شعوبا
💠 اعتراضات اخیر ایران در رسانههای اسرائیلی؛ فرصتی برای تغییر رفتار! محسن فائضی ✂️ برشهایی از متن
اعتراضات اخیر ایران در رسانههای اسرائیلی؛ فرصتی برای تغییر رفتار!
1️⃣شبکه 12 اسرائیل: تحلیل مفصل شرایط اجتماعی ایران
2️⃣شبکه عربی مکان، مقایسه با ارزش پول آلمان پیش از هیتلر!
3️⃣اورشلیم پست، بازتاب روایت های جهانی و به دنبال پاسخ به سوال چرا حالا؟(Why now?)
4️⃣روزنامه معاریو و تشبیه به پیش از انقلاب تونس و مصر
5️⃣تایمز اسرائیل: کردها، خط توجه و تحلیل اصلی
6️⃣آرتز شیوا، از بازنشر سخنان سید حسن نصرالله تا بازداشت شروین
گزارش را کامل بخوانید:
https://zaya.io/اعتراضات_حجاب_رسانه_اسرائیل
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞️ #تماشا
3⃣1️⃣ مستند: افغانستان، کشور زخم خورده
🔹 مستند «افغانستان کشور زخم خورده» با محوریت اظهارات 6 تن از زنان افغانستانی که دوره های مختلفی از تحولات افغانستان را درک کرده و در سرنوشت این کشور نقش داشته و یا شاهد عینی برخی تحولات جدی بودهاند، به ارائه تصویری جامع از افغانستان طی دهه 60 میلادی تا 2021 (البته با تمرکز بیشتر بر وضعیت زنان این کشور) می پردازد.
🔹این مستند توسط شبکه دویچه وله آلمان تهیه شده و پایگاه اینترنتی شعوبا آن را ترجمه و زیرنویس کرده است.
🖇️ برای مشاهده و دانلود این مستند کلیک کنید.
https://www.aparat.com/v/HGaCp
#افغانستان
#طالبان
#مستند
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
💠 اسلام فیلسوفان؛ تقابلی طولانی با فقیهان(قسمت اول)
مهدی رفیعی
🔹 مجموعه «الاسلام واحدا و متعددا» از پروژههای مهم فکری است که در انجمن «رابطه العقلانیین العرب» زیر نظر دکتر «عبدالمجید الشرفی» و توسط شاگردان او انتشار یافته و بازتاب های متعددی نیز داشته است
🔹 یکی دیگر از مجلدات این مجموعه اسلام الفلاسفه یا اسلام فیلسوفان است .منجی لسود در این کتاب بیان میکند که اسلام دست کم در اهل سنت به معنای شریعتی است که پیامبر آورده و در آن دستوراتی مانند نماز ، روزه ، زکات ،حج و … وجود دارد ؛ این در حالی است که فلسفه به معنای شناخت حقیقت اشیا بر اساس عقل است و بنابراین خاستگاه اسلام و فلسفه متفاوت خواهد بود، به نحوی که یکی جز با تسلیم و گردن نهادن و دیگری جز با عقل سامان نمییابد.
🔹مذاهب 4 گانه اهل سنت با تمام اختلاف نظرها، در بسیاری از امور در تباهی فلسفه و فیلسوفان متفقاند و فقها و اهل حدیث بر این باورند که، فلسفه از دانشهایی است که سرشار از سخنان باطل و گمراهیهاست . فلسفه ورزی یکی از مهمترین دلایل طعن و نقد راوی به شمار میرود.
🔹 علاوه بر فقها و متکلمین و اهل حدیث، عامه مردم نیز به سمت آنها تمایل نداشتند و بسیاری از شکستهای آنان نیز از همین ناحیه رخ داد هرچند فقها هم از این فرصت استفاده می کردند و از عامه مردم در این راه استفاده مینمودند.
🔖 1000 کلمه
⏰ زمان مطالعه: 6 دقیقه
📌برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان
@shouba
💠 تاریخ روسیه در فلسطین؛ ورود از دریچه دین و توقف در ایستگاه حمایت از صهیونیسم
📍روابط روسیه و رژیم صهیونیستی یکی از پیچیدهترین حوزههای شناخت رژیم صهیونیستی است. این روزها از سویی شکراب شدن روابط طرفین پس از جنگ اوکراین بسیار جدی مطرح میشود و از سوی دیگر مساله حضور هزاران روستبار در سرزمینهای اشغالی، مسالهای بسیار مهم است که میتواند برگ قدرتی برای روسها به شمار آید. در این نگاشته به بخشی از تاریخ حضور روسیه در فلسطین پرداخته و ابعاد تاریخی آن برررسی شده است.
🔖 1200 کلمه
⏰ زمان مطالعه: 8 دقیقه
📌برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان
@shouba
💠 تحول گفتمان سلفیت جهادی؛ از مبارزه با غرب تا مبارزه با تشیع
مصاحبه با آقای دکتر هادی معصومی زارع
💢 این مصاحبۀ تحلیلی به سیر اتفاقات در گروه های جهادی از خروج شوروی تا وضعیت کنونی می پردازد. در این مصاحبه برای اولین بار حقایقی بسیار مهم از چگونگی رابطه این گروهها با شیعیان و جمهوری اسلامی بیان میشود. در بخش های گذشته به خلاصه این موضوعات پرداختیم:
1️⃣ القاعده و شروع جنگ جهانی
https://eitaa.com/shouba/1233
2️⃣ القاعده و جنگ با شیعیان
https://eitaa.com/shouba/1236
3️⃣ روابط القاعده و طالبان
https://eitaa.com/shouba/1241
4️⃣ روابط القاعده و جمهوری اسلامی ایران قبل از 11 سپتامبر
https://eitaa.com/shouba/1263
5️⃣فرار برخی اعضای القاعده به ایران
https://eitaa.com/shouba/1274
〽️ در پست بعدی به جنگ القاعده با شیعیان در دوره زرقاوی پرداخته می شود
♦️برای مطالعه متن کامل این مصاحبه کلیک کنید
https://zaya.io/تحول_گفتمان_سلفیت_جهادی
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان
@shouba
شعوبا
💠 تحول گفتمان سلفیت جهادی؛ از مبارزه با غرب تا مبارزه با تشیع مصاحبه با آقای دکتر هادی معصومی زارع
💠 جنگ القاعده با شیعیان در دوره زرقاوی
🔸بنلادن نهایتاً شش بار از شیعه و رافضه در سخنانش یاد میکند، یا ابومصعب السوری نهایتاً ۱۰ بار از این واژه در کتاب قطور «دعوه المقاومه الاسلامیه» استفاده میکند، درست در نقطه مقابل ابومصعب زرقاوی قریب به چهارصد بار از واژه رافضه و روافض و شیعه استفاده کرده و بیش از یکصد بار هم از ایران (در کانتسکست منفی) و مجوس صحبت کرده است.
🔸 القاعده مادر تحت رهبری بنلادن و بعدها ظواهری اگرچه تحت تاثیر تحولات عراق و بعدها سوریه لحن تندتری در قبال شیعیان یا ایران به خود گرفتند اما هیچ اقدام عملیاتی علیه ایران ترتیب ندادند. طبیعتا بخشی از این رویکرد به سیاست هوشمندانه ایران در عدم معامله اعضای این گروه با ایالات متحده امریکا بازگشت داشت. من از برخی رهبران و فرماندهان سابق القاعده شنیدم که این اقدام ایران را کمال فتوت و جوانمردی در حق خود تلقی می کردند و کماکان ذهنیت مثبتی از ایران (علیرغم اختلافات در خصوص سوریه وعراق) و رهبری آن دارند.
🔸 در همان افغانستان، زرقاوی نسبت به عدم تکفیر و کشتار شیعیان از سوی القاعده با بنلادن دچار چالش شده بود. زرقاوی به جِد به کفر عامه شیعیان اعتقاد داشت. حتی پیش از اشغال عراق و آمدنش به این کشور! او معتقد بود که تا دولت عراق و شیعیان از بین نروند نمیتوان آمریکاییها را از میان برداشت.
🔸 از سال ۲۰۰۴ بدین سو جریان غالب جهادی (به استثنای القاعده مادر که دیگر حالا نه مرکزیتی دارد و نه توانایی عملیاتی برای اقدام ایجابی یا حتی منع مؤثر زرقاوی) پیکان مبارزه را از سمت مبارزه تمدنی با آمریکا به مبارزه درون تمدنی در داخل جهان اسلام، تغییر داد.
🔸 بنلادن و ظواهری تلاش تئوریک مستمری با هدف برحذر داشتن زرقاوی از کشتار شیعیان و مردم کوچه و خیابان انجام دادند که البته به نتیجهای نرسید. هرچند بنلادن و ظواهری هم اهرم فشار جدی برای منع وی در دست نداشتند؛ چه آن که هر دو متواری و مخفی والبته از میدان عراق نیز بسیار دور بودند.
🔸البته این را نباید به معنای میل بنلادن به شیعه یا شیعیان دانست. نقدها واتهام زشت او به سیدحسن نصرالله پس از جنگ ۳۳ روزه به نگهبان مرزهای شمالی اسرائیل به دلیل موافقت وی با قطعنامه ۱۴۰۱ جای دفاع چندانی از او نمیگذارد. با این حال بنلادن هیچگاه به مرحله تکفیر علنی شیعه نرسید.
@shouba
⚫️ تراژدی افغانستان: پشتون ها، طالبان و دولت مدرن
آناتول لیفن
✂️ برش هایی از متن
🔹 این یک کلیشه قدیمی است که ارتفاعات پشتون افغانستان و پاکستان به شدت در برابر اقتدار دولتی مقاومت میکنند و به قول جیمز اسکات، استادان قدیمی «هنر اداره نشدن» هستند.
🔹 اگر بخواهیم به ناکامی دولت افغانستان در “قابل درک کردن” جامعه خود اشاره کنیم، باید متذکر شویم که کل تاریخ مدرن افغانستان کاملاً فاقد هرگونه آمار قابل اعتماد است. تعریف کلاسیک ماکس وبر از دولت با عنوان یک جامعه بشری که بتواند از نیروی مادی مشروع در محدوده یک قلمرو استفاده کند، اساسا در مورد افغانستان صدق نمیکند.
🔹 با این حال، پشتون ها با سه نوع حکومت دشمنی داشتند: اولی، حکومت فاقد مشروعیت سنتی یا مذهبی. دوم، حکومتی که آنها را مجبور به پرداخت مالیات بالا می کند. و سوم، دولتی که در تغییر سبک زندگی، جامعه و سنت های خود عجله دارد! اما نقش مشروع دولت، از دیدگاه قبایل سنتی پشتون، علیرغم اهمیت آن بسیار محدود است.
🔹کلید شکست غرب در ایجاد نظم جدید در افغانستان پس از سال 2001، نه تنها ناتوانی در درک بیگانگی تاریخی افغان ها، و به طور خاص پشتون ها، از دولت “شان” بلکه امتناع آنها از به رسمیت شناختن چنین چیزی بود.
🔖 1000 کلمه
⏰ زمان مطالعه: 5 دقیقه
📌برای مطالعه متن کامل کلیک کنید
https://zaya.io/طالبان_پشتون_دولت_مدرن
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان
@shouba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠مستند میراث قذافی 🇱🇾
〽️ سرهنگ معمر قذافی؛ دیکتاتوری عجیب که با هم پیالگان خود در دیگر حکومتهای خودکامه متفاوت بود! از سرهنگ برای لیبی چه باقی ماند و چه میراثی برای سرزمین عمر مختار، صوفیان سنوسی و ... به جای گذاشت؟
✔️ به زودی از پایگاه شعوبا
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان
@shouba
💠 پل سفید در کربلا
🔸 از جاده بغداد که وارد شهر کربلا می شوید، از پلی کوچک بر روی رودخانهای به نام الحسینیه می گذرید که با دیگر پلهای ساخته شده متفاوت است.
🔸 پل سفید یا در زبان عامیانه(الکنطرة البيضة) یکی از بناهای تاریخی و باستانی شهر مقدس کربلا است که قدمت ساخت آن به 450 سال پیش و زمان حکومت عثمانی باز میگردد.
🔸 سلیمان قانونی از سلاطین معروف عثمانی وقتی به زیارت سید الشهداء(ع) آمده بود، دستور داد انشعابی از رودخانه فرات ایجاد کنند و نهری به نام الحسینیه پدید آمد. پس از آن بر روی این نهر پلهایی ساخته شد که یکی از معروفترین و البته متفاوتترین آنها همین قنطرة البیضاء است.
🔸 به این پل، قنطرة امام علی(ع) نیز میگویند. این مساله به سبب نزدیکی این پل به مقام منسوب به امام علی(ع) است؛ زمانی که حضرت در هنگام جنگ صفین از کربلا عبور کردند.
🔸 به تازگی این پل توسط کمیسیون بین المللی آبیاری(ICID) به عنوان یکی از میراثهای جهانی این حوزه معرفی شده است.
#عراق
شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان
@shouba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📺مجموعه #تماشا
4️⃣1️⃣ مستند میراث قذافی
🔅 در میان دیکتاتورهای معاصر، قذافی یکی از عجیبترین هاست؛ او در کشوری نفتخیز بیش از 40 سال حکمرانی کرد. شاید همه او را به رفتارهای خارج از عرفش مانند چادر همیشه همراهش برای اقامت، محافظان انبوه زن، تعاملات عجیب با سران دیگر کشورها و … بشناسیم، اما آنچه که قذافی برای کشورش به جای گذاشت، بسیار فراتر از این موارد است. مستند میراث قذافی که تولید شبکه العربی است، به بخشی از پیامدهای حاکمیت معمر قذافی میپردازد.
برای مشاهده این مستندبه آدرس زیر مراجعه کنید:
https://zaya.io/میراث_قذافی
شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان
@shouba
💠 ترمیم روابط حماس و سوریه، گام به گام از تهران تا دمشق
🔹 در روزهای پایانی مهرماه 1401، سران حماس با بشار اسد رئیسجمهوری سوریه دیدار کردند؛ دیداری که قطعاً در مناسبتهای این جنبش و تاریخ محور مقاومت تاریخی و ماندگار خواهد بود؛ دیداری که میتوان از آن گام آخر ترمیم روابط میان حماس با دیگر اجزای محور مقاومت یعنی ایران، حزبالله و سوریه دانست.
🔹با گذشت چند سال از بحران و کاهش فضای تنشآلود سوریه کنار سوق پیدا کردن دیگر کشورهای عربی به دام عادیسازی روابط با اسرائیل (تطبیع) جنبش حماس بهسوی ترمیم روابط با محور مقاومت گام برداشت. این بهبود روابط را می توان در پنج گام توصیف کرد:
1️⃣ سفر به ایران اما دیدار در سطح دوم دیپلماسی
2️⃣ حزبالله
3️⃣ پیام سران ایران و حماس
4️⃣ دیدار با رهبر انقلاب و شرکت در نماز تشییع حاج قاسم
5️⃣ دیدار رسمی هنیه و سید حسن نصرالله
6️⃣ سوریه، گام پایانی
🔹 نکته مهم دیگر لزوم توجه به افکار عمومی داخلی ایران نسبت به حماس و فلسطین است. طی سالهای بحران سوریه بارها میان رسانهها و نخبگان ارزشی حملات مختلفی در قالبهای گوناگونی به جنبش حماس صورت گرفت. اکنون تصور افکار عمومی از حماس که بعضاً مترادف با خائن، سازشگر، ضدایرانی و… است یک مانع در روابط حماس و ایران خواهد بود. برجستهسازی مقاومت و مبارزه با رژیم صهیونیستی و تغییر رویکرد رهبران حماس که تا حدی عملی شده است، میتواند این چالش را تا حد زیادی برطرف نماید.
♦️برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید
شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان
@shouba
شعوبا
💠 ترمیم روابط حماس و سوریه، گام به گام از تهران تا دمشق 🔹 در روزهای پایانی مهرماه 1401، سران حماس ب
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 روایت خالد مشعل از چرایی قطع رابطه با سوریه و وضعیت روابط حماس با جمهوری اسلامی
🎞 بخشی از مستند مصاحبه خالد مشعل با شبکه الجزیره
مشاهده کامل مستند و دانلود با کیفیت
شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان
@shouba
💠 غلبه لیبرالیسم بر شریعتِ یهودی؛ چرا اسرائیل به بهشت همجنس بازان تبدیل شد؟
میرفت عوف - میدان الجزیره
🔹 اسرائیل از یک سوی با یهودیان متشرع و تهدیداتِ آنها علیه همجنسگرایان مواجه است و از سوی دیگر تمام تلاش خود را به کار بسته است تا یک تصویرِ لیبرالی را از خود در کشورهای غربی ترویج کند. حمایتهای تمام قد اسرائیل از همجنسگرایان نیز دقیقا در همین چارچوب قابل تعریف است.
🔹 امروز اسرائیل افتخار میکند که در مقایسه با کشورهای منطقه خاورمیانه، بیشترین استقبال را از جامعه دگرباشان جنسی و جنسیتی به عمل میآورد. طبق نظرسنجی انجام شده در سال 2017، این پدیده با مقبولیت اجتماعی گسترده مواجه است.
🔹 اسرائیل همواره خود را به عنوان تنها دولتِ لیبرال در میان دولتهای عربیِ خودکامه و محافظهکارِ مذهبی معرفی کرده است. در همین راستا، باید گفت که اسرائیل از سیاست «فضای باز جنسی» به عنوان برگ برندهای برای جذب جوانانی که از لحاظ جنسی در کشورهای عربی آزادیِ عمل ندارند، بهرهبرداری کرده است.
🔹 هرچند که در طول سالهای اخیر در بسیاری از رسانهها اینگونه گفته شده است که اسرائیل محل تجمع گروههای یهودی افراطی و نیز شهرکنشینان از نقاط مختلفِ جهان است، اما با این حال به نظر میرسد که مقامات تل آویو در آنجا که منافعشان اقتضاء کند رویکرد لیبرالی را بر شریعتِ یهودی ارجح میدانند.
🔖 2800 کلمه
⏰ زمان تقریبی مطالعه: 14 دقیقه
📌برای مطالعه متن کامل کلیک کنید
https://zaya.io/همجنسبازی_اسرائیل
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان
@shouba
🔰 بخشی از مقاله «روند ده ساله دینداری در ترکیه؛ ترکها بیدینتر میشوند!»
📌 مسئله التزام و پایبندی به «آداب و رسوم عبادی» یکی از نشانههای مهم در سنجش تدین و میزان آن محسوب میشود. اقامه نماز و گرفتن روزه از جمله این امور عبادی هستند. به عبارت بهتر، باید گفت که پایبندی به نماز و روزه برجستهترین نشانه التزام به امور دینی و عبادی به صورت عملی است. در همین راستا، در جامعه ترکیه میزان افرادی که میگویند در اقامه نماز، منظم نیستند از 42 درصد در سال 2011 به 44 درصد در سال 2021 افزایش یافته است. در همین حال، میزان افرادی که میگویند گاهی اوقات نماز میخوانند از 41 درصد در سال 2011 به 32 درصد در سال 2021 کاهش یافته است. در عین حال، میزان افرادی که میگویند اصلا نماز نمیخوانند از 17 درصد در سال 2011 به 24 درصد در سال 2021 رشد داشته است. علاوه بر اقامه نماز، کاهش انجام امور عبادی حتی در عرصه روزه گرفتن نیز قابل مشاهده است. در همین راستا باید گفت که در طول 10 سال گذشته میزان افرادی که در ماه رمضان روزه نگرفتند از 8 درصد به 17 درصد افزایش یافت و میزان کسانی که به گرفتن روزه پایبند بودند از 78 درصد به 67 درصد کاهش یافت.
🔖 2100 کلمه
⏰ زمان مطالعه: 12 دقیقه
📌 ادامه مطلب را در لینک زیر بخوانید:
https://zaya.io/دینداری_ترکیه
@shouba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕌 مجموعه #دیانت ؛ تحولات دینداری در جوامع مسلمان
4⃣ فستیوال ریاض و ادامه تابوشکنی اجتماعی فرهنگی در جامعه عربستان
🔺ترکی آل الشیخ، رئیس هیئت سرگرمی سعودی و نواده محمد بن عبدالوهاب، موسس فرقه وهابیت با انتشار ویدئوی فوق از آغاز جشنواره ریاض در پایتخت عربستان خبر داد.
🔺این ویدئوی تبلیغاتی به قدری پر هزینه بود که بسیاری را به انتقاد وا داشت. محمد صلاح ستاره مصری لیورپول، کریم بنزما برنده اخیر توپ طلا، نانسی عجرم و نادین نجیم از جمله کسانی بودند که در این فیلم تبلیغاتی حضور داشتند.
🔺فستیوال ریاض 2022 برای سومین سال است که در پایتخت عربستان برگزار می شود. براساس چشم انداز 2030 سعودی، عربستان قرار است به یکی از مقاصد مهم توریسم جهان تبدیل شود و سالانه 100 ملیون گردشگر را جذب کند.
🔺نکته قابل تامل اینکه در این ویدئو تبلیغاتی هیچ شخصیت عربستانی حضور ندارد!
منبع : کانال مطالعات خلیج فارس
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان
@shouba
💠 چهره ای متفاوت از انتخابات پارلمانی در بحرین
علیرضا بیگی
✂️برشهایی از متن
🔹 از زمان آغاز اعتراضات مردمی بحرین در اوایل سال 2011 تاکنون، هیچ اقدام امیدوارکنندهای از جانب مقامات منامه برای اصلاح امور در این کشور صورت نگرفته و پاسخی به مطالبات معترضین و انقلابیون داده نشده است.
🔹 نظام آلخلیفه در حالیکه با سرکوب گسترده مخالفان و ایجاد خفقان سیاسی و سلب آزادی های فردی و دینی و زندانی نمودن فعالان سیاسی و حقوقی چهره ای دیکتاتور مابانه و استبدادی از خود ارائه داده، قصد دارد با برگزاری انتخابات فرمایشی پارلمان چهرهای دموکراتیک از خود در جهان به نمایش بگذارد.
🔹 عزم جدی آل خلیفه برای برگزاری این انتخابات درحالی است انتخابات آتی از سوی اغلب گروه ها و جریانهای سیاسی مخالف نظام بحرین مورد تحریم قرار گرفته است.
🔹 برگزاری این انتخابات جهت ارائه چهره ای دموکراتیک از بحرین، برای پادشاه این کشور اهمیت دارد. نظام آل خلیفه سعی دارد تا با برگزاری نشست رهبران ادیان جهان و پس از برگزاری انتخابات پارلمانی، مظاهری از دموکراسی را به رهبران ادیان جهان بالاخص پاپ فرانسیس نشان دهد. این درحالی است که بی توجهی به دموکراسی و نقض آشکار حقوق بشر در این کشور مورد انتقاد نهادهای متولی حقوق بشر بوده است.
🔖 2800 کلمه
⏰ زمان مطالعه: 12 دقیقه
📌 ادامه مطلب را در لینک زیر بخوانید:
https://zaya.io/پارلمان_بحرین
@shouba
شعوبا
💠 چهره ای متفاوت از انتخابات پارلمانی در بحرین علیرضا بیگی ✂️برشهایی از متن 🔹 از زمان آغاز اعتراض
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 مستند: بحرین؛ حکومت، معارضه و القاعده
🔹حکومت بحرین برای مقابله با اعتراضات مردمی دست به دامان افراط گرایان مذهبی شده و سعی کرد مطالبات دموکراتیک مردمی را نوعی فرقه گرایی مذهبی جا زده و از طریق ایجاد تفرقه شیعه و سنی بر دیکتاتوری خود سرپوش گذارد و انقلاب مردم بحرین را عقیم کند.
🔹در این مستند که توسط شبکه الجزیره تولید شده به ارتباط حکومت بحرین با اعضای شبکه القاعده و استفاده ای که این حکومت از این افراد برای مقابله با معارضه بحرین انجام داده پرداخته شده است.
🔹این مستند توسط پایگاه اینترنتی شعوبا ترجمه و زیرنویس شده است.
🖇 برای مشاهده و دانلود این مستند اینجا کلیک کنید.
#مستند
#بحرین
@shouba
💠 جام جهانی 2022 قطر در نگاهِ شرقشناسیِ غرب
نون پست
✂️برشهایی از متن
🔹 «ادوارد سعید» مؤلف آمریکایی (فلسطینی الأصل) در بخشی از کتاب خود تحت عنوان «پوشش خبری اسلام در غرب» اینگونه مینویسد: رویکرد غرب به اسلام، سادهانگارانه و در عین حال، افراطی بوده است. این نگاه درست زمانی ایجاد شد که غربیها جهان را به دو بخشِ نابرابر شرق و غرب تقسیم کردند. زمانی که شما یک بخش از جهان [شرق] را کممنزلت تلقی میکنید، بدیهی است که چنین نگاه و رویکردی نیز شکل بگیرد
🔹 کاپیتانهای تیمهای ملی فوتبال انگلیس، هلند، بلژیک، دانمارک، فرانسه، آلمان، سوئیس و ولز قصد دارند در جریان مسابقات جام جهانی 2022 قطر و در چارچوب کمپین علیه تبعیض، نشانِ «OneLove» (عشقِ واحد) را بر روی بازوی خود ببندند. نشانِ «OneLove» حاوی رنگهایی است که مختصِ همجنسگرایان است (اشاره به پرچم رنگین کمان، مختص همجنسگرایان). این درحالی است که قطر تصمیم گرفته است اجازه ندهد بر روی سکوهای تماشاچیان در ورزشگاههای خود چنین اتفاقی رخ دهد.
🔹 بسیاری معتقدند که گفتمان رسانهای پیرامون مسائل ورزشی تنها ناشی از نگاهِ ورزشی نیست و به مسائل سیاسی، اجتماعی و تاریخیِ دیگری نیز وابسته است. در طول تاریخ همواره مشاهده کردهایم که کشورهای اروپایی ـ غربی هیمنه خود را بر رسانهها، فرهنگ، و ورزش جهان بسط دادهاند. دلایل، شواهد و قرائن تاریخی گواه بر این واقعیت هستند که بریتانیا چه بلاهایی بر سَر ورزشهای هند آورد.
🔖 3100 کلمه
⏰ زمان مطالعه: 15 دقیقه
📌 ادامه مطلب را در لینک زیر بخوانید:
https://zaya.io/جام_جهانی_قطر
@shouba
هدایت شده از دولتِ دین | اندیشکده مرصاد
💢 اعتراض قطریها به بی بندوباریها به بهانه جام جهانی
🔹کاربران شبکههای اجتماعی در قطر با داغ کردن هشتگ #كفاكم_هدما_لقيمنا (از تخریب ارزش های ما دست بردارید) نسبت به بی بند و باری های اخیر در کشور خود اعتراض کردند.
🔹اگرچه مسئولان برگزاری رقابتهای جام جهانی ۲۰۲۲ قطر نسبت به رعایت شئون اسلامی در این رقابتها تاکید کردهاند اما اخیرا برخی اتفاقات به بهانه جام جهانی موجب اعتراض مردم شده است. از جمله برگزاری نمایشگاه مد Fashion Trust Arabia توسط المياسة بنت حمد خواهر امیر قطر در دوحه.
🔹حضور میشل لاوی مدل شیطان پرست آمریکایی در این نمایشگاه و انجام رقص و نمایش بی حجابی از جمه مواردی بود که موجب واکنش قطری ها در فضای مجازی شده است.
🔹 در این میان واکنش محمد الهاشمی رئیس شبکه المستقله لندن به این اقدام قطریها نیز در نوع خود جالب به نظر می رسد. وی در توییتر خود نوشت:
«ای مردم #عربستان، از مردم قطر تقلید کنید که در اعتراض به تخلفات اخلاقی که دولت آنها به نام جام جهانی مرتکب می شود، هشتگ #كفاكم_هدما_لقيمنا را راه اندازی کردند.
مردم #قطر نه از شما شجاع ترند و نه غیرت دینی بیشتری دارند. ای سعودیها، علیه ظلمهای محمد بن سلمان توییت بزنید تا بترسد و عقب نشینی کند.»
@dolatedin
1️⃣ روز 4 نوامبر #ابراهیم_منیر، قائم مقام رهبر #اخوان المسلمین در سن 85 سالگی در لندن درگذشت.
🔹جماعت اخوان در بیانیهای در وب سایت خود، منیر را به عنوان «یکی از برجستهترین مردان دعوت و یکی از بزرگان اخوان المسلمین» توصیف کرد.
✔️ منیر مهره اصلی دفتر لندن به شمار می آمد که اختلافات او با دفتر ترکیه به سرپرستی محمود حسین، در این سالها حواشی بسیاری را برای اخوانیها ایجاد کرده بود.
2️⃣ روز 15 اکتبر 2022 مصادف با 25 مهر 1401 جریان سوم اخوان(به غیر از دفتر لندن و ترکیه) تحت عنوان تغییر اولین سند سیاسی خود را بصورت علنی منتشر کرد و عملا فعالیت خود را بیش از گذشته توسعه داد. به این گروه علاوه بر تغییر ، کمالیون هم گفته میشود که برگرفته از نام محمد کمال رهبر این گروه است که در سال 2016 در مصر ترور شد. در نشست اول این جماعت افرادی مانند محمد الهامی، رضا فهمی، عبدالغفار صالحین و جمال عبدالستار شرکت داشته اند.
3️⃣ اخوان المسلمین این روزها تکه پاره تر شده است و هر سوی آن سازی متفاوت زده میشود. شناخت آخرین تحولات میدانی این گروه پرسابقه امری بسیار مهم در حوزه شناخت این گروه قدیمی اسلامگرا است تا شناخت اخوان منحصر به کتب دهههای گذشته باقی نماند.
مقاله منازعات رهبران اخوانی با یکدیگر و پیامدهای آن برای جمعیت اخوانالمسلمین که در ادامه میآید برای شناخت آخرین تحولات اخوان المسلمین مصر بسیار مفید است.
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان
@shouba
💠 منازعات رهبران اخوانی با یکدیگر و پیامدهای آن برای جمعیت اخوانالمسلمین
احمد سلطان
✂️ برشهایی از متن
♦️در حال حاضر، جمعیت اخوانالمسلمین شاهد منازعات شدید میان رهبران و اعضای ارشد این جمعیت است. پیشتر رهبرانِ قدیمی اخوانالمسلمین اعلام کردند که توانستهاند در منازعه با گروه جوانانِ موسوم به «جریانِ تغییر» پیروز شوند. این جریان به دنبال وقوع اختلافات گسترده در صفوف اخوانیها در حدفاصل میان سالهای 2015 و 2016 سربرآورد. در آن زمان، اخوانیها بر سَر مشروعیت مدیریتِ جمعیت و نیز استراتژی آن با یکدیگر به اختلاف برخوردند. هرچند که آنها در نهایت تحت رهبری «محمود عزت» که در آن زمان قائم مقام رهبر اخوانالمسلمین بود به وحدت دست پیدا کردند، اما اختلافاتشان در سال 2020 یک بار دیگر آغاز شد. این اختلافات اینبار نه میان «رهبرانِ تاریخی» و «گروه جوانان» بلکه در صفوف خودِ «رهبران تاریخی و قدیمی» به وقوع پیوست؛ در شرایط کنونی، رهبران تاریخی و قدیمی جمعیت اخوانالمسلمین به دو گروه تقسیم شدهاند. یک گروه تحت زعامت و رهبریِ قائم مقام رهبرِ اخوانالمسلمین یعنی «ابراهیم منیر» در «لندن» قرار دارد و گروه دیگر تحت رهبریِ دبیرکل سابق اخوانیها یعنی «محمود حسین» در «استانبول» است. هر دو گروه مدعی هستند که خود به تنهایی از مشروعیتِ سازمانی و تشکیلاتی برخوردارند. هر دو گروه مذکور، دیگری را به زیر پای گذاشتنِ اصول و سنتهای نهادینهشده جمعیت اخوانالمسلمین متهم میکنند.
🔖 7000 کلمه
⏰ زمان مطالعه: 30 دقیقه
📌 ادامه مطلب را در لینک زیر بخوانید:
https://zaya.io/اختلافات_اخوان_المسلمین
@shouba
📍بنیادگرایان با غرب و بطور خاص ایالات متحده دشمنی میکنند و با درجات مختلف بر تضعیف و نابودی مدرنیته دموکراتیک اصرار دارند. هیچ طرح پیشنهادی برای حمایت از آنان جز به ملاحظات تاکتیکی گذرا نمیتوان داد.
📍سنتیها بطور عام، نظرات معتدلانهتری دارند البته میان جریانهای مختلف سنتی تفاوتهایی وجود دارد؛ بهگونهای که برخی از آنها نزدیک به بنیادگرایان هستند. البته کسی که مخلصانه دموکراسی جدید و فرهنگ مدرن و ارزشهای آن را پذیرفته باشد در میان آنان نیست و بهترین کاری که فعلا می توانند بکنند تسامح متزلزل و موقت با این فرهنگ و ارزشهای آن است.
📍 طبعا مدرنیستها و سکولارها نزدیکترین گروه به غرب از جهت سیاستها و ارزشها هستند. اما بطور کلی جایگاه ضعیفتری نسبت به دیگر گروهها دارند. در نتیجه به کمک واقعی، منابع مالی و تریبونی که در فضای عمومی نظراتشان را بیان کند نیاز دارند. البته با توجه به گرایشات ایدئولوژیک لیبرال سکولارها کسی از آنها به عنوان یک همپیمان استقبال نمی کند؛ علاوه بر اینکه آنها در گفتگوی با جریان دینی ملتزم از تودههای مسلمان ناتوان هستند.
بخش هایی از نوشته : معرفی کتاب «اسلام دموکراتیک متمدن»؛ توصیههای اندیشکده رند درباره جهان اسلام
🔖 900 کلمه
⏰ زمان مطالعه: 6 دقیقه
📌 ادامه مطلب را در لینک زیر بخوانید:
https://zaya.io/اسلام_دموکراتیک_متمدن
@shouba
💠 نتایج انتخابات 2022 و احزابی که آینده رژیم را می سازند
محسن فائضی
🔹 افزایش آرای حزب راسگرای شاس و به حد نصاب نرسیدن حزب چپ گرای مرتص در کنار کسب آرای خیره کننده دو حزب صهیونیسم مذهبی طبق پیش بینی ها، موجب شد نتانیاهو یکی از یک دست ترین کابینه ها با کمترین تعداد احزاب ( 4 حزب) را پیش روی خودش برای بازگشت به قدرت ببیند.
🔹 بسیاری در ایالات متحده و اروپا در آستانه انتخابات زنگ خطر را به صدا درآوردند و تهدیدهای پنهانی مبنی بر عدم تمایل به همکاری با دولت احتمالی جناح راست را صادر کردند. هم چنین احتمال یک دولت دست راستی با احزاب مذهبی و صهیونیسم مذهبی را به عنوان یک تهدید وجودی برای دموکراسی اسرائیل و جایگاه آن در صحنه جهانی میدانستند.
🔹 ترکیب جمعیتی کنونی اسرائیل نشان می دهد که حامیان گرایشهای چپ که بنیانگذاران رژیم جعلی اسرائیل بودند، امروز در اقلیت اند .
🔹 اسرائیل، پیش به سوی راست گرایی می رود، این یک طبیعت ساختار اجتماعی و بافت تغییر جمعیتی آن است. اما این تغییر حتی پیش از افزایش جمعیت راست گرایان از دهه 1980 به این سو در حال رخ دادن بود. احزاب و جمعیت هایی که دیگر بدون ترس و ملاحظات دهههای قبل، از گفتمانهایی مانند صهیونیسم مذهبی، آیینهای تلمودی در مسجدالاقصی و تفکرات ضد عربی سخن می گویند یا با برخی نمادهای دنیای لیبرال کنونی مانند همجنس گرایی و تساوی حقوق زنان به مخالفت می پردازند؛ باید آماده ” اسرائیل یهودی” بود.
🔖 2100 کلمه
⏰ زمان مطالعه: 12 دقیقه
📌 ادامه مطلب را در لینک زیر بخوانید:
https://zaya.io/انتخابات_اسرائیل
@shouba
💠 جمعیت اخوانالمسلمین مصر همینک به چهار جبهه تقسیم شده و هریک از این جبههها سیاستها و استراتژیهای خاص خود را در پیش گرفتند. در ادامه به جبهههای چهارگانه در صفوف اخوانالمسلمین اشاره میکنیم. این تقسیم بندی یکی از دقیق ترین تصویر های حال حاضر اخوان المسلمین مصر است که برگرفته از مقاله منازعات رهبران اخوانی با یکدیگر و پیامدهای آن برای جمعیت اخوانالمسلمین می باشد.
‼️ برای مطالعه متن کامل این مقاله به آدرس زیر مراجعه کنید:
https://zaya.io/اختلافات_اخوان_المسلمین
@shouba
1️⃣ جبهه «ابراهیم منیر»(لندن)
جبهه «ابراهیم منیر» در برابر رقیب سنتی خود یعنی جبهه «محمود حسین» قرار گرفت. این جبهه تمام تلاش خود را به کار بست تا از طریق ملحق ساختن دفاتر اداری اخوان در خارج از مصر به صفوف خود و نیز جذب عناصرِ اخوانی فعال در سراسر جهان، جایگاهش را تقویت سازد. این جبهه از حمایتهایی که دفاتر خارجی به ویژه در لندن، مالزی، سومالی و … به آن ارائه دادند، به شدت بهرهبرداری کرد. جبهه «ابراهیم منیر» از اواخر ماه اکتبر سال 2021 یک تحرّک عملیاتیِ گسترده را کلید زد و تلاش کرد تا صفوف اخوانالمسلمین را بار دیگر سازماندهی کند. در همین راستا، جبهه «ابراهیم منیر» یک سخنگوی رسانهای جوان به نام «صهیب عبدالمقصود» را انتخاب کرد و سپس به راهاندازی یک پایگاه رسانهای الکترونیک مبادرت ورزید. این درحالی است که تا پیش از آن، «اخوان آنلاین» (تحت سیطره محمود حسین) بازوی رسانهای اخوان به شمار میرفت. «ابراهیم منیر» این اقدام را با هدف شکستن سیطره جبهه «استانبول» بر رسانههای اخوانی انجام داد.
2️⃣ جبهه محمود حسین (استانبول)
این جبهه به فعالیتهای تشکیلاتیِ مستقل روی آورد و کمیتهای را به منظور عهدهداری پست قائم مقامی رهبر اخوان به ریاست «مصطفی طلبه» تشکیل داد. «طلبه» عضو مجلس مشورتی و مسئول برجسته در شاخه بینالمللی اخوانالمسلمین است. افزون بر این، جبهه «محمود حسین» نسبت به برگزاری انتخابات برای انتخاب اعضای شورای اجرایی انجمن «اخوانیهای مصر در خارج»، اقدام کرد. این انتخابات در 5 دفتر از دفاتر اخوانیهای خارج از مصر برگزار شد. جبهه «محمود حسین» نقاط قوّتی نیز دارد. ازجمله این نقاط قوّت، سیطره آن بر پروندههای اداری مرکزی از سالها پیش تاکنون است. افزون بر این، این جبهه کانالهای تأمین منابع مالی اخوان را تحت کنترل خود دارد. «مصطفی طلبه» از طریق دفاتر نزدیک به جبهه «استانبول» در کشورهای خارجی، بر کانالهای تأمین منابع مالی نظارت جدی دارد. میتوان گفت که جبهه «استانبول» با انتصاب «مصطفی طلبه» به عنوان کمیته قائم مقامیِ رهبر جمعیت اخوانالمسلمین، یک پیروزیِ تاکتیکی را در برابر رقیب سنتی و دیرینه خود یعنی جبهه «ابراهیم منیر» محقق ساخت، زیرا «مصطفی طلبه» یکی از شخصیتهای بسیار قدیمی و پیشکوست در جمعیت اخوانالمسلمین محسوب میشود؛
#اخوان_المسلمین
شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان
@shouba