💠 بزرگترین سازمان اسلامی را بهتر بشناسیم
✂️ برشهایی از متن:
🔹 هدف اصلی این سازمان پاسداری از رویکرد سنتی دینداری مردمان اندونزی در برابر نگرش های جدید دینی خصوصا از نوع سلفی اش بود. در واقع هراس از گسترش نگاه های سلفی که سازوکارهای دین ورزی در جهان اهل سنت را مورد بازتعریف قرار می دهد، سبب شد تا علمای آن دیار به فکر نهادسازی برای حراست از میراث سنتی و تاریخی خود افتاده و نهضت العلما را تاسیس کنند.
🔹 مرجعیت بالای علما را می توان مدیون دو عامل دانست: اول اینکه غالب هواخواهان نهضت مردمان فقیر شهرها یا روستاها هستند که در نظم سنتی جامعه خود، روابط طولی برپایه مذهب را به رسمیت می شناسند. دوم اینکه فرهنگ صوفیانه موجود از مشایخ صوفی شبه قدیسانی می سازد که باید اطاعت شوند. چنین تعبدی نسبت به علما در جریانات سلفی به مراتب کمتر یافت می شود.
🔹 نهضت العلما از تشکیل حکومتی اسلامی در اندونزی جانبداری نمی کند. آنها خواهان اجرای شریعت توسط دولت نبوده و به بهانه حفظ وحدت پیروان مذاهب و ادیان مختلف به تعهد حاکمیت به توحید – و نه اسلام – رضایت داده اند. اما این مسئله به معنای عدم فعالیت سیاسی آنها نیست. خیلی از بزرگان نهضت رسما درباره مسائل سیاسی اظهارنظر کرده و حتی به مناصب سیاسی نیز رسیده اند. مهمترین این افراد عبدالرحمن واحد رئیس پیشین نهضت العلماست که در مقطعی به ریاست جمهوری اندونزی نیز رسید.
🔺 برای مطالعه متن کامل کلیک کنید.
#اندونزی
#نهضت_العلما_اندونزی
📗 شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
💠 نگاهی به قبایل و نظام قبیلگی حاکم بر یمن
علیرضا بیگی
✂️ برشهایی از متن:
🔹 قبیله در میان جامعه و حکومت قرار گرفته و بهنوعی واحد اولیه جلب وفاداری یا خصومت شهروندان با حکومت به شمار میآید. به سبب محوریت داشتن قبایل در یمن، عمدتاً سیاست و فرهنگ کشور متأثر از سیاستها و فرهنگهای قبیلهای است. برخلاف دیگر قبایل شبهجزیره عربی که عمدتاً کوچنشین بودهاند، قبایل یمنی عمدتاً کمتحرک و یکجانشین هستند. در این کشور هر روستا حوزه قلمرو یک قبیله است.
🔹 مردم یمن پیش و بیش از اینکه خود را یمنی بدانند، با تعلقات دیگر ازجمله قبیله، مذهب و حتی محل زندگی، برای خود هویتسازی میکنند. برای مثال مهمترین عامل هویتساز در مناطق شمالی و شمال شرقی وابستگیهای نسبی و قبیلهای است. این عنصر هویتساز در مناطق جنوب عمدتاً از گرایش به جریانات خاص نشأت میگیرد.
🔹 احساس هویت قبیلهای در بخشهای جنوبی یمن کمتر است. مردم یمن شمالی به دلیل سکونت در منطقهای صعبالعبور و کوهستانی کمتر مورد تعرض و تصرف قرارگرفتهاند لذا توانستهاند تا به امروز سنتهای قدیمی و هویت قبیلهای خود را حفظ کنند.
🔺 برای مطالعه متن کامل کلیک کنید.
#یمن
#جامعه_شناسی_کشورهای_اسلامی
📗 شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
💠 مهمترین مانع ملتسازی در پاکستان؛ ISI، فئودالها یا سرمایهداران؟
✂️ برشهایی از متن:
🔹 هویت ملی در پاکستان چندان مطرح نیست برای مثال یک پشتون، یک بلوچ یا یک سندی خود را پشتون، بلوچ و یا سندی معرفی می کنند نه تبعه پاکستانی. طبعا وفاداری آنها اول به قبیله سپس قوم و آنگاه ایالت خودشان است نه ملیت پاکستان.
🔹 در درون هر قوم تقسیمبندی هست اما قومیت حس مشترک در درون قبایل است. این مسائل در شمال ایالت پنجاب و سراسر ایالتهای بلوچستان، خیبرپختونخواه و نیز منطقه فتا وجود دارد. در ایالت سند معمولا شهرنشینی بیشتر است و قبیلهگرایی چندان مطرح نیست.
🔹 قطعا دستبهدست شدن حاکمیت میان سرمایهداران و ملاکان بزرگ را میتوان مهمترین مانع ملتسازی دانست. خوانین و امرای ارتش از ایالتهای سند و پنجاب قدرت را در کشور پاکستان از آن خود کرده اند. همین ملاکان مانند خاندان های زرداری و بوتو در ایالت سند، حزب مردم و خانواده شریف در پنجاب حزب مسلم لیگ را در اختیار دارند.
📌 برای مطالعه متن کامل کلیک کنید.
#پاکستان
#جامعه_شناسی_کشورهای_اسلامی
📗 شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
💠به بهانه صحبتهای اخیر مولوی عبدالحمید؛ مساله وحدت و دوراهی نهضت و تاریخ!
حجت الاسلام محمد قطرانی
✂️برشهایی از متن:
🔹گویا ما به این نتیجه رسیده ایم که برای تمدن اسلامی مان فقط با شیعیان کار کردن و رشد دادن ایشان کفایت میکند و اتفاقا یک صبغه تاریخی منازعه با اهل سنت هم پشتیبان ماست.
🔹آن چه که روشن است فارغ از منازعات و درگیریهای میدانی، هم اینک جمهوری اسلامی در یک دوگانه جدی قرار دارد. این که به نهضت و اهداف نهضتی ابتدای انقلاب اسلامی پایبند بماند و شعار وحدت، تقریب و حکومت جهانی اسلامی را فارغ از تشریفات در میدان عمل نیز به منصه ظهور برساند. یا اینکه به تاریخ منازعه شیعی-سنی برگردد و این بار از دریچه این زاویه اهل سنت را مانند دیگر توده های مردمی در جهان بنگرد و متناسب با اهداف و منافعش با آنها متحد شود و یا کاری به کارشان نداشته باشد.
⬅️ برای مطالعه متن کامل کلیک کنید.
#وحدت_اسلامی
📗 شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
◀️چرا نواشعری گری در میان اسلام گرایان سیطره یافته است؟
🔺اشاعره جریان عریض و طویلی در تاریخ کلام اسلامی هستند؛ جریان اشعری یک شاکله اصلی دارد و آن کم توجهی به عقل در جریان اندیشه دینی است
🔺 از آن جا که در ظاهرگرایی توجه به مفاد نص بسیار است این ها به فرایند و مکانیزم و سازوکارهای فهم متن خیلی بها می دهند و لذا علم درایه و معنا شناسی و حتی منطق در میان اشاعره بسیار پررنگ است.
🔺نواشاعره همان اشاعره مدرن هستند یعنی اشعری گری مدرن شده. اشعری گری ای که توانسته به لحاظ روشی و ابزار دفاع از خودش از ظرفیت تولید شده در تمدن غرب جدید استفاده کند
🔺یک چیزی که به متفکرین معاصری که امتداد جریان اشاعره هستند کمک کرده برخی از جریانات مدرنی است که در غرب شکل گرفته. به این ها خیلی خوب کمک کرده که بتوانند دفاع مدرنی از میراث گذشته خودشان داشته باشند. همان میراثی که اشعری تولید کرده. اگر فلسفه تحلیلی یا جریان پوزیتیویسم در غرب را نگاه کنیم ابزارهای نیرومندی برای دفاع از ایده های اشاعره در اختیارشان قرار می دهد.
🔺شخصیتی مثل طه عبدالرحمن که به نظرم قله اشعری گری مدرن است، دقیقا می آید ظاهرگرایی را ضمن آنکه با منطق مدرن تجهیز و تقویت می کند با تصوف و عرفان هم آشتی داده و آن را با اخلاق عملی به صورت تئوریک آشتی دهد.
🔶 برای مطالعه متن کامل کلیک کنید.
📗 شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
🔶 خلاصه کتاب «اسلام سیاسی معاصر در کشاکش هویت و تجدد»
🔹 رضوان السید متولد 1349 ترشیش(جبل لبنان) دارای مدرک لیسانس از دانشکده اصول دین الازهر بخش عقیده و فلسفه دکترای دولت در فلسفه بخش اسلام شناسی از دانشگاه توبینگن آلمان و دارای چندین نشان، جایزه و دارای کتب متعدد ازجمله : الاسلام المعاصر، مفاهیم الجماعات فی الاسلام و… است.
🔹 کتاب اسلام سیاسی معاصر در کشاکش هویت و تجدد محصول بخشی از پژوهش های نویسنده شامل مقاله های اوست که بیشتر آنها درکنگره های علمی و آکادمیک درموضوع اسلام گرایی اسلامی و روندهای آن ارائه شده است. متن حاضر خلاصه ای است از همین کتاب که مجید مرادی آن را ترجمه کرده است و مرکز بازشناسی اسلام و ایران(باز) برای اولین بار آن را منتشر کرد.
📌خلاصه این کتاب را در لینک زیر بخوانید:
https://rizy.ir/czFB
🔺 شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
🎯 نگاهی به وضعیت مسلمانان کنیا؛ اینجا آفریقایی بودن مهمتر از مسلمان بودن است!
✂️برشهایی از متن:
🔹یک آفریقایی اول آفریقایی است و به قبیله و فرهنگش پایبند است، بعد مسلمان، مسیحی یا آنیمیست است. یعنی بین اسلام، مسیحیت یا هر مذهب دیگری تفاوت چندانی نیست.
🔹در کشورهای آفریقایی چرا انقلاب نمیشود؟ چون انقلاب توسط طبقه متوسط انجام میشود و وقتی طبقه متوسط چه طولی، چه عرضی و چه عمقی گسترده میشود این طبقه متوسط هست که به پا میخیزد؛ اما وقتی جامعه دو طبقه دارا و ندار داشته باشد انقلابی رخ نمیدهد.
🔹دولت میداند هر گروهی که بخواهد برای تبلیغ به کشورش بیاید بالاخره یک سری امکانات با خود می آورد، یا درمانگاه می سازد یا آموزشگاه، کتابخانه ای چیزی. پس به آنها اجازه میدهد تا حدی که وارد بحث های تخریبی و جنجالی نشوند، حضور پیدا کرده و فعالیت کنند و از قِبَلش سودی هم به مردم برسد.
📌برای مطالعه متن کامل کلیک کنید.
#آفریقا
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
📚 کتابشناسی امام موسی صدر
🔺 آنچه از او به عنوان عالمی دینی و رهبری اجتماعی باقی مانده است، لایه های شخصیتی و فکری او را برای ما نمایان میکند. هرچند او ربوده شد، اما حجم بسیار زیادی از سخنرانیها و نوشته ها و مصاحبه از او و درباره او باقی مانده است که توانسته به خوبی خلأ وجود او را پر کند. کتابها و محصولات به جا مانده از او را در دو دسته میتوان تقسیم کرد؛ «در قلمرو اندیشه امام موسی صدر»؛کتابهایی که محصول مستقیمِ فکر، بینش و عملکرد او بوده اند و کتابهایی که بیشتر مصاحبه هایی درباره شخصیت، فکر و منش او هستند. مورد اول مربوط به میراث بیانی و علمی و فکری ایشان است و دومی میراث عملی و کاری او را برای ما باقی گذاشته است...
⬅️ برای مطالعه ادامه متن کلیک کنید.
#معرفی_کتاب
@shouba
🔵دادهکاوی وضعیت اجتماعی و اقتصادی فلسطین و رژیم صهیونیستی
محسن فایضی
✂️برشهایی از متن:
🔹این آمار نشان میدهد که بهطور مساوی نیمی از فلسطینیان در داخل و نیمی دیگر در خارج زندگی میکنند.(49.7 و 50.3 درصد) مسئلهای که نشان میدهد اهمیت آوارگان بیش از همیشه است. زندگی یکسوم فلسطینیان در اردن باری دیگر جایگاه راهبردی اردن و تأثیر پادشاهی اردن بر مسئله فلسطین و حساسیت تحولات این کشور برای تلآویو را عیان میکند.
🔹شیب نمودار نشان میدهد که از سال 2022 جمعیت فلسطینیهای داخل افزایش خواهد داشت. بر اساس پیشبینی این گزارش در سال 2027 در صورت تداوم همین مسیر و الگوی رشد جمعیتی در میان فلسطینیان و اسرائیلیها، فلسطینیان به 8 میلیون و یهودیان به 7.7 میلیون نفر خواهند رسید.
🔹 در سال 2018 بیش از 50 درصد واردات فلسطینیها از سرزمینهای اشغالی (3.6 هزار میلیون دلار) بوده است. ضمن آنکه اکثریت صادرات محصولات تجار فلسطینی که بخشی زیادی از آنهم کشاورزی است بالاجبار به صهیونیستها بوده است. محاصره اقتصادی و مسیر زمینی تبادلات فلسطینیها را بیش از گذشته به اسرائیل وابسته کرده است.
🔶برای مطالعه متن کامل کلیک کنید.
#فلسطین
#اسرائیل
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
🎯 آینده صوفیه در افغانستان/ صوفیان هیچ گاه از سیاست برکنار نبودند
✂️برشهایی از متن:
🔹 رابطه تصوف با سیاست در افغانستان یک رابطه خیلی برجسته و پررنگی است. صوفیها از دوره احمدشاه ابدالی (۱۷۴۷- میلادی۱۷۷۳) تا دوره ظاهرشاه (۱۹۳۳-۱۹۷۳ میلادی) و تا دوره کنونی جسته و گریخته به طور مستقیم و غیر مستقیم در اوضاع سیاسی افغانستان نظارت داشته اند.
🔹در جنگ با روسها نیز حضور صوفیه خواه به صورت فردی و خواه به صورت جمعی و گروهی مشهود است. برای نمونه چشتیه هرات به رهبری مرحوم سید محمد عثمان چشتی در بخش های سیاسی، نظامی، و فرهنگی حضور چشمگیری داشته اند.
🔹در دوره طالبان ما گزارشی از تعطیلی خانقاهها و یا ممانعت از فعالیتهای صوفیه نداریم. به نظر می رسد صوفیه نیز به دلیل باور به پیوند دین و دولت به حکومت دینی بیشتر متمایل هستند زیرا در سایه حکومت دینی البته از نوع طالبانی فعالیتهای ایشان کمتر مورد تهاجم فضای مدرن قرار می گیرد. و از آنجا که طالبان حکومتی دینی مدل امارت را سر می دهند احتمالا صوفیه در برابر طالبان ایستادگی نکردند.
🖇 متن کامل:
https://rizy.ir/vYPHn
#تصوف
#افغانستان
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
🔵 نیم نگاهی به وضعیت دانش جامعه شناسی در مصر
✂️برشهایی از متن:
🔹در اغلب این کشورها جامعهشناسی از نوع ملیگرای آن با پروژه های پیشرفت و توسعه همراهی و همکاری داشته است. لذا در کشورهایی که پروژه های پیشرفت و توسعه زمین خورده است، جامعهشناسی نیز با شکست مواجه شده است. گویی رابطه مستقیمی بین این دو برقرار است.
🔹جامعهشناسی مصر از آغاز با بی توجهی به روشهای تجربی نتوانست در عرصه مطالعات میدانی اثر گذار باشد. به نحوی میتوان گفت که جامعهشناسی مصر پذیرفته بود که نمیتواند تغییر مهمی در پدیده ها، افکار و روابط اجتماعی ایجاد کند.
🔹دو مشکل عمده در علوم اجتماعی این دوره وجود داشت. اول آنکه در نظام تعلیماتی پدید آمده، تنها و تنها سنت جامعهشناسی فرانسه مدنظر بود و پیشرفتهای این علم در دیگر نقاط اروپا و آمریکا مورد بیتوجهی قرار میگرفت.
🔺برای مطالعه متن کامل کلیک کنید.
#جامعه_شناسی_کشورهای_اسلامی
#مصر
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 وحدت سوریه و مصر، کشور واحدی که دوام چندانی نداشت
تاریخ معاصر خاورمیانه سرشار از اتفاقات عجیب و غریب است. یکی از این اتفاقات وحدت دو کشور سوریه و مصر و تشکیل حکومتی واحد به نام «جمهوری متحد عربی» است.
در این ویدئو به صورت خلاصه به فرایند شکل گیری وحدت دو کشور و سپس انفصال دوباره آن و تلاش های بعدی که در جهت بازگرداندن این اتحاد انجام شد، پرداخته میشود.
#مصر
#سوریه
@shouba
📚 جزوه: بررسی تحلیلی وضعیت مسلمانان هند و نقش ما در این تحولات
🔹 خشونت بیحد و مرز هندوهای افراطی در سایه سکوت و همراهی دستگاه حاکمهی هند، روزهای دردآوری را برای تمامی مسلمانان رقم زده است.
🔹 اگرچه بخشی از مردم و مسئولین نسبت به این حوادث موضع گیری کردهاند اما انفعال در دستگاه سیاست خارجی و همچنین فراگیر شدن ویروس کرونا در کشورهای جهان باعث شده تا توجه لازم از طرف مسئولان کشور و همچنین کشورهای جهان اسلام صورت نگیرد و اخبار این فجایع در انبوه خبرهای کرونا گم شود.
🔹 جزوه حاضر حاصل همکاری مستضعفین تیوی با تعدادی از کارشناسان حوزه مطالعاتی شبه قاره هند است که برای شناخت بهتر زمینهها، پیشبینی و نقش ما در تحولات هند تهیه شده است.
🔹 به تمامی انسانهای آزاده، خصوصا فعالین اجتماعی-سیاسی ایران توصیه میشود که آن را به دقت مطالعه کرده و به بحث بگذارند.
🔺 دانلود جزوه: اینجا
#هند
#مسلمانان_هند
#جزوه
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
🎯 نگاهی به روندها، رویکردها و فعالیتهای نهضت اسلامی تاجیکستان
✂️برشهایی از متن:
🔹در نهایت پس از چند سال جنگ داخلی با میانجیگری ایران، روسیه، سازمان ملل، افغانستان با نقش ویژه شهید احمد شاه مسعود و استاد ربانی، و دیگر کشورهای همسایه به مذاکرات صلح رسید. صلح بین حکومت و اتحاد نیروهای مخالفین تاجیک در تابستان 1997 در شهر مسکو به امضا رسید و بر اساس آن 30 درصد از مناصب حکومتی باید به مخالفین داده میشد و رحماناف به عنوان رئیسجمهور باقی میماند.
🔹نه فقط اسلام و اسلامگرایی بلکه در عموم وضعیت مسلمانان بعد از استقلال و صلح بهبود چندانی پیدا نکرده است. تاجیکستان اولین کاری که در دومین سال پس از صلح کرد، منع رفتن بانوان به مساجد بود. بعد از آن منع پخش اذان از بلندگوها با استدلال مزاحمت برای ساکنین بود، و تقریبا بعد از چند سال طرحی را تصویب کردند برای پیشگیری از افراطگرایی که رفتن جوانان زیر 18 سال به اماکن مذهبی و مساجد را ممنوع اعلام کردند.
🔹دولت در صلح پایبند به تعهداتش نبود و به طرق سیاسی و فیزیکی مخالفان را به مرور حذف کرد. حزب نهضت اسلامی پس از 15 سال فعالیت سیاسی که 3 دوره از آن در پارلمان نماینده داشت، به طور سیستماتیک حذف شد و در نهایت نیز از سوی تنها دولت تاجیکستان تروریستی اعلام شد. جامعه جهانی و بسیاری از کشورهای اسلامی از جمله جمهوری اسلامی ایران در برابر بسته شدن نهضت و زندانی شدن رهبران آن، واکنش موثری نداشتند.
🔹به دلیل قوانین سختگیرانه در تاجیکستان در حوزه اینترنت و کنترل فضای مجازی، امکان ارتباط با مردم در داخل نیست. برای تماشای ویدئوها و لایک و فالو کردن مخالفین، از 3 تا 8 سال محکومیت زندان پیشبینی شده است.
📌برای مطالعه متن کامل کلیککنید.
#آسیای_مرکزی
#تاجیکستان
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
🔶 عراق؛ مکتب فکری آیت الله سیستانی و امر سیاسی
🔹سومین نشست مجازیِ بررسی تحولات کشورهای منطقه، با موضوع «عراق؛ مکتب فکری آیت الله سیستانی و امر سیاسی» با ارایه حجت الاسلام قطرانی، مدیر مرکز راهبری ورثه الانبیا و پژوهشگر مسائل منطقه و با حضور علاقمندان مسائل منطقه، روز یکشنبه 17 / 1/ 99 از ساعت 15 الی 17 به صورت مجازی در تالار گفتگوی انجمن اندیشه ورز برگزار می گردد.
🔹از شما دعوت می گردد با حضور و مشارکت در این نشست مجازی، به غنای مباحث مطرح شده بیفزایید.
🔺لینک تاپیک برگزاری نشست: https://andishevarz.com/t/rq-mkhtb-fkhry-ayt-llh-systny-w-mr-sysy/355/#post-1860
🔹برای کسب اطلاعات بیشتر به آی دی زیر در پیام رسان «تلگرام» و «بله» پیام بدهید:
@mortezaa_ss
#عراق
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
🔶تاریخچه مرکز اسلامی هامبورگ در کتاب «مسجد آبی آلمان»
🔹مسجد آبی آلمان، در صدد است تا برپایه بیش از 100 سند و مصاحبه های مختلف از افراد مرتبط با مرکز، به سوالات مخاطبان در حوزه رسالت، تاریخ و فعالیت های مرکز پاسخ شفاف و مستند ارائه بدهد. سوالاتی از قبیل :
🔺تاسیس مسجد و مرکز اسلامی از کجا و توسط چه کسانی رقم خورد؟
🔺مشی و سیاست مرکز در فعالیت هایش چه بوده و آیا با تغییر امام جماعت و رییس مرکز، این سیاست ها نیز دچار تغییر می شده است؟
🔺نحوه تعامل مرکز با ادیان و دیگر مذاهب در آلمان به چه شکلی است ؟
🔺نوع فعالیت ها و خروجی های مرکز اسلامی از چه سنخی است؟
🔺چه ارتباطی بین مسجد امام علی، و مرکز اسلامی و هم چنین آکادمی اسلامی برقرار است؟
🔺رابطه مرجعیت با مرکز اسلامی به چه شکلی است؟
🔺آیا مرکز دارای تشکیلاتی ساختاری خاصی هست ؟ اساسنامه آن بر چه نگاهی تدوین شده است؟
🔺خروجی و دستاورد خاص هر دوره از ریاست مرکز چه بوده است؟
🔺نوع تعامل ایرانیان مقیم آلمان با مرکز در طول این مدت، چگونه بوده است؟
برای مطالعه متن کامل کلیک کنید.
#معرفی_کتاب
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
🔶یهودیان حریدی چه کسانی هستند و چه اعتقاداتی دارند؟
🔹این روزها مخالفت یهودیان حریدی اسرائیل با مراقبتهای پزشکی کرونایی، اسم آنها بر سر زبانها انداخته است. اما به واقع حریدی ها کیستند و چرا دست به چنین اعمال احمقانه ای میزنند؟ نسبت آنها با دولت اسرائیل چیست و چه مواجهه ای با سایر اقشار ساکن سرزمین های اشغالی دارند؟
🔹برای پاسخ به این سوالات، مستند شبکه الجزیره با عنوان «اسرائیل شکاف از درون» که به بررسی عقاید، سبک زندگی و نسبت یهودیان حریدی با دولت و ملت اسرائیل میپردازد را پیشنهاد میکنیم. این مستند توسط پایگاه اینترنتی شعوبا ترجمه و زیرنویس شده است.
🔺مشاهده و دانلود: https://rizy.ir/0G2ZG
🔹اما درباره وضعیت اجتماعی یهودیان حریدی گزارش موسسه «دموکراسی اسرائیل» خواندنی است. در این گزارش با میزان جمعیت حریدیان، نرخ رشد جمعیت آنها، وضعیت زنان آنان و مسائلی مانند آن آشنا خواهیم شد.
🔺مطالعه گزارش: https://rizy.ir/wyD
#اسرائیل
#یهودیان_حریدی
#کرونا
@shouba
🔶بررسی تجربه جماعت اسلامی مصر؛ عاقبت جنبشی دانشجویی که به مبارزه مسلحانه روی آورد
✂️برشهایی از متن:
🔹جماعت اسلامی به مسائلی نظیر «پاداش و ثواب» و «امر به معروف و نهی از منکر» اهتمام ورزید و هیچ ذهنیت مشخصی پیرامون سرنگونی نظام حاکم یا برپایی دولت نداشت. جماعت اسلامی به منظور انتقامجویی و بدون هیچگونه نگرش استراتژیک وارد درگیری خشونتباری با نظام مبارک شد. عناصر این جنبش حتی در سایه شعلهور شدن درگیریها در نزدیکی مناطق محل استقرارشان، به فعالیتهای تبلیغی خود به صورت علنی ادامه میدادند.
🔹جماعت اسلامی وارد صحنه فعالیتهای جهانی نیز شد و برخی از عناصر آن در جنگ افغانستان و بوسنی شرکت کرده و هدف قرار دادن گردشگران خارجی را در دستور کار قرار دادند؛ مسألهای که موجب شد تا آمریکا اعضای جماعت اسلامی را هدف قرار دهد. بدینترتیب، آمریکا در سال 1995 میلادی «طلعت قؤاد قاسم» عضو شورای مشورتی جماعت اسلامی در خارج و رئیس کمیته رسانهای این جنبش را در کرواسی ربود و او را به دولت مصر تحویل داد تا برای همیشه ناپدید شود.
🔹پشتوانه تاریخی جماعت اسلامی بزرگتر از تأثیر میدانیِ کنونی این جنبش است و این مسأله نیز به چند عامل بازمیگردد. به عنوان نمونه، اعضای جماعت اسلامی در عنفوان جوانیشان در دهههای گذشته از روحیه خطرپذیری و آمادگی برای ورود به چالشها برخوردار بودند اما با گذشت چند دهه از سرکوبها، بازداشتها و کشتارها، روحیه سابق را از دست دادند.
🔺برای مطالعه متن کامل کلیک کنید.
#مصر
#جماعت_اسلامی_مصر
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
🎯 مستند «روزهایی در اردوگاه»؛ نگاهی به زندگی فلسطینیان در اردوگاههای لبنان
🔹 ما با نسل از فلسطینی ها مواجهیم که در اردوگاه به دنیا آمدند، بزرگ شدند و حتی بعضا از دنیا رفته اند. زندگی اردوگاهی، آن هم در کشوری دیگر، اقتضائات خاص خود را دارد که عمدتا همراه با ناملایماتی از جنس شهروند درجه دو بودن است. در این مستند فردی انگلیسی با ورود به این اردوگاه سعی میکند به متن زندگی فلسطینیان در اردوگاهی در لبنان نزدیک شده و جنس زندگی اردوگاهی در کشوری غریبه را لمس کند.
📌 برای مشاهده و دانلود این مستند کلیک کنید.
#مستند
#فلسطین
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
🔶 قرضاوی؛ متجدد یا سلفی؟/ مروری بر مواضع فکری و سیاسی شیخ اخوانی
✂️ برشهایی از متن:
🔹 شیخ یوسف قرضاوی سعی می کند قرائتی روشنفکرانه و مبتنی بر تساهل از اسلام ارائه دهد که با مدرنیته سازگار باشد. البته او هرگز به دام رویکردهای غیردینی غرب نمی افتد. جمعِ میان اسلام و تجدد، بدون آن که از مواضع اصولی اسلام عقب نشینی صورت بگیرد، از قرضاوی شخصیتی جذاب برای جوانان دانشگاهی و مسلمانان ساکن غرب ساخته است.
🔹 «حکومت اسلامی حکومت «پدران روحانی» و «رجال دین» نیست که به گمان خود برای حاکمیت از جانب خداوند نیابت دارند یا نماینده اراده آسمانی بر اهل زمین اند، و هرچه را روا دانستند خداوند هم آن را روا میداند و هر تصمیم و قراری را که اتخاد کنند تصمیم و اراده ای باشد که در آسمانها اتخاذ شده است. واقعیت آن است که حکومت اسلامی حکومتی مدنی است که نظام اسلام را مبنای حاکمیت خویش قرار می دهد، بنیان آن بر «بیعت» و «انتخاب» و «شوری» قرار گرفته و مسئولان را از میان انسانهایی با دو ویژگی «قوت و امانت» یا کاردانی و امانت داری و به تعبیر دیگر «متخصص» و «متقی» برمی گزیند.»
🔹 سلفیتِ قرضاوی با سلفیتی که در عربستان سعودی حاکم است تفاوت های بسیاری دارد. تفاوت اصلی در چگونگی برداشت از متون اصلی دین است. در حالی که سلفیت سنتی قائل به برداشت ظاهرگرایانه و متعبدانه از نصوص است، قرضاوی به برداشتی منعطف و متناسب با شرایط زمان و مکان از این نصوص حکم می کند.
⬅️ برای مطالعه متن کامل کلیک کنید.
#یوسف_قرضاوی
#اخوان_المسلمین
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎯 بررسی تجربه مدرسه دین و دانش کابل؛ اختلافات قومی و مذهبی خط قرمز ماست
✂️برشهایی از متن:
🔹من امروز میبینم که بین پشتوها و تاجیک ها آدمهای خوب زیادی پیدا میشود. ما سعی کردیم خوبهای این عرصه را پیدا کنیم و از آنها کمک بگیریم. ما وقتی خودمان خوب نیستیم و خوبی نمیکنیم خوبی ها را هم نمیبینیم. ما عادت کردهایم به دیدن نقاط منفی. مخصوصا ماهایی که چهل سال جنگ و بدبختی دیدیم و دائما آماج حملات اخبار منفی بودیم.
🔹با ایرانی که اصلا کار نمیکنیم. دلیلش هم این است که ایرانیها خیلی سروصدا دارند. یعنی مثلا این قندان را به شما بدهند به اندازه چندتا بمب هسته ای میگویند که ما کمک کرده ایم. ارتباط ما با سفارت قطع است، با وزارت فرهنگی قطع است. دلیلش سروصدای آنهاست.
🔹بحث شیعه و سنی زیاد بود. چون اکثریت شیعه بودند، شیعیان، اهلسنت را مسخره کرده بودند. در یک جلسه با حضور دانشآموزان و معلمان گفتم: خط قرمز من بحث قومی یا مذهبی است. اگر یک بار دیگر بفهمم این بحثها شده، اصلا نگاه نمیکنم حق با چه کسی است، سریعا اخراج میکنم. هرکس میخواهد باشد حتی معلم. چون بحث تقصیر نبود، بحث سر دامن زدن بود. همین شد که تا به امروز همچنین مشکلی نداریم.
🔺برای مطالعه متن کامل کلیک کنید.
#افغانستان
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 چرا جیبوتی مهم است؟!
🔹برخلاف آنچه در اذهان و افواه غیرمتخصصین وجود ندارد، جیبوتی به دلیل مساحت کوچکش کشور کم اهمیتی به شمار نمی آید، بلکه به قدری مهم و استراتژیک است که قدرت های جهانی برای ایجاد پایگاه نظامی در آن با یکدیگر به رقابت می پردازند. تا جایی که جیبوتی «پادگان ارتش های جهان» لقب گرفته است.
🔹اما اهمیت جیبوتی صرفا بخاطر مسائل نظامی نیست. بلکه این کشور به لحاظ اقتصادی نیز اهمیت فوق العاده ای دارد.
🔹در این ویدئو به صورت خلاصه به دلایل اهمیت بالای کشور کوچک جیبوتی اشاره میشود.
#جیبوتی
@shouba
🔶از مدل داعش تا مدل اتحادیه اروپا، اسلامگرایان خلافت را چگونه تخیل میکنند؟!
✂️برشهایی از متن:
🔹در سال 1925 میلادی و بعد سقوط دولت عثمانی، یک روحانی حاکم شرع به نام علی عبدالرازق کتاب معروف خود را به عنوان «اسلام و اصول حکومت» را منتشر کرد. این کتاب از نظر بعضی زلزله ای در فکر اسلامی معاصر ایجاد کرد. تا جایی که محمد عماره در این باره میگوید: از زمانی که صنعت چاپ به ممالک ما راه پیدا کرده، چاپخانه ها کتابی چاپ نکرده اند که به اندازه این کتاب جدل و درگیری و هیاهو ایجاد کرده باشد.
🔹علیرغم مساله مندی شدید اسلامگرایان درباب خلافت، الگوهایی که آنان از خلافت مطلوب خویش ارائه میدادند به شدت متناقض بود. غیر از ایده «جامعه ملل»، ایده اتحادیه اروپا نیز از اولین الگوهای مطرح شده درباره خلافت بود. ایده خلافتی شبیه به اتحادیه اروپا، الهام بخش بسیاری از کسانی بود که میخواستند الگویی از خلافت را مطرح کنند که با مدرنیته نیز همخوانی داشته باشد.
🔹علیرغم وجود تمامی نمونههای متعدد و متناقض خلافت، پاسخ به سؤال پیرامون ماهیت اصلی «خلافت» ازجمله مسائلی است که تاکنون مبهم مانده و حتی جنبشهای اسلامی نیز نتوانستهاند پاسخی بدان بدهند. آنچه که مشخص است، این است که همگان به دنبال «خلافت» و احیای مفهوم آن هستند اما به راستی کدام «خلافت»؟ این همان سؤالی است که همگان به صورت متناقض بدان پاسخ میدهند.
🔺برای مطالعه متن کامل کلیک کنید.
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
🎯اسلام ستیزی در هند این بار به بهانه کرونا!؛ توییتر و فیس بوک با نفرت پراکنان برخورد نمیکنند
✂️برشهایی از متن:
🔹هراس از ویروس کرونا و تنش های مذهبی، هر دو پیش از این هم در هند در مرکز توجه بودند و زمان زیادی طول نکشید که این دو حس، با هم آمیخته گردند. ویدیو هایی که به دروغ ادعا می کنند اعضای این گروه مبلغ مذهبی به پلیس و دیگران آب دهان می اندازند، به سرعت در فضای مجازی پخش گردید و فضای خطرناک موجود برای مسلمانان را تشدید کرد. به طوری که به اعتقاد امیرعلی، استادیار علوم سیاسی دانشگاه جواهر لعل نهرو هند «اسلام هراسی به بخشی از کرونا تبدیل شده است.»
🔹یکی از پرطرفدارترین توییت های دروغ #CoronaJihad ادعا می کند که مرد مسلمانی را از حضار کنفرانس دهلی نشان می دهد که تعمداً [در صورت] شخصی سرفه می کند. این توییت مسلمانان را مردمی لمپن و با سطح فکر پایین نشان داده و با هشتگ هایی مانند #CoronaJihad و #TablighijamatVirus به تخریب گروههای مذهبی مسلمان حاضر در دهلی می پردازد.
🔹در هند، فعالان بیم آن را دارند که بدنام سازی مسلمانان منجر به تشدید بحران ویروس کرونا گردد. برخی نخبگان هندی در نامه ای سرگشاده که در پنج شنبه [2 آوریل] منتشر شد، با اشاره به منطقه دهلی که کنفرانس نظام الدین در آن برگزار شده بود، اظهار داشتند: «از دیدگاه بهداشت عمومی، راه اندازی [مراسم] شکار جادوگر علیه شرکت کنندگان در کنفرانس نظام الدین، امری بیهوده می باشد. آنها باید بدون اینکه مجرم شناخته شوند مورد شناسایی قرار گیرند و مطابق قوانین و دستورالعمل های عادی، در قرنطینه قرار گیرند.» آنها اعلام داشتند که ویروس به اختلافات دینی و قومیتی توجهی ندارد. راه حل این موضوع نه با دنبال کردن برنامه های تفرقه افکنانه، بلکه از طریق تلاش های علمی و همبستگی انسانی بدست می آید.
🔺برای مطالعه متن کامل کلیک کنید.
#مسلمانان_هند
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba