🔶 صوفی های سلفی را بشناسیم/ بنیان های اعتقادی جماعت تبلیغ
✂️برشهایی از متن:
🔺شاید عجیب به نظر برسد که در عصری که رسانه های مدرن بر تمامی زندگی بشر چنبره زده و انسان ها بیش از آنکه در فضای حقیقی زندگی کنند، در فضای مجازی سیر می کنند؛ جماعتی که با سرعتی خارق العاده گسترشی بی نظیر در سطح کشورهای اسلامی و حتی غیراسلامی داشته، جماعتی است که هرگونه استفاده از ابزار و رسانه های مدرن را قویا نفی می کند. گروهی که بزرگانش اجازه گرفتن عکس و ضبط صدای شان را نمی دهند. آنها برای تجمعات بزرگ خود که تا ۳ میلیون نفر شرکت کننده دارد، حتی حاضر به چاپ یک اعلامیه و پوستر عادی نیز نیستند. چراییِ گسترش این جماعتِ به شدت سنتی در عصر تماما مدرن، خود می تواند پرسشی جدی برای اندیشمندان باشد.
🔺مهمتر از عمومی کردن تبلیغ، ایجاد روحی به شدت زاهدانه و ریاضت گونه در جماعت تبلیغ است که به اقبال عمومی به آن و گسترش شگفت انگیز جماعت کمک کرده است. جماعتی نیامده که در اثر تبلیغ پولی بگیرد یا شکم خود را سیر کند. اتفاقا آمده که گرسنگی و سختی بکشد. او زندگی و کاسبی خود را رها کرده و آمده است که تهذیب نفس کند و خود را بسازد.
🔺کار اصلی مبلّغ سخنرانی نیست، بلکه تعامل و نوع رفتار با مردم است که وزن اصلی تبلیغ را بر دوش می کشد. در این روش معنویت و رفتار برادرانه و ایثارگرانه مبلغ، بیش از خود محتوای تبلیغ موثر است.
⬅️ برای مطالعه متن کامل این یادداشت کلیک کنید.
#جماعت_تبلیغ
📗 شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
🎯 خلاصه کتاب «نشانه های راه» (معالم فی الطریق)
🔹 معروفترین و شاید موثرترین کتاب سید قطب «معالم فی الطریق» است. کتابی که در زندان های جمال عبدالناصر نگاشته شده و صفت «مانیفست» جریانات اسلامگرا بر پیشانی دارد. عده ای این کتاب را آغازی بر افراط گرایی، خشونت و تکفیر در میان برخی اسلامگرایان می دانند و دیگرانی البته آن را نشان از عمق نظری سیدقطب دانسته و افراط گرایی ها را به برداشت های ناصواب از این کتاب بازگشت می دهند.
در هر صورت برای فهم سید قطب باید «معالم فی الطریق» را خواند. کتابی که چکیده و عصاره آن چیزی است که سیدقطب به دنبالش بود.
🔹 برای مطالعه خلاصه این کتاب کلیک کنید.
#سیدقطب
📗 شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎯 بررسی دلایل نفوذ اندیشه شهید صدر در جهان اسلام؛ چرا اندیشه شهید صدر برخلاف سایر اندیشمندان شیعه در جهان اسلام نفوذ کرد؟
✂️برشهایی از متن:
🔹مقالهای است که وضعیت مطالعه در میان جریانهای اسلامی را بررسی کرده است. در این مقاله کسی به اسم «محمد عبدالباقی الهرماسی» که تونسی است، درباره رویکرد اسلامگرایی بحث کرده است. او در این مقاله جدولی دارد و در این جدول از این بحث می کند که شخصیتهای مبارز امروز در جهان اسلام چه میخوانند؟ تقسیمبندی که او کرده و درصدی که طبق پژوهشهای خودش به دست آورده این است که قرآن ۷۳ درصد، آثار محمدباقر صدر ۵۴ درصد، آثار سید قطب ۳۵ درصد، دکتر شریعتی ۳۱ درصد و سید شفیق، حسن حنفی، حسن ترابی، محمد قطب، حسن بنا و ... دیگر نفراتی هستند که آثارشان مطالعه میشود. مثلاً حسن بنا چهار درصد بوده است.
🔹ضربالمثل مشهوری است که میگوید؛ اندیشه در مصر تولید میشود، در لبنان چاپ میشود و در نجف خوانده میشود. ادعای درستی است، اما میگویند تنها کسی که جهت این مسیر را عوض کرد شهید صدر بود. یعنی در نجف نوشت، در لبنان چاپ شد و در مصر آثارش خوانده شد.
🔹در افق خورشید امام خمینی، درخشندگی در فضای اجتماعی-سیاسی در دوره امام و بعد از ایشان در کس دیگری نداریم، اما از حیث اندیشه اینطور نیست. اگر این دو را تفکیک کرده و با آثار بخواهیم مقایسه کنیم، شهید صدر در این مساله بینظیر است
🔹صدر هم در ادبیات بیان محتوا مسائل رایجی که باید در فضای اسلامی رعایت شود، مثل احترام به بزرگان اهلسنت، ادبیات مناسب و پرهیز از تندی و غیره را کاملا رعایت کرده است. هم بالاتر از این، سعی میکند محتوایی که تولید میکند، اگر چه مبنایش کاملاً شیعی است اما به نحوی این محتوا را پردازش کند که سنی احساس نکند که با این محتوا تعارض دارد.
📌برای مطالعه متن کامل کلیک کنید.
#شهیدصدر
📗 شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
⬅️ نگاهی به گسترش فمنیسم در پاکستان؛ تلاش فمنیستها برای گسترش جنبش در روستاها
محمدجواد اصغری
✂️برشهایی از متن:
🔺بازوی پرقدرت این مجموعه و تفکر بازیگران و سلبریتیهای پاکستان و رسانههای فراگیر آن هستند. رسانهای که اگر چند بازیگر از جمله «احمد علی بت»، «کریتولین بلوچ» و «ماهره خان» هم با روند و شعارهای روز جهانی زن موافق نباشند، آنان را تحت فشار میگذارد. این جنبش همچنین تمرکز جدی بر زنان روستایی در ایالت سند کرده است و سعی دارد آنها را برای اولین بار علاوه بر سایر شهرها به خیابان بکشاند.
🔺«عورت مارچ» اگرچه حرکت تازهای در جنبش فمنیسم پاکستان حساب میشد اما در طرف مقابل افراد و احزاب اسلامگرا واکنشهایی تند و بهجا علیه این راهپیماییها داشتند. مولانا فضل الرحمن راهپیماییها و شعارهایش را ابتذال و ترویج بیدینی خواند و گفت ارزشهای شرقی پاکستان نباید تبدیل به ارزشهای تمدن غربی شود. مجمع استانی «خیبر پختونخوا»، به اتفاق آرا قطعنامهای را در محکوم کردن «عورت مارچ» تصویب کرد. این قطعنامه توسط یک خانم در پارلمان، رهانا اسماعیل، که گفته بود مطالبات مطرح شده در راهپیمایی در مورد زنان، غیر اسلامی و شرم آور است، مطرح شد.
📌برای مطالعه متن کامل این یادداشت کلیک کنید.
#پاکستان
#جامعه_شناسی_کشورهای_اسلامی
📗 شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
هدایت شده از شعوبا
🔷«داعش در اسارت»، مستندی درباره اوضاع آوارگان داعش
📌مستند «داعش در اسارت» به اوضاع اردوگاهی در سوریه میپردازد که بسیاری از ساکنان آن اعضای سابق داعش و یا خانواده اعضای کنونی آن هستند. در این مستند با چگونگی زندگی آوارگان سوری و عراقی در اردوگاهها و نیز وضعیت فرهنگی و اجتماعی وابستگان به داعش آشنا خواهیم شد. این مستند توسط پایگاه اینترنتی «شعوبا» ترجمه و زیرنویس شده است.
📍این مستند را از لینک زیر میتوانید مشاهده و دانلود کنید:
https://b2n.ir/759111
#مستند
#داعش
#آوارگان_سوری
#آوارگان_عراقی
📗شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
💠حسین شیخ الاسلام، سلیمانیِ عرصه دیپلماسی و بنیانگذار مقاومت در لبنان بود
مصاحبه با محمدمهدی شریعتمدار، رایزن فرهنگی سابق ایران در لبنان
✂️برشهایی از متن:
🔺من گواهی و شهادت میدهم که ایشان به نوعی بنیانگذار مقاومت لبنان و منطقه بودند! یعنی پیش از تشکیل مقاومت، تمام جریانات، جلسات، مذاکرات و حتی مطالعات مربوط به طرحی را که منجر به ایجاد مقاومت شد، ایشان انجام داده بودند. این بخش از فعالیتهای ایشان را هم کمتر کسی توجه کرده است.
🔺شیخ الاسلام «سردار سلیمانی عرصه دیپلماسی بود!» یعنی همان نقشی که سردار در میدان مبارزه داشتند شیخ الاسلام همان نگاه و نقش را در عرصه دیپلماسی در منطقه داشتند.
🔺شاید کسی نداند که طرح «تشکیل مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق» در آغاز توسط ایشان پیش رفت. تا اینکه بعدها تشکیلاتی ایجاد شد و از سوی نهادهای ذیربط پشتیبانی شد. اما اصل طرح تشکیل مجلس با ایشان بود.
📌برای مطالعه متن کامل این مصاحبه کلیک کنید.
@shouba
💠چرا شیعیان عراق قیام کردند؟/دلایل افزایش بدبینی عراقیها به ایران
✂️برشهایی از متن:
🔺در حالیکه 58 درصد شیعیان عراق در سال 2012 گفته بودند که به دولت عراق اعتماد دارند که اوضاع کشور را بهبود ببخشد، این میزان در سال 2018 به 40 درصد کاهش یافته است. ازسویی دیگر تنها 35 درصد از اهل سنت عراق در سال 2012 معتقد بودند که حکومت میتواند اوضاع آنها را بهتر کند که این میزان در 2018 به 50 درصد رسیده است.
🔺این خشم مردمی شیعی، ایران را هم هدف گرفته است. اعتقاد شیعیان عراق نسبت به دخالت ایران در سیاست عراق بر اساس منافع خودش، افزایش یافته است. علاوه بر آن، آنها گمان میکنند که ایران دولت کنونی عراق را در خشونتورزی نسبت به گروههای معترض یاری میکند. علاوه بر آن گروه های شبه نظامی شیعی عراق که از طرف ایران پشتیبانی میشوند، در حال حاضر بیشترین حمایت را از دولت کنونی عراق انجام میدهند.
⬅️برای مطالعه متن کامل کلیک کنید.
#عراق
📗 شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 نگاهی به مسئله افزایش جمعیت در مصر و مواجهه دولت این کشور با آن
#مصر
#جامعه_شناسی_کشورهای_اسلامی
📗 شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
💠 فعالیتهای اخوان المسلمین در کشورهای غربی/تعدیل برای جذب مسلمانان
✂️ برشهایی از متن:
🔺جریان اخوان نزد مسلمانان ساکن غرب نفوذ زیادی دارد. اخوانی که به رهبری مسلمین غرب راضی نیست و در پس حضورش در این کشورها رویاهایی بلندپروازانه در سر می پروراند، رویاهایی از جنس نفوذ نرم در ساختار سیاسی – اجتماعی غرب و تغییر از درون تمدن فرنگی.
🔺فضای نخبگانی مسلمانان غرب، درآمدهای تقریبا خوب آنان، زاد و ولد بسیار آنان همزمان با کاهش زاد و ولد غربی ها و نیز موج اقبال به اسلام در میان جوانان غربی، عواملی بود که مسلمانان ساکن غرب را به عنوان ظرفیتی عظیم و البته مغفول مورد توجه اخوانی ها قرار می داد. لذا آنان به این نتیجه رسیدند که سرمایه گذاری در حوزه مسلمانان غرب – خصوصا قشر تحصیلکرده آنان – بیشتر از کارهای خاورمیانه ای شان اهمیت نداشته باشد قطعا کم اهمیت تر نیست.
🔺اخوانی ها نفوذ در ساختارهای سیاسی غرب را با ایجاد ارتباط مثبت با نهادهای محلی شروع کردند. آنها برای ورود در این ساختارها از علنی شدن ارتباطاتی که فی المثل با احزاب اصلی انگلستان برای انتخابات محلی برقرار کرده اند، ابایی ندارند. حتی بعضی از اخوانی ها در لیست احزاب بزرگ انگلستان برای انتخابات محلی حضور داشته اند. اخوان در واقع به میانجی سیاستمداران اروپایی و جامعه مسلمانان غرب تبدیل شده است.
⬅️ برای مطالعه متن کامل کلیک کنید.
#اخوان_المسلمین
📗 شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
🎯 بسته مستند شعوبا برای ایام قرنطینه خانگی
🔷«داعش در اسارت»، مستندی درباره اوضاع آوارگان داعش
📌مستند «داعش در اسارت» به اوضاع اردوگاهی در سوریه میپردازد که بسیاری از ساکنان آن اعضای سابق داعش و یا خانواده اعضای کنونی آن هستند. در این مستند با چگونگی زندگی آوارگان سوری و عراقی در اردوگاهها و نیز وضعیت فرهنگی و اجتماعی وابستگان به داعش آشنا خواهیم شد. این مستند توسط پایگاه اینترنتی «شعوبا» ترجمه و زیرنویس شده است.
🖇این مستند را از لینک زیر میتوانید مشاهده و دانلود کنید:
https://b2n.ir/759111
🔷مستند «اسرائیل، شکاف از درون»، روایت درگیری افراطیون یهودی با مردم و دولت اسرائیل
📌در این مستند به بررسی عقاید و رفتار متحجرین یهودی ساکن اسرائیل پرداخته میشود. کسانی که با مدرنیته مخالفند؛ تلویزیون، رادیو، اینترنت و شلوار جین را حرام میدانند و حتی بعضی از آنان به دنبال نابودی دولت اسرائیل هستند!
مستند «اسرائیل، شکاف از درون» همچنین درگیریهای اجتماعی شدید افراطیون یهودی با سایر ساکنین مناطق اشغالی و نیز درگیریهای آنان با دولت اسرائیل را مورد بررسی قرار میدهد.
این مستند توسط پایگاه اینترنتی شعوبا ترجمه و زیرنویس شده است.
🖇این مستند را میتوانید از لینک زیر مشاهده و دانلود کنید:
https://b2n.ir/858172
🔷مستند: جمال عبدالناصر و اخوان المسلمین، از رفیق گرمابه و گلستان تا دشمنی خونین
📌مستند «جمال عبدالناصر و اخوان المسلمین» سعی کرده فرایند تبدیل اخوان المسلمین از رفیق گرمابه و گلستان عبدالناصر به دشمن خونین او را روایت کند. این مستند درپی تشریح اتفاقاتی است که سبب شد تا نه تنها همکاریهای تنگاتنگ اخوان و عبدالناصر به پایان برسد بلکه چنان کینه شتری میان آنان به ارث گذاشته شود که آثارش تا امروز بین هوادارانشان باقی است. این مستند توسط پایگاه اینترنتی «شعوبا» ترجمه و زیرنویس شده است.
🖇این مستند را میتوانید در لینک زیر مشاهده و دانلود کنید:
https://plink.ir/9GGHP
🔷 زوایای مخفی فعالیتهای آمریکا در یمن در مستند «آمریکا و القاعده در یمن»/ آمریکا واقعا با القاعده میجنگد؟
📌 سالهاست که روزانه در نقاط مختلف جهان اسلام بر سر افرادی آتش ریخته میشود که آمریکاییها مدعیاند از اعضای القاعده هستند. به اعتراف بسیاری از کارشناسان غربی همین حملات گاه و بیگاه آمریکاییها به خانه و کاشانه مردم است که القاعده و امثال آن را ایجاد و تقویت کرده است. در مستند «آمریکا و القاعده در یمن» با گوشهای از زوایای مخفی جنگ میان آمریکا و القاعده در یمن آشنا میشویم. این مستند توسط پایگاه اینترنتی «شعوبا» ترجمه و زیرنویس شده است.
🖇 این مستند را در لینک زیر مشاهده و دانلود کنید:
https://plink.ir/HsARZ
🔷 مستند «راز شهر نیوم»
📌شهر نیوم، شهری است که محمد بن سلمان با اهدافی بسیار بلندپروازانه و با تبلیغات بسیار زیاد در حال ساخت آن است. شهر نیوم شهری کاملا مدرن است که طبق ادعای محمدبن سلمان آورده اقتصادی فراوانی برای عربستان خواهد داشت. اما نکته مهمتر تبعات سیاسی ساخت این شهر است که حتی در بلندمدت روی روابط عربستان و اسرائیل و سرنوشت مسئله فلسطین نیز موثر خواهد بود.
🖇 فیلم کامل این مستند را در لینک زیر مشاهده و دانلود کنید:
http://rizy.ir/ZSV
🔷 مستند «صوفیان مصر»
📌 مصر یکی از مهمترین کانون های تصوف در جهان اسلام است. کارگردان این مستند با حضور در اجتماعات صوفیان مصر و شرکت در مراسمات آنها سعی کرده تا شناختی بی واسطه از صوفیان مصر به دست آورد.
🖇 این مستند را از لینک زیر میتوانید مشاهده و دانلود کنید:
https://b2n.ir/759111
🔹مستند «اسلام در برابر اسلام»
📌مستند «اسلام در برابر اسلام»، تبیین هشدار تاریخی امام خمینی(ره) در مستند «اسلام در برابر اسلام» با تکیه بر دیدگاه های حضرت امام خمینی(ره) تفاوت های اسلام ناب و اسلام آمریکایی مورد بررسی موردی قرار گرفته و به تبیین رویکرد ایشان در جایگزینی دوگانه «اسلام ناب ـ اسلام آمریکایی» به جای دوگانه «شیعه ـ سنی» پرداخته می شود.
🖇این مستند را از لینک زیر میتوانید مشاهده و دانلود کنید:
https://b2n.ir/149101
🔹مستند «قصه ناتمام» روایتی متفاوت از تاریخ فلسطین
📌مستند قصه ناتمام روایتی متفاوت از تاریخ فلسطین با تاکید بر معادله عزت و قدرت مسلمانان می باشد
🖇این مستند را از لینک زیر میتوانید مشاهده و دانلود کنید:
https://b2n.ir/921937
📗 شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
May 11
🎯افغان، عرب و پارسی مسلمان، جلادان تازه تاریخ هندوها
علیرضا صالحی
✂️برشهایی از متن:
🔺در کنار توهین هایی که به اقوام مختلف در این فیلم شده است، توهین اصلی این فیلم به مسلمانان است. این فیلم که در پی قهرمان سازی «ساداشیو» فرمانده ماراتهای هندی بوده و از لشکر مقابل یعنی مسلمانان، افرادی مهاجم، چپاولگر و خونخوار ساخته است. چهرهای که از مسلمانان در این فیلم به نمایش درآمده بسیار شبیه به تکفیریهای بی رحم داعشی امروز است.
🔺پانیپت تنها فیلمی نیست که در سالهای اخیر برای مخدوش کردن چهره مسلمانان ساخته شده است. نمونه دیگر آن «پدماوتی» (padmaavat) است که در آن علاالدین خلیجی فرمانده افغان فاتح هند در قرن 12 همانند احمدشاه ابدالی چهره ای مسلمان و خونخوار نمایش داده شده است. علاوه بر آن از او چهره ای زنباره به نمایش در آمده است که در پی رسیدن به زنی خوشچهره دست به قتل و عام مردم هندوستان می زند.
🔺 اسلام هراسی امری تازه در میان هندوهای هندوستان نیست. اما فیلمهای جدید تاریخی نشان از آن دارد که هندوها در پی برساخت قهرمانهای هندوی جدید در تقابل با مسلمانان هستند. تقابلی که در پی ساخت دیگری خونخوار و ناانسان تعریف میشود و ریشه در گرایشات مذهبی و ناسیونالیستی هندو افراطی دارد.
⬅️برای مطالعه متن کامل کلیک کنید.
#هند
#مسلمانان_هند
📗 شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
🎯 اسلام و مسلمانان در روسیه؛ ترکیه بیشترین نفوذ را در میان مسلمانان روسیه دارد
✂️برشهایی از متن:
📍زنان در روسیه و قفقاز نیروی کار به شمار میروند به طوریکه حتی آنها را در سخت ترین کارها مانند رفتگری و تعمیر آسفالت و کارهای ساختمانی و… نیز میبینیم! زنانی که در مشاغل نامناسب مشغول کارند در فضایی قرار میگیرند که به اسلام روی می آورند و آن را پناهگاه خود میبینند.
📍در روسیه مورد اقلیت قرار گرفتن خیلی امر مهمی نیست. بخصوص در میان مسلمانان که بر اساس سیاستها و اصلاحات پوتینی رهبران آنها با دولت میانه و ارتباط خوبی دارند. با توجه به دورههای حکومتی 20 ساله پوتین اینها خیلی با دولت درآمیخته شدند. پوتین اولا برای سرزمینهای اسلامی بودجه تعریف کرد؛ ثانیا با مسلمانان کاملا از در صلح درآمد و حتی عضو ناظر کنفرانس اسلامی شد با اینکه اصلا خودش کشور مسلمان نیست.
📍بیشترین تاثیرگذاری بر آموزش و آموزههای دینی مسلمانان روسیه از طرف ترکیه اتفاق میافتد. چون طیفی که در روسیه فعالیت میکنند چه از نظر آموزش، چه خیریه و اقتصاد، فعالین ترکند. تقریبا همه اینها از طرف سازمانهای خصوصی ترکیهاند و اینگونه نیست که دولت ترکیه در این زمینه سرمایهگذاری کرده باشد.
⬅️برای مطالعه متن کامل کلیک کنید.
#روسیه
📗 شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
🎯سیاست خارجی اسرائیل از دیدگاه ساکنین سرزمینهای اشغالی (قسمت اول)
محمدمحسن فایضی
✂️برشهایی از متن:
🔹یکی از بارزترین و مهمترین خروجیهای نظرسنجی، بهبود و افزایش رضایت از عملکرد سیاست خارجی در سال 2019 نسبت به سالهای اخیر از سوی رژیم صهیونیستی است.
🔹یکی از سؤالات این نظرسنجی این بوده است که احساس شما از نگرش مردم جهان نسبت به اسرائیل چگونه است؟ پاسخها نشان میدهد که نگرشی یکسان در میان آنان در خصوص این سؤال وجود ندارد؛ اما میانگین پاسخها هم این مسئله را عیان میکند که اسرائیلیها حس عمومی دیگران نسبت به خودشان را چندان خوب نمیبینند.
🔹یکی از سؤالات سالانه و مهم این نظرسنجی سنجش نگرش دیدگاه اسرائیلیها در اهمیت و راهبردی بودن داشتن رابطه به کشورهای مهمی غیر از آمریکا چون روسیه، چین و انگلیس و برخی کشورهای عربی دارای قرارداد سازش چون اردن و مصر است. پاسخ به این سؤال به خوبی نشان میدهد که جامعه صهیونیستی چندان دلخوشی از اروپا و حتی روسها ندارد و در مقابل داشتن رابطه با آمریکا دیگران چندان مهم و راهبردی و حائز اهمیت نیست.
⬅️برای مطالعه متن کامل کلیک کنید.
#اسرائیل
@shouba
🎯 سیاست خارجی رژیم صهیونیستی از دیدگاه ساکنین سرزمینهای اشغالی (قسمت دوم)
محمدمحسن فایضی
✂️برشهایی از متن:
🔺در سؤالی پرسیده شده است که همکاری میان اسرائیل و کشورهای دیگر را ممکن میدانند یا غیر؟ در سال گذشته میلادی 68 درصد آن را ممکن و فقط 20 درصد آن را غیرممکن میدانستند. این در حالی است که این رقم در سال 2014 به ترتیب 69 درصد و 28 درصد بوده است. این یعنی هرچند کسانی که همکاری اسرائیل با کشورهای منطقه (صلح) را ممکن میدانند تغییری نکرده است اما درصد آنانی که به عادیسازی روابط اسرائیل با کشورهای منطقه و اعراب بدبین بودهاند کاهش یافته است.
🔺یکی از چالشهای همیشگی جامعه اسرائیلی نگرش به اتحادیه اروپا بوده است. اتحادیه اروپا همواره بر راهبرد دو دولت پافشاری داشته و در این راستا بارها اسرائیل را به اشغالگری و نژادپرستی متهم کرده است. نتایج از آنچه تصور میشود هم عجیبتر است: 45 درصد اتحادیه اروپا را دشمن میدانند تا دوست؛ و تنها 27 درصد اتحادیه اروپا را به چشم یک دوست برای اسرائیل مینگرند.
🔺از صهیونیستها پرسیده شده است که کدام کشور عربی بیشترین تلاش برای صلح با اسرائیل را داشته است. در جدول زیر فقط کشورهایی که بیش از 3 درصد آرا را کسب کردهاند آورده شده است. غیبت عراق، لبنان، سوریه و حتی عمان، بحرین و… نشان میدهد که اسرائیلیها برای اقدامات این کشورها وزنی قائل نیستند. عربستان با اختلاف نسبت به مصر و اردن نشان کثیف عادیسازی روابط با اعراب را از دست شهروندان سرزمینهای اشغالی دریافت کرده است.
📌برای مطالعه متن کامل کلیک کنید.
#اسرائیل
@shouba
💠مروری بر تحرکات اسلامگرائی در ترکیه و فرجام آن
مرحوم اصغر فردی
✂️برشهایی از متن:
🔹با توجه به گستردگی و نفوذ عجیب طبقات صوفیه در پهنای امپراطوری عثمانی که بیش از هر اندام دیگر پیکره جهان اسلام چشمگیر بود، اغلب لجنه ها و نحله های برآمده در بستر متصوفه می بالیدند.
🔹از اینکه ترکان تقریباً در هیچ دوره ای نتوانستند از ملی گرائی حقنه شده به بافت های تاریخی اذهانشان رهائی یابند، اسلامگرائی بسیاری از آنها نیز در میان لایه های نوعی ملی گرائی عثمانی ستائی نضج می بندد. از این روست که جمعی نیز به شدت طرفدار رجعت سیستم خلافتی عثمانی بودند و مبارزات اسلامی شان در این مجرا تولید و بالغ می شد.
🔹تا اینکه در اثر تدابیر هوشمندانه اربکان اسلامگریان توانستند در انتخابات شهرداران برنده اکثر نقاط آناطولی از آن جمله آنکار و استانبول شوند. رجب طیب اردوغان به تصدی شهرداری استانبول برگزیده شد. استانبول که از ظرفیت توریستی خارج شده بود به اهتمام این طیف خوشفکر و تلاش گر دوباره به عروس شهرهای جهان بدل شد. خلیج استانبول که از شدت بوی تعفن کسی یارای گذر از آن خطه نبود، پاکسازی شد و کارهای زیادی که بر شمردن آنهمه کتاب ها می طلبد. رفته رفته موج طرفداران این زمره اسلام گرا در سراسر ترکیه فزونی می یافت و همه را به وحشت می افکند.
⬅️برای مطالعه متن کامل کلیک کنید.
#ترکیه
📗 شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
💠 نسبت قومیت و سیاست در افغانستان؛ روند ملتسازی شروع شده و آینده بهتری پیش روست
✂️ برشهایی از متن:
🔹 حتی متاسفانه تفسیری که از دین در جامعه افغانستان داریم متاثر از نگاه قومیت است. شما میبینید تفسیر سنتی و نادرستی که از جایگاه زن در جامعه افغانستان وجود دارد از عنعنات و رسومات پس مانده در درون جامعه افغانستان اثر پذیرفته است. اینکه شما به عنوان مثال کرامت زن را در پرده نشینی او میبینید مربوط به سنتهای قبائلی است.
🔹 مهمترین مشکل جامعه افغانستان این است که متاثر از آن ساختار قبیلهای حاکمیت قانون وجود ندارد. شما سیستمی را به صورتی شکلی و فرمی میسازید ولی از نظر محتوا متاسفانه بر مبنای قانون استوار نیست. وقتی فرهنگ قانونگرایی وجود ندارد. سیستم حکومت را چه پارلمانی و چه فدرالی بگذارید، شما همچنان درگیر چالش هستید. مشکل محتواست.
🔹 مسیر فعلی هم که آغاز شده به نظر من اگر از لحاظ جامعه شناسی تحلیل کنیم مسیر چندان ناکامی هم نیست. پروسه ملت سازی پروسه ای بسیار طولانی است ما نمیتوانیم انتظار داشته باشیم جامعه ای که تمام تاریخ اش مملو از سیاست قومی و قبیلهای بوده است و سیاست انحصار و استبداد و تمامیت طلبی وجود داشته است، یک شبه آن را به سمت سیاست مردم سالاری سوق دهیم. ولی همیناندازه که ما تاکنون در افغانستان پیش آمده ایم دستاورد چشمگیری بوده است. ما در جامعه افغانستان به این نقطه رسیدیم که همگی متفقند به جز تعامل و هم پذیری همه اقوام افغانستان راه دیگری وجود ندارد چیزی که در گذشته وجود نداشت. این روحیه در گذشته نبود.
🔺 برای مطالعه متن کامل کلیک کنید.
#افغانستان
#جامعه_شناسی_کشورهای_اسلامی
📗 شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
💠 بزرگترین سازمان اسلامی را بهتر بشناسیم
✂️ برشهایی از متن:
🔹 هدف اصلی این سازمان پاسداری از رویکرد سنتی دینداری مردمان اندونزی در برابر نگرش های جدید دینی خصوصا از نوع سلفی اش بود. در واقع هراس از گسترش نگاه های سلفی که سازوکارهای دین ورزی در جهان اهل سنت را مورد بازتعریف قرار می دهد، سبب شد تا علمای آن دیار به فکر نهادسازی برای حراست از میراث سنتی و تاریخی خود افتاده و نهضت العلما را تاسیس کنند.
🔹 مرجعیت بالای علما را می توان مدیون دو عامل دانست: اول اینکه غالب هواخواهان نهضت مردمان فقیر شهرها یا روستاها هستند که در نظم سنتی جامعه خود، روابط طولی برپایه مذهب را به رسمیت می شناسند. دوم اینکه فرهنگ صوفیانه موجود از مشایخ صوفی شبه قدیسانی می سازد که باید اطاعت شوند. چنین تعبدی نسبت به علما در جریانات سلفی به مراتب کمتر یافت می شود.
🔹 نهضت العلما از تشکیل حکومتی اسلامی در اندونزی جانبداری نمی کند. آنها خواهان اجرای شریعت توسط دولت نبوده و به بهانه حفظ وحدت پیروان مذاهب و ادیان مختلف به تعهد حاکمیت به توحید – و نه اسلام – رضایت داده اند. اما این مسئله به معنای عدم فعالیت سیاسی آنها نیست. خیلی از بزرگان نهضت رسما درباره مسائل سیاسی اظهارنظر کرده و حتی به مناصب سیاسی نیز رسیده اند. مهمترین این افراد عبدالرحمن واحد رئیس پیشین نهضت العلماست که در مقطعی به ریاست جمهوری اندونزی نیز رسید.
🔺 برای مطالعه متن کامل کلیک کنید.
#اندونزی
#نهضت_العلما_اندونزی
📗 شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
💠 نگاهی به قبایل و نظام قبیلگی حاکم بر یمن
علیرضا بیگی
✂️ برشهایی از متن:
🔹 قبیله در میان جامعه و حکومت قرار گرفته و بهنوعی واحد اولیه جلب وفاداری یا خصومت شهروندان با حکومت به شمار میآید. به سبب محوریت داشتن قبایل در یمن، عمدتاً سیاست و فرهنگ کشور متأثر از سیاستها و فرهنگهای قبیلهای است. برخلاف دیگر قبایل شبهجزیره عربی که عمدتاً کوچنشین بودهاند، قبایل یمنی عمدتاً کمتحرک و یکجانشین هستند. در این کشور هر روستا حوزه قلمرو یک قبیله است.
🔹 مردم یمن پیش و بیش از اینکه خود را یمنی بدانند، با تعلقات دیگر ازجمله قبیله، مذهب و حتی محل زندگی، برای خود هویتسازی میکنند. برای مثال مهمترین عامل هویتساز در مناطق شمالی و شمال شرقی وابستگیهای نسبی و قبیلهای است. این عنصر هویتساز در مناطق جنوب عمدتاً از گرایش به جریانات خاص نشأت میگیرد.
🔹 احساس هویت قبیلهای در بخشهای جنوبی یمن کمتر است. مردم یمن شمالی به دلیل سکونت در منطقهای صعبالعبور و کوهستانی کمتر مورد تعرض و تصرف قرارگرفتهاند لذا توانستهاند تا به امروز سنتهای قدیمی و هویت قبیلهای خود را حفظ کنند.
🔺 برای مطالعه متن کامل کلیک کنید.
#یمن
#جامعه_شناسی_کشورهای_اسلامی
📗 شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
💠 مهمترین مانع ملتسازی در پاکستان؛ ISI، فئودالها یا سرمایهداران؟
✂️ برشهایی از متن:
🔹 هویت ملی در پاکستان چندان مطرح نیست برای مثال یک پشتون، یک بلوچ یا یک سندی خود را پشتون، بلوچ و یا سندی معرفی می کنند نه تبعه پاکستانی. طبعا وفاداری آنها اول به قبیله سپس قوم و آنگاه ایالت خودشان است نه ملیت پاکستان.
🔹 در درون هر قوم تقسیمبندی هست اما قومیت حس مشترک در درون قبایل است. این مسائل در شمال ایالت پنجاب و سراسر ایالتهای بلوچستان، خیبرپختونخواه و نیز منطقه فتا وجود دارد. در ایالت سند معمولا شهرنشینی بیشتر است و قبیلهگرایی چندان مطرح نیست.
🔹 قطعا دستبهدست شدن حاکمیت میان سرمایهداران و ملاکان بزرگ را میتوان مهمترین مانع ملتسازی دانست. خوانین و امرای ارتش از ایالتهای سند و پنجاب قدرت را در کشور پاکستان از آن خود کرده اند. همین ملاکان مانند خاندان های زرداری و بوتو در ایالت سند، حزب مردم و خانواده شریف در پنجاب حزب مسلم لیگ را در اختیار دارند.
📌 برای مطالعه متن کامل کلیک کنید.
#پاکستان
#جامعه_شناسی_کشورهای_اسلامی
📗 شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
💠به بهانه صحبتهای اخیر مولوی عبدالحمید؛ مساله وحدت و دوراهی نهضت و تاریخ!
حجت الاسلام محمد قطرانی
✂️برشهایی از متن:
🔹گویا ما به این نتیجه رسیده ایم که برای تمدن اسلامی مان فقط با شیعیان کار کردن و رشد دادن ایشان کفایت میکند و اتفاقا یک صبغه تاریخی منازعه با اهل سنت هم پشتیبان ماست.
🔹آن چه که روشن است فارغ از منازعات و درگیریهای میدانی، هم اینک جمهوری اسلامی در یک دوگانه جدی قرار دارد. این که به نهضت و اهداف نهضتی ابتدای انقلاب اسلامی پایبند بماند و شعار وحدت، تقریب و حکومت جهانی اسلامی را فارغ از تشریفات در میدان عمل نیز به منصه ظهور برساند. یا اینکه به تاریخ منازعه شیعی-سنی برگردد و این بار از دریچه این زاویه اهل سنت را مانند دیگر توده های مردمی در جهان بنگرد و متناسب با اهداف و منافعش با آنها متحد شود و یا کاری به کارشان نداشته باشد.
⬅️ برای مطالعه متن کامل کلیک کنید.
#وحدت_اسلامی
📗 شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
◀️چرا نواشعری گری در میان اسلام گرایان سیطره یافته است؟
🔺اشاعره جریان عریض و طویلی در تاریخ کلام اسلامی هستند؛ جریان اشعری یک شاکله اصلی دارد و آن کم توجهی به عقل در جریان اندیشه دینی است
🔺 از آن جا که در ظاهرگرایی توجه به مفاد نص بسیار است این ها به فرایند و مکانیزم و سازوکارهای فهم متن خیلی بها می دهند و لذا علم درایه و معنا شناسی و حتی منطق در میان اشاعره بسیار پررنگ است.
🔺نواشاعره همان اشاعره مدرن هستند یعنی اشعری گری مدرن شده. اشعری گری ای که توانسته به لحاظ روشی و ابزار دفاع از خودش از ظرفیت تولید شده در تمدن غرب جدید استفاده کند
🔺یک چیزی که به متفکرین معاصری که امتداد جریان اشاعره هستند کمک کرده برخی از جریانات مدرنی است که در غرب شکل گرفته. به این ها خیلی خوب کمک کرده که بتوانند دفاع مدرنی از میراث گذشته خودشان داشته باشند. همان میراثی که اشعری تولید کرده. اگر فلسفه تحلیلی یا جریان پوزیتیویسم در غرب را نگاه کنیم ابزارهای نیرومندی برای دفاع از ایده های اشاعره در اختیارشان قرار می دهد.
🔺شخصیتی مثل طه عبدالرحمن که به نظرم قله اشعری گری مدرن است، دقیقا می آید ظاهرگرایی را ضمن آنکه با منطق مدرن تجهیز و تقویت می کند با تصوف و عرفان هم آشتی داده و آن را با اخلاق عملی به صورت تئوریک آشتی دهد.
🔶 برای مطالعه متن کامل کلیک کنید.
📗 شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
🔶 خلاصه کتاب «اسلام سیاسی معاصر در کشاکش هویت و تجدد»
🔹 رضوان السید متولد 1349 ترشیش(جبل لبنان) دارای مدرک لیسانس از دانشکده اصول دین الازهر بخش عقیده و فلسفه دکترای دولت در فلسفه بخش اسلام شناسی از دانشگاه توبینگن آلمان و دارای چندین نشان، جایزه و دارای کتب متعدد ازجمله : الاسلام المعاصر، مفاهیم الجماعات فی الاسلام و… است.
🔹 کتاب اسلام سیاسی معاصر در کشاکش هویت و تجدد محصول بخشی از پژوهش های نویسنده شامل مقاله های اوست که بیشتر آنها درکنگره های علمی و آکادمیک درموضوع اسلام گرایی اسلامی و روندهای آن ارائه شده است. متن حاضر خلاصه ای است از همین کتاب که مجید مرادی آن را ترجمه کرده است و مرکز بازشناسی اسلام و ایران(باز) برای اولین بار آن را منتشر کرد.
📌خلاصه این کتاب را در لینک زیر بخوانید:
https://rizy.ir/czFB
🔺 شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba