فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬مستند: ترور دانشمندان هستهای عرب
🔹ترور دانشمندان هستهای در ایران، امری بیسابقه در پهنه جهان اسلام نیست. نهادهای امنیتی اسرائیل و آمریکا سالهای طولانی است که به ترور دانشمندان، که گمان تهدید منافع اسرائیل و غرب توسط آنان میرود، مشغولاند. و بیشترین آمار ترور مربوط به دانشمندان هستهای کشورهای اسلامی است.
🔹در این مستند به سرنوشت دانشمندان شهیر جهان عرب که توسط موساد و سایر نهادهای امنیتی غربی ترور شدهاند پرداخته شده است.
🔹این مستند توسط پایگاه اینترنتی شعوبا ترجمه و زیرنویس شده است.
🖇برای مشاهده و دانلود فیلم کامل این مستند اینجا کلیک کنید.
@shouba
🎯تفاوت اسلامگرایی در عربستان و دیگر مناطق جهان
📮نویسنده این اثر یکی از چهرههای شاخص در مطالعات خاورمیانه است. او معتقد است که شکلگیری اسلامگرایی در عربستان سعوی با دیگر کشورهای خاورمیانه تفاوتهای زیادی دارد که این امر به ماهیت رژیم این کشور برمیگردد که داعیه مذهب دارد. لاکروا کتاب خود را بیش از آنکه مطالعه صرف سیاست در عربستان بداند، چشمانداز بدیعی پیرامون تاریخ اجتماعی معاصر این کشور معرفی میکند. و به همین دلیل هم پدیده صحوه به نقطه مرکزی در تحلیل کتاب تبدیل شده است...
🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید.
#معرفی_کتاب
#عربستان
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
🔵چالشهای زنان مصری برای حضور در دستگاه قضائی
🔹من یکی از فارغ التحصیلان زنِ رشته حقوق در مصر هستم که بعد از فارغ التحصیلی ام در 2014 بخاطر جنسیتم از کار برای قضاوت منع شدم. به عنوان یک فارغ التحصیل جدید و باانگیزه که می خواهد وارد دستگاه قضایی مصر شود، به همراه زنان دیگری که تسلیمِ رویکرد تبعیضی به زنان شده بودند، درخواستنامه پر کردم، اما تنها با رد درخواستم توسط صاحب منصبان مواجه شدم. دفعات زیادی از تبعیض جنسیتی رنج کشیدم اما این بار ساکت نماندم و برای مبارزه با این منع تبعیضی زننده، ابتکارِ «افتخار زنان در عضویت در نظام قضایی» را ایجاد کردم تا فارغ التحصیلان دیگری که از فعالیت در دستگاه قضایی منع شده بودند و از تبعیض رنج می بردند را هم حمایت کنم. من هفت سال پیش دو پرونده را دادخواست دادم و کانال های جلب رأی نمایندگان حقوقی، قضایی و اجتماعی را دنبال کردم...
🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید.
#جامعه_شناسی_کشورهای_اسلامی
#مصر
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
🎯درباره وضعیت دموکراسی در یمن؛ پدیده «قبیله» مانع مهم دموکراسی
✂️برشهایی از متن:
📮شاید یمن یکی از معدود نقاطی است که در اوایل اسلام ما شاهد حکمرانی بانوان هستیم. به عنوان مثال ملکه اروی مشهور به سیده حره که در قرن پنجم و ششم یک بانوی فرمانروای مقتدر مسلمان شیعه در یمن بوده است.
📮یکی از چالشهای دموکراسی در یمن قبیله است. نظام قبیلهای دموکراسیپذیر نیست؛ یعنی شیوخ قبایل تصمیم میگیرند و اگر آنها به سمتی حرکت کنند قبیله هم به همان سمت حرکت میکند. تجربه حزب در یمن که بعد از ۱۹۹۰ شکل گرفت تجربه تمام عیار و موفقی نبوده، چون بیشتر از این که احزاب فعال باشند قبایل در یمن بودند. حتی در مجلس هم وضعیت به همین گونه است.
📮این تنها بخشی از دموکراسی و بخشی از مردم یمن است. هیچ وقت انصارالله نگفته است که من میتوانم از جانب همه مردم یمن صحبت کنم اکنون هم قطعاً چنین حرفی را نمیزنند. از همین جهت است که حتی بعد از این که حوثی ها در آغاز به دست گرفتن قدرت بر عرصههای جنوبی از جمله عدن هم مسلط شدند، ولی با فاصله کوتاهی از آنجا عقبنشینی کردند.
🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید.
#یمن
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
🎯نگاهی به وضعیت اسلامگرایان آذربایجان؛ سرکوب خمینیچیها تمامی ندارد!
✂️برشهایی از متن:
📮جریان خمینیچیلر یا خمینیگرایان جمهوری آذربایجان در 12 بهمن 57 یعنی همزمان با ورود امام به ایران تاسیس شد؛ با اینکه اتحاد جماهیر شوروی پابرجا بود و مرزها به سوی ایران باز نشده بود اما این جمعیت در قصبهای نزدیک باکو به نام نارداران که حرم خواهر ناتنی امام رضا (ع) رحیمه خاتون در آنجا قرار دارد تشکیل شد.
📮تصاویری که از جبهههای جنگ قرهباغ و تشییع شهدا مخابره میشد نشان داد که قرهباغ را عملا مرام دینی و شعارهای دینی آزاد کرد. اما حاکمیت جمهوری آذربایجان بعد از آزادی بخشهایی از قرهباغ سعی کرد در تبلیغات خود اعلام کند که این آزادی مدیون پهپادها و سلاحهای اسرائیلی و ترکیهای است.
📮سمت و سوی سیاسی حاکمیت آشتی با اسرائیل بوده و هست. و تلاش بخشی از حاکمیت آذربایجان برای مشروعیت بخشی به حضور اسرائیل در کشور سالهاست وجود دارد، مثل اتفاقی که در برخی از کشورهای حوزه خلیج فارس افتاده است. از همین رو برگزاری مراسم برای حاج قاسم به عنوان دشمن اسرائیل و مخالفت با معامله قرن جرم تلقی میشود. و این دو حرکت به عنوان جاسوسی برای بیگانگان! تلقی و القاء میشود.
🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید.
#آذربایجان
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
🎯تخیل جامعهشناختی راهی برای شناسایی و تحلیل مسائل کشورهای جهان اسلام
مریم علیپور
📌کسی که از تخیل جامعهشناختی استفاده میکند میداند که مسائلی مانند شکاف طبقاتی، بیکاری، فقر، فساد، کاهش سرمایه اجتماعی و… تنها مسائلی فردی نیستند که فقط منحصر به ذهنیت و رفتار یک شخص باشند؛ بلکه در سطحی عمیق تر، مسائلی ساختاری، نهادی و تاریخی نیز هستند. همچنین چنین فردی سعی میکند که میان مشکلات و گرفتاریهای شخصی با نهادهای اجتماعی و روندهای کلان تاریخی رابطه برقرار کند. به عبارت دیگر او مشکلات شخصی خود و انسانهای اطرافش را در متن وسیع تری مورد تحلیل و بررسی قرار میدهد و این توانایی را دارد که از شرایط دور شود و اصطلاحاٌ با یک دید عقابی یعنی با زاویه نگاه کلان تر و وسیعتر تصویر بزرگ و اصلی را تماشا کند. چنین فردی وقایع تاریخی و گسترده و هچنین تضادها و تعاملات نهادی را در زندگی روزمره خود و دیگران مشاهده میکند؛ و از طرف دیگر بازتاب گرفتاری های شخصی خویش را در آیینه تمام نمای ساختارها و نهادهای اجتماعی و مسیر تاریخ مشاهده میکند...
🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید.
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 محتوای کتاب سبز قذافی چه بود؟
🔹پس از سقوط قذافی، کتاب سبز او که حکم قانون اساسی لیبی را داشت مورد تمسخر عدهای قرار گرفت. اما محتوای این کتاب مورد بررسی قرار نگرفت.
🔹قذافی در این کتاب دیدگاههای خود را در سه حوزه سیاسی، اقتصادی و اجتماعی بیان کرده است.
🔹در این ویدئو نظرات قذافی در کتاب سبز خود به صورت خلاصه توضیح داده شده است.
#لیبی
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
🔵 بررسی رویکرد المسیری در قبال سکولاریسم؛ مومن به سکولاریسم جزئی و کافر به سکولاریسم فراگیر
🔹 بسیار سخت است که بر اساس دستهبندیهای سنّتیِ سکولاریسم، جایگاه المسیری را مشخص کنیم. لذا این سؤال به وجود میآید که به راستی المسیری در کدام جایگاه قرار گرفته است؟ آیا او یک اسلامگرا محسوب میشود؟ آیا او یک سکولار به شمار میرود؟ آیا به راستی، همانطور که او میگوید سکولاریسم دارای انواع و اشکال مختلف و متعددی است؟ درحالی که المسیری با رویکرد اسلامگرایان در قبال سکولاریسم موافق نیست، چگونه قلم خود را برای انتقاد از سکولاریسم به حرکت درمیآورد؟ از سوی دیگر، المسیری خود را به عنوان یک اسلامگرا معرفی میکند و خطاب به کسانی که او را سکولار میدانند، میگوید که به سکولاریسم جزئی گرایش دارد. بر این اساس، سؤال واضح و مشخصی که وجود دارد، این است که المسیری دقیقا در کدام جایگاهِ سکولاریسم قرار گرفته است؟ آیا او در زمره اسلامگرایان است و یا در صف سکولارها قرار گرفته است؟ آیا المسیری در میان اسلامگرایی و سکولاریسم مسیر جدید و ناشناختهای را برای خود انتخاب کرده است؟...
🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید.
#عبدالوهاب_المسیری
#اندیشه_در_جهان_عرب
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
🎯قرآنشناسی جریان بازگشت به قرآن با محوریت سید جمالالدین اسدآبادی
📮سید جمالالدین اسدآبادی، از پیشگامان نهضت بازگشت به قرآن بود. او و شاگردانش بر آن بودند که ضعف و عقبماندگی مسلمانان و دورماندنشان از قدرتی که در سدههای میانه از آن برخوردار بودند، ناشی از رویگردانی و دوری از هدایت قرآن است و از همین رو تنها از رهگذر بازگشت به هدایت قرآن است که میتوانند به ایام عزت، قدرت و کرامت خود دست یابند. قرآنگرایان نخستین بر آن بودند که قرآن را باید بهعنوان مرجع نخست تشریع نگریست و بر این اساس، ملاک و معیار در استنباط احکام، نه اجتهاد مستند به روایات و احادیث، بلکه باید قرآن کریم باشد.
📮مسعود دیانی در نخستین شب «سوره، فصل قرآن کریم» میزبان دکتر مجید مرادی رودپشتی، پژوهشگر مطالعات اسلامی و خاورمیانه بوده و «قرآنشناسی جریان بازگشت به قرآن، با محوریت سید جمال اسدآبادی» موضوع گفتوگوی آنها بود.
🖇فیلم این گفتگو را میتوانید در اینجا ببینید.
#سید_جمال_الدین_اسدآبادی
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
🎯نگاهی به وضعیت دموکراسی در آسیای میانه؛ قرقیزستان آزادترین و ترکمنستان بستهترین کشورها
✂️برشهایی از متن:
📮قرقیزستان از نظر وضعیت احزاب فضایی به شدت پویاست. در انتخابات اخیر حدود 50 حزب در انتخابات پارلمانی ثبت نام کردند و در نهایت 16 حزب به صورت رسمی وارد انتخابات شدند و لیست دادند. احزاب نسبتا مستقلند، ولی وابستگیهای قومی و اقتصادی و بعضا به الیگارشهای بومی دارند.
📮ترکمنستان همسایه ماست و درواقع یکی از بستهترین کشورهای دنیاست؛ یعنی بعد از کره شمالی و اریتره درواقع میگویند که ترکمنستان سومین کشور بسته دنیاست و عملا چیزی به نام دموکراسی در این کشور اصلا معنا و مفهومی ندارد و آنچه هست هم در نهایت تشریفاتیترین وضعیت ممکن است.
📮در یک سال و نیم اخیر در قزاقستان بیش از 500 تجمع اعتراضی شکل گرفته است که بعد از آمدن آقای توکایف این اتفاقات روی داده و نشانگر آن است که فضا بازتر شده است؛ انجمنها و انجیاوهای مردمی شکل گرفته است ولی لزوما مستقل و تاثیرگذار نیستند.
🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید.
#آسیای_مرکزی
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
🎯 درباره وضعیت فقر در افغانستان؛ فرهنگ قبیلهای مانع رشد اقتصاد
✂️برشهایی از متن:
📍ما 50 درصد جمعیت فقیر مطلق داریم. این نشاندهنده ضعف در زمینه زیربناها است. کشور ما تبدیل به یک واردکننده صرف شده است. ما از داخل توانایی تامین مواد غذایی را نداریم. در حالیکه وظیفه بخش خصوصی و عمومی در قدم اول تامین مواد غذایی کشور است. 80 درصد مردم توانایی تامین آب آشامیدنی سالم ندارند و حدود 50 درصد دسترسی به مواد غذایی ندارند. در طول بیست سال نتوانستیم در این زمینه پیشرفت کنیم.
📍فرهنگ قبیلهای حاکم است. من به عنوان یک فرد از قوم خاص مدیریت یک فرد از قوم دیگر را نمیپذیرم. وقتی این را نپذیرم چگونه میتوانم از سرمایه فلانی استفاده کنم. این فرهنگ باید بشکند. یعنی منافع اقتصادی هنوز نتوانسته است مرزها و محدودیتهای روابط اجتماعی را بشکند. منافع جمعی ملاک تصمیمات ما نیست.
📍شما اگر به بودجه سالانه دولت نگاه بیندازید، شاهد خواهید بود که هر سال سهم زراعت کمتر شده است. در عوض سهم امنیت و خدمات رشد کرده است. لذا وقتی سهم کشاورزی که تولید واقعی به حساب میآید و رو به کاهش میرود و در عوض آن خدمات و امنیت بالا میرود متوجه میشویم که یک اقتصاد سیاهی در کشور حاکم شده است. یعنی جنگ و ناامنی خود تبدیل به درآمد شده است.
🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید.
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 مبانی فکری جریان بازگشت به قرآن
منبع: برنامه تلویزیونی سوره
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
❇️ نگاهی به مدلهای جدید اسلامگرایی؛ اسلامگرایان بازاری چه کسانی هستند؟
🔹ما در بخش اول مطلب پیشروی به بررسی مؤلفههای پدیده تدیّن و اسلامگرایان نوگرا میپردازیم و در بخش دوم نیز به سراغ شکلگیری الگوی تدیّنی که «هاینی» از آن به عنوان «اسلام بازاری» یاد کرد، میرویم و جلوههای این الگو نزد اسلامگرایان نوگرا را بررسی میکنیم؛ اسلامگرایانی که دیدگاهشان به زندگی از مقوله «دنیا زندان مؤمن است» به شعار «مؤمن ثروتمند، موفق است» دستخوش تغییر و تحول شد. این تغییر و تحول نزد اسلامگرایان نوگرا حتی در نوع موسیقیهایی که به آنها گوش میدادند و یا نوع لباسهایی که از آنها استفاده میکردند، جلوه پیدا کرد. در این بخش همچنین نوع و حدود و ثغور ارتباط میان اسلامگرایی نوگرا ـ همراه با انواع مختلف آن ـ و جنبشهای اسلامی کلاسیک مورد بررسی قرار میگیرد. سؤال این است که آیا الگوهای جدید اسلامگرایی در امتداد همان جنبشهای اسلامی کلاسیک شکل گرفتند و یا ناقض آنها هستند؟ چه دورنما و چشماندازی را میتوان برای جنبشهای اسلامی نوگرا متصور بود؟ آیا این جنبشها دوشادوش جنبشهای اسلام سیاسی حرکت خواهند کرد؟
🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید.
#اسلامگرایی
#جامعه_شناسی_کشورهای_اسلامی
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
🔶تحلیل آماری استفاده از شبکههای اجتماعی در خاورمیانه؛ پیشتازی شبکههای اجتماعی در جهتدهی به افکار عمومی
رضا جهانبازی
🔹این پژوهش توسط «دامیان رادکلیف و هدیل أبوحمید» و با مشارکت آکادمی رسانههای نوین امارات1 تهیه و در ماه فوریه 2021 منتشر شده است. هدف از انجام آن، بیان آخرین تحولات شبکههای اجتماعی در خاورمیانه و شمال آفریقا (منطقه منا) بوده است و در این یادداشت به بیان مهمترین نکات این گزارش میپردازیم.
🔹نوشتار حاضر، شامل بخشهای زیر است:
📍وضعیت شبکههای اجتماعی در منطقه مِنا (خاورمیانه و شمال آفریقا) در سال 2020
📍بررسی شبکههای اجتماعی مختلف (فیسبوک، واتساپ، یوتیوب، اسنپچت، اینستاگرام، تیکتاک و توییتر)
📍مهمترین هشتگهای مورد استفاده کاربران در سال 2020
🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید.
#جامعه_شناسی_کشورهای_اسلامی
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬مستند: سلفیت جامی – مدخلی
🔹از میان جریانات مختلف سلفی که تفاوتهای بعضا ریشهای با یکدیگر دارند، جریان سلفیت جامی و مدخلی جریانی است که با سرسپردگی تام و تمام به نظام سیاسی حاکم و مخالفت با هرگونه خروج علیه حکام شناخته میشود. این جریان البته در نقاطی که آلسعود بخواهد علیه نظامات حاکم وارد جنگ هم میشود!
🔹در این مستند که توسط شبکه الجزیره تهیه شده و پایگاه اینترنتی شعوبا آن را ترجمه و زیرنویس کرده، به مبانی فکری، تاریخچه و عملکرد سیاسی این جریان پرداخته شده است.
🖇برای مشاهده و دانلود فیلم کامل این مستند اینجا کلیک کنید.
#مستند
#سلفیت
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 شیوه درست فهم قرآن از منظر شیخ محمدالغزالی
منبع: برنامه تلویزیونی سوره
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
🎯تحلیلی بر انفجار در نزدیکی دیمونا؛ انتقام یا نشان دادن توان انتقام؟
محمد خلیلی
📮بدیهی است برای بازدارندگی در اقدام خرابکارانه، هم «نرسیدن اقدام خرابکارانه به هدف نهایی» مهم است و هم «مجازات اقدام کننده». زیرا مورد اول به تنهایی بازدارندگی از ابتکارات جدید ایجاد نکرده و ریسک اقدام را برای خرابکار پایین می آورد. خصوصاً در موقعیت کنونی که رژیم اشغالگر قدس به وضوح سیری از اقدامات ضد امنیتی رو به جلو را به صورت گام به گام اجرایی کرده و در حال اجرای استراتژی «قورباغه پخته» است تا سطح حساسیت مقاومت را به تدریج کم کند و جبهه درگیری را به جلو بکشد. دیگر برای ما طبیعی شده خبر از حمله هوایی این رژیم به سوریه و حتی عراق بشنویم و این طبیعی شدن، ضربه اصلی است. برای ایرانیان ظاهراً طبیعی شده که خرابکاری در کشتی های تجاری ایرانی را بشنوند (و البته گاهی نشنوند) تا جایی که فقط خرابکاری در کشتی ساویز به عنوان تدارکاتچی نظامی، شکستن خط قرمز جدید محسوب شود و نیازمند پاسخ. این معنایی جز پیشروی تدریجی در جبهه درگیری ندارد؛ و به نظر می رسد اقدام هایی از این دست نیز خسران آور است که ایران «صورت مسئله» را پاک کرده و مورد حمله را از مسئولیت خود خارج کند...
🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید.
@shouba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 نگاهی به فمنیسم اسلامی و خوانش آن از قرآن
منبع: برنامه تلویزیونی سوره
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
🎯کودتای اردن؛ گذری بر تاریخ روابط خاندان آلسعود و آلهاشم
سید عرفان الدین افضلی
🔺در این نوشتار برآنیم به جای پرداختن به جزئیات این تلاش ناموفق، نقش احتمالی عربستان سعودی در این کودتا و توجیهات و پیشینه این اتفاق در اردن، از ریشههای دشمنی تاریخی خاندان آل سعود و خاندان آل هاشم که هردو به نوعی محصول دستان انگلیس در منطقه هستند پرده برداریم...
🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید.
#اردن
#عربستان
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
❇️درباره پدیده جدید مذهبی عراق؛ یک روحانی با 5 میلیون فالوور!
محمد قطرانی
✂️برشهایی از متن:
🔺شاید دیگر کسی در عراق نباشد که سید علی طالقانی را نشناسد. سید شیعه عراقی و از قلب نجف که حتی قلوب اهل سنت را هم ربوده و قدم زدنش در میان بازار شهر سنی الانبار در شبکه های اجتماعی عراقی دست به دست می شود.
🔺حالا دیگر همه در عراق سید علی طالقانی را یک چهره ضد احزاب سیاسی می شناسند؛ او دیگر ابایی ندارد با آنها سرشاخ شود؛ چه صدر باشد و چه حکیم و چه دیگران
🔺منبر در عراق بسیار بیش از ایران با مصیبت خوانی، نعی و روضه عجین است و خوش صدایی نقش مهمی در آن بازی می کند. اما طالقانی با صدایش نیست که دل ها را جذب خود کرده؛ بلکه سید کربلایی این روزهای عراق بر مفهوم «انسان» تکیه کرده؛ او می گوید: «دین برای انسان آفریده شده و نه انسان برای دین؛ از این رو ما مردان دین خادمین جامعه انسانی هستیم و به آن افتخار می کنیم»
🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید.
#عراق
#جامعه_شناسی_کشورهای_اسلامی
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
🔶 قرآن شناسی روشنفکری عربی
✂️برشهایی از متن:
📍کسی که میخواهد در مورد اندیشه معتزلیان جدید و چگونگی شکلگیریشان و اندیشه محمد عبده گفتوگو و پژوهشی داشته باشد نمیتواند از کتاب کوچک ولی بسیار تأثیرگذار «رساله التوحید» او غفلت داشته باشد.
📍ترجمه دو عبارت را بخوانم که عین عبارات محمد احمد خلف الله است، شاید این خیلی تند باشد، او از این سخن میگوید که هر رکن اسلام و هر امر واجب دینی نسبتی تام و تمام با عربیت دارد و بههیچوجه نمیتوان عربیت و اسلام را از هم جدا نمود. در جای دیگر میگوید اسلام در خاکی عربی رشد کرده و اسلامی که در قرآن نمایان شده است با زبان و فرهنگ عربی مرتبط است و با قطع ارتباط از عربیت، هویت و معنایش را از دست میدهد.
📍متن قرآن در ذات و جوهرهاش یک محصول فرهنگی دانسته میشود تا اینجا اندیشه او را متوجه میشویم و اینکه برخلاف گفتمان رقیب که میآید یک اندیشه متافیزیکی را در اینجا وارد میکند ما نباید اینگونه نگاه کنیم. اندیشه ما همیشه در معرض خطاست، اندیشه ثابت نداریم و در حال تحول میتواند باشد. کوشش برای توجه به آن حقیقت قدسی و خارج کردن جنبه بشری متن مشکلاتی را ایجاد میکند و در واقع در اینجا به نقطه مرکزی اندیشه او میرسیم که تمایزی است که او بین مفهوم معنا و مغزا قائل است.
🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید.
#اندیشه_در_جهان_عرب
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
🔵 جنبش لبیک پاکستان، از خیابان تا پارلمان
محمدسعید معزالدین
🔹در پی اهانت هایی که در کشور فرانسه به پیامبر اسلام (ص) صورت گرفته بود و همچنین حمایت دولت فرانسه از اهانت کنندگان به مقدسات اسلامی و تاکید بر حمایت از آن ها به عنوان حمایت از آزادی، خشم مسلمانان را در پاکستان نیز برانگیخت.
🔹«تحریک لبیک پاکستان» بیش از سایر احزاب و گروه های مذهبی به میدان آمد و «سران این حزب تهدید کردند در صورت عدم اخراج سفیر فرانسه از پاکستان و قطع روابط با این کشور، تظاهرات بزرگی از لاهور به سوی اسلام آباد برگزار خواهند کرد.»
🔹با افزایش دامنه تهدیدها، دولت فرانسه از شهروندان خود درخواست کرد از سفر به پاکستان خودداری کنند یا خاک این کشور را ترک نمایند.
🔹سپس اعتراض ها بالا گرفت و به درگیری های خیابانی کشیده شد و شماری از مردم و نیروهای پلیس، مجروح و کشته شدند و سرانجام رهبر این حزب دستگیر و زندانی شد...
🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید.
#پاکستان
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 قرآن شناسی امام موسی صدر
منبع: برنامه تلویزیونی سوره
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
🎯«قُبَیسیات»؛ تشکیلات دینی زنانه که مردان اجازه ورود به آن ندارند
✂️برشهایی از متن:
🔺با توجه به اینکه گروه ریشه های صوفیانه دارد، بر مبنای وجوب إشراف معنوی کامل خانم ها(آنسات) بر دختران(طالبات) بنا شده است. مانند اشراف شیخ و مرید در حیطه مردان. اشراف معنوی کامل، به خانم ها این حق را میدهد که برتری مذهبی و اقتدار کشیش واری برای دخالت در خصوصی ترین مسایل دختران بیابند و حتی برخی اعلام وفاداری و اطاعت از او کنند که در نتیجه بر دختران واجب میشود که تمام امور خصوصی شان مانند کوتاه کردن مو، نامزدی، ازدواج، انتخاب رشته دانشگاهی، خصوصیات خانه و… را به خانم بگویند. این اطاعت بی چون و چرا موجب شد تعدادی از دختران جماعت را ترک کنند.
🔺خانم ها از جایگاه مذهبی والایی برخوردارند و با بالا رفتن رتبه آنها در جماعت شأن دینی شان هم بالا می رود و بر ابهت و قداستشان شان در چشم دختران افزوده می شود. خانم ها در هر درجه که هستند رضایت و خشم شان بازتابی از رضایت و خشم الهی است. «رضایت خانم از رضایت الهی و غضب او از غضب الهی است.» خشمی که طالبات را به گریه و استغفار وامی دارد و دنبال راهی برای خشنود کردن خانم از خود میگردند. این واسطه گری معنوی موجب شد دختران به میل خود در برابر خانم ها مانند کرسی اعتراف کلیسا، به گناهان خود اعتراف کنند و در برابر قداست شان سرخم کنند.
🔺برخی دختران جماعت تا حدی وابستگی به خانمهایشان دارند که با یادآوری آنها به گریه و تپش قلب و هیجان می افتند. اساتیدشان این امر را یک پدیدۀ طبیعی می دانند و چنین توجیه میکنند که: هر دختری بنا به طبیعت خود دارای هیجانات عاطفی است که باید تخلیه شود و وابستگی طالبات به خانم هایشان این هیجان عاطفی را تخلیه میکند و این بهتر از وابسته شدن او به پسران جوان در اینجا و آنجا است.
🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید.
#جامعه_شناسی_کشورهای_اسلامی
#سوریه
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba