eitaa logo
شعوبا
1.6هزار دنبال‌کننده
884 عکس
264 ویدیو
0 فایل
يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا «شعوبا» پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان www.shouba.ir ارتباط با ادمین: @admin_shouba
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 بررسی راه‌های گسترش ارتباطات علمی در جهان اسلام در مصاحبه با دکتر طلال عتریسی ✂️ برش‌هایی از متن 🔹 امروزه ممکن است یک نویسنده غربی هر یک یا دو سال یکبار یک کتاب منتشر کند، ولی او این کار را به تنهایی انجام نمی‌دهد. او دانشجو، بودجه‌های پژوهشی، امکانات سفرهای علمی، و … در اختیار دارد. مثلا برخی دانشجویان آمریکایی یا فرانسوی با تأمین هزینه‌ها ۶ ماه به لبنان می‌آیند، و به هر کجا که خواستند می‌روند تا خاورمیانه را بشناسند، و بعد از یک یا دو سال هم کارشناس امور خاورمیانه می‌شوند. 🔹 این کار با وجود امکانات ممکن است، ولی اگر امکانات نباشد او هم مثل هر دانشجوی دیگری به مطالعه اکتفا می‌کند. امکانات مهم است، و به واسطه امکانات ممکن است یک انسان متوسط به سطوح عالی برسد، و تولیدات بیشتری داشته باشد. مسأله نشر، به انگیزه گمراه کردن صورت نمی‌گیرد، بلکه به انگیزه منتشر کردن اندیشه است. ما چطور می‌توانیم فکرمان را در این روزگار منتشر کنیم؟ 🔹 باید به اندیشه بپردازیم، و زمانی که احساس کنیم این اندیشه مفید است، آن را تکرار کنیم. ما گاهی صرفا یک اندیشه را مطرح می‌کنیم و تمام؛ و به نظرمان همین کافی است. در حالی که باید این اندیشه را در کنفرانس‌ها، مباحثات، مناظره‌ها و … تکرار کنیم. تکرار، و رساندن این اندیشه به شخصیت‌های دیگر، تأثیر پررنگی دارد. 🔹 دیدار رو در رو مهم است. مثلا مردم زمانی که برای کنفرانس‌های معمولی به ایران می‌روند، با تصویر مثبتی از ایران برمی‌گردند؛ مثلا رسانه‌ای‌ها یا روزنامه‌نگاران یا سیاست‌مداران، وقتی ۵ روز به ایران می‌آیند، آن‌جا را کشوری زیبا و منظم می‌یابند، که با چیزی که در رسانه‌ها از ایران نشان داده می‌شود متفاوت است. 📌 برای مطالعه این مصاحبه، کلیک کنید: https://zaya.io/طلال_عتریسی ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
📚 مجموعه بررسی کتاب‌های غیرفارسی منتشر شده؛ مناسب محققین و پژوهشگران 5️⃣ نگاهی به کتاب «هراس از حکومت اسلامگرایان» اثر عصام تلیمه 🔸 با توجه به پیشینه اسلامگرایان(فارغ از درستی یا نادرستی آن) نگرانی‌هایی به ویژه پس از انقلاب مصر نسبت به ورود آن‌ها به صحنه سیاست به وجود آمد. این نگرانی‌ها سؤالات و ابهامات زیادی را به وجود آورد که اسلامگرایان باید پاسخی جامع و کافی به آن‌ها ارائه دهند. 🔸 ازجمله سؤالات این است: موضع دولتِ دینی درقبال نگرانی‌هایی که مطرح می‌شود، چیست؟ موضع اسلامگرایان در قبال آزادی‌های عمومی چیست؟ اسلامگرایان در قبال مسئله آزادی عقیده چه اعتقادی دارند؟ موضع‌شان در خصوص اجرای احکام اسلامی چیست؟ به طور کلی آن‌ها چه دیدگاه، نگرش و موضعی در قبال غیرمسلمانان و به ویژه مسیحیان دارند؟ 🔸 یکی از کسانی که تلاش کرد بدین سوالات پاسخ دهد، عصام تلیمه از شیوخ اخوانی الازهر و از نزدیکان قرضاوی، شخصیت مطرح درگذشته اخوانی­ها بوده است. وی در کتاب خود تلاش کرده است به سؤالات مطرح‌شده پاسخ دهد؛ به گونه‌ای که این پاسخ‌ها متناسب با اندیشه و فهم اسلامی باشد. 🔸 اگرچه سالهایی از نگارش این کتاب می گذرد، اما همچنان این نگاشته جزو آثار مورد ارجاع برای نگاه اسلامگرایان به برخی موضوعات مانند اجرای شریعت، آزادی عمومی و ... می‌باشد. برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید. ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
💠 شکست محتمل ناتو در انتخابات پیشرو؛ خبری خوب برای ایران و منطقه جلال الدین محمد اردوش ✂️ برش‌هایی از متن 📍 تردیدی نیست که کمال قلیچداراوغلو در صورت پیروزی در انتخابات در خوشبینانه‌ترین حالت چند سال اول دوران ریاست جمهوری خود را باید وقف ایجاد شرایطی کند که دولت مستقر بتواند اهداف خود را در فضایی که پس از پایان دوران بیست و یک ساله حاکمیت حزب عدالت و توسعه در ترکیه به وجود آمده است به پیش ببرد. 📍در خصوص بحران جمهوری آذربایجان و کریدور زنگزور، به طور کلی می توان با سنجش عوامل متعدد گفت که روی کار ماندن اردوغان منجر به تداوم و حتی تشدید این بحران خواهد شد. در نتیجه شاید بتوان مهمترین عامل منفی ترکیه‌ اردوغانی برای ایران را مسئله کریدور زنگزور دانست. اما با این حال با در نظر داشتن نقش مهم «حزب خوب» به رهبری مرال آکشنر در ائتلاف ملت، نمی توان به طور مطلق روی کار آمدن قلیچداراوغلو را هم به منزله پایان بحران کریدور زنگزور تلقی کرد. 📍کورشاد زورلو (Kürşad Zorlu) سخنگوی حزب خوب (İYİ Parti) در تاریخ ۱۱ می سال جاری در مصاحبه تلویزیونی گفت « می خواهم کاملا واضح و شفاف به مردم ترکیه و مردم آذربایجان بگویم‌؛ اجازه نخواهیم داد هیچ پیروزی ای که در جنگ قره باغ به دست آمده از دست برود، ابهاماتی که امروز وجود دارد را نیز کاملا حل خواهیم کرد و برای تشکیل کریدور زنگزور چه در مجلس و چه در دولت همه ی اقدامات لازم را به طور کامل انجام خواهیم داد. به شما در این مورد قول می دهم.» 📌 برای مطالعه این مصاحبه اینجا کلیک کنید ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
پایگاه اندیشه ای شعوبا با همکاری دارالقرآن سازمان تبلیغات برگزار می کند: 🕋 برادران قرآنی ؛ بررسی فعالیت های قرآنی در جهان اسلام و زمینه های همکاری 1⃣ جلسه اول : کشور یمن با ارائه : احمد حاج صادقیان ؛ کارشناس امور یمن یکشنبه ۷ خرداد ساعت ۱۰:۳۰ مکان : قم ، میدان سپاه ، سازمان تبلیغات اسلامی استان قم @shouba
💠 فراماسونری و دانشگاه آمریکایی بیروت چگونه عربی استاندارد مدرن را ابداع کردند؟ ✂️ برش هایی از متن 🔹 در دهه‌های اول قرن نوزدهم میلادی و با ورود فراماسون‌های پروتستان از آمریکا فعالیت‌های ‏ماسونی در بیروت فوران پیدا کرد. این فراماسون‌ها که بعدها دانشگاه آمریکایی بیروت را ‏تاسیس کردند. آن‌ها معتقد بودند که پروتستانیسم یک مذهب عقل‌گرا و ‏علمی، یا به‌ زبان ساده، یک مذهب منطقی است؛ از این رو اگر اهالی شام بتوانند علم و منطق ‏عقل‌گرای مدرن را بفهمند، خود‌به‌خود به پروتستانیسم می‌گروند 🔹 پرسش مبلغان مذهبی این بود که حالا چطور باید اهالی شام را با عقلانیت و علم مدرن آشنا ‏کنند. پاسخ ساده بود؛ باید تحصیلات درجه‌یکی را برای محلی‌ها فراهم می‌کردند که جایگاه ‏هنر در اندیشه و علم مدرن را به آن‌ها معرفی کند. این تحصیلات باید در شبکه‌ای از مدارس ‏مذهبی ارائه می‌شد. کالج پروتستانِ سوری که در سال ۱۸۶۶ میلادی تاسیس شد یکی از این ‏مدارس بود؛ همان موسسه‌ای که بعدها نامش به دانشگاه آمریکایی بیروت تغییر یافت‎.‎ 🔹 مبلغان مذهبی برای آشنایی اهالی شام با کتاب مقدس به زبان عربی، ترجیحا ‏عربیِ واضح و قابل‌فهم، مجبور بودند در ابتدا کتاب مقدس را به این زبان ترجمه کنند. واقعا ‏در آن زمان نسخه‌ای از کتاب مقدس به زبان عربیِ واضح، کاملا قابل فهم و دسترسی‌پذیر ‏وجود نداشت، چرا که کلیساهای مسیحیِ قدیمی‌تر در مناطق عرب‌زبان استفاده‌ای از آن ‏نداشتند‎‎.‎ 📌 ادامه مطلب در: https://zaya.io/دانشگاه_آمریکایی_بیروت ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
💠 نشست فعالیت‌های قرآنی در انصارالله یمن؛ تفکرات سید حسین الحوثی محور کارهاست ✂️ برش هایی از متن 📍در این نشست که به همت دارالقرآن کریم و پایگاه شعوبا برگزار شد، آقای احمد حاج صادقیان شرایط فعالیت­های قرآنی در یمن را بیان کردند. جریان‌های قرآنی در یمن در این نشست در سه شاخه انصارالله، اخوان المسلمین و صوفیه تقسیم گشته که این جلسه اختصاص به دسته اول داشته است. 📍 باید گفت انصارالله و زیدی ها در همین زمان کم با توجه به جنگ، محاصره و مشکلات دیگر در مضیقه بوده اند و نباید توقع و انتظار ساختارهای قرآنی مانند آنچه در دیگر کشورهای قرآنی وجود دارد را از آنها داشته باشیم. 📍جنبش انصارالله به عنوان حرکتی سیاسی و اجتماعی برپایه عقاید زیدی خود را از اساس مدعی قرآن دانسته و حرکتی را نیز که آغاز کردند، کاملا قرآنی بنا نهادند. دلیل این مساله هم به بنیانگذار این جنبش یعنی سید حسین الحوثی بر می گردد. 📌 ادامه مطلب در: https://zaya.io/قرآن_یمن ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
پایگاه اندیشه ای شعوبا با همکاری دارالقرآن سازمان تبلیغات برگزار می کند: 🕋 برادران قرآنی ؛ بررسی فعالیت های قرآنی در جهان اسلام و زمینه های همکاری 2️⃣ جلسه دوم : اسلام سنتی اهل سنت با ارائه : حجت الاسلام دکتر سید علی بطحایی ؛ سردبیر پایگاه مسلمنا، پژوهشگر جریان های اسلامی حجت الاسلام محمد قطرانی ،‌ سردبیر پایگاه شعوبا سه شنبه ۱۶ خرداد ساعت ۱۶ مکان : تهران، سازمان دارالقرآن کریم جلسه به صورت مجازی نیز پخش می گردد. آدرس مجازی روز نشست اطلاع‌رسانی می‌شود. @shouba
🔍محورهای حبل‌الله «از استانبول تا کابل بررسی آخرین وضعیت جریانات اسلامگرای منطقه» 🎤 علیرضا کمیلی، دبیر اتحادیهٔ بین‌المللی امت واحده 🇹🇷بخش اول: 🔸ترکیه در چه فرآیندی از آتاترک لاییک به اسلامگرایان «عدالت و توسعه» رسید؟ 🔹مهمترین عوامل محبوبیت و پیروزی اردوغان یا وجود اوضاع سخت اقتصادی مردم چه بود؟ 🔸از دید مردم ترکیه، دوگانهٔ انتخابات اخیر، جدال بر سر دین‌داری و بی‌دینی بود. 🔹آیا ترکیه به دوران ماقبل اسلام‌گرایان برخواهد گشت؟ 🔸چرا آمریکا حتی همین دولت ترکیه‌ای را که پروازهای مستقیم متعدد به فلسطین اشغالی دارد نمی‌تواند تحمل کند؟ 🇦🇫بخش دوم: 🔸آمریکا از افغانستان خارج شد یا اخراج شد؟ خود حاکمان فعلی افغانستان آیا انتظار به قدرت رسیدن خود را داشتند یا...؟ 🔹سیاست نظام مبنی بر تنش‌زدایی با حاکمیت جدید افغانستان، آیا عاقلانه بوده است؟ 🔸آمریکا در مدت ۲۰ سال اشغالگری خود، چه برنامه‌هایی را برای مبارزه با فرهنگ اسلامی در افغانستان اجرا می‌کرد؟ 🔹آیا رویکردهای طالبان در حوزه‌های رسانه، موسیقی و زنان، نسبت به بیست سال قبلشان تفاوتی دارد یا نه؟ 🔸طالبان در دوران جدید حاکمیت خود، چه تعاملی با شیعیان (حسینیه‌ها، حوزه‌های علمیه، مراسم محرم و...) دارند؟ 🔹آیا حاکمان افغانستان مسئلهٔ حقابه را به رسمیت شناخته‌اند؟ چرا این موضوع به تنش رسانه‌ای کشیده شد؟ 🔸ماجرای درگیری‌های مرزی اخیر چه بود؟ 🔔تشریح این محورها را در صوت بخش اول (ترکیه) و بخش دوم (افغانستان) نشست دنبال کنید. 📣 همراهی ما در دیگر پیام‌رسان‌ها: بله|سروش 🆔 @Hablollahir
💠 اسلام سنتی؛ از دشواری تعریف تا چگونگی تعامل 🔸 جلسه دوم از مجموعه جلسات بررسی فعالیت‌های قرآنی در جهان اسلام و زمینه‌های همکاری با همت پایگاه شعوبا و سازمان دارالقرآن کریم برگزار شد. این جلسه به بررسی اسلام سنتی و زمینه های همکاری با این جریان در حوزه قرآن اختصاص داشت. 🔸 در زمینه اسلام سنتی، مصاحبه ای مجزا با حجت الاسلام دکتر سید علی بطحایی انجام گرفت. دکتر بطحایی در این مصاحبه یکی از مشکلات جریان پژوهشی معاصر را یکدست انگاری گونه های مختلف اسلام سنتی دانسته و به لزوم تعریف دقیق از اسلام سنتی اشاره کردند. در نگاه دکتر بطحایی برای تعریف دقیق از اسلام سنتی باید ابتدا دانسته شود اسلام سنتی چه چیزی نیست تا در ورای آن سلب ها متوجه شویم اسلام سنتی چه تعریفی دارد. 🔸 در این مصاحبه به شکل بدیعی، به گونه های مختلف اسلام گرایی و تفاوت های آن با برخی گرایش ها مانند اخباری، ارتجاعی و سنت گرایانه اشاره شده است. 📌 برای مطالعه متن کامل این مصاحبه کلیک کنید: https://zaya.io/اسلام_سنتی_چیست ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
💠 فراماسونری و ارتباط با فارغ التحصیلان دانشگاه آمریکایی بیروت 🔸 چه ارتباطی بین مبلغان مذهبی، فارغ‌التحصیلان دانشگاه آمریکایی بیروت و فراماسون‌ها ‏وجود دارد؟ خیلی ساده است. به‌طور شگفت‌انگیزی تعداد زیادی از مبلغان مذهبی و ‏فارغ‌التحصیلان اولیه‌ی کالج پروتستانی سوری فراماسون‌ بودند. مترجمان کتاب مقدس، ‏کرنلیوس فن‌دایک و الی اسمیت، از فراماسون‌های فعال بودند. سردبیر «المقتطف»، فارِس ‏نمر، به مقام استادیِ لوژ ماسونیِ بیروت رسید. هم‌رده‌ی او در این مجله، یعقوب صرّوف، نیز ‏ماسون بود، مثل جرجی زیدان، سردبیر الهلال. بطرس البستانی که واژه‌نامه‌ی عربی ‏‏«المحیط» را نوشت هم ماسون بود، همچون بسیاری از روشنفکران عرب آن زمان، مانند ‏میخائیل مشاقه و شاهین مکاریوسِ روزنامه‌نگار‎.‎ 🔸 از آنجا که اصلاح زبان عربی یک اشتیاقِ مادام‌العمر برای بسیاری از فراماسون‌ها بود، ‏منطقی به نظر می‌رسد که فرض کنیم بحث درباره‌ی این پروژه یکی از موضوع‌های همیشگی ‏آن‌ها در جلسات ماسونی بوده است. از همین رو شاید سهم فراماسونری در خلق عربی ‏استاندارد مدرن، علاوه بر ایجاد کالج پروتستانی سوری و نمونه‌های مشابه دیگر، می‌تواند ‏ساختن فضایی برای روابط بین فردی، تبادل ایده‌ها و بحث درباره‌ی دانش باشد. به این معنا، ‏لوژهای ماسونی به‌راستی توانسته‌اند به اهدافشان درباره‌ی حمایت از پیشرفت علم و عقلانیت ‏دست پیدا کنند. بخشی از مقاله: فراماسونری و دانشگاه آمریکایی بیروت چگونه عربی استاندارد مدرن را ابداع کردند؟ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
پایگاه اندیشه ای شعوبا با همکاری دارالقرآن سازمان تبلیغات و انجمن تبلیغ بین الملل حوزه مشکات برگزار می کند: 🕋 برادران قرآنی ؛ بررسی فعالیت های قرآنی در جهان اسلام و زمینه های همکاری 3⃣ جلسه سوم: کشور سوریه با ارائه : حجت الاسلام جواد امین، استاد حوزه علمیه ‌و اهل سوریه حجت الاسلام فرشچی، پژوهشگر سوریه دوشنبه ۲۹ خرداد ساعت ۱۶ مکان : قم،بلوار جمهوری اسلامی، جنب موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، حوزه علمیه مشکات پخش مجازی : https://www.skyroom.online/ch/m.hajipour/mashkat-international-group @shouba
💠 چرا هزاران یهودی از اسرائیل فرار می‌کنند؟ بیایید همراه با هم اینجا را ترک کنیم! میدان الجزیره ✂️ برش هایی از متن 🔹 دولت اشغالگران به صورت تعمدی مساله ای را نادیده می‌انگارند؛ مسئله یهودیانی است که پس از گذشت مدت زمانی از مهاجرت‌شان، تصمیم به ترک اراضی اشغالی می‌گیرند. در زبان عبری از این پدیده تحت عنوان «یوردیم» یاد می‌شود که به معنای «سقوط» است. 🔹 درخواست اسرائیلی‌ها برای دریافت تابعیت فرانسه با 13 درصد افزایش بیشترین میزان درخواست برای دریافت تابعیت اروپا را به خود اختصاص داد. همچنین درخواست برای دریافت تابعیت دیگر کشورهای اتحادیه اروپا به طور کلی افزایش داشته است. 🔹 در طول دهه‌های گذشته، اوضاع امنیتیِ نابسامان، عامل اصلی مهاجرت معکوس از اراضی اشغالی بوده است. همین اوضاع امنیتی باعث شد تا یهودیان در طول سال‌های 1987 و 2000 دست به مهاجرت بزنند. 🔹 دولت اسرائیل اعلام کرده است که تصمیم دارد قوانین مربوط به اعطای تابعیت اسرائیلی را تغییر دهد. هدف از تلاش‌ها برای ایجاد تغییر در قوانین مذکور، این است که مهاجران جدید در اراضی اشغالی نتوانند به راحتی و خیلی زود اراضی اشغالی را ترک کنند. 📌 برای مطالعه متن این یادداشت کلیک کنید: https://zaya.io/مهاجرت_یهودیان_از_سرزمین_اشغالی ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
◀️ کانال علمی _ تخصصی «مطالعات اخوان المسلمین» ✔️ معرفی خط اصیل اخوان المسلمین «حسن البنا» ✔️ شناخت رهبران جوان اخوان در جهان ✔️ گروه ها و جریان‌های های انشعابی ✔️ تحلیل و ارزیابی 🌐 آدرس کانال علمی تخصصی « مطالعات اخوان المسلمین» https://eitaa.com/Ikhwan_AlMuslimin
💠 امکان‌سنجی فعالیت‌های قرآنی در سوریه؛ اهل‌سنت سوریه سرآمد انس با قرآن در جهان عرب 🔹 سومین نشست از سلسله‌نشست‌های «برادران قرآنی؛ بررسی فعالیت‌های قرآنی در جهان اسلام و زمینه‌های همکاری» با محوریت کشور سوریه، در مرکز تخصصی حوزهٔ علمیهٔ مشکات برگزار گشت. در این نشست که به همت سازمان دارالقرآن کریم و پایگاه شعوبا تشکیل شد، حجت‌الاسلام علیرضا فرشچی گزارشی از جایگاه قرآن کریم و وضعیت فعالیت‌های قرآنی در سوریه ارائه نمود. همچنین حجت‌الاسلام جواد امین از روحانیان سوری، به تکمیل و ارزیابی گزارش یادشده پرداخت و زاویه‌های دیگری از قرآن نزد ملت سوریه را بیان کرد. برای مطالعه متن این گزارش کلیک کنید: https://zaya.io/قرآن_سوریه ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
✂ برش‌هایی از متن 🔹 با وجود نابسامانی سرزمینی و قومی، مردم سوریه عمیقاً با قرآن کریم مأنوس اند. همهٔ ما قرآنی را که خطاط مشهور سوری نوشته خوانده‌ایم: عثمان طاها. در ایام سال، از مغازه‌های شهر حما به جای موسیقی، صدای قرآن پخش می‌شود، عبارت‌ها و جمله‌های قرآنی زبانزد سخن گفتن عامیانهٔ مردم است. 🔹 به ادعای وزیر اوقاف، به رغم آسیب‌هایی که جنگ رقم زده، هنوز سوریه در جایگاه نخست جهان اسلام در حفظ قرآن قرار دارد. تفسیرهای کتبی و شفاهی بسیاری در دهه‌های اخیر در این کشور تولید شده. 🔹 برای کشورهای مسلمان حتی ترکیه و کشورهای استقلال‌یافته از شوروی، آموختن عربی در دمشق افتخار بود و از این کشور شخصیت‌های برجسته‌ای راهی کشورهای منطقهٔ عربی از جمله خلیج فارس شدند. 🔹 متأسفانه شیعیان ضعف جدی در زمینهٔ قرآن دارند. از سویی نهادهای ذیل وزارت اوقاف به شیعیان گواهی نمی‌دهند و ما حتی یک مُجیز شیعه هم نداریم، از سوی دیگر شیعیان توان کافی برای دریافت آن را ندارند. 📌 برای مطالعه متن این گزارش کلیک کنید: https://zaya.io/قرآن_سوریه ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
💠 به بهانه اتفاقات آلبانی؛ از دیپلماسی دیجیتال رژیم صهیونیستی تا صفحه “اسرائیل به فارسی” ✏ محسن فائضی 🔹 صفحه جنجالی “اسرائیل به فارسی” پس از اتفاقات کمپ اشرف، تعداد لایک هایش نسبت به میانگین 30 روز قبل آن با کاهش 26% درصدی روبرو شده است. 🔹 این صفحه از آذر سال ۸۹ (نوامبر ۲۰۱۰) آغاز به کار نمود. صفحه‌ای که به دنبال تکرار تجربه موفق اسرائیلی‌ها در دیپلماسی دیجیتال فضای عربی ایجاد شد. این صفحه تا اواخر سال 2018 حدود 35 هزار دنبال کننده داشت. 🔹 بواسطه ورود این صفحه به اتفاقات داخلی و اغتشاشات سال های اخیر و ضریب دادن از سوی برخی فعالین رسانه ای (مانند آقای رائفی پور) به آن علی رغم بایکوت از سوی فعالین رسانه‌ای و فعال در این حوزه، اکنون به نزدیک به نیم میلیون فالوئر رسیده است و حالا به یکی از پردنبال‌کننده‌ترین رسانه‌های دیپلماسی دیجیتال اسرائیلی‌ها در توئیتر تبدیل شده است. 🔹 چرا اسرائیل به فارسی را نباید فالو، ریتوئیت، کامنت گذاری و …. کرد؟ ضریب دادنی که نه تنها رفع ابهامی نمی‌نماید، بلکه مشروعیت بخشی ضمنی و عادی سازی گام به گام است. برای مطالعه متن کامل این یادداشت کلیک کنید: https://zaya.io/اسرائیل_به_فارسی ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
💠 گروه‌های صوفی در ترکیه و تأثیر سیاسی و اجتماعی آن‌ها 🔹 گروه‌های دینی و طریقت‌های صوفیه در ترکیه در طول دو دهه گذشته نفس راحتی کشیدند و توانستند با آزادی بیشتری فعالیت‌های خود در این کشور را انجام دهند. این درحالی است که پیش از آن، نظام سیاسی حاکم بر ترکیه سیاست خصومت‌ورزانه ‎ای را در قبال این گروه‌ها و طریقت‌ها اتخاذ می‌کرد. 🔹 در این مقاله، ابتدا به تاریخ تعاملات گروه‌های صوفیه با دولت ترکیه در دوران جمهوری پرداخته می شود. سپس در ادامه گروه های صوفیه زیر معرفی و بررسی می‌گردند: 1⃣ جنبش «إرن کوی» 2⃣ جماعت «اسکندر پاشا» 3⃣ جنبش «منزل» یا «سمرقند» 4⃣ جنبش یا طریقت «سلیمان‌جی» 5⃣ جماعت «اسماعیل آقا» 📌 برای مطالعه متن این مقاله تحلیلی که به صورت کامل به جزئیات گروه‌های صوفیه در ترکیه پرداخته، کلیک کنید: https://zaya.io/صوفیان_ترکیه ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
💠 جنگ و صلح میان ایران و آذربایجان 🔹 اتفاقات ماه‌های اخیر میان ایران و آذربایجان، روابط طرفین را پیچیده‌تر از گذشته کرده است؛ رفتارهای نسنجیده دولت آذربایجان نیز بر این پیچیدگی افزوده است. در این باره مصاحبه ای با آقای دکتر فرهودی، مدیر اندیشکده ترند صورت گرفت تا این مساله دقیق‌تر مورد بررسی قرار گیرد. 🔹 دکتر فرهودی در این مصاحبه ضمن اشاره به زمینه‌های موجود در منطقه قفقاز از گذشته که برای فهم کنش‌های سیاسی دولت آذربایجان ضروری است، راه حل‌هایی برای حل برخی مسائل مانند زنگزور ارائه دادند. 📌 برای مطالعه این مصاحبه که به همت هادی عطارزاده انجام گرفته، کلیک کنید: https://zaya.io/جنگ_صلح_ایران_آذربایجان ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
💠 جنگ و صلح میان ایران و آذربایجان ✂برش‌هایی از متن 🔹 نظم امنیتی حاکم بر قفقاز ناشی از یک گذشته تاریخی است که براین منطقه تحمیل شده. دولت‌های ارمنستان، آذربایجان و گرجستان که در سال ۱۹۱۷ تا ۱۹۲۰ با حمایت‌های دول خارجی (اروپائی) دولت‌های مستقل خود را تشکیل دادند، توسط ارتش سرخ شوروی سرکوب شدند و این باعث شد دولت‌های این منطقه هویت سیاسی_تاریخی خود را در مسیر دولت ملت‌سازی از دست بدهند. 🔹 جمهوری دمکراتیک آذربایجان مورد حمایت انگلستان بود زیرا انگلیس می‌خواست به چاه‌های نفت قفقاز دسترسی پیدا کند. ارمنستان به دلیل لابی ارامنه در فرانسه حمایت دولت فرانسه را به دست آورد و گرجستان مورد حمایت آلمان بود. 🔹 تمام افرادی که در کشور‌های استقلال یافته از شوروی به روی کارآمدند، از اعضای حزب کمونیست شوروی و افراد ذی نفوذ در سرویس اطلاعاتی کا گ ب هستند. خود حیدر علیف نفر دوم حزب کمونیست شوروی سابقه افسر ارشد بودن کا گ ب را دارد. 🔹 دولت جمهوری اسلامی ایران طی چند سالی که از سال ۱۹۹۱ گذشته به قفقاز به دیده یک منطقه راهبردی نگاه نکرده بود و سر همین قضیه سر دولت ما بی‌کلاه مانده است. 🔹 جمهوری آذربایجان می‌داند که درافتادن با ایران برایش هزینه سنگینی خواهد داشت. نمی‌خواهیم از منظر عرق ملی خودمان به این مسأله نگاه بکنیم بلکه هر نظامی عاقلی به توان نظامی ایران در منطقه نگاه بکند می‌فهمد که توان نظامی کشوری مثل ایران برای جمهوری آذربایجان یعنی شخم‌زده شدن تمام خاک کشورش. 📌 برای مطالعه این مصاحبه که به همت هادی عطارزاده انجام گرفته، کلیک کنید: https://zaya.io/جنگ_صلح_ایران_آذربایجان ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
📝 چرا عید قربان در جمهوری اسلامی ایران بایکوت شده است؟! 🔹شب بزرگترین عید ۲ میلیارد مسلمان است. همه کشورهای اسلامی در جشن و شادی است. یکی از بهترین نوستالوژیهای مسلمانان در همه جای دنیا از چاد تا داغستان تا چین و جاکارتا ایام عید قربان است. و در جوامع مالتی کالچر این اجتماع و تنوع نژادی حاضر به جذابیت آن افزوده است. 🔹در ایران اما داستان متفاوت است. ظاهرا در توافق نانوشته ای هیچ تلاشی برای جشن گرفتن وجود ندارد . عیدی که در کنار عید فطر تنها اشتراک جشن مذهبی ایرانیان شیعه با ۹۰ درصد جامعه مسلمانان غیرشیعه است. 🔹اخبار تلویزیون در یک گزارش فرمالیته بر روی اشکهای دختران و پسران جوان در دعای عرفه زوم کرده و خبر بعدی تشییع جنازه شهدای گمنام است. برخی از جریانات چند سال است دهه مسلمیه! را عزا می‌گیرند و از این روز که خداوند شانیت آن را عید دانسته به پیشواز عزاداری محرم می روند ! 🔹 ای کاش دست اندرکاران مذهبی جمهوری اسلامی به جای مناسبت سازی و مناسک سازی بر روی خاطره سازی و بولد کردن این عید الهی برای مردم ایران برنامه ریزی می کردند. 🔹برای مثال برگزاری نماز با شکوه عید قربان مانند عید فطر به امامت رهبر انقلاب با حضور مسئولین و مردم و سخنرانی در این روز؛ قطعا اثرگذاری آن از پیام سالانه حج که از سوی رسانه های غربی، عربی سانسور می شود، کمتر نبود که بیشتر بود. منبع: برند ایران ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
💠 ظهور گولن در فضای گروه های صوفی 🔹 مراکز تأسیس‌شده توسط گروه‌ها و طریقت‌های صوفی در ابتدای امر با نظام سیاسی حاکم همگرایی داشتند، اما پس از گذشت چند سال توانستند افکار و اندیشه‌های خود را در سطح جامعه بسط دهند و با عموم مردم ارتباط برقرار سازند. علیرغم تمامی مخاطری که وجود داشت و تمامی هشدارهایی که از سوی نظام سیاسی حاکم داده شده بود، گروه‌های دینی به فعالیت‌های خود ادامه دادند. 🔹 در چنین شرایطی شخصیتی به نام «فتح‌‎الله گولن» ظهور و بروز پیدا کرد. او تربیت‌شده گروه «نورسیه» بود؛ گروهی که توسط «شیخ سعید النورسی» در دوران حکمرانی «آتاتورک» تأسیس شد. «گولن» در صفوف همین گروه پرورش یافت و اصول آن را سرلوحه خود قرار داد. او در مسیر فعالیت‌‎های خود یکی از شاخه‌های طریقت «نورسیه» را راه‌اندازی کرد. 🔹 مدتی از آغاز فعالیت‌های «گولن» نگذشته بود که وی توانست خانه‌هایی را برای دانش‌پژوهانی که در مؤسسات آموزشی ترکیه کسب علم می‌کردند، احداث کند. او سپس دامنه فعالیت‌های خود را گسترش داد و به بازگشایی مدارس و دانشگاه‌های مختلف مبادرت ورزید. پس از آن، «گولن» قدم در عرصه رسانه گذاشت و چند روزنامه و شبکه ماهواره‌ای برای خود تأسیس کرد. جنبش تحت رهبری وی به نام «خدمت» معروف شد. 🔹 «فتح‌الله گولن» توانست هیبت گروه‌ها و طریقت‌های صوفی را به آن‌ها بازگرداند، زیرا در وارد ساختن این طریقت‌ها در قلب فعالیت‌های اجتماعی و خدمت‌رسانی، موفق عمل کرد. 📌 بخشی از مقاله گروه‌های صوفی در ترکیه و تأثیر سیاسی و اجتماعی آن‌ها ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
💠 چالش هویت و کارآمدی برای دستگاه‌های عظیم دیپلماسی فرهنگی کشور؛ برداشتی آزاد از نشست تجربه‌کاوی نمایشگاه فرهنگی دوستی ایران و ونزوئلا ✏ محمد رضا کوهکن ✂ برش‌هایی از متن 🔹 تصمیم گرفته شد رونمایی از ترجمه اسپانیایی کتاب خون دلی که لعل شد با عنوان «سلول شماره 14» در قالب یک رویداد فرهنگی انجام بگیرد و کشور ونزوئلا به‌واسطه ظرفیت‌ها و سوابقی که داشت، به‌عنوان اولین میزبان رونمایی کتاب انتخاب شد؛ 🔹 این رویداد مورد استقبال گسترده مخاطبان و پوشش گسترده رسانه‌های ونزوئلایی قرار گرفت. به‌گونه‌ای که فقط اسامی 8000 نفر در غرفه خدمات پزشکی ثبت شده و مسابقات روزانه نیز بین 800 تا 1000 نفر شرکت‌کننده داشته است. این رویداد علاوه بر افکار عمومی و رسانه‌ها، مورد توجه مسئولان رسمی این کشور نیز قرار گرفته بود. 🔹 توفیق یک مؤسسه در داخل کشور برای هدایت اجرای چنین رویدادی، دستگاه‌های عظیم و باسابقه دیپلماسی فرهنگی کشور را با چالش هویت و کارآمدی مواجه می‌کند و این سؤال را مطرح می‌سازد که چرا چنین فعالیت‌هایی از جانب این دستگاه‌ها با وجود قدرت، امکانات، نمایندگی‌های خارج کشور، بودجه و… کمتر مشاهده می‌شود؟ آیا این مسئله تلنگری برای ضرورت بازطراحی الگوی فعلی فعالیت این دستگاه‌ها نیست؟ چگونه می‌توان این فعالیت‌ها را از «استثنا»، به «قاعده» فعالیت‌های دیپلماسی فرهنگی و عمومی کشور تبدیل کرد؟ 📌 برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
💠 دبی؛ سرزمین موعود جدید اسرائیلی‌ها غزال گلشیری ترجمه: سمیه احمدی 📍 در ماه می (اردیبهشت) گروهی کوچک از مردان و زنان و کودکان یهودی بر روی یکی از اسکله‌های دبی – پایتخت گردشگری و تجاری امارات – درحال سوار شدن به یک کشتی تفریحی برای گردش روی دریاچه بودند. درحالی که داشتند از خوردن غذای پاک (معادل حلال در دین یهود) و منظره دریاچه که تا قلب امیرنشین خلیج فارس ادامه داشت لذت می‌بردند. افرایم کامیسار، هماهنگ‌کننده سفر که خودش هم اسرائیلی است، با مسافران که بیشتر آن‌ها هم اسرائیلی هستند تماس گرفت. یکی از مسافران که مردی 41 ساله هست و کیپا (کلاه یهودی) به سر دارد با قهقهه گفت: «برای یک اسرائیلی مثل من، زندگی و کار در امارات واقعا جنون‌آوره»..... برای مطالعه متن کامل کلیک کنید: https://zaya.io/دبی_سرزمین_موعود_جدید ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
💠 جنبش «إرن کوی» در ترکیه 🔹 «إرن کوی» یکی از جنبش‌های وابسته به طریقت صوفی «نقشبندیه» است که عمدتا از تجار و سرمایه‌داران محافظه‌کار تشکیل می‌شود. درحال حاضر «عثمانی نوری توپ باش» ریاست آن را برعهده دارد. جنبش «إرن کوی» نام خود را از منطقه‌ای به همین اسم که در «استانبول» واقع شده، گرفته است. 🔹 این جنبش پس از سال 1955 توسط «شیخ محمود سامی رمضان اوغلو» تأسیس شد اما در سایه فشارهایی که گروه‌های اسلامگرا در ترکیه با آن مواجه شدند، «رمضان اوغلو» به عربستان سفر کرد و در سال 1984 هم در همانجا درگذشت. کمیته‌ای متشکل از 4 نفر جنبش «إرن کوی» را رهبری می‌کنند. 🔹 ازجمله نهادهای وابسته به جنبش «إرن کوی» می‌توان به مؤسسه «عزیز محمود هدائی» و مؤسسه فرهنگی «مرادیه» اشاره کرد. این جنبش همچنین مستقیما بر تعداد زیادی از مدارس و مراکز موقوفه در ترکیه و خارج آن نظارت دارد. 🔹 از آنجایی که این جنبش به سرمایه‌داران برجسته تکیه دارد و در عرصه اقتصادی ترکیه نیز ورود پیدا کرده است، یکی از قوی‌ترین جریان‌های دینی در این کشور به شمار می‌رود. رسانه‌های ترکیه همواره از روابط مستحکم و نزدیک میان «إرن کوی» و خاندان «طوباش» که مالک فروشگاه‌های زنجیره‌ای معروف «بیم» در «استانبول» هستند، سخن گفته‌اند. 📌 بخشی از مقاله گروه‌های صوفی در ترکیه و تأثیر سیاسی و اجتماعی آن‌ها ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 2⃣2⃣ مالک بن نبی؛ متفکر تمدن 📍 مالک بن نبی از جمله متفکران تاثیرگذار جهان اسلام است که طرفداران بی‌شماری در میان اسلام‌گرایان دارد. اما متاسفانه در ایران توجه کافی به این اندیشمند نشده است. 📍 مالک بن نبی را «فیلسوف تمدن» نامیده‌اند. او واحد تحلیل خود را نه دولت و نه جامعه که «تمدن» قرار می‌دهد. نگرش به مسائل جهان اسلام از افقی تمدنی، وجه ممیزه مالک بن نبی از بسیاری از متفکران معاصر است. 📍 در این مستند که ساخت شبکه الجزیره است، به مسیر زندگی و افکار مالک بن نبی پرداخته شده است. برای مشاهده این مستند کلیک کنید: https://zaya.io/مالک_بن_نبی ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba