی و روشی، صورت «الادب الفلاسفه و فلسفه الادبا» را به خود گرفت. اما این انسانگرایی در ادامه از بین رفت تا جایی که ما آن را تماما از یاد بردیم چنان که گویی اصلا وجود نداشته است. سپس ما وارد اعصار طولانی تعطیلی و رکود شدیم که ما را تماما از آن جدا کرد و آن را ذیل نسیان تراثی آن زمان قرار داد. این کتاب نقاب از لحظهای فراموششده میکشد که سابق بر آمدن سلجوقیان درقرن ۱۱هجری است. به این ترتیب این سؤال را پیش میکشد: راه نوزایی انسانگرایی در عالم عربی و اسلامی چیست؟ چگونه میتوان به آنچه از ما گسسته است برسیم و از آن مجددا الهام بگیریم تا رنسانس خود را بر آن مبتنی کنیم؟»...
🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید.
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
💠شهید آوینی چگونه به جهان اسلام می اندیشید و چه می گفت؟ (بخش اول)
یاسر عسگری
✂️برشهایی از متن:
🔹او به واسطه مجموعه مستند «روایت فتح» شناخته شده است و سفرهایی به عربستان، سوریه، لبنان، پاکستان، تاجیکستان، آذربایجان، بوسنی و هرزگوین نیز داشت و «سفر به سرزمین نور»، «حج جانبازان» «انقلاب سنگ»، «نسیم حیات: رایحه انقلاب اسلامی در لبنان»، «سه نفر آواره»، «خنجر و شقایق» و «بوسنی در خون» از جمله مستندهای او در زمینه جهان اسلام است. او جامعه موحدین و مومنین و مستضعفین جهانی را در نبرد آخرالزمانی با شیاطین و مظاهر انسانی و دولتی آن و الحاد و خداگریزی بشر مدرن نقش آفرین میدانست.
🔹ده سال اول انقلاب ما شبیه ده سال اول بعثت حضرت رسول(ص) بود. دوره عشق بود و در آن 10 سال مسلمانان به هیچ چیز دیگری فکر نمی کردند. ده سال بعد، دوره عقل شروع شد. دوره عقل، دوره گسترش اسلام بود. دوره ده سال اول انقلاب را نیز شبیه می کردند به ده سال آن دوران و می گفتند آن دوران به سر آمده و با رحلت امام آن دوره تمام شده است. مرتضی معتقد بود که ایران این دوره را پشت سر گذاشته ولی جاهای دیگر در دنیا هستند که آن 10 سال اول را شروع کرده اند. از جمله لبنان، بوسنی، افغانستان، تاجیکستان، آذربایجان، کشمیر، سومالی، سودان، یمن، مصر، الجزایر و جاهای دیگر.
🔹مسلمانان به قدرت اقتصادی و تسلیحاتی نیز دست خواهند یافت، اما این امر مسلّماً موکول و مسبوق به یک «تحول انفسی» است که امام خمینی برای آن قیام کرده بود و به آن رسید و بی رودربایستی، همه تحولات تاریخی دهه شصت هجری و دهه هشتاد میلادی و دهه اول قرن پانزدهم هجری قمری معلول همین علت یگانه است: قیام امام خمینی و پیروزی انقلاب اسلامی… چه دیگران این حقیقت را بفهمند و چه نفهمند.
🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید.
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba