eitaa logo
شعوبا
1.6هزار دنبال‌کننده
884 عکس
264 ویدیو
0 فایل
يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا «شعوبا» پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان www.shouba.ir ارتباط با ادمین: @admin_shouba
مشاهده در ایتا
دانلود
ایمن الظواهری 1️⃣5️⃣9️⃣1️⃣ تولد در قاهره مصر 🔹 خانواده: پدربزرگش از علمای برجسته مصر بوده و در خانواده ای تحصیلکرده و فرهیخته بدنیا آمد. 🔹 پیوستن به اخوان المسلمین در نوجوانی و دستگیر شدن در سن 15 سالگی به جرم وابستگی به اخوان 🔹 کسب مدرک پزشکی از دانشگاه قاهره 🔹 پیوستن به گروه جهاد اسلامی مصر و نقش داشتن در ترور انور سادات به همراه افرادی مانند خالد الاسلامبولی 🔹 سخنگوی دستگیر شدگان ترور سادات در دادگاه بدلیل تسلط بر زبان انگلیسی 🔹 تبرئه از ترور سادات و محکوم شدن به سه سال زندان 🔹 پیوستن به افغان الجهاد، جهادگرایان علیه شوروی در افغانستان و آشنایی با اسامه بن لادن و عبدالله عزام 🔹 تاسیس القاعده در سال 1997 توسط بن لادن؛ الظواهری دست راست بن لادن در القاعده شد 🔹 رهبر القاعده پس از کشته شدن اسامه بن لادن در سال 2011 🔹 اختلافات با داعش و ابوبکر البغدادی 2️⃣2️⃣0️⃣2️⃣ کشته شدن توسط پهبادهای آمریکایی در کابل
💠 الظواهری و نگاه تاریخی سید قطب 🔹هنوز موثرترین فرد در ساختار گروه‌های جهادی و بطور خاص القاعده سید قطب نامیده می‌شود. در این میان ایمن الظواهری بیش از سایرین قطبی قلمداد شده و جماعت جهاد اسلامی مصر در دهه ۷۰ میلادی جزو اولین گروه‌هایی بود که خوانشی جهادی از آثار سید قطب و بطور خاص معالم فی الطریق و في‌ ظلال القرآن داشته است. متن زیر بخشی از مقاله دکتر یاسر قزوینی از اساتید برجسته شناخت گروه های جهادی است. این یادداشت بخشی از مقاله سید قطب و جریان های سلفی جهادی می باشد که پیش از این در شعوبا منتشر شده است. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
💠 الظواهری و نگاه تاریخی سید قطب ✴️ ایمن الظواهری رهبر کنونی القاعده شاید قطبی ترین رهبر جریان های جهادی تلقی شود. او نه تنها از سید قطب با عنوان «الاستاذ الشهید» یاد می کند بلکه او و گروهی که گرداگرد او جمع شده بودند را به گونه ای نخستین هسته جهادی تلقی می کند که از آن تحت عنوان جهاد با عدو قریب یاد می شود (الظواهری،1431: ص10). الظواهری در سخنان مختلف خود به ویژه در نگاهش به تاریخ صدر اسلام تأثیرپذیری از رویکردهای نزدیک به سید قطب به ویژه کتاب «العداله الاجتماعیه» را نمایان ساخته است. امری که در برخی بیانیه های الظواهری به عنوان نمونه بیانیه او تحت عنوان «شرق افریقیا ثغر الاسلام الجنوبی» نیز آشکار است. 💢 او در این بیانیه می گوید: «لقد سقطت الخلافه لانحدارها من الخلافه علی منهاج النبوه الی الملک العضوض الذی یقوم علی سلب حق المسلمین فی الشوری والاستبداد و الظلم و التعدی علی الحرمات و تحریم الامر بالمعروف والنهی عن المنکر…» خلافت به دلیل فروکاسته شدنش از راه و روش پیامبر به پادشاهی گزنده سقوط کرد، پادشاهی گزنده ای که بر اساس سلب حقوق مسلمانان در مشورت و بر مبنای استبداد و ستم و تجاوز به حرمت ها و ممانعت از امر به معروف و نهی از منکر بر پا شد… ✴️ درواقع اشاره ای که الظواهری به مفهوم «ملک عضوض» می کند برگرفته از روایتی منتسب به حضرت رسول صلوات الله علیه است که اهل سنت آن را روایت می کنند. این روایت به گونه های متعدد و مختلفی روایت شده که یکی از مفصل ترین آن ها اینگونه است: «تکون النبوه فیکم ما شاء الله أن تکون، ثم یرفعها الله إذا شاء أن یرفعها، ثم تکون خلافه على منهاج النبوه فتکون ما شاء الله أن تکون، ثم یرفعها الله إذا شاء أن یرفعها، ثم تکون ملکًا عاضًا فیکون ما شاء الله أن یکون، ثم یرفعها إذا شاء الله أن یرفعها، ثم تکون ملکًا جبریه فتکون ما شاء الله أن تکون، ثم یرفعها الله إذا شاء أن یرفعها، ثم تکون خلافه على منهاج النبوه…» 💢 درباره این روایت سخن بسیار است اینکه از چه زمانی خلافت به پادشاهی تبدیل می شود و اینکه این پادشاهی آیا مشروع است یا خیر، و اینکه خلافه علی منهاج النبوه در چه دوره ای دیگربار باز خواهد گشت. در این بین کسانی مانند ابن تیمیه به ویژه در کتاب «الخلافه والملک» این تبدیل خلافت به پادشاهی را امری غیر مشروع نمی دانند. ابن خلدون نیز «ملک عضوض» را لازمه عمران می داند. اما کسی چون سید قطب به ویژه در کتاب «العداله الاجتماعیه» تاریخ این دوره را مورد انتقاد قرار داده و ملک عضوض را در این دوره مورد انتقاد شدید قرار می دهد. ✴️ درواقع الظواهری مانند سید قطب از منتقدان دوره بنی امیه است. او در سخنان دیگری در نقد داعش صراحتاً می گوید «نرید خلافه المنهاج لا خلافه الحجاج» (ایمن الظواهری، سلسله الربیع الإسلامی (8) شمس النصر تشرق من نوسانتارا) و درواقع به گونه ای به دوره حجاج ثقفی طعنه می زند، این در حالی است که ابن تیمیه مدافع بنی امیه همچنین حجاج بن یوسف ثقفی می باشد (ابن تیمیه، 1994: ص93). 💢 الظواهری دولت داعش را مصداق ملک عضوض قلمداد کرده و حتی عبدالملک مروان را مورد انتقاد قرار داده و می گوید همین ملک عضوض بود که عبدالملک مروان را از مردی زاهد به کسی تبدیل کرد که سربازانش کعبه را با منجنیق کوفتند و مسجد الحرام را حرمت نگذاشتند و بزگزیدگان امت را کشتند (الظواهری یهدد أمریکا ویبعث رسائل إلى الشام والیمن). این در حالی است که دواعش نه تنها بنی امیه بلکه امرای بنی امیه را نیز مشروع و الگوی خود قلمداد می کنند. برای مطالعه این مقاله اینجا کلیک کنید ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
💠 ریشه های شکل گیری و سیر تطور سلفیت جهادی(قسمت اول) مصاحبه با آقای دکتر هادی معصومی زارع 🔹در دوران معاصر همواره شاهد ظهور و بروز گروه‌هایی با تفکرات اسلامی بوده‌ایم. هر یک از این گرو‌ها مدعی‌اند که برداشت صحیح‌تری از اسلام داشته و متناسب با اوضاع زمانه قائل به اجرای احکام اسلامی‌اند. یکی از این گروه‌های اسلامی جهادگران سلفی هستند که با تشکیل گرو‌هایی موسوم به القاعده، داعش و... مولد حوادث گوناگونی در منطقه بودند. 🔹 در این گفتار، که قسمت اول از مصاحبه با آقای دکتر هادی معصومی زارع، پژوهشگر جنبش‌های اسلامی معاصر می‌باشد، سعی شده تا نحوه شکل‌گیری سلفیت جهادی و نحله‌های منشعب شده از آن بررسی شود. کتابهای روایت جذب بررسی علل گرایش و جذب به جنبش‎‌های جهادگرای سلفی و از رقه تا فرانکفورت(مصاحبه‌هایی با برخی از اعضای داعش) از جمله آثار ایشان است. برای مطالعه این مصاحبه اینجا کلیک کنید ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
💠 ریشه های شکل گیری و سیر تطور سلفیت جهادی(قسمت اول) مصاحبه با آقای دکتر هادی معصومی زارع ✂️ برش هایی از متن ⭕️ با آشنایی مسلمانان با جهان مدرن و درک عقب ماندگی خود، شاهد ظهور و بروز جریانی فکری هستیم که راه حل درمان مشکلات و بیماری های جهان اسلام را در بازگشت به سیره سلف صالح و دوره طلایی صدر اسلام عنوان می کند و اساسا بر محوریت فهم سلف از اسلام و تقدم و ارجحیت آن بر تفکر خلف (متاخران) تاکید دارد. ⭕️ جهادیها راه حل رسیدن به جامعه ایمانی مطلوب را در کاربست قدرت سلاح می‌دانستند. آنها معتقد بودند که سلفیت نجدی یا آن چه امروزه از آن به سلفیت تقلیدی یاد می شود، اساسا ابزار توجیه نظام های سیاسی استبدادی و استعمارگرا هستند. از طرفی دیگر اکتفای به فعالیت های حزبی، سیاسی و اجتماعی را نیز بی ثمر می دانستند و معتقد بودند که کوبیدن بر طبل فعالیت های فرهنگی و اجتماعی یا سیاسی، صرفا از دست دادن زمان و نیروی انسانی‌ست. ⭕️ دشوار است که بتوان با قاطعیت ادعا کرد که اگر سید قطب زنده می‌بود به اقداماتی که بعد‌ها در دهه هشتاد و نود در مصر و از ۲۰۰۴ به بعد در عراق و بعدتر در سوریه اتفاق افتاد رضایت می‌داد. همانطور که از رگه‌هایی از صحبت‌های سیدقطب، استفاده از سلاح قابل تئوریزه شدن است در مقابل حرفایی هم دارد که نشان دهنده محوریت مشی فرهنگی و تربیتی در جهان بینی سیاسی و اجتماعی وی است. برای مطالعه این مصاحبه اینجا کلیک کنید ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
18.11M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📺 مجموعه 7️⃣ داستان سلفیت جهادی ◽️آیا از خوارج خواندن داعش توسط ابوقتاده فلسطینی از بزرگترین نظریه‌پردازان سلفیت جهادی اطلاع داریم؟ آیا می‌دانستیم که ابومحمد المقدسی و الظواهری اقدامات زرقاوی علیه شیعیان عراق در سال‌های 2006 تا 2008 را نفی می‌کردند؟ ◽️ مستند زیر که توسط شبکه الجزیره تولید شده سعی کرده به صورت خلاصه به این سوالات و تاریخی از شکل گیری و تطورات و اختلافات درونی سلفی‌های جهادی بپردازد. ◀️ مشاهده و دانلود لینک با کیفیت 🎞 جذاب ترین مستندهای جهان اسلام را با زیرنویس فارسی در قالب "تماشا" ببینید. @shouba
❇️ریشه های شکل گیری و سیر تطور سلفيت جهادی در ایام نمایشگاه کتاب تهران مصاحبه ای داشتم با سایت شعوبا در خصوص نسبت و روابط ایران و سلفيت جهادی با توجه به ترور ایمن الظواهری بخش اول این مصاحبه طولانی منتشر شده است. بخش دوم که مهمتر است و هفته بعد انتشار خواهد یافت، حاوی اطلاعات و حرف هایی است که احتمالا تاکنون مخاطب ایرانی نشنیده و نخوانده باشد و می‌تواند در تغییر ذهنیت مخاطب ایرانی نسبت به سلفيت جهادی و به ویژه سازمان القاعده موثر باشد هادی معصومی زارع
💠 شیعیان بهره اسماعیلی چگونه مراسم دهه محرم را برگزار می کنند؟(1) 🔹 “اسماعیلی‌های مستعلیه داوودی” یکی از بزرگترین فرق شیعی در هندوستان هستند که به “بُهره‌ها” شهرت یافته‌اند. پیروان این فرقه تا امام صادق(علیه السلام) را قبول داشته و پس از آن به اسماعیل فرزند ارشد امام صادق(علیه السلام) اقتدا کردند. شیعیان اسماعیلیه، اسماعیل را امام هفتم خود می‎دانند. 🔹 بهره ها در انجام مراسم سوگواری سالار شهیدان حضرت اباعبدالله(علیه السلام) اهتمام وزیده و همچون شیعیان اثنی‌عشری جلسات پرشوری را برگزار می‌کنند. علاوه بر این مطلب بهره‌­ها اهتمام خاصی به زیارت قبور ائمه دارند و در بازسازی و ترمیم عتبات مقدسه نیز تلاش­های بسیاری کرده‌­اند که مسجد کوفه در عراق یکی از نمونه‌­های بازسازی شده توسط بهره‌­های اسماعیلی است که معماری آن نیز برگرفته از سنت معماری بهره‌­ها می­‌باشد. 🔹 این مقاله روایتی از برگزاری مراسم دهه اول محرم است که بهره­‌ها به آن عشره مبارکه می­گویند. این متن از وبگاه رسمی بهره‌های داوودی برداشت و خلاصه آن منتشر می‌شود. برای مطالعه این مقاله اینجا کلیک کنید ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
22.32M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 شیعیان بهره اسماعیلی چگونه مراسم دهه محرم را برگزار می کنند؟(2) ✂️ برش هایی از متن 🔹 مانند میلیون‌ها مسلمان در سراسر جهان، جامعه داوودی بهره تحت هدایت و رهبری الداعی المطلق ۵۳م، مفضل سیف الدین، این روز‌ها را به ذکر و مرثیه امام حسین اختصاص داده و از این حادثه عمیقاً معنوی، برکت طلب می‌کند. 🔹 هر مرکز اجتماعی بهره­‌های داوودی در سراسر جهان میزبان این رویداد برای جماعت محلی خود با مجموعه‌ای از مجالس است که یک بار در صبح و یک بار در عصر برگزار می‌شود. در مجلس صبح، خطیب به ایراد خطبه می‌پردازد، در حالی که مجلس عصر معمولاً به مرثیه خوانی دسته جمعی می‌گذرد. 🔹 بزرگترین گردهمایی در جامعه بهره­‌های داوودی در محلی برگزار می‌شود که مفضل سیف الدین، رئیس جامعه داوودی بهره، مراسم بزرگداشت را رهبری می‌کند. 🔹 داعی مطلق، مفضل سیف الدین در ادامه سنت دیرینه اجداد خود، هر سال یک شهر را به عنوان محل برگزاری مراسم عشره مبارکه انتخاب می‌کند. برای مطالعه این مقاله اینجا کلیک کنید 📺 فیلم فوق یک نمونه از مراسم متمرکز بهره ها در محرم ۱۴۳۵ ه.ق (در دوران برهان الدین ربانی سلطان قبلی)‌است که در هندوستان برگزار شد. مراسم امسال در لندن برگزار می شود ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
تنش در غزه؛ چرا خبری از حماس نیست؟ محسن فائضی برای مطالعه این مقاله اینجا کلیک کنید ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
💠 تنش در غزه؛ چرا خبری از حماس نیست؟ محسن فائضی ✂️برش هایی از متن 🔹 با شروع نبرد و تمرکز رژیم صهیونیستی بر جهاد اسلامی، در رسانه‌های ایران سؤالی مطرح شد که حماس کجاست؟ موضوعی که در رسانه‌های فلسطینی چندان مطرح نبود و در مقابل آن فضای وحدت و هماهنگی خوبی هم دنبال شد. 🔹 یک سناریو که از سوی اسرائیلی‌ها مطرح شده است این است که حماس تعمداً در پنهان و پشت پرده جنگ قرار گرفته تا ضمن حمایت و مدیریت در اتاق مشترک، بهانه‌ای دست رژیم و واسطه‌های مصری و قطری براساس توافقات آتش بس پیشین ندهد. 🔹 اما دلیل دیگر این اتفاق، بنظر می‌رسد شرایط خاص نوارغزه و راهبرد حماس در سال‌های اخیر است. حماس این سال‌ها سیاست حداقل تنش را دنبال می‌کند و معتقد است تداوم تنش‌ها و فرصت دادن به رژیم برای بازی با آتش مانع مسیر قدرت نوارغزه و افزایش قدرت نظامی می‌شود. 🔹 بر همین اساس رژیم صهیونیستی این سال‌ها سیاست “چمن زنی” را دنبال می‌کند. به این شکل که هر چند ماه، حملاتی انجام دهد و نه با هدف نابودی کامل جنبش مقاومت در غزه، بلکه با هدف جلوگیری از افزایش قدرت و بازیابی توانشان به آن‌ها ضربه بزند. رژیم صهیونیستی هم با درک این مسأله دنبال افزایش تنش و درگیری‌هایی به منظور آسیب به پایگاه‌ها و حذف شخصیت‌های مقاومت است. 🔹 جهاد بدون همراهی حماس، نه بدنه اجتماعی و نه توان نظامی یک نبرد جدی را ندارد و راهبرد جهاد اسلامی تاکنون نشان داده است که خارج از اتاق مشترک و خلاف تصمیم اقدام نخواهد کرد. 🔹 یکی از جدی‌ترین اهداف رژیم صهیونیستی ایجاد تنش جدی میان جهاد اسلامی و حماس است. دو جنبشی در غزه که قطعاً با هم اختلافاتی در سران و به صورت گسترده‌تر در بدنه اجتماعی‌شان دارند و انکار آن، انکار یک امر واضح است. 🔹 سیاستی که نتایج آن احتمالاً پس از جنگ بیشتر مشخص خواهد شد که آیا موفق‌آمیز بوده است یا نه؟ حداقل تا کنون می‌توان گفت تل آویو موفق نشده است. زیرا در ادبیات مسئولین دو جنبش و حتی بدنه اجتماعی و رسانه‌ای این مسأله برون داد نداشته است. حتی در مراسم تشییع پیکر‌های شهدای جبالیا در غزه پرچم همه جنبش‌ها بر روی پیکر‌ها نمایان بود. کاری نمادین که نشان دهنده فضای نوارغزه است. برای مطالعه این مقاله اینجا کلیک کنید ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
26.4M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📺 مجموعه 8️⃣ زندگی شهرک‌نشینان رژیم صهیونیستی در کرانه باختری(قسمت اول) ◽️کرانه باختری بر اساس همه قوانین فعلی بین المللی متعلق به فلسطینی‌هاست ولی حدود نیم میلیون شهرک‌نشین یهودی در بیش از 250 شهرک ساخته شده در مناطق اشغالی فلسطین در کرانه باختری زندگی می‌کنند و این شمار همچنان رو به افزایش است. انگیزه این یهودیان چیست و چرا اختاپوس اسرائیل دست از سر کرانه برنمی دارد؟ ◽️در قسمت اول این ویدئو که توسط vox تولید شده به روند استقرار یهودیان در کرانه باختری می‌پردازد. ◀️ مشاهده و دانلود لینک با کیفیت 🎞 جذاب ترین مستندهای جهان اسلام را با زیرنویس فارسی در قالب "تماشا" ببینید. ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
💠 روایتی غربی از زندگی در کرانه باختری؛ مرگی به نام زندگی منبع: ترجمان ✂️ برش هایی از متن 🔹اسرائیلی‌ها جاده‌های مخصوص خودشان را دارند. هیچ‌کدام از آن‌ها را از جاده‌هایی که ما عرب‌ها از آن استفاده می‌کنیم نمی‌توانید ببینید. فقط نگاه‌های گذرایی این‌جا و آنجا،اما می‌دانید که آن‌ها وقتی دارید رانندگی می‌کنید، یا راه‌ می‌روید، یا هر کار دیگری می‌کنید، می‌توانند شما را ببینند و از هزاران زاویۀ متفاوت از جاهایی که حتی به فکرتان هم نمی‌رسد، به شما خیره شوند 🔹برای اکثر مردم، گویا چنین است که بافت زندگی روزمره طوری طراحی شده است که تحمل‌ناپذیر باشد، اما به شیوه‌ای که هیچکس به‌راحتی نمی‌تواند بگوید که حقوق بشر آشکارا نقض شده است. هیچ‌وقت آب کافی در دسترس نیست. برای دوش‌گرفتن تقریباً ترتیبات نظامی لازم است. به آسانی نمی‌توانید اجازه عبور بگیرید. همیشه باید توی صف بایستید. اگر چیزی خراب شود، تقریباً امکان ندارد که اجازۀ تعمیرکردن آن به شما داده شود. یا اگر اجازه داده شود، نمی‌توانید برای تعمیر وسایلتان به جای دوردستی بروید. 🔹ممکن است ۲۰ کیلومتر رانندگی برای دیدن نامزدتان هشت ساعت طول بکشد، و طی این ساعت‌ها تقریباً بدون تردید مسلسل‌هایی را جلوی صورتتان تکان داده‌اند، و آدم‌هایی که معتقدند پست‌تر از انسان‌هایید، با زبانی که نصفه‌نیمه می‌فهمیدش بر سرتان فریاد کشیده‌اند. برای همین بیشتر حرف‌های عاشقانه‌تان را از پشت تلفن می‌زنید. البته اگر پول آن را داشته باشید که چند دقیقه صحبت کنید. برای مطالعه این مقاله اینجا کلیک کنید ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
💠 اهل سنت و حکومت بنی امیه؛ از تقدیر تا تقبیح مصاحبه با آقای دکتر سعید طاووسی، استاد دانشگاه علامه طباطبایی ✂️ برش هایی از متن 🔹 آنچه که بنی‌امیه از دشمنی با اهل بیت و حتی تشیع به جهان اسلام تزریق کردند تا قرن‌ها ماندگار بود و هنوز هم در برخی مناطق این تفکرات باقی مانده است. 🔹 در برخی مناطق که امویان ماندگارتر بودند مثل مغرب عربی و اندلس که دولت امویِ اندلس شکل گرفت، آثار این حکومت مشهودتر و مانا‌تر بوده است. در حال حاضر یکی از مهمترین اعیاد بلکه مهمترین عید در کشور مراکش عید عاشوراست. جالب است در این کشور سادات حسنی یعنی ادریسیان حکومت می‌کردند و هم اکنون هم محمد ششم، سید حسنی است 🔹 به نظرم بدتر از این رسم و رسوم، این است که بنی‌امیه به عنوان نمادی از اسلام مطرح شده و حتی اسلام اصیل را اسلام دوره اموی می‌دانند 🔹 ابن تیمیه در کتاب « منهاج السنه النبویه» می‌گوید در هیچ دوره‌ای به اندازه دوره بنی‌امیه اسلام عزیز نشد. ملاک عزت اسلام از نظر او چیست؟ فتوحات. 🔹 در بین اهل سنت جریان‌هایی هستند که چون محبت اهل بیت در آن‌ها قوی‌تر هست از بنی‌امیه فاصله می‌گیرند. به عنوان مثال چند سال پیش آقای دامُلا‌ ایشان تورجان‌زاده (داملا‌ ایشان لقب روحانیون اهل تاجیکستان است) که حنفی هم هست، در مراسم مرثیه‌خوانی روز ششم ماه محرم، صحبتی داشت مبنی بر اینکه: گرچه ما معاویه را پذیرفته‌ایم اما اسم بچه‌هایمان را معاویه نمی‌گذاریم چراکه یاد پسر کثافتش می‌افتیم برای مطالعه مصاحبه کامل اینجا کلیک کنید ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
💠 مردم آمریکا چه نظری نسبت به رژیم صهیونیستی دارند؟ محسن فائضی ✂️ برش‌هایی از متن 🔹 ۵۵% درصد آمریکایی‌ها حس مثبتی به اسرائیل داشته‌اند و در مقابل ۴۱ درصد هم نگرش منفی. از نکات مهم این نظر سنجی اختلاف نگرش نسبت به رژیم صهیونیستی با تغییر میانگین سنی است. هر چه به سن جوان‌تر آمریکایی‌ها نزدیک‌تر می‌شویم، حمایت و نگرش مثبت کاهش و نگرش منفی افزایش می‌یابد. 🔹 جمهوری‌خواهان نگرش مثبت‎‌تری نسبت به اسرائیل در مقایسه با دموکرات‌ها دارند. جهموری خواهان ۷۱% نگرش مثبت دارند. این میزان در بین محافظه کاران یا به تعبیری تندروتر‌ها تا ۷۵% هم افزایش می‌یابد. 🔹 دموکرات‌ها تنها ۴۴% در مقابل ۵۳% که نگرش منفی دارند، نگرش مثبت را انتخاب کرده‌اند. نگرش منفی به اسرائیل در میان لیبرال‌های دموکرات تا عدد عجیب ۶۲% هم افزایش می‌یابد. 🔹 اکثریت آمریکایی‌ها( ۸۴%) شناختی ازBDS به عنوان جدی‎‌ترین نهاد مقابله با اسرائیل در ایالات متحده نداشته‌اند و درصدی هم که موافق این نهاد بودند و حاضر به حمایت از آن هستند حدود ۵% بوده است. 🔹 حرکت BDS جنبشی است که در سال‌های اخیر اسرائیلی‌ها را کلافه کرده است. نامی که اختصار سه کلمه است: (Boycott) تحریم، (Divestment) خارج کردن سرمایه‌گذاری و (Sanctions) تحریم! بی‌دی اس توسط NGO‌ها و گروه‌های خودجوش مردمی و غیردولتی سازماندهی می‌شود و این جنبش رویکردی اجتماعی و حقوق بشرانه دارد که هدف اصلی آن دفاع از حقوق فلسطینی‌هاست. 📎 مطالعه متن کامل یادداشت ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
💠 به مناسبت سالگرد حادثه میدان رابعة العدویة؛ جنایات نظام مصر و نقش آن در تغییر نگرش اخوان نسبت به زنان پریسا رضایی 🔹صبح روز چهاردهم آگوست ۲۰۱۳ میلادی در قاهره، با صدای رگبار گلوله ارتش و قتل عام حدود هزارنفر و جاری شدن سیلاب خون در میدان‌های «رابعه العدویه» و «النهضه» شروع شد. 🔹 در آن زمان، زنان نه تنها در خط مقدم مواجهه و درگیری با نیروهای امنیتی مصر قرار داشتند، بلکه از همان ابتدا در تحصن‌های میدان‌های «رابعه العدویه» و «النهضه» و سلسله اعتراضاتِ پس از آن فعال بودند. آن‌ها به طور مستقیم با نظامیان مصری وارد درگیری شده بودند. 🔹در جریان همین درگیری‌ها بود که بسیاری از زنان اخوانی توسط نیروهای امنیتی بازداشت و شماری دیگر هم به ضرب گلوله نظامیان مصری کشته و یا زخمی شدند. 🔹 با این حال، این تنها تاثیر این اتفاقات نبود، این تجربیات، نوع نگرش به فعالیت‌های سیاسی زنان و نقش‌آفرینی‌ها آن‌ها را به نوعی دچار تغییر و تحول کرد. 🔹به همین مناسبت و در سالروز قتل عام رابعه، به این موضوع میپردازیم که زنان چگونه با این حوادث برخورد کردند و این حوادث چگونه موجب تغییر نگرش نسبت به نقش‌آفرینی آن‌ها شد؟ چگونه نوع نگاه و نگرش جمعیت اخوان‌المسلمین نسبت به زنان و نقش آن‌ها در صحنه سیاسی دستخوش تغییر و تحول گشت؟ 📎 مطالعه کامل یادداشت ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
💠 در میدان رابعة العدوية چه اتفاقی افتاد؟ مجتبی امانی، رئیس سابق دفتر حفاظت منافع ایران در قاهره 🔹 بعد از اقدام ارتش در برکناری مرسی از ریاست جمهوری در نهم تیر 1392، تعداد زیادی از مردم مصر در دو نقطه از قاهره برای طرفداری از وی گرد آمدند. عده‌ای در میدان النهضه و عده‌ای دیگر در میدان رابعه العدویه که مسجدی به همین نام در کنار آن است، جمع شده و به اصطلاح تحصن کرده بودند. 🔹 تجمع میدان مسجد رابعه، نسبت به تجمع میدان النهضه شاهد تعداد بسیار بیشتری از مردم بود. انعکاس رسانه‌ای آن هم بیشتر بود. تجمع آنان که شبانه روزی بود، از نهم تیر تا 23 مرداد یعنی 45 روز طول کشید. این مدت با ماه مبارک رمضان همزمان بود. این دو تجمع با برخورد شدید نیروهای پلیس و ارتش و کشتار نزدیک به 2 هزار نفر از آنان در سحرگاه 23 مرداد و چند روز بعد از عید فطر پایان یافت. منبع فارس ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
24.56M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🇪🇬 حادثه رابعه مرا به ناامیدی محض کشاند🇪🇬 ⭕️ روایت جوان اخوانی از شروع بی‌دینی اش بخاطر حادثه میدان رابعه؛ بخشی از مستند در هفت سال برای دیدن نسخه کامل این مستند 👇 کلیک کنید https://www.aparat.com/v/0jyGf ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
33.33M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🇪🇬 این دعوت دینی ذلیلانه است 🇪🇬 ⭕️ روایت جوان مذهبی مصری از چرایی پیوستنش به گروه های سلفی جهادی بخاطر حادثه میدان رابعه؛ بخشی از مستند در هفت سال برای دیدن نسخه کامل این مستند 👇 کلیک کنید https://www.aparat.com/v/0jyGf ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
💠 معرفی کتاب”اسلام متکلمین” اثر محمد بوهلال احمد آرانی 🔹 مجموعه «الاسلام واحدا و متعددا» از پروژه‌های مهم فکری است که در انجمن «رابطه العقلانیین العرب» زیر نظر دکتر «عبدالمجید الشرفی» و توسط شاگردان او انتشار یافته و بازتاب های متعددی نیز داشته است به نحوی که با اعتراض شدید معتقدان به اسلام سنتی و تحسین تعدادی از روشنفکران مواجه شده است. 🔹شرفی از اساتید دانشگاه مغرب عربی و از روشنفکران معروف امروز جهان اسلام محسوب می شود که پروژه کلی او پیوند دین و مدرنیته در جهان معاصر است . 🔹فارغ از انتقاداتی که به این پروژه فکری و مبانی آن وارد است اگر بخواهیم به ایده این مجموعه نگاهی بیندازیم باید گفت این مجموعه 18 جلدی تلاش دارد تا با نگاه جامعه شناختی به جغرافیای جهان اسلام و بیان تعدد حوزه های فرهنگی تمدنی در سراسر عالم اسلامی و نیز وحدت کلی این حوزه ها نشان دهد که اسلام واحد و متعدد است و به گونه ای نوعی پلورالیسم اسلامی را ثابت کند. 🔹 پیش از این در شعوبا به چند جلد از این مجلدات پرداختیم. در این شماره به کتاب اسلام متکلمین از این مجموعه می‌پردازیم. 📎 مطالعه کامل یادداشت ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
32.08M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📺 مجموعه 9️⃣ زندگی شهرک‌نشینان رژیم صهیونیستی در کرانه باختری(قسمت دوم) ◽️«اینجا آرامشی دارد وصف ناپذیر» مصاحبه یکی از اسرائیلی‌های ساکن در شهرک‌های غیر قانونی در کرانه باختری؛ در این قسمت با ساکنین این شهرک‌ها صحبت و در مورد دلایل‌شان برای آمدن به این شهرک‌ها پرسده می‌شود. ◀️ مشاهده و دانلود لینک با کیفیت 🎞 جذاب ترین مستندهای جهان اسلام را با زیرنویس فارسی در قالب "تماشا" ببینید. ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
💠 پناهندگان در دیدگاه و نگرش اسرائیل؛ بیماران، جنایتکاران و تجاوزگران! الجزیره؛ ترجمه: رامین حسین آبادیان ✂️برش هایی از متن 🔹 اسرائیلی‌ها زمانی که می‌خواهند از پناهندگان سخن بگویند از عباراتی نظیر «جنایتکارانِ اشغالگر» و یا «بمب‌های ساعتیِ تهدید‌کننده اسرائیل» استفاده می‌کنند. 🔹 اشغالگران نشان داده‌اند که همواره در سایه یک کابوس زندگی می‌کنند و این کابوس، تغییر بافت جمعیتی جامعه یهودی است. «تل‌آویو» از سال 1948 تاکنون از هرگونه حضور غیریهودیان در اراضی اشغالی در هراس بوده است. آنها قائلند حضور غیریهودیان در اراضی اشغالی بزرگترین خطری است که اسرائیل را تهدید می‌کند 🔹 هرچند که پناهندگان آفریقایی به خاطر رنگین‌پوست بودن‌شان بیشتر در معرض اقدامات نژادپرستانه قرار می‌گیرند، اما در وهله اول این غیریهودی‌بودن‌شان است که موجب بکارگیری سیاست‌های نژادپرستانه علیه آن‌ها می‌شود. هیچکس از این سیاست [اقدامات نژادپرستانه] مستثنی نیست. 🔹 پس از شعله‌ور شدن آتش جنگ میان روسیه و اوکراین، 18 هزار نفر از شهروندان اوکراینی، کشور خود را به مقصد اسرائیل ترک کردند. دو سومِ مهاجرانی که به اراضی اشغالی رسیدند از غیریهودیان بودند. همین مسئله جنجال زیادی را در محافل اسرائیلی به پا کرد و آن‌ها از اینکه این تعداد از مهاجران غیریهودی به اراضی اشغالی رسیده بودند به شدت انتقاد کردند. 📎 مطالعه کامل یادداشت ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ «رفاه در زندگی» دلیل اصلی مهاجرت به شهرک های صهیونیستی 🎞 ببینید: یک نمونه از تبلیغات برای مهاجرت یهودیان به شهرک های غیرقانونی در مناطق فلسطینی نشین ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba