eitaa logo
شعوبا
1.6هزار دنبال‌کننده
884 عکس
264 ویدیو
0 فایل
يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا «شعوبا» پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان www.shouba.ir ارتباط با ادمین: @admin_shouba
مشاهده در ایتا
دانلود
⚡️رونمایی از مراقب کل جدید اخوان المسلمین سوریه و تأثیر آن بر آینده شامات ✍ به قلم: سید نیما موسوی 🔹در روزهای اخیر« شیخ عامر البوسلامه» به سمت مراقب کل(معادل مرشد عام در مصر و بالاترین مقام اخوان در خارج از مصر) در سوریه دست یافت. 🔸 تقریبا اخوان در سوریه، ریشه دار ترین گروه معارض نظام بعثی درسوریه محسوب می شود. هفته گذشته البوسلامه جانشین «محمد حکمت ولید» شد که هشت سال گذشته سمت مراقب کل اخوان المسلمین سوریه را بر عهده داشت.  🔹 البوسلامه متولد ۱۹۶۰ در منطقه دیرالزور(شرق سوریه) می‌باشد؛ چنانچه می دانیم طایفه بزرگ بوسلامه غیر از دیرالزور در مناطقی چون بوکمال (جنوب شرق سوریه) نیز حضور دارند. وی بعنوان عضوی از شاخه «حماه» اخوان المسلمین سوریه تحصیلات دانشگاهی خود را در دانشکده شریعت بغداد گذراند و در سودان به مدرک دکترای فقه تطبیقی رسید و سالها نیز در یمن و ترکیه زندگی کرد. گفته می شود مهمترین رقیب وی برای احراز این پست «حسام الغضبان» بود. 🔸انتخاب بوسلامه از چند جهت حائز اهمیت است؛ اختلاف تاریخی بین دو جناح «حلب» و‌ «حَماه» که از آغاز تأسیس اخوان المسلمین وجود داشت یک حقیقت غیر قابل انکار است. در دوران محمد حکمت ولید تا حد زیادی این اختلافات کمرنگ شد؛ ولی آغاز عصر عامر بوسلامه که به شاخه حماه (حمویین) نزدیکتر است، قطعاً این شکاف‌ها بیشتر خواهد شد. 🔹 گفتنی است اخوان المسلمین سوریه دارای سه شاخه اصلی می‌باشد. (۱). شاخه «دمشق» واقع در جنوب غرب سوریه که تفکرات تکفیری دارد و تحت تأثیر «محمد ناصرالدین البانی» و «محمد سرور زین العابدین» می باشد که اعضای این حلقه از دهه ۱۹۶۰ به عربستان مهاجرت کردند و در حال حاضر ظهور و بروز چندانی در سوریه ندارند. (۲). شاخه «حلب» واقع در شمال غرب سوریه تحت تأثیر نحله های عرفانی در ترکیه می‌باشند که «مصطفی السباعی» -بنیانگذار اخوان در سوریه- مهمترین نماد این حلقه بود که گرایشهای سوسیالیستی او در کتاب «اشتراکیة الاسلام» وجود دارد. (۳). شاخه «حَماة» واقع در غرب سوریه نیز مهمترین آوردگاهش قتل عام حماه در ۱۹۸۲ بود، شورشی که با تحریک صدام علیه حافظ اسد انجام شد. پس از سرکوب حماه بسیاری از اعضای این شاخه به بغداد مهاجرت کردند. «ریاض الشفقه» از مهمترین اعضای شاخه حماه می‌باشد. در دوره ریاست ریاض الشفقه نیز اختلاف بین شاخه حماه و حلب در مسئله «کمیته سپر» و اعراض شاخه حلب از عضویت در آن کلید خورد. 🔸النهایه: اگر کارویژه محمد حکمت ولید را همگرایی جناح های مختلف اخوان در سوریه در سال ۲۰۱۴ برای مبارزه با اسد بدانیم؛ آغاز عصر عامر البوسلامه آن هم در بحبوحه تنش‌زدایی بین آنکارا و دمشق از قبیل منجمدسازی اختلافات اخوانیون ترسیم می شود. البته بکارگیری بوسلامه، با توجه به عقبه طایفه‌ای او در دیر الزور چنانچه برخی از منابع خبر داده‌اند می‌تواند از جهت سیاستهای پنهان آنکارا در جهت مهار گروههای کردی بویژه SDF(قسد) باشد. چرا که یکی از طرح های کلان اردوغان برای تنش زدایی با بشار اسد نیز مهار گروه قسد(نیروهای سوریه دموکراتیک) می‌باشد. در حال حاضر گروه قسد، که نزدیکترین گروه کرد به دولت آمریکاست با توجه به لابی قدرتمند کردها در دولت بایدن، قدرت بیشتری یافته است و نقش اخوان سوریه در این توازن دوچندان می شود. منبع : مسلمنا @shouba
💠 بیست سال پس از سقوط صدام؛ بررسی وضعیت رسانه های عراق در گفت و گوی شعوبا با کارشناس عراقی 📍 در زمان صدام وضعیت رسانه های این کشور بسیار اسف بار بود به گونه ای که اغلب آنها دولتی و زیر نظر مستقیم حکومت صدام بودند و چندان آزادی عملی نداشتند، در حالی که در حال حاضر صدها نشریه، روزنامه، خبرگزاری و شبکه های ماهواره ای در کشور عراق به فعالیت رسانه ای مشغول اند. در آستانه بیستمین سالگرد حمله آمریکا به عراق، در گفت و گویی با محمد باقر حکیم، کارشناس مسائل عراق، وضعیت رسانه‌های عراق را مورد بررسی قرار داده‌ایم. 📍 آقای حکیم در این مصاحبه ضمن تحلیل خود از وضعیت رسانه‌ای عراق و نیازهای این عرصه پیشنهاداتی نیز برای کار و فعالیت در فضای مجازی عراق ارائه کرده است. در نگاه ایشان گفتمان‌هایی که در شبکه‌های ماهواره ای محبوبیت دارد عبارتند از استقلال ، ملی‌گرایی و تمرکز بر روی پروژه ها و برنامه های مانند توانمندی، کار آفرینی و مبارزه با فساد؛ 📍 درمورد مساله زنان نیز ایشان معتقدند ابتدا باید توانمندی‌های زنان افزایش یابد سپس خود ِ زنان در شبکه‌های ماهواره ای و مجازی میتوانند به صورت برند و جریان حضور داشته باشند. یعنی ابتدا در لایه‌های اجتماع باید بحث توانمندسازی صورت بگیرد سپس رسانه ورود کند. برای مطالعه متن کامل این مصاحبه کلیک کنید: https://zaya.io/t5ryy ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
هدایت شده از شعوبا پلاس
💠 عالم برجسته اخوانی فتوا به تحریم محصولات سوئدی داد 🔸 محمد الحسن ولد الددو، عالم موریتانیایی، پس از سوزاندن قرآن کریم در مقابل سفارت ترکیه، فتوایی صادر کرد مبنی بر اینکه سوئد و محصولات آن باید تحریم شوند. 🔸الددو گفت که فتوایی صادر کرده است که «همه کشورهای اسلامی باید روابط خود را با دولت سوئد قطع کنند تا رسماً از این جنایت عذرخواهی کند و دعوت آنها برای همدردی با مسلمانان کافی نیست زیرا واقعیت آن را تکذیب می کند». نافذة مصر ❗️ پ.ن: محمدالحسن ولد الددو الشنقیطی موریتانی الاصل، که از اعتبار بالایی در بین جوانان اخوان المسلمین برخوردار است و یکی از سردمداران شورای علمای مسلمین(با گرایشات فکری قرضاوی)است. گمانه زنی هایی مبنی بر جایگزینی الددو به جای قرضاوی در مجموعه اتحادیه علماء و همچنین صعود ستاره وی در میان اسلامگرایان مطرح است. 🔰 آخرین اخبار فرهنگی و اجتماعی کشورهای مسلمان در شعوبا پلاس : @shoubaplus
💠 به شعوبا پلاس بپیوندید 💢 آخرین اخبار فرهنگی و اجتماعی کشورهای مسلمان در شعوبا پلاس @shoubaplus
💠 مروری بر 20 سال افکار عمومی رژیم صهیونیستی محسن فائضی 🔸 مرکز دموکراسی اسرائیل(IDI) نهادی است که بیش از ۲۰ سال است به طور متداوم به بررسی افکارسنجی ساکنین سرزمین‌های اشغالی با تفکیک‌بندی‌ یهودی، عربی، مذهبی، سکولار، حریدی، ملی گرا و…. می‌پردازد. در هفته ابتدایی سال ۲۰۲۳ این مرکز گزارشی را براساس روال سالانه به رئیس رژیم صهیونیستی ارائه کرده است. 🔸 مرکز دموکراسی از سال ۲۰۰۳ با مدیریت خانم پرفسور Tamar Hermann گزارش سالانه‌ای با تفکیکی مشخص و روشی تقریباً یکسان برای سنجش موضوعات مختلف منتشر می‌کند. بواسطه تداوم و استمرار مسیر از یک مرکز با یک نوع تفکیک‌بندی جامعه آماری، حداقل مقایسه داده‌ها در ۲۰ سال گذشته می‌تواند ما را به نتایج قابل قبول و قابل اتکایی برساند تا بتوان جامعه صهیونیستی را قضاوت کرد. 🔸 این مرکز خلاصه‌ای از گزارش نگرش ساکنین سرزمین‌های اشغالی در سال ۲۰۲۲ را که به اسحاق هرتزوگ رئیس کنونی رژیم صهیونیستی تحویل داده است را بر روی وبسایت خود منتشر کرده که در این گزارش به بررسی آن‌ها می‌پردازیم. برای مطالعه متن کامل این یادداشت کلیک کنید: https://zaya.io/مرکز_دموکراسی_صهیونیستی ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
💠 مروری بر 20 سال افکار عمومی رژیم صهیونیستی - محسن فائضی 1️⃣ وضعیت کلی اسرائیل را چگونه می بینید؟ 🔹 یکی از سوالات ثابت مرکز IDI نگرش به وضعیت کلی رژیم و پاسخ در قالب خوب و خیلی خوب، متوسط و بد و خیلی بد است. نمودار زیر تغییرات پاسخ ها را از سال 2003 تا ماه های پایانی 2022 را نشان می دهد. 🔹 هیچ سالی برای صهیونیست ها در 20 سال اخیر بدتر از 2003 و در میانه انتفاضه دوم فلسطین نبوده است. سال هایی که به این سادگی ها تکرار نخواهد شد. بیش از 60 درصد شرایط را بد و خیلی بد میدانستند وتنها 10 درصد راضی از شرایط بوده اند. 🔹 احساس رضایت از شرایط اسرائیل از سوی شهروندانش بعد از سال 2007 تقریبا مسیر صعودی دارد، البته به جز افت سال 2016 و تا سال 2018 و 2019 به حدود 55 درصد می رسد. 🔹 اما از آن سال باز با آغاز بحران های داخلی، کرونا و تشدید تنش در کرانه و مرزهای اشغالی، مسیر کاهشی قابل توجهی اتفاق میافتد و اکنون میزان رضایت خوب و خیلی خوب به 26 درصد رسیده است. و در مقابل 30 درصد گزینه بد و خیلی بد را برای توصیف شرایط کنونی رژیم انتخاب و 42 درصد هم متوسط را انتخاب کرده اند. برای مطالعه متن کامل این یادداشت کلیک کنید: https://zaya.io/مرکز_دموکراسی_صهیونیستی ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 برنامه "ما خفی اعظم" پیرامون گروه مقاومت در کرانه باختری 📍 در این برنامه که تحت عنوان "خارج الحسابات" پخش شده، برای اولین بار به افشای جزئیاتی از برخی عملیات‌های گروه‌های مقاومت در کرانه باختری پرداخته شده است. 📍 در این برنامه بخشی از عملیات ها و فعالیت های گردان جنین و گروه عرین الاسود که در شرایط بسیار سخت و پیچیده امنیتی انجام شده، به نمایش گذاشته شد. برنامه مذکور همچنین به پخش بخشی از آموزش های مبارزان مقاومت در کرانه باختری و شبیه سازی سناریوهای مختلف رویارویی با دشمن صهیونیستی پرداخته است 🔺 به زودی از پایگاه شعوبا ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
📂مشهورات بی اساس در جهان اسلام ❌ تمام سلفی های جهادی به انهدام مساجد و حسینیه ها ملتزمند. 💥 در حالی که تکفیری ها بویژه داعش بی مهابا مساجد، مشاهد متبرکه، امامزادگان، حسینیه ها و مقابر را از اهداف تروریستی خود قرار داده اند؛ طیف دیگری از جهادی های با این امر به شدت مخالفند. سرکرده این دسته از جهادی ها به رهبری «ابومحمد مَقدِسی» با تفسیر متفاوت او از جهاد قرار دارد. 💥در پی انفجاری که بعدازظهر دیروز دوشنبه (۱۰ بهمن ۱۴۰۱) در مسجدی در پیشاور پاکستان با برجا گذاشتن ۸۰ کشته و ۱۶۰ زخمی رخ داد؛ ابومحمد مَقدِسی در توئیتی نوشت: «انفجار مسجدی در پیشاور پاکستان چندین کشته و زخمی از نمازگزاران به جا گذاشت. این یک کار منکر است، که به سوی الله از آن بیزاری می‌جویم! همیشه از این کار منکر بیزاری جستم؛ هرکس که آن را انجام دهد. 💥 کتاب ابو المنذر الشنقيطي (تحذير المجاهد من تفجير المساجد) را بخوانید تا در این مورد بصیرت حاصل کرده و از انجام آن برحذر باشید». 💥 وی ادامه داد: «حتی تغییر اسم، از مسجد به حسینیه، انفجار آن بر نمازگزاران را جایز نمی کند؛ این تغییر اسم‌ها هیچ اعتباری ندارد. الله تعالی حتی از مسجد ضرار هم اسم مسجد را برنداشت (وَالَّذِينَ اتَّخَذُوا مَسْجِدًا ضِرَارًا) و هنگامی که رسول‌الله ﷺ آن را منهدم یا به آتش کشید، علی‌رغم اینکه مسجد ضرار بود بر اهل آن منهدم نکرد». منبع : مسلمنا ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
🕌 مجموعه ؛ تحولات دینداری در جوامع مسلمان 1️⃣1️⃣ جریان‌شناسی نسبت دین و سیاست در جهان اسلام؛ 5 کلان نظریه درباره رابطه دین و سیاست 🔸 امروز مسئله نسبت میان دین و سیاست به یکی از مهمترین پرسش‌های جوامع مسلمان تبدیل شده است. در گزارش های پیشین، به نسبت دین و سیاست در عربستان و پاکستان پرداختیم. در این نگاشته به سراغ حجت الاسلام دکتر محمد علی میرزایی، عضو هیات علمی جامعة المصطفی رفته‌ایم تا فراتر از جغرافیاهای خاص به نسبت دین و سیاست در قرائت‌های مختلف اسلامی پرداخته شود. 🔸 دکتر میرزایی قائلند پنج منطق باعث می شود پنج مجموعه از نظریات در زمینه نسبت دین و سیاست قابل اصطیاد باشد. تطابق، تکامل یا تداخل، تعامل یا تعایش، تباین و تقابل پنج رویکرد موجود در نسبت دین و سیاست در دنیای اسلام است که ذیل دو ابرجریان سکولاریسم و اسلام گرایی قرار می‌گیرند. 🔸 ایشان ضمن تفکیک ساختار از محتوا در نظام سیاسی، اشاره‌های بدیعی به اثر این مساله در برخی جریان های اسلام سیاسی داشته و بر اساس این رویکرد اشاره هایی نیز به تکمیل فقه سیاسی شیعه می کنند. برای مطالعه متن کامل این یادداشت شفاهی کلیک کنید: https://zaya.io/پنج_نظریه_نسبت_دین_سیاست 🔖 5100 کلمه ⏰ زمان مطالعه: 25 دقیقه ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
💠 مروری بر 20 سال افکار عمومی رژیم صهیونیستی - محسن فائضی 2️⃣ هویت اسرائیلی نتایج این افکار سنجی نشان می‌دهد میزان افتخار به اسرائیلی بودن و قبول داشتن یک هویت “اسرائیلی” در میان‌یهودیان در دو دهه اخیر تفاوت چندانی نکرده است و با میانگین ۸۵ درصد ثابت مانده است، اما در میان اعراب اسرائیلی قضیه کاملاً متفاوت است و در حال سقوط آزاد است؛ هرچند که در ۲۰۲۲ بخشی از سقوط را جبران کرده است. شاید بتوان یک دلیل آنرا حضور ائتلافی از اعراب در کابینه ائتلافی بنت-لاپید برای نخستین بار دانست. چیزی که احتمالاً در سال ۲۰۲۳ و با روی کار آمدن کابینه تندرو کنونی سقوط دیگری را تجربه کند. برای مطالعه متن کامل این یادداشت کلیک کنید: https://zaya.io/مرکز_دموکراسی_صهیونیستی ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
💠 تصاویری از شارع العباس؛ سال ۱۹۹۱ پس از انتفاضه شعبانیه در عراق @shouba
🎞 مستند: انتفاضه شعبانیه 🔹انتفاضه شعبانیه از جمله مهمترین نقاط عطف تاریخ معاصر عراق است. قیامی که به وحشیانه‌ترین شکل توسط رژیم صدام سرکوب شده و حتی به پناهندگان به حرم امام حسین «ع» و حضرت عباس «ع» نیز رحم نشد! و این همه البته با چراغ سبز آمریکا انجام شد، چراکه می‌ترسید با سرنگونی صدام حکومتی شبیه ایران در عراق سرکار بیاید! 🔹در این مستند به صورت تفصیلی به زمینه‌های شکل‌گیری قیام مردم عراق، چگونگی سرکوب آنها (با تمرکز بر شهر کربلا) و نقش نیروهای فراملی در این فرایند اشاره شده است. 🔹این مستند توسط شبکه اهل‌البیت (وابسته به آیت‌الله مدرسی) تهیه شده و پایگاه اینترنتی شعوبا آن را ترجمه و زیرنویس کرده است. 🖇برای مشاهده و دانلود این مستند اینجا کلیک کنید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
💠 سوری‌ها در ترکیه؛ آیا زلزله، اوضاع مهاجرین را بدتر می‌کند؟ اسلام البامری 🔸 «ساختمان‌ ما تمیز، مجهز، آرام و خالی از سوریه‌ای‌ها است». شاید این عبارت برای برخی خنده‌دار و برای برخی دیگر عجیب به نظر برسد، اما آن را به‌وفور در سایت‌های آگهی اجاره‌ی خانه در غازیان‌تپه، شانلی‌اورفه، استانبول و شهرهای دیگر ترکیه می‌توان دید. 🔸 اهل سوریه بودن در ترکیه یعنی مهمان ناخواسته بودن؛ تو در چشم همه یک مهمان ناخواسته هستی. این از صبح که نانوا متوجه لهجه‌ی متفاوت تو می‌شود و می‌پرسد سوریه‌ای هستی یا نه شروع می‌شود – او درهرصورت نانش را به تو می‌فروشد، اما تصمیم با اوست که این کار را با لبخند انجام دهد یا با چهره‌ای نالان و رنجیده- تا می‌رسد به شخص رئیس‌جمهور ترکیه، که مسئله پناهجویان سوری را به‌عنوان یک ابزار باج‌گیری از اتحادیه اروپا به کار می‌برد، و مخالفان دولت، که بیرون راندنِ سوری‌ها را در صدر شعارهای انتخاباتی خودشان قرار می‌دهند. 🔸 طبق آخرین آمار اداره مهاجرت ترکیه، تا سپتامبر 2021، تعداد سوری‌های مهاجر به این کشور به 3 میلیون و 715 هزار و 913 نفر رسیده است. اکثر آنها در شهرهای استانبول، غازی عنتاب و هاتای سکونت دارند و بخش اعظم آنها کودکان و جوانان 0 تا 24 سال هستند. بر اساس گزارشی که اخیرا از سوی حزب «خلق جمهوری‌خواه» مخالف دولت ترکیه منتشر شده، 90 درصد مهاجران سوری در ترکیه هیچ آینده‌ای برای خود در این کشور متصور نیستند و ترجیح می‌دهند به کشورهای غربی مهاجرت کنند. برای مطالعه متن کامل این یادداشت کلیک کنید: https://zaya.io/مهاجرين_سوريه_تركيه @shouba
💠 5 کلان نظریه درباب نسبت دین و سیاست حجت الاسلام محمد علی میرزایی 1️⃣ نظریه تطابق 🔹 اولین مدل، مدل «تطابق دین و حکومت» است و «تطابق دین و سیاست»؛ اینجا انطباق‌پذیری کامل میان دین و سیاست برقرار است. در این نگاه تفاوتی بین دین حکومتی و حکومت دینی وجود ندارد. تفاوتی بین دین سیاسی با سیاست دینی نمی‌شود قائل شد. مطلقا هر چیز سیاسی، دینی است و هر چیز دینی، سیاسی است. حداقل ظاهر عبارت این را می‌گوید که دیانت ما عین سیاست ماست و سیاست ما عین دیانت ماست. 🔹 وقتی تطابقی‌ها می‌گویند دین را از سیاست جدا نکنید، منظورشان این است که باید فقه به طور مشخص در تمام زوایا نظر بدهد. برداشت این‌ها از اینکه اسلام پاسخگو است این است که مثلاً اگر پزشکی پاسخ نمی‌دهد، به دلیل اسلامی نبودنش است. باید آن را اسلامی‌سازی کنیم. آقای تبریزیان مصداق کامل سیاست تطابقی می‌شود. 🔹 این افراد اعتقاد دارند که سیاست باید کامل ذیل نهاد دین بیاید. برای همین اعتقاد دارند همه چیز را باید از فقیه و عالم دینی استفتا کرد. باید مرجع پاسخگویی به تمام مطالبات دین باشد. اگر اخوانی‌ها می‌گویند «الاسلام هوالحل» طبق این دیدگاه تطابقی، یعنی حل تمام مشکلات؛ راه حل همه مشکلات. برای مطالعه متن کامل این یادداشت شفاهی کلیک کنید: https://zaya.io/پنج_نظریه_نسبت_دین_سیاست ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
💠 5 کلان نظریه درباب نسبت دین و سیاست حجت الاسلام محمد علی میرزایی 2️⃣ نظریه «تکامل» یا «تداخل» 🔺 دومین مدل، مدل «تکامل» یا «تداخل» میان دین و سیاست است. در نگاه تکاملی اینطور است که سیاست عین دیانت نیست؛ سیاست، سیاست است و عین دیانت نیست. اما این سیاست می‌تواند منطق تکاملی با دین داشته باشد. سیاست‌مدار می‌گوید من با تجربه سیاسی خودم فهمیده‌ام در دنیا باید اینطور سیاست مداری کرد، اما دین می‌تواند به من کمک کند. دین می‌تواند نیرو‌ها و خط و سو‌های اخلاقی به من بدهد که من کارآمدتر شوم. دین هم می‌تواند یک منبع نیرو و عقلانیت و منبع اصلاح و روحیه بخشیدن و منبع معنویت باشد. اینجا دیگر دین حق ندارد بیاید بگوید اینطور با دولت‌ها رابطه برقرار کن. نه؛ من دین را با آن کارکرد می‌خواهم. 🔺 البته ممکن است تغذیه از دین از مباحث اخلاقی هم فراتر برود؛ این طیف است. حداکثری دارد و حداقلی هم دارد. اما مصداق قابل دفاعش بحث اخلاق است. حالا وقت نیست توضیح دهم که چطور در مناسبات دین و سیاست اسلام گرایان این مسأله مغفول شده و چطور به جای اینکه مهم‌ترین و جوهری‌ترین کارکرد دین در سیاست را اخلاق تلقی کنند شریعت تلقی کردند. 🔺 پس در این منطق، دیانت در سیاست کارکرد‌هایی دارد و همچنین برعکس؛ سیاست هم می‌تواند در دیانت کارکرد‌هایی داشته باشد. چون با نگاه فوکویی قدرت خودش زمینه ساز تعزیز و اعزاز شریعت است. یعنی اصلاً ما نمی‌توانیم از تحقق بخشی به دین حرف بزنیم بدون وجود قدرت؛ خود قدرت زمینه مساعدی برای دین و کارکرد دین است. برای مطالعه متن کامل این یادداشت شفاهی کلیک کنید: https://zaya.io/پنج_نظریه_نسبت_دین_سیاست ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
هدایت شده از شعوبا پلاس
💠 تفاوت کمک به دولت سوریه و ترکیه پس از زلزله مهیب در دو کشور 🔰 آخرین اخبار تحولات فرهنگي و اجتماعي كشور هاي مسلمان در شعوبا پلاس : @shoubaplus
💠 غربی‌سازی جامعه و ترور هویت اسلامی علی المومن ✂️ برش هایی از متن 📍 زمانی که از غربی‌سازی جوامع اسلامی سخن می‌گوییم، مقصود دقیقا چیست؟ مقصود، قرار دادن غرب به عنوان مرجعیت است. مقصود این است که در سطوح مختلفی نظیر رویکردها و گرایشات اندیشه‌ای، مفاهیم و اصطلاحات گوناگون، فرهنگ عمومی و خصوصی، رفتارهای فردی و اجتماعی، غرب را مرجعیت قرار دهیم. 📍امروز سخن گفتن از غربی‌سازی جوامع اسلامی دیگر یک نظریه شفاهی و یا یک پژوهشِ پیش‌پا افتاده نیست، بلکه یک واقعیت است. تمامی جوامع اسلامی در حال حاضر با این واقعیت مواجه هستند. 📍 جنگ فراگیر غرب علیه جوامع و به ویژه جوامع اسلامی نماد بارز نبرد تمدن‌ها، مدنیت‌ها و ملت‌ها است. در این نبرد سخت و طاقت‌فرسا است که تمدن و مدنیتِ پیروز قادر خواهد بود تا ـ در عرصه‌های مادی و معنوی ـ ادبیات، فرهنگ، اصول سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی خود را به تمدن و مدنیتِ شکست‌خورده تحمیل کند. 📍 پس از سقوط قاجارها در ایران، عثمانی‌ها در ترکیه و مغول‌ها در هند، هجمه‌های غرب بیش از پیش تشدید شد. این هجمه‌ها تا به امروز نیز ادامه پیدا کرده و هنوز هم متوقف نشده است. لذا نمی‌توان به سادگی از کنار آن عبور کرد. 📍 به طور کلی، غرب به دنبال آن است تا هیمنه سیاسی، اقتصادی و فرهنگیِ خود را تا ابد در کشورهای جهان اسلام بسط دهد. سران غربی با همکای و کمک رژیم‌های داخلی متحدِ خود و مزدورانِ فرهنگی‌شان در این مسیر گام برمی‌دارند تا اهداف یادشده را محقق سازند. برای مطالعه متن کامل این یادداشت اینجا کلیک کنید ⬅️ پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
💠 مروری بر 20 سال افکار عمومی رژیم صهیونیستی - محسن فائضی 3️⃣ راست گرایی، رو به افزایش و مقبولیت 🔹 یکی از موضوعات داغ سرزمین‌های اشغالی، افزایش جمعیت حامی و پیرو راست گرایی یا صهیونیسم‌های مذهبی تندرو است. برخلاف دهه‌های اولیه شکل‌گیری جعلی رژیم که اداره آن در اختیار چپ‌ها بود، در دو دهه اخیر بیشتر، احزاب راست گرا و تندرو قدرت را در دست گرفته‌اند. در انتخابات اخیر افزایش کرسی تندرو‌ها و ورود احزابی چون صهیونیسم مذهبی به لیست احزاب برتر انتخابات، این مسأله را گوشزد کرد که جامعه اسرائیلی روز به روز راست گرا‌تر می‌شود. نتایج و مقایسه مرکز دموکراسی اسرائیل بر این مسأله صحت می‌گذارد. 🔹 براساس نتایج بدست آمده اگر در سال ۲۰۰۳، ۵۰ درصد خود را راست گرا میدانستند، اکنون ۶۲ درصد خود را راست گرا و تنها ۱۱ درصد خود را چپ گرا می‌دانند. نکته مهم دیگر این می‌باشد که هر چه میانگین سنی کمتر می‌شود، درصد راستگرایی افزایش می‌یابد، چیزی که نشان می‌دهد راست گرایی در سرزمین‌های اشغالی در آغاز مسیر صعودی خود است. برای مطالعه متن کامل این یادداشت کلیک کنید: https://zaya.io/مرکز_دموکراسی_صهیونیستی ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
💠 بنیاد علمی‌آموزشی منهاج برگزار می‌کند: 🔰تاریخ اندیشۀ اسلام سیاسی🔰 «نگاهی بر تاریخ اندیشۀ اسلام سیاسی، با نظری به برجسته‌ترین آثار سدۀ اخیر» 🔺مبتنی بر متن‌خوانی و بررسی برخی از مهم‌ترین کتاب‌های مدافع و مخالف در حوزۀ اسلام سیاسی. 📚 برخی از آثار موردبررسی‌: ⭕ الخلافة «رشید رضا» ⭕ معالم في الطریق «سید قطب» ⭕ خلافت و ملوکیت «مودودی» ⭕ الفریضة الغائبة «محمد عبدالسلام فرج» ⭕ اسلام سیاسی «عشماوی» ⭕ الدولة المستحيلة «وائل حلاق» و .... 🕰️ زمان: چهارشنبه‌ها از ۱۹ بهمن‌ماه؛ ساعت ۱۴:۳۰ الی ۱۷:۳۰؛ به‌صورت یک‌هفته‌درمیان 🔺طول دوره ۸ جلسه و مجموعا ۲۴ ساعت است. 🕌 مکان: پلایین، حوزۀ علمیۀ مشکات 🔺به‌شکل مجازی نیز برقرار خواهد بود. هزینه: دویست هزار تومان وجه تعهد 🔺در صورت حضور منظم در جلسات و کسب نمرۀ قبولی در آزمون، این وجه عودت می شود. 📜 ثبت‌نام و دریافت اطلاعات بیشتر: 📨 ارسال پیام به «@mostafa_nzr» در پیام‌رسان بله ☎️ تماس با شماره «۰۹۳۶۲۶۵۶۱۵۸» 🔸منهاج🔸 🔹@b_menhaj🔹
💠 تشدید بی‌سابقه تنش‌های داخلی؛ آیا اوضاع داخلی در رژیم صهیونیستی به مرحله انفجار می‌رسد؟ محسن محمد صالح - مرکز الزیتونة للدراسات و الاستشارات ✂️ برش‌هایی از متن 📍نمی‌توان گفت که ماهیت راستگرا بودن دولت کنونی عامل اصلی تشدید تنش‌ها در اراضی اشغالی و مخالفت با دولت نتانیاهو است. علت هم کاملا واضح است. 📍از زمان پیروزی حزب «لیکود» در انتخابات در سال 1977 یعنی از 46 سال پیش تاکنون این راستگرایان بوده‌اند که بر صحنه سیاسی در رژیم صهیونیستی سیطره داشته‌اند. افزون بر این، جامعه صهیونیستی نیز به طور کلی در طول 20 سال گذشته بیش از پیش به سمت راستگرایی حرکت کرده است. اما آن چه این بار متفاوت است، نگرانی‌ از تلاش‌های گروه‌ها و جریان‌های راستگرا برای مدیریت جامعه و دولت بر اساس دیدگاه‌ها و نگرش‌های افراط‌گرایانه خود است. 📍 علیرغم تمامی نکاتی که بدان اشاره شد، اما بحران داخلی شدیدی که رژیم صهیونیستی درحال حاضر با آن مواجه است، به انفجار اوضاع داخلی منجر نمی‌شود. این بدان معناست که در نتیجه این بحران و مناقشات سیاسی گسترده، اوضاع داخلی به خشونت و هرج و مرج ـ حداقل در آینده نزدیک ـ کشیده نخواهد شد. 📍 مهمترین عامل بحرانی‌تر شدن اوضاع پروژه صهیونیستی، افزایش قدرت مقاومت است. تقویت قدرت مقاومت به منزله تشدید نا امنی برای صهیونیست‌ها است. گسترش نا امنی نیز به نوبه خود به ظهور و بروز بحران اقتصادی و تشدید آن می‌انجامد. برای مطالعه متن کامل این یادداشت کلیک کنید: https://zaya.io/انفجار_وضع_داخلی_رژیم ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
💠 5 کلان نظریه درباب نسبت دین و سیاست حجت الاسلام محمد علی میرزایی 3️⃣ نظریه «تعامل» یا «تعایش» 🔺 سومین مدل، نگاه‌های تعاملی و تعایشی است. در این مدل، همیشه میان دین و سیاست رابطه و تعامل برقرار است. این تعامل، لزوماً به معنای کارکرد‌های جدی معرفتی دین برای سیاست نیست. بلکه صرفاً نوعی همزیستی مسالمت‌آمیز میان دین و سیاست است. دیانت امری واقعی است و سیاست نمی‌تواند آن را منکر شود. لذا از در تعامل با آن وارد می‌شود. 🔺 منطق تکاملی، ‌ایمانی بود. یعنی دین نظریه‌ای درباب مسائل مبتلابه حکومت دارد که من آن را قبول دارم. اما در منطق تعاملی شما به عنوان امر واقع، دین را به رسمیت می‌شناسید و بعد تعامل می‌کنید. در نگاه تعاملی مثلاً ناامنی پیش می‌آید، حکومت از جایگاه اجتماعی مرجع تقلید برای بهبود شرایط استفاده می‌کند. درحالی که ممکن است دینش را هم قبول نداشته باشی. در منطق تعامل، سیاست با نهاد دین بده‌بستان می‌کند. این منطق با منطق تکامل و تداخل تفاوت دارد. برای مطالعه متن کامل این یادداشت شفاهی کلیک کنید: https://zaya.io/پنج_نظریه_نسبت_دین_سیاست ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
💠 مقتدی صدر و اعتراض به سریال معاویه 🔸 مقتدی صدر در توئیتی شبکه ام بی سی را به بازنگری در پخش سریال معاویه فرا خواند. 🔸 وی در این توئیت بیان کرده که معاویه راس فتنه های فرقه ای، اولین دشنام دهنده به اصحاب پیامبر (ص) و ازبین برنده وحدت اسلامی است. 🔸 صدر پخش این سریال را مخالف سیاست های اعتدال گرایانه دولت دوست عربستان [در نگاه وی] دانسته است. پ.ن: سریال معاویه، ساخته جدید مجموعه رسانه ای mbc قرار است شب های ماه رمضان از این شبکه پخش شود. این سریال از حوادث مربوط به قتل عثمان آغاز گشته و به حوادثی مانند جنگ صفین، حکومت معاویه و ... می پردازد. 🔰 آخرین اخبار تحولات فرهنگي و اجتماعي كشور هاي مسلمان در شعوبا پلاس : @shoubaplus
📚 مجموعه بررسی کتاب‌های غیرفارسی منتشر شده؛ مناسب محققین و پژوهشگران 1️⃣ بررسی کتاب اختلافات سیاسی بین اصحاب، قداست مبانی و جایگاه اشخاص 🔹 یکی از پرچالش‌ترین مباحث در حوزه تاریخ اسلام در میان گروه های مختلف اسلامی نگاه به اصحاب پیامبر و جایگاه ایشان در دین است. یکی از آثاری که در میان اهل سنت در سالهای اخیر در این مورد به زیور طبع در آمد، کتاب «اختلافات سیاسی بین اصحاب، قداست مبانی و جایگاه اشخاص» است که محمد مختار الشنقیطی استاد دانشگاه دوحه آن را نوشته است. 🔹 گرچه این کتاب در اوایل سده جدید نوشته شد اما با حوادث بیداری اسلامی در سال 2011 نیاز به این نگاشته بیش از پیش احساس شد و در آن سالها بود که این کتاب بیشتر بر سر زبان ها افتاد. 🔹شنقیطی قائل است امت از بحران تاریخی خود خارج نمی شود مگر این که بداند چگونه وارد آن شده است. خروج از این چالش حقوقی تاریخی بدون مطالعه اختلافات سیاسی بین اصحاب در قرن اول ممکن نیست؛ مطالعه ای که تقدس را به مبانی و مبادی ببخشد و آن را بر جایگاه افراد ترجیح دهد. 🔹 شنقیطی اگرچه از چارچوب نگاه کلاسیک اهل سنت به مساله صحابه خارج نمی شود اما از خطاانگاری برای معاویه که در کتابش بارها به آن اشاره می‌کند، نیز چشم نمی‌پوشد: 🔹«در صفین قدرت بر حق، بغی بر عدل، ملک بر خلافت پیروز شد و مسلمین همواره تا امروز از برون آمدن از این بحران حقوقی عاجز بوده اند؛ در عین حال که قرآن و سنت مبانی روشنگری در ایجاد حکومت و اجرای آن دارد و علیرغم این که تجربه انسانی معاصر در این حیطه دارای پندهای روشن است» 📎 مطالعه کامل یادداشت ⬅️ شعوبا @shouba