💠مواجهه ایرانی با انسان فلسطینی؛ تاملی بر تحولات اخیر فلسطین
🔹با حضور محمد اصغری، پژوهشگر فرهنگ و ارتباطات
📆 شنبه اول خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۹
📌از صفحه شعوبا در اینستاگرام🔻
instagram.com/shouba_ir
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
💠 معرّفی کتاب «الیمین و الیسار فی الفکر الدینی»؛ چیستی چپ اسلامی از زبان حسن حنفی
علی اصغر خسروی
🔹نویسنده در فصل اوّل کتاب میگوید: «چپ و راست صرفا دو مقوله در ساحت سیاست نیستند، بلکه از حیث کلّی دو موقعیّت در معرفت بشری و علوم اجتماعی و به طور خاص دو موقعیت در ساحت عملی [واقعی] و زندگی روزمره هستند.» آنچه مهم است وقوف به این دو وضعیت [چپ و راست] برای پرسش از «نسبت فکر دینی با واقعیت اجتماعی و همچنین تأثیر و تأثّر این دو است؛ تا مبادا گمان شود که اندیشه دینی، امری مقدّس است، چه آن یک محصول انسانی است، همانند ایدئولوژیها که زاده واقعیت اجتماعیاند و خود بر واقعیت اجتماعی تأثیر گذارند.»...
🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید.
#اندیشه_در_جهان_عرب
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
⏺برای فلسطین بعد از جنگ چه باید کرد؟
🔹با حضور:
علیرضا کمیلی، دبیر اتحادیه امت واحده
محسن فایضی، کارشناس مسائل فلسطین
سیده ساجده جزایری، فعال فلسطین و مدیر صفحه فلگشت
📅یکشنبه 2 خرداد 1400 ساعت 19
📌از صفحه شعوبا در اینستاگرام🔻
instagram.com/shouba_ir
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
💠مروری بر سریالهای رمضانی در عراق؛ پیشتازی ژانر اجتماعی
یوسف کارآموز
🔹کشور عراق که سابقه تاسیس اولین شبکه تلویزیونی در جهان عرب در سال 1956 را دارد، همچون دیگر کشورهای عربی، سریالهای مختلفی برای ماه مبارک رمضان تولید کرده است. در ادامه به معرفی و بررسی برخی از پر بینندهترین این سریالها در رمضان امسال خواهیم پرداخت...
🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید.
#عراق
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 طالبان نسبت به 25 سال قبل هیچ تغییری نکرده!
عبدالحفیظ منصور، عضو هیات مذاکره کننده دولت افغانستان با طالبان، معتقد است طالبان هیچ تغییری نسبت به گذشته خود نکرده و به همین خاطر رسیدن به صلح بسیار سخت است.
#افغانستان
#طالبان
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
💠نسبت علوم اجتماعی ایرانی با مساله فلسطین
🔹با حضور دکتر عاطفه صادقی
📆دوشنبه 3 خرداد 1400 ساعت 19
📌از صفحه شعوبا در اینستاگرام🔻
instagram.com/shouba_ir
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
💠بررسی وضعیت دموکراسی در عربستان؛ حتی اپوزوسیون هم دنبال دموکراسی نیست!
✂️برشهایی از متن:
🔹در عربستان ما شاهد یک حالتی هستیم که تقریبا در دنیا بی نظیر است و آن چیرگی واقعی و کامل یک خانواده بر مقدارات یک ملت است. در عربستان پست مهم و کلیدی اداره کشور در اختیار فرزندان و نوادگان عبدالعزیز است؛ از اداره مناطق 13گانه کشور گرفته که توسط شاهزداگان سعودی اداره می شود تا وزرتخانه های کلیدی مانند داخله و خارجه و دفاع که بحث هایی مانند امنیت، روابط خارجی و تصمیم صلح و جنگ در آنها مطرح است.
🔹برای آرام کردن معترضین و کاهش اعتراضات کمیته ای را به ریاست برادرش نایف بن عبدالعزیز که وزیر کشور و امنیتی ترین فرد سعودی در آن زمان بود انتخاب کرد و آن کمیته مجموعه مقرراتی را در 9 باب و 83 ماده تنظیم کردند و پادشاه آن را به عنوان قانون اساسی عربستان ابلاغ کرد و حتی اسم آن را هم قانون اساسی نگذاشتند که عواقبی برای حکومت نداشته باشد وعربستان همچنان قانون اساسی ندارد و مدعی هستند قرآن قانون اساسی ماست!
🔹فضای معارضه برای مخالفین حکومت سعودی نه در داخل و نه در خارج آنگونه که باید فراهم نیست و معارضین آل سعود، عمدتا افکار سلفی دارند و چندان دموکراسی خواه نیستند.
🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید.
#عربستان
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
💠جایابی دیپلماسی عمومی در سیاست خارجی جمهوری اسلامی، از گذشته تا آینده
🔹با حضور:
حمیدرضا غلامزاده، کارشناس مسائل بینالملل
📆 چهارشنبه 5 خرداد ساعت 22
📌از صفحه شعوبا در اینستاگرام🔻
instagram.com/shouba_ir
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
📚جزوه: اسلام در اروپا؛ حکومت، مساجد، محصولات حلال
🔹حضور مسلمانان در کشورهای اروپایی که در پی وجود یک اضطرار اتفاق افتاد، به تدریج به وجود یک «اسلام استوار» در جوامع اروپایی منتهی شد. اما چگونه این دین در اروپا نهادینه شد؟
🔹وجود «اسلام» در اروپا سؤالات بسیاری را به ویژه در عرصه روابط میان دین و فضای عمومی، مطرح میکند. زمانی که تاریخ سنتی اروپا بر اساس یک روند معمول و روتین تنها اجازه نهادینه شدن یک سنت معین را میدهد، بنابراین وجود «اسلام» در چنین فضایی سؤالاتی را ایجاد میکند. واقعیت این است که کشورهای اروپایی درخصوص جایگاه دین در فضای عمومی، سنتهای مختلفی دارند. ماهیت این سنتها عموما به نقش حکومت، وجود یا عدم وجود یک «دینِ اکثریت» در طول تاریخ و همچنین تجارب تاریخی مختلف و متعدد، بستگی دارد. درخصوص «اسلام»، ما میبینیم که کشورهای اروپایی دقیقا با همین مسائل مواجه شدند و جملگی آنها در راستای یافتن راهحلی برای آن تلاش کردند.
🔹به منظور تسهیل فهم وضعیت قانونیِ اختصاص داده شده به «اسلام»، ضروری است که به دستهبندی کشورهای اروپایی بپردازیم…
🖇متن کامل این مقاله را در این جزوه ببینید.
#اسلام_در_غرب
#جزوه
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
🔹سلسله نشستهای نقد کتاب در حوزه فکر معاصر عربی اسلامی(2)🔹
مرکز مطالعات راهبردی اسلامی(وابسته به عتبه عباسیه علیه السلام) – دفتر قم، برگزار میکند:
📚 نقد کتاب: «ماوراء الحجاب» - فاطمة المرنيسي
📍دبیر علمی: دکتر مسلم طاهری (عضو هیأت علمی دانشگاه تهران و دبیر گروه فکر معاصر)
📍ارائه: صدیقه اکبری (پژوهشگر فکر معاصر)
📍نقد: دکتر مجید دهقان (عضو هیأت علمی پژوهشکده زن و خانواده) - هاجر جعفری(دانش آموخته سطح 4 حوزه علمیه)
📆زمان: سه شنبه، 11 خرداد 1400(ساعت 17 الی 19)
⬅️(حضور در برنامه به صورت محدود و با هماهنگی قبلی انجام میشود)
نشانی پخش آنلاین:
اینستاگرام:
https://www.instagram.com/icssiran
آپارات:
https://www.aparat.com/icssiran/live
📮نشانی مرکز(دفتر قم): خیابان معلم، مجتمع فرهنگی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها، المرکز الإسلامي للدراسات الإستراتيجية.
تلفن: 37731133-025
وبسایت مرکز: http://www.iicss.iq
کانال تلگرام: https://t.me/icssiran
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
💠درباره وضعیت اجتماعی و سیاسی اندونزی؛ اندونزی کماکان «چهره خندان اسلام» است؟
🔹اسلام اندونزیایی به «چهره خندان اسلام» معروف است. وجود تساهل و مدارا با دیگران همواره از ویژگیهای اندونزیاییها بوده است. اما برخی معتقدند با تبلیغات گسترده وهابیت در سالهای اخیر در این کشور، این چهره اهل مدارا تا حدودی دچار خدشه شده است. دکتر حمیده مولایی استاد دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران یکی از این افراد است. با ایشان درباره اوضاع سیاسی و اجتماعی اندونزی گفتگو کردیم.
🖇برای مطالعه متن کامل این مصاحبه اینجا کلیک کنید.
#اندونزی
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
💠نگاهی به رویکرد ادبی سیدقطب؛ جسور در نقد بزرگان
✂️برشهایی از متن:
🔹سید قطب تعصب بسیار زیادی به عباس العقاد داشت. او عقّاد را بزرگترین شاعر، نویسنده و فیلسوف در سراسر جهان تلقی میکرد و هیچ نویسندهای را فراتر از او نمیتوانست تصور کند. با تمامی اینها، این تعصب سید قطب ابدی نشد و پس از مدتی رنگ باخت. به تدریج، سید قطب شخصیت مستقلی به خود گرفت و شروع به انتقاد کردن از عباس العقاد کرد.
🔹هیچیک از نویسندگان جوان در قبال هجمه گسترده و دامنهدار طه حسین قادر به پاسخگویی نبودند، زیرا به خوبی میدانستند که طه حسین از شهرت و جایگاه بالایی برخوردار است. در این میان، تنها سید قطب بود که در قامت پاسخگویی به طه حسین درآمد.
🔹حمایتهای سید قطب از نویسندگان جوان نظیر نجیب محفوظ کاملا واضح و آشکار است. نجیب محفوظ و دیگر نویسندگان آن زمان در زمره نسل جوانانی بودند که همواره از سوی نویسندگان بزرگ تحقیر میشدند و مورد تمسخر قرار میگرفتند. اگر سید قطب جسارت و جرأت مقابله با مخالفان این نسل جوان را نداشت، آنها هیچگاه نمیتوانستند به شهرتی که کسب کردند، دست پیدا کنند.
🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید.
#سیدقطب
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
💠درباره وضعیت دموکراسی در پاکستان، داستان یک دموکراسی ناقص
✂️برشهایی از متن:
🔹هر دو جریان سکولار و اسلامی، به دنبال آن بودند که پاکستانی اسلامی ایجاد کنند که بر اساس احکام و ارزشهای اسلامی اداره شود. به طوری که محمدعلی جناح نماینده حزب سکولار در یکی از صحبتهای خود اعلام کرده بود که ما میخواهیم کشوری بسازیم که بر اساس قران و احکام اسلامی باشد و الگویی باشد برای کشورهای اسلامی. یعنی جریان سکولار از همان آغاز به دنبال این بود که کشوری بسازد که هم در آن دموکراسی باشد، هم اسلامی باشد و هم پیشرفت کند. به گونهای که در جهان اسلام الگو شود. پس به دنبال یک الگوی قدرت اسلامی بودند. چیزی که بعدها عربستان مدعی آن شد؛ در ایران هم جمهوری اسلامی با همین هدف شکل گرفت؛ و اخیرا هم اردوغان به دنبال چنین الگویی است.
🔹برتری این دموکراسی در مقابل کشورهای چون کشورهای عربی است. اما نقص آن عمدتا به خطر دخالتهای ارتش است. اما دخالت آن چگونه است؟ در واقع در بخشی از همان مهندسی پیش از انتخابات ارتش دست دارد. یعنی حزبی را انتخاب میکند و تبلیغات و کمکهای مالی را به سمت حزب مد نظر سرازیر میکند. به این ترتب افکار عمومی به سمت حزب مد نظر جلب میشود. حتی در درون یک حزب، جناحبندی بوجود میآورد. اصلا یکی از مسئولیتهای آیاسآی این است که در احزاب رخنه کرده و آنها را با ارتش هماهنگ کند.
🔹ضربالمثلی دراین زمینه پاکستان رواج دارد که «همه کشورها یک ارتش دارند اما ارتش پاکستان یک کشور دارد!» این نشان میدهد که ارتش پاکستان از چه قدرتی برخوردار است و درواقع همهکاره است؛ این واقعیتی است که هر پاکستانی از آن آگاه است. با این حال رقابت بین بخش سیاسی و ارتش وجود دارد. برای همین هم وقتی نواز شریف قدرت را به دست گرفت سعی کرد ارتش را تضعیف کند. یعنی متممی را که در قانون اساسی به ارتش اجازه دخالت در امور سیاسی را میداد از قانون اساسی حذف کرد. هر دو حزب هم سر این قضیه توافق کردند.
🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید.
#پاکستان
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
💠پیشنهادهایی برای دولت سیزدهم در جهت ارتقاء تصویر بینالمللی ایران
محمدرضا کوهکن
✂️برشهایی از متن:
🔹🔹اولین تصویری که به درست یا غلط دیگران از ما ساختهاند یا ما از خود ارائه دادهایم، «شیعه بودن» یا به تعبیری «دیگری بودن» ایران در بین مسلمانان است، و با لحاظ کردن دیگر ذهنیتها، میتوان آن را یک «دیگریِ قدرتمند منطقهای» ازلحاظ مذهبی و سیاسی و علمی و صنعتی بهحساب آورد.
🔹یکی از دانشجویان مصری میگفت: «شما از مقاومت حمایت میکنید، صحابه را لعن کرده و به عایشه طعنه میزنید؛ ولی من اعتراف میکنم که شما را بیشتر از حاکمان سعودی دوست دارم، ایکاش همانند اردوغان میبودید و با جماعت مسلمین همراه میشدید و پرچم اسلام را متحد میکردید تا قدرت ما در برابر آمریکا بیشتر شود».
🔹حال که مسئله اقلیتهای قومی و مذهبی ایران برای برخی از مسلمانان برجسته شده و بهعنوان تهدیدی برای تصویر ما مطرح است، دولت جمهوری اسلامی میتواند با بهرهگیری از ظرفیت اقلیتهای همسو با خود، این تهدید را به فرصتی برای خود تبدیل کند. از انعکاس صحیح وضعیت زندگی این اقلیتها در ایران، تا انتصاب سفرا و کاردارهای اقلیت قومی و مذهبی در کشورهایی که نسبت به این مسئله حساس شدهاند.
🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید.
#دیپلماسی_عمومی
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
💠لبنانیها و الیگارشی طائفی؛ در برزخ تحمل فساد الیگارشی و جلوگیری از جنگ داخلی!
سامان اقدامی
✂️برشهایی از متن:
🔹جالب اینکه حزب الله (به عنوان قدرت برتر حال حاضر لبنان) به شدت به این توازن قوا اهمیت می دهد. تا جایی که با وجود اختلافات شدید با سعدالحریری، او را تنها گزینه مطلوب خود، برای نخست وزیری می داند. زیرا می داند او نماینده اکثریت اهل سنت است. و عدم حضور او، یعنی عدم حضور اهل سنت در دولت؛ یعنی عدم توازن قوا؛ و یعنی طوفان زده شدن کشتی لبنان!( بخوانید جنگ داخلی)
🔹شعارهای تظاهرات، طائفی نبود. نه در مدح طائفه ای بود و نه در قدح آن. شعارها واضح بود: طبقه همیشگی قدرت، فاسد است. و باید از بین برود. حتی زمانی که محافل شیعی سیدحسن نصرالله (و به تبع آن، حزب الله) را بری از دیگر رجال قدرت دانستند، با شعارهای اعتراضی مردم رو به رو شدند: کلن یعنی کلن (همه، یعنی همه).
🔹آیا توازن قوای طائفی، از بین خواهد رفت؟ که این یعنی ضربه نهایی به الیگارشی لبنان، و در پی آن، نظم جدید لبنانی! پاسخ منفی است. زیرا این خود مردم هستند که به دنبال حفظ این توازن قدرت طائفی هستند.
🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید.
#لبنان
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
🎬 مستند: آموزش و پرورش در جهان عرب
🔹ما و جهان عرب سرشار از مسالههای یکسان و مشابه هستیم. مساله آموزش و پرورش یکی از این مسائل است. مشکلات آموزش و پرورش در ایران و جهان عرب شباهتهای بسیاری دارد.
🔹در این مستند که توسط شبکه الجزیره تولید شده است به مساله آموزش و پرورش در جهان عرب پرداخته شده است.
🖇فیلم کامل این مستند را از اینجا مشاهده و دانلود کنید.
#مستند
#جامعه_شناسی_کشورهای_اسلامی
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
💠علل گرایش عربستان سعودی به مذاکره با جمهوری اسلامی ایران
علیرضا بیگی
🔹مجموع مشکلات داخلی عربستان، کنش های ناموفق منطقه ای این کشور و نگرانی از تحولات بین المللی سبب تغییر لحن محمد بن سلمان نسبت به ایران و گرایش به مذاکره با آن شده است. در این میان قدرت روزافزون منطقه ای جمهوری اسلامی ایران و محور مقاومت بیشترین تاثیر را در این تغییر رفتار داشته است. پیش بینی می شود پیروزی مقاومت فلسطین بر رژیم صهیونیستی در جنگ 11 روزه غزه که به نوعی پیروزی محور مقاومت بر محور آمریکایی به شمار می رود، عربستان را بیش از پیش در نیل به توافق با جمهوری اسلامی ایران مصمم کند. ذکر این نکته نیز خالی از لطف نیست که تحولات اخیر منطقه غرب آسیا که سبب تمایل بیش از پیش عربستان به مذاکره با جمهوری اسلامی ایران جهت نیل به توافق و برقراری مجدد روابط شده است، ممکن است روند عادی سازی عربستان با رژیم صهیونیستی را به تاخیر اندازد...
🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید.
#عربستان
@shouba
💠داستان اسلام ِسیاسی در عربستان؛ ترکیب وهابیت و اخوانالمسلمین!
محمدجواد محمدی مجد
🔹از این رو با ترکیب اندیشه سلفی(وهابی) با تفکر اخوانی، جریان سلفیه سروری یا سروریه سربرآورد (به دلیل نسبت آن به محمد سرور زین العابدین، روحانی معروف سوریالاصل) که معتقد بود حکومت از آن فقها و علما است، این جریان با محوریت اشخاصی چون: سلمان العوده، عائض القرنی، سفر الحوالی با گسترش فعالیت خود، محبوبیت فراوانی بین جوانان عربستانی کسب کرده و حکومت آل سعود را دچار نگرانی عمیقی نمود. از این رو، آل سعود تصور کرد که این جریان برای حکومت، چالشهای زیادی ایجاد خواهد کرد...
🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید.
#عربستان
#سلفیت
#وهابیت
#اخوان_المسلمین
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
💠بررسی سرنوشت انتخابات و دموکراسی در افغانستان؛ از یک دموکراسی پویا تا تجزیهطلبی
علیرضا صالحی
✂️برشهایی از متن:
🔹بسیاری بر این نظرند که این قانون یکی از جامعترین و مدرنترین قانون های اساسی در منطقه بود که در آن به حقوق و آزادیهای فردی ارج گذاشته شده، مصونیت مسکن، آزادی مناسک مذهبی، آزادی تشکیل اجتماعات و احزاب در قانون تعیین شد، شکنجه، تبعید، سانسور قبل از نشر و تعقیب مخالفین سیاسی ممنوع شد.
🔹علت اصلی این شکستها، عدم سازگاری مدل دموکراسی آمریکایی با جامعه افغانستان است. اولا که نوع سهمیهبندی در کنفرانس بن (سال 2001) بر اساس سهام اقوام شکل گرفت که این تقسیمبندی در سالهای بعد به تنشهای قومی دامن زد و احساسات و نفرتهای قومی را افزایش داد. در سالهای اخیر نیز ضعف در خدمات عمومی و ناامنی در مناطق شهری نارضایتی اکثریت روستاییان و شهرنشینان را به بار آورده است. کمکهای بینالمللی که بنابود موجب آبادانی کشور شود، فساد دولتی به بارآورد و طرحهای عمرانی کمتر به ثمر نشستند. گفتمان فساد و استبداد دولت تبدیل به مطالب رایج برخی رسانهها شد. اما به علت حمایت ائتلاف از دولت و ترس از تسلط طالبان بر کشور و ادامه هرج و مرج در کشور احزاب، مردم و رسانهها کمتر به گزینه کودتا و انقلاب فکر میکنند.
🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید.
#افغانستان
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
📚معرفی کتاب «روششناسی بنیادین اندیشمندان معاصر جهان اسلام»
📮اثر حاضر، شامل مجموعه تأملهایی در پروژه فکری متفکران معاصر مسلمان است که براساس روش شناسی بنیادین به نگارش در آمده است.
📮در مقدمه کتاب، روششناسی بنیادین؛ تمهیدات نظری آمده است که بخشی از درسگفتار حجت الاسلام والمسلمین حمید پارسانیا با عنوان «روش شناسی متفکران معاصر اسلامی» است که در دوره یکساله فکر معاصر عربی – اسلامی در المرکز الاسلامی للدراسات الاستراتیجیه ارائه شده است که در ضمن آن، به چیستی، چرایی و چگونگی اجرای روش شناسی بنیادین میپردازد...
🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید.
#معرفی_کتاب
#اندیشه_در_جهان_عرب
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
💠درباره وضعیت دموکراسی در لبنان؛ حکایت یک استثنا در جهان عرب!
✂️برشهایی از متن:
🔹لبنان یک استثنا است. از سال 1941 که لبنان مستقل شد همواره شاهد این تفاوت ها بود. اولا در نظام جمهوری لبنان بر خلاف سایر جمهوری های ادعای ایدئولوژی انقلابی وجود نداشت. دوم آنکه لبنان کمتر از سایر کشورهای عربی دچار نبود دموکراسی شد. سوم اینکه اوضاع اقتصادی ای که منجر به نداشتن آزادی سیاسی میشد در لبنان کمتر بود. مسئله بی سوادی سیاسی و ناآگاهی ها که در برخی کشورهای عربی حاکم بود در لبنان کمتر بود. کودتاهای نظامی، حکومت نظامی و دخالت نهادهای نظامی در جامعه در لبنان کمتر به وقوع پیوست.
🔹آزادی احزاب در این کشور، آزادی ِ مطلقی نیست و تابعیست از نوعی توافق بر سر تقسیم قدرت که اگر توافق و تعادل به هم بخورد منجر به درگیری میشود. به مرور زمان این نکته باعث شده است نوعی فضای رانتی در همه جا، در سیاست، در اقتصاد، در خدمات و… در لبنان ایجاد شود و افراد مقتدر در لبنان، علی رغم اینکه از لحاظ سیاسی و دینی با یکدیگر اختلاف دارند و احزاب رو در رو تلقی میشود، اما به نوعی، ذیل یک توافق نانوشته، در تقسیم منافع و حفظ نفوذ خود کوشا هستند که چنین چیزی طبعاً به زیان شهروندان لبنانیست.
🔹مفهوم اپوزیسیون در لبنان کمی متفاوت است. در لبنان اکثریت مطلق یا نسبی ای تاکنون وجود نداشته، چراکه همه مناصب از سران قوا گرفته تا کارمندان بر اساس نوعی تقسیم بندی ای فرقه ای جای گذاری شده اند لذا هیچ یک از فرق دینی و احزاب وابسته به آنها نمیتوانند اکثریت را داشته باشند
🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید.
#لبنان
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 مستند: مسلمانان انگلستان
🔹حضور مهاجرین مسلمان در انگلستان سابقه طولانی دارد و اکنون حدود سه و نیم میلیون مسلمان در این کشور زندگی میکنند.
🔹در این مستند که توسط شبکه الجزیره تهیه شده است به تاریخچه حضور مسلمانان در انگلیس، نحوه مواجهه حکومت این کشور با آنها و فعالیت های سیاسی، اجتماعی و مذهبی مسلمانان انگلستان پرداخته میشود.
🖇برای مشاهده و دانلود این مستند اینجا کلیک کنید.
#مستند
#مسلمانان_غرب
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
💎درباره وضعیت همسران زندانی اعضای داعش؛ ما را از جهنم نجات دهید!
🔹«من از از دولت مغرب و پادشاه محمد ششم میخواهم که به ما کمک کرده و ما را به وطن عزیز خود بازگرداند. ما در اینجا عذاب زیادی میکشیم. شرایط بسیار سختی در اینجا حاکم است و ما از گرسنگی و ضعف امکانات پزشکی و دارویی رنج میبریم». این سخنان یکی از زنان جوان مغربی به نام «الف.ر» است که 24 سال سن دارد. او درحال حاضر در عراق زندانی است و از درد و رنجهای مستمر زنان و کودکان اتباع مغربی عضو داعش از زمان سقوط این گروه تروریستی، سخن میگوید. او انتظار رهایی از جهنمی را میکشد که در آن گرفتار شده است. این زن مغربی مانند دیگر زنان هموطن خود میخواهد از اسارت خارج شده و به وطنش بازگردد. او نامهای را از طریق «کمیته ملی هماهنگی خانوادههای بازداشتشده در سوریه و عراق» به دولت مغرب ارسال کرده است. در نامه مذکور آمده است: «سازمان اداری زندان، کودکانی را که دولت متبوعشان رسما درخواست بازگشت آنها را ارائه دهد، به کشور خود بازمیگرداند. من از شما مسئولان مغربی میخواهم که دخترم را نجات دهید. آنها تهدید کردهاند که دخترم را به پرورشگاه منتقل میکنند. به من رحم کنید و شرایطی را فراهم کنید تا بتوانم همراه با دخترم به کشور مغرب بازگردم. من پیشتر با عزت و کرامت در وطن خود زندگی میکردم. اما امروز تاوان اشتباهی را پس میدهم که همسرِ فریبخوردهام مرتکب شده است»...
🔻برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید.
#جامعه_شناسی_کشورهای_اسلامی
#داعش
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
💠نگاهی به وضعیت انتخابات و دموکراسی در آذربایجان؛ اقتدارگرایی محبوب!
✂️برشهایی از متن:
🔹دولت آذربایجان نزد افکار عمومی دولت محبوبی است و این مساله قابل انکار نیست. خاندان علیاف ثبات سیاسی و اقتصادی را به آذربایجان بازگردانده است؛ بخصوص اخیرا که آرزوی مردم آذربایجان را تحقق بخشیده و بخش بزرگی از اراضی اشغال شده را پس گرفته است؛ تحقق آرزویی که مردم فکر میکردند تا صد سال آینده هم نمیتوانند به آن دست یابند دولت آقای علیاف را در اوج محبوبیت قرار داده است. ثبات سیاسی هم باعث سرمایه گذاری بزرگ بر بخش انرژی شده است. به خاطر این ثبات اقتصادی، بخصوص در بخش انرژی، الان آذربایجان میتواند در معادلات سیاسی دنیا نقش ایفا کند. با کمک کمپانیهای اروپایی خط لوله باکو – تفلیس – جیحان ایجاد شده و بخش مهمی از نفت اروپا را تامین میکند. خط لوله کریدور گاز جنوبی، گاز خزر را به اروپا میرساند و پول زیادی را نصیب آذربایجان میکند. این درآمد بالا، باعث بالا رفتن سطح رفاه شده و همین امر رضایت مردم را از این حزب بالا میبرد.
🔹رسانهها تقریبا در اختیار دولت است. شبکههای تلویزیونی که راه و مرام دولت و حزب حاکم را تبلیغ میکنند و روزنامههای اصلی هم هوادار دولتند. جریانهای غربگرا و اسلامگرا هم به شکل محدود رسانه دارند. ظهور شبکههای اجتماعی و نقش این رسانهها در گسترش رسانههای منتقد هم پدیده قابل مطالعهای است.
🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید.
#آذربایجان
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba