eitaa logo
شعوبا
1.6هزار دنبال‌کننده
900 عکس
264 ویدیو
0 فایل
يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا «شعوبا» پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان www.shouba.ir ارتباط با ادمین: @admin_shouba
مشاهده در ایتا
دانلود
14.43M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 جنین، اردوگاه افسانه‌ای مقاومت ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
🎞 جنگ اوکراین و تغییر نظام جهانی مصاحبه اختصاصی با دکتر سامی العریان 🔹دکتر سامی العریان از تحلیلگران برجسته جهان عرب و استاد سابق دانشگاه فلوریدای آمریکاست. او معتقد است جنگ اوکراین نشانه‌ای از خارج شدن جهان از نظم تک قطبی است و این مسئله می‌تواند به نفع کشورهای اسلامی هم باشد. 🖇فیلم گفتگوی تفصیلی ما با دکتر سامی العریان را میتوانید در اینجا مشاهده کنید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
💠بررسی وضعیت جامعه‌ مدنی در عراق؛ جامعه مدنی به ثبات در عراق کمک کرده؟! مارسین الشمری 🔹این گزارش توسعه‌ی جامعه‌ی مدنی را در جنوب و مرکز عراق پس از جنگ سال 2003 و تلاش‌های بین‌المللی پس از جنگ برای پیش‌برد دمکراتیزاسیون را ارزیابی می‌کند. پیشینه‌ی پژوهش و تجربیات در این منطقه آثار ضد و نقیضی از تأثیرات جامعه‌ی مدنی بر ثبات دمکراتیک بر جا گذاشته است، اما علی رغم این وضعیت، این گزارش در پیچیدگی‌های توسعه‌ی جامعه‌ی مدنی در شرایط گذار عمیق می‌شود و بر برخی از چالش‌هایی تأکید می‌کند که توضیح می‌دهند چرا بین جامعه‌ی مدنی و ثبات دمکراتیک رابطه‌ی مستقیمی برقرار نیست. به علاوه بر موفقیت‌هایی صحه می‌گذارد که نشان می‌دهند چرا ترویج جامعه‌ی مدنی به هر حال سودمند است. این گزارش تعمداً توسعه‌ی جامعه‌ی مدنی را در شهرهای نسبتا باثبات و متمتع منطقه‌ی فرات میانی بررسی می‌کند. شهرهای این منطقه، علی‌رغم شرایط مطلوب، به محل نارضایتی عمومی بدل گشته‌اند و منبع عدم ثبات هستند. این گزارش، با تمرکز بر این موارد مطالعاتی، هشدار می‌دهد که در کار توسعه و ترویج جامعه‌ی مدنی صرف نظر کردن از منطقه‌ی جنوبی و مرکز عراق مطلوب نیست... 🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
💠نگاهی به نهاد خانواده در جمهوری آذربایجان؛ خانواده متزلزل و جامعه رو به فروپاشی! امیررضا عباس زاده ✂️برش‌هایی از متن: 🔹طبق آمار مرکز دولتی آمار جمهوری آذربایجان، از هر 10 ازدواج، 3.7 آن ها منجر به طلاق می شود. در شهر باکو و مناطق اطراف این آمار به یک طلاق به ازای هر 2 ازدواج، می رسد. آمار در خود شهر باکو از این هم فجیع تر هست و تقریبا از 2 ازدواج، 1.2 آن ها منجر به طلاق می شود. آمار در شهر گنجه، دومین شهر پر جمعیت آذربایجان، از هر 3 ازدواج، 2 طلاق می باشد که آمار واقعا وحشتناکی است. 🔹دیگر علل طلاق از نظر خانم ها مهاجرت مردان برای کار به کشورهای روسیه، ترکیه، اوکراین، هوس رانی مردان و ازدواج مجدد و پنهانی آن­ها و شکاکی زنان درباره مردانشان می باشد که از سریال های ترکیه‌­ای تاثیر پذیرفته‌­اند. 🔹با افزایش آمار طلاق ها، پدید آمدن شکل های بدیل خانواده در جامعه همچون خانوار های تک نفره[4]، زندگی با حیوانات همچون سگ و گربه و همجنس گرایی(که به تازگی در جامعه گسترش یافته اما جامعه دربرابر این تغییر مقاومت نشان می­دهد. این نوع خانواده‌­ها از نظر قانون به رسمیت شناخته نشده­‌اند) و از سوی دیگر کاهش شیب افزایش جمعیت که از سال 2012 هم رو به کاهش گذاشت، کاهش فرزندآوری در خانواده ها به کمتر از متوسط 2 فرزند و افزایش سن ازدواج در آقایان به بالای 30 سال و در خانم ها به بالای 25 سال، زنگ خطر فروپاشی جامعه در آذربایجان به صدا در آمد. 🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
⏺ شعوبا با همکاری موسسات داخلی و خارجی فعال در حوزه فلسطین، برگزار می کند: 🔹سلسله نشست‌های مجازی "اسیر فلسطینی؛ مبارزه از پشت میله های زندان" 🔹نشست اول: ریاض خالد الاشقر، مدیر مرکز مطالعات اسرای فلسطین چیزی یادم نمی آید؛ داستان اسارت احمد المناصره و شرایط اسرای کودک فلسطینی در زندان های اسرائیل 📅سه شنبه؛ 30 فروردین، ساعت 23 🔹نشست دوم: خالد فهد، نائب رئیس مؤسسه تضامن مع الاسری نبرد با شکم های خالی؛ اسرای فلسطینی و اعتصاب غذا 📅پنجشنبه؛ 1 اردیبهشت، ساعت 21:30 🔹نشست سوم: ثامر عبدالغنی سباعنه، پژوهشگر و متخصص مسائل اسرا زندان های اسرائیل؛ پراکندگی جغرافیایی، مدیریت زندان‌ها، شکنجه‌ها 📅دوشنبه؛ 5 اردیبهشت، ساعت 21:30 🔹نشست چهارم: تیسیر سلیمان، فعال رسانه ای و پژوهشگر حوزه فلسطین چگونگی همبستگی با اسرای فلسطینی 📅چهارشنبه؛ 7 اردیبهشت، ساعت 21:30 🔽 لینک ورود به جلسه: https://meet.google.com/yih-jfis-icf ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
💠علامه محمدحسین فضل‌الله و تعامل «فتوا» و «واقعیت» استاد شیخ حیدر حب‌الله ✂️برش‌هایی از متن: 🔹می‌توان آقای فضل‌الله را به اصطلاح مکتب خراسان، تفکیکی دانست؛ زیرا وارد کردن فلسفه و طرز تفکر آن را در تفسیر متن دینی نمی‌پذیرفت، بلکه موضع محافظه‌کارانه‌ای در قبال درس فلسفۀ رایج در حوزه‌های علمیه داشت و معتقد بود که سایه انداختن ذهنیت صدرایی – که ترکیبی از تصوف و عرفان و فلسفۀ اشراق و مشاء است – در پرداختن به متون دینی، تأثیر منفی به‌سزایی بر روش‌های درک زبانی در این نصوص گذاشته است. فضل‌الله در مواجهه با متون دینی، بیشتر یک خوانندۀ زبانی، ادبی و عرفی است تا یک خوانندۀ فلسفی، عرفانی و اهل تأملات عقلی. 🔹علامه فضل‌الله نقدهای زیادی به تراث حدیثی اسلامی داشت که در ساخت نگاه ایشان به برخی از نصوص حدیث و منابع آن تأثیر داشته است. ایشان منکر حجیت سنت یا حجیت حدیث نبود، بلکه به حجیت خبر ثقه معتقد بود که البته در اواخر عمر، نظرش به حجیت خبر موثوق‌الصدور تغییر کرد. اما فضل‌الله از انجام عملیات نقد متنی حدیث هیچ واهمه‌ای نداشت، چه رسد به نقد سندی. لذا در میراث ایشان، بسیاری از احادیث به‌خاطر مخالفت با عقل یا وجدان یا قرآن کریم، کنار گذاشته شدند. مبتنی بر نظریۀ علامه دربارۀ معنای معارضه با قرآن مجید – که موافق مبنای شهید صدر بود – ایشان مهم‌ترین تکیه‌گاه خود را در نقد احادیث، روح قرآن می‌دید. 🔹تجربۀ علامه فضل‌الله و دیگران، شرط دیگری را برای اجتهاد و مرجعیت روی میز گذاشته که عبارت است از شرط زیستن در واقعیت و مطالعۀ متون دینی در همان حال که در بطن واقعیت پیش می‌رود. این مسئله بر نتایج فقهی نهایی در مقام صدور فتوا – که موقعیت قضاوت دربارۀ واقعیت به شکل منفی یا مثبت، سکون یا تغییر است – سایه افکنده است. این تجربه به ما آموخت که فتوا و واقعیت، دو روی یک سکه هستند و دیگر برای فقیه کافی نیست که مبانی و شواهد را زیرورو کند -گرچه این کاری بزرگ و شایستۀ قدردانی است- بلکه این هم بر او واجب شده که واقع‌بین و پویا باشد تا خود نصوص را بفهمد، در حالیکه نصوص برای پاسخ به واقعیت آمده‌اند. 🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
📚 جزوه: داعش، رسانه، خشونت سعیده ذکی‌خان 📮امروزه رسانه­‌ها ابزار قدرتمندی هستند که در شکل‌­دهی افکار عمومی نقش اساسی و مهمی را ایفا می‌­کنند و سلاحی در خدمت جنگ روانی هستند. جنگی که به منظور تاثیرگذاری بر عقاید، فرهنگ، سیاست، احساسات، تمایلات، رفتار و مختصات فکری طرف مقابل انجام و در آن، به­‌جای ابزار جنگی، از ادوات فکری، فرهنگی و رسانه‌­ای، استفاده می‌­شود. بنابراین جنگ روانی؛ هرگونه اقدام نرم، روانی و تبلیغات رسانه‌ای است که مخاطبان را نشانه گرفته و بدون درگیری فیزیکی و استفاده از زور و اجبار، طرف مقابل را به انفعال و شکست وا می‌دارد. 📮پس از ظهور جریان‌­های انحرافی تکفیری در منطقه، فعالیت‌­های رسانه‌­ای این گروه­ها، شکل جدیدی به خود گرفت. در این میان داعش بیشترین بهره را از رسانه در جهت نیل به اهداف خود برده است و متاسفانه بررسی و تحلیل این تحرکات رسانه­‌ای، با هدف مقابله با آنها، از دید بسیاری از تحلیلگران و مبارزان جبهه جنگ نرم مخفی مانده است. 📮ما در این پرونده به بررسی ماهیت و محتوای تولیدات رسانه‌ای داعش و چرایی و چگونگی استفاده آنها از رسانه در جهت تبلیغ و جذب افراد، می‌پردازیم. در این پرونده گفتگو و یادداشت‌هایی از دکتر محمد ابراهیم‌نژاد، دکتر یاسر قزوینی، دکتر صفاری‌نیا، دکتر سید مهدی ناظمی قره‌باغ و محمدرضا عشوری آمده است. 🖇برای دانلود این جزوه اینجا کلیک کنید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
17.06M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 عید پسح یهودیان چیست و چرا باعث درگیری در فلسطین شده است؟ 🔹این روزها تنش‌ و درگیری میان فلسطینیان و نیروهای صهیونیست اوج گرفته که عامل اصلی آن را باید مراسمات عید پسح یهودیان در مسجدالاقصی دانست. اما این عید چیست و چرا سبب درگیری میان فلسطینیان و صهیونیست‌ها شده است؟ در این ویدئو به این پرسش پاسخ داده می‌شود. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
💠 انتفاضه یا فوران خشم نسلی؛ آیا می توان اتفاقات 2022 فلسطین را انتفاضه نامید؟ محسن فائضی 🔹ابتدا برای تعریف انتفاضه به یک تفاهم برسیم؛ انتفاضه اصطلاحی است بسیار گسترده و حتی برخی برای آن در فلسطین نمونه‌های زیادی ذکر می‌کنند. نمونه هایی که بعضا تمام شرایط یک انتفاضه از خودجوشی، تداوم، مخالفت مدنی و بعضا خشونت را هم با خود دارند: 🔹1. رویارویی و تقابل مستمر و هدفمند رسانه ای در برخی اتفاقات و مکان ها( مثل شیخ جراح) 2. اعتصاب غذای اسرا که چند سالی است تداوم دارد که یک همراهی خوبی در جهان عرب و حامیان فلسطینی ها ایجاد کرده و به یک فشار جدی علیه اسرائیل تبدیل شده است 3. عملیات های فردی است که نوعی واکنش در مقابل بدتر شدن شرایط و احساس تحقیر است. 4. گسترش روزافزون افراد مسلح، وابستگی های تشکیلاتی و جریان‌ها در کرانه باختری و تلاش اسرائیل برای کنترل آنها به روش های مختلف از جمله دیوار حائل 5. راه پیمایی های بازگشت سال 2018 که حدود یک سال تمام هر هفته تکرار شد 6. راه پیمایی های هفتگی عمومی و مردمی در اعتراضات به جریان ها یا تلاش برای پس گرفتن پیکر شهدا و … 🔹دوباره برگردیم به سوال اول! تحولات دو ماه اخیر یا کمی به عقب تر برگردیم، از سال 2022 به این سو آینده در انتفاضه در فلسطین در جریان است؟... 🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
⏺ شعوبا با همکاری موسسات داخلی و خارجی فعال در حوزه فلسطین، برگزار می کند: 🔹سلسله نشست‌های مجازی "اسیر فلسطینی؛ مبارزه از پشت میله های زندان" 🔹نشست دوم: احمد السوافیری، پژوهشگر مسائل اسراء «نبرد با شکم های خالی؛ اسرای فلسطینی و اعتصاب غذا» 📅پنجشنبه؛ 1 اردیبهشت، ساعت 21:30 🔽 لینک ورود به جلسه: https://meet.google.com/yih-jfis-icf ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba