eitaa logo
شعوبا
1.6هزار دنبال‌کننده
901 عکس
264 ویدیو
0 فایل
يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا «شعوبا» پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان www.shouba.ir ارتباط با ادمین: @admin_shouba
مشاهده در ایتا
دانلود
📮به بهانه انفجارهای اخیر افغانستان، ریل‌های نامرئی فساد ساناز یوسفی ✂️برش‌هایی از متن: 🔺حاکمان فعلی افغانستان در نبود رسانه آزاد و جو بسته و امنیتی که ایجاد شده، پاسخگوی هیچ اتفاقی نبوده و نخواهند بود. اگر صد برابر بیش از این اتفاقات هم رخ دهد، باز هم بقول معروف ککشان نمی­گزد و خیال و فکرشان مُکدر نمی‌­شود! از چندین منظر می­توان عدم تکدر خاطر اینان را تحلیل کرد. اما آنچه از همه تلخ‌­تر است؛ «عدم احساس نیاز به پاسخگویی به مردم و افکار عمومی» است. البته طبیعت قدرت یکه‌­تازی و سعی در رهیدن از پاسخگویی است. اما اگر منشاء این قدرت مشخص باشد صاحبان قدرت، از سر اجبار هم شده، پاسخگو می­‌شوند. چون اگر پاسخگو نباشند مشروعیت خود را از دست می­‌دهند. 🔺به­‌نظر می­رسد نبود رسانه آزاد و متکثر در هر کشوری نوعی ریل‌­گذاری برای فساد است. حاکمان فعلی چه بخواهند و چه نخواهند، باید رسانه را به‌­عنوان ابزاری برای حکمرانی بهتر به رسمیت بشناسند نه اینکه آن را نابود کنند! در قضایای اخیر یکی از اولین اقدامات نیروهای حاکمیت، وقتی سر صحنه حاضر شدند، جمع و ضبط و بازرسی گوشی­‌های موبایل بوده، تا مبادا فیلم یا تصویری خارج از چارچوب آنچه آنان می­خواهند مخابره شود. متاسفانه ایجاد خفقان، خواسته یا ناخواسته، نوعی ریل­‌گذاری برای فساد در آینده خواهد بود. 🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
8.9M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 داعش خراسان، پروژه‌ای آمریکایی یا ساخته دست طالبان؟ ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
⏺ شعوبا با همکاری موسسات داخلی و خارجی فعال در حوزه فلسطین، برگزار می کند: 🔹سلسله نشست‌های مجازی "اسیر فلسطینی؛ مبارزه از پشت میله های زندان" 🔹نشست سوم: ثامر عبدالغنی سباعنه، پژوهشگر و متخصص مسائل اسرا زندان های اسرائیل؛ پراکندگی جغرافیایی، مدیریت زندان‌ها، شکنجه‌ها 📅دوشنبه؛ 5 اردیبهشت، ساعت 21:30 🔽 لینک ورود به جلسه: https://meet.google.com/yih-jfis-icf ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
💠 ورزش کشتی در سنت اسلامی؛ از کشتی‌گیری پیامبر و صحابه تا منبع درآمد ممالیک مصر! محمد شعبان ایوب ✂️برش‌هایی از متن: 🔹متاسفانه تعداد کمی از تاریخ‌نویسان توانسته اند ورزش کشتی در صدر اسلام را ثبت کنند از جمله آنها علامه جلال الدین سیوطی المصری است که در نامه‌ای زیبا با عنوان «شتاب به سوی کشتی» از ورزش کشتی در زمان پیامبر و خلفا و همچنین اولین کسانی که باتوجه به سنت پیامبر به این ورزش پرداختند؛ صحبت می‌کند. 🔹بسیاری از صحابه در کشتی گرفتن، قدرت و مهارتشان معروف بودند از جمله آن‌ها علی «ع» و عمر بن خطاب بودند، همانطور که ابن قتیبه در کتاب المعارف علی را اینگونه توصیف می‌کند: «با هیچ‌کس کشتی نگرفت جز آنکه او را به زمین زد.» 🔹المقریزی ما را از مالیات سالیانه‌ای که برای ورزش کشتی که توسط مملوک‌ها تعیین شد؛ با خبر می‌سازد. بدون شک اخذ مالیات سالیانه برای کشتی بدین معناست که ورزش کشتی در عصر ممالیک از حالت انفرادی به یک پروژه اقتصادی برای دولت‌های آن‌زمان تبدیل شده است که سبب جذب سرمایه برای حکام می‌شد. 🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
💠بررسی تاریخی رابطه ترکیه و ارمنستان؛ طلسم 30 ساله شکسته خواهد شد؟! امیررضا عباس زاده ✂️برش‌هایی از متن: 🔹قبل از جنگ، ترکیه سه پیش شرط برای باز کردن مرزهای خود با ارمنستان مطرح کرد: عقب نشینی ارمنستان از ادعاهای نسل کشی علیه ترکیه، به رسمیت شناختن مرزهای متقابل و حل مسئله قره باغ. اگرچه پس از جنگ دوم قره باغ، شرط خروج از سرزمین های اشغالی حل شده است، اما دو پیش شرط دیگر احتمالاً محل مناقشه ترکیه هستند. 🔹مسئله نسل کشی ارامنه همیشه منبع اصلی تنش بین دو کشور بوده و در مقاطع مختلف تلاش ها برای نزدیکی را متوقف کرده است. امروزه جامعه ارمنی، دیاسپورا و اپوزیسیون سیاسی این کشور فشار زیادی بر دولت ارمنستان وارد می کنند و هیچ یک از این احزاب نمی خواهند از تلاش های خود برای به رسمیت شناختن نسل کشی ارامنه توسط ترکیه دست بکشند. 🔹در حال حاضر مهمترین مشکلی که مانع از باز شدن مرزها می شود، مناقشه بر سر کریدوری است از طریق خاک ارمنستان، جمهوری خودمختار نخجوان را به قسمت اصلی خاک آذربایجان وصل می کند. 🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
⏺ شعوبا با همکاری موسسات داخلی و خارجی فعال در حوزه فلسطین، برگزار می کند: 🔹سلسله نشست‌های مجازی "اسیر فلسطینی؛ مبارزه از پشت میله های زندان" 🔹نشست چهارم: تیسیر سلیمان، فعال رسانه ای و پژوهشگر حوزه فلسطین چگونگی همبستگی با اسرای فلسطینی 📅چهارشنبه؛ 7 اردیبهشت، ساعت 21:30 🔽 لینک ورود به جلسه: https://meet.google.com/yih-jfis-icf ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
💠شاخصه‌های معرفت‌شناختی و ریشه‌های انحطاط تمدن اسلامی از نظر عابدالجابری امیرحسین خیراندیش 🔹سرشت علوم بیانی نه می‌توانست و نه امکان آن را داشت تا پیشرفت اندیشه و فرهنگ عربی را تضمین کند. معرفت عرفانی نیز در روش و هدف به دنبال آخرت بود و نه دنیا؛ علوم به ظاهر طبیعی تابع این نوع معرفت، مثل نجوم و کیمیاگری نیز از نوع علوم سری بودند که منکر قواعد علی معلولی و برپایه خرق عادات و قلب اعیان بنا شده بود؛ پس امکان تحقق پیشرفت تمدنی از طریق علوم جادویی هم وجود نداشت. به قولی مگر می‌شود جنبشی را با جادو پیش برد؟ نهایتا اما معرفت برهانی هیچگاه به واقع برای بازسازی منظومه اندیشه دینی اسلامی به عربی ترجمه نشد بلکه برای مبارزه با عرفان پا به عرصه تمدن اسلامی گذاشت. جابری معتقد است در تمدن اسلامی منظومه ارسطویی هیچ گاه کامل و بدون شائبه عقلانیت عرفانی بازخوانی نشد... 🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
💠ظرفیت بالای دیپلماسی دینی در ارتباط‌گیری با افغانستان جدید محمد خلیلی ✂️برش‌هایی از متن: 🔹تشخیص خطی که «اسلام ناب محمدی» باشد همواره مشکل بوده است. لذا گفتگو از پایگاه «هویت ایدئولوژیک» جمهوری اسلامی ایران با «گروه های ایدئولوژیک» برای یافتن ادبیات «دینی» صحیح، اهمیتی دو چندان می یابد. این گفتگو نه تنها می تواند قفلِ موقت تاثیرگذاری خارجی انقلاب اسلامی را با کلیدِ ملت‌ها باز کند و سیر مبارزات ایدئولوژیک را حیاتی تازه بخشد و از تجارب تلخ آن بکاهد؛ بلکه می‌تواند به اثرپذیری جمهوری اسلامی در نقاطی که از انتخاب ایدئولوژیک فاصله گرفته نیز منجر گردد. 🔹در سیاست خارجی جمهوری اسلامی دو اشتباه راهبردی را در این زمینه باید برشمرد: 1. دعوت گروه‌های مختلف ایدئولوژیک حتی شامل اهل کتاب (مسیحیان و یهود) با این ادبیات، از ابتدای انقلاب جدی گرفته نشده است. 2. هویت ایدئولوژیک انقلاب‌ اسلامی هرچند در ابتدای انقلاب بسیارخوب بازتاب داده شد؛ ولی از آن پس پیوسته کمتر شده و هویت مخابره ‌شده از حاکمیت ایران، هرچه بیشتر تبدیل به «دولت» شد و به عنوان یکی از مبارزین ایدئولوژیک که اکنون از آن جبهه وسیع به قدرت رسیده ‌است؛ ادامه نیافت. 🔹برنامه ریزی و سیاست گذاری های تعیین کننده ای از این نکته حاصل می گردد: احتجاج های علنی با طالبان و قراردادن زیرکانه آنان در برابر انتخاب‌هایی که به وضوح میزان اراده طرف در پایبندی بر وجه «ایدئولوژیک» را نشان دهد. و مخاطبه مستقیم با توده های افغان، خصوصاً پایگاه های سنتی طالبان یعنی پشتون های روستا نشین، با ادبیات دینی که مزیت نسبی «دین سیاسی» در ایران است. 🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
شعوبا با همکاری مؤسسة التضامن مع الاسرى و اقصانا برگزار می‌کند: 📸نمایشگاه‌ عکس مجازی اسیر فلسطینی با نمایش مجموعه عکس‌هایی با موضوع: 🔸 داستان اسرای فلسطینی 🔹 اسرای شاخص فلسطینی 🔺 مجموعه کامل کارگاه طراحی پوستر وحدت - قدس الأمة 🖇برای ورود به نمایشگاه اینجا کلیک کنید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
17.31M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 نقش فلسطینی‌ها در پیروزی انقلاب ایران ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
📮 نگاهی به عشایر عربی مشترک ایران و عراق؛ ظرفیتی مغفول برای امنیت ملی ایران دکتر یاسر قزوینی ✂️برش‌هایی از متن: 🔺هر چه ارتباط عشایر ایران و اقوام‌شان در عراق بیشتر شود برای امنیت ملی ایران بهتر است. به دلایل مختلف ما در خوزستان گرایش به وهابیت و داعش را شاهد هستیم که نتیجه آن را در عملیات روز ارتش در اهواز دیدیم. همچنین گرایش عرب گرایانه و استقلال طلبانه نیز در عشایر ایران وجود دارد. اما این دو گرایش را در عشایر عراق کمتر شاهد هستیم. دلیل استقبال کم از این دو گرایش در عشایر عراق این است که عشایر شیعه عراق قربانی هر دو گرایش بودند. 🔺یک رابطه معکوس بین تمرکز قدرت و ساختار عشیره‌­ای وجود دارد. یعنی هرگاه قدرت مرکزی قدرتمند بوده، عشایر مانور کمتری داشتند و هرچه حکومت مرکزی تضعیف شده عشایر بروز داشتند و امروز با ضعف حکومت مرکزی اوج قدرت نمایی عشایر است و از فضای مجازی برای قدرت نمایی و تبلیغات و تقویت خودشان استفاده می­کنند. 🔺شاید برخی عشیره را متغیر مستقل فرایندهای اجتماعی ـ سیاسی در عراق بدانند، اما می­‌بینیم که ساختارهای عشیره‌­ای، در عراق، گاهی عمل می­‌کند و گاهی عمل نمی‌­کند! پس ساختارهای متعدد در عراق وجود دارد که درهم تنیده شده­‌اند و ملغمه‌­ای ایجاد شده و در هر زمان ساختار خاصی عمل می­‌کند و اینگونه نیست که همیشه ساختار عشیره‌­ای موثر باشد. 🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
18.88M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 وضعیت مسلمانان در 6 کشور اروپایی بالکان، تکه‌ای بیگانه از اروپا! ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba