eitaa logo
شعوبا
1.6هزار دنبال‌کننده
902 عکس
264 ویدیو
0 فایل
يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا «شعوبا» پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان www.shouba.ir ارتباط با ادمین: @admin_shouba
مشاهده در ایتا
دانلود
📚 جزوه: داعش، رسانه، خشونت سعیده ذکی‌خان 📮امروزه رسانه­‌ها ابزار قدرتمندی هستند که در شکل‌­دهی افکار عمومی نقش اساسی و مهمی را ایفا می‌­کنند و سلاحی در خدمت جنگ روانی هستند. جنگی که به منظور تاثیرگذاری بر عقاید، فرهنگ، سیاست، احساسات، تمایلات، رفتار و مختصات فکری طرف مقابل انجام و در آن، به­‌جای ابزار جنگی، از ادوات فکری، فرهنگی و رسانه‌­ای، استفاده می‌­شود. بنابراین جنگ روانی؛ هرگونه اقدام نرم، روانی و تبلیغات رسانه‌ای است که مخاطبان را نشانه گرفته و بدون درگیری فیزیکی و استفاده از زور و اجبار، طرف مقابل را به انفعال و شکست وا می‌دارد. 📮پس از ظهور جریان‌­های انحرافی تکفیری در منطقه، فعالیت‌­های رسانه‌­ای این گروه­ها، شکل جدیدی به خود گرفت. در این میان داعش بیشترین بهره را از رسانه در جهت نیل به اهداف خود برده است و متاسفانه بررسی و تحلیل این تحرکات رسانه­‌ای، با هدف مقابله با آنها، از دید بسیاری از تحلیلگران و مبارزان جبهه جنگ نرم مخفی مانده است. 📮ما در این پرونده به بررسی ماهیت و محتوای تولیدات رسانه‌ای داعش و چرایی و چگونگی استفاده آنها از رسانه در جهت تبلیغ و جذب افراد، می‌پردازیم. در این پرونده گفتگو و یادداشت‌هایی از دکتر محمد ابراهیم‌نژاد، دکتر یاسر قزوینی، دکتر صفاری‌نیا، دکتر سید مهدی ناظمی قره‌باغ و محمدرضا عشوری آمده است. 🖇برای دانلود این جزوه اینجا کلیک کنید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
17.06M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 عید پسح یهودیان چیست و چرا باعث درگیری در فلسطین شده است؟ 🔹این روزها تنش‌ و درگیری میان فلسطینیان و نیروهای صهیونیست اوج گرفته که عامل اصلی آن را باید مراسمات عید پسح یهودیان در مسجدالاقصی دانست. اما این عید چیست و چرا سبب درگیری میان فلسطینیان و صهیونیست‌ها شده است؟ در این ویدئو به این پرسش پاسخ داده می‌شود. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
💠 انتفاضه یا فوران خشم نسلی؛ آیا می توان اتفاقات 2022 فلسطین را انتفاضه نامید؟ محسن فائضی 🔹ابتدا برای تعریف انتفاضه به یک تفاهم برسیم؛ انتفاضه اصطلاحی است بسیار گسترده و حتی برخی برای آن در فلسطین نمونه‌های زیادی ذکر می‌کنند. نمونه هایی که بعضا تمام شرایط یک انتفاضه از خودجوشی، تداوم، مخالفت مدنی و بعضا خشونت را هم با خود دارند: 🔹1. رویارویی و تقابل مستمر و هدفمند رسانه ای در برخی اتفاقات و مکان ها( مثل شیخ جراح) 2. اعتصاب غذای اسرا که چند سالی است تداوم دارد که یک همراهی خوبی در جهان عرب و حامیان فلسطینی ها ایجاد کرده و به یک فشار جدی علیه اسرائیل تبدیل شده است 3. عملیات های فردی است که نوعی واکنش در مقابل بدتر شدن شرایط و احساس تحقیر است. 4. گسترش روزافزون افراد مسلح، وابستگی های تشکیلاتی و جریان‌ها در کرانه باختری و تلاش اسرائیل برای کنترل آنها به روش های مختلف از جمله دیوار حائل 5. راه پیمایی های بازگشت سال 2018 که حدود یک سال تمام هر هفته تکرار شد 6. راه پیمایی های هفتگی عمومی و مردمی در اعتراضات به جریان ها یا تلاش برای پس گرفتن پیکر شهدا و … 🔹دوباره برگردیم به سوال اول! تحولات دو ماه اخیر یا کمی به عقب تر برگردیم، از سال 2022 به این سو آینده در انتفاضه در فلسطین در جریان است؟... 🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
⏺ شعوبا با همکاری موسسات داخلی و خارجی فعال در حوزه فلسطین، برگزار می کند: 🔹سلسله نشست‌های مجازی "اسیر فلسطینی؛ مبارزه از پشت میله های زندان" 🔹نشست دوم: احمد السوافیری، پژوهشگر مسائل اسراء «نبرد با شکم های خالی؛ اسرای فلسطینی و اعتصاب غذا» 📅پنجشنبه؛ 1 اردیبهشت، ساعت 21:30 🔽 لینک ورود به جلسه: https://meet.google.com/yih-jfis-icf ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
📮به بهانه انفجارهای اخیر افغانستان، ریل‌های نامرئی فساد ساناز یوسفی ✂️برش‌هایی از متن: 🔺حاکمان فعلی افغانستان در نبود رسانه آزاد و جو بسته و امنیتی که ایجاد شده، پاسخگوی هیچ اتفاقی نبوده و نخواهند بود. اگر صد برابر بیش از این اتفاقات هم رخ دهد، باز هم بقول معروف ککشان نمی­گزد و خیال و فکرشان مُکدر نمی‌­شود! از چندین منظر می­توان عدم تکدر خاطر اینان را تحلیل کرد. اما آنچه از همه تلخ‌­تر است؛ «عدم احساس نیاز به پاسخگویی به مردم و افکار عمومی» است. البته طبیعت قدرت یکه‌­تازی و سعی در رهیدن از پاسخگویی است. اما اگر منشاء این قدرت مشخص باشد صاحبان قدرت، از سر اجبار هم شده، پاسخگو می­‌شوند. چون اگر پاسخگو نباشند مشروعیت خود را از دست می­‌دهند. 🔺به­‌نظر می­رسد نبود رسانه آزاد و متکثر در هر کشوری نوعی ریل‌­گذاری برای فساد است. حاکمان فعلی چه بخواهند و چه نخواهند، باید رسانه را به‌­عنوان ابزاری برای حکمرانی بهتر به رسمیت بشناسند نه اینکه آن را نابود کنند! در قضایای اخیر یکی از اولین اقدامات نیروهای حاکمیت، وقتی سر صحنه حاضر شدند، جمع و ضبط و بازرسی گوشی­‌های موبایل بوده، تا مبادا فیلم یا تصویری خارج از چارچوب آنچه آنان می­خواهند مخابره شود. متاسفانه ایجاد خفقان، خواسته یا ناخواسته، نوعی ریل­‌گذاری برای فساد در آینده خواهد بود. 🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
8.9M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 داعش خراسان، پروژه‌ای آمریکایی یا ساخته دست طالبان؟ ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
⏺ شعوبا با همکاری موسسات داخلی و خارجی فعال در حوزه فلسطین، برگزار می کند: 🔹سلسله نشست‌های مجازی "اسیر فلسطینی؛ مبارزه از پشت میله های زندان" 🔹نشست سوم: ثامر عبدالغنی سباعنه، پژوهشگر و متخصص مسائل اسرا زندان های اسرائیل؛ پراکندگی جغرافیایی، مدیریت زندان‌ها، شکنجه‌ها 📅دوشنبه؛ 5 اردیبهشت، ساعت 21:30 🔽 لینک ورود به جلسه: https://meet.google.com/yih-jfis-icf ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
💠 ورزش کشتی در سنت اسلامی؛ از کشتی‌گیری پیامبر و صحابه تا منبع درآمد ممالیک مصر! محمد شعبان ایوب ✂️برش‌هایی از متن: 🔹متاسفانه تعداد کمی از تاریخ‌نویسان توانسته اند ورزش کشتی در صدر اسلام را ثبت کنند از جمله آنها علامه جلال الدین سیوطی المصری است که در نامه‌ای زیبا با عنوان «شتاب به سوی کشتی» از ورزش کشتی در زمان پیامبر و خلفا و همچنین اولین کسانی که باتوجه به سنت پیامبر به این ورزش پرداختند؛ صحبت می‌کند. 🔹بسیاری از صحابه در کشتی گرفتن، قدرت و مهارتشان معروف بودند از جمله آن‌ها علی «ع» و عمر بن خطاب بودند، همانطور که ابن قتیبه در کتاب المعارف علی را اینگونه توصیف می‌کند: «با هیچ‌کس کشتی نگرفت جز آنکه او را به زمین زد.» 🔹المقریزی ما را از مالیات سالیانه‌ای که برای ورزش کشتی که توسط مملوک‌ها تعیین شد؛ با خبر می‌سازد. بدون شک اخذ مالیات سالیانه برای کشتی بدین معناست که ورزش کشتی در عصر ممالیک از حالت انفرادی به یک پروژه اقتصادی برای دولت‌های آن‌زمان تبدیل شده است که سبب جذب سرمایه برای حکام می‌شد. 🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
💠بررسی تاریخی رابطه ترکیه و ارمنستان؛ طلسم 30 ساله شکسته خواهد شد؟! امیررضا عباس زاده ✂️برش‌هایی از متن: 🔹قبل از جنگ، ترکیه سه پیش شرط برای باز کردن مرزهای خود با ارمنستان مطرح کرد: عقب نشینی ارمنستان از ادعاهای نسل کشی علیه ترکیه، به رسمیت شناختن مرزهای متقابل و حل مسئله قره باغ. اگرچه پس از جنگ دوم قره باغ، شرط خروج از سرزمین های اشغالی حل شده است، اما دو پیش شرط دیگر احتمالاً محل مناقشه ترکیه هستند. 🔹مسئله نسل کشی ارامنه همیشه منبع اصلی تنش بین دو کشور بوده و در مقاطع مختلف تلاش ها برای نزدیکی را متوقف کرده است. امروزه جامعه ارمنی، دیاسپورا و اپوزیسیون سیاسی این کشور فشار زیادی بر دولت ارمنستان وارد می کنند و هیچ یک از این احزاب نمی خواهند از تلاش های خود برای به رسمیت شناختن نسل کشی ارامنه توسط ترکیه دست بکشند. 🔹در حال حاضر مهمترین مشکلی که مانع از باز شدن مرزها می شود، مناقشه بر سر کریدوری است از طریق خاک ارمنستان، جمهوری خودمختار نخجوان را به قسمت اصلی خاک آذربایجان وصل می کند. 🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
⏺ شعوبا با همکاری موسسات داخلی و خارجی فعال در حوزه فلسطین، برگزار می کند: 🔹سلسله نشست‌های مجازی "اسیر فلسطینی؛ مبارزه از پشت میله های زندان" 🔹نشست چهارم: تیسیر سلیمان، فعال رسانه ای و پژوهشگر حوزه فلسطین چگونگی همبستگی با اسرای فلسطینی 📅چهارشنبه؛ 7 اردیبهشت، ساعت 21:30 🔽 لینک ورود به جلسه: https://meet.google.com/yih-jfis-icf ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
💠شاخصه‌های معرفت‌شناختی و ریشه‌های انحطاط تمدن اسلامی از نظر عابدالجابری امیرحسین خیراندیش 🔹سرشت علوم بیانی نه می‌توانست و نه امکان آن را داشت تا پیشرفت اندیشه و فرهنگ عربی را تضمین کند. معرفت عرفانی نیز در روش و هدف به دنبال آخرت بود و نه دنیا؛ علوم به ظاهر طبیعی تابع این نوع معرفت، مثل نجوم و کیمیاگری نیز از نوع علوم سری بودند که منکر قواعد علی معلولی و برپایه خرق عادات و قلب اعیان بنا شده بود؛ پس امکان تحقق پیشرفت تمدنی از طریق علوم جادویی هم وجود نداشت. به قولی مگر می‌شود جنبشی را با جادو پیش برد؟ نهایتا اما معرفت برهانی هیچگاه به واقع برای بازسازی منظومه اندیشه دینی اسلامی به عربی ترجمه نشد بلکه برای مبارزه با عرفان پا به عرصه تمدن اسلامی گذاشت. جابری معتقد است در تمدن اسلامی منظومه ارسطویی هیچ گاه کامل و بدون شائبه عقلانیت عرفانی بازخوانی نشد... 🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba