eitaa logo
مؤسسه جهانی سبطین علیهما السلام
1.8هزار دنبال‌کننده
2.9هزار عکس
3.1هزار ویدیو
30 فایل
تماس با ادمین کانال : @SibtaynAdmin
مشاهده در ایتا
دانلود
ابوحجل، مسلم بن عوسجة بن سعد بن ثعلبة بن دودان بن اسد بن خزیمه اسدی، از اصحاب اميرالمومنين علی (عليه السلام) و امام حسین(عليه السلام)، اهل کوفه و مانند حبیب بن مُظاهِر از قبیله بنی اسد بود. او را مردی شریف، عابد و اهل مروت و سخاوت و اسب سواری شجاع دانسته‌اند. در شب عاشورا زمانی که امام حسین(عليه السلام) در سخنرانی خود بیعت را از یاران خود برداشت و به آنان اجازۀ رفتن داد، یاران امام هر یک با عبارتی علاقه خود را به امام(عليه السلام) ابراز کردند و بر عهد خود پای فشردند. بعد از جوانان بنی هاشم، مسلم بن عوسجه اولین کسی بود که بلند شد و گفت: «ای ابا عبدالله! آیا ما تو را رها کنیم؟! آنگاه در مورد ادای حق تو در پیشگاه الهی چه عذری بیاوریم؟! من دست از تو بر نمی‌دارم تا اینکه نیزه‌ام را آن قدر به سینه‌های دشمن بکوبم تا بشکند و با شمشیر خود آنان را آن قدر بزنم تا شمشیر از دستم بیفتد و بعد از آن اگر هیچ سلاحی نداشته باشم، دشمن را سنگ باران خواهم کرد تا همراه تو بمیرم. 📙دانشنامه امام حسين(ع) بر پايه قرآن، حديث و تاريخ، ج‏٦، ص٢٠ @Sibtayn
به گزارش شیخ مفید در روز عاشورا یاران امام حسین عليه السلام برای حفاظت از پشت خیمه‌ها خندقی آماده و در داخل آن آتش روشن کرده بودند. وقتی که شمر بن ذی‌الجوشن آن هیزم‌ها و نی‌های شعله‌ور را دید، بین او و امام حسین سخنانی رد و بدل شد. مسلم بن عوسجه از امام حسین اجازه خواست تا شمر را هدف تیر قرار دهد. امام اجازه نداد و فرمود: «او را نزن من دوست ندارم آغازگر جنگ باشم» أَقْبَلَ اَلْقَوْمُ يَجُولُونَ حَوْلَ بُيُوتِ اَلْحُسَيْنِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ فَيَرَوْنَ اَلْخَنْدَقَ فِي ظُهُورِهِمْ وَ اَلنَّارُ تَضْطَرِمُ فِي اَلْحَطَبِ وَ اَلْقَصَبِ اَلَّذِي كَانَ أُلْقِيَ فِيهِ فَنَادَى شِمْرُ بْنُ ذِي اَلْجَوْشَنِ عَلَيْهِ اَللَّعْنَةُ بِأَعْلَى صَوْتِهِ يَا حُسَيْنُ أَ تَعَجَّلْتَ اَلنَّارَ قَبْلَ يَوْمِ اَلْقِيَامَةِ فَقَالَ اَلْحُسَيْنُ عَلَيْهِ السَّلاَمُ مَنْ هَذَا كَأَنَّهُ شِمْرُ بْنُ ذِي اَلْجَوْشَنِ فَقَالَ لَهُ نَعَمْ فَقَالَ لَهُ يَا اِبْنَ رَاعِيَةِ اَلْمِعْزَى أَنْتَ أَوْلىٰ بِهٰا صِلِيًّا . وَ رَامَ مُسْلِمُ بْنُ عَوْسَجَةَ أَنْ يَرْمِيَهُ بِسَهْمٍ فَمَنَعَهُ اَلْحُسَيْنُ عَلَيْهِ السَّلاَمُ مِنْ ذَلِكَ فَقَالَ لَهُ دَعْنِي حَتَّى أَرْمِيَهُ فَإِنَّهُ اَلْفَاسِقُ مِنْ عُظَمَاءِ اَلْجَبَّارِينَ وَ قَدْ أَمْكَنَ اَللَّهُ مِنْهُ فَقَالَ لَهُ اَلْحُسَيْنُ عَلَيْهِ السَّلاَمُ لاَ تَرْمِهِ فَإِنِّي أَكْرَهُ أَنْ أَبْدَأَهُمْ. 📙الإرشاد ج۲ ص۹۵ @Sibtayn
🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴 *
فضل الدمعة على الحسين عليه السلام
* ◼️عن مِيثَمَ اَلتَّمَّارِ قَدَّسَ اَللَّهُ رُوحَهُ عن أمير المؤمنين عليه السلام: *أَنَّهُ يَبْكِي عَلَيْهِ -الحسين عليه السلام- كُلُّ شَيْءٍ، حَتَّى اَلْوُحُوشُ فِي اَلْفَلَوَاتِ، وَاَلْحِيتَانُ فِي اَلْبَحْرِ، وَاَلطَّيْرُ فِي اَلسَّمَاءِ، وَيَبْكِي عَلَيْهِ اَلشَّمْسُ وَاَلْقَمَرُ وَاَلنُّجُومُ وَاَلسَّمَاءُ وَاَلْأَرْضُ، وَمُؤْمِنُو اَلْإِنْسِ وَاَلْجِنِّ، وَجَمِيعُ مَلاَئِكَةِ اَلسَّمَاوَاتِ وَاَلْأَرَضِينَ وَرِضْوَانُ وَمَالِكٌ وَحَمَلَةُ اَلْعَرْشِ، وَتُمْطِرُ اَلسَّمَاءُ دَماً وَرَمَاداً*. •┈┈••✾••┈┈• ‌ ▪️ تمام اشياء حتى وحوش در بيابانها و ماهى‌ها در دريا و پرندگان در آسمان براى امام حسين عليه السّلام مى‌گريند و نيز خورشيد و ماه و ستارگان و آسمان و زمين و مؤمنين از انس و جنّ‌ و تمام فرشتگان آسمانها و زمين و فرشته رضوان و مالك و حاملين عرش جملگى بر آن مظلوم گريه مى‌كنند بلكه آسمان خون و خاكستر مى‌بارد. •┈┈••✾••┈┈• ‌ 📓 علل الشرائع: ج١ ص٢٢٧. 🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴 @Sibtayn
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 اثرات مخرب اینستاگرام بر نوجوانان، بویژه دختران: 🔺افزایش برهنگی، پیشنهادهای ناخواسته جنسی، خودآزاری، اضطراب، افسردگی، 🔸اینها نظر یک سناتور آمریکایی است که خطاب به مالک اینستاگرام بیان کرده 🔹به گفته وی: تحقیق روی دختران ۱۳ تا ۱۵ ساله فقط طی ۷ روز گذشته نشان می دهد که اینستاگرام: 🔸از هر سه دختر نوجوان، زندگی یکی از آنها بدتر کرده 🔹۳۷ درصد دختران به طور ناخواسته با برهنگی مواجه شده اند 🔸۲۴ درصدشان پیشنهادهای جنسی را به طور ناخواسته تجربه کرده اند 🔹۱۷ درصدشان به صورت ناخواسته با محتوای خودآزاری مواجه شده اند 👈این سناتور آمریکایی، مالک اینستاگرام «مارک زاکربرگ» را به خاطر تأثیرات مخرب آن بر نوجوانان، بازخواست می‌کند. 🖌 ابوالفضل ساجدی 🔰 @Sajedi_ir
پاداش شهادت سیدالشهدا علیه السلام محمد بن مسلم مى‌گويد:شنيدم كه امام باقر و امام صادق عليهما السّلام مى‌فرمودند: همانا خداوند متعال به حسين عليه السّلام در برابر كشته شدنش پاداش داد به اينكه 1️⃣ امامت در فرزندانش 2️⃣ و شفا در خاكش 3️⃣ و اجابت دعا را در نزد قبرش باشد 4️⃣و اينكه روزهايى كه زائرينش[براى زيارت] مى‌آيند و مى‌روند از عمرشان محسوب نمى‌گردد. عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ ، قَالَ: سَمِعْتُ أَبَا جَعْفَرٍ وَ جَعْفَرَ بْنَ مُحَمَّدٍ (عَلَيْهِمَا اَلسَّلاَمُ) يَقُولاَنِ: إِنَّ اَللَّهَ (تَعَالَى) عَوَّضَ اَلْحُسَيْنَ (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ) مِنْ قَتْلِهِ أَنْ جَعَلَ ▫️الْإِمَامَةَ فِي ذُرِّيَّتِهِ، ▫️و اَلشِّفَاءَ فِي تُرْبَتِهِ، ▫️و إِجَابَةَ اَلدُّعَاءِ عِنْدَ قَبْرِهِ، وَ لاَ تُعَدُّ أَيَّامُ زَائِرِيهِ جَائِياً وَ رَاجِعاً مِنْ عُمُرِهِ. 📙الأمالي (للطوسی) ج۱ ص۳۱۷ @sibtayn
🦉جغد پرندهء شُومْ یا عاشق؟ امام صادق علیه السلام می فرمایند : ◇ بعد از شهادت امام حسین علیه السلام ، جغد سوگند یاد کرد که دیگر در آبادی مسکن نگزیند و جز در خرابه جای نگیرد ، همواره روزها را روزه دار بوده تا سیاهی شب دامن گسترد. و آن گاه برای امام ناله سر می دهد . قبل از شهادت امام ، جایگاه جغد در منازل و قصرها و خانه های آباد بود و بگاه غذا خوردنِ مردم به پرواز در آمده و پیش روی مردم نشسته و مردم طعام و غذا جلویش می ریختند و این حیوان از آب و غذای آنان می خورد و می آشامید و به جایگاهش باز می گشت ولی هنگامی که حضرت حسین بن علی (علیه السلام) شهید شدند از شهر و آبادی خارج گشت و در خرابه ها و کوهها و بیابان ها مکان گرفت و گفت : بد امتی شما می باشید! پسر دختر پیامبر خود را کشتید... 📚منابع : ابن قولويه ، جعفر بن محمد ، كامل الزيارات ، نجف اشرف ، دار المرتضويه ، ۱۳۶۵ شمسی ، ج 1صفحه ۹۹ بحار الانوار ، جلد ۴۵ ،صفحه ۲۱۴ امالی صدوق مجلس ۲۷ و مصادر دیگر که جداً زیادند... @Sibtayn
⚡️اعتراف یزید لعین به غاصب بودن عمر بن خطاب ✍️ علامه حلی رضوان الله علیه از بلاذری نقل کرده است: وقتی حضرت حسین بن علی (علیهما السلام) به شهادت رسید، عبد الله بن عمر به یزید بن معاویه نامه‌ای نوشت که: «پیشامدی عظیم و مصیبتی مهم و حادثه‌ای بزرگ در اسلام اتفاق افتاده است و هیچ روزی مثل روز حسین نخواهد بود.» یزید نیز در پاسخ او چنین نوشت: «ای احمق! ما به خانه‌هایی آراسته با فرش‌های آماده و تکیه ‌گاه‌های فراوان وارد شده‌ایم و برای رسیدن به این‌ها (حکومت) جنگیدیم؛ اگر حق با ما باشد، که از حق خود دفاع کرده‌ایم، و اگر حق با دیگران باشد، که پدرت (عمر) اولین کسی بود که این سنت را بنا کرد و حق را با خدعه و نیرنگ از صاحب آن (امیرالمؤمنین امام علی علیه السلام) غصب کرد!» «وَ رَوَى الْبَلَاذُرِيُّ قَالَ: لَمَّا قُتِلَ الْحُسَيْنُ كَتَبَ عَبْدُ اللَّهِ بْنُ عُمَرَ إِلَى يَزِيدَ بْنِ مُعَاوِيَةَ أَمَّا بَعْدُ فَقَدْ عَظُمَتِ الرَّزِيَّةُ وَ جَلَّتِ الْمُصِيبَةُ وَ حَدَثَ فِي الْإِسْلَامِ حَدَثٌ عَظِيمٌ وَ لَا يَوْمَ كَيَوْمِ قَتْلِ الْحُسَيْنِ. فَكَتَبَ إِلَيْهِ يَزِيدُ أَمَّا بَعْدُ يَا أَحْمَقُ فَإِنَّا جِئْنَا إِلَى بُيُوتٍ مُجَدَّدَةٍ وَ فُرُشٍ مُمَهَّدَةٍ وَ وِسَادَةٍ مُنَضَّدَةٍ فَقَاتَلْنَا عَنْهَا فَإِنْ يَكُنِ الْحَقُّ لَنَا فَعَنْ حَقِّنَا قَاتَلْنَا وَ إِنْ كَانَ الْحَقُّ لِغَيْرِنَا فَأَبُوكَ أَوَّلُ مَنْ سَنَّ هَذَا وَ اسْتَأْثَرَ بِالْحَقِّ عَلَى أَهْلِه‏.» 📚منابع: 1- نهج الحق و کشف الصدق، تألیف علامه حلی، ص۳۵۶ 2- بحارالانوار، تألیف علامه مجلسی، ج۴۵، ص۳۲۸ پس از این به بعد با دقت بخوانید: «اَللّهُمَّ خُصَّ اَنْتَ اَوَّلَ ظالِمٍ بِاللَّعْنِ مِنّی وَ ابْدَاءْ بِهِ اَوَّلاً ثُمَّ العَنِ الثّانِیَ وَالثّالِثَ وَ الرّابِعَ، اَللّهُمَّ الْعَنْ یَزیدَ خامِساً وَ الْعَنْ عُبَیْدَاللَّهِ بْنَ زِیادٍ وَ ابْنَ مَرْجانَةَ وَ عُمَرَ بْنَ سَعْدٍ وَ شِمْراً وَ آلَ اَبی سُفْیانَ وَ آلَ زِیادٍ وَ آلَ مَرْوانَ اِلی یَوْمِ الْقِیامَةِ.» 🏴⚫️➖▪️➖⚫️🏴 🔶 كانال رسمی مؤسسه جهانی سبطین علیهما السلام در ایتا ╔═.🍃.══════╗ 🆔 @Sibtayn ╚══════.🍃.═╝
140 سال بلا و گرفتاری برای امت اسلام بعد از شهادت امام حسین علیه السلام ✅ ابو حمزه ثمالى مى‌گويد: به محضر مبارك امام باقر عليه السّلام عرض كردم: 🔹على عليه السّلام مى‌فرمودند: «تا هفتاد سال به بلا مبتلا مى‌شوند» و باز مى‌فرمودند: «پس از بلا، رخا و آسايش است»، 🔸هفتاد سال گذشت ولى ما آسايش و راحتى را نديديم. ♦️امام باقر عليه السّلام به من فرمودند: اى ثابت! خداوند متعال مدّت اين امر را هفتاد سال قرار داد،ولى زمانى كه حسين عليه السّلام كشته شد،غضب خداوند بر اهل زمين شدت گرفت و آن امر را[كه راحتى پس از بلاست]يك‌صد و چهل سال به تأخير انداخت، و ما اين مطلب را به شما گفتيم و شما هم آن را افشا كرده و پرده از آن راز برداشتيد، خداوند متعال آن را بازهم به تأخير انداخت و بعد از آن ديگر وقتى براى آن نزد ما قرار نداد و «خداوند آنچه را كه بخواهد از ميان مى‌برد و آنچه را كه بخواهد باقى مى‌گذارد و تمام اين حوادث در كتاب نزد خداست». 🔸ابو حمزه مى‌گويد: اين روايت را براى وجود مبارك امام صادق عليه السّلام عرض كردم، ♦️ حضرت فرمودند:همين‌طور است. 📚الغيبة (للطوسی) ج۱ ص۴۲۸ @Sibtayn
گروهی که مانند نمک غذا هستند فکرش را بکن کسی گندم خودش را باد داده، غربال و تمیز کرده، بعد هم در انباری در بسته بگذارد. بعد از مدتی به انبار سرکشی کند، ولی گندمش را کرم زده و آفت گرفته ببیند! به ناچار گندمها را بیرون می آورد، دوباره باد می دهد و پاک می کند و به انبار می سپارد. تصور کن باز هم وقت سرکشی گندمش را آفت زده ببیند. باز گندش را بیرون می آورد، پاک می کند و به انبار می سپارد ولی آفت، باز هم دامنگیر گندم او می شود. دوباره باد دادن و غربال، دوباره سپردن به انبار؛ کاری که مدام تکرار می شود. دست آخر از آن همه گندم جز مقداری کم، باقی نمی ماند؛ مقداری که آفت حریف آسیب زدن به آنها نیست. امام اهل یقین امیرالمؤمنین علی علیه السلام فرمود: شما هم مثل همان بار گندمید. باید همینطور خالص شوید؛ آنقدر که از میانتان جز یک گروه باقی نماند؛ گروهی که فتنه ها حریف آنها نباشد. فرمود: آرزویتان برای ظهور محقق نمی شود الا اینکه گروهی از شما به روی دیگری آب دهان بیندازد. گروهی نیز گروه دیگر را دروغگو بخواند. تا آنجا که از شما جز گروهی اندک، استوار و محکم باقی نماند؛ گروهی که در میانتان مثل سرمه ی در چشم و نمک درون غذا هستند. و چه اندک است، نسبت سرمه به چشم و نمک به غذا! 📚 مکیال المکارم، جلد2، صفحه 383 🔶 كانال رسمی مؤسسه جهانی سبطین علیهما السلام در ایتا 🆔 @Sibtayn ┗━🍃🌺━━━┛
چهل روز عزاداری موجودات عالم بر سالار شهیدان حضرت امام صادق عليه السّلام فرمودند: اى زراره آسمان تا چهل روز بر حسين بن على عليهما السّلام خون باريد و زمين تا چهل روز تار و تاريك بود و خورشيد تا چهل روز گرفته و نورش سرخ بود و كوهها تكه تكه شده و پراكنده گشتند و درياها روان گرديده و فرشتگان تا چهل روز بر آن حضرت گريستند و هيچ زنى از ما اهل بيت خضاب نكرد و روغن به خود نماليد و سرمه نكشيد و موهايش را شانه نزد تا وقتى كه سر عبيد اللّٰه بن زياد را به نزد ما فرستادند و پيوسته بعد از شهادت آن حضرت چشمان، اشك آلود بود و هر گاه جدّم ياد آن حضرت را مى‌نمود محاسنش از اشك خيس مى‌گشت بطورى كه هر كس آن جناب را مى‌ديد به حالش ترحّم نموده و از گريه‌اش به گريه مى‌افتاد و فرشتگانى كه نزد قبر آن حضرت هستند جملگى مى‌گريند و از گريۀ ايشان تمام فرشتگان در آسمان و زمين گريه مى‌كنند قَالَ أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ : يَا زُرَارَةُ إِنَّ اَلسَّمَاءَ بَكَتْ عَلَى اَلْحُسَيْنِ أَرْبَعِينَ صَبَاحاً بِالدَّمِ وَ إِنَّ اَلْأَرْضَ بَكَتْ أَرْبَعِينَ صَبَاحاً بِالسَّوَادِ وَ إِنَّ اَلشَّمْسَ بَكَتْ أَرْبَعِينَ صَبَاحاً بِالْكُسُوفِ وَ اَلْحُمْرَةِ وَ إِنَّ اَلْجِبَالَ تَقَطَّعَتْ وَ اِنْتَثَرَتْ وَ إِنَّ اَلْبِحَارَ تَفَجَّرَتْ وَ إِنَّ اَلْمَلاَئِكَةَ بَكَتْ أَرْبَعِينَ صَبَاحاً عَلَى اَلْحُسَيْنِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ وَ مَا اِخْتَضَبَتْ مِنَّا اِمْرَأَةٌ وَ لاَ اِدَّهَنَتْ وَ لاَ اِكْتَحَلَتْ - وَ لاَ رَجَّلَتْ حَتَّى أَتَانَا رَأْسُ عُبَيْدِ اَللَّهِ بْنِ زِيَادٍ وَ مَا زِلْنَا فِي عَبْرَةٍ بَعْدَهُ وَ كَانَ جَدِّي إِذَا ذَكَرَهُ بَكَى حَتَّى تَمْلَأَ عَيْنَاهُ لِحْيَتَهُ وَ حَتَّى يَبْكِيَ لِبُكَائِهِ رَحْمَةً لَهُ مَنْ رَآهُ وَ إِنَّ اَلْمَلاَئِكَةَ اَلَّذِينَ عِنْدَ قَبْرِهِ لَيَبْكُونَ فَيَبْكِي لِبُكَائِهِمْ كُلُّ مَنْ فِي اَلْهَوَاءِ وَ اَلسَّمَاءِ مِنَ اَلْمَلاَئِكَةِ 📙كامل الزيارات ج۱ ص۸۰ @Sibtayn
🏴 دیگر روز خوش نخواهیم دید تا اینکه... ▪️امام صادق علیه‌السلام فرمودند: لَمَّا قُتِلَ الْحُسَيْنُ سَمِعَ أَهْلُنَا قَائِلًا يَقُولُ بِالْمَدِينَةِ الْيَوْمَ نَزَلَ الْبَلَاءُ عَلَى هَذِهِ الْأُمَّةِ فَلَا تَرَوْنَ فَرَحاً حَتَّى يَقُومَ قَائِمُكُمْ فَيَشْفِيَ صُدُورَكُمْ وَ يَقْتُلَ عَدُوَّكُمْ وَ يَنَالَ بِالْوَتْرِ أَوْتَارا ⚫️ هنگامی که حسین علیه‌السلام به شهادت رسید، اهل‌بیت‌ در مدینه این ندا را شنیدند: امروز بلا بر این امت نازل شد، دیگر خوشی نخواهید دید تا اینکه قائمِ شما قیام کند، و سوز سينه‌‏هايتان را شفا بخشد و دشمنتان را بكشد و انتقام خون‌‏ها را بگيرد. 📘 كامل الزيارات، ص۳۳۶ @Sibtayn
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬من سرم بلند تا تویی امیرم 🎤حاج حسین سیب سرخی 🔺شب تاسوعا محرم الحرام ۱۴۴۶ ه ق 📌غمخانه ‌بی ‌بی ‌شهربانو « سلام ‌الله ‌علیها » ╔═.🖤.══════╗ 🆔 @Sibtayn ╚══════.🖤.═╝
مسافرت امام سجاد (علیه السلام) ✅ سفیان بن عیینه از زهری نقل می کند که: شب سردی امام زین العابدین (علیه السلام) را در کوچه های مدینه دیدم که مقداری آرد و هیزم بر پشت گرفته و حمل می کند. عرض کردم: ای پسر رسول خدا (صلوات الله علیه)! چه بر دوش دارید؟ 🔷 امام سجاد (علیه السلام) با صدای ضعیفی فرمودند: « أُرِيدُ سَفَراً أُعِدُّ لَهُ زَاداً أَحْمِلُهُ إِلَى مَوْضِعٍ حَرِيزٍ»؛ سفری در پیش دارم و توشه آن را آماده کرده ام و می خواهم در جای امنی قرار دهم. 🍃 عرض کردم: آیا اجازه می دهید خدمتکار من، شما را در حمل این آذوقه و بار کمک کند؟ حضرت فرمودند: خیر. عرض کردم: اجازه بفرمایید خودم شخصا حمل می کنم و کمکتان می نمایم. ♦️ امام بار دیگر فرمودند: « لَكِنِّي لَا أَرْفَعُ نَفْسِي عَمَّا يُنْجِينِي فِي سَفَرِي وَ يُحْسِنُ وُرُودِي عَلَى مَا أَرِدُ عَلَيْه أَسْأَلُكَ بِحَقِّ اللَّهِ لَمَّا مَضَيْتَ لِحَاجَتِكَ وَ تَرَكْتَنِي»؛ خیر، چیزی را که در سفر به کار من می آید چرا خودم آن را متحمل نشوم. تو را به خدا سوگند مرا تنها بگذار! ▫️ زهری می گوید: آن شب گذشت چندی بعد خدمت امام رسیدم و عرض کردم: یابن رسول الله! گویا به آن مسافرتی که در نظر داشتید نرفته اید؟ ✨ امام سجاد (علیه السلام) فرمودند: « لَيْسَ مَا ظَنَنْتَهُ وَ لَكِنَّهُ الْمَوْتُ وَ لَهُ كُنْتُ أَسْتَعِدُّ إِنَّمَا الِاسْتِعْدَادُ لِلْمَوْتِ تَجَنُّبُ الْحَرَامِ وَ بَذْلُ النَّدَى وَ الْخَيْر»؛ آن سفر از آن نوع سفرها که تو پنداشتی نبود. منظور من سفر آخرت بود و من برای آن جهان خود را آماده می کنم. آمادگی برای مرگ آن هم با دوری از حرام و بذل و بخشش وکثرت انجام کارهای نیک. علل الشرائع، ج‏۱، ص۲۳۱؛ وسائل الشیعه، ج۹، ص۴۰۱ بحارالانوار، ج۴۶، ص۶۶؛ @Sibtayn
امام سجاد عليه السلام: بينوا آدمى! هر روز، سه مصيبت به او مى رسد و حتى از يكى از آنها پند نمى گيرد كه اگر پند مى گرفت، سختى ها و كار دنيا بر او آسان مى شد: 1️⃣مصيبت نخست، روزى است كه از عمر او كم مى شود، در صورتى كه اگر از مال او چيزى كم شود، غمگين مى شود، حالْ آن كه مال، جايگزين دارد؛ اما عمرِ از دست رفته جبران نمى شود. 2️⃣مصيبت دوم، آن است كه روزى اش را به طور كامل مى طلبد كه اگر از راه حلال باشد، بايد حساب پس بدهد و اگر از راه حرام باشد، كيفر مى بيند. 3️⃣مصيبت سوم، از همه اينها بزرگ تر است. هيچ روزى را به شب نمى رساند مگر آن كه يك منزل به آخرت، نزديك شده است؛ امّا نمى داند به سوى بهشت مى رود يا به سوى آتش. الامام السجاد عليه السلام : مِسْـكينٌ ابْنُ آدَمَ! لَهُ فى كُلِّ يَومٍ ثَلاثُ مَصائِبَ لا يَعْتَبِرُ بِواحِدَةٍ مِنْهُنَّ، وَ لَوِ اِعْتَبَرَ لَهانَت عَلَيهِ الْمَصائِبُ وَ اَمْرُ الدُّنْيا، 1️⃣فَاَمَّا الْمُصيبَةُ الاُْولى: فَالْـيَوْمُ الَّذى يَنْقُصُ مِن عُمُرِهِ وَ اِنْ نالَهُ نُقْصانٌ فى مالِهِ اغْتَمَّ بِهِ، وَ الدِّرْهَمُ يَخْلُفُ عَنْهُ وَ الْعُمُرُ لايَرُدُّهُ شَىْ ءٌ. 2️⃣ وَ الثّانيةُ اَنَّهُ يَسْتَوفى رِزْقَهُ فَاِنْ كانَ حَلالاً حوسِبَ عَلَيْهِ وَ اِنْ كانَ حَراما عوقِبَ عَلَيهِ. 3️⃣ وَ الثّالِثَةُ اَعْظَمُ مِنْ ذالِكَ ـ قيلَ: وَ ما هىَ؟ قالَ: ـ ما مِنْ يَوْمٍ يُمْسى اِلاّ وَ قَددَنا مِنَ الاْخِرَةِ مَرْحَلَةً لايَدرى عَلَى الْجَنَّةِ اَمْ عَلَى النّارِ! 📚[بحار الأنوار، ج 78، ص 160، ح 20.] @sibtayn
دانشمند سرشناس اهل تسنن اینگونه امام سجاد علیه السلام را توصیف می کند 🔸یعقوبی مورخ نامی در تاریخ خود چنين می‌نویسد: «او برترين مردم زمانش بود و شدیدترین آنان در عبادت بود و او زین العابدين نامگذاری شده بود و همچنین به ایشان ذا الثفنات گفته می‌شد چرا که در صورت ایشان اثر سجده بود و ایشان در شبانه روز هزار رکعت نماز می‌خواندند و هنگامی ایشان را غسل می‌دادند، بر روی دوش ایشان اثر جراحت مانند زخم شتران بود؛ به خانواده ایشان گفته شد: این‌ها آثار چیست؟ پاسخ دادند: اثر حمل غذا در شب است که بر منزل فقرا می‌بردند. سعید بن مسیب گفت: برتر از علی بن حسین نديدم.» 📚 تاریخ الیعقوبی، جلد ۲، صفحه ۲۲۸-۲۲۹، چاپ شرکة الاعلمی للمطبوعات @Sibtayn
ابن کثیر دمشقی مورخ و عالم بزرگ اهل تسنن نقل می‌نویسد: وقال محمد بن إسحاق: كان ناس بالمدينة يعيشون لا يدرون من أين يعيشون ومن يعطيهم، فلما مات علي بن الحسين فقدوا ذلك فعرفوا أنه هو الذي كان يأتيهم في الليل بما يأتيهم به. ولما مات وجدوا في ظهره وأكتافه أثر حمل الجراب إلى بيوت الارامل والمساكين في الليل. وقيل إنه كان يعول مائة أهل بيت بالمدينة ولا يدرون بذلك حتى مات. 🔸محمد بن اسحاق گقت: عده‌ای از مردم مدینه زندگی می‌کردند و نمی‌دانستند که زندگیشان از کجا تامین می‌شود و چون علی بن الحسین (علیهما السلام) از دنیا رفت، آنچه شبانگاهان به ایشان می‌رسید قطع شد و فهمیدند که او بود کسی که شب‌ها آن چیزها را برایشان می‌آورد. 😭😭😭😭😭 موقع غسل بر کمر حضرت آثار کبودی دیده شد، پرسیدند: این چیست؟ گفتند: اثر کيسه‌های آرد است که حضرت شب‌ها بر پشت حمل کرده و خود برای فقرای مدينه می‌بردند. منبع : البدایة و النهایة، تألیف ابن کثیر دمشقی، جلد ۹، صفحه ۲۸۲ @Sibtayn
🔴 آیا میدانید چه کسی به خاطر يك قسم ، هفتاد هزار نفر را كشت و رود خون به راه انداخت؟! 🔴 طبرى در تاريخ خود ، ابن اثير جزرى در كتاب الكامل فى التاريخ و نويرى در نهاية الأرب و ابن كثير دمشقى در البداية و النهاية و ابن خلدون در مقدمه خودش اين مطلب را نقل كرده‌اند كه خالد قسم خورد كه اگر به مشركين دست يابد، جوى خون راه بيندازد، به خاطر قسم خالد هفتاد هزار نفر را كشتند. متن اين روايت را از زبان ابن اثير نقل مى‌كنيم : واقتتلوا قتالا شديدا والمشركون يزيدهم كلبا وثبوتا توقعهم قدوم بهمن جاذويه فصابروا المسلمين فقال خالد اللهم إن هزمتهم فعلي أن لا أستبقي منهم من أقدر عليه حتى أجري من دمائهم نهرهم فانهزمت فارس فنادى منادي خالد الأسراء الأسراء إلا من امتنع فاقتلوه فأقبل بهم المسلمون أسراء ووكل بهم من يضرب أعناقهم يوما وليلة.فقال له القعقاع وغيره لو قتلت أهل الأرض لم تجر دماؤهم فأرسل عليها الماء تبر يمينك ففعل وسمي نهر الدم ... وبلغ عدد القتلى سبعين ألفا. ترجمه : جنگ شديدى درگرفت، مشركين ايستادگى و پايدارى مى‌كردند و منتظر آمدن بهمن جاذويه بودند، مسلمانان نيز مقاومت كردند؛ پس خالد گفت: خدايا اگر آن‌ها را شكست دادم، سوگند ياد مى‌كنم هيچ يك از كسانى را كه به آن‌ها دست يافتم باقى نگذارم؛ مگر اينكه رود خون به راه بيندازم. اهالى فارس شكست خوردند، شخصى از مأموران خالد فرياد مى‌زد: اسراء را بگيريد و هركس مقاومت كرد، بكشيد؛ پس مسلمانان آن‌ها را اسير كردند و افرادى را مأمور كردند كه شبانه روز گردن آن‌ها را بزنند. قعقاع و ديگران به خالد گفتند: اگر تمام مردم روى زمين را نيز بكشى، جوى خون راه نخواهد افتاد، آب را بر خون‌ها جارى كنيد، تا از دست سوگندى كه ياد كرده‌ايد، آزاد شويد؛ خالد همين كار را كرد و نام آن رود را «رود خون» گذاشت. در اين روز تعداد كشته شدگان به هفتاد هزار نفر مى‌رسيد. 📚الكامل في التاريخ؛ ج۲، ص٢٤٢ (این واقعه درسال دوازده هجری ، زمان ابوبكر واقع شده است ) 🔹سؤال ما از اهل سنت و وهابیون اين است که: خداوند در كجاى قرآن گفته است و يا حضرت رسول اكرم (صلى الله عليه و آله و سلم) در كجای سنت خويش دستور به همچين نسل كشی‌هايی داده بودند و همچين جنگ‌های را ممدوح دانسته‌اند؟ ✔️قضاوت با عاقلان... @Sibtayn
آیا می دانید چرا به امام سجاد علیه السلام زین العابدین می گویند ؟ زهرى يكى از تابعان و فقيهان عصر امام سجاد(علیه السلام) و از محدثان بزرگ مدينه بود و علم و دانش فقهاى هفتگانه جهان تسنن در آن زمان را فرا گرفته حضور ده نفر از صحابه را درك كرده بود، به طورى كه گروهى از بزرگان فقه و حديث، از او روايت كرده اند و علمای سنی برای زهری جایگاهی بس بلند مرتبه در روایت و نقل احادیث ترسیم کرده‌اند 🔸زهرى هر گاه از على بن الحسين عليهما السّلام حديثى نقل مى‌كرد مى‌گفت:زين العابدين برايم حديث فرمود. 🔹سفيان بن عيينه به او گفت:براى چه به على بن الحسين عليهما السّلام زين العابدين مى‌گويى‌؟ 🔸گفت:براى اين كه از سعيد بن مسيّب شنيدم كه از ابن عبّاس نقل نمود:رسول خدا صلّى اللّٰه عليه و آله فرمودند: هر گاه قيامت بپا شود منادى ندا مى‌كند:كجا است زين العابدين‌؟ پس گويا من به فرزندم على بن الحسين بن على بن ابى طالب مى‌نگرم و مى‌بينم كه از بين صفوف گام بر مى‌دارد و جلو حاضر مى‌شود. كَانَ اَلزُّهْرِيُّ إِذَا حَدَّثَ عَنْ عَلِيِّ بْنِ اَلْحُسَيْنِ عَلَيْهِمَا السَّلاَمُ قَالَ حَدَّثَنِي زَيْنُ اَلْعَابِدِينَ عَلِيُّ بْنُ اَلْحُسَيْنِ 🔹فقَالَ لَهُ سُفْيَانُ بْنُ عُيَيْنَةَ وَ لِمَ تَقُولُ لَهُ زَيْنُ اَلْعَابِدِينَ ♦️قالَ لِأَنِّي سَمِعْتُ سَعِيدَ بْنَ اَلْمُسَيَّبِ يُحَدِّثُ عَنِ اِبْنِ عَبَّاسٍ 💎أنَّ رَسُولَ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ قَالَ إِذَا كَانَ يَوْمُ اَلْقِيَامَةِ يُنَادِي مُنَادٍ أَيْنَ زَيْنُ اَلْعَابِدِينَ فَكَأَنِّي أَنْظُرُ إِلَى وَلَدِي عَلِيُّ بْنُ اَلْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ يَخْطُو بَيْنَ اَلصُّفُوفِ . 📗علل الشرایع ج۱ ص۲۲۹ @Sibtayn
🗓25 محرّم الحرام شهادت سيّد الساجدین علی بن الحسین‌(علیهما السلام) بنا بر روایت مشهور امام سجاد(علیه السلام) در 25 محرّم الحرام سال 94 هـ .ق. به شهادت رسیدند. آن حضرت پس از گذراندن عمری پر بركت كه در یكی از حساس ‌ترین دوره‌های تاریخ اسلام واقع شد، ویژگی‌های مهمی در بین مردم داشتند؛ زیرا فضایل و مكارم اخلاقی آن حضرت در هر مجلس و محفلی بیان می‌شد و امام در دل‌ها و عواطف مردم جا گرفته بود. این وضع بر امویان بسیار سخت بود و آنها را می‌رنجاند و از همه كس بیشتر ولید بن عبدالملك، كینه امام را در دل داشت كه بارها می‌گفت: «من تا وقتی علی بن الحسین‌(علیه السلام) در دنیا باشد راحت نیستم». از این رو وقتی ولید زمام سلطنت را به دست گرفت، مصمم شد امام را مسموم كند؛ لذا زهر كشنده‌ای برای كارگزارش در مدینه فرستاد و به او دستور داد تا آن را به امام بخوراند و آن نانجیب نیز دستور ولید ملعون را عملی كرد. زهر در بدن نازنین امام كارگر شد و بدین صورت حضرت سید الساجدین، علی بن الحسین‌(سلام الله علیها) در 57 سالگی در مدینه طیبه به شهادت رسیدند. از پیكر پاك امام سجاد‌(علیه السلام) در شهر مدینه تشییع بی‌نظیری شد. توده‌ های مردم از مناطق مختلف بر جنازه آن حضرت حاضر شدند و همگی با دل‌های پریشان و شكسته در هاله‌ای از اشك با امام مظلوم خویش وداع كردند. امام باقر(علیه السلام) بدن مطهر پدر گرامیشان را در قبرستان بقیع در كنار قبر عمویشان حضرت مجتبی‌(علیه السلام) به خاك سپردند . @Sibtayn
اشک های بی پایان امام سجاد (علیه‌السّلام) هرگاه ظرف آبی را برای نوشیدن برمی داشت، چنان می‌گریست که اشک دیدگانش با آب آن ظرف می‌آمیخت و وقتی از علت آن می‌پرسیدند، می‌فرمود: «چگونه گریه نکنم، در حالی که پدرم از آبی منع شد که نوشیدن آن بـرای درندگان و حیوانات آزاد بود». 📙[ ابن شهرآشوب، محمد بن علی، مناقب آل ابی طالب، ج۴، ص۱۶۶. ] امام صادق (علیه‌السّلام) می‌فرماید: علی بن الحسین (علیه‌السّلام) بیست سال بر مصیبت پدرش گریست و هر وقت غذا جلوی او می‌گذاشتند گریه می‌کرد. روزی یکی از غلامان به ایشان گفت: فدایت شوم‌ای فرزند رسول خدا! می‌ترسم از کثرت حزن و‌اندوه خود را هلاک کنی. فرمود: «از درد و‌اندوه خویش به خدا شکوه می‌کنم و چیزی از خدا می‌دانم که شـما نمی‌دانید. هرگاه کشته شدن فرزندان فاطمه را به یاد می‌آورم، بی اختیار بغض گلویم را می‌گیرد و اشکم جاری می‌شود». 📗[ ابن شهرآشوب، محمد بن علی، مناقب آل ابی طالب، ج۴، ص۱۶۵. ] بر اساس نقل سید بن‌ طاوس، از امام صادق (علیه‌السلام) روایت شده است که فرمود: حضرت زین‌العابدین (علیه‌السلام) برای پدرش چهل سال گریست، و این در حالی بود که این مدت روزها را روزه می‌گرفت و شب‌ها را به نماز می‌ایستاد. به موقع افطار می‌فرمود: فرزند رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) در حالی که گرسنه بود کشته شد، فرزند رسول خدا در حالی که تشنه بود کشته شد!! پس این جملات را مکررا می‌فرمود و گریه می‌کرد تا غذای حضرت با اشک چشمشان مرطوب می‌گردید و آشامیدنی ایشان با آن ممزوج می‌شد. و این حال حضرت بود تا به لقاء خدای متعال واصل شد 📚 مجلسی، محمدباقر، بحارالانوار، ج۴۵، ص۱۴۹ 📕بن طاووس، علی بن موسی، اللهوف فی قتلی الطفوف، ص۱۲۱. @Sibtayn
دوران امامت امام سجاد علیه السلام عصر اختناق و خشونت بعد از شهادت امام حسین علیه السلام چنان جو رعب و وحشت‏ بر حجاز و عراق حاکم شد که امام سجاد علیه السلام با اشاره به این وضع ناگوار مى ‏فرمود: «ما بمکة والمدینة عشرون رجلا یحبنا; در تمام مکه و مدینه حتى بیست نفر هم ما را دوست ندارند .» رَوَى أَبُو عَمْرٍو اَلنَّهْدِيُّ قَالَ: سَمِعْتُ عَلِيَّ بْنَ اَلْحُسَيْنِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ يَقُولُ مَا بِمَكَّةَ وَ اَلْمَدِينَةِ عِشْرُونَ رَجُلاً يُحِبُّنَا! 📙الغارات ج۲ ص۵۷۳ 📚بحار الأنوار ج۳۴ ص۲۹۷ @Sibtayn
انحطاط اخلاقی و اجتماعی مدینه النبی صلی الله علیه و اله در زمان امامت امام سجاد علیه السلام تلاش های سقیفه تنها 50 سال پس از شهادت پیامبر صلی الله علیه و اله کاملا به ثمر نشست در مدینه مجالس رقص وآواز مختلط تشکیل می شد بدون آن که در میان زنان ومردان پرده ای باشد. (۱) «عایشه» دختر «طلحه» بزم های مختلط ترتیب می داد ودر آن «عِزَّهُ المیلاء» آواز می خواند. (۲) حتی کار به جایی رسیده بود که وقتی یکی از مشهورترین زنان آوازه خوان آن عصر به نام «جمیله» سفری به مکه کرد ، در طول مسیر ، آن چنان از وی استقبال شد که در مورد هیچ مفتی وفقیه ومحدث ومفسر وقاضی وزاهدی سابقه نداشت! داستان این سفر را چنین نقل می کنند : هنگامی که جمیله به قصد حج از مدینه حرکت کرد ، گروهی از مردان خنیاگر نامدار آن زمان همچون : «هیت ، طُویس ، دلال ، بردالفؤاد ، نومه الضحی ، رفند ، رحمه ، هِبه الله ، معبد ، مالک ، ابن عائشه ، نافع بن طُنبوره ، بُدیح الملیح ونافع الخیر» (که تعداد آنان را تا سی نفر نوشته اند). ونیز گروهی از زنان خنیاگر همچون : «فرِهه ، عزّه المیلاء ، حبّابه ، سلاّمه ، حُلیده ، عُقیله ، شمّاسیه ، فرعه ، بلبله ، لذّه العیش ، سُعیده وزرقاء» او را مشایعت کردند وگروهی او را تا آخر سفر همراهی کردند!. هنگامی که کاروان جمیله نزدیک مکه رسید ، از طرف گروهی از اشراف مکه ودیگران مورد استقبال گرم قرار گرفت وچون به مدینه بازگشت ، از طرف اهالی مدینه ومردان وزنان اشراف استقبال شد وچنان شور وهلهله ای به وجود آمد که اهالی مدینه بر در خانه ها صف کشیده این صحنه را تماشا می کردند. (۳) ۱ ـ شریف قرشی ، حیاة الإمام زین العابدین ، ج ۲ ، ص ۴۱۰. ۲ ـ شریف قرشی ، حیاة الإمام زین العابدین ، ص ۴۱۱. ۳ ـ ابوالفرج ، الأغانی ، ج ۸ ، ص ۲۰۸ ۲۱۰ ؛ کحاله ، عمر رضا ، اعلام النساء ، ج ۱ ، ص ۲۱۱ ۲۱۴ ؛ دکتر شهیدی ، سیدجعفر ، زندگانی علی بن الحسین ، ص ۱۰۴. @Sibtayn
🩸در شام از پشت‌بام‌‌ها، آتش به روی سرم ریختند … دستم بسته بود … عمامه‌ام آتش گرفت و سرم سوخت … در نقلی که امام سجاد علیه‌السّلام هفت مصیبت وارده در شهر شام را برای نُعمان بن مُنذر بیان می‌داشتند، در سومین مصیبت فرمودند: 📋 ألقوا علَينَا الماءَ وَ النّارَ الموقدَة مِن سُطُوحِ الدّورِ وَ البُيوتِ حتّى أوقَدوا عمّامَتي فَما قدَرتُ على إطفائِها لأنّهُم قَد غلُّوا يدَيَّ وَ رِجلَيَّ فَما رَحِموا علَيَّ وَ ما أطفَؤُا النّارَ إلى أن احتَرَقَ رَأسي، ▪️آن نانجیبان آب و آتش از بالاى خانه‌ها و منزل‌ها بر سر ما ريختند، و آن‌قدر آتش بر سرم ريختند كه عمّامه‌ام آتش گرفت و مشتعل شد، و قدرت نداشتم كه او را خاموش نمايم زيرا كه دستها و پاهاى مرا غل و زنجیر نموده بودند، پس آن بى‌رحمان بر من رحم نكردند و آتش را از عمّامه خاموش نكردند تا آنكه از سوز آتش، سرم سوخت. 📚تذکرة الشهداء، ص۵۶۱ 📚سفینة النجاة ج۱ ص۳۷۲ @Sibtayn