eitaa logo
شعوبا
1.6هزار دنبال‌کننده
884 عکس
264 ویدیو
0 فایل
يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا «شعوبا» پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان www.shouba.ir ارتباط با ادمین: @admin_shouba
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬مستند: حزب‌التحریر و تقی‌الدین نبهانی 🔹حزب‌التحریر و بنیانگذار آن «تقی‌الدین نبهانی» با اینکه در برهه‌ای از تاریخ معاصر جهان اسلام بروز و ظهور بسیاری داشته، در کشور ما ناشناخته است. 🔹این جریان که تمام پروژه خود را احیای خلافت تعریف کرده، برای نیل به این هدف نه تنها دست به دامان قذافی و صدام حسین شده، که دست یاری به سمت امام خمینی «ره» هم دراز کرده و از ایشان خواسته تا خلافت را برپا دارد. 🔹در این مستند که توسط شبکه الجزیره تهیه شده به تاریخ، افکار و تحولات این حزب پرداخته شده است. این مستند توسط پایگاه اینترنتی شعوبا ترجمه و زیرنویس شده است. 🖇برای مشاهده و دانلود این مستند اینجا کلیک کنید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
🎯برگی از تاریخ حوزۀ نجف؛ سیاست، هزیمت، انزوا حجت‌الاسلام محمد قطرانی ✂️برش‌هایی از متن: 📮کرکى ادامۀ مکتب علامۀ حلى است که فقه شیعه را سیاسى‌تر از دورۀ پیش از خود کردند؛ در حالى که اندیشۀ محقق اردبیلى نشانگر گرایشى است که شیعیان را امر به انزوا و پرهیز از ورود در سیاستى که سلاطین جور در پیشه گرفته‌اند، کرده است. محقق اردبیلی در موضوعاتی مانند خراج با هم‌تراز جبل‌­عاملی‌­اش در ایران اختلاف نظر داشت. 📮این خاطره‌­های تلخ اثر خودش را بر اصلی‌­ترین وارث جریان اجتهادی نجف بر جای گذاشت و مجتهد بی­‌بدیلی که شاگردی سید مجاهد و ملااحمد نراقی را کرده بود، دیگر روی خوش قبلی به سیاست را نشان نداد. این فردی کسی نبود جز شیخ مرتضی انصاری(ره)؛ شیخ محضر ملااحمد را در سال 1341(ق) درک کرده بود و 4 سال در محضر وی بود؛ دقیقا در عنفوان شکست دوم و تیره شدن رابطه با دربار قاجار؛ این تیرگی و بی­‌اعتمادی خیلی زود خودش را نشان داد تا در عصر شاگرد برجستۀ شیخ، میرزای شیرازی فتوای تحریم تنباکو صادر شده و پیروزی بزرگی نصیب جماعت علما شود. 📮با تصرف بغداد به دست بریتانیایی‌ها گروهی از روحانیون شیعه نجف و کربلا با ارسال نامه‌ای به پادشاه وقت انگلستان به استقبال اشغالگران رفتند. متن آن پیام چنین بود: «به اعلی‌حضرت پادشاه بریتانیای کبیر و امپراتور هند و آن سوی آب‌ها که خداوند سلطنت او را استمرار بخشد. ورود پیروزمندانه نظامیان شما به عراق و حفاظت از عتبات در مقابل ظلم ظالمین را به شما تبریک می‌گوییم.» 📮رحلت سه مرجع بزرگ شیعه (سید یزدى، میرزاى شیرازى و شیخ الشریعه اصفهانى) در مدت کمتر از دو سال در آن شرایط حساس و بحرانى جنگ، ضربه سختى بود که بر پیکر جهان اسلام و مردم عراق وارد مى‌شد؛ به طورى که تأثیر آن به سرعت مشاهده شد. صفوف مجاهدان اسلام از هم پاشید و آنها را مجبور به نشستن پشت میز مذاکره با دشمن کرد. 🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
🎯نگاهی به وضعیت آوارگان سوری در ترکیه؛ مهمانانی با آینده نامعلوم علیرضا صالحی ✂️برش‌هایی از متن: 📮بیشتر شهروندان ترکیه تمایل دارند تا سوری‌ها را از لحاظ فرهنگی متفاوت تصور کنند و از رقابت با آنان در کارهای کم‌درآمد ناراضی هستند. حتی برخی از آنان فکر می کنند که سوری‌ها بیشتر به خدمات عمومی دسترسی دارند. 📮طبق تخمین برآورده شده حدود 70 درصد سوری‌ها، یا زیرخط فقر یا نزدیک به آن هستند و این مسئله باعث افزایش آمار کودکان کار و ازدواج‌های اجباری شده است. کودکان آسیب پذیر قربانی قاچاق می‌شوند، چه برای ازدواج چه برای کار در زمین‌های کشاورزی. 📮افزایش احساسات ضد سوری در مرمره، استانبول، آدانا و برسا به خوبی قابل مشاهده ‌است. میزان انتقادها و نارضایتی‌ها در شبکه‌های اجتماعی و رسانه های ترک بازتاب زیادی داشته‌است. در یک مورد زمانی که خبر تجاوز به یک دختر ترک توسط مهاجر سوری منتشر شد، واکنش‌های زیادی در خیابانها به همراه داشت، شیشه‌های مغازه سوری‌ها شکسته شد، اما بعد از مدتی مشخص شد که شایعه بوده است. 🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 اولین معبد هندوها در امارات 🔹حکومت امارات چندسالی است برای معرفی خود به عنوان حامی نوعی اسلام اهل تسامح و منفتح به روی ادیان دیگر تلاش بسیاری انجام داده است. اهدای زمین به هندوها برای ساخت معبد از طرف حاکمان این کشور نمونه‌ای از این تلاش‌هاست. 🔹«خلیج‌تایمز» یکی از رسانه‌های حامی امارات در این ویدئو، ساخت این معبد را اتفاقی «غرورانگیز» می‌نامد. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
📚 جزوه: نقدوبررسی رسانه‌های محور مقاومت 📍در ادامه سلسه جزوات بررسی جریانات رسانه‌ای منطقه، در این جزوه به جریان رسانه‌ای محور مقاومت و به طور مشخص به سه رسانۀ مهم این محور پرداخته شده است. شبکۀ «العالم» به نمایندگی از رسانه‌های حکومتی ایران، شبکه «المیادین» به نمایندگی از شبکه‌های نیمه مستقل متعلق به «محور مقاومت» و «iFilm» به نمایندگی از رسانه‌های فرهنگی این محور. و در ادامه به ارائه راهبردها و راهکارهایی برای ارتقای کیفیت و اثرگذاری رسانه‌های محور مقاومت در منطقه پرداخته شده است. 🖇برای دانلود این جزوه اینجا کلیک کنید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
🎯پرونده: جریان‌شناسی رسانه‌های منطقه 🔺امروزه رسانه‌ها به یکی از ابزارهای اعمال قدرت شبکه‌های قدرت در منطقه تبدیل شده‌اند و حتی در بعضی موارد توانسته‌اند معادلات قدرت را در این منطقه دستخوش تغییر کنند. 🔺با این وجود متاسفانه تصویر روشنی از جریانات رسانه‌ای موجود در منطقه در کشور ما وجود ندارد. 🔺 در این راستا پایگاه اینترنتی شعوبا در سلسله گزارشاتی به جریان‌شناسی رسانه‌ای منطقه پرداخته است: 📚جزوه: بررسی جبهه رسانه‌ای محور سعودی-امارات 📚جزوه: بررسی جبهه رسانه‌ای محور ترکیه – قطر 📚جزوه: نقدوبررسی رسانه‌های محور مقاومت 📚جزوه: آشنایی با شبکه الجزیره و بررسی دلایل موفقیت آن 📚جزوه: بررسی شبکه العربیه 📚نقدوبررسی بررسی رسانه‌های اِخوانی 📚نگاهی به رسانه‌های چپ حامی محور قطر - ترکیه ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
❇️آیا مفتی قدس پشت‌پرده هولوکاست بوده است؟! 📍«بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر اسرائیل‌ سالهاست تلاش می‌کند تا اعراب را مسئول فاجعه کشتار و سوزاندنِ دسته‌جمعی یهودیان به دست نازی‌ها، معرفی کند. او در این میان، توجهات را به سمت یک شخصیت فلسطینیِ تاریخی به نام «حاج امین الحسینی» جلب کرده است. او می‌گوید که این شخصیت فلسطینیِ تاریخی بوده است که «آدولف هیتلر» رهبر نازی‌ها را نسبت به نابود کردن یهودیان فلسطین قانع ساخته است. با تمامی این‌ها، یک نویسنده فرانسویِ متخصص در امور منطقه، اعراب و فلسطین با انتشار یک کتاب، روایت نتانیاهو از نقش مفتی فلسطینی درخصوص کشتار دسته‌جمعی یهودیان را رد کرد. کتاب این نویسنده فرانسوی تحت عنوان «هیمنه بر اسرائیل، نتانیاهو و پایان رؤیای صهیونیستی» کتابی است که ارزش خواندن دارد؛ هرچند که برخی محتواهای این کتاب نیازمند تحقیق و تدقیق مورخان عرب است، زیرا در آن از سطح اهمیت «الحسینی» کاسته شده است؛ به گونه‌ای که گاهی از او به عنوان یکی از مزدوران انگلیس و گاهی نیز به عنوان یکی از خدمتگزاران در دستگاه نازی‌ها، یاد شده است... 🖇ادامه متن را در این لینک بخوانید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
🎯فرید العطاس و علوم اجتماعی اسلامی؛ تفسیری معاصر از دغدغه‌ای دیرپا ریحانه قبادی ✂️برش‌هایی از متن: 📮امروزه پس از حدود 4 دهه بحث و گفتگو در میان مسلمانان، واژه اسلامی سازی علوم، حداقل دو معنا و دیدگاه کلی را متبادر می‌سازد؛ اول ایجاد یک ساختار علمی به شیوه اسلامی، به‌نوعی که مبنا و روش آن اسلامی باشد، و دومی، داشتن نگرش اسلامی عالمان مسلمان، نسبت به موضوعات، که برروی صورت بندی مساله و هدف علم، تاثیر می‌گذارد. 📮فرید العطاس پیشنهاد می کند که می توانیم جامعه شناسی نئو-خلدونی را بازسازی کنیم. این کتاب یک استراتژی برای آشکار کردن موانع چنین بازسازی و همچنین پیشنهاد رئوس مطالب چنین رویکرد خلدونی به پدیده های اجتماعی و سیاسی معاصر را انتخاب می کند. العطاس در پاسخ به سوال انحصار ابن خلدون حتی پس از کشف مجدد وی در قرن نوزدهم در اروپا، معتقد است که اروپامداری در علوم اجتماعی، مانع تصدیق اهمیت نظریه‌ها و مفاهیم غیر غربی است. 📮نکته ای که در مورد روش خلدونی وجود دارد این است که این یک روش «مادی گرایانه» و نزدیک به روش پوزیتویستی، در مورد پدیده اجتماعی است. این به معنای ساده استفاده از عوامل اجتماعی، اقتصادی و سیاسی (به جای دخالت الهی) برای توضیح امور اجتماعی است. بنابراین می‌توان ابن خلدون را به عنوان یک حد وسط بین علوم اجتماعی مدرن سکولار و شکل شرقی نظریه اجتماعی دید که بسط موضوعات مورد مطالعه او، برای العطاس، به‌مثابه یک واکنش دربرابر اروپامداری علم اجتماعی و همچنین سنتز نوع نوینی از جامعه‌شناسی مسلمانان، می‌باشد. 🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
🎯درباره دشمنی غرب و اسلام؛ آیا غرب عمدا دشمن‌تراشی می‌کند؟ ✂️برش‌هایی از متن: 🔹در سال 1989 میلادی بود که «الکساندر آرباتف» که مشاور دیپلماتیکِ «میخائیل گورباچف» آخرین رهبر اتحاد جماهیر شوروی بود، سخنانی را مطرح کرد که به نظر می‌رسید بیانگر الگوی جدیدی در روابط بین‌المللی باشد. وی در سخنانی خطاب به کشورهای عضو بلوک غرب تصریح کرد: «ما می‌خواهیم بدترین خدمت را به شما ارائه دهیم. در واقع می‌خواهیم شما را از داشتن دشمن محروم سازیم». 🔹با استناد به کتابِ «پیِر کونسا» دیگر جای هیچ شکی برای من باقی نمی‌ماند که «دشمن» گزینه‌ای است که ساخته می‌شود و نه گزینه‌ای که به صورت ذاتی وجود داشته باشد. بنابراین، آمریکا و غرب در ابتدا کشور ژاپن را به عنوان دشمن خود کاندید کردند و سپس به سراغ چین رفتند تا آن را به عنوان دشمن خود مطرح سازند. پس از ژاپن و چین نیز نوبت به «خطر سبز» یعنی «اسلام» رسید 🔹«ویلیام ریشتر» استاد رشته علوم اقتصاد دانشگاه «دورتمند» آلمان نسبت به رشد روزافزون دشمنی و خصومت با اسلام و مسلمانان در جوامع غربی هشدار می‌هد. او در این خصوص تأکید می‌کند: «نگرانی اصلی من آن است که ما کاری را که روزی با یهودیان انجام دادیم، امروز با مسلمانان انجام دهیم. به نظر می‌رسد که کشتار دسته‌جمعی آتی علیه مسلمانان خواهد بود». 🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 افتتاح دانشگاه آمریکایی در بغداد 📍برنامه‌ریزی بلندمدت آمریکا برای جهت‌دهی فرهنگی به جامعه عراق از بدو اشغال این کشور آغاز شده و روز به روز ابعاد جدیدی از آن رونمایی می‌شود. افتتاح دانشگاه آمریکایی در بغداد آخرین نمونه از بروزات این برنامه هاست. 📍در این ویدئو که به معرفی این دانشگاه می‌پردازد، دانشگاه آمریکایی بغداد را جایی معرفی می‌کند که «آینده شما در کنار ما تضمین شده است.»! ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
🎯دیوبندیه افغانستان در گفتگو با مفتی کوفی؛ طالبان دیوبندی نیست! ✂️برش‌هایی از متن: 📮ما از معتزلی ها هیچ چیزی نمی‌گیریم. این جماعت اسلامی، جماعت اخوان المسلمین، جماعتی که در افغانستان هستند، اینها بیشتر تمایل به اعتزال دارند. عقل گرایی مورد نظر ما نیست؛ مورد پسند ما نیست. ما می گوییم، که در باب دین در آن جا که عقل نیاز بود عقل را به کار ببر در جایی که نیاز نیست تو خود به خود از پیش خود عقل را مقدم نساز. لذا جایی که شریعت سخن نگفته اجتهاد به میان می‌آید. در آنجا می توانی از عقل کار بگیری. 📮میدان دیوبندی‌ها میدان علم است و امکان دارد شاگردان اینها در میان طالبان باشد. شاید فکر سیاسی‌شان باشد. شاید حتی اگر طالبان مرا هم بگیرند کتک بزنند. البته تایید می‌کنم که در گذشته افراد طالبان از مدارس پاکستان تشکیل شده‌اند. اما امروز نمی‌توانیم بگوییم سردسته‌های طالبان، دیوبندی هستند. این اشتباه است. 🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 مستند: دره اردن 🔹اشغالگری رژیم صهیونیستی هیچ‌گاه به اتمام نرسیده و کماکان ادامه دارد. دره اردن ازجمله نقاطی از سرزمین فلسطین است که خاک حاصلخیز آن، طمع اسرائیلی‌ها برای تصاحب آن را دوچندان کرده است. 🔹در این مستند چگونگی اشغال این منطقه در سالهای اخیر و تخریب روستاها و خانه‌های فلسطینی اهالی این منطقه و برپا شدن شهرک نشین‌های صهیونیستی مورد بررسی قرار گرفته است. 🖇برای مشاهده و دانلود این مستند اینجا کلیک کنید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
🎯به بهانه دیدار پاپ و آیت‌الله سیستانی؛ هدف از اختلاف‌افکنی درون شیعی چیست؟ حجت‌الاسلام محمد قطرانی 📮نه پاپ این قدر شخصیت مهم و صاحب اثری بود که برخی بخواهند برایش سینه چاک دهند و نه به کمالات حضرت آیت الله سیستانی با دیدار فردی چون پاپ افزوده می­شود! مساله بهانه­‌هایی است برای اختلاف افکنی که روز به روز عده‌­ای بیش از پیش بر طبل آن می­کوبند. با حفظ حدود و مبانی، عقلای دو طیف بنشینند و مشکلات را حل و کم کنند و الا خطر آن است که روزی فرا رسد که صحنه درگیری­‌های داخلی دیگر میان شیعه و سنی نباشد و خدای ناکرده شمشیرهای شیعی به روی هم بلند شود... 🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
🔶نگاهی به برخوردهای قضائی با زنان تیک‌تاکر در مصر؛ حفاظت حکومت از «ارزش‌های خانواده» ✂️برش‌هایی از متن: 📍حکم دادسرای عمومی در ماه می ـ که کمی بعد از نخستین دستگیری های مربوط به تیک تاک صادر شد ـ نقش خود را در اعمال قانون جرایم سایبری نشان داد. این حکم اینترنت را به پرتگاهی تشبیه کرد که برای کنترل «پدیده سواستفاده نیروهای شیطان» به «بازداری و حمایت کامل» نیاز دارد. نیروهایی که می خواهند جامعه ما را خراب و ارزش ها و اصول آن را ویران کنند و عصمت و پاکی اش را بدزدند تا جوانان و بزرگسالانِ آن را به پرتگاه تباهی بکشانند. 📍یک کمپین معروف که گروهی از زنان پیشگامان آن هستند، دادخواستی را با استفاده از هشتگِ «با اجازه از خانواده مصری» طرح کرده و درخواست آزادی متهمان تیک تاک را دارد. هم چنین مخالفت خود را با ماهیت نامشخص و مبهم اتهامات وارد بر آنها بیان می کند؛ «اگر زنانِ کاربرِ تیک تاک بخاطر رضایتشان از نقض ارزش های خانوادگی مصر سرزنش شوند، حداقل ما که می توانیم بدانیم این ارزش ها چه چیزهایی هستند؟» این موضوع دادخواستی را مطرح می کند که تا حالا ده ها هزار امضا به دست آورده است. 🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
🎯هیئه تحریرالشام پس از الجولانی؛ سناریوهای آینده ✂️برش‌هایی از متن: 🔺دیدگاه اول این است که الجولانی با تعدادی از دستگاه‌های اطلاعاتی خارجی از جمله ترکیه و ایالات متحده آمریکا در تعامل و هماهنگی کامل است. این دست از پژوهشگران بر این باورند که چنین ارتباط و هماهنگی میان دو طرف، در چارچوب فعالیت‌های جهادیِ تاریخی، موضوعی پُرتکرار محسوب می‌شود و غیرعادی نیست. با این‌حال، تعدادی دیگر از پژوهشگران هستند که دیدگاه ملایم‌تری دارند و معتقدند که الجولانی تلاش دارد تا خود را برای کسانی که پروژه‌ و خط‌مشی‌اش را پذیرفته‌اند، به عنوان یک برگ برنده جلوه دهد. 🔺هیئه تحریر الشام تا حدود زیادی یک سازمان مرکزی محسوب می‌شود. علیرغم شکاف‌هایی که در صفوف اعضاء و رهبران هیئه تحریر الشام ظهور و بروز پیدا کرد، اما الجولانی طی سال‌های گذشته توانست ساختار کلی این گروه را حفظ کند. این نشان می‌دهد که وی از قدرت بالایی در کنترل هیئه تحریر الشام برخوردار بوده است. با این وجود، این بدان معنا نیست که مرگ الجولانی به مثابه پایان حیات گروه مذکور باشد. علت این مسأله هم آن است که هیئه تحریر الشام در طول مدت زمان گذشته توانسته است یک شبکه اقتصادی گسترده و نیز یک دستگاه امنیتی مستحکم ایجاد کند. این اتفاق به ویژه پس از سیطره آن بر گذرگاه باب الهوی در سال 2017 به وقوع پیوست 🔺پر واضح است که پس از کشته شدن الجولانی دیگر چیزی از هیئه تحریر الشام باقی نخواهد ماند. علت این مسأله هم آن است که جریان‌ها و گروه‌های بسیاری در بطنِ هیئه تحریر الشام دیده می‌شوند که قطعا پس از مرگ الجولانی با یکدیگر درگیر خواهند شد. 🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
📚 تأملاتی درباره کتاب «ایران و ژئوپلتیک منطقه؛ پیداها و ناپیداها» و نویسنده آن یاسر عسگری 📮آنچه که در تحلیل‌های دکتر مسجدجامعی کمتر حضور و بروز دارد توجه به نقش رسانه ها و دیپلماسی فرهنگی یا عمومی ایران است و اگر دکتر مسجدجامعی و امثالهم، این صراحت بیان را درباره ضعف های بنیادین دستگاه دیپلماسی ایران در عرصه رسانه‌ای و دیپلماسی عمومی به نقد می‌کشیدند، شاید می توانند زمینه ساز و مُسبّب تحولات جدی در این عرصه ها شوند. لذا جای نظرات پیشنهادات و انتقادات صریح در حوزه دیپلماسی فرهنگی و علمی و رسانه‌ای و هنری در تحلیل‌های او خالیست یا اینکه حداقل کمرنگ است. اگرچه راهبردهای پیشنهادی اش را با ذکر مثالها و تحلیل هایش از کشورهای مختلف بیان می کند ولی صراحت در بیان آنها، اثرات بیشتری دارد. او زمانی که به سیاست های توسعه در ترکیه و قطر و کره جنوبی می پردازد برخی راهبردهای آنها را به صورت گذرا یا اشاره وار بیان می‌کند ولی جای پرداخت و تعمّق بیشتری دارد... 🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
🎯نگاهی به اندیشه محمد شحرور؛ استبداد ریشه بحران عقلانیت در جهان اسلام مهدی رفیعی ✂️برش‌هایی از متن: 📮شحرور جریان سید جمال و شاگردانش را جریانی تقلیل‌گرا می‌دانست و عقیده داشت که آن‌ها سعی دارند مسائل معاصر اجتماعی و فرهنگی دنیای معاصر را به مسائل اجتماعی و فرهنگی قرن اول هجری و به همان تاریخ و جغرافیا ارجاع دهندکه این‌ یک تقلیل غلط است. گروه‌های دیگری مثل لیبرال‌ها، مارکسیست‌ها و ناسیونالیست‌ها نیز اهتمامی به اسلام ندارند و نتیجه نهایی آن‌ها حذف اسلام است. 📮جالب اینجاست که نظریه شحرور شباهت‌های زیادی با نظریه قبض و بسط تئوریک شریعت سروش هم دارد و ازنظر زمان انتشار پروژه نیز این دو تقریباً هم‌زمان‌اند یعنی شحرور در سال 1990 کتابش را منتشر می‌کند و سال‌های 1989-1990 نیز سروش مقالات قبض و بسط را منتشر می‌کند. البته تفاوت اینجاست که شحرور، برخلاف سروش متن قرآن را الهی (و نه محمدی) می‌داند. 📮شحرور از بحران عقلانیت در جهان اسلام سخن به میان می‌آورد بحران عقلانیتی که ریشه آن استبداد است. این استبداد از زمان امویان شروع‌شده است و با تثبیت در دوره عباسیان با شدت و ضعف تاکنون ادامه دارد. استبدادهایی که شحرور شناسایی می‌کند در سه حوزه عقیدتی، فکری و معرفتی است. 🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
🎯لزوم استفاده از فقه شیعه از نظر استاد الازهر؛ عالم اندیشه را از عالم سیاست تفکیک کنید! حجت‌الاسلام مهدی محمدآبادی ✂️برش‌هایی از متن: 📮نویسنده در ابتدا بیان می‌کند که منشأ انتقادات را دریافته است و لذا تأکید می‌کند که خود او هم مانند منتقدان، نگران سیاست‌های منطقه‌ای ایران است. اما با این وجود، تصریح می‌کند که در یادداشت اولش، اصلا کاری به ایران نداشته و صرفا از فقه شیعه به‌عنوان یک مذهب فقهی نام برده که همچون دیگر تفکرات، قسمتی از محصولات آن قابل پذیرش و استفاده است. 📮جمع‌بندی تلیمه از انتقاداتی که به او وارد شده این است: بحران کنونی، نه فقهی است و نه فکری؛ بلکه مشکل از سیاست‌زدگی فضاهای مختلف است که برخی حتی آن را به فضاهای علمی نیز کشانده‌اند. در حالیکه عالم اندیشه، معیارهای خودش را دارد و سنجۀ رد و قبول افکار، عدم تعارض با ثوابت دین است و نه چیز دیگر. همچنانکه نباید در فضاهای علمی، طبع عمومی مردم را ملاک قرار داد، که در این صورت، باید هر روز صد بار تغییر نظر داد. در حالیکه دین به ما آموخته: «حکمت گمشدۀ مؤمن است؛ هر جا که آن را یافت، شایسته‌ترین فرد به استفاده از آن، خود اوست.» 🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 جنگ کویت 🔹حمله صدام حسین به کویت، و به تبع آن حمله آمریکا به ارتش عراق برای آزادسازی کویت، از جمله نقاط عطف تاریخ معاصر منطقه است که سبب تغییرات بسیاری در معادلات حاکم بر منطقه شد. 🔹در این ویدئو چگونگی شکل‌گیری این جنگ و اتفاقاتی که در آن افتاد مورد بررسی قرار گرفته است. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
🎯میزان نفوذ شبکه‌های اجتماعی در فلسطین؛ فلسطینی‌ها روزانه 7 ساعت در اینترنت‌اند! محسن فایضی ✂️برش‌هایی از متن: 📮اما آنچه بسیار عجیب است، میانگین بیش از 7 ساعت در روز استفاده هر فلسطینی از اینترنت و بیش از 2 ساعت از شبکه های اجتماعی است. آماری که نشان می دهد تصورات در خصوص سونامی شبکه های اجتماعی در جهان عرب چندان دور از واقعیت نیست. 📮یکی از چالش های مهم سال 2020 کاربران فلسطینی با شبکه های اجتماعی، بایکوت یا مسدود شدن صفحات و پیام هایشان بود. حجم کنترل و بایکوت در شبکه های چون فیسبوک در مقابل پیام های ضد اسرائیلی به اوج خود رسیده است. براساس آمار المرکز الشبابی الاعلامی، در سال 2020 بیش از 1000 صفحه در این خصوص بسته شده است. 🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
🔵درباره آینده سوریه پس از جنگ؛ از نظر حکومت هویت سوریه یعنی وفاداری به اسد! ✂️برش‌هایی از متن: 🔹مسائلی را که راه حل های نظامی اتخاذ شده توسط رژیم و متحدانش نتوانست حل کند، دوباره پس از تثبیت پیروزی اسد، ظاهر خواهند شد. امروزه، در مناطقی که روزگاری توسط نیروهای مخالفین اشغال شده بود- و در بسیاری از مناطق تحت کنترل رژیم – تنش های اجتماعی در زیر مشت آهنین نیروهای امنیتی رژیم قرار دارند 🔹کلیه حامیان مالی بالقوه، دغدغه ادامه مستمر تحریم های ایالات متحده و اروپا که احتمالاً برای آینده قابل پیش بینی پابرجا خواهند ماند را دارند. در اردوگاه رژیم، روسیه فعال ترین طرفی بوده است که سعی در یافتن منابع مالی [جهت] پشتیبانی داشته است. مسکو به ویژه، با استفاده از این استدلال که بازسازی موفقیت آمیز باعث بازگشت بیشتر پناهندگان در اروپا به کشورشان می شود، به طور فعال از رهبران اروپایی و غربی درخواست [کمک مالی] کرده است. 🔹از منظر رژیم، وفاداری به اسد، ملاک اصلی تعیین کننده هویت سوریه پس از جنگ است. 🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 مستند: جنگ شش روزه 🔹جنگ شش روزه یکی از مهم‌ترین نقاط عطف تاریخ معاصر جهان اسلام است. جنگی که شوک بزرگی به جهان اسلام وارد کرد و با شکست سنگین اعراب از اسرائیل، سیلی از تحقیر و ناامیدی را روانه جوامع مسلمان نمود. 🔹این جنگ مبدا تحولات بسیار سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و حتی اندیشه‌ای در جهان اسلام شده است. 🔹در این مستند که توسط شبکه الجزیره تولید شده و پایگاه اینترنتی شعوبا آن را ترجمه و زیرنویس کرده است، با روایت صهیونیست‌ها از این جنگ آشنا خواهیم شد. 🖇برای مشاهده و دانلود فیلم کامل این مستند اینجا کلیک کنید. @shouba
📚جزوه: جنبش اسلامی در سودان؛ شکل‌گیری و تکوین 🔹جنبش اسلامی در اواسط دهه 40 قرن گذشته به سودان راه یافت. این اتفاق از طریق دانشجویانی که در قاهره تحصیل می‌کردند و همچنین از طریق هیأت‌هایی که توسط حسن البنا با هدف دعوت به اسلام به سودان اعزام می‌شدند، رخ داد. بدین‌ترتیب، جنبش اسلامی در سال 1954 میلادی به صورت رسمی تأسیس شد. اما فضا و محیطی که این جنبش در آن متولد شد، در سیطره تعدادی از گروه‌های فعال نظیر «صوفیان»، «کمونیست‌ها» و «استعمارگران» بود که هر یک از آن‌ها قسمتی از حوزه‌های مختلف زندگی در سودان را در انحصار خود قرار داده بودند. به عنوان نمونه، صوفیان حضور گسترده‌ای در جامعه داشتند و زیست دینی در سودان را تحت سیطره و در انحصار خود قرار داده بودند. درهمین ارتباط، دکتر «حسن الترابی» معتقد است: «صوفیان در سودان به مرحله‌ای رسیده بودند که درست به آنچه که کلیسا در اروپا در جریان قرون وسطی رسیده بود، شباهت داشت، زیرا شیخ [روحانی] را راه رسیدن به خدا می‌دانستند؛ همچنان که کلیسا در آن زمان پاپ را اینگونه می‌پنداشت.» 🔹افزون بر سیطره دینی، صوفیان حضور سیاسی گسترده‌ای نیز در جامعه داشتند. احزابی نظیر «امت» و «اتحادیه دموکراتیک» بر مبنای فرقه‌های مختلف آن‌ها شکل گرفتند؛ احزابی که همواره در طول دوران دموکراسی در سودان بیشترین کرسی‌ها را به دست می‌آوردند. 🔹از سوی دیگر، «کمونیست‌ها» نیز بر زندگی فرهنگی سودان سیطره داشتند و سندیکاهای کارگری را تحت انحصار خود قرار داده بودند. کمونیست‌ها احزاب قدرتمندی داشتند که عبور از آن‌ها به سادگی میسر نبود. جنبش اسلامی از همان ابتداء در برابر این احزاب به ویژه در دانشگاه‌ها، ایستاد و همین مسأله موجب شد تا این جنبش در ابتدای کار خود به سمت تئوری‌پردازی پیش برود. با این‌حال، این جنبش پس از مدتی به دلیل برخی ملاحظات عملی از تئوری‌پردازی دست کشید. مواجهه میان جنبش اسلامی و کمونیست‌ها در دهه‌های 60 و 70 به اوج خود رسید؛ درست در همین زمان بود که حزب کمونیست با تصمیم جمعیت مؤسسان در سال 1965 میلادی منحل شد. بدین‌ترتیب، «کمونیست‌ها» از سندیکاها نیز کنار گذاشته شدند. پس از این اتفاقات، «کمونیست‌ها» از کودتای «جعفر نمیری» حمایت کردند. 🔹افزون بر آنچه که گفته شد، سودان در آن زمان تحت اشغال بریتانیا نیز قرار داشت. بریتانیا سیاست جداسازی جنوب از شمال، غربی‌سازی اندیشه، نابودی زبان عربی از طریق تحمیل آموزش زبان انگلیسی به مراحل آموزشی مختلف در سودان را در دستور کار خود قرار داده بود. بریتانیا همچنین به غارت‌ ثروت‌ها و تعرض به کرامت بشری در سودان مبادرت می‌ورزید. چنین اقداماتی در آینده موجب ایجاد چالش‌های فراوانی برای جنبش اسلامی شد و در نهایت جدایی جنوب سودان از شمال آن در جولای سال 2011 را به دنبال داشت. 🔹علاوه‌بر آن، دانشگاه نیز علیرغم تسلط کمونیست‌ها بر آن یکی از مهمترین پایگاه‌های جنبش اسلامی محسوب می‌شد. دانشجویان ـ چه آن دسته که برای تحصیل به قاهره می‌رفتند و چه آن دسته که در دانشگاه خارطوم تحصیل می‌کردند ـ شور و اشتیاق زیادی نسبت به جنبش اسلامی از خود نشان می‌دادند. بنابراین، جنبش اسلامی در سال 1949 میلادی، در فضای دانشگاهی در دانشکده خارطوم تحت عنوان «جنبش آزادی‌بخش اسلامی» و در همین سال، در فضای مردمی نیز تحت عنوان اخوان‌المسلمین تشکیل شد. در سال 1954 میلادی نیز به منظور متحد ساختن دو بازوی دانشجویی و ملی تحت نام اخوان‌المسلمین یک نشست تاریخی در مرکز فرهنگی «أم درمان» برگزار شد. 🔹دکتر «الترابی» به این مسأله اشاره می‌کند که شکل‌گیری جنبش اسلامی به صورت خالص و یکدست اتفاق نیفتاد، چراکه گروهی از اسلام‌گرایان به تشکیل حزب «کمونیسم اسلامی» مبادرت ورزیده و دعوت به «سوسیالیسم اسلامی» را در دستور کار خود قرار دادند. وی همچنین می‌گوید که جریانِ واحد اخون‌المسلمین که در سال 1954 میلادی اعلام موجودیت کرد، تنها واکنشی به ظلم‌ و ستم‌های عبدالناصر به اخوانی‌ها در مصر بود؛ یعنی درست زمانی که گروه کوچکی از اخوانی‌ها در خارطوم حضور داشتند. به گفته دکتر الترابی جریانِ واحد اخوان المسلمین تنها یک جریانِ اخوانی نبود، بلکه جریانی بود که ادبیات اخوان‌المسلمین و دیگر گروه‌ها را دنبال می‌کرد. 🖇 جزوه کامل این گزارش را از اینجا دانلود کنید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
❇️ پربازدیدترین مطالب شعوبا در زمستان 1399 📮 کشتار شیعیان هزاره پاکستان و سازوکار ورود مرجعیت 📮روایتی از دو قطعه موسیقی جهان عرب در مواجهه با انقلاب 57؛ بادهای شرقی؛ از ایران تا مصر و فلسطین 📮جوابیه‌ای از یک هوادار القاعده به مستند الجزیره؛ القاعده ضدشیعه نیست! 📮نگاهی به آرای حسن حنفی؛ باید از حکمت متعالیه عبور کرد 📮مستند «سفر آخر»، روایت چگونگی شهادت حاج قاسم سلیمانی 📮درباره وضعیت مهاجرین ایرانی در سوریه؛ از سوریه رانده و از ایران ماندگانِ بی‌پناه! 📮جزوه: بررسی شبکه العربیه 📮تحلیلی بر کشتار شیعیان کویته؛ ناامن کردن پاکستان انگیزه اقتصادی دارد 📮بازخورد سریال «آقازاده» در خارج از مرزها؛ شکست تصویر رویایی از ایران! 📮جزوه: بررسی جبهه رسانه‌ای محور ترکیه – قطر 📮به بهانه دیدار پاپ و آیت‌الله سیستانی؛ هدف از اختلاف‌افکنی درون شیعی چیست؟ 📮مستند: تاریخ روابط اخوان‌المسلمین و ارتش مصر 📮درباره تاثیرپذیری انقلابیون ایران از اخوان‌المسلمین؛ فرآورده‌های فکری اخوان در دستان مبارزان ایران ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba