eitaa logo
شعوبا
1.7هزار دنبال‌کننده
884 عکس
264 ویدیو
0 فایل
يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا «شعوبا» پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان www.shouba.ir ارتباط با ادمین: @admin_shouba
مشاهده در ایتا
دانلود
آغاز سال ۱۴۰۲ را به تمام هموطنان عزیزمان تبریک می‌گوییم. @shouba
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🕋 ✳ توفیق المنجد؛ بلبل شام 🔸 شهرتش آن قدر فراگیر شد که به او لقب بلبل شام دادند! توفیق المنجد که صدایش هم نشین وقت افطار و سحر سوری ها و بسیاری در دیگر کشورهای اسلامی شد. 🔸 توفیق احمد فرید الکرکوتلی در سال 1909 در دمشق به دنیا آمد. دکان پدرش نزدیک مسجد جامع اموی بود، از این رو شنیدن صدای قرآن و مدح پیامبر او را علاقه مند به خواندن کرد. 🔸 کم کم گروه کوچکی تشکیل داد که در جشن ها در دمشق و اطراف آن برنامه اجرا می کردند؛ به تدریج او به مُنشِد و خواننده اصلی حلقات صوفیه تبدیل شد. 🔸 صدای او سالها در هنگام افطار و سحر از رادیو و تلویزیون در سوریه پخش میشد. 🔸 المنجد در سال 1998 جان به جان آفرین تسلیم کرد. ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
💠 جریان شناسی مطالعات قرآنی در جهان اسلام محمد جواد محمدی مجد ✂ برش هایی از متن 🔸 ورود مدرنیته به جهان اسلام و برخوردی که بین تمدن غرب و جهان اسلام پس از حمله ناپلئون به مصر اتفاق افتاد، بر تمام ابعاد فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و حتی علمی جهان اسلام اثر گذاشت و موجب شد مطالعات قرآنی نیز از این اتفاق متاثر شود. 🔸 اصلی‌ترین سؤالی که بعد از شناخت مسلمانان از غرب اتفاق افتاد که به «سؤال النهضه» معروف است این بود که: چرا غرب پیشرفت کرد اما جهان اسلام نه؟ در پاسخ به این سوال، جنبش‌ها و حرکت‌های اصلاحی مختلفی شکل گرفت که میتوان آن‌ها را در دو گروه اصلی اسلام‌گرا و تجددگرا تقسیم کرد. ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
1⃣ جریان اسلام‌گرا که با سیدجمال آغاز شد و بعدها توسط محمدعبده و رشیدرضا با تفسیر معروف و جریان‌ساز «المنار» ادامه یافت داعیه آن را داشت که علت اصلی عقب‌ماندگی مسلمانان، عدم توجه به متن اصلی خود یعنی قرآن کریم است که امکان بازیابی هویتی و تمدنی را از مسلمانان سلب نموده است. از این رو با ندای بازگشت به قرآن و با هدف احیای تمدن اسلامی پا به‌عرصه مطالعات قرآنی گذاشت. 2⃣ در اواسط قرن بیستم میلادی، امین الخولی که خود از شاگردان غیرمستقیم محمد عبده بود مکتبی را بنا نهاد که بعدها به «مکتب ادبی» یا «المدرسه البیانیه» معروف شد که میتوان آن ‌را نقطه‌عطفی در تاریخ مطالعات قرآنی معاصر و به‌مثابی دوران گذاری از مطالعات سنتی به‌غلبه خوانش‌های مدرن دانست. در این مکتب، خوانش فرهنگی-بلاغی از قرآن کریم مورد توجه قرار گرفت. بدین معنا که برای فهم بهتر معارف قرآن باید آن‌را در قالب فرهنگ و زبان عربی عصر نزول فهم کرد. تنها در این‌صورت است که اعجاز آن بر همگان روشن شده و حقانیتش ثابت میشود. زیرا اصلی‌ترین بعد اعجاز قرآن کریم، همان اعجاز بلاغی آن است. 3⃣ جریان سومی که به‌نوعی میتوان آن‌را ادامه‌ی مکتب امین خولی دانست و از آن به «جریان روشنفکری مسلمان» تعبیر کرد در ربع آخر قرن بیستم ظهور کرد. این جریان، درصدد هماهنگی بین آموزه‌های مدرنیته مثل سکولاریسم، حقوق بشر، آزادی، دموکراسی، برابری جنسیتی و… با سنت (تراث) و مشخصا آموزه‌های قرآن کریم بود و داعیه‌ی بازخوانی یا نقد تراث را داشت. چهره‌های اصلی این جریان را می‌توان محمد ارکون، نصر حامد ابوزید و عبدالمجید الشرفی دانست. برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید. ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
💠 رژیم صهیونیستی دولت دینی یا سکولار؛ تفرقه و چنددستگی در صفوف مدعیان امت خدا ! محمود محمد السید- ساسة پست ✂ برش هایی از متن 🔸 صهیونیسم با هدف وفق دادن خود با جامعه جهانی از یک سو و نیز جلوگیری از خطر انقراض و نابودی‌‌اش از سوی دیگر، همواره و به صورت همزمان دارای دو هویت سکولار و دینی بوده است. در واقع، صهیونیسم، هویت خود را طبق شرایط تاریخی و بر اساسِ هویتِ طرفی که در برابر آن ایستاده است، تعریف می‌نماید. 🔸 صهیونیست‌ها در برابر دولت‌ها و حکومت‌های غربی و نیز در مقابل افکار عمومی بین‌المللی، چهره سکولاریسم به خود می‌گیرند تا حمایت‌شان را جلب کنند. این درحالی است که آن‌ها هرگاه در صددِ اقناعِ یهودیان ساکن سراسر جهان به پذیرش ارزش‌هایِ مد نظر خود برمی‌آیند، لباس دینی بر تَن می‌کنند تا بتوانند با یهودیان ارتباط برقرار سازند و از حمایت‌شان برخوردار گردند. 🔸 جنگ سال 1967 یک نقطه تحول مرکزی در موضع‌گیری یهودیانِ مذهبی در قبال صهیونیسم و اسرائیل به شمار می‌رود. زیرا تا سال 1967 «دولت اسرائیل» در بخشی از «سرزمین اسرائیل» برپا شد؛ یعنی به صورت دقیق در بخشی که در سنتِ یهودیان از جایگاه دینی مهمی برخوردار نبود. با این حال، پس از جنگ سال 1967 عملا تفاوت میان دو مفهوم مذکور یعنی «دولت اسرائیل» و «سرزمین اسرائیل» از بین رفت و میان «سرزمین اسرائیل» به عنوان یک مفهوم دینی و «دولت اسرائیل» به عنوان یک مفهومِ سیاسیِ سکولار، نوعی همگرایی ایجاد شد. 🔸 مرحله دیگری در تاریخ اسرائیل وجود دارد که نقش مهمی در ارتقاء جایگاه جریانِ دینی در آنجا داشته است. این مرحله همان مرحله به قدرت رسیدن حزب «لیکود» در سال 1977 است. حزب «لیکود» در شرایطی بر کرسی قدرت تکیه زد که پیش از آن حزب «کار» از سال 1948 (یعنی قریب به چند دهه متوالی) به صورت تقریبا مطلق بر حیات سیاسی در اسرائیل سیطره پیدا کرده بود. برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید. ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
📚 پرونده: جامعه رژیم صهیونیستی به چه سمت و سویی می رود؟ بحران داخلی کم سابقه در رژیم صهیونیستی وارد مراحل پیچیده تری شده است. با برکناری گالانت وزیر جنگ رژیم صهیونیستی مخالفت ها با عملکرد نتانیاهو و دولت وی گسترده تر شده است. این اتفاقات، اما دارای لایه ای زیرین است که ریشه در جامعه رژیم صهیونستی و شکاف ها و تعارضات موجود در آن دارد. در این پرونده به این مباحث پرداخته شده است. همزمان با تشکیل دولت راستگرا در رژیم صهیونیستی؛ شکاف سکولار- مذهبی به روایت آمار - محسن فائضی تشدید بی‌سابقه تنش‌های داخلی؛ آیا اوضاع داخلی در رژیم صهیونیستی به مرحله انفجار می‌رسد؟ - محسن محمد صالح، مرکز مطالعات الزیتونه اختلافات سکولارها و مذهبی‌ها در رژیم صهیونیستی؛ افزایش یک شکاف! - محسن فائضی غلبه لیبرالیسم بر شریعتِ یهودی؛ چرا اسرائیل به بهشت همجنس بازان تبدیل شد؟ - میرفت عوف، الجزیره اسرائیل و جنگ داخلی! آیا چنین گزینه‌ای قابل تصور است؟ - ماجد عزام، عربی پست مروری بر 20 سال افکار عمومی رژیم صهیونیستی - محسن فائضی رژیم صهیونیستی دولت دینی یا سکولار؛ تفرقه و چنددستگی در صفوف مدعیان امت خدا ! - محمد محمود السید، ساسة پست نتایج انتخابات 2022 و احزابی که آینده رژیم را می سازند - محسن فائضی ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
🇮🇶 پرونده: بیست سالگی سقوط صدام 1⃣ سایه طولانی جنگ عراق لیندا رابینسون، اندیشکده شورای روابط خارجی آمریکا ✂ خلاصه متن 🔸 20 مارس 2003 وقتی به عنوان خبرنگاری که در حال پوشش عملیات نیروهای دریایی ایالات متحده و نیروهای ویژه لهستان در تهاجم به عراق بودم، در طوفان شنی شدید گرفتار شدم. در طول این دو دهه بیش از سی بار به عراق سفر کردم تا تلاش هایی که برای ایجاد ثبات در این کشور و ایجاد یک حکومت دموکراتیک انجام می­پذیرد را بررسی کنم. در طول این مدت دو کتاب و چندین مقاله در مورد جنگ عراق نوشتم. 🔸 اگر هزینه های مجروحین در جنگ عراق را در نظر بگیریم، هزینه این جنگ 8 تریلیون دلار تخمین زده شده است؛ جنگی که در آن 300 هزار عراقی کشته شدند، بیش از 9 میلیون آواره داشته است و البته 4598 سرباز آمریکایی نیز در آن کشته شده اند 🔸 تصمیم به جنگ اولین و فاجعه بارترین اشتباه بود، اگرچه مجموعه ای از تصمیمات اشتباه بعدی اثر آن اشتباه را تا حد زیادی تشدید کرد. همانطور که بعداً مشخص شد، توجیه رفتن به جنگ بر اساس اطلاعاتی اندک و عمیقاً ناقص بود: صدام حسین سلاح کشتار جمعی نداشت! برای مطالعه متن کامل کلیک کنید: https://zaya.io/حمله_به_عراق ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
🕋 💠 مسجد امام حسین(ع) قاهره؛ مرکز جشن‌های رمضانی مصر مصطفی فتحی- رصیف 22 🔸 رسیدن به مسجد الحسین یا به قول مصری‌ها «سیدنا الحسین» به آسانی ممکن است. کافی است به میدان معروف عتبه در قاهره بروید؛ آنجا با ماشین‌های زیادی روبرو می‌شوید که رانندگانشان با صدای بلند فریاد می‌زنند «الحسین، الحسین» و این ماشین‌ها با چند جنیه(واحد پول مصر) شما را به جایی می­‌برند که خیلی­‌ها آن را از برکات پیامبر(ص) می­‌دانند. 🔸 این جا در روزهای ماه رمضان حال و هوای دیگری دارد. فانوس فروشان در همه جا پخش شده اند و تزئینات آویزان، دیدن آسمان را دشوار می کند. فانوس‌ها تمام خیابان‌های اطراف مسجد را پوشانده‌اند و رستوران‌های اطراف منوی غذایی خود را برای پذیرایی از روزه داران با خوشمزه‌ترین غذاها در افطار و سحر آماده می‌کنند. 🔸 این مسجد دری دارد که به آن باب الاخضر(درب سبزرنگ) می­گویند که بسیاری از مصری­‌ها قائل به برکتی خاص برای آن هستند. حاج رجب، مشهورترین فروشنده تسبیح بازار مسجد الحسین(ع) می­گوید:« وقتی این در سبز رنگ را زیارت می­‌کنید، احساس می­‌کنید که روح حسین(ع) به استقبال شما آمده و به شما خوش آمد می­‌گوید.» برای مطالعه متن کامل کلیک کنید. https://zaya.io/مسجدالحسین_قاهره ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
💠 عرین الاسود 🔸 جوانان «عرین الأسود» معتقدند که تنها مواجهه مسلحانه با اسرائیل است که می‌تواند تکلیف صاحبانِ اصلی سرزمین فلسطین با اشغالگران را روشن کند. این جوانان بر این باورند که اسرائیل همچنان به ریختن خون فلسطینیان ادامه می‌دهد و نباید از مبارزه با آن دست کشید. 🔸 در همین ارتباط، در گزارش «حمایت از غیرنظامیان» که در روز 16 اکتبر سال جاری میلادی توسط سازمان ملل متحد منتشر شد، آمده است که دولت اشغالگر امسال بیش از 120 فلسطینی را کشته است. این بیشترین آمار جنایت در کرانه باختریِ اشغالی در طول حدود چند سال گذشته است. 🔸 گستردگی عملیات‌های «عرین الأسود» در کرانه باختری و نیز برخی عملیات‌های آن در قدس اشغالی در طول یک مدت زمان بسیار کوتاه، تهدید امنیتی بزرگی را برای اسرائیل به وجود آورد. 🔸مجریان عملیات‌های ضد اسرائیلی در گروه «عرین الأسود» به یک سلسله زنجیره فرماندهی واضح و آشکار مرتبط نیستند که بتوان از طریق اقدامات اطلاعاتی، آن‌ها را به راحتی شناسایی کرد. از همین روی، مأموریت اسرائیل برای مقابله با «عرین الأسود» سخت است. بخشی از مقاله : مقاومتِ فرازمانی … چرا اسرائیل از «عرین الأسود» هراس دارد؟ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
💠 در مورد ماجرای فلسطین چه بخوانیم؟ چه ببینیم؟ محسن فائضی 🔸 هر آن چه از فلسطین و رژیم صهیونیستی لازم است بدانیم؛ اینجاست! در این بسته جامع و متنوع سعی کرده ایم تعدادی از بهترین کتاب‌ها، مستندها و فیلم‌های تولید شده مرتبط با مساله فلسطین و رژیم صهیونستی را معرفی کرده و با تفکیکی کاربردی ارائه کنیم. این بسته کامل مطالعاتی در 9 سرفصل ارائه شده است که عبارتند از: 1⃣ آشنایی با یهود 2⃣ آیین و تفکرات صهیونیسم 3⃣ روند شکل گیری و تاریخ رژیم صهیونیستی 4⃣ بافت اجتماعی و ساختار سیاسی رژیم صهیونیستی 5⃣ نظامی گری و جاسوسی در تاریخ اسرائیل 6⃣ زندگی فلسطینی 7⃣ جریان شناسی سیاسی- اجتماعی فلسطین 8⃣ غرب و اسرائیل 9⃣ ایران و مساله فلسطین برای دانلود این کتابچه کلیک کنید. https://zaya.io/سیر_مطالعاتی_فلسطین ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba