eitaa logo
کانون خدمت رضوی شمس الشموس شهر بهارستان
241 دنبال‌کننده
5هزار عکس
2.4هزار ویدیو
82 فایل
کانون خدمت رضوی محله ای شمس الشموس شهر بهارستان ☎️ ارتباط با ادمین: @shshadmin ☎️ ارتباط با کانون بانوان و خانواده : @Ya0fatemehza ☎️ روابط عمومی و فضای مجازی : @mediashsh کانال نورالهدی ویژه کودکان : @noorolhodarazavi ☎️ تلفن تماس : 09136856085
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 لحظاتی از آخرین دیدار روز گذشته با رهبر معظم انقلاب ‌‎‌‌࿐჻ᭂ⸙🍃🌸🍃⸙჻ᭂ࿐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕗 بهر حاجات اگر دست دعا برخیزد دلبری هست به هر حال به پا برخیزد لطف آقای خراسان ز همه بیشتر است هر زمان از دِلِ پُر درد صدا برخیزد جرأتش نیست کسی حرف جهنم بزند گر پی کارِ گنهکار ز جا برخیزد تا به دستِ کرم تو به نوایی نرسد از سر راه محال است گدا برخیزد بر سر خاکم اگر آهوی تو گریه کند از تمام جگرم بانگ رضا برخیزد ✋ اللهّمَ صَلّ عَلے عَلے بنْ موسَے الرّضا المرتَضے الامامِ التّقے النّقے و حُجّّتڪَ عَلے مَنْ فَوقَ الارْضَ و مَن تَحتَ الثرے الصّدّیق الشَّهید صَلَوةَ ڪثیرَةً تامَةً زاڪیَةً مُتَواصِلةً مُتَواتِرَةً مُتَرادِفَـہ ڪافْضَلِ ما صَلّیَتَ عَلے اَحَدٍ مِنْ اوْلیائِڪَ https://eitaa.com/shshbaharestan
🔹به همت خادمیاران ویاوران کانون خدمت رضوی شمس الشموس بهارستان کارگروه قرآن و عترت مجلس چهارشنبه امام رضایی صورت پذیرفت. 🔹دراین مجلس سخنران به ذکر مصائب و سختی‌های کربلای سیدالشهدا (ع) پرداخت. 🔹همچنین ذاکر ومداح اهل بیت قرائت حدیث شریف کساء را انجام داد و مجلس را به صلوات خاصه امام رضا(ع) معطر کرد. 🔹ثواب وهدیه این مجلس هدیه به روح مطهر سردارشهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی شد ودر پایان از مدعوین پذیرایی گردید. ‌‎‌‌࿐჻ᭂ⸙🍃🌸🍃⸙჻ᭂ࿐ # چهارشنبه امام رضایی ✨ قرآن وعترت✨ وفضای مجازی https://eitaa.com/shshbaharestan
🌹 🌷 امیرالمومنین امام علی(علیه السلام) : ☘ ‏كثرت سكوت ، سبب ابهت و بزرگى است و ☘ انصاف مايه فزونى دوستان است ☘ و با بذل و بخشش قدر انسان‌ها بالا مى‌رود و ☘ با تواضع نعمت الهى كامل مى‌گردد ☘ و با پذيرش هزينه‌ها (رنج‌ و مشكلات) عظمت و سرورى حاصل مى‌گردد ☘ با روش عادلانه ، دشمن ، مقهور و مغلوب مى‌شود. نهج البلاغه ، حکمت ۲۲۴ https://eitaa.com/shshbaharestan
✏️ رهبر انقلاب: ما در این حادثه‌ی تلخ و سخت که در حریم جمهوری اسلامی اتفاق افتاده است، خونخواهی او را وظیفه‌ی خود می‌دانیم.
💎 خدمتگذاری، ایمنی روز قیامت 💎 🌼 قَالَ أَبواَلْحَسَنِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ: إِنَّ لِلَّهِ عِبَاداً فِي اَلْأَرْضِ يَسْعَوْنَ فِي حَوَائِجِ اَلنَّاسِ هُمُ اَلْآمِنُونَ يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ. 🌸امام كاظم عليه السلام فرمودند: خداوند در زمين بندگانى دارد كه براى رفع نيازهاى مردم مى كوشند؛ اينان در روز قیامت در امان هستند. 📚 الكافى، ج ۲،ص ۱۹۷.
ایه روز🌸 ثواب ایه امروزهدیه به روح همه شهدا وشهدای مقاومت🌷 ــ ۲۲ وَلَا تَنْكِحُوا مَا نَكَحَ آبَآؤُكُمْ مِنَ النِّسَآءِ إِلَّا مَا قَدْ سَلَفَ ۚ إِنَّهُ كَانَ فَاحِشَةً وَمَقْتًا وَسَآءَ سَبِيلًا و با زنانی كه پدرانتان با آنان ازدواج كرده‌اند ازدواج نكنید، مگر آنچه [پیش از اعلام این حكم‌] انجام گرفته باشد. یقیناً این عمل، عملی بسیار زشت و منفور و بد راهی است. 🔶(آيه ٢٢) نزول: 🔶پس از اسلام، حادثه‌اى براى يكى از مسلمانان پيش آمد و آن اين كه: يكى از به نام «ابو قيس» از دنيا رفت، فرزندش به نامادرى خود پيشنهاد ازدواج نمود، آن زن گفت: من تو را فرزند خود مى‌دانم و چنين كارى را شايسته نمى‌بينم ولى با اين حال از پيغمبر «صلّى اللّه عليه و آله» كسب تكليف مى‌كنم، سپس موضوع را خدمت پيامبر «صلّى اللّه عليه و آله» عرض كرد، و كسب تكليف نمود، آيه نازل شد و از اين كار (كه در زمان جاهليّت معمول بود) به شدّت نهى كرد. : 🔶همان طور كه در شأن نزول نيز اشاره شد، آيه خط بطلان به يكى از اعمال ناپسند دوران جاهليّت مى‌كشد و مى‌گويد: «با زنانى كه پدران شما با آنها ازدواج كرده‌اند هرگز ازدواج نكنيد» (وَ لا تَنْكِحُوا ما نَكَحَ آباؤُكُمْ مِنَ النِّساءِ) . امّا از آنجا كه هيچ قانونى معمولاً شامل گذشته نمى‌شود، اضافه مى‌فرمايد: «مگر ازدواجهايى كه (پيش از نزول اين حكم) انجام شده است» (إِلاّ ما قَدْ سَلَفَ). 🔶 سپس براى تأكيد مطلب، سه تعبير شديد دربارۀ اين نوع ازدواج بيان كرده، مى‌گويد: «زيرا اين كار، عمل زشتى است» (إِنَّهُ كانَ فاحِشَةً). و بعد اضافه مى‌كند: «عملى است كه موجب تنفّر» در افكار مردم است؛ يعنى طبع بشر آن را نمى‌پسندد (وَ مَقْتاً) . 🔶 و در پايان مى‌فرمايد: «روش نادرستى است» (وَ ساءَ سَبِيلاً) . حتّى در تاريخ مى‌خوانيم كه مردم جاهلى نيز اين نوع ازدواج را «مقت» (تنفّرآميز) و فرزندانى كه ثمرۀ آن بودند «مقيت» (فرزندان مورد تنفّر) مى‌ناميدند. https://eitaa.com/shshbaharestan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕗 ✋ اللهّمَ صَلّ عَلے عَلے بنْ موسَے الرّضا المرتَضے الامامِ التّقے النّقے و حُجّّتڪَ عَلے مَنْ فَوقَ الارْضَ و مَن تَحتَ الثرے الصّدّیق الشَّهید صَلَوةَ ڪثیرَةً تامَةً زاڪیَةً مُتَواصِلةً مُتَواتِرَةً مُتَرادِفَـہ ڪافْضَلِ ما صَلّیَتَ عَلے اَحَدٍ مِنْ اوْلیائِڪَ https://eitaa.com/shshbaharestan
به همت کارگروه بانوان وخانواده رضوی حضورخادمیاران ویاوران رضوی درمحفل روضه خانگی وگرامیداشت ویادوخاطره چندتن از شهدا عزیز درتاریخ ۱۴۰۳/۵/۱۰ساعت ۱۰/۳۰ صبح برگزارشددراین محفل شهدایی باسخنرانی درراستای تفسیر آیه ۱۶۹ سوره آل عمران وقرائت زیارت عاشورا وروضه برگزارشد. واهداء کتیبه وهدیه تبرکی به بانی محفل روضه و حضوربچه هادراین محفل روضه باااهداء هدایا تشویق شدند. ودرپایان با قرائت صلوات خاصه امام رضا علیه السلام محفل حسینی به عطر رضوی معطرشد . https://eitaa.com/shshbaharestan
🌷 🖼 نشانه های ایمان امام_علی علیه السلام فرمودند:🌷 🟡 نشانه های ایمان آن است که: 🔹 راست بگویی، آنگاه که تو را زیان رساند 🔹️ و دروغ نگویی، که تو را سود رساند 🔹 و آن که بیش از مقدار عمل سخن نگویی 🔹️ و چون از دیگران سخن گویی از خدا بترسی https://eitaa.com/shshbaharestan
ایه روز🌹 ــ ۲۳ حُرِّمَتْ عَلَيْكُمْ أُمَّهَاتُكُمْ وَبَنَاتُكُمْ وَأَخَوَاتُكُمْ وَعَمَّاتُكُمْ وَخَالَاتُكُمْ وَبَنَاتُ الْأَخِ وَبَنَاتُ الْأُخْتِ وَأُمَّهَاتُكُمُ اللَّاتِيٓ أَرْضَعْنَكُمْ وَأَخَوَاتُكُمْ مِنَ الرَّضَاعَةِ وَأُمَّهَاتُ نِسَآئِكُمْ وَرَبَآئِبُكُمُ اللَّاتِي فِي حُجُورِكُمْ مِنْ نِسَآئِكُمُ اللَّاتِي دَخَلْتُمْ بِهِنَّ فَإِنْ لَمْ تَكُونُوا دَخَلْتُمْ بِهِنَّ فَلَا جُنَاحَ عَلَيْكُمْ وَحَلَآئِلُ أَبْنَآئِكُمُ الَّذِينَ مِنْ أَصْلَابِكُمْ وَأَنْ تَجْمَعُوا بَيْنَ الْأُخْتَيْنِ إِلَّا مَا قَدْ سَلَفَ ۗ إِنَّ اللَّهَ كَانَ غَفُورًا رَحِيمًا [ازدواج با این زنان‌] بر شما حرام شده است: مادرانتان، و دخترانتان، و خواهرانتان، و عمّه‌هایتان، و خاله‌هایتان، و دختران‌برادر، و دختران خواهر، و مادرانی كه شما را شیر داده‌اند، و خواهران رضاعی شما، و مادران همسرانتان، و دختران همسرانتان كه در دامان شمایند [و تحت سرپرستی شما پرورش یافته‌اند، البتّه‌] از آن همسرانی كه با آنان آمیزش داشته‌اید، و اگر آمیزش نداشته‌اید، بر شما گناهی نیست [كه مادرشان را رها كرده با آنان ازدواج كنید]، و [نیز] همسران پسرانتان كه از نسل شما هستند [بر شما حرام شده است‌]. و هم‌چنین جمع میان دو خواهر [در یك زمان ممنوع است‌]، جز آنچه [پیش از اعلام این حكم‌] انجام گرفته باشد؛ زیرا خدا همواره بسیار آمرزنده و مهربان است. (آيه ٢٣):تحريم ازدواج با محارم!: 🔶 در اين آيه به يعنى زنانى كه ازدواج با آنها ممنوع است اشاره كرده، و بر اساس آن محرميّت از سه راه ممكن است پيدا شود: ✔️ ١-ولادت كه از آن تعبير به «ارتباط نَسَبى» مى‌شود. ✔️ ٢-از طريق ازدواج كه به آن «ارتباط سببى» مى‌گويند. ✔️ ٣-از طريق شيرخوارگى كه به آن «ارتباط رضاعى» گفته مى‌شود. 🔶نخست اشاره به كه هفت دسته هستند كرده و مى‌فرمايد: «مادران شما و دخترانتان و خواهرانتان و عمّه‌ها و خاله‌هايتان و دختران برادر و دختران خواهرانتان بر شما حرام شده‌اند» (حُرِّمَتْ عَلَيْكُمْ أُمَّهاتُكُمْ وَ بَناتُكُمْ وَ أَخَواتُكُمْ وَ عَمّاتُكُمْ وَ خالاتُكُمْ وَ بَناتُ الْأَخِ وَ بَناتُ الْأُخْتِ) . بايد توجّه داشت كه منظور از مادر فقط آن زنى كه انسان بلاواسطه از او متولّد شده نيست، بلكه جدّه و مادر جدّه و مادر پدر و مانند آن را شامل مى‌شود همان طور كه منظور از دختر، تنها دختر بلاواسطه نيست بلكه، دختر و دختر پسر و دختر دختر و فرزندان آنها را نيز در بر مى‌گيرد و همچنين در مورد پنج دستۀ ديگر. 🔶سپس به اشاره كرده و مى‌فرمايد: «و مادرانى كه شما را شير داده‌اند، و خواهران رضاعى شما، بر شما حرامند» (وَ أُمَّهاتُكُمُ اللاّتِي أَرْضَعْنَكُمْ وَ أَخَواتُكُمْ مِنَ الرَّضاعَةِ) . 🔶و در آخرين مرحله اشاره به دستۀ سوّم از محارم كرده و آنها را تحت چند عنوان بيان مى‌كند. ✔️ ١- «و مادران همسرانتان» (وَ أُمَّهاتُ نِسائِكُمْ) . يعنى، به مجرّد اين كه زنى به ازدواج مردى درآمد و صيغۀ عقد، جارى گشت مادر او، و مادر مادر او، و هر چه بالاتر روند بر او حرام ابدى مى‌شوند. ✔️ ٢- «و دختران همسرتان كه در دامان شما قرار دارند به شرط اين كه با آن همسر آميزش جنسى پيدا كرده باشيد» (وَ رَبائِبُكُمُ اللاّتِي فِي حُجُورِكُمْ مِنْ نِسائِكُمُ اللاّتِي دَخَلْتُمْ بِهِنَّ) . به دنبال اين قسمت براى تأكيد مطلب اضافه مى‌كند كه: «اگر با آنها آميزش جنسى نداشته‌ايد دخترانشان بر شما حرام نيستند» (فَإِنْ لَمْ تَكُونُوا دَخَلْتُمْ بِهِنَّ فَلا جُناحَ عَلَيْكُمْ) . ✔️ ٣- «و همسران فرزندانتان كه از نسل شما هستند» (وَ حَلائِلُ أَبْنائِكُمُ الَّذِينَ مِنْ أَصْلابِكُمْ) . در حقيقت تعبير «مِنْ أَصْلابِكُمْ» (فرزندانى كه از نسل شما باشند) براى اين است كه روى يكى از رسوم غلط دوران جاهليّت (و آن فرزند خواندگى و احكام آن است) خط بطلان كشيده شود. ✔️ ۴- «و براى شما جمع در ميان دو خواهر ممنوع است» (وَ أَنْ تَجْمَعُوا بَيْنَ الْأُخْتَيْنِ) . و از آنجا كه در زمان جاهليّت ازدواج با محارم و جمع ميان دو خواهر رايج بود، و افرادى مرتكب چنين ازدواجهايى شده بودند قرآن بعد از جملۀ فوق مى‌گويد: «مگر آنچه در گذشته واقع شده» (إِلاّ ما قَدْ سَلَفَ) . يعنى، اگر كسانى قبل از نزول اين قانون، چنين ازدواجى انجام داده‌اند، كيفر و مجازاتى ندارند، اگر چه اكنون بايد يكى از آن دو را انتخاب كرده و ديگرى را رها كنند. 🔶 در پايان آيه مى‌فرمايد: «خداوند و است» (إِنَّ اللّهَ كانَ غَفُوراً رَحِيماً) . https://eitaa.com/shshbaharestan 🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
به امام رضا میگم حرفامو آخه بهتر میدونه دردامو اربعین نزدیکه و آشوبم میشه آقا بزنی امضامو 🕗 ✋ اللهّمَ صَلّ عَلے عَلے بنْ موسَے الرّضا المرتَضے الامامِ التّقے النّقے و حُجّّتڪَ عَلے مَنْ فَوقَ الارْضَ و مَن تَحتَ الثرے الصّدّیق الشَّهید صَلَوةَ ڪثیرَةً تامَةً زاڪیَةً مُتَواصِلةً مُتَواتِرَةً مُتَرادِفَـہ ڪافْضَلِ ما صَلّیَتَ عَلے اَحَدٍ مِنْ اوْلیائِڪَ https://eitaa.com/shshbaharestan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌷 ❗️ ناملایمات دنیوی و عقوبات برزخی شيعيان، کفاره گناهانشان است . 🔸 امام صادق علیه السلام فرمودند: والله! هیچ بنده ای از بندگان خدا خلافت الهی ما را درک نمیکند الّا اینکه آتش جهنم هرگز به او نمیرسد. من با تعجب عرض کردم: اما در میان ایشان کسانی هستند که کارهای آنچنانی(گناه) انجام میدهند. حضرت فرمودند: پس وقتی شیعیان گرفتار گناهان شدند خداوند متعال آنها را دچار درد و امراض جسمانی میکند پس آن امراض و دردها کفاره گناهان ایشان است و اگر گناهانشان با آن امراض پاک نشد پس خداوند آنها را دچار درد فقر و مشکلات معیشتی و اقتصادی میکند. پس آن، کفاره گناهان ایشان است و اگر باز گناهانشان بیشتر بود خداوند آنها را دچار سکرات مرگ و عذاب قبر میکند پس آن، کفاره گناهان ایشان است. سپس خداوند را بدون گناه ملاقات نموده و خداوند آنها را وارد بهشت میکند ☑️شرح و تفسیر: آنچه از گناهانمان را ترک کنیم و بابت آن گناهان استغفار کنیم، جبران کرده ایم و آنچه را استغفار نمیکنیم و قصد ترک آنها را نداریم، خداوند در قالب حوادث و مشکلات جبران میکند. پس مشکلات دنیا اغلب عقوبت و نتیجه گناهان ما است. لذا عقوبات دنیا همه لطف خدا است چون با تحمّل آنها از جهنم و عذاب های شدید آن راحت میشویم البته در صورتی که گناهان، ما را از مسیر ولایت خدا و اهل بیت(ع) وخارج نکنند چرا که کثرت و مداومت بر گناهان وجود انسان را بسیار آلوده و ظلمانی میکند و انسان را به تدریج از مسیر ولایت خدا و اهل بیت خارج میکند و مبتلا به کفر و انکار خدا، اسلام، آخرت و... میکند. در چنین حالتی انسان وارد جهنم شده و تا ابد گرفتار عذاب های شدید آن می‌شود. کتاب المحاسن ۲۷۱ https://eitaa.com/shshbaharestan
آیه روز🌹 ــ ۲۴ ۞ وَالْمُحْصَنَاتُ مِنَ النِّسَآءِ إِلَّا مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُكُمْ ۖ كِتَابَ اللَّهِ عَلَيْكُمْ ۚ وَأُحِلَّ لَكُمْ مَا وَرَآءَ ذَٰلِكُمْ أَنْ تَبْتَغُوا بِأَمْوَالِكُمْ مُحْصِنِينَ غَيْرَ مُسَافِحِينَ ۚ فَمَا اسْتَمْتَعْتُمْ بِهِ مِنْهُنَّ فَآتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ فَرِيضَةً ۚ وَلَا جُنَاحَ عَلَيْكُمْ فِيمَا تَرَاضَيْتُمْ بِهِ مِنْ بَعْدِ الْفَرِيضَةِ ۚ إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَلِيمًا حَكِيمًا و [ازدواج با] زنان شوهردار [بر شما حرام شده است‌] مگر زنانی كه [به سبب جنگ با شوهران كافرشان از راه اسارت‌] مالك شده‌اید؛ [این قانونِ‌] مقرّر شده خدا بر شماست. و زنان دیگر غیر از این [زنانی كه حرمت ازدواج با آنان بیان شد] برای شما حلال است، كه آنان را با [هزینه كردن‌] اموالتان [به عنوان ازدواج‌] بخواهید در حالی كه [قصد دارید با آن ازدواج‌] پاكدامن و مصون از زنا باشید، و از هر كدام از زنان به عقد متعه و نكاح موقّت برخوردار شوید مهریه او را به عنوان واجب مالی بپردازید، و در آنچه پس از تعیین مهریه [نسبت به مدّت عقد یا كم یا زیاد كردن مهریه‌] با یكدیگر توافق كردید بر شما گناهی نیست؛ یقیناً خدا همواره دانا و حكیم است. (آيه ٢٤) : 🌀اين آيه، بحث آيۀ گذشته را دربارۀ زنانى كه ازدواج با آنها حرام است دنبال مى‌كند و اضافه مى‌نمايد كه: «ازدواج و آميزش جنسى با زنان شوهردار نيز حرام است» (وَ الْمُحْصَناتُ مِنَ النِّساءِ) . 🌀 تنها استثنايى كه به اين حكم خورده است در مورد زنان غير مسلمانى است كه به اسارت مسلمانان در جنگها در مى‌آيند، همان گونه كه آيه مى‌فرمايد: «مگر آنها را كه (از طريق اسارت) مالك شده‌ايد» (إِلاّ ما مَلَكَتْ أَيْمانُكُمْ) . زيرا اسارت آنها به حكم طلاق است و اسلام اجازه مى‌دهد بعد از تمام شدن عدّه با آنان ازدواج كنند و يا همچون يك كنيز با آنان رفتار شود. 🌀 سپس براى تأكيد احكام گذشته كه در مورد محارم و مانند آن وارد شده مى‌فرمايد: «اينها احكامى است كه خداوند براى شما مقرّر داشته و نوشته است» (كِتابَ اللّهِ عَلَيْكُمْ) . بنابراين، به هيچ وجه قابل تغيير و عدول نيست. 🌀سپس مى‌گويد: غير از اين چند طايفه «زنان ديگر غير از اينها (كه گفته شد) براى شما حلال است، كه با اموال خود آنان را اختيار كنيد در حالى كه پاكدامن باشيد و از زنا خوددارى كنيد» (وَ أُحِلَّ لَكُمْ ما وَراءَ ذلِكُمْ أَنْ تَبْتَغُوا بِأَمْوالِكُمْ مُحْصِنِينَ غَيْرَ مُسافِحِينَ) . 🌀 جملۀ أَنْ تَبْتَغُوا بِأَمْوالِكُمْ اشاره به اين است كه رابطۀ زناشويى يا بايد به شكل ازدواج با پرداخت مِهر و يا به شكل مالك شدن كنيز با پرداخت قيمت باشد. 🌀در قسمت بعد، اشاره به مسألۀ و به اصطلاح «متعه» كرده، مى‌گويد: «زنانى را كه متعه مى‌كنيد مِهر آنها را به عنوان يك واجب بايد بپردازيد» (فَمَا اسْتَمْتَعْتُمْ بِهِ مِنْهُنَّ فَآتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ فَرِيضَةً) . 🌀 بعد از ذكر لزوم پرداخت مهر اشاره به اين مطلب مى‌فرمايد كه: «اگر طرفين عقد، با رضايت خود مقدار مهر را بعداً كم و زياد كنند مانعى ندارد» (وَ لا جُناحَ عَلَيْكُمْ فِيما تَراضَيْتُمْ بِهِ مِنْ بَعْدِ الْفَرِيضَةِ) . 🌀 احكامى كه در آيه به آن اشاره شد، احكامى است كه متضمّن خير و سعادت افراد بشر است. زيرا: «خداوند از مصالح بندگان آگاه و در قانونگذارى خود حكيم است» (إِنَّ اللّهَ كانَ عَلِيماً حَكِيماً) . 🌀 قابل ذكر است كه اصل مشروع بودن اين نوع ازدواج در زمان پيامبر قطعى است و هيچ گونه دليل قابل اعتمادى در بارۀ نسخ شدن آن در دست نيست. https://eitaa.com/shshbaharestan 🌹🌹🍃🌹🌹🍃🌹🌹🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حرم امام رضا... بهشت روی زمین 🕗 ✋ اللهّمَ صَلّ عَلے عَلے بنْ موسَے الرّضا المرتَضے الامامِ التّقے النّقے و حُجّّتڪَ عَلے مَنْ فَوقَ الارْضَ و مَن تَحتَ الثرے الصّدّیق الشَّهید صَلَوةَ ڪثیرَةً تامَةً زاڪیَةً مُتَواصِلةً مُتَواتِرَةً مُتَرادِفَـہ ڪافْضَلِ ما صَلّیَتَ عَلے اَحَدٍ مِنْ اوْلیائِڪَ https://eitaa.com/shshbaharestan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
| چهارمین جشنواره رسانه‌ای بین‌المللی امام رضا علیه‌السلام/ دعوتی از جنس هم‌قدم شدن با زائرانِ پیاده 🔺 آخرین مهلت ارسال آثار: ۳۱ مرداد ۱۴۰۳ 🔺 اطلاعات بیشتر و ارسال آثار: 🌐 Mediafest.razavi.ir
🌸 موضوع: امام صادق ( عليه السلام ) مي فرمايند🌸 :هيچ کس را به دوستي مشناس, مگر آنکه در سه چيز او را بيازمايي : او را به خشم آوري و ببيني که آيا اين خشم او را از حق به باطل مي کشاند؛ در درهم و درينار و در سفر با او.( امالى طوسى، ص 646) برخی از راه هاي شناخت دوست واقعی را خدمت شما عرض می کنیم:  1- هنگام گرفتاري و نياز  : بهترين زمان ارزيابي دوست خوب, هنگام مشکلات و گرفتاريهاست. در اين چنين مواقعي دوستان حقيقي و وفادار و دلسوز از افراد دوست نما مشخص مي شوند. امام علي (علیه السلام) در می فرمايند: در کشاکش روزگار افراد با ارزش و دوستان خوب شناخته مي شوند(نهج البلاغه، حکمت 208) 2- هنگام خشم و ناراحتي : امام صادق ( عليه السلام ) مي فرمايند : اگر کسي سه مرتبه بر تو خشم گرفت – يعني تو موجبات عصبانيت و ناراحتي او را فراهم کردي و او خشمگين شد – اما سخن زشتي نگفت, او شايسته ي رفاقت است. (امالى صدوق، ص 532) 3-  از دست رفتن قدرت ومال:برخي از افراد به نام دوستي و به طمع پست و مقام و مال شخص, گرد او را مي گيرند. امام علي ( عليه السلام ) مي فرمايند :در هنگام از دست رفتن قدرت است که دوست از دشمن, شناخته مي شود (ميزان الحكمه ،ح 10323 ) 4- هنگام سفر:يکي از بهترين راههاي شناخت افراد, سفر کردن با آنها است. در سفر بسياري از رفتارهاي ناپيداي انسان, آشکار ميشود. فراز و نشيبهاي سفر, عکس العملهاي درست يا نادرست انسان را در برابر مشکلات, نمايان مي کند و از طرفي ارتباط شبانه روزي که در سفر ايجاد مي شود, بهترين زمان براي شناخت اخلاق و روحيات دوست است.  https://eitaa.com/shshbaharestan
آیه روز🌹 ــ ۲۵ وَمَنْ لَمْ يَسْتَطِعْ مِنْكُمْ طَوْلًا أَنْ يَنْكِحَ الْمُحْصَنَاتِ الْمُؤْمِنَاتِ فَمِنْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُكُمْ مِنْ فَتَيَاتِكُمُ الْمُؤْمِنَاتِ ۚ وَاللَّهُ أَعْلَمُ بِإِيمَانِكُمْ ۚ بَعْضُكُمْ مِنْ بَعْضٍ ۚ فَانْكِحُوهُنَّ بِإِذْنِ أَهْلِهِنَّ وَآتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ مُحْصَنَاتٍ غَيْرَ مُسَافِحَاتٍ وَلَا مُتَّخِذَاتِ أَخْدَانٍ ۚ فَإِذَآ أُحْصِنَّ فَإِنْ أَتَيْنَ بِفَاحِشَةٍ فَعَلَيْهِنَّ نِصْفُ مَا عَلَى الْمُحْصَنَاتِ مِنَ الْعَذَابِ ۚ ذَٰلِكَ لِمَنْ خَشِيَ الْعَنَتَ مِنْكُمْ ۚ وَأَنْ تَصْبِرُوا خَيْرٌ لَكُمْ ۗ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَحِيمٌ و از شما كسی كه به سبب تنگدستی نتواند با زنان آزاد مؤمن ازدواج كند، با كنیزان جوان با ایمانتان [ازدواج كنید و اظهار ایمان از سوی كنیزان در جواز ازدواج با آنان كافی است‌]. و خدا به ایمان شما [كه كدام ظاهری و كدام حقیقی است‌] داناتر است. [آزاد و كنیز در اصل و نسب و در رابطه ایمانی‌] از یكدیگر، [و اعضای یك پیكرید]، پس با كنیزان با اجازه صاحبانشان ازدواج كنید، و مهریه آنان را به طور پسندیده‌ به خودشان بپردازید. [جواز این ازدواج مشروط به آن است كه كنیزان‌] پاكدامن باشند نه زناكار و نه در پی گرفتن دوست پنهانی. پس هنگامی كه به ازدواج درآمدند، اگر مرتكب كار زشت شوند، بر آنان نصف مجازاتی است كه بر زنان آزاد است. این [جواز ازدواج با كنیز] برای كسی از شماست كه از مشقت [غریزه جنسی و دچار شدن به زنا] بترسد، و شكیبایی كردن برای شما بهتر است؛ و خدا بسیار آمرزنده و مهربان است (آيه ٢٥) :ازدواج با كنيزان! 🌀در تعقيب بحثهاى مربوط به ازدواج، اين آيه، شرايط را بيان مى‌كند، نخست مى‌گويد: «كسانى كه قدرت ندارند كه با زنان (آزاد) پاكدامن با ايمان ازدواج كنند مى‌توانند با كنيزان با ايمان ازدواج نمايند» كه مهر و ساير مخارج آن معمولاً سبكتر و سهلتر است (وَ مَنْ لَمْ يَسْتَطِعْ مِنْكُمْ طَوْلاً أَنْ يَنْكِحَ الْمُحْصَناتِ الْمُؤْمِناتِ فَمِنْ ما مَلَكَتْ أَيْمانُكُمْ مِنْ فَتَياتِكُمُ الْمُؤْمِناتِ). 🌀 سپس مى‌گويد: شما براى تشخيص ايمان آنها مأمور به ظاهر اظهارات آنان هستيد، و امّا دربارۀ باطن و اسرار درونى آنان «خداوند به ايمان و عقيدۀ شما آگاهتر است» (وَ اللّهُ أَعْلَمُ بِإِيمانِكُمْ) . و از آنجا كه بعضى در مورد ازدواج با كنيزان كراهت داشتند، قرآن مى‌گويد: شما همه از يك پدر و مادر به وجود آمده‌ايد «و بعضى از بعض ديگريد» (بَعْضُكُمْ مِنْ بَعْضٍ) . بنابراين، نبايد از ازدواج با آنها كراهت داشته باشيد. 🌀 سپس به يكى از شرايط اين ازدواج اشاره كرده، مى‌فرمايد: «اين ازدواج بايد به اجازۀ مالك صورت گيرد» و بدون اجازۀ او باطل است (فَانْكِحُوهُنَّ بِإِذْنِ أَهْلِهِنَّ) . 🌀در جملۀ بعد مى‌فرمايد: «و مهرشان را به خودشان بدهيد» (وَ آتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ) . از اين جمله استفاده مى‌شود كه بايد مهر متناسب و شايسته‌اى براى آنها قرار داد و آن را به خود آنان داد. همچنين استفاده مى‌شود كه بردگان نيز مى‌توانند مالك اموالى گردند كه از طرق مشروع به آن دست يافته‌اند. 🌀 يكى ديگر از شرايط اين ازدواج آن است كه كنيزانى انتخاب شوند «كه پاكدامن باشند، نه مرتكب زنا بطور آشكار شوند» (مُحْصَناتٍ غَيْرَ مُسافِحاتٍ) . «و نه دوست پنهانى بگيرند» (وَ لا مُتَّخِذاتِ أَخْدانٍ) . 🌀 در جملۀ بعد به تناسب احكامى كه دربارۀ ازدواج با كنيزان و حمايت از حقوق آنها گفته شد بحثى دربارۀ مجازات آنها به هنگام انحراف از جادۀ عفّت به ميان آمده، و آن اين كه اگر مرتكب عمل منافى عفّت شوند، نصف مجازات زنان آزاد دربارۀ آنان، جارى مى‌شود» يعنى تنها پنجاه تازيانه بايد به آنها زد (فَإِذا أُحْصِنَّ فَإِنْ أَتَيْنَ بِفاحِشَةٍ فَعَلَيْهِنَّ نِصْفُ ما عَلَى الْمُحْصَناتِ مِنَ الْعَذابِ) . 🌀 سپس مى‌گويد: «اين ازدواج با كنيزان براى كسانى است كه از نظر غريزۀ جنسى شديداً در فشار قرار گرفته‌اند، و قادر به ازدواج با زنان آزاد نيستند» بنابراين، براى غير آنها مجاز نيست (ذلِكَ لِمَنْ خَشِيَ الْعَنَتَ مِنْكُمْ) . امّا بعد مى‌فرمايد: «خوددارى كردن از ازدواج با كنيزان (تا آنجا كه توانايى داشته باشيد و دامان شما آلودۀ گناه نگردد) به سود شماست» (وَ أَنْ تَصْبِرُوا خَيْرٌ لَكُمْ) . 🌀 در پايان آيه مى‌فرمايد: «و خداوند (نسبت به آنچه در گذشته بر اثر بى خبرى انجام داده‌ايد) و است» (وَ اللّهُ غَفُورٌ رَحِيمٌ) . https://eitaa.com/shshbaharestan