eitaa logo
شعوبا
1.7هزار دنبال‌کننده
884 عکس
264 ویدیو
0 فایل
يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا «شعوبا» پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان www.shouba.ir ارتباط با ادمین: @admin_shouba
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 آینده عراق؛ رؤیای پایان عصرِ جدید شیعیان(2) علی المومن ✂️ برش هایی از متن ⭕️ حوادث چهار سال اخیر این واقعیت را به اثبات رساند که آنچه که در عراق می‌گذرد چیزی فراتر از مشکلات، معضلات و چالش‌های داخلی است. به دنبال این حوادث ثابت شد که موضوع فراتر از مسائلی نظیر برکناری دولت، برگزاری انتخابات زودهنگام، تشکیل دولت جدید و اصلاح قوانین انتخاباتی و … است. ⭕️ اولین هدفی که بازیگران داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی از رهگذر انجام اقدامات تحریک‌آمیز در عراق به دنبال تحقق آن هستند، کنار زدن نیروهایِ شیعیِ داخلی و منطقه‌ایِ صاحب‌نفوذ در عراق است. ⭕️ سرویس‌های بیگانه، در وهله اول قصد حذف نیروها و شخصیت‌های شیعی داخلی را دارند و در گام بعد به دنبال کنار زدن هم‌پیمانان و متحدان طرف‌های شیعی داخلی هستند؛ ازجمله مهمترین متحدان طرف‌های شیعی داخلی نیز ایران است. ⭕️ از آنجایی که «مقتدی صدر» نیز در رأس «محورِ آگاهی و بصیرت» قرار دارد، حذف وی و محور متبوعش نیز در دستور کار سرویس‌های بیگانه قرار دارد. ⭕️ طی چهار سال اخیر سرویس‌های بیگانه تمام تلاش خود را برای حذف عناصر شیعی تأثیرگذار در سطح عراق به کار بسته‌اند. آن‌ها می‌خواهند بر نفوذ شیعیان در صحنه سیاسی عراق خط بطلان بکشند. برای مطالعه این مقاله اینجا کلیک کنید ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
دکتر حسن انصاری از منتقدان جدی آقای الجابری در میان اندیشمندان ایرانی است. یادداشت زیر از نوشته های ایشان در این باره است و شعوبا از باب تضارب آرا و دیده شدن نگاه های مختلف آن را منتشر می کند. خواندن محمد عابد جابری بس! سال های میانی دهه نود میلادی با آثار و افکار محمد عابد جابری آشنا شدم. در بیروت تقریباً بیشتر آثار او را تهیه کردم و به تدریج خواندم. آن سال ها او در اوج شهرت خود بود. نقدهای جورج طرابیشی که به تدرج منتشر شد از شهرت و اعتبار جابری هم به تدریج کم شد. اینکه می گویم کم شد نه به این معناست که قبلاً در جهان آکادمیک سخنان او جدی گرفته می شد. خیر. مقصودم شهرت و اعتبار او در جهان عرب ، در میان نسل روشنفکران و ژورنالیست ها و دلبستگان گفتمان های معاصر عربی است. زمانی که به پاریس برای ادامه تحصیل رفتم فهمیدم که در میان بخشی از استادان فلسفه مغرب عربی هم سخنان جابری اعتبار خود را از دست داده است. او بیش از آنکه یک دانشمند به معنای آکادمیک خود باشد یک ایدئولوگ برای ناسیونالیسم عربی بود. نوشته هایش را هم مرکز دراسات الوحده العربیه بیروت چاپ می کرد و همچنان منتشر می کند. جنبه دیگری هم در اندیشه و نوشته هایش بود و آن اهتمام به مغرب عربی به عنوان پایگاهی برای تجدید قومیت و همچنین به تعبیر او نهضت و یا تجدد عربی بود. دیدگاه های او در خصوص تاریخنگاری انواع گفتمان های فکری و فلسفی اسلامی بی هیچ سخن نه تنها علمی نیست بلکه یکسره در بهترین تفسیر ناشی از بد خوانی و نا آشنایی با تفکر فلسفی و تاریخ ملل و نحل و کلام اسلامی است. اصل سخنانش را قبل از او کسانی مانند علی سامی النشار گفته اند و او آنچه بدان اضافه کرده ناشی از یک بد فهمی تمام عیار است از تاریخنگاری اندیشه. جابری تقریباً هیچ آشنایی با تحقیقات جدید در حوزه اسلامشناسی غرب ندارد و به آنها بی اعتنا و بل بدبین است. طرابیشی با زبان خود او و با همان چارچوب دانشی و مرجعیت فکری که جابری هم بدان تعلق داشت در نوشته ها و نقدهایش پوچی سخنان جابری را بر آفتاب کرد. جابری نمی داند که جدی ترین گفتمان فلسفی در اسلام همانا همان نظام تفکر فلسفی فارابی و ابن سیناست که او آنها را به اشراقی بودن متهم می کند و در مقابل ابن رشد را که تنها مفسر ظاهرگرای ارسطو است اوج تفکر فلسفی اسلامی می پندارد. تازه تفسیرش از ابن رشد هم سر تا پا ایدئولوژیک و زمان پریشانه است. مغرب اسلامی که او از آن به عنوان نماد فرهنگ عقلی عربی در مقابل مشرق اسلامی به عنوان نماد اشراقی گری یاد می کند قرن ها زادگاه متفکرانی با گرایشات باطنی و متمایل به تفکرات عرفانی و اشراقی و اسماعیلی و اخوان الصفایی بوده است. کافی است به مطالعات اسلامشناسانی مانند ماریبل فیرو بنگرید تا پوچی ادعاهای جابری روشن شود. او به فرهنگ ایرانی پیشا و پسا اسلامی (و شیعی) که از آن هیچ نمی داند با نگاهی ایدئولوژیک حمله می کند و آن را منبع بی خردی در جهان اسلام و انحطاط می داند. از تفکر مغرب عربی به عنوان پایگاه تجدید عربی یاد می کند در حالی که نمی داند ابن رشدی که او را ستایش می کند و اوج عقلانیت عربی می داند در همان فرهنگ و تاریخ مغرب عربی تا چه اندازه مورد غفلت قرار گرفته و نقد شده است. ابن رشد منتقد اشعری گری بود و همین برای نقد او در مغرب عربی در طول قرن ها کافی بود. برخلاف آنچه او می گوید مغرب عربی قرن ها شاهد رشد تقلید از مکتب اشعری بود؛ مکتبی که در مشرق اسلامی توسط همان هایی تجدید حیات یافت که از ابن سینا برای احیای مکتب اشعری یاری می گرفتند. سخن گفتن درباره جابری و تفکرش اتلاف وقتی بیش نیست. متأسفانه در میان نسل دلبسته به روشنفکری دینی و یا طبقاتی از علاقمندان به منشورات جهان عرب در ایران در سال های گذشته جابری و نوشته هایش جدی گرفته شد. من خود وقتی نوشته های او را می خواندم و جدی می گرفتم. بعدها برایم معلوم شد که تا چه اندازه داوری های او ناشی از نا آگاهی از تاریخ اندیشه فلسفی و سیاسی اسلامی است و تنها به کار ناسیونالیسم از نوع تمامیت خواه عربی می خورد.
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📺 مجموعه 4️⃣ مستند در هفت سال 🔹 گاهی شکست باعث شک افراد می شود! نه فقط شک نسبت به درستی تصمیمات گرفته شده بلکه تردید نسبت به مبانی! مستند هفت سال که محصول شبکه الجزیره است به دگردیسی های برخی جوانان مصری می پردازد که حوادث تابستان سال 2013 آنها را دچار تحول کرد. برخی در این تحول به سمت الحاد سقوط کردند و برخی جانب تکفیر را گرفتند. 🔹 این موضوع اگرچه در جامعه مصر روایت می شود اما دیگر جوامع مسلمان و از جمله ایران نیز از این موارد مستثنا نیستند. مشاهده این مستند به همه علاقه مندان تحولات دینداری پیشنهاد می شود. ❗️طبیعتا آنچه توسط مصاحبه شوندگان در این مستند بیان می شود، موضع پایگاه شعوبا نیست. 🎞 پنج شنبه های تماشا : در هفت سال برای مشاهده کامل مستند اینجا کلیک کنید ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
💠 ساختار و تفکر جریان صدر؛ صدری ها چگونه می اندیشند؟(1) امجد طلیع 🔹 نماز جمعه متمرکزصدری ها در شهرک صدر (که در رسانه های ایرانی به اشتباه به وحدت ترجمه شد) بار دیگر این سوال را مطرح کرد که اساسا صدری ها چند نفرند، چه درصدی از شیعیان دنباله رو آنها هستند و چه قدرتی دارند؟ 🔹 فارغ از میزان هوادار، سوال دیگر این است که انسجام بخشی و بسیج کنندگی مقتدی صدر چه تفاوتی با دیگر جریان های شیعی دارد؟ می‌توان گفت که تمامی احزاب، جریان‌ها و گروه‌های عراقی در یک ویژگی با یکدیگر مشترک هستند و آن «عدم برخورداری‌شان از یک طرح و پروژه فراگیر برای تشکیل دولت و مشخص کردن هویتِ آن است». با این حال، جریان صدر در عرصه سیاسی، از لحاظ طرز تفکر و اندیشه با تمامی این احزاب و جریان‎‌های سیاسی متفاوت است. 🔹 اکثر جریان‌های عراقی از یک تفکر و اندیشه کلاسیک و سنتی برخوردار هستند و مواضعِ قابل پیش‌بینی اتخاذ می‌کنند. به عبارت بهتر، مواضع آن‌ها فاقد عنصر غافلگیری است. این در حالی است که طرفداران و هواداران جریان صدر به اتخاذ مواضع غافلگیرکننده و غیر قابل پیش‌بینی توسط این جریان عادت کرده‌اند. 🔹 اگرچه جریان صدر هیچ گاه اکثریت بالایی در میان جریان های شیعی نداشته است( اینجا کلیک کنید) اما به جرئت می توان گفت از قدرت انسجام بخشی متمایزی نسبت به دیگر گروه های شیعه برخوردار است. در این مقاله ساختار جریان صدر و چگونگی اندیشه هواداران مقتدی صدر مورد بررسی قرار گرفته است. برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید. ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
💠 ساختار و تفکر جریان صدر؛ صدری ها چگونه می اندیشند؟(2) امجد طلیع ✂️ برش هایی از متن ⭕️ رهبریِ فردی موجب می‌شود تا کسی که در رأس امور قرار گرفته است، از قدرتِ تصمیم‌گیری و عملگرایی بیشتری برخوردار باشد. این ویژگی درست همان چیزی است که رهبریِ جریان صدر را از دیگر احزاب و جریان‌ها در صحنه سیاسی عراق متمایز می‌سازد. ⭕️ شاید برخی با این مسئله موافق نباشند و این سؤال را مطرح کنند: «شمار زیادی از احزاب و جریان‌های عراقی با مکانیزم رهبریِ فردی اداره می‌شوند، پس چه چیزی جریان صدر و حزب دموکرات کردستان را از آن‌ها متمایز می‌سازد»؟ نگارنده در مواجهه با این سؤال، پاسخ می‌دهد: «بله … شماری از احزاب و جریان‌های عراقی با سیستم رهبریِ فردی اداره می‌شوند اما نکته‌ای که وجود دارد، این است که سرانِ این احزاب و جریان‌ها رهبر ندارند و نفرات اصلیِ آن‌ها را تنها می‌توان در کسوت ریاست احزاب و گروه‌های متبوعشان قلمداد کرد.» ⭕️ تبعیت محض صدری‌ها از رهبر جریان صدر به دو عامل اصلی و اساسی بازمی‌گردد. عامل اول این است که «مقتدی» در حقیقت، وارث مردی است که یک تحول اجتماعی بزرگ را در عراق محقق ساخت؛ تحولی که خود سرمنشأ آغاز یک نقطه عطف تاریخی در عراق شد. این مَرد کسی نبود جز «شهید محمد صادق الصدر». این عمق تاریخی صدری‌ها است. ⭕️عامل دوم به احساس هواداران جریان صدر نسبت به «مقتدی» بازمی‌گردد. صدری‌ها احساس می‌کنند «مقتدی» کسی است که آن‌ها را به اهدافشان می‌رساند و به خواسته‌هایشان احترام می‌گذارد. برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید. ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 عید غدیر خم در یمن؛ هویتی حیاتی برای انصارالله احمد حاجی صادقیان 🔹 عید غدیر خم برای زیدیه در یمن یکی از مسائل حیاتی و هویتی اساسی را شکل می دهد. به جهت تاریخی از قرون نخستین اسلامی در آثار زیدیه توجه به مساله غدیر خم دیده می شود به گونه ای که در آثار ائمه و عالمان زیدی مساله غدیر همواره محل توجه بوده است. 🔹زیدی ها که از غدیر به یوم النشور یاد می کنند سنتی داشته اند که در روز غدیر در میادین شهرها تجمع کنند و این تجمع را بیعت با امام علی(ع) بشمارند و البته این تجمع نوعی بیعت با امام زیدیه هم محسوب می شده است. 🔹 با انقلاب جمهوری خواهان در دهه 60 میلادی که عمدتا سکولار یا اهل سنت بودند رسم برپایی جشن روز عید غدیر خم کمرنگ شد تا این که پس از سقوط دولت علی عبدالله صالح در سال 2011 و بخصوص پس از قدرت گرفتن انصارالله در سال 2014 این جشن دوباره احیا شد. این مساله باعث شده برخی دشمنان و مخالفین انصارالله آنها را مبدع این جشن در یمن بدانند که انصارالله این مساله را رد و تاریخ یمن را گواه رد کلام دشمنانش می داند. 🔹از جهت دیگر برگزاری جشن هایی مانند عیدغدیر و مولد النبی می تواند نوعی یارگیری از میان اهل سنت یمن برای انصار الله ایجاد کند. انصارالله که با وهابیت در تضاد است و از طرفی نمی خواهد خود را مقابل اهل سنت یمن قرار دهد می تواند در این بستر به گروه های صوفیه اهل سنت نزدیک شود. برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید 🎥 کلیپ فوق یکی از سرودهای پخش شده در شبکه المسیره وابسته به انصارالله یمن است ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
💠 بزرگترین مساجد اروپا(قسمت اول) ✂️ برش هایی از متن 🔹 مساجد همواره نمادی از هویتِ شهرها و به مثابه مشعلی در وجدان انسان‌ها بوده‌اند. به طور کلی می‌توان گفت که مساجد یک نماد و سمبل تمدنی هستند؛ سمبلی که شهرها با آن‌ها شناخته می‌شوند 🔹 شاید در نتیجه همین جایگاه مترقی است که فرانسه هر از چند گاهی به بستن مساجد و ممنوع اعلام کردن فعالیت‌های آن افتخار می‌کند. هر ساله در برهه‌هایی از زمان شاهد آن هستیم که اقدامات فرانسه علیه مساجد تشدید می‌شود و مقامات پاریس به این اقدامات می‌بالند. همین سیاست‌ها و استراتژی‌های پاریس موجب شده است تا فرانسه به کانون اسلام‌هراسی در اروپا تبدیل گردد. 🔹 اروپایی‌ها به شدت اصرار دارند تا بر اساس هویت کشورهای غربیِ خود رفتار کنند. چنین چیزی، مسلمانان را مجبور می‌کند تا بجای مساجد، نمازشان را در مکان‌هایی نظیر زیرزمین‌ها و کلیساها اقامه کنند. در برخی از موارد، کار به جایی رسیده است که مسلمانان مجبور شده‌اند حتی در اماکن تفریحی اقدام به اقامه نماز کنند. برای مطالعه این مقاله اینجا کلیک کنید ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
💠 در عراق چه خبر است؟ ⭕️ بخش هایی از مجموعه صوت های افشا شده و منسوب به نوری المالکی: 🔹یک پروژه بریتانیایی وجود دارد. می خواهند با مقتدی، شیعه را نابود کنند بعد قدرت را به اهل سنت بسپارند. 🔹 در میان اهل سنت آدم خوب هم پیدا می شود ولی اکثرا کینه ای هستند؛ البته آن ها هم ترسو هستند! 🔹 مرحله بعدی درگیری است؛ هرکس از خودش دفاع می کند. مقتدی می خواهد کشت و کشتار راه بیندازد. 🔹 اعتمادی به ارتش و پلیس نیست. ما به سلاح برای دفاع از خودمان نیاز داریم. به ارتش و پلیس اعتماد نداریم. خودم هستم و خودم! اگر نیروهای داخلی نتوانستند جلوی صدر بایستند، من می توانم! 🔹 تنها در صورتی می توانیم از دوره پیش رو سالم بیرون بیایم، که طرح های مسعود ، مقتدی و حلبوسی را ناکام بگذاریم! ⭕️ آینده عراق به کجا خواهد انجامید؟ دشمنان عراق برای آن چه نقشه ای در سر ریخته اند؟ شما را به مطالعه مقاله آینده عراق؛ رؤیای پایان عصرِ جدید شیعیان از دکتر علی المومن دعوت می کنیم. ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
💠 بزرگترین مساجد اروپا(قسمت دوم) ✂️ برش هایی از متن 🔹 مسجد بزرگ پاریس در قلب پایتخت فرانسه واقع شده است. این مسجد با هدف گرامیداشت یاد سربازان مسلمان که در جریان جنگ جهانی اول، فرانسه را از چنگال آلمانها آزاد کردند، احداث شد. 🔹 مسجد «ریجنت پارک» تحت عنوان مسجد مرکزی لندن نیز شناخته می‌شود. مساحت این مسجد به گونه‌ای است که گنجایش 500 نمازگزار را دارد. «فردریک گیبرد» مهندس معمار انگلیسی طراح اصلی ساختمان مسجد محسوب می‌شود. 🔹 مسجد بزرگ رم در محور شمالی این شهر قرار دارد و مساحت آن به بیش از 30 هزار متر مربع می‌رسد. از همین روی، این مسجد گنجایش هزاران نمازگزار را دارد. در سال 1974 به درخواست پادشاه سعودی یعنی «ملک فیصل»، شهرداری شهر رم زمینی را برای ساخت مسجد اختصاص داد. 🔹 مسجد «وین» بزرگترین و زیباترین مسجد در این شهر محسوب می‌شود. علت این مسأله هم آن است که مسجد مذکور بر اساس سبک معماری اسلامی سنتی ساخته شده است. مناره مسجد تا 32 متر در آسمان ارتفاع پیدا می‌کند. 🔹 مسجد «خیر البریه» دانمارک در ژوئن سال 2014 در شهر «کپنهاگ» پایتخت این کشور افتتاح شد. گفته می‌شود که شاهزاده قطری سابق به نام «شیخ حمد بن خلیفه آل ثانی» مسئولیت تأمین مالی ساخت مسجد را برعهده داشته است.صدای اذان از مسجد مذکور به گوش نمی‌رسد، زیرا پخش اذان از مسجد دانمارک، درست مانند بسیاری دیگر از مساجد در سطح اروپا، ممنوع است. برای مطالعه این مقاله اینجا کلیک کنید ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
💠 از اندیشکده ها و مراکز اندیشه ورزی جهان عرب چه می دانیم؟ ⭕️ به خلاف تصوّر اوّلیه ما از سادگی و بی‌طرح و نقشه بودن سیاست‌ عرب‌ها در منطقه و جهان، اندیشکده‌ها و مراکز مطالعات راهبردی در جهان عرب، در زمینه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و همچنین اندیشه‌ای توانسته‌اند قدم‌های شایان‌توجّهی بردارند. ⭕️ از مرکز دراسات الجزیره به عنوان بازوی پژوهشی الجزیره گرفته تا مرکز العربی للابحاث متعلق به عزمی بشارة تا مراکز نزدیک به امارات مانند مسبار و مومنون بلاحدود؛ مراکزی که هر کدام در یک جهت به جریان سیاستگذاری و اندیشه و البته گفتمان سازی در جهان عرب کمک می کنند. چه تفاوتی میان رویکردهای آنها وجود دارد؟ ⭕️ مرکز الزیتونه در لبنان و حجم انبوهی از اطلاعات راجع به مساله فلسطین که می تواند پژوهشگران این حوزه را مستغنی کند. چقدر الزیتونه را می شناسیم و چه میزان با آثار تولیدی آن آشناییم؟ ⭕️ زید الطالقانی کیست که می تواند هر وکیل و وزیر عراقی را در مجموعه اش تحت عنوان مرکز الرافدین للحوار جمع کند؟ ⭕️ از فردریش ایبرت آلمان تا بروکینگر و کارنگی؛ مراکز غربی در منطقه خاورمیانه چه رویکردهایی را دنبال می کنند؟ ⏰ هر یکشنبه، بررسی و تحلیل یک مرکز اندیشه ورزی جهان عرب ؛ از پایگاه شعوبا ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📺 مجموعه 5️⃣ مستند فعالیت های عربستان سعودی در بوسنی 🔹 جنگ بوسنی در دهه 90 میلادی پای خیلی از کشورهای اسلامی را به این کشور اروپایی باز کرد. طبیعتا پایان جنگ مقارن شد با شروع یک رقابت سخت و نفس گیر میان این کشورها برای نفوذ و بسط قدرت نرم خود در میان مسلمانان بوسنی! 🔹 در قسمت‌های قبل به اقدامات جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک کشور شیعی و ترکیه به عنوان میراث‌دار عثمانی که روزگاری حاکم بر بالکان بود، پرداختیم. 🔹در این قسمت به ضلع سوم مثلث قدرت در خاورمیانه، یعنی عربستان سعودی می‌پردازیم. عربستان که منادی سلفیت در بوسنی بوده و تلاش کرده تا قرائت سلفی را در میان این دسته از مسلمانان اروپایی جا بیندازد. 🔹 آیا یک کشور اروپایی تاب پذیرش اسلام سلفی را دارد؟ آیا عربستان سعودی در بوسنی به موفقیتی دست یافته است؟ 🔹در این قسمت به فعالیت های عربستان سعودی در حوزه دیپلماسی مذهبی در بوسنی و هرزگوین پرداخته شده است. این مستند توسط اندیشکده برکلی تولید شده و پایگاه اینترنتی شعوبا آن را ترجمه و زیرنویس کرده است. 🎞 پنج شنبه های تماشا : فعالیت های عربستان سعودی در بوسنی برای مشاهده کامل مستند اینجا کلیک کنید ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ بسته مستند: دیپلماسی نرم کشورهای اسلامی در بوسنی و هرزگوین 1️⃣ جمهوری اسلامی ایران؛ صدور انقلاب اسلامی به منطقه ای اروپایی 2️⃣ ترکیه؛ رویای احیای عثمانی در بالکان 3️⃣ عربستان سعودی؛ سلفیت نجدی و چشم رنگی های اروپایی ❓ موفقیت سهم کدام یک بوده است؟ 🎥 کلیپ: اشک های راننده بوسنیایی پس از شنیدن نام رسول الله(ص) بخش به یادماندنی از مستند خنجر و شقایق اثر نادر طالب زاده و با گویندگی سید مرتضی آوینی در مورد جنگ بوسنی ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
⭕️ حجاب: چرا در شمال آفریقا کاهش یافته است؟ ✍️ مجدی عبدالهادی 📌 بخش اول 🔹بی بی سی: عکس‌های زنان با لباس کامل اسلامی - صورت‌های پوشیده و با پیراهن‌های بلند - در کنار عکس‌های قدیمی زنان با دامن‌های کوتاه مربوط به دهه‌های ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰ در شمال آفریقا و خاورمیانه اغلب در شبکه‌های اجتماعی کنار هم قرار می‌گیرند تا نکته‌ای را بیان کنند. 🔹بن‌مایه پیام این است: «ببینید در ۵۰ سال گذشته جوامع عربی به چه تبدیل شده‌اند.» 🔹برای کسانی که چنین عکس‌هایی را به اشتراک می‌گذارند، این بارزترین نشانه‌ای است که نشان می‌دهد کشورهایشان چگونه به قهقرا رفته‌اند و آرمان‌های پیشرفت و مدرنیته را، که نمونه آن اتخاذ سبک زندگی غربی است، رها کرده‌اند. 🔹اما برای جریان‌های محافظه‌کار که منطقه را در چند دهه گذشته شکل داده‌اند، کاملا برعکس است: این یک اقدام مثبت برای اثبات هویت مسلمانی در جوامعی است که مدت‌ها تحت سلطه استعمار بوده‌اند و سبک زندگی غربی را ابتدا حاکمان استعمارگر و سپس نخبگان غرب‌زده گسسته از فرهنگ محلی بر آنها تحمیل کرده‌اند. 🔹از مراکش گرفته تا مصر و آن‌سوتر از آن، موضوع «موازين پوشش اسلامی»، به ویژه ، که یکی از بحث‌برانگیزترین انواع پوشش بوده است. 🔹به هر حال، گسترش آن در منطقه عمدتاً به یک عامل بستگی داشته است: ظهور و موفقیت نهایی اسلام سیاسی، پدیده‌ای که به نام نیز شناخته می‌شود. 🔹کل شمال آفریقا دارای جنبش‌های اسلام‌گرای قدرتمندی است که یا به قدرت رسیدند یا مانند الجزایر در اوایل دهه ۱۹۹۰ تقریبا به قدرت رسیدند. 🔹حتی پس از برکناری آنها از قدرت، همچنان نفوذشان بر جوامع قابل توجه باقی مانده است. 🔹اما به گفته بسیاری از ناظران، این وضع در حال تغییر است. و یکی از آشکارترین راه‌ها برای ارزیابی آن، نگاه کردن به قوی‌ترین نماد تأثیر اسلام‌گرایی است: حجاب. 🔹بسیاری از ناظران اشاره کرده‌اند که در چند سال گذشته شاهد کاهش مداوم این پدیده در شمال آفریقا بوده‌ایم. 🔹سعید الزغوطی، ستون‌نویس وب سایت خبری مراکشی الیوم ۲۴ اخیراً نوشت: «تشخیص این نکته که میزان پوشش حجاب در جهان عرب ما، و به ویژه در ، نسبتاً کاهش یافته است، سخت نیست. این عقب‌نشینی و کاهش تا حد زیادی ناشی از کاهش و افول جریان اسلامی است. 🔹زنان جوان مراکشی با رسانه‌های محلی در مورد فشار اجتماعی و حتی آزار و اذیتی صحبت کرده‌اند که باید به خاطر کنار گذاشتن حجاب تحمل کنند. اما ظاهراً این امر آنها را منصرف نکرده است. 🔹در که داشتن حجاب در آن زمانی اقدامی اعتراضی بود زیرا رژیم‌های مستبد یکی بعد از دیگر آن را ممنوع کرده بودند، مدت کوتاهی پس از بهار عربی در سال ۲۰۱۱ رایج شد، اما اخیراً دوباره کاهش یافته است. 🔹هدی الطرابلسی، روزنامه‌نگار تونسی در روزنامه ایندیپندنت عربی یادداشتی نوشته که انگیزه‌های پیچیده ظاهر شدن حجاب در این کشور و افول متعاقب آن را برجسته می‌کند. 🔹حجاب زمانی حرکتی مقاومت‌آميز و مخالفت با سکولاریسمی بود که از بالا در دوران حکومت مستبدان پس از استقلال، حبیب بورقیبه و زین العابدین بن‌علی، بر زنان تحمیل شده بود. 🔹سپس در دوره کوتاه پس از انقلاب در سال ۲۰۱۱ که تونس شاهد به قدرت رسیدن جنبش اسلام‌گرای النهضة بود، حجاب محبوبیت یافت، تا جایی که زن محجبه، الگویی برای عموم مردم تونس معرفی شد. 🔹اما پس از آن که پارلمان‌های متوالی تحت قدرت اسلام‌گرایان نتوانستند مشکلات فراوان کشور را حل کنند و تونس در یک بحران عمیق اقتصادی و سیاسی فرو رفت، اين محبوبيت از بین رفت. 👇 ادامه دارد... @dolatedin
⭕️ حجاب: چرا در شمال آفریقا کاهش یافته است؟ ✍️ مجدی عبدالهادی 📌 بخش دوم 🔹در نیز، که می‌توان ادعا کرد زادگاه حجاب به شکلی است که امروزه می‌شناسیم، ظهور و افول نسبی حجاب به بخت و اقبال سیاسی المسلمین گره خورده است. 🔹زنان مصری نزدیک به یک قرن پیش شروع به کنار گذاشتن روپوش‌های سنتی (برقع) کردند و در اواسط قرن بیستم، چادر تقریباً به طور کامل ناپدید شد. 🔹اما حجاب اولین بار در اواسط دهه هفتاد دوباره ظاهر شد، که انور سادات، رئیس جمهور وقت، به اخوان المسلمین چراغ سبز نشان داد تا در محوطه دانشگاه‌ها فعالیت کنند و با رقبای سیاسی چپ سکولار که در دهه‌های قبل نفوذ قابل توجهی بر جامعه پیدا کرده بودند مبارزه کنند. 🔹 گسترش حجاب تا سال ۲۰۱۳ که محمد مرسی، رئیس‌جمهور اخوان المسلمین از قدرت برکنار شد، تقریباً بی‌وقفه ادامه یافت. 🔹در آن دوره خصومت با نمادهای اسلام‌گرایی - که در رأس آنها حجاب بود - محسوس بود. 🔹گزارش‌های مکرری دیده می‌شد از جلوگیری از دسترسی زنان با حجاب به رستوران‌ها، یا استخرهایی که از ورود زنانی که ، لباس شنای ظاهراً مطابق با شریعت، پوشیده بودند، جلوگیری می‌کردند. 🔹امروزه کاهش محسوسی در حجاب وجود دارد که به دلیل فقدان بررسی‌های عینی، تعیین کمیت آن دشوار است. شواهد تا حد زیادی مبتنی بر گفته‌ها است. 🔹با این حال، حجاب یکی از تفرقه‌انگیزترین موضوعاتی است که افکار عمومی حول آن نگران است؛ یک گسل فرهنگی و سیاسی که بی‌شباهت به گسل مربوط به در ایالات متحده نیست و با اختلافات فرهنگی و سیاسی در فواصل منظم فعال می‌شود. 🔹اخیراً در مصر، واکنش‌ها به قتل یک دختر دانشجوی جوان با ضربات چاقو در روز روشن به دست خواستگارش پس از اینکه از ازدواج با او امتناع کرد، به اندازه خود یک جنایت تکان‌دهنده بود. 🔹این جنایت برای همه نفرت‌انگیز بود و همه آن را به درستی محکوم کردند. اما به محض اینکه مشخص شد مقتول بی‌حجاب بوده است، واکنش‌ها متفاوت شد. 🔹یک واعظ تلویزیونی مشهور از زنان خواست که بدن خود را به درستی بپوشانند تا دچار سرنوشت مشابهی نشوند. در واقع گفت: «اگر می‌خواهید از خود محافظت کنید، وقتی بیرون هستید صورت‌تان را با سبد بپوشانید.» 🔹و هنگامی که دانشگاه آن دختر تصمیم به برگزاری مراسم یادبودی برای او گرفت، پوستری از او تهیه کردند که عکس‌اش در آن ظاهراً دستکاری شده بود تا به نظر برسد با حجاب است. 🔹هر دو واکنش موجی از واکنش‌های خشمگین بخش‌های سکولار جامعه را برانگیخت. 🔹آن مرد جوان به اعدام با چوبه دار محکوم شده است. اما کارزاری برای دفاع از محکوم به قتل به راه افتاده است. هیچ کس به طور قطع نمی‌داند چه کسی پشت این کارزار است، اما به طور عادی برخی انگشت اتهام را به سوی اسلام‌گرایان دراز کرده‌اند. 🔹مداخله - بالاترین نهاد مذهبی در مصر - برای کاهش تنش، از قضا به ماجرا بیشتر دامن زد. شیخ ، شیخ الازهر گفت که بی‌حجابی باعث ارتداد زن نمی‌شود، بلکه صرفاً نافرمانی از خداست. 🔹بیانیه‌ای که به منظور آرام کردن بخش‌های سکولار جامعه بود، گروه‌های مدافع حقوق زنان و سایر گروه‌های سکولار را بیش از پیش خشمگین کرد. 🔹بار دیگر، رسانه‌های اجتماعی سرشار از درخواست‌های پرشوری برای الزام حجاب به عنوان بخشی جدایی‌ناپذیر از دین شدند و هم‌زمان گروهی دیگر با قاطعیت و با صدای بلند این نوع پوشش را محکوم کردند. 🔹اگرچه به نظر می‌رسد حمایت از حجاب در این منطقه، به ویژه در میان جوانان، رو به کاهش است، اما این تصور که حجاب از هویت مسلمان جدایی‌ناپذیر است، بسیار ریشه دوانده است. @dolatedin
💠 ضرورت تغییر سازوکار مالی ایران و عراق در صادرات گاز مسیراقتصاد/ حسن محفوظی 🔹طبق گفته مسئولان ایرانی و عراقی، کشور عراق تمام بدهی خود در قبال واردات گاز از ایران را پرداخت کرده است و هزینه گاز صادراتی به صورت ماهیانه به حساب شرکت ملی گاز ایران واریز می‌شود. 🔹این در حالی است که مسئله جدی‌تر در صادرات گاز به عراق، مسدودشدن پول‌های ایران در بانک TBI عراق و رصد آن توسط آمریکاست که همچنان به قوت خود باقیمانده است. 🔹در چنین شرایطی، ضرورت دارد شرکت ملی گاز با طراحی قراردادی جدید و با فرض ماندگاری تحریم‌ها، سازوکار مالی صادرات گاز به عراق را به مسیرهای تحریم‌ناپذیر منتقل کند. برای مطالعه این مقاله اینجا کلیک کنید ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
📚 تحلیل و بررسی مراکز اندیشه ورز عربی 1⃣موسسه بین المللی مطالعات ایران(رصانه) 🔹 بررسی و تحلیل ایران همواره در میان رسانه ها و اندیشکده های عربی وزن قابل توجهی داشته است. فارغ از این که این بررسی ها چقدر دقیق بوده و چقدر بعضا دشمنی ها باعث شده است که شناختی درستی صورت نگیرد. 🔹«معهد الدولی للدراسات الایرانیه» در سال 2016 در ریاض تاسیس شد تا علاوه بر «انتشار موضوعات مرتبط با مسایل ایران» و کارهای رایجی که این قبیل مراکز انجام می‌دهند، با «برگزاری دوره های پایه و پیشرفته در زمینه آموزش زبان فارسی» نشان دهد که جدی تر وارد میدان شناخت ایران شده است. 🔹 پروژه تفکیک میان شیعه انقلابی یا ایرانی با شیعه سنتی و کلاسیک بشدت توسط این مجموعه دنبال می شود که آثاری مانند کتاب «فقه انتظار؛ جریانات مذهبی در ایران و مناقشه بر سر حق ولایت مطلقۀ فقیه» و «فقیه،دین و قدرت؛ منازعه اندیشه سیاسی شیعی بین مرجع عربی و مرجع فارسی» از این قبیل است. 🔹 مدیر این مرکز محمد صقر السلمی است که فارسی را به¬خوبی صحبت می‌کند و دارای مدرک گواهی آموزش ادبیات فارسی از دانشگاه تهران است. ویحسابی توئیتری و معروف دارد به نام : شؤون ايرانية ؛ 🖇برای دانلود این جزوه اینجا کلیک کنید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
💠 فعالیت‌های زنان در اخوان المسلمین؛ گسترشی پس از کودتا پریسا رضایی 🔹 اخوان المسلمین یک‌جنبش فراملی اسلام‌گرای سنی و یکی از بزرگترین جریان‌های سیاسی تأثیرگذار یک‌سده اخیر در جهان اسلام است که نقش موثر زنان در برهه‌ها و حوادث مختلف سیاسی و اجتماعی این جریان انکارناپذیر است. 🔹 آشنایی من با زنان و دختران عضو یا مرتبط با جمعیت اخوان المسلمین با مطالعه کتاب­های زینب الغزالی شروع شد و به تدریج با مطالعه کتاب­های خاطرات زنان اخوانی از تجربیات زنان اخوان و تاثیر اقدامات و فعالیت‌های آنان در به را انداختن جریان‌های اسلامی و توسعه شبکه‌های اجتماعی بیشتر اطلاع پیدا کردم. 🔹 این آشنایی با پیگیری فعالیت­های گوناگون تشکل­های دانشجویی دختران اخوان در دانشگاه­های کشورهای غربی و عربی گسترده­تر شد. علاوه بر این، به مرور با برخی از دختران مصری که سابقا یا عضو یا مرتبط با اخوات المسلمات بودند نیز گفت و گوهای غیررسمی و دوستانه‌‌ای داشتم. 🔹 یکی از این گفت‌وگوها در نهایت در قالب مصاحبه­ای با اسماء شکر، پژوهشگر و فعال رسانه‌ای مصری و عضو سابق حزب الحریه والعداله درآمد و تحت عنوان مروری بر فعالیت‌های زنان اخوانی در شعوبا منتشر شد. 🔹 در ادامه کارهای سابق شعوبا با هدف بررسی و تحلیل مسئله زنان در اخوان، گزارشی با عنوان «گسترش فعالیت زنان در بطن جمعیت اخوان المسلمین» ارائه می گردد. برای مطالعه این مقاله اینجا کلیک کنید ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
💠 فعالیت‌های زنان در اخوان المسلمین؛ گسترشی پس از کودتا ✂️ برش هایی از متن 🔹 پیش از وقوع انتفاضه مردمی در مصر طی سال 2011 زنان فعال در جمعیت اخوان‌المسلمین خواستار ایفای نقش گسترده‌تر و فعالانه‌تری در ساختار این سازمان بودند، اما همزمان با اقدامات سرکوبگرایانه نظام حاکم [نظام حسنی مبارک] مواجه شدند. البته پس از پیروزی انتفاضه مردمی، فعالیت زنان در ساختار اخوان‌المسلمین رشد پیدا کرد و همین مسأله موجب شد تا آن‌ها در کانون هجمه‌های نظام حاکم قرار گیرند. 🔹 در ماه فوریه سال 2014 جوانان اخوان‌المسلمین اعلام کردند که به منظور اصلاح ساختار مدیریتی و نیز پوشش خلأ رهبریِ ایجادشده باید یک انتخابات داخلی برگزار کرد. همین مسأله موجب تشدید اختلافات ایدئولوژیک در صفوف اخوانی‌ها شد. این اختلافات بر صفوف زنان فعال در اخوان‌المسلمین نیز سایه افکند. «أسماء شکر» سخنگوی جنبش «زنان علیه کودتا» در خارج از مصر تأکید کرد: «من از شکاف و جدایی حمایت نمی‌کنم و خواستار احیای همان انسجام سابق در صفوف اخوان هستم». 🔹 زمانی که کودتای نظامی به وقوع پیوست، زنان تصمیم گرفتند وارد صحنه سیاسی شوند. همین مسأله موجب شد تا رهبران اخوان‌المسلمین در ترکیه در ماه ژانویه سال 2017 به بازبینیِ آیین‌نامه‌های داخلی خود مبادرت ورزند و سهمی را برای مشارکت زنان در سطوح مختلف این جمعیت از جمله در مجلس مشورتی، قائل شوند. رهبران اخوان‌المسلمین سال گذشته اولین عضو زن در مجلس مشورتی را در ترکیه انتخاب کردند برای مطالعه این مقاله اینجا کلیک کنید ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
💠 فقه الانتظار و قرائت های مختلف از مهدویت ✂️ بخشی از جزوه آشنایی با معهد الدولي للدراسات الایرانية(رصانة) ⭕️ زاویه دید و عینک مرکز رصانه به ایران از خاستگاه اسلام¬گرایی از نوع سعودی اش یا وهابی برنمی¬خیزد. آنها با شیعه به عنوان یک جزو مهم از مردم مسلمان مشکلی ندارند البته با قرائتی از شیعه که نامش شیعۀ سنتی(تقلیدی) است. ⭕️ یکی از موضوعاتی که می توان آن را جزو پروژه¬ها و اهداف مرکز دانست تفکیک کردن قرائت انقلابی(امام)خمینی از قرائت سنتی حوزه¬ها است و تاکید بر این نکته که ما با قرائت انقلاب اسلامی مشکل داریم و نه با قرائت سنتی حوزه¬های شیعه. ⭕️ برای مثال در نوع نگاه به مهدویت، قرائت سنتی اصیل(به زعم ایشان) از مهدویت تحت عنوان نظریۀ انتظار نام برده می‌شود «در فقه کلاسیک شیعی انتظار موجب مزج و در همامیختگی شیعه در حکومت‌های خلافت در گذشته و حکومت‌های ملی در عصر جدید شده و عمل سیاسی قبل ظهور حرام شمرده شده است. از همین‌رو دولت‌های عربی با این نگاه اساسا مشکلی ندارند. اما در قرائت(امام)خمینی نظریۀ انتظار به نظریۀ تمهید و مقدمه‌سازی تبدیل شد. در نظریۀ تمهید، ایران ازمهدویت به عنوان ابزاری برای بسط نفوذ خود در میان کشورهای منطقه استفاده میکند و با آن شیعیان منطقه را تحریک می‌کند که به آماده سازی حکومت مهدی(عج) کمک کنند که این رهاوردی جز افزایش تنش و درگیری ندارد». برای مطالعه و دانلود این جزوه اینجا کلیک کنید ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 اسلام سنتی یا اسلامگرایی؛ چالشی همچنان زنده 🔹 بحث نوع قرائت از دین بخصوص پس از ورود مدرنیته به جهان اسلام در دو سده اخیر چالشی جدی در میان متفکران مسلمان قرار داده است. 🔹 از اسلام سنتی گرفته، تا روشنفکری دینی تا بازگشت به سلف همه پاسخ هایی بوده که پیش روی سوالات مهم و جدید مسلمانان از جمله نحوه تعامل با غرب قرار گرفته است. 🔹 معهد الدولي للدراسات الایرانية(رصانة) وابسته به عربستان تلاش کرده است که به دنباله سیاست های سعودی ها تفکیک این چنین در میان شیعیان را برجسته کند. حوزه کلاسیک شیعی به عنوان نماد اسلام سنتی در شیعیان و پیروان قرائت انقلاب اسلامی به عنوان اسلامگرایی شیعی؛ در مرحله بعد تاکید بر پذیرش نگاه اول و دشمنی با نگاه دوم. برخی از آثاری که در شعوبا در دوگانه اسلام سنتی و اسلامگرایی تولید شده و مطالعه آنها را به مخاطبان محترم خود پیشنهاد می دهیم: 1️⃣مستند تدین اماراتی 2️⃣معرفی کتاب «اسلام دموکراتیک متمدن»؛ توصیه‌های اندیشکده رند درباره جهان اسلام 3️⃣تحلیل و بررسی مرکز رصانه عربستان سعودی ⛔️ کلیپ فوق سخنرانی آیت الله سید حسین حکیم از فضلای برجسته نجف می باشد که در آن میان تمهید و انتظار تفکیک قائل می شوند و بیان می کنند که آن چه ما از روایات برداشت کرده ایم انتظار فرج است و نه تمهید؛ روشن است که انتشار آن به معنای اتهام به این فاضل محترم یا دیگران نیست و به معنای درک تفاوت های نگاه میان شیعیان و دقت در راهبردهاست. مساله ای که در میان اهل سنت نیز به شکلی دیگری جاری است. ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📺 مجموعه 6️⃣ محافظان گاو در هند مسلمانان را هدف قرار می دهند. مشکلات مسلمانان با هندوها در هند؛ آیا گاو مقدس است؟ 🔹 از قدیم الایام همه ما در مورد مقدس بودن گاو در میان هندوها شنیده ایم. فارغ از اینکه این مساله چه مقدمه، فلسفه و یا حدودی در دین هندو دارد، روشن است که بین هندوها و اقلیت مسلمان هند در این مساله اختلاف نظر جدی است اقلیتی که چند ده میلیون جمعیت دارد و از اغلب کشورهای اسلامی جمعیتی فزون تر دارد. 🔹 از زمان به قدرت رسیدن حزب مردم (BPJ) وضعیت در هندوستان روز به روز برای مسلمانان بدتر می‌شود و پروپاگاندای حزب بهاراتیا بر علیه اسلام است. حملات برخی هندوهای افراطی علیه مسلمانان به بهانه کشتن گاو از اتفاقات خبرساز سالهای اخیر است. 🔹 «محافظان گاو در هند، مسلمانان را هدف قرار می‌دهند» اثر تولید شده توسط vox می باشد که این مساله را روایت میکند. این اثر توسط پایگاه شعوبا تهیه و زیرنویس شده است. 🎞 پنج شنبه های تماشا: محافظان گاو در هند مسلمانان را هدف قرار می دهند. برای دانلود با کیفیت های مختلف اینجا کلیک کنید. ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
✏️ یادداشت : مقتدی صدر و اهرم فشار شارع محمد صادقی ⭕️ یکی از ویژگی‌های برجسته سید مقتدی صدر در برابر دیگر احزاب سیاسی شیعی قدرت وی در بسیج‌سازی بدنه و توده اطرافیانش است. پیش از این در مطلب ساختار و تفکر صدری؛ صدری‌ها چگونه میاندیشند؟ اشاره شد که شاید بتوان گفت که در میان رهبران احزاب سیاسی عراق، فقط مقتدی صدر است که قیادت و راهبری واقعی را در میان هوادارانش دارد و بقیه سران سیاسی بیش از مسئول یا دبیرکل حزب نیستند. ⭕️ این راهبری و قیادت در بدنه و توده صدری نیز نوعی تبعیت تام و تمام و محض ایجاد کرده است. در یکی از منابع صدری در مورد این تبعیت این گونه آمده است: «بر متصلین به آل صدر لازم است که به هیچ کاری از کار‌های سید القائد اعتراض نکنند بلکه حتی در درون خودشان و در ذهنشان نیز نسبت به تصمیماتش شکی نکنند. چرا که این مسأله موجب قساوت قلب و سیاهی آن می‌شود... زیرا به مجرد فتح باب اعتراض و یا شک در قیادت، باب فتنه و گمراهی و انحراف که فرد را به جهنم خواهد کشاند، باز خواهد شد. کما اینکه در مورد بسیاری که از آل صدر و قیادت سید مقتدی صدر به دلیل شکوک و اعتراضات و کوتاهی فکرشان از فهم مرادات قائد جدا شدند، این مسأله را دیدیم و مشاهده کردیم. » 💪 مقتدی به واسطه این بدنه همیشه سعی کرده است که حرف‌های خود را از طریق زور به کرسی بنشاند. تظاهرات‌های متعدد، تحصن‌ها، نمازجمعه‌های یکپارچه(۲۰۱۶ و ۲۰۲۲) و دو مورد حمله به پارلمان(سال ۲۰۱۶ و ۲۰۲۲) فعالیت‌هایی است که در رزومه مقتدی صدر و جریان صدر برای فشار بر رقبای سیاسی به منظور به کرسی نشاندن حرفش دیده می‌شود. 🔪 این نکته نیز قابل ذکر است که فشار، همیشه مسالمت‌آمیز نبوده و گاهی به تصفیه‌های خونین نیز کشیده شده است؛ مانند مانند قتل سید عبدالمجید خویی، ماجرای سیارات بَطّه(نوعی ماشین که مخالفین را در صندوق عقب آن میانداختند و به جایی نامعلوم می‌بردند) در بازه سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۸، به قتل رساندن وسام العلیاوی از فرماندهان عصائب در سال ۲۰۱۹ و... ❓حال باید دید که دیگر جریان‌های شیعه این گروه غوغاسالار را چگونه مدیریت می‌کنند. مدیریتی که نه به جنگ و اقتتال شیعی شیعی بکشد و نه صدری‌ها را جری‌تر کند که چون دیگران از ما می‌ترسند پس با این ابزار حرفمان را به کرسی بنشانیم! ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
⭕️ واکنش نوری المالکی به اشغال پارلمان توسط هواداران مقتدی صدر ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
⭕️ واکنش سید عمار حکیم به حمله به دفاتر جریان حکمت وطنی عراق؛ حکیم در پاسخ به حمله طرفداران مقتدی صدر به دفاتر حزب متبوعش، پاسخ هابیل به برادرش را توییت کرد که اگر تو دست خود را به سوى من بگشايى تا مرا بكشى، قطعا من دست خود را به سوى تو نمى‏گشايم تا تو را بكشم، زيرا من از خدا كه پروردگار جهانيان است مى‏ترسم. ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
💠 افکارسنجی صهیونیست‌ها نسبت به بایدن و آمریکای ۲۰۲۲(بخش اول) محسن فائضی 🔹 نظرسنجی مؤسسه پیو از ۲۱ تا ۲۷ مارس(هفته ابتدایی اردیبهشت ۱۴۰۱) از دو جامعه آماری صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها به طور جداگانه نظرسنجی کرده است. این نظرسنجی به دو زبان عبری و عربی از صهیونیست‌های درون سرزمین‌های اشغالی( کرانه باختری و قدس شرقی شامل نیست) انجام شده است. این مؤسسه حول نگرش‌های اسرائیلی‌‌ها بالاخص نسبت به آمریکاسؤالات مختلفی پرسیده است. 🔹 در این یادداشت نتایج قسمت اول این نظرسنجی را بررسی خواهیم کرد در بخش اول نظرسنجی به دو زبان عبری و عربی از صهیونیست‌های درون سرزمین‌های اشغالی( کرانه باختری و قدس شرقی شامل نیست) انجام شده است. ضمن آنکه این نظر سنجی قبل از فروپاشی کابینه بنت رخ داده و پاسخ‌ها در این خصوص ناظر به کابینه نفتالی بنت و لاپید است. 🔹 از نتایج این نظرسنجی این است که بوش در سال ۲۰۰۳( حمله به عراق) با ۸۳% بالاترین میزان اعتماد را با خود همراه داشته است. هرچند بوش در زمان ترک کاخ سفید میزان اعتمادش به ۵۷% سقوط کرده است. باراک اوباما دوران پر فراز و نشیبی را تجربه کرده است و با رسیدن میزان اعتماد و عدم اعتماد به یک نقطه با حدود ۵۰ درصد در سال پایانی ریاست جمهوری‌اش(۲۰۱۵) بدترین رکورد را به نام خودش ثبت کرده است. روند اعتماد اسرائیلی‌ها به رئیس جمهور آمریکا در تک دوره ترامپ رو به افزایش بوده اما اعتماد در دوران بایدن در همین مدت کوتاه روند کاهشی داشته است. برای مطالعه این مقاله اینجا کلیک کنید ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba